Susi syö hirvet

oivahärkönen

On uskomatonta typeruuttä, kun tälläkin saitilla usea kirjoittaja on puolustellut susikannan suurentamista sillä, että se pitää hirvikannan kurissa. Liioista hirvistähän on haittaa liikenteelle ja syövät männyn taimia. Metsästäjät kyllä pitäisivät ilomielin hirvikannan kurissa, kun siihen annettaisiin vain lupa. Nythän on anottava hirvenkaatolupa ja maksettava siitä vielä veronomaisesti. On typerää syöttää hirvet susilla kun metsästäjän kaatamasta hirvestä on selvää hyötyä, kun sen liha saadaan ruokapöytään.

Olen myös kysellyt, mitä hyötyä susista on, Olen saanuta vain sellaisen vastauksen, että kanalintukanta elpyy susien vaikutuksesta, sudet syövöt joitakin kanalintuja verottavia eläimiä.
Onkohan kanalintukannan kasvaminen tärkeämpi kuin hirvi-, poro-, lammas-ja kotikoirakantojen väheneminen ja se, että hirvialueilla eivät lapset uskalla kulkea yksin metsäpoluilla ja -laduilla eivätkä vanhemmat uskalla heitä sinne päästää.

17

518

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Susi ei saa edes jänistä ki...

      Yksinäinen tai muutaa susi ei saa edes jänistä kiinni!

      Suomen talvi on liian rankka sudelle ja siksi se ei ole tänne levinnytkään. http://www.human-wildlife.info/images/Europa Wolf.JPG

      Helsingin viherhirmut haluavat Suomeen SUSILAUMOJA. Ne saavatkin sitten jo ison hirven nurin ja niistä tulee paikallisia "kauhujengejä", jotka sitten kyllä hyökkäävät ihmisen kimppuun vaikka kotipihalla.

      Hirvet vasoo vasta keväällä, joten sudet eivät talvella saa minkäänlaista syömistä, ellei sitten supikoiria tai muita ihmisen luontoon päästämiä elukoita.

      Suomessa susien suhteen on levitetty täysin väärää tietoa niiden luonnollisesta elinympäristöstään. Siihen uskoo myös aivoton kana - ministeri Karpela.

      terveisin umpikepulainen.

    • Suurpedot eli sudet, karhut ja ilvekset kuuluvat Suomen luontoon olennaisena osana.

      Susista ei ole vaaraa ihmisille. En ymmärrä mikä ihmeen susikauna KEPUlaisia vaivaa.

      Yllättäen kulttuuriministeri Tanja Karpela on käyttänyt kerrankin fiksun puheenvuoron puolustaessaan Suomen suurpetokantaa. Alusvaatemalliministerilläkin on sentään jotain älykästä ajatusta päässään.

      • et tiedä asiasta mitään

        Susi ei selviä Suomen talvesta. Susien pitäisi olla parinkymmenen suden laumassa, että saisivat esimerkiksi hirven nurin.


      • oivahärkönen

        ... susialueiden ihmisiä täältä Helsingistä käsin. Niistä on ihmisille paljon haittaa: vähentävät metsästäjien hirvisaalista, syövät poronvasoja, lampaita ja kotikoiria. Lisäksi lapset ja heidän vanhempsansa pelkäävät aidosti susia, pelätään metsää, kun sieltä on kuultu suden ulvontaa ja nähty jälkiä. Minä tiedän tämän Ilomantsista kotoisin olevana. Minun nuoruudessani niitä ei ollut niin paljon kuin nykyisin, mutta kyllä minäkin muistan vielä selkäpiitä karmivan suden ulvonnan. Sanovat, että nykyään siellä metsästäjät tappavat suden aina tavatessaan. Näin kanta pysyy jotenkin siedettävissä puitteissa. Malliksi haetaan myös jokunen sudenkaatolupakin. Suomen luonto ei tarvitse yhtään sutta.


      • olet

        munaton mies?


      • vai mistä kyse?

        Jos ei aio tukkia suutaan, niin ottakon suden suihinsa.


      • aina väärässä

        Karpela, joka on Oivan tulkinnan ja pitkän seurannan mukaan "hyvä kaveri" poliitikkona (noin Oiva on kirjoittanut).
        Nyt menee mielipiteet ristiin.
        Kuinka Oiva nyt selittää asian, kun hänen mielestäänhän kepulainen on aina oikeassa?
        Onko nyt oikeassa Oiva vai Tanja?
        Vai miten Oiva näkee asian?


      • oivahärkönen
        aina väärässä kirjoitti:

        Karpela, joka on Oivan tulkinnan ja pitkän seurannan mukaan "hyvä kaveri" poliitikkona (noin Oiva on kirjoittanut).
        Nyt menee mielipiteet ristiin.
        Kuinka Oiva nyt selittää asian, kun hänen mielestäänhän kepulainen on aina oikeassa?
        Onko nyt oikeassa Oiva vai Tanja?
        Vai miten Oiva näkee asian?

        ... tälle palstalle pari päivää sitten. Viittasin siinä juuri Karpelan kirjoituksiin. En edelleenkään ymmärrä enempää Karpelaa kuin muitakään luontointoilijoita, jotka antavat neuvoja Helsingistä käsin, miten luontoa pitäisi hoitaa Itä- ja Pohjois-Suomessa.

        Tätä susipiiperrystä vakavampaa on samaisten intoilijoiden puuttuminen Lapin metsänhoitoon jopa niin, että kerjäävät Saksalaisilta apua. Inarista on jo nyt 80 % ja koko Lapista 70 % Natiuran tai muun luonnonsuojelun piirissä.

        Nyt nämä viherpiipertäjät ovat saaneet houkuteltua kolmea poroisäntää (nämä eivät muuten kannata susia, jotka syövät posonvasoja)valittamaan johonkin Euroopan ihmisoikeustuomioistuimeen, kun metsähallitus hakkaa Inarin metsistään pienen läntin, josta poronhoito kärsii hieman.
        Siinäkin on kysymys siitä, että poroisännät piipertäjien tukemana haluaisivat, että Lapin metsät pyhitetään poroille. Metsätalouden merkitys taloudellisesti ja työllistämisvaikutuksiltaan on moninkertainen poronhoitoon verrattuna. Siksi metsiä ei pidä luovuttaa yksin poromiehille.


      • oivahärkönen

        ... tuon typerän jutun Suomenmaasta. Mitähän se Karpela luulee voittavansa tuolla susi-intoilullaan. Saattaapi olla, että hän kyttää noilla jutuillaan kannatusta piipertäjien joukossa etelässä. Mutta hän menettä tuolla pelillä Keskustan enemmistön tuen ja tuota menoa voipi olla vaikea päästä uudelleen ministeriksi.


      • voi voi sentään
        oivahärkönen kirjoitti:

        ... tuon typerän jutun Suomenmaasta. Mitähän se Karpela luulee voittavansa tuolla susi-intoilullaan. Saattaapi olla, että hän kyttää noilla jutuillaan kannatusta piipertäjien joukossa etelässä. Mutta hän menettä tuolla pelillä Keskustan enemmistön tuen ja tuota menoa voipi olla vaikea päästä uudelleen ministeriksi.

        Missin avuilla ministeriksi.


    • Nebulosa

      "Olen myös kysellyt, mitä hyötyä susista on,"

      Voidaan kysyä myös mitä hyötyä on Oivasta.
      Voisiko Oiva vaikka itse vastata?

      • oivahärkönen

        ... ihmisten annetaan elää. Mutta ihmiselle hyödyttömien ja haitallisten eläiten kantoja ei pidä tietoisesti kasvattaa, vaan pitää ne siedettävällä tasolla.


      • Nebulosa
        oivahärkönen kirjoitti:

        ... ihmisten annetaan elää. Mutta ihmiselle hyödyttömien ja haitallisten eläiten kantoja ei pidä tietoisesti kasvattaa, vaan pitää ne siedettävällä tasolla.

        hyödyttömien ihmisten pitää antaa elää, mutta susi pitää tappaa sen vuoksi että hyödytön ihminen sanoo niin?


      • oivahärkönen
        Nebulosa kirjoitti:

        hyödyttömien ihmisten pitää antaa elää, mutta susi pitää tappaa sen vuoksi että hyödytön ihminen sanoo niin?

        ... ihminen on luomakunnan kruunu. Se on ainut älyllinen olento. On uskomatonta viherpiipertämistä, jos haluaa asetaa ihmisen samaan asemaan kuin eläimet. Sellaisella ihmisellä on jotenkin menneet arvot ja ajatus sekaisin. Sellainen ihminen on hyödytön, mutta hänenkin elämäänsä suojellaan ihmisten yhteisössä.


      • Nebulosa
        oivahärkönen kirjoitti:

        ... ihminen on luomakunnan kruunu. Se on ainut älyllinen olento. On uskomatonta viherpiipertämistä, jos haluaa asetaa ihmisen samaan asemaan kuin eläimet. Sellaisella ihmisellä on jotenkin menneet arvot ja ajatus sekaisin. Sellainen ihminen on hyödytön, mutta hänenkin elämäänsä suojellaan ihmisten yhteisössä.

        ymmärrettävää, että Oiva on korottanut itsensä luomakunnan kruunuksi ja kuvittelee olevansa älyllinen olento.
        Objektiivisesti tarkasteltuna tilanne on kuitenkin lähinnä surkuhupaisa.


    • meillä

      Täällä on myönnetty metsästysseuralle 25 kaatolupaa tänä syksynä,mutta vain 8 hirveä oli tämän syksyn saldo.Sudet pystyisivät pitämään hirvikannan paljon paremmin ympäri vuoden.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taitaa jäädä kotimaiset mansikat ostamatta

      Kotimainen mansikka on niin kallista, että en ole vielä ainuttakana maistanut. Jos hinta pysyy näin korkealla niin tästä
      Ruoka ja juoma
      79
      2342
    2. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

      ...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      140
      1507
    3. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      133
      1462
    4. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      155
      1214
    5. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      108
      1013
    6. "Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut

      Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten
      Maailman menoa
      373
      937
    7. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      82
      774
    8. Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:

      Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap
      Iisalmi
      55
      724
    9. Lienee aika luopua siitä kaikesta

      mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j
      Ikävä
      67
      694
    10. Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen

      Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist
      Ikävä
      50
      683
    Aihe