Jos esseen sivumäärä on 6-7 sivua, niin pitääkö silloin olla tekstiä vähintään kuudennen sivun alalaitaan asti vai riittääkö, että tekstiä on kuudennellakin sivulla esim. 1/2-väliin asti?
Mä pistin tavutuksen päälle ja kaikki kaksi kolmesta kirjapaketista tekemästäni esseestä lyheni alle täyden kuuden sivun. Fontti saa olla 13 tai 14. Kirjoitin fontilla 13.
Esseen pituudesta kysymys
11
4973
Vastaukset
- Hmmmm
Joko olet joku tyhmempi yliopistolainen tai sitten joku lukiolainen/peruskoululainen, ja ajattelit, että täällä yliopisto palstalla olisi viisasta porukkaa neuvomaan. Vai miksi kysyt tätä täällä?
- Hanna
Mä olen sitten se vähän tyhmempi yliopistolainen. Kun ensimmäistä kirjapakettia esseinä suorittaa, eikä ohjeistus ole aukoton, niin miksei juuri tämä palsta olisi oikea paikka asiasta kysyä?
- typykkäinen
...lisää. Jos oot melki kuus sivua jo saanut aikaseks niin kirjota nyt ne täyteen, ei se varmaan mahdotonta ole. Ja siitä ei ainakaan sitten pisteet tipu.
- bvbv
enpä ole vielä yliopistolla ollessani törmännyt työhön, jossa itse leipätekstin fontti saisi olla yli 12pt, mahtaa olla inhottava lukea tuota isompaa. Ja rivivälihän on lähes aina 1,5.
- Kyl
Tosin tuo 1,5 on siinä mielessä mielenkiintoinen riviväli, että se ei aina olekaan oikea. Meillä suositellaan käytettäväksi riviväliä 18pt, mutta jos käyttää toisen mitta-asteikon 1,5:sta pitää varmistaa, että jokaiselle sivulle tulee vähintään 30 riviä tekstiä.
- Prkln fuksit!
Mikä siinä on kun fuksit on vielä niin lukiolaisia että...? Ensinnäkin, jos ohje on 6-7 sivua, niin sehän tarkoittaa minimissään kuutta sivua. Maalaisjärjen mukaan siis 6-7 sivua on kuusi täyttä, ja mahdollisesti yksi vajaa sivu. Toisekseen, eiköhän tuo asia kannata varmistaa siltä opettajalta, joka ne esseet lukeekin. Mahtaisiko tietää paremmin kuin suomi24:n amislaiset? Kirjoita siis sähköpostia, jonka otsikoit sopivasti. Niin ja muista, että se lehtori ei ole sinun paras kaverisi, joten yritä olla asiallinen. Kolmanneksi, lue oman yliopistosi kirjoitusohjeet, jos et ole sitä tehnyt. Tuo fontti nimittäin kuulostaa todella isolta eikä varmaan ole ohjeen mukainen. Voi tietysti olla, että opettajasi haluaa isoa tekstiä, jolloin asia on OK. Joka tapauksessa kannattaa opetella alusta alkaen noudattamaan yliopiston yleisiä kirjoitusohjeita kaikissa teksteissä ellei toisin ohjeisteta. Niin ja vielä: eiköhän se aika helpolla tule se viimeinen puoli sivua. Riittää kun kirjoitat lauseen sinne ja toisen tänne ja täydennät jo kirjoittamaasi tekstiä.
- Hanna
Tottakai olen lukenut kirjoitusohjeet ja tarkkaan olenkin. Teksti on täysin ohjeiden mukaan muotoiltu.
- qewporiu
Periaatteessahan tuossa pitäisi olla kuusi sivua täynnä.
IMO: ei se varmaan käytännössä ole niin tarkkaa. Yleensä nuo ohjeet ovat vain ohjeellisia. Tarkoituksena on vain antaa jotain osviittaa miten laajasta työstä oikein on kyse. Ilman mitään ohjetta tulisi joltain oppilaalta sivun raapustus ja toiselta 50 sivun tutkielma. Ei mikään tarkka sivumäärän täyttäminen edes palvele oppimista, jos tarkoituksena on oppia ja esittää se esseen käsittelemä asia.
Itse sain arvosanan 4/5 kun vaatimuksena oli "noin 15 sivua" ja mulla oli 11 sivua (viimeinen vajaa). Tuokin yksi piste jäi arvostelun mukaan vähän muista syistä antamatta (yksi asia unohtui kertoa, mutta siitä ei olisi tullut kuin 1/3 sivu lisää).
Fontti on kyllä ihmeen iso. Yleensä käytetään Times new romanille 12:sta ja arialille kai vielä pienempää. - tällä tavalla
Jos virallisista tai vastaavista on kyse, niin silloin käytetään, joko Times New Roman 12 tai Ariel 11, fontteja.
Jos vaatimus on 6-7 sivua, niin minimi on se, että kuudennella sivulla on vähintään kaksi riviä tekstiä. Kuitenkin käytännössä 4 sivuakin riittää. Ketään tuskin kiinnostaa, jos se heittää muutaman sivun. Yläraja on yleensä tarkka eikä sitä saisi ylittää! Ei ole mitenkää tavatonta, että joku opettaja/professori saattaa tiputtaa arvosanaa paljonkin sen vuoksi, jos teksitä on vaikka vain pari riviä 8.:lla sivulla!- Hanna
En tiedä virallisuudesta, mutta kirjapaketin suoritan esseillä. Meillä on viralliset ohjeet kirjoitelmiin Timesilla fontti 13. Se vaihtelee ilmeisesti laitoksittain ja yliopistottain.
- Jaykkis
Tuskin kukaan muistaa niitä sivuja laskea, varsinkaan jos ei ole sivunumeroja. Mutta joskus näkee sellaisia 'vedätyksiä', joihin on lisätty esim. rivivälejä sen verran, että saadaan annettu minimi sivumäärä täyteen.
Mutta ota se tavutus pois. Pääsääntöisesti sitä ei käytetetä, koska pääsääntöisesti ohjelmat tavuttavat väärin. Varsinkin ns. sivistyssanoja. Leipätekstiin tasaus molempiin reunoihin.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ikävä sinua
Onkohan sulla ollut sama tunne kuin mulla viimeisten parin päivän aikana, eilen varsinkin. Ollaan oltu ihan lähellä ja k374936- 823506
- 302953
- 612935
- 82757
Kesäseuraa
Kesäseuraa mukavasta ja kauniista naisesta. Viesti tänään mulle muualla asiasta jos kiinnostaa Ne ketä tahansa huoli, t552280- 391778
Tuksu on edelleen sinkku - nuori Joonas jätti!
Hihhahihhahhaahheee Joonas keksi hyvän syy. : Tuksu on liian Disney-prinsessa hänelle. (Mikähän prinsessa lie kyseessä….91700- 181691
- 161584