A6 - Vanteet, mikä on oikea ET-mitta

"Tietämätön"

Ostin autoon (A6, TDI quattro, 2001) uudet talvikumit ja aluvanteet Vianorista (vakiorenkaat 205/55 R16, vanne 7x16. Asensin ne alle. Havainto oli, että ne tulevat koriin nähden hieman ulommas kuin alkuperäiset kesäkumit.

Tarkistelin asiaa. Alkuperäisvanteiden (offset?) ET-mitta on 45 mm ja Vianorin vanteiden ET-mitta on 35 mm. Eli itse asiassa raideväli kasvoi 20 mm.

Kysymys on se, että onko asiasta varsinaista muuta haittaa kuin kyljen voimakkaampi kuraantuminen?
Sallivatko säännökset asian, vaikuttaako asia ajo-ominaisuuksiin tai johonkin muuhun käytännön juttuun?

Jos jollakin on asiasta oikeaa tietoa - kiitoksia vastauksesta.

4

781

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • vanteet+renkaat

      Miksei oikea koko kelpaa 205/65/15, nehän ajolleen paljon paremmat, omapahan on asia

      Lailliset ovat, kun muotia onkin pitää vähän leveämpiä, ne sitten tuommoisia

      30 mm saa raideleveys kasvaa ilman katsastusta

      Unhoitamme missä olemme, jään ja lumen keskellä, joka sitten vääntelee teitä, ja oltava kiviset päällysteet, jotta kestäisivät nastat, eli olisi oltava korkeampi sivuiset renkaat

    • "Tietämätön"

      Kiitos tiedosta, että ovat lailliset! Tarkennan hiukan. Myös talvirenkaat ovat vakiokokoiset (203/55 R16) ja kelpaavat minulle hyvin.

      "Ongelma" oli Vianorin tomittamat vanteet jotka poikkesivat ET-mitaltaan alkuperäisistä tehdasvanteista. Eli Vianorin vanteet tulevat 10 mm ulommas kuin alkuperäiset johtuen ET-mitan poikkeamasta - jota en halunnut tai pyytänyt - enkä ymmärtänyt mitenkään tsekata ostäessani niitä. Ei kai tässä sanottavia murheita ole käsissä.

      • kun uusia

        kesävanteita olin hommaamassa, niin aivan välttämättä halusivat minulle et35 vanteita myydä. Useamman myyjän kanssa jopa kinattiin siitä ovatko Audin originaalit et45 vai 35. Kaikki rengasliikkeet oli sitä mieltä, että originaalit ovat 35, että se siitä liikkeiden ammattitaidosta! Eivät edes noita et-lukuja tiedä!!!


      • Wilburi
        kun uusia kirjoitti:

        kesävanteita olin hommaamassa, niin aivan välttämättä halusivat minulle et35 vanteita myydä. Useamman myyjän kanssa jopa kinattiin siitä ovatko Audin originaalit et45 vai 35. Kaikki rengasliikkeet oli sitä mieltä, että originaalit ovat 35, että se siitä liikkeiden ammattitaidosta! Eivät edes noita et-lukuja tiedä!!!

        Itse suosin erästä Turkulaista rengasliikettä, jossa asiat ovat tiedossa. Ovat asentaneet lähes kaikki täällä alueella olevat näyttävät rengas/vanne-paketit. Sen nyt tietää jokainen ettei Vianorista saa asiantuntevaa palvelua, koska ei ole asian tuntevaa henkilökuntaa. Täytyy myöntää, että turhan monessa "alan liikkessä" tuo et-asia ei ole tiedossa. Kävin kyselemässä omaan autoon ihan muuten vain muista liikkeistä, kuin sieltä mistä olen aikaisemmat vannepaketit hankkinut. Muutamilla liikkeillä ei ollut mitään tietoa et-luvuista tai ne olisi heitetty ihan hatusta. Mmaan autoonikaan ei kuulemma saa mahtumaan 17" vannetta (keskiluokan auto) vaikka todellisuudessa 18" vannekin menee helposti ja vakiona saa jo 17" vannetta.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      38
      1590
    2. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1341
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      9
      1279
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1275
    5. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      41
      1258
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      4
      1253
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      0
      1234
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1200
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1170
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      1
      1146
    Aihe