Simputuksesta

hieman.

Monet varusmiehet kokevat alokasaikanaan tavallisen koulutuksen simputukseksi. Asiaa ei kuitenkaan välttämättä luokitella tänään simputukseksi, kotoaan tultua varusmiehelle kaikki sotilastoiminta on uutta ja siihen täytyisi sopeutua. Parhaiten itse olen sopeutunut siihen hankkimalla jo alokasaikana jonkun hyvän kaverin ja hänen kanssaan olen nauranut mokomalle asialle.

Tosin kylläkin oikeitakin simputustapauksia on ollut. Jos katsoo eilistä iltalehteä niin hävettää Suomalaisena sotilaana tuommoinen.

Kainuun Prikaatissa on joku yliluutnantti määrännyt konttaamaan RK ammunnoissa maalitauluilta ampumapaikalle 300 metriä, samoin hän on määrännyt ryömimään satojametrejä kun jonkin varusmiehen varuste oli tippunut maastossa.

Tämä yliluutnantti on kuitenkin tuomittu Kajaanin käräjäoikeudessa tekemistään palvelus virheistä sakkoon 420 euroa.

Puolustusvoimien palveluksessa on kaikkille laki.

52

15630

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Jussi-paita

      tuntuu että kaikkea sitä, mitä ei ole kiva tehdä, sanotaan simputukseksi. Minun mielestä se raja pitäisi vetää siihen, että kenenkään terveyttä ei vaaranneta. Tuommoinen konttaaminen ja muu vastaava oli Upinniemessä ihan normaalia. Esimerkkinä; jouduimme juoksemaan suojelukoulutuksessa "motivaatiopuun" ympäri ties kuinka monta kertaa kun ei suojakamppeet mennet päälle tarpeeksi nopeasti. Juokseminen kaasunaamarissa ei ole astmaatikoille... hengittäminen naamarin läpi on nimittäin melko raskasta. Jos armeija muutettaisiin sellaiseksi että yhdelläkään varusmiehellä ei olisi valittamista, se olisi sellainen paikka missä toivottaisiin että varusmiehet nyt poistuisivat taakse tai ottaisivat asennon... ei ole pakko jos ei huvita. Jotkut kaverit alokastuvassa ottivat kapiaisten ja varusmiesjohtajien huudot ja vittuilut niin raskaasti etteivät nukkuneet yöllä ja päivät kiroilivat, että:"mä vihaan alik nönnönnöötä ku se huus mulle ku en korjannu punkkaa vaik se käski". Ihan oikeasti jotkut siellä kitisi juuri tuollaisista asioista... naurettavaa. Itse olen sen ymmärtänyt varsin selkeästi, että armeijassa on oltava kuri juuri sen takia että saadaan suuri joukko taliaivoisia varusmiehiä tekemään asiat niin kuin käsketään. Niin kuin sanonta kuuluu: "joukossa tyhmyys tiivistyy". Armeijassa jos jossain sen huomaa.

      • noinkin.

        Kaasunaamarin raskashengest pääsee eroon kun tyrkkää piikillä suodattimen esteet pois.

        Upiniemi on syntinen varuskunta. Sillä alueella on vuosina 1917-18 tapettujen joukkohautoja. Minun mielestäni joukkohaudat on avattava ja vietävä hautausmaalle. Konttaa vaan edelleenkin joukkohautojen päällä.


      • vemppa

        Miten voit sanoa varusmiehiä tyhmiksi? Eiköhän ne skapparit ja intin systeemi ole kuitenkin tyhmempiä. Intissä on miljoona seikkaa, jotka voisi tehdä viisaammin, mutta siihen ei anneta lupaa. Totta on kyllä, että turha oudoista käskyistä tai vittuilusta kitistä on, eihän se muuten armeija olisikaan. Mutta kyllä varusmiehet paljon viisaampia ja paremmin koulutettuja ovat( ainakin osa) kuin luutnantit ja muut.


      • vanha-aika kunniaan
        vemppa kirjoitti:

        Miten voit sanoa varusmiehiä tyhmiksi? Eiköhän ne skapparit ja intin systeemi ole kuitenkin tyhmempiä. Intissä on miljoona seikkaa, jotka voisi tehdä viisaammin, mutta siihen ei anneta lupaa. Totta on kyllä, että turha oudoista käskyistä tai vittuilusta kitistä on, eihän se muuten armeija olisikaan. Mutta kyllä varusmiehet paljon viisaampia ja paremmin koulutettuja ovat( ainakin osa) kuin luutnantit ja muut.

        Joo annetaan kaikkien kertoa miten asiat tehdään. 500 miehen osasto kun lähtis liikkelle sen haluaisin nähdä hah. Yksinkertainen on kaunista ja helppoa.


      • tja-191

        Hölmöä hommaa. Jos naamaria ei saa päähänsä tarpeeksi nopeasti, mitä se juokseminen asiaa auttaa? Pitäisi keskittyä naamarin asettamisen opettamiseen vaikka kädestä pitäen. Samaa näki sulkeisissa. Kun eteenvienti ei sujunut, taaksepoistutettiin. Kouluttajan järjen köyhyyttä.

        Eri asia on jos hitaus johtuu laiskuudesta tms. Silloinkin paremman tuloksen saa esim. käyttämällä kaasua (kuten rukissa Pierumäen juurella :D )


      • vedetään?

        minun mielestäni raja tulisi vetää siihen, että ketään ei nöyryytetä eikä laiteta kaikkien naurun alaiseksi. Eikä todellakaan kenenkään terveyttä vaaranneta. Kyllä on tullut luettua muutamia erittäin typeriä uutisotsikoita simputuksesta ja hävettää suomalaisten varusmiesten puolesta!


      • oikeus on hyvä.
        vedetään? kirjoitti:

        minun mielestäni raja tulisi vetää siihen, että ketään ei nöyryytetä eikä laiteta kaikkien naurun alaiseksi. Eikä todellakaan kenenkään terveyttä vaaranneta. Kyllä on tullut luettua muutamia erittäin typeriä uutisotsikoita simputuksesta ja hävettää suomalaisten varusmiesten puolesta!

        Tuommoisia palvelusrikoksiin syyllistyneitä odottaa kuitenkin ennemmin tai myöhemmin tuomio. Ei pidä kenenkään lähteä rosvoretkille tai valtuuksiaan ylittämään. Suomessa on laki kaikille ja jokainen on lain edessä yhdenvertainen.

        Joskus kun nään ulkomaalaisten diktaattoireiden, suomalaisten "Rosvojen ja väärinkäytöksiin syyllistyneitten kuvia niin mitä ajattelen?

        Ajattelen vain katsoessani sitä kuvaa, mitä hän kertoo minulle?

        Hän kertoo. Minä olen Peppi Pitkätossu sula hopsula hei sula hopsansaa, kaikki on vinksin vonksi tai ainakin heikunkeikun arvaatko oikun eikun kuka oon, joko arvaat sen. Aatun nimi on aatu mutta toinen nimi mulle on saatu...


      • asttaa rajat.

        Sitä eivät vaan ainakaan alikessut mun inttiaikana tunteneet. Tai sitten olivat alemmuuskompleksisisa idiootteja, jotka käyttivät heille annettua valtaa väärin!


      • Vänrikki
        noinkin. kirjoitti:

        Kaasunaamarin raskashengest pääsee eroon kun tyrkkää piikillä suodattimen esteet pois.

        Upiniemi on syntinen varuskunta. Sillä alueella on vuosina 1917-18 tapettujen joukkohautoja. Minun mielestäni joukkohaudat on avattava ja vietävä hautausmaalle. Konttaa vaan edelleenkin joukkohautojen päällä.

        No, onhan noita 1918 keväällä kuolemaan tuomittujen joukkohautoja pitkin Suomea. Esim. Hennalassa on varuskunta ja alueella on tapettu tuhansia Suomalaisia ja kidutettukin. Se on sellaista kun sisällissodassa tunteet leimahtavat ja kuolemanrangaistus oli silloin rangaistuksena kapinasta. Kidutusta Suomessa ei ole sentään sen jälkeen harrastettu. Nälkään tuolloin tapettiin punaisia ja janoon myös. Ampuminen saattoi olla helppo loppu, jota kaikki eivät saaneet, isommat kapinajohtajat etenkään. Hennalan alueella ammuttuja on myös kupattuna sinne. Mutta se oli sellaista, ei se siitä muutu, että nyt kontataan joukkohaudan päällä. Tuo kapinan loppu oli vain oikein suomalaisen kansanluonteen pimeiden puolten esille tulo: kosto ja rangaistus tuosta oli musta kuin suolampi, eivät sitä hävinneet osanneet aavistaakaan kuinka kauheaa siitä tulisi. Kuitenkin vallankumous on erittäin vakava maanpetoksellinen rikos ja edelleen sotilasvalassa jokainen armeijan käyvä mies vannoo, että saattaa viipymättä viranomaisten tietoon, jos saa tietää jotakin olevan tekeillä laillisen esivallan kukistamiseksi.


    • res. kers.

      Simputusta on se, jos teettää jotain ainoastaan yhdelle henkilölle. Jos teettää saman asian esim. koko tuvalle, se ei ole enää simputusta, vaan koulutusta.

      • sirad

        Tuollaisten vinisiöiden takia hävittiin sota! =)


      • vanha-aika kunniaan
        sirad kirjoitti:

        Tuollaisten vinisiöiden takia hävittiin sota! =)

        Mitä sodan häviämiseen tulee. Kyllähän se vissinnkin hävittiin ihan muusta syystä. Rakas liittolaisemme Saksa sortu ja me avuttomat sen rinnalla.


      • Sadboy

        Vanha vitsi. "Vanha ei vittuile, vanha neuvoo".

        Kyllä minäkin kurin pidon kannattaja olen, mutta res. lääkintäkessuna saanut myös korjailla kaikkein kusipäisempien ryhmyreiden jälkiä sairastuvassa ja roudannut junassa romahtaneita jätkiä Tilkkaan. Siinä oli ainoa mukava juttu ylimääräinen pikku loma himassa.

        Ja tämä tapahtui 72! Ja silloin intti oli vielä tosimiesten paikka.

        Kyllä pikku tupatalkoot aina poikaa tekevät, mutta jos on jätkällä ryhmyrin koulutus, järkeä on lupa myöskin käyttää.

        Olen varusmiesaikanani jämieni perusteella nostanut pannut pari kusipääalikessua seinälle, sekä fyysisesti, että henkisesti - ja kerran yksi jätkä oli tipalla lentää silloiseen sotilastuomi-istuimeen pelkän, suoran ja kirkkaan näytön perusteella. Tiedän, että tässä jutussa ko. surkimus olisi lentänyt suoraan yksikön putkaan, alennus ja 11 kuukauden palvelus tykkimiehenä!

        Mutta raukka rukoili kuset housussa armoa - lakiopintojensa takia! Ja juttu pantiin jätkien väliseen keskinäiseen sopuun.

        Olin jo tuolloin sitä mieltä että armeijaan ei mennä väkisin, sinne pyritään - ja B-luokan sakki nykyisessä vaativassa koulutusilmastosta olisi syytä pyyhkiä automaatisesti punaisilla papruilla hätäreserviin.


      • cobra
        vanha-aika kunniaan kirjoitti:

        Mitä sodan häviämiseen tulee. Kyllähän se vissinnkin hävittiin ihan muusta syystä. Rakas liittolaisemme Saksa sortu ja me avuttomat sen rinnalla.

        Emmehän me suomaliset sortuneet, päinvastoin. Niin sitkeätä armeijaa ei taida muualta löytyä kuin meiltä. Yhtenä rintamana koko kansa puolusti maataan...ei emme me sortuneet, vaikka sota hävittiin.
        Ja jättiläisen rinnalla tuo "häviökin" oikeastaan oli suuri voitto, sillä pieni kansa ei luovuttanut kovin helposti!


      • cobra
        Sadboy kirjoitti:

        Vanha vitsi. "Vanha ei vittuile, vanha neuvoo".

        Kyllä minäkin kurin pidon kannattaja olen, mutta res. lääkintäkessuna saanut myös korjailla kaikkein kusipäisempien ryhmyreiden jälkiä sairastuvassa ja roudannut junassa romahtaneita jätkiä Tilkkaan. Siinä oli ainoa mukava juttu ylimääräinen pikku loma himassa.

        Ja tämä tapahtui 72! Ja silloin intti oli vielä tosimiesten paikka.

        Kyllä pikku tupatalkoot aina poikaa tekevät, mutta jos on jätkällä ryhmyrin koulutus, järkeä on lupa myöskin käyttää.

        Olen varusmiesaikanani jämieni perusteella nostanut pannut pari kusipääalikessua seinälle, sekä fyysisesti, että henkisesti - ja kerran yksi jätkä oli tipalla lentää silloiseen sotilastuomi-istuimeen pelkän, suoran ja kirkkaan näytön perusteella. Tiedän, että tässä jutussa ko. surkimus olisi lentänyt suoraan yksikön putkaan, alennus ja 11 kuukauden palvelus tykkimiehenä!

        Mutta raukka rukoili kuset housussa armoa - lakiopintojensa takia! Ja juttu pantiin jätkien väliseen keskinäiseen sopuun.

        Olin jo tuolloin sitä mieltä että armeijaan ei mennä väkisin, sinne pyritään - ja B-luokan sakki nykyisessä vaativassa koulutusilmastosta olisi syytä pyyhkiä automaatisesti punaisilla papruilla hätäreserviin.

        Vaan usein ne siviilissäkin saattavat olla ongelmallisia....onhan se hyvä, että niitä jossain yritetään kasvattaa. Intissä myös hyvä kouluttajien ryhmäkuri pitää nuo kuspäät aloillaan, kunhan vain riittävästi oikeita tyyppejä kouluttajina. Tässä puolustusvoimilla toki haastetta, ettei kuka hvyänsä pääse esimiesasemaan.... sama pätee myös siviilimaailmassa.


      • Sadboy
        cobra kirjoitti:

        Vaan usein ne siviilissäkin saattavat olla ongelmallisia....onhan se hyvä, että niitä jossain yritetään kasvattaa. Intissä myös hyvä kouluttajien ryhmäkuri pitää nuo kuspäät aloillaan, kunhan vain riittävästi oikeita tyyppejä kouluttajina. Tässä puolustusvoimilla toki haastetta, ettei kuka hvyänsä pääse esimiesasemaan.... sama pätee myös siviilimaailmassa.

        Näitä metodeja olen myös omissa hommissani pitänyt yllä.
        Intti oli loppujen lopuksi jumalattoman kiva ja unohtumaton kokemus, jota en kadu tippakaan.

        Oikeille nuorille vieläkin se ainoa ja oikea miesten koulu.
        Vaikka nykyhommat aika lepsuilta näyttävät, mutta ulkosilaus voi pettää. Koulutuksen tahti on vedetty aika kireälle, varmaankin.

        Parasta jälkimuisteloa olivat aikoinaan kertaukset ja niitä pitelevien kapiaisten pikkukankkusten pikahoidot.
        Vaikka pitihän sinnekkin yksi itsariyritys osua. Vaikka sitten tultiinkin lääkärin kanssa siihen lopputulokseen, että kundi halusi ottaa vaan rankalta metsäkeikalta sujuvat hatkat.


      • sodan?
        sirad kirjoitti:

        Tuollaisten vinisiöiden takia hävittiin sota! =)

        Tiedoksesi vaan, että Suomi ei ole voittanut, eikä tule koskaan voittamaankaan, muuta kuin yhden sodan, nimittäin sisällissodan. Siinä kun ei vastapuolena ollut ulkomaalaisia.


    • Vanha-aika kunniaan

      Kävin intin 96 Säkylänlomakodissa ja touhu oli silloin jo ihan neitimäsitä. Mitähän se nyt on?
      Lopetetaan puolustusvoimat ja heitellään käpyjä sitten jos tosi on kyseessä kun naapuri vyöryy rajan yli. Ai niin ei voidakkaan tulee kädet likaisiksi..

      • Oikeaa puhetta. Ainahan sieltä armeijasta voi lähteä pois jos ei kestä ryömimistä, tai konttaamista. Ollaanhan me silti jo ryömitty ja kontattu varmaan enemmänkin elämän alkutaipaleella, eikä siitä voinut valittaa. Eli kotiin vaan, mekot päälle, ja meikkaamaan, jos ei kestä


      • ..............................
        miffi kirjoitti:

        Oikeaa puhetta. Ainahan sieltä armeijasta voi lähteä pois jos ei kestä ryömimistä, tai konttaamista. Ollaanhan me silti jo ryömitty ja kontattu varmaan enemmänkin elämän alkutaipaleella, eikä siitä voinut valittaa. Eli kotiin vaan, mekot päälle, ja meikkaamaan, jos ei kestä

        Kuset housussa oot kuitenkin rintamalla.


    • ...on alettu ampua ...

      ...300 metriltä ?
      Perustaistelutähtäin kohdistetaan 150 metrille.
      Olisi kiva tietää,kun aikanani sieltä 300 metriltä ammuttiin vain vanhalla kunnon kiväärillä.

      Niin se muttuu tieto matkalla!

      Sakkoihin en ota kantaa.Tutkittu on kai ja hutkittu.

      -LOPPU-

      • kyllä

        RK:lla ammuttiin minun aikanani 300 metriin YHDEN kerran, eli kyllä väite voi pitää paikkansa.


      • masi
        kyllä kirjoitti:

        RK:lla ammuttiin minun aikanani 300 metriin YHDEN kerran, eli kyllä väite voi pitää paikkansa.

        Luokat ammutaan kork. 150 metriin. Mutta 300 metriinkin ammuttiin joskus radalla "vaihtelun vuoksi".


      • tja-191

        Ainakin kerran käytiin ampumassa 300 metristä. Olikohan sillä oma "koodinsakin", en muista enää.


      • ressu

        kyllähän me öbiksessä ysikäätneljä ammuimme useampaaan otteeseen 300:lta ja makuulta ja rk:lla.enpä tiedä mistä lähtien on ammuttu, mutta tuolloin ainakin.


      • kölli
        masi kirjoitti:

        Luokat ammutaan kork. 150 metriin. Mutta 300 metriinkin ammuttiin joskus radalla "vaihtelun vuoksi".

        ampet 300m ja kyllä kolmelta saralta on tulos valioksi illattu jons on ollu riitävän hyvä.


      • rva ylik

        kouluammunnoista rynnäkkökiväärillä vain 2. eli ammunta makuuasennosta voidaan ampua myös 300m etäisyydeltä. käytännössä tätä rajoittaa se, että monella ampumaradalla ei ole ampumapaikkoja tuolta etäisyydeltä;) ainakaan pienemmillä varuskunnilla (kuten KarLsto). saattaa kouluttaja laittaa kokeilemaan ampumista, ilman varsinaista "kouluttamistarkoitusta".


      • 300 metrillekkin
        masi kirjoitti:

        Luokat ammutaan kork. 150 metriin. Mutta 300 metriinkin ammuttiin joskus radalla "vaihtelun vuoksi".

        En kai muuten aikoinaan olisi saanut 4,stä ammunnasta valioita.
        Tämä on fakta tieto.


    • äyriäiskenraali

      Simputus = simpukan kanssa harjoitettu yhdyntä.

      • olen huolestunut

        Jos nyt kohta pitäisi astua palvelukseen ja olen kuullut, että armeijassa simputetaan, niin onko minun silloin pakko osallistua tuohon aktiin !!!

        Olen huolestunut


    • tap

      niin että tulis sota ja tappas tollaset ruikuttajat."simputusta"yyyyyyyyyyyyyhhhhhhhhhhhhhh.

    • cobra

      Tiukkapipoisilla on hankalaa armeijassaKIN. Varusmiesaika menee ihan mukavasti kun ottaa tosissaan, pilke silmäkulmassa. Pienet viattomat "kouluttajan kujeet" tuovat vain vaihtelua arkeen. Tuleepa mieleeni mm. villakoiran metsästykset ja tupakan ulkoiluttaminen ym...mikäs siinä sitten.
      10 sekunnin aamupesujuoksukin oli lähinnä huvittavaa.. aika aikansa kutakin. ehtihän tuota sitten myöhemmin paremmin.
      Tosin "kuspäitä" pääsee mýös kouluttajiksi, jotka nauttivat siitä pienestä vallantunteesta, jonka hetkeksi saavat ja näin saattavat teettää jotain oikeasti ikävää ja turhaa.

    • Ressu

      Mielestäni kunnon johtaja opettaa ja selvittää asiat perinpohjaisesti ilman ylimääräistä huutoa ja simputusta. Kyllähän sitä mieluummin kuuntelee ja tottelee asiallista ja mukavaa johtajaa(en nyt tarkoita mitään hälläväliä alikessua), jolla ei ole ainoana tarkoituksen juoksuttaa sotilaita turhan takia ainoastaan sen takia, että on saanut hieman valtaa. Tosin, jos varusmiehet silti vittuilevat ja niskuroivat, kuuluu heitä rangaistakin. Silloin se on ainoastaan varusmiehen omaa tyhmyyttä, jos haluaa pilata ryhmän hengen eikä ymmärrä mitä kurinpito ja tehokas ryhmätyö on. Tokihan, AUK:iinkin joutuu paljon sellaisia, kenellä ei motivaatio siihen riitä ja ketkä eivät sinne halua. Silloin he todennäköisesti purkavat vitutustaan varusmiehiin. Ja se ei ikävä kyllä riitä, että menkööt AUK:iin ainoastaan ketkä haluavat, sillä varusmiesjohtajia tarvitaan suhteellisen paljon enemmän kuin siihen ikinä löytyy halukkaita.

      • reserviläset

        Tähän suuntaan.
        Sama pätee myös RUK koulutukseen.
        Koulutuksessa olevat kaikki pojat ei välttämättä henkilökohtaisilla ominaisuuksillaan sovellu lainkaan oikeisiin esimiestehtäviin. Vaikka moisen koulun läpäisee mennen tullen, voi turhautunut luutnanntti tai kapteeni olla täysi puupää oikeana esimiehenä. Puolustuslaitoksessa työpaikka voi säilyä hyvinkin pitkään koska siellä ei ole tulosvastuullisuutta. Tutttavani tultua kapteenina siviilijohtajaksi oli jälki todella lohdutonta. Muutama vuosi riitti epäonnistuneena siviilijohtajana. Tieto- ja taitovaatimus on ihan eriluokkaa tulosvastuullisissa yritysjohtotöissä. On osattava yhteistyönhenki asiantuntijoiden kanssa ja tätä vuorovaikutusjohtamista armeijassa ei opita. Tämä nyt vaan on yksi esimerkki kohdallani toki parempiakin tapauksia löytyy kun oikein kaivaa.


      • sama virsi...
        reserviläset kirjoitti:

        Tähän suuntaan.
        Sama pätee myös RUK koulutukseen.
        Koulutuksessa olevat kaikki pojat ei välttämättä henkilökohtaisilla ominaisuuksillaan sovellu lainkaan oikeisiin esimiestehtäviin. Vaikka moisen koulun läpäisee mennen tullen, voi turhautunut luutnanntti tai kapteeni olla täysi puupää oikeana esimiehenä. Puolustuslaitoksessa työpaikka voi säilyä hyvinkin pitkään koska siellä ei ole tulosvastuullisuutta. Tutttavani tultua kapteenina siviilijohtajaksi oli jälki todella lohdutonta. Muutama vuosi riitti epäonnistuneena siviilijohtajana. Tieto- ja taitovaatimus on ihan eriluokkaa tulosvastuullisissa yritysjohtotöissä. On osattava yhteistyönhenki asiantuntijoiden kanssa ja tätä vuorovaikutusjohtamista armeijassa ei opita. Tämä nyt vaan on yksi esimerkki kohdallani toki parempiakin tapauksia löytyy kun oikein kaivaa.

        Kaikesta päätellen et ole itse päässyt aikoinaan johtajakoulutukseen. Kyllä sen tuosta samasta katkerasta virrestä tunnistaa...

        Yritä nyt vaan päästä asian ylitse ja hyväksy se tosiasia että parhaat lähti johtajakoulutukseen ja sinä et siihen porukaan mahtunut.


      • vierestä...
        sama virsi... kirjoitti:

        Kaikesta päätellen et ole itse päässyt aikoinaan johtajakoulutukseen. Kyllä sen tuosta samasta katkerasta virrestä tunnistaa...

        Yritä nyt vaan päästä asian ylitse ja hyväksy se tosiasia että parhaat lähti johtajakoulutukseen ja sinä et siihen porukaan mahtunut.

        ... toki suuri osa siviilijohtajista (siis Suomessa) on käynyt intin johtajakoulutuksen. Menestyäkseen he ovat oppineet myös muunlaisen johtamistavan.

        Intin johtamistapaa siviilissä hehkuttavat ne, jotka eivät enää muuta pysty omaksumaan; varsinkin kun ovat pahimpana virheenään luulleet päässeensä johonkin eliittiin intin johtajakoulutuksella. Montakos kuukautta se AUK tai RUK nyt kestikään?


      • se meneekään
        vierestä... kirjoitti:

        ... toki suuri osa siviilijohtajista (siis Suomessa) on käynyt intin johtajakoulutuksen. Menestyäkseen he ovat oppineet myös muunlaisen johtamistavan.

        Intin johtamistapaa siviilissä hehkuttavat ne, jotka eivät enää muuta pysty omaksumaan; varsinkin kun ovat pahimpana virheenään luulleet päässeensä johonkin eliittiin intin johtajakoulutuksella. Montakos kuukautta se AUK tai RUK nyt kestikään?

        Yleensä kyllä asian ottavat puheeksi nimenomaaan ne, jotka eivät ole intissä johtajakoulutukseen pässeet.


      • niin...
        se meneekään kirjoitti:

        Yleensä kyllä asian ottavat puheeksi nimenomaaan ne, jotka eivät ole intissä johtajakoulutukseen pässeet.

        ...että monet intin johtajakoulutuksen käyneet perustelevat omaa sopivuuttaan johtajaksi juuri intin koulutuksella. Menee se niinkin päin, että ne, jotka eivät ole sitä käyneet, kiistävät sen merkityksen.

        Tosiasiassa aiheelle annetaan keskustelussa aivan liian suuri paino; varusmiesjohtajan koulutus on niin lyhyt, ettei siinä juuri ihmeitä tehdä. Sitäpaitsi sen tarkoituksena on kouluttaa sotilaita, ei siviilijohtajia. Oma merkityksensä intilläkin on (niinkuin kaikella, mitä olet tehnyt), mutta riippuu aika paljon henkilöstä, pystyykö tuon kokemuksen hyödyntämään siviilielämässä. Itselleni se oppi oli ainakin se, että tiedän minkälaista johtamis- ja kommunikaatiotapaa en käytä siviilissä, jos haluan tehdä työtä motivoituneiden ihmisten kanssa.


    • pommit ja paukut

      Simputus ei kuulu armeijaan. Kuri ja koulutus eivät ole simputtamista. Armeija kouluttaa ihmisiä tappamaan sotilaita ja selviytymään taistelukentällä. Todellisuudessa se ei varmasti ole "kivaa" joten on hyvä saada vähän esimakua.

    • Parabellum

      Armeijassa ei simputeta, ainakaan luvallisesti. Kaikki simputus on ollut luvatonta ja rangaistavaa jo hyvin pitkään.

      Nimittäin 25.11.1691, kyllä luit/kirjoitin oikein 1691, annettiin kuninkaallinen asetus ns. pennalismin (simputuksen) kieltämiseksi.

      Joten älköön kukaan väittäkö että simputus kuuluisi armeijaan.

      • Tväl-Au

        Simputus tapahtuu vanhemman sotilashenkilön toimesta ja pennalismi varusmiestovereiden.

        Ts. esim. koulukiusaaminen on pennalismia.

        Mutta kuitenkin, simputus on rikoslain 45. luvun 16. ja 17. pykälän nojalla kielletty.


    • äitinpoika

      alokasajan Kainuun prikaatissa, eikä kertaakaan kokenut simputusta. Kyllähän siellä pinkat ja punkat revittiin, mutta sehän kuului koulutukseen.
      Ja samoin se, että virheet oppii kantapään kautta.
      On kuitenkin kyseessä sellaisiakin virheitä, joita ei oikeassa sodassa vihollinen anna anteeksi, niin silloin mielestäni on ne kantapään kautta opittava muistamaan. Jos perusasiat unohtuu, esim. välineet tai ei hallitse jotain perusjuttua, on koko joukkueen turvallisuudesta kysymys. Menkääpäs oikeaan sotaan ja pudottakaa panoslipas vihollisen kentälle, niin jokainen voi mielessään miettiä, että tuoko se naapuri sen sulle, että pääset jysäyttämään? Sota ei tunne armoa!
      Ja siihen samaan on tähdättävä rauhan ajan maanpuolustuksessa, jos meinataan näistä meidän vellihousuista tehdä isänmaatamme puolustavia miehiä.
      Poikani ei nurissut alokasajan kokemuksista kertaakaan ja kävi vielä Ruk:in, jossa oli huomattavasti tiukempaa kuin alkuaika.
      Aina porukasta löytyy joku yksilö, joka ei yksinkertaisesti sovellu armeijaan, vaan pitäisi laittaa maitojunalla kotiin. Ei sen takia pidä kouluttajan muuttaa koulutussysteemejä pehmoiksi.
      Virheistä on sen pökelönkin opittava.
      Kuinka suuri sotajoukko voi toimia, jos joukossa saa olla sellaisia luusereita, jotka eivät edes tiedä miten päin pyssyä kannetaan tai mihin ammutaan?
      Siinähän kärsii kokonaisen joukkueen turvallisuus.
      Ja kouluttaja on siitä vastuussa.
      Ei tämän enempää.
      T. sotilaspojan äiti

      • matti patti

        En minakaan kokenut sita simputukseksi, kun tupa komennettiin klo 22.15 luutuamaan kaytavan lattian uudestaan....runkkupuvuissa ryomimalla tietysti! Siina sita otettiin ryomimismatsit kymmenen jatkan voimin, taisinpa olla ensimmainen tai toinen kaksiosaisessa koitoksessamme. Toistaen tulee kuulemma puhtaampaa. :) Lapin Lennosto.

        Ja jos joku putosi kaasunaamaritst:ssa, se kannettiin vksiin ja tehtiin astmatestit. Se ei sitten uusinut noita tetsauksia. Nimimerkilla Olen ollut.


      • yksikössä
        matti patti kirjoitti:

        En minakaan kokenut sita simputukseksi, kun tupa komennettiin klo 22.15 luutuamaan kaytavan lattian uudestaan....runkkupuvuissa ryomimalla tietysti! Siina sita otettiin ryomimismatsit kymmenen jatkan voimin, taisinpa olla ensimmainen tai toinen kaksiosaisessa koitoksessamme. Toistaen tulee kuulemma puhtaampaa. :) Lapin Lennosto.

        Ja jos joku putosi kaasunaamaritst:ssa, se kannettiin vksiin ja tehtiin astmatestit. Se ei sitten uusinut noita tetsauksia. Nimimerkilla Olen ollut.

        Meitä taaksepoistutettiin umpihangessa sen jälkeen, kun yksi porukasta oli hymyillyt rivissä.

        Juoksentelu ei tuntunut yhtään pahalta, kun koko porukka nauraa rätkätti juoksennellessaan isoon ääneen. Tämähän sai kapiaisen raivoihinsa (tai todennäköisemmin esittämään raivostunutta) ja hanki pöllysi vielä muutaman kerran.

        Siinä vaiheessa niin vähillä aamuilla ei mikään voinut viedä vanhan lentsikan hyvää tuulta.


      • Hamppukenraali
        yksikössä kirjoitti:

        Meitä taaksepoistutettiin umpihangessa sen jälkeen, kun yksi porukasta oli hymyillyt rivissä.

        Juoksentelu ei tuntunut yhtään pahalta, kun koko porukka nauraa rätkätti juoksennellessaan isoon ääneen. Tämähän sai kapiaisen raivoihinsa (tai todennäköisemmin esittämään raivostunutta) ja hanki pöllysi vielä muutaman kerran.

        Siinä vaiheessa niin vähillä aamuilla ei mikään voinut viedä vanhan lentsikan hyvää tuulta.

        Kessu yritti simputtaa, käskemällä peseen wc:n hammasharjalla (ois nyt edes käyttäny mielikuvitusta..) Sanoin sille: Hei hippi mee töihin. Siitäkös se natsi hermostu, yritti käydä käsiks, mut kompastu kengännauhoihinsa. Tässä vaiheessa koko yksikkö kurkki tupien ovista ja repes nauruun. Kessu nous naamapunasena ja lähti sotkuun syömään munkkeja. Eipä tullu vähään aikaan avautumista siltä possulta.


      • JanneV

        Näyt olevan ylpeä pojastasi, mutta et kai vaan ole sitä mieltä, että esim. poikasi olisi velvollinen vaarantamaan itsensä esimerkiksi sinun puolustamiseksi.

        Mainitsit, että hän on käynyt RUK:n. Edellisen työpaikkani työhaastattelun lopuksi kevensin tunnelmaa kommentilla: ettekö kysy sotilasarvoa, nimimerkki kävinkö RUK:n turhaan ? Seurasi naurua.

        Nuoret miehet eivät ole tälle valtiolle mitään velkaa sen enempää kuin mikään muukaan kansanosa. Kukaan ei ole pyytänyt syntymistään ja jokainen ihminen omistaa itsensä ehdottomasti ja jakamattomasti. Valtion rahalliset panostukset yksilöön maksatetaan aina veroina takaisin. Ihminen on oikeasti velkaa vain omille jälkeläisilleen.

        Ihminen on siinä suhteessa sairas olio, että emot ja isät puolustuttavat itseään jälkeläisillään, jotka ovat aikuisen kokoisia mutta psyykkisesti vielä lapsia (18-25v). Mikään muu eläinlaji ei harjoita näin iljettävää ja luonnonvastaista toimintaa. Muilla lajeilla aina emot ja isät puolustavat jälkeläisiään, mutta jälkeläiset eivät puolusta emojaan ja isiään.

        Itse en vaarantasi itseäni mistään muusta syystä kuin vain ja ainostaan omien lasteni puolustamiseksi.


      • Vänrikki
        JanneV kirjoitti:

        Näyt olevan ylpeä pojastasi, mutta et kai vaan ole sitä mieltä, että esim. poikasi olisi velvollinen vaarantamaan itsensä esimerkiksi sinun puolustamiseksi.

        Mainitsit, että hän on käynyt RUK:n. Edellisen työpaikkani työhaastattelun lopuksi kevensin tunnelmaa kommentilla: ettekö kysy sotilasarvoa, nimimerkki kävinkö RUK:n turhaan ? Seurasi naurua.

        Nuoret miehet eivät ole tälle valtiolle mitään velkaa sen enempää kuin mikään muukaan kansanosa. Kukaan ei ole pyytänyt syntymistään ja jokainen ihminen omistaa itsensä ehdottomasti ja jakamattomasti. Valtion rahalliset panostukset yksilöön maksatetaan aina veroina takaisin. Ihminen on oikeasti velkaa vain omille jälkeläisilleen.

        Ihminen on siinä suhteessa sairas olio, että emot ja isät puolustuttavat itseään jälkeläisillään, jotka ovat aikuisen kokoisia mutta psyykkisesti vielä lapsia (18-25v). Mikään muu eläinlaji ei harjoita näin iljettävää ja luonnonvastaista toimintaa. Muilla lajeilla aina emot ja isät puolustavat jälkeläisiään, mutta jälkeläiset eivät puolusta emojaan ja isiään.

        Itse en vaarantasi itseäni mistään muusta syystä kuin vain ja ainostaan omien lasteni puolustamiseksi.

        Vai emoani minä olenkin harjoitellut puolustamaan :)


    • kölli

      parempi miäli,

    • lopetetaan

      Tyhjille jäävät tilat tarvitaan henkisesti sairaiden kantahenkilökunnan ( kaikki ) suljetuksi hoitolaitoksiksi....

    • teemu

      Jotkut osaavat ottaa asiat niin kuin ne kuuluukin. Mutta on totta, että kohtuus kaikessa. Ja jos kaikki joutuvat tekemään saman asian ei mielestäni se ole simputusta. Tosin mihin vetää raja? Komppania kohtaisia asioita. Joissakin paikoissa koulutus kovempaa ja asiat koetaan luonnollisina eikä simputuksena. Joissakin paikoissa koulutus helpompaa ja jos joutuu jotain poikkeavaa tekemään niin se on simputusta. Tosin edelleen rajanveto vaikeaa.

    • pilleriwillet

      Simputus kasvattaa luonnetta ja se on traditio, jos sitä ei kestä menkää lapinjärven hamppu viljelmille !

      • oppimisesta.

        Varusmies oppii näkemällä ja kuulemalla ja kantapään kautta.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Takaisin ylös

    Luetuimmat keskustelut

    1. Marin on ehkä maailman kaunein "Nelikymppinen"

      Marinin julkaisu on saanut yli 68 500 tykkäystä. Postauksen kommenttikentässä ylistetään paljon Marinin kauneutta, jota
      Maailman menoa
      327
      2752
    2. Vernu Vasunta

      On mahotonta miten marjanpoimijoita on kohdeltu! Eikö paremmalla kohtelulla olisi saanut paremman tuloksen?
      Suomussalmi
      92
      2063
    3. En kelpaa sinulle

      Varattuna - olen sinulle ongelma. Eroaminen vuoksesi voi olla turhaa, sillä me ei puhuta, kun olen varattu ja kumpikin v
      Ikävä
      120
      1600
    4. Taidat vanhempi nainen

      Haluta sen tien itsellesi. juokse vaan karkuun ! Pahentaa vaan asiaa.Pitäs toimia ihan toisin päin
      Ikävä
      73
      1144
    5. Hetkeäänkään miettimättä ottaisin sinut

      Mutta mitä mieltä miehesi siitä olisi?
      Ikävä
      71
      1012
    6. Olisi kiva tietää miksi pidät minusta?

      Miehelle kysymys :)
      Ikävä
      61
      983
    7. Voi nainen...

      Kun luovutit meistä liian aikaisin, just kun aloin oppimaan sinua. Jos oisin alussa jo lukenut aiheesta oisin voinut toi
      Ikävä
      41
      940
    8. Venäjä aikoo yksipuolisesti muuttaa rajalinjauksia Suomenlahden itäosassa

      Venäjä aikoo muuttaa rajalinjauksia Suomenlahden itäosassa Venäjän saarten eteläpuolella. Ylen jutussa kerrotaan mm.
      Maailman menoa
      143
      883
    9. Suomi lähettää tarkkailijoita merialueelle

      Venäjä on ilmoittanut aikovansa ylittää Suomen merialueen rajat kysymättä lupaa kertomalla että Suomen merialueen raj
      Maailman menoa
      290
      832
    10. Naiselle kysymys

      Mitä oikein näet minussa?
      Ikävä
      40
      744
    Aihe