Moi
Kyselisin lähinnä tiettyjen alojen läpikäyneiltä sekalaista infoa kys. aloista ja hieman yleisestikin :)
Minua kiinnostaisi maantiede, meteorologia, englannin kieli ja ympäristöön liittyvät alat lähinnä yliopiston puolella, vaikka ei AMK:kaan täysin poissuljettu ole. Puhdas maantiede ja meteorologia putoavat melkeinpä pois, koska halu jäädä Tampereelle asumaan on kova monien syiden vuoksi. Tampereellahan voi kuitenkin opiskella ympäristöpolitiikkaa sekä aluetiedettä, ja nämä ovatkin nyt suurimpana kiinnostuksen kohteena. Lukiossa panostin erittäin paljon luonnontieteisiin (matikka, fysiikka, kemia) ja muut reaaliaineet jäivät melko vähälle, vaikka esim. historia ja maantiede olivatkin mielenkiintoisia. Luulin silloin alkavani opiskella itseni DI:ksi ja olenkin nyt TTY:llä sisällä, mutta se ei enää kiinnosta. Nyttemmin yliopisto on alkanut vetää puoleensa. En tahdo ns. kovalle alalle tekemään nk. tulosta kovaan tekniikan maailmaan. Minua lähinnä oksettaa bisnesmaailma ja "taloudellisen kasvun maksimointi" paska, en tahtoisi olla osallisena senlaisessa oravanpyörässä.
Kuten moni teistä on varmaan huomannut, em. aluetiede, ympäristöpolitiikka ja englannin kieli ovat hyvin yhdisteltävissä, haluaisinkin käytännön kokemusta/tietoa itse opiskelusta ja myöhemmin työmaailmasta. Millaista ovat aluetieteen ja ympäristöpolitiikan opiskelut? Olen lievästi esiintymispelkoinen, voiko se olla suuri este esim. aluetieteiden opiskeluissa? Tai no ei nyt este, pikemminkin erittäin epämiellyttävä haitta mahdollisesti. Mihin ammattiin olette valmistuneet/valmistumassa?
Isoimpia kriteerejä alan valinnassani ovat edes suht hyvät työllistymismahdollisuudet, pääsee vaikuttamaan esim. ympäristöasioihin tai yhteiskunnan epäkohtiin mielummin kuin suunnittelemaan DI:nä jollekin riistoyhtiölle. Eli työllä pitäisi olla positiivinen vaikutus yhteiskuntaan. Mitään miljoonapalkkaa en tarvitse, 2500 yli olisi kuitenkin mukava päästä, mutta noi periaatteena palkasta olen valmis tinkimään kiinnostavuuden ja mielekkyyden saavuttamiseksi.
Työllistymisestä/Tre:n Yliopisto
6
1360
Vastaukset
- sama
Valitsinpa viestiä hienosti vastaavan otsikon! :/
- Sanna
Tuo ala, työllistymis- ja palkkatoiveesi... Toiveajattelua... Sinua vielä harmittaa, ettet valmistunut DI:ksi.
- Sivar.
Kuten sanoin, palkka ei mene kiinnostavuuden edelle. Ja käsittääkseni aluetiedettä opiskelleet työllistyvät melko hyvin, ympäristöpolitiikka voikin olla toinen juttu.
- Näin se on
Lääkäriksi. Lääkäreitä tarvitaan aina ja kaikkialla, vaikka kaikki muu romahtaisi.
Lääkärinä voi lähteä minne tahansa kehitysmaahommiin maailmaa parantamaan.
Ja jos elämän realiteetit myöhemmin iskevät, niin lääkärinä voi myös tehdä vitusti rahaa ja bisnestä ja maksimoida oman taloudellisen kasvunsa.- sivar.
Toisaalta lääkärin homma olisi erittäin kiinnostava, mutta kaamea opiskelumäärä ja myöhemmin epäsäännölliset työajat ja esim. perhe-elämän kärsiminen eivät houkuta yhtään.
- :::
Minä opiskelen ympäristöpolitiikkaa toista vuotta. Olen ollut tosi tyytyväinen aineeseen; asiat ovat mielenkiintoisia ja opettajat hyviä. Ympäristöpolitiikan opiskelijoiden ja toisaalta opettajien välinen henki on tosi hyvä. Sisäänottomäärä on pieni, ja kaikki ovat kavereita keskenään. Opettajat myös oppivat pian tuntemaan opiskelijat, ja opettajat ovat helpostilähestyttäviä.
Ympäristöpolitiikan opiskelussa korostuu kirjoittaminen jo alusta asti. Peruskursseilla tehdään noin 10 sivun kirjallinen työ, ja toisena vuonna tehdään kaksi 20-30 sivun tutkimusta (pahamaineinen YPA4 :)). Kirjatentteihin on kolmisen kirjaa per tentti, ei kovin paha. Esiintymiskammo/-pelko ei ole este opiskelulle, ja pienessä porukassa ei jännitä niin paljon.
Käy ihmeessä laitoksen sivuilla!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 937858
- 403782
Lähetä terveisesi kaipaamallesi henkilölle
Vauva-palstalta tuttua kaipaamista uudessa ympäristössä. Kaipuu jatkukoon 💘1021896- 241210
Taas ryssittiin oikein kunnolla
r….ä hyökkäsi Viroon sikaili taas ajattelematta yhtään mitään https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000011347289.html321073Valtimon Haapajärvellä paatti mäni nurin
Ikävä onnettomuus Haapajärvellä. Vene hörpppi vettä matkalla saaren. Veneessä ol 5 henkilöä, kolme uiskenteli rantaan,281013Rakastuminenhan on psykoosi
Ei ihme että olen täysin vailla järkeä sen asian suhteen. Eipä olis aikoinaan arvannut, että tossa se tyyppi menee, jonk53837Olisinko mä voinut käsittää sut väärin
Nyt mä kelaan päässäni kaikkea meidän välillä tapahtunutta. Jos mä sit kuitenkin tulkitsin sut väärin? Se, miten sä käyt31792Vanha Suola janottaa Iivarilla
Vanha suola janottaa Siikalatvan kunnanjohtaja Pekka Iivaria. Mies kiertää Kemijärven kyläjuhlia ja kulttuuritapahtumia10790Tähän vaivaan ei auta kuin kaksi asiaa
1. Tapaaminen uudestaan tai 2. Dementia Anteeksi kun olen olemassa🙄60749