En tiedä edes että onko tuo sen virallinen nimi mutta tollaisena mä olen sitä kuullut sanottavan. Niin miten sitä pitäs hoitaa, kun en selvästikään tee jotain oikein kun omani on ihan onnettoman näköinen? Eli pitääkö paljosta vedestä tai auringosta, ja muuta sellaista? Se nyt on kuitenkin ainut kasvi, jonka olen koskaan saanut pysymään elossa. :)
Kodinonnen hoito-ohje
3
5175
Vastaukset
- fatal
Minulla ilmeni ongelmia kodinonnen kanssa myös. Onni näytti onnettomalta ja lopulta kuihtui pois, vaikka omasta mielestäni hoivasin sitä hyvin. :< Muut kasvit ovat kyllä viihtyneet.
- S23
Mulla oli aikoinaan myöskin kodinonni, mutta ilmeni että kastelin sitä väärin. Kodinonnea tulisi kastella alta, lehdet eivät saisi kastua. Vähän niinkun st. pauliaakin. Eli lautaselle vettä ja odotat että kasvi imee juurillaan tarvitsemansa märän ja kaadat loput pois TAI uppokastelet hetkeksi siten että ämpärissä oleva vesi ei ulotu lehtiin saakka.
Googletin myös tämän ohjeen:
Hoito-ohje:
Kodinonni viihtyy melkein missä vain. Se on sievä lisä sisustukseen kodin eri tiloissa. Kun sijoitat moneen samanlaiseen ruukkuun yhden kodinonnen, saat ryhmästä tehokkaan katseenvangitsijan. Muodikkaat kapeat ja korkeat ruukun sopivat erinomaisesti kodinonnelle. Kodinonni ei ole kovin vaativa valon suhteen, sillä se viihtyy sekä puolivarjossa että varjoiselle pohjoisikkunallakin. Vain voimakasta paahdetta se ei siedä. Ole tarkkana kastelun suhteen, sillä multa ei koskaan saa kuivua rutikuivaksi, mutta ei liioin olla jatkuvasti litimärkäkään. Kasvin yleisin kuolinsyy onkin liikakastelu, ei suinkaan kuivuus. Anna vettä vain aluslautaselle, sillä jos kastelet päältä, versot jäävät usein liian pitkäksi aikaa märiksi, mikä johtaa niiden mätänemiseen. Sen sijaan voit huoletta sumuttaa kasvia hienojakoisella vedellä, kunhan huolehdit siitä, ettei vettä jää seisomaan isoina pisaroina kasvin lehdille. Lannoita keväällä ja kesällä viikoittain. Kodinonni viihtyy normaalissa huoneenlämmössä kautta vuoden, mutta talvella se voi olla viileämmässä, noin 15 asteessa. Sitä ei yleensä tarvitse istuttaa uudelleen. Kauneimmillaan kasvi on matalalla kukkapylväällä.
Lähde: Pirilän kukkatalo/
http://www.pirilankukkatalo.fi/tuote.asp?id=663 - soleirolii
eli kotionni ei tule toimeen ilman vettä.Kastele usein kun on lämmintä tai kuivaa,multa ei saa kuivua.Kestää myös aluslautasella seisovaa vettä.Jos multa on päässyt kuivumaan ja kasvi painunut kokoon,voi sen usein pelastaa upottamalla kasvi ruukkuineen muutamaksi minuutiksi veteen.
Lannoitekastelu viikoittain huhti-elokuussa puolella annoksella.
Ei siedä suoraa auringonvaloa,tulee sijoittaa paikkaan,missä valaistus ei ole voimakas.Tavallinen huoneenlämpö kautta vuoden.
Uudelleenistutuksen sijasta voidaan kasvi uusia joka kevät pistokkaista.Pistokkaat istutetaan suoraan tavalliseen kukkamultaan,johon on sekoitettu 1/4 karkeaa hiekkaa.Ei saa missään tapauksessa päästää kuivumaan!!!!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 722698
En löydä sinua
En löydä sinua täältä, etkä sinä varmaankaan minua. Ennen kirjoitin selkeillä tunnisteilla, nyt jätän ne pois. Varmaan k232672Eelin, 20, itsemurhakirje - Suomalaisen terveydenhuollon virhe maksoi nuoren elämän
Yksikin mielenterveysongelmien takia menetetty nuori on liikaa. Masennusta sairastava Eeli Syrjälä, 20, ehti asua ensi1072322- 341619
Hajoaako persut kuten 2017?
https://www.is.fi/politiikka/art-2000011217813.html Tämä on totisinta totta. Persut on murroksessa. Osa jättää puolueen2391553- 321537
Kamala uutinen: Henkilö kuoli Tokmannin pihaan Kankaanpäässä- Jäi trukin alle
IL 9.5.2025 Ihminen kuoli Kankaanpään Tokmannin edustalla perjantaina aamupäivästä. Poliisin mukaan henkilö oli jäänyt401475- 281270
Ne oli ne hymyt
Mitä vaihdettiin. Siksi mulla on taas niin järjetön ikävä. Jos haluat musta eroon päästä niin älä huomioi mua. Muuten kä201216- 951181