Arvon raadilta kaivataan mielipiteitä. Haen seuraavaa venettä, ja kaipaisin ideoita.
Tässä kriteerit:
-kohtuullisen pieni vene, hyvä käsitellä myös satamissa, eli n. 28 - 33 jalkainen kölivene
-loistava purjehtija, eli olisi teoreettinen mahdollisuus pärjätä lys-kisoissa dacroneilla. Pääkäyttö kuitenkin lomapurjehdus.
-hyvä kryssijä, en yleensä käytä konetta edes saaristoväylillä vastatuulessa
-melko uusi, 3-8 vuotta vanha
-budjetti 100 kEUR
-vakaa ajettava & kestävä myös kovemmassa tuulessa ja aallokossa (15m/s Itämerellä)
Mieleen tulee X-302 ja kenties X-332 jos budjetti riittää. Mitä muita kannattaisi vilkaista?
kisahenkinen lomavene
72
25071
Vastaukset
- juuso
Elan 31 sopisi hyvin. Tosin sen verran uusi että ei taida Suomesta hirveesti käytettyinä löytyä (koskee tietenkin kaikkia n 3 vuotta vanhoja). Jossain pk-seudulla (Espoo, K:nummi ehkä?) oli Elan 295 myynnissä, käytännössä sama vene, oisko ollut vm. 2000?
Toinen mahdollinen olisi First 31.7. Muutenhan nämä ovat vähän kiven takana, kun nykyään satsataan enemmän asumiseen.- etsinnässä
Tuo Elan 31 voisi olla mielenkiintoinen tuttavuus. Onko kellä näkemystä veneen laadusta & kestävyydestä?
Säilyttääkö se jälleenmyyntiarvonsa? - Joakim
Elan 295 on ulkoa ja sisältä varsin 31:n oloinen ja samankokoinenkin, mutta purjehhdusominaisuuksiltaan varsin erilainen. Suurin ero on oikaisevassa momentissa, joten kovemmalla kryssillä 31:n lienee ylivoimainen.
- Sukset
Elan on melkein heikommin laminoitu kuin muut ranskikset, ja se on heikkoa. :(
Elanin suksetkin ovat muuten yhtä huonoja. ;) - eiosaaedes...
Sukset kirjoitti:
Elan on melkein heikommin laminoitu kuin muut ranskikset, ja se on heikkoa. :(
Elanin suksetkin ovat muuten yhtä huonoja. ;)Jotain mätää on ranskanmaalla, niinkuin se amerikkalainen kirjailija sanoi jo keskiajalla.
- Fin-9**0
etsinnässä kirjoitti:
Tuo Elan 31 voisi olla mielenkiintoinen tuttavuus. Onko kellä näkemystä veneen laadusta & kestävyydestä?
Säilyttääkö se jälleenmyyntiarvonsa?En ole purjehtinut, mutta todella nätti. Sopivan kokoinen ja suhteellisen nopea. Varmasti luokassaan kärjessä myös laadussa. Ei myöskään ole liian "kevyesti" tehty. Ongelma varmaankin on, että tuskimpa löydät käytettynä, eli käytännössä uusi on ainoa vaihtoehto.
- jkhauire
Fin-9**0 kirjoitti:
En ole purjehtinut, mutta todella nätti. Sopivan kokoinen ja suhteellisen nopea. Varmasti luokassaan kärjessä myös laadussa. Ei myöskään ole liian "kevyesti" tehty. Ongelma varmaankin on, että tuskimpa löydät käytettynä, eli käytännössä uusi on ainoa vaihtoehto.
Eikös Elanilla laittu tuotanlinja uusiksi viime vai toissa vuonna. Laminoinnit on tehty tyhjiömenetelmällä jne.
- mutta
eiosaaedes... kirjoitti:
Jotain mätää on ranskanmaalla, niinkuin se amerikkalainen kirjailija sanoi jo keskiajalla.
Ranskattaret on ihania
- onkin
mutta kirjoitti:
Ranskattaret on ihania
Mutta ulkomaalaiset eivät osaa rakentaa veneitä tänne Itämeren olosuhteisiin.
- ulkkomaalaisia
onkin kirjoitti:
Mutta ulkomaalaiset eivät osaa rakentaa veneitä tänne Itämeren olosuhteisiin.
Ja asuvat vielä Itä-meren rannalla?
- ranskassa?
Sukset kirjoitti:
Elan on melkein heikommin laminoitu kuin muut ranskikset, ja se on heikkoa. :(
Elanin suksetkin ovat muuten yhtä huonoja. ;)mistähän tämä rinnastus ranskalaisiin elanin kohdalla tuli, vai ymmärsinkö vitsin väärin?
- sama vika
ranskassa? kirjoitti:
mistähän tämä rinnastus ranskalaisiin elanin kohdalla tuli, vai ymmärsinkö vitsin väärin?
Ruiskulaminoitu, ohut laminointi pohjassa ja liian heikko kölin kiinnitys.
- ranskalaisiksi ylempänä
ranskassa? kirjoitti:
mistähän tämä rinnastus ranskalaisiin elanin kohdalla tuli, vai ymmärsinkö vitsin väärin?
Osoituksena palstan asiantuntemukselle joku siellä ylempänä vihjaisi Elanin olevan "ranskis". Minä pistin sitten paremmaksi ja sotkin kuuluisan näytelmäkirjailijan kotimaan ja yhtä kuuluisan laushduksen oliko se sieltä Hamletista tai jostain.
- hopo
sama vika kirjoitti:
Ruiskulaminoitu, ohut laminointi pohjassa ja liian heikko kölin kiinnitys.
Toihan on mielenkiintoista informaatiota. Kerrotko vielä mistä löytyy lisätietoa Elanin nykyisten mallien ruiskulaminoinnista ja mitkä ranskalaiset veistämöt käyttävät tätä tekniikkaa. Aina sitä oppii uutta kun tätä palstaa lukee!
- genaakkeripuomi
sama vika kirjoitti:
Ruiskulaminoitu, ohut laminointi pohjassa ja liian heikko kölin kiinnitys.
Ihan fuulaa, taikka sitten muistelet jotain vanhaa "kommunistiajan" tekelettä. Elanit ovat vahvasti tehtyjä, prosessissa käytetään edistyksellistä tyhjiö laminointia, jossa ylimääräinen ilma imetään laminointivaiheessa pois, tuloksena jäykkä ja kestävä runko.
- 1/4 ton.
hopo kirjoitti:
Toihan on mielenkiintoista informaatiota. Kerrotko vielä mistä löytyy lisätietoa Elanin nykyisten mallien ruiskulaminoinnista ja mitkä ranskalaiset veistämöt käyttävät tätä tekniikkaa. Aina sitä oppii uutta kun tätä palstaa lukee!
Elanilla käytetään hyvin edistyksellistä ns. VAL-menetelmää, jossa erikoiskuidut ja lujitteet ladotaan valmiiksi muottiin. Nämä peitetään jollain ilmatiiviillä kerroksella. Hartsi ruiskutetaan kuitukerroksiin, levitetään laminaattiin tyhjiöpumpulla. Vene on ns. umpilaminaatti vene, mutta hartsin ja lujitteen suhde on huomattavasti paremmin kontrollissa kuin käsin laminoiduissa veneissä. Rungosta tulee näin jäykempi, purjehtii paremmin.
Elanissa myös pitkittäispalkisto paitsi että liimataan, vielä tämän päälle laminoidaan kiinni runkoon = erittäin jäykkä runko.
Tarinoita huonosti kiinnitetyistä köleistäkään ei kannata uskoa. Internetissä paskanpuhujat levittävät sontaan, ilmeisesti kateuksissaan. - VacumAssistedLamination
genaakkeripuomi kirjoitti:
Ihan fuulaa, taikka sitten muistelet jotain vanhaa "kommunistiajan" tekelettä. Elanit ovat vahvasti tehtyjä, prosessissa käytetään edistyksellistä tyhjiö laminointia, jossa ylimääräinen ilma imetään laminointivaiheessa pois, tuloksena jäykkä ja kestävä runko.
Ruiskulaminointi on edelleen yleisesti käytössä monessa vene-merkissä, eikä suotta se on nopea ja tehokas tuotannossa - näkyy kuluttajan hinnassa.
Ongelma on että lasikuidut on pätkitty lyhyiksi pieniksi pätkiksi jotta ne ruiskuisi suuttimesta hartsin kanssa, tämä heikentää rakennetta paljon ja se on kompensoitava paksummilla kerroksilla, mikä on huonoa kun halutaan säästää painoa.
VAC vakumilaminoinnin etu on ilman parempi, helpompi poistuminen laminaatista, tietääkseni siinä ei käytetä pitkiä suunnatuja kuitumattoja, vaan sekin on nopea tuotantomenetelmä.
90-luvun elanit on kyllä mielestäni ruiskulaminoituja, mutta ei siinä mitään pahaa, käsinlaminoituja veneitä taitaa vain olla harvassa nykyään työolosuhteiden ja kustannuksien johdosta. Olen kylläkin kuullut ruiskulaminoinnin laatuongelmista yleensä karilleajon yhteydessä.:( - Joakim
1/4 ton. kirjoitti:
Elanilla käytetään hyvin edistyksellistä ns. VAL-menetelmää, jossa erikoiskuidut ja lujitteet ladotaan valmiiksi muottiin. Nämä peitetään jollain ilmatiiviillä kerroksella. Hartsi ruiskutetaan kuitukerroksiin, levitetään laminaattiin tyhjiöpumpulla. Vene on ns. umpilaminaatti vene, mutta hartsin ja lujitteen suhde on huomattavasti paremmin kontrollissa kuin käsin laminoiduissa veneissä. Rungosta tulee näin jäykempi, purjehtii paremmin.
Elanissa myös pitkittäispalkisto paitsi että liimataan, vielä tämän päälle laminoidaan kiinni runkoon = erittäin jäykkä runko.
Tarinoita huonosti kiinnitetyistä köleistäkään ei kannata uskoa. Internetissä paskanpuhujat levittävät sontaan, ilmeisesti kateuksissaan.Ainakin Uivassa esittelijä sanoi, että Elan 31:sta ei enää laminoida alipainemenetelmällä.
- hopo
VacumAssistedLamination kirjoitti:
Ruiskulaminointi on edelleen yleisesti käytössä monessa vene-merkissä, eikä suotta se on nopea ja tehokas tuotannossa - näkyy kuluttajan hinnassa.
Ongelma on että lasikuidut on pätkitty lyhyiksi pieniksi pätkiksi jotta ne ruiskuisi suuttimesta hartsin kanssa, tämä heikentää rakennetta paljon ja se on kompensoitava paksummilla kerroksilla, mikä on huonoa kun halutaan säästää painoa.
VAC vakumilaminoinnin etu on ilman parempi, helpompi poistuminen laminaatista, tietääkseni siinä ei käytetä pitkiä suunnatuja kuitumattoja, vaan sekin on nopea tuotantomenetelmä.
90-luvun elanit on kyllä mielestäni ruiskulaminoituja, mutta ei siinä mitään pahaa, käsinlaminoituja veneitä taitaa vain olla harvassa nykyään työolosuhteiden ja kustannuksien johdosta. Olen kylläkin kuullut ruiskulaminoinnin laatuongelmista yleensä karilleajon yhteydessä.:(Kertoisitko vielä tarkemmin missä veneissä nykyisin käytetään ruiskulaminointia. Olen toki tietoinen siitä, että -80 luvulla ja ehkä -90 luvun alussakin käytettiin monessakin veneessä. Sen sijaan se, että nykyisin käytettäisiin esim. joissain Suomeen tuotavissa veneissä on minulle uutta tietoa.Kerro siis tietosi.
- ..............................
vauhtia kelaa sen 4 kertaa enemmän kuin Elanit ja noi muut ehdotelmat.Liikkuu paljon sulavammin ja paremmin käsiteltävämmin satamissa ja muuallakin
- lllll
Vanhemmista Dynamic 35 ja Cayenne
- joku näistä
vaihtoehtoja aakkosjärjestyksessä
- Dehler DB1
- Dehler 33R
- First 27.7 / 31.7 / 33.7
- Figaro I
- Grand Surprise
- JOD 35
- J 92
- J 30 / 35
- X 99 - Eksä
Noista äksistä tuo 99 on kyllä paras purjehtija ja kevyenä (2980 kg) helppo käsitellä missä vaan - nostotkin käy kätevästi kölipultista. Sehän ei ole mikään perusperhevene tiloiltaan, erityisesti säilytystilat ovat rajalliset, mutta kyllä siellä elelee.
- etsinnässä
X-99 taitaa olla tarpeeseeni vähän liian jollamainen - kun tulee kova keli, niin arvostan veneeltä tiettyä vakautta.
Sisätilat eivät ole se tärkein asia, mutta X-99 taitaa mennä vähän kolhoksi. - Viki
etsinnässä kirjoitti:
X-99 taitaa olla tarpeeseeni vähän liian jollamainen - kun tulee kova keli, niin arvostan veneeltä tiettyä vakautta.
Sisätilat eivät ole se tärkein asia, mutta X-99 taitaa mennä vähän kolhoksi.No, vanha sanonta kertoo jotta "Rumuus on katsojan silmässä"
- päivänselvä
päivänselvä valinta Bavaria Match 35.
- Tosiukko
olla karvan verran yli halutun kokoluokan, samoin hinta on kyllä ihan budjetin ylirajalla ( Saksassa taitaa olla pari myynnissä just alla 100k€). Purjehdusominaisuuksiltaan varmaan kyllä kelpaisi, muutaman bongasin kesällä, ihan mallikkaasti kulkivat. Ohi eivät kyllä menneet omasta ruotsalaisestani, syy siihen oli ainoastaan se, että tulivat vastaan...
- vene-lehdessä
Tosiukko kirjoitti:
olla karvan verran yli halutun kokoluokan, samoin hinta on kyllä ihan budjetin ylirajalla ( Saksassa taitaa olla pari myynnissä just alla 100k€). Purjehdusominaisuuksiltaan varmaan kyllä kelpaisi, muutaman bongasin kesällä, ihan mallikkaasti kulkivat. Ohi eivät kyllä menneet omasta ruotsalaisestani, syy siihen oli ainoastaan se, että tulivat vastaan...
Vene lehden testissä mainittiin listahinnaksi 91keuroa ilman purjeita. Kyseessä siis pakasta vedetty uusi vene..
- etsinnässä
Match 35 menee yli kokoluokan eli ei sitä.
- ddddd99
Meneppäs nyt lähimmälle kioskille, etsisieltä käsiisi jokin näistä venepörssilehdistä. Kannessa pitäisi olla Dehler 29, joka täyttää kyllä vaatimuksesi erinomaisesti. Hinta taisi olla n. 68k.
- tarjoaa
menoa ja meininkiä. Asumisnäkökohdat huomioitu hyvin. Ketterä satamaoperaatioissa. En tiedä riittääkö 100 ke:n budjetti, mutta jos joskus halajaa isompaa, säilyttää erittäin hyvin arvonsa eräisiin muihin verrattuna. Ei välttämättä aivan merkityksetön näkökohta, koska se merkitsee myös sitä, että paatista pääsee tarvittaessa kohtuuajassa eroon. Kannattaa tutustua, jos eteen osuu.
- niinkuin
aikuisten oikeesti siihen tarttee n. 150kiloeuroo. 133 keur on vissiin lähtö ja kun kaikki releet päälle niin on hyvin lähellä tota 150 kiloeuroo. Kiva vene noin muuten -satkulla ei kuitenkaan irtoa. Hyviä vaihtoehtoja esim. elan 31 tai first 31.7 uusina.
- Joakim
X-332:n taitaa mennä hiukan yli budejtin, mutta on toki loistava vene. X-302 taas on ainakin Suomessa todella harvinainen.
Huomattavasti halvemmalla saat purjehduksellisesti aivan vastaavan Dehler 33:n. Noita on liikkunut 70 ke hinnoilla. Syynä alhaisempaan hintaan lienee kapeat sisätilat, jotka vielä useimmissa on sisustettu futuristisesti.
Dehler 29 jo mainittiinkin hyvänä vaihtoehtona, mutta hintaero 33:n on yllättävän pieni. FG28e toimii myös hyvin, mutta on toivottoman hidas kevyellä kryssillä.
Rondo 33:n voisi olla myös vaihtoehto, jos ulkomuoto ei ärsytä ja harvinaisuus pelota. Hyvin purjehtii, mutta laadusta ei ole käsitystä.
Miten olisi uusi Ridas 31?- muutama kesä
Suomessa ei taida olla kahta samanlaista Rondoa. Sisätilaratkaisuja oli monenlaisia, mutta kaikille oli leimallista valoisuus ja avaruus. Rondon sisältä näkee hyvin ulos ja eteen päin. Kevyellä kelillä ei ihan pysy x332 vauhdissa. Mukava vene etenkin perhepurjehduksille ja joistain yksilöistä saa kelpo kisaveneen.
Viimeisimpien Rondojen valmistuksesta on vierähtänyt jo vuosia? Onko muotit edelleen alkuperäisellä valmistajalla? - 7391
muutama kesä kirjoitti:
Suomessa ei taida olla kahta samanlaista Rondoa. Sisätilaratkaisuja oli monenlaisia, mutta kaikille oli leimallista valoisuus ja avaruus. Rondon sisältä näkee hyvin ulos ja eteen päin. Kevyellä kelillä ei ihan pysy x332 vauhdissa. Mukava vene etenkin perhepurjehduksille ja joistain yksilöistä saa kelpo kisaveneen.
Viimeisimpien Rondojen valmistuksesta on vierähtänyt jo vuosia? Onko muotit edelleen alkuperäisellä valmistajalla?Rondossahan on hyvän näköinen runko ja evät, mutta miksi ihmeessä sen sitloorasta on tehty niin naurettavan pieni?
- Onko kukaan...
...käynyt katsomassa tuota myynnissäolevaa Dehler 29:a. Tai purjehtinut em. veneellä.
Ilmoituksen perusteella vaikuttaisi asialliselta, mutta onko vene niin hyvä kuin myyjä puhelimitse antaa ymmärtää. Sisustus on kuvien perusteella nätimpi kuin 33:ssa. - etsinnässä
Onko kukaan... kirjoitti:
...käynyt katsomassa tuota myynnissäolevaa Dehler 29:a. Tai purjehtinut em. veneellä.
Ilmoituksen perusteella vaikuttaisi asialliselta, mutta onko vene niin hyvä kuin myyjä puhelimitse antaa ymmärtää. Sisustus on kuvien perusteella nätimpi kuin 33:ssa.Joskus olen kuullut juttua Dehlereiden heppoisuudesta, eli paikkoja rupeaa hajoamaan kun mennään yli 10 m/s tuuliin.
Onko kellään omakohtaista kokemusta tästä esim. Dehler 33:n tai 29:n kohdalla? - etsinnässä
Tuo FG28 olikin listoilla, sen saisi uutena vaatimillani osilla ~100kEUR. Onko muita kommentteja tuosta kuin kevyen kelin kryssin heikkous?
Varmaan kovemmalla kelillä jää ikävästi aaltojen väliin kun vesilinja alkaa olla kovin lyhyt. - kestävyys
etsinnässä kirjoitti:
Joskus olen kuullut juttua Dehlereiden heppoisuudesta, eli paikkoja rupeaa hajoamaan kun mennään yli 10 m/s tuuliin.
Onko kellään omakohtaista kokemusta tästä esim. Dehler 33:n tai 29:n kohdalla?En ole kuullut huonosta maineesta, joten en tiedä mihin perustuu. 2003 avomeripurjehduksen SM:ssä ekana päivänä moni Dehleri joutui keskeyttämään. Täytyy tosin huomioida, että olosuhteet olivat rajut, kyseessä kilpailutilanne ja kaikki veneet olivat taas kisassa mukana toisena päivänä. Eli todennäköisesti oli kyse esimerkiksi purjevaurioista. Ja keskeytti siellä muitakin. Sillä perusteella en sulkisi Dehlereitä ulos.
Priorisoi vielä tarpeitasi, tässäkin keskustelussa on hyvin erilaisia veneitä ja hyvin eri nopeudella kulkevia veneitä. - sekä
etsinnässä kirjoitti:
Tuo FG28 olikin listoilla, sen saisi uutena vaatimillani osilla ~100kEUR. Onko muita kommentteja tuosta kuin kevyen kelin kryssin heikkous?
Varmaan kovemmalla kelillä jää ikävästi aaltojen väliin kun vesilinja alkaa olla kovin lyhyt.Laatuongelmia. Kysy suoraan Stigulta, niin ei tarvitse levitellä huhuja.
Hintansa säilyttänee, kun uudet kallistuvat 10 %
joka vuosi... - xXx
kestävyys kirjoitti:
En ole kuullut huonosta maineesta, joten en tiedä mihin perustuu. 2003 avomeripurjehduksen SM:ssä ekana päivänä moni Dehleri joutui keskeyttämään. Täytyy tosin huomioida, että olosuhteet olivat rajut, kyseessä kilpailutilanne ja kaikki veneet olivat taas kisassa mukana toisena päivänä. Eli todennäköisesti oli kyse esimerkiksi purjevaurioista. Ja keskeytti siellä muitakin. Sillä perusteella en sulkisi Dehlereitä ulos.
Priorisoi vielä tarpeitasi, tässäkin keskustelussa on hyvin erilaisia veneitä ja hyvin eri nopeudella kulkevia veneitä.Taisi mennä yhdestä Dehleristä hekki poikki.
- asianosainen
sekä kirjoitti:
Laatuongelmia. Kysy suoraan Stigulta, niin ei tarvitse levitellä huhuja.
Hintansa säilyttänee, kun uudet kallistuvat 10 %
joka vuosi...Mikähän se myyjän sana näissä ongelma-asioissa on. Saattaa vetää kotiin päin? En tunne miestä.
- Kyytipoika
etsinnässä kirjoitti:
Joskus olen kuullut juttua Dehlereiden heppoisuudesta, eli paikkoja rupeaa hajoamaan kun mennään yli 10 m/s tuuliin.
Onko kellään omakohtaista kokemusta tästä esim. Dehler 33:n tai 29:n kohdalla?No IMS-ranking -sarjaa ajaa tasaisen epätasaisesti 3 Dehler 33-venettä ja kyllä siellä pistellään yli 20m/s tuulissa jos niitä eteen tulee. Hyvin ovat näemmä kestäneet kun joka vuosi mukaan tulevat. Eli ei sitä normaalilla purjehtimisella rikki saa.
Jotain ongelmia niissä on ollut kaiketi kaidetolppien ruostumisen kanssa ja vanhemmissa versiossa on ne ärsyttävät pleksi-ikkunat, jotka alkavat vuotaa jossain vaiheessa väkisinkin. Ei kuitenkaan kestämätöntä jos pientä laittajan vikaa on.
Jokusen kerran testanneena 33 on ihan kiva ja tilava vene, kryssii ihan mukavasti (ei ehkä ihan X332:n vauhdeissa) ja avotuulella oikein menevä peli. Jos LYS-kisoja vain aiot niin luku on hieman tyly.
Näistä kaikista täällä mainituista silti hommaisin sen x332 -veneen jos vain budjetti pitää. Kannattaa katsella myös ulkomailta, koska sieltä noita voi löytää fiksumpaan hintaan. - Dehleri
xXx kirjoitti:
Taisi mennä yhdestä Dehleristä hekki poikki.
Huokaus. Taas tätä huhufaktaa. Tuonkin olisit voinut katsoa netistä ennen kuin kylvät...
Kolme Dehleriä (2x33 ja 1x34) osallistui kisoihin ja pitkän avomeren keskeytti yksi Dehler 34, koska veti yli 10m/s kelissä oikein emäkiinalaiset reilussa vauhdissa ja katkoi spinnupuomin aivan ekalla pitkällä lenssillä. Kippari laskeskeli, että turha vetää toista sataa mailia pitkää kisaa kun ei voi spinnua käyttää.
Sen sijaan jos sieltä keskeyttäneiden perusteella veneiden kestävyyksiä arvioidaan niin esim. IMX-38 on yhtä huono kuin Dehler 34 - samoin kuin Sinergia 40.
Eli se siitä. - Lyssi-imssi-ircci
Kyytipoika kirjoitti:
No IMS-ranking -sarjaa ajaa tasaisen epätasaisesti 3 Dehler 33-venettä ja kyllä siellä pistellään yli 20m/s tuulissa jos niitä eteen tulee. Hyvin ovat näemmä kestäneet kun joka vuosi mukaan tulevat. Eli ei sitä normaalilla purjehtimisella rikki saa.
Jotain ongelmia niissä on ollut kaiketi kaidetolppien ruostumisen kanssa ja vanhemmissa versiossa on ne ärsyttävät pleksi-ikkunat, jotka alkavat vuotaa jossain vaiheessa väkisinkin. Ei kuitenkaan kestämätöntä jos pientä laittajan vikaa on.
Jokusen kerran testanneena 33 on ihan kiva ja tilava vene, kryssii ihan mukavasti (ei ehkä ihan X332:n vauhdeissa) ja avotuulella oikein menevä peli. Jos LYS-kisoja vain aiot niin luku on hieman tyly.
Näistä kaikista täällä mainituista silti hommaisin sen x332 -veneen jos vain budjetti pitää. Kannattaa katsella myös ulkomailta, koska sieltä noita voi löytää fiksumpaan hintaan.http://www.cruiser-racer.com/vaixells/vaixell.php?model=x332yellowrose
- yksilö
Lyssi-imssi-ircci kirjoitti:
http://www.cruiser-racer.com/vaixells/vaixell.php?model=x332yellowrose
Vauhdikas, ja aika epätavallinen tuo keltainen väri purjeveneessä. Värin mukaan tuoreen veneilijän veneen nimeksi kuuluisi Keltanokka.
Kohtuu hintainen kuvien perusteella, mutta eihän kunnosta saa todellista kuvaa. - Dehler
Dehleri kirjoitti:
Huokaus. Taas tätä huhufaktaa. Tuonkin olisit voinut katsoa netistä ennen kuin kylvät...
Kolme Dehleriä (2x33 ja 1x34) osallistui kisoihin ja pitkän avomeren keskeytti yksi Dehler 34, koska veti yli 10m/s kelissä oikein emäkiinalaiset reilussa vauhdissa ja katkoi spinnupuomin aivan ekalla pitkällä lenssillä. Kippari laskeskeli, että turha vetää toista sataa mailia pitkää kisaa kun ei voi spinnua käyttää.
Sen sijaan jos sieltä keskeyttäneiden perusteella veneiden kestävyyksiä arvioidaan niin esim. IMX-38 on yhtä huono kuin Dehler 34 - samoin kuin Sinergia 40.
Eli se siitä.Joo, netistä on helppo tarkistaa. Ohessa linkki mainitsemani 2003 kisan tuloksiin.
http://www.avomeripurjehtijat.fi/vanhatsivut/kilpailut/2003/ow/ow2003-1.htm - syy&syy
Dehler kirjoitti:
Joo, netistä on helppo tarkistaa. Ohessa linkki mainitsemani 2003 kisan tuloksiin.
http://www.avomeripurjehtijat.fi/vanhatsivut/kilpailut/2003/ow/ow2003-1.htmTilastossa ei mainita mitään keskeyttämisen syistä. Keskeyttämisen syitä on varmasti yhtä monta kuin keskeyttämistäkin. Tuollaisessa kilpailussa on tärkeintä tuoda sekä miehistö että vene ehjänä maaliin. Miehistön loukkantumisista ja purjeiden repeytymisistä johtuvia keskeyttämisiä ei pidä laitaa venemallin piikkiin.
Joku kippari voi tietoisesti virittää hekkinsä huippu kevyeksi kuidusta tai valita pykälää pienempiä/halvempia/kevyempiä osia rikkiin, jolloin vaurioriski kasvaa huomattavasti kovassa kelissä.
Oman lisänsä antavat kilpailutilanteen riskit veneenkäsittelyssä, kun vedetään 110% lasissa, ja vene lähtee lapasesta.
Oman lisänsä tilastoihin antavat ne, jotka eivät enään usko taitoihinsa ja päättävät viisaasti keskeyttää?
- vaihtoehto
vauhtia 50 000 €urolla:)
http://www.cruiser-racer.com/vaixells/vaixell.php?model=ilc40pinta- etsinnässä
ton on jo pakko olla vanha rutku jos tohon hintaan saa...
- ILC
etsinnässä kirjoitti:
ton on jo pakko olla vanha rutku jos tohon hintaan saa...
Ei se nyt niin valtavan vanha rutku ole, ehkä jostain v. 94 - 96 tienoilta. Kyseessähän on Ilbruckin ex. pinta. Ongelma noilla varsinkin tuolla välimerellä on se, että niillä ei enää pärjää kisoissa, kun IMS suosii ns. cruiser/racer -veneitä (vaikka toki eiväthän nekään oikeasti ole mitään "cruisereita" vrt. S/Y Alfa Romeo..). 50.000 € kuulostaa silti todella edulliselta, samoja hintoja on pyydetty myös 10 vuotta vanhemmista tonnareista, vauhtiahan tosta löytyy ihan eritavalla.
- Jiippi
ILC kirjoitti:
Ei se nyt niin valtavan vanha rutku ole, ehkä jostain v. 94 - 96 tienoilta. Kyseessähän on Ilbruckin ex. pinta. Ongelma noilla varsinkin tuolla välimerellä on se, että niillä ei enää pärjää kisoissa, kun IMS suosii ns. cruiser/racer -veneitä (vaikka toki eiväthän nekään oikeasti ole mitään "cruisereita" vrt. S/Y Alfa Romeo..). 50.000 € kuulostaa silti todella edulliselta, samoja hintoja on pyydetty myös 10 vuotta vanhemmista tonnareista, vauhtiahan tosta löytyy ihan eritavalla.
tuli oltua kesällä SM:ssä gastina. Nopea peli, paras surffi 18.8 knotsia...
- 1997
etsinnässä kirjoitti:
ton on jo pakko olla vanha rutku jos tohon hintaan saa...
Jos saat jatkuvasti kisoihin mukaan 10 osaavaa kaveriasi, ja jaksat hoitaa 40-jalkaisen raaserin juoksevat kustannukset, niin todella nopeaa hi-tech:ä olisi siis myynnissä halvalla. Tasoituksissa tuskin enää ihan kultaa tulee, mutta line honorssia senkin edestä...
The UK raceboat building business got a welcome boost recently with the launch of Mean Machine and her sistership, Pinta.
Both boats were superbly built by Nevil Hutton who was previously best known for the many good IOR boats he built in the 1980s and early 1990s, most of which were also designed by Judel-Vrolijk. Dutchman Peter de Ridder is the owner of both these new boats, with Pinta being chartered for the season to Germany's Willi Illbruck.
The two new J-V designs spent 10 days tuning in the UK in late April with last year's Polish owned J-V ILC 40, MK Café, which will be the mid-sized boat in the US Admiral's Cup team this year. ILC 40 hull design seems to have changed little in the last 18 months, but foils and spars have undergone radical revisions, with both Judel-Vrolijk and the Farr office commissioning their own custom mast sections to best exploit the IMS spar allowances.
With a welcome boost from the Admiral's Cup the ILC 40 fleet should enjoy an active European based season in 1997, although there is a long term threat on the horizon from the newly introduced Farr One Design 40 which is IMS based, and designed to a similar philosophy as the Corel 45. Whether the OD40 proves to be sufficiently successful outside the USA as to threaten the international role of the ILC 40 remains to be seen. - kuumetta
Sama vene toisaalla. Verotkin maksettu!
http://www.boats.com/sites/bachyachting/boatnh?entityid=14683021&mid=null&showDL=false&showMD=false&frameless_email=true
Mistä löytyy kuvia sisätiloista?
Miten vene eroaa Aquavitista? Onko Aquavit kevyempi? - Aquavitin sivut
kuumetta kirjoitti:
Sama vene toisaalla. Verotkin maksettu!
http://www.boats.com/sites/bachyachting/boatnh?entityid=14683021&mid=null&showDL=false&showMD=false&frameless_email=true
Mistä löytyy kuvia sisätiloista?
Miten vene eroaa Aquavitista? Onko Aquavit kevyempi?http://www.luiska.com/aquavit
Jutussa EM:stä on muutama karu sisäkuva. - mittakirja
kuumetta kirjoitti:
Sama vene toisaalla. Verotkin maksettu!
http://www.boats.com/sites/bachyachting/boatnh?entityid=14683021&mid=null&showDL=false&showMD=false&frameless_email=true
Mistä löytyy kuvia sisätiloista?
Miten vene eroaa Aquavitista? Onko Aquavit kevyempi?http://www.avomeripurjehtijat.fi/vanhatsivut/ims/mittakirjat2005/l19294.txt
- genaakkeripuomi
mittakirja kirjoitti:
http://www.avomeripurjehtijat.fi/vanhatsivut/ims/mittakirjat2005/l19294.txt
DISPLACEMENT (WEIGHT) (DSPM) 6094
- Venda
Jeanneau Fast -sarja, esim. 35.
SUN FAST 35: A LOMBARD DESIGN
Voted 2005 European boat of the year by Yacht in Germany, Boat of the Year at the Oslo Boat Show and topped the USA Sailing Magazine's Top Ten, this boat has enjoyed a remarkably successful first season with more than 300 units sold. Building on this success, the Sun Fast 35 is entering the cruiser-racer market with a bright future ahead for it.
Key points
-Optimised sail plan for IRC rating
-High-performance bulb keel
-Deck equipment and winches adapted for racing use
-Comfortable interior for cruiser-racing - sopii budjettiin
Perhepurjehtimisesta tärkeää on kannen hyvä layoutti ja lisäksi plussana tässä veneessä on nostoköli.
http://members.aon.at/bootspflege/
Valmistajan sivuilla on hyvät kuvat yksityiskohdesta ja muutama hainnollinen artikkeli PDF-muodossa.
http://www.rommel-yachts.de/
Rommelissa on maltillisen kokoinen isopurje ja perhekäytössä etupurjeeksi voi valita fokan - kilpailuissa voi sitten kokeilla suurempia genuoita.
Ulkonäöltään tuohan on kuin saksalainen insinöörituote, mutta liittyyhän tähänkin mielikuvaan arvostelua kestäviä arvoja.
Sisätiloissa ei ole turhia ovia niin kuin ei ole X35:ssakaan.- etsinnässä
Kiitos vinkistä! Oli ihan veikeän näköinen ketterä paatti. Onko sulla tietoa uuden 33:n hintaluokasta sekä suunnilleen mitä sisältää?
Onko vain kohtuullisen kevyt kokoisekseen, mahtaakohan olla turhan raaseri kotikäyttöön. - naioshv
etsinnässä kirjoitti:
Kiitos vinkistä! Oli ihan veikeän näköinen ketterä paatti. Onko sulla tietoa uuden 33:n hintaluokasta sekä suunnilleen mitä sisältää?
Onko vain kohtuullisen kevyt kokoisekseen, mahtaakohan olla turhan raaseri kotikäyttöön.Uusi maksaa muistaakseni jotakin 90 000-100 000€ välillä, mutta en tiedä mitä se sisältää.
Halvin mahdollinen purjesetti maksaa ainakin 7000€.
Hinta on perempi varmistaa valmistajalta samoin muut seikat, varustelutaso ja aikataulut.
Eihän tuo ole kuin pikkasen keveämpi kuin X99, eikä sillä ole pakko purjehtia kaasu pohjassa:) - -artikkeli
etsinnässä kirjoitti:
Kiitos vinkistä! Oli ihan veikeän näköinen ketterä paatti. Onko sulla tietoa uuden 33:n hintaluokasta sekä suunnilleen mitä sisältää?
Onko vain kohtuullisen kevyt kokoisekseen, mahtaakohan olla turhan raaseri kotikäyttöön.http://www.rommel-yachts.de/cms/downloads/test_segeln.pdf
Hyvä saksankielinen PDF, jossa vertailaan Rommelin malleja 33 ja 34cr markka-ajan hinnoilla.
Numeroina 33 on vauhdikkaampi ja kantaa paremmin purjeensa kuin perhekäyttöön sisustettu isosisko.
Englanin kielinen PDF-esite,
http://www.rommel-yachts.de/cms/images/stories/media_neu/Downloads/33 Prospekt eng Monitor.pdf
Spinnu, 107m2, on riittävän kokoinen 10 metriseen veneeseen.
- X-102?
http://finn.no/finn/boat/object?finnkode=6493057&sid=1a2pVyAAW430890&pos=3&tot=643
Ei ole mielestäni pahan hintainen, koska päivityksiäkin on tehty. Kuvien perusteella melko siisti.- etsinnässä
on vähän vanha ja aika iso mun tarpeeseeen.
- Linkkejä
Kehuvat helpoksi purjehdittavaksi kahdestaankin ja vauhtia luvataan parhaimmillaan 15 solmua.
http://www.j105.se/
http://www.j105.org/
http://www.jboats.com/j105/
96800€, Bretagne
http://www.boatshop24.com/web/fi/suchen/s/index.htm?showid=1347370&MODELL=j105&SORTIERUNG=1&anzahlgesamt=6
10500€ Välimeri
http://www.boatshop24.com/web/fi/suchen/s/index.htm?showid=1347373&MODELL=j105&SORTIERUNG=1&anzahlgesamt=6
~130000€ ranska
http://www.boats-for-sale.com/fullspec.asp?view=spec&Callpage=BOATDETAILPOPUP2&btsrefno=4874902&manufacturer=J 105 &morepics=false&website=&company=YachtSelect-De Valk Zeeland&emailLink=yes&companyLink=yes&videoFilename=
tässä ilmoituksessa on sisäkuva eli takana ei ole kajuuttaa vaan pistopunkat:(
http://www.boatshop24.com/web/fi/suchen/s/index.htm?showid=1306323&MODELL=j105&SORTIERUNG=1&anzahlgesamt=6 - Marina36 Carbon
Marina Sport 36, 90 000€ ilman veroja veistämöllä.
http://www.marina-sport.com/english/Products/Marina36_sport/marina36_sport.html
http://www.marina-sport.com/english/Products/Marina36_sport/Teh.podaci_i_oprema_Marina36S_eng.doc
kuvia:
http://www.marina-sport.com/foto/marina36-1/
http://www.marina-sport.com/foto/marina36-2/
http://www.marina-sport.com/foto/marina36-3/
http://www.marina-sport.com/foto/marina36-4/
http://www.marina-sport.com/foto/marina36-5/
http://www.marina-sport.com/foto/marina36-6/
Venettä on saatavana myös hiilikuituisella rungolla, joka on noin 500kg kevyempi.
GENERAL
Type
Racer-cruiser sailing boat
LOA
10,99 m
LWL
9,42 m
Beam
3,45 m
Draught
2,45 m
Displacement
2950 kg
Bulb
800 kg
Keel
160 kg
Sail area
228 m2
Accommodation
6 persons
Design
Andrej Justin
Construction type - hull
unidirectional biaxial fibres, sandwich
(20mm) with vinil ester - Yotun-Reichhold
Construction type - deck
Sandwich 15mm airex with polyester
440 - Yotun-Reichhold
Construction type - interior
Sandwich 15mm/10mm airex, complete
interior in three pieces
Poliester ceiling in one piece
Googlettamalla venettä tai suunnittelijaa löydätte lisää tietoa ja kuvia.- jambor
Tuolta löytyy sisäkuviakin.
http://www.paugermast.hu/References/Marina_Sport_36.htm
http://old.val-navtika.net/plovilo04/msport36.htm
Speksit vähän toisenlaiset.
dolžina čez vse: 10,99 m
dolž. vod. črte: 9,42 m
širina: 3,45 m
ugrez: 2,45 m
teža 3000 kg
kobilica: 1050 kg
ležišča: 6
jambor: 18 m
glavno jadro: 56 m2
genova 150 % 47 m2
genova 100 % 35 m2
spinaker 175 m2
Marina36 vrt X99
paino sama,
metrin pidempi kuin X
Purjepinta-ala paljon enemmän kuin X:ssä.
- V-V
http://www.plaanaa.comissa oli juttua tällasesta,
S40, http://www.s-40.info/
Tuolta löydät tarvittavat rakennusvaiheen kuvat,
illustraatiot, suorituskykypolarit jne..
Suoralainaus sivuilta,
"
S-40 was designed by JOUBERT/NIVELT and build in French shipyard near La Rochelle.
This production hull #001 will be launched at the beginning 2005 we have already 4 orders
and hope the orders streaming.
Our S-40 was developed and designed with following concepts.
* Fast and Easy Handling
* The latest design plus conservative construction
* Best Value for Price,Quality and Life of Boat
* Introductory Price Euros 89,000 without TAX ex Factory
"- S40:stä
Longueur H.T. 11.98 m
Longueur de flottaison 11.14 m
Largeur maxi 3.00 m
Tirant d'eau 2.4 m
Déplacement 3860 Kg
Distance entre cadènes 2.44 m
Angle barres de flèches 27°
P 14.00 m
E 5.00 m
I 14.04 m
J 4.47 m
SPL 4.53 m
Grand' voile 55.00 m²
Génois 32.00 m²
Spi 120.00 m²
- HC-boot
Trailerilla kuljetettava 10 metrinen purjevene.
Havainnolliset sivut Suomen kielellä.
http://www.tboateurope.com/product.php?ID=t1000&lang=fi
Hinnasto
http://www.tboateurope.com/pricelist.php?lang=fi
Peruspaketti ilman alvia ~86100€ ja Suomen alvilla ~105000€ ilman rahtia.
Kuvia.
http://www.tboateurope.com/gallery.php?lang=fi - Mitä kuuluu?
Suurien valmistajien venetyypit on kaikkien tiedossa, ja jos ei ole niin ne on helppo opiskella Venelehden mainoksista.
Mutta missä ovat pienempien pajojen veneet, kuinka kävi esim. ProMaren pienemmällä JJ34? tai uudelle FinnFlyerille? - öljhrtgb
Tämä keskustelupalstasta kuolee tai tukehtuu, kun ensinmäinen sivu on ohtettu.
Paska juttu!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 445805
- 455305
- 483698
- 133653
Vimpelin liikuntahallilla tulipalo?
Katsoin, että liikuntahallista tuloo mustaa savua. Sitten ovet pärähti hajalle, ja sisältä tuli aikamoinen lieska. Toise903231- 313126
- 592874
- 572730
- 532380
- 381834