Valtavat nyrkkeilyhanskat miksi?

Kakeka

Olen tässä alkanut ihmetellä että miksi joissakin lajeissa pidetään valtavia jalkapallon kokoisia nyrkkeilyhanskoja. Kävin esim. katsomassa muay thai treenejä ja näytti siltä että kädet oli periaatteessa "kahlittu" pois pelistä. Miten sellaisilla muka saisi mitenkään läpi lyöntiä kun vielä vastustajalla on samanlaiset. Muay thai on tietysti puhdas urheilulaji mutta miten sitten monet muutkin lajit. Ikäväkseni olen nähnyt moisia karatesalillakin (itse harrastan karatea). Jos tarkoitus olisi oppia itsepuolustusta niin moisten hanskojen kanssa tilanne on ihan eri kuin ilman hanskoja kadulla. Itse olen huomannut että ero paljoisiin nyrkkeihin on jo suuri silloin kun käytetään karatekilpailuissa sallittuja "hanskoja" tai vaparityyppisiä hanskoja. Isoilla hanskoilla tulee varmasti sellainen "Meitsi torjuu kaikki"-fiilis kun sellaisilla treenaa mutta se on kyllä täyttä itsepetosta.

18

3487

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ...

Isoja hanskat ovat sparrihanskat ja siksi ne on isot? et pystytään sparraamaan kohtuu kovaa ilman et toinen makaa ekan viiden minuutin jälkeen kanveesissa. Muuten ei ne kyllä suojaa kovinkaan paljoo jos sparri kaverin tekniikka on toiselta planeetalta kuin sinun.
      "Jos tarkoitus olisi oppia itsepuolustusta niin moisten hanskojen kanssa tilanne on ihan eri kuin ilman hanskoja kadulla."
      eikö sana "nyrkkeilyhanska" jo kerro mihin tarkoitukseen ne on suunnattu, tosi käyttäähän niitä, muutkin kuin nyrkkeilijät, mutta yleensä lyönti tarkoitukseen.
      PS: suosittelen sinun käväisemään paikallisessa nyrkkeilyseurassa sparraamassa, niin huomaat et ei ne kyllä suojaa oikein mitään. aina löytyy aukko, siitä paketista.

• AndyS

Mene toki koettamaan sinne thaitreeneihin, että pystyykö ne lyömään hanskat kädessä läpi vai ei. Syy isoihin hanskoihin on se, että paljon treenaavat äijät lyövät _kovaa_ ja se käy hyvin kipeää ja aiheuttaa vammoja ilman kunnon suojuksia.

Ei ole välttämättä kovin terveellistä vetää treeneissä sparrikaveria paljain nyrkein naamaan joka päivä.

• Nimetön

Kickkarissa ja tavallisessa nyrkkeilyssä on pienemmät hanskat joten thainyrkkeilijät ovat sitten jonkin sortin ihmeihmisiä kun pystyvät lyömään niin paljon kovempaa kuin esim. nyrkkeilijät.

• Boxi
        Nimetön kirjoitti:

Kickkarissa ja tavallisessa nyrkkeilyssä on pienemmät hanskat joten thainyrkkeilijät ovat sitten jonkin sortin ihmeihmisiä kun pystyvät lyömään niin paljon kovempaa kuin esim. nyrkkeilijät.

Toi hanskan koko ei treenien osalta liity mitenkään lajeihin.Se on harrastajan oma valinta minkä kokoset hanskat on ja tosiaan sparri mukavuuden takia suositellaan isoja hanskoja treeneihin.Jotkut pitää isoja hanskoja myös ihan treenin kannalta kevyempi sitten kisahanskoilla pommitella kun reenannu painavemmilla.Hanskojen kunto on myös tärkee voi olla isotkin hanskat ja rystyset tulee läpi eli pehmusteiden pitäs olla ehjät on isot tai pienet hanskat.

• ,.,.,

nämä k-1:set sun muut vedettäisiin vaparihanskoilla. Ainakin tulisi iskut paremmin perille suojauksen läpi.

• AndyS
        Nimetön kirjoitti:

No jaa. Ite oon treenaillu 14 ja 16oz hanskoilla kikkaria. Ja ihan valmentajan suosituksesta, jolla on mm. SM1 nyrkkeilystä. Eihän nyt tuosta kovin paljon isompia hanskoja saakaan. Kasitoistasilla kai jotkut treenaa thaipuolella, muttei läheskään kaikki. Näissä on vähän koulukuntaeroja, enkä ole itse pätevä sanomaan, mikä unssimäärä on minkäkin kokoiselle kaverille juuri se optimaalinen, eikä se ero esim. 14 ja 16oz välillä nyt niin hirveä oikeasti ole. Käsitin, että nyt puhutaan lähinnä eroista nyrkkeilyhanska vs. vaparihanska.

• maithai

Thaikkutreeneissä joillakin on isot hanskat. Jos on rahaa eli pätäkkää, niin tilaileepi isot sparraushanskat. Jos ei ole, niin tilaapi ne 10 unssin hanskat ja sparraa niillä.

Jos itsepuolustustaito on niin hyvä, niin suosittelen sitä thaitreeneihin menoa ja sparrauksen kokeilua hanskoilla. Että torjuuko niillä helpostikin.

Kyllä sinne aina yksi sparraaja lisää mahtuu, menepä mukaan ja kysy ihmeessä siltä eniten vinttikoiran näköiseltä, joka ei jostain syystä hikoile ihan niin paljon kuin muut, että viitsitkö nousta tonne kehään, kun eihän iskuja ole vaikea torjua tollasilla hanskoilla. Vedät sitten ne isot tumput käteen ja nouset sinne kehään, rupeat torjumaan ja poistut voittajana.

• pikkuhanska

Voisinhan mä mennäkki mutta taitaisin viedä kaverin ensin maahan ja hakata sen sitten maassa tatamia vasten (enkä todellakaan käyttäisi mitään rantapalloja).

• maithai
        pikkuhanska kirjoitti:

Voisinhan mä mennäkki mutta taitaisin viedä kaverin ensin maahan ja hakata sen sitten maassa tatamia vasten (enkä todellakaan käyttäisi mitään rantapalloja).

Käy koittamassa, kyllä se toteutetaan mitä kaveri haluaa.

• maithai
        pikkuhanska kirjoitti:

Meinasitko että thainyrkkeilyssä mennään jotenkin shokkiin jos joutuu maahan?

• JOku vaan
        maithai kirjoitti:

Heh vai painiva thainyrkkeilijä no kyllä mä brassijujutsua mielummin painimielessä harrastan.

• kakeka
        maithai kirjoitti:

Kokeileppas muuten joskus thaitreenissä ottaa rukkaset pois kädestä ja sparrata sitten. Voipi olla että se ottelusilmä yms. ei toimikaan. Torjunnat ei toimi ja lyönnit satelee läpi tai sitten rikot nyrkkisi kun lyöt sillä vääriin paikkoihin (mitä se ei kestä). Itse olen tätä silloin tällöin kokeillut ja tilanne muuttuu kuin yö ja päivä. Se oli sitäpaitsi tämän viestiketjun idea.

• Choker
        kakeka kirjoitti:

Kokeileppas muuten joskus thaitreenissä ottaa rukkaset pois kädestä ja sparrata sitten. Voipi olla että se ottelusilmä yms. ei toimikaan. Torjunnat ei toimi ja lyönnit satelee läpi tai sitten rikot nyrkkisi kun lyöt sillä vääriin paikkoihin (mitä se ei kestä). Itse olen tätä silloin tällöin kokeillut ja tilanne muuttuu kuin yö ja päivä. Se oli sitäpaitsi tämän viestiketjun idea.

Tajuutteko kuinka pihalla muuten ootte?
        Miksi isot hanskat thainyrkkeilyssä? Vastaus: Koska treeneihin ne sopii paremmin ja kisoissakin käytetään 10unssisia.. Thainyrkkeily on urheilua. Ei itsepuolustusta.

Ja minkä takia joku lähtis tekee alasvientiä thainyrkkeily treeneissä? Ihme pelle pitäis olla.

Noh jokatapauksessa jos haluaa pienillä hanskoilla sparrata ja otella, niin tervetuloa treenaamaan vapaaottelua. Vapaaottelukin on muuten urheilua ja kaukana itsepuolustuksesta.

• Boxi
        Choker kirjoitti:

Tajuutteko kuinka pihalla muuten ootte?
        Miksi isot hanskat thainyrkkeilyssä? Vastaus: Koska treeneihin ne sopii paremmin ja kisoissakin käytetään 10unssisia.. Thainyrkkeily on urheilua. Ei itsepuolustusta.

Ja minkä takia joku lähtis tekee alasvientiä thainyrkkeily treeneissä? Ihme pelle pitäis olla.

Noh jokatapauksessa jos haluaa pienillä hanskoilla sparrata ja otella, niin tervetuloa treenaamaan vapaaottelua. Vapaaottelukin on muuten urheilua ja kaukana itsepuolustuksesta.

Oon täysin samaa mieltä urheilua parhaimmillaan thainyrkkeily ja vapaaottelu.Selkeetä kamppailu-urheilua ilman turhia mystisia hihhulointeja:)Jos joku noissa lajeissa ihmetyttää niin hassuihinkin kysymyksiin saa parhaiten vastauksen kun käy kokeilemassa kyseisiä lajeja:)Ite ainakin olen kaikista kokeilemistani kamppailulajeista juuri näissä lajeissa kokenu kaikkein parhainta urheiluhenkeä ehkä juuri siksi,että ollaan"oikeiden"asioiden kanssa tekemisissä:)eli turha mystisyys puuttuu.Reippaasti kokeilemaan vaan saleilla reilua porukkaa ja varmasti selkenee miks tehään näin ja näin:)tervetulloo

• flamm'ee
        Boxi kirjoitti:

Oon täysin samaa mieltä urheilua parhaimmillaan thainyrkkeily ja vapaaottelu.Selkeetä kamppailu-urheilua ilman turhia mystisia hihhulointeja:)Jos joku noissa lajeissa ihmetyttää niin hassuihinkin kysymyksiin saa parhaiten vastauksen kun käy kokeilemassa kyseisiä lajeja:)Ite ainakin olen kaikista kokeilemistani kamppailulajeista juuri näissä lajeissa kokenu kaikkein parhainta urheiluhenkeä ehkä juuri siksi,että ollaan"oikeiden"asioiden kanssa tekemisissä:)eli turha mystisyys puuttuu.Reippaasti kokeilemaan vaan saleilla reilua porukkaa ja varmasti selkenee miks tehään näin ja näin:)tervetulloo

"Oon täysin samaa mieltä urheilua parhaimmillaan thainyrkkeily ja vapaaottelu.Selkeetä kamppailu-urheilua ilman turhia mystisia hihhulointeja:)"

Mites Ram Muay ja se kaunis taustamusiikki? ;)

• Boxi
        flamm'ee kirjoitti:

"Oon täysin samaa mieltä urheilua parhaimmillaan thainyrkkeily ja vapaaottelu.Selkeetä kamppailu-urheilua ilman turhia mystisia hihhulointeja:)"

Mites Ram Muay ja se kaunis taustamusiikki? ;)

Se"tanssiminen"ennen ottelua voi olla hienolla koreografialla vaan hauskaa katottavaa:)monet ottelijat tykkää tehä sen ja harrastelijoita se ei koske mitenkään.Sitä musaa ihmettelin itekin kun aikoinani ekaa kertaa lajia näin,mutta nykyään tuntuis oudolta jos ottelun taustalla ei soisi musa:)kun on oppinu mistä hommassa on kysymys vähän pistelasku systeemiä yms.niin musa vaan rytmittää ottelua kun keskittyy siihen mitä kehässä tapahtuu.ottelun sisältöön nää edellä mainitut jutut ei vaikuta mitenkään eikä ne mitään mystisiä ole:)

• Totuudentorvi(se oikea)
        Boxi kirjoitti:

Se"tanssiminen"ennen ottelua voi olla hienolla koreografialla vaan hauskaa katottavaa:)monet ottelijat tykkää tehä sen ja harrastelijoita se ei koske mitenkään.Sitä musaa ihmettelin itekin kun aikoinani ekaa kertaa lajia näin,mutta nykyään tuntuis oudolta jos ottelun taustalla ei soisi musa:)kun on oppinu mistä hommassa on kysymys vähän pistelasku systeemiä yms.niin musa vaan rytmittää ottelua kun keskittyy siihen mitä kehässä tapahtuu.ottelun sisältöön nää edellä mainitut jutut ei vaikuta mitenkään eikä ne mitään mystisiä ole:)

Joopa joo pitää taas todeta että se ei ole mystistä mihin on tottunut mutta jos joku muu tekee eri tavalla niin se on heti mystistä. Thaissa tanssitaan suitsukkeiden kanssa tennismaila päässä ja ihme käärmeenkesytysmusa päällä mutta jos karateka nyt vaikka kumartaa ennen sparrin aloitusta niin sehä nyt pilaa koko lajin ja tekee siitä mystiikkapaskaa.

• kenttis
        Totuudentorvi(se oikea) kirjoitti:

Joopa joo pitää taas todeta että se ei ole mystistä mihin on tottunut mutta jos joku muu tekee eri tavalla niin se on heti mystistä. Thaissa tanssitaan suitsukkeiden kanssa tennismaila päässä ja ihme käärmeenkesytysmusa päällä mutta jos karateka nyt vaikka kumartaa ennen sparrin aloitusta niin sehä nyt pilaa koko lajin ja tekee siitä mystiikkapaskaa.

Itsekkin olen ihmetellyt miten tälläkin foorumilla osalla on hirveästi sitä vastaan että karatessa kumarrellaan kaikelle.

Mielestäni se on vaan kohteliasta opetella kiittämään kun saa oppia kokeneemmalta, tai sitten treenipaikan, ja treenitoverit. Kaiketi se on sitten suomalaisille vaan niin kova paikka kun joutuu kiittämään ja välillä nöyrtymäänkin.

Thaikun alkutansseja pidän oikein positiivisena asiana, se kuuluu lajin perinteeseen. Ja on mukava että vaikka thaiboxing onkin urheilua, niin perinteet eivät ole jääneet pois.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mitä elukkaa kaivattusi

muistuttaa? Vastaan ite myöhemmin. Miehelt.
      Ikävä
      65
      4190
    2. Haleja ja pusuja

Päivääsi kulta 🤗🤗💋❤️❤️❤️ kaipaan sinua Tänäänkin.. Miksikäs se tästä muuttuisi kun näin kauan jatkunut 🥺
      Ikävä
      46
      3969
    3. Onko mukava nähdä minua töissä?

Onko mukava nähdä minua töissä vai ei? Itse ainakin haluan nähdä sinut 🤭
      Työpaikkaromanssit
      36
      3482
    4. Oi mun haniseni

Mul on ihan törkee ikävä sua. En jaksais tätä enää. Oon odottanut niin kauan, mutta vielä pitää sitä tehdä. Tekis mieli
      Ikävä
      16
      2893
    5. Hei rakas sinä

Vaikka käyn täällä vähemmän, niin ikäväni on pahempaa. Pelkään että olen ihan hukassa😔 mitä sinä ajattelet? naiselle
      Tunteet
      34
      2719
    6. En kirjoita sulle tänne

Enään nainen. Olen kyllä kiltisti enkä ala mihinkään kuin tosirakkaudesta. Kanssasi sitten jos se on mahdollista ja pidä
      Ikävä
      14
      2522
    7. Kyllä mulla on sua ikävä

Teen muita juttuja, mutta kannan sua mielessäni mukana. Oot ensimmäinen ajatus aamulla ja viimeinen illalla. Välissä läm
      Ikävä
      10
      2134
    8. IS:n tiedot: Toni Immonen irtisanottiin MTV:ltä Toni Immonen työskenteli pitkään MTV:llä.

IS:n tiedot: Toni Immonen irtisanottiin MTV:ltä Toni Immonen työskenteli pitkään MTV:llä. IS uutisoi torstaina Toni Imm
      Maailman menoa
      12
      1216
    9. Nainen, tunnusta että olet varattu ja tyytymätön suhteeseesi

Ja siksi pyörit täällä ikävä palstalla etsien sitä jotain jota elämääsi kaipaat. ehkäpä olet hieman surullinen, koska ta
      Ikävä
      145
      1157
    10. Mitä ajattelet

Mies minusta tänään?
      Ikävä
      80
      1006
    Aihe