Kissat hoitoon.. ?

Moona

Oletteko keksineet ratkaisua lomien ajaksi kissoillenne kun muu perhe on poissa kotoa? Minkälaiseen hoitoon heidät jätätte, kuka hoitaa, kissahotelli jopa? Asun kerrostalossa ja kaukana on sukulaiset ja ystävät, joten kuukausittain plus pitkät lomat olisin menossa. Muuten viettelenkin rauhallisia koti-iltoja ja viikonloppuja. Nyt mietinkin olisiko kissa valmis matkustamaan mukana, minkälaisia kokemuksia teillä on? En ole hankkimassa kissaa jos matkailu tuntuu kovin hankalalta. Kiitos.

17

8521

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • SIPE

      Viikonlopun kisut joskus viettää kahdestaan ja pärjää hyvin kun laittaa paljon ruokaa tarjolle!Joskus jos lähden pe ja palaan su niin kaveri käy vilkaisemasaa la. Jos pidempi aika niin joku esim. kaveri käynyt välillä katsomassa ja ruokkimassa!Keväällä lähden reissuun kahdeksi viikkoksi...meinasin että vien hoitolaan..mikä varmasti hyvä ratkaisu (tosin varmasti tosi stressaavaa kissalle), mutta onneksi kaveri lupautui tulemaan hoitamaan kissat päivittäin tai joka toinen päivä!!!

      • Moona

        ..etten oo ihan kauheen julma jos uskallan joskus aikuisikäisen kisuni jättää viikonlopuks yksin. :) Varmasti joku ystävällinen voi käydä kurkkaamassa. Kuinka vanhoja kissoja sulla on? Oletko matkustellut boksin kera niiden kanssa?


      • Sinja*

        Olen käsittänyt, että lain mukaan kissaa ei saa jättää yksin vuorokautta pitemmäksi ajaksi?

        Enkä kyllä jättäisi muutenkaan. Jos joku käy katsomassa vähintään kerran päivässä (miellään kahdesti), niin sitten ihan ok juttu. Jos kissoja olisi vain yksi, niin sitten en jättäisi yksin päivää pitemmäksi ajaksi. Useampi kissa kuitenkin hoitaa sen viihdyttämispuolen minusta riippumatta.


    • ColdWine

      Jos jätät kissat yksin viikonlopuksi, niin suosittelen että pyydät jotain vilkaisemaan ainakin kerran päivässä.

      Itse en jättäisi kissaa yksin pidemmäksi aikaa kuin yhdeksi yöksi. Vaikka kissa muuten pärjäisi, on mahdollista että sille sattuu jotain tai se sairastuu, ja silloin on paha, jos ketään ihmistä ei ole paikalla.

      Ne vähän kerrat, kun me ollaan oltu lomilla, siskoni on tullut meille hoitamaan kissaa. Sisko on siis asunut loman ajan meillä. Se on osoittautunut hyväksi ratkaisuksi. Joskus ollaan myös viety kissa anopille hoitoon. Nyt se ei enää valitettavasti onnistu, kun anopilla on uusi miesystävä joka vihaa kissoja... :(

      Muistaakseni on olemassa myös kissanhoitorinkejä ja olen myös kuullut, että 4H - dogsitterit hoitavat kissoja.

    • kaks'kissaa

      olen monesti huomannut,kun olen ollut pois kotoa
      yhden-tai kahden yön,niin MELKEIN KAIKKI esille asetetut ruoat on olleet miltei koskematta!
      Vettä on kyllä juotu,mut eipä juuri muuta!
      Potta kyllä pittä olla siisti ennen reissua,koska siellä kyllä 'luonnollisesti' käydään :)
      Näistä kokemuksistani olen todennut,että 'kisut', yxin jäädessään enimmaäkseen vaan nukkuvat.
      Asiaa puoltaa sekin,kun tullessani kotiin,vastaan
      'kömpii' haukottelevia kisuja,ei siis mitään merkkiä että olisi ollut huonot olot!
      'KISU' pärjää aina muutaman päivän ilman mitään
      "hoitoa" , KUN on -ruokaa-vettä-lämmintä.!
      ja oma koti!!

      • H&L

        suosittelisin,että viet kissasi kissahotelliin!
        kaikkeista paras vaihtoehto,
        sillä siellä kissa saa ympärivuorokautista hoitoa ja seuraa ihmisestä ja muista kisuista. :)
        vien itse aina kissani hoitoon kissahotelliin kun lähden yli vuorokauden matkalle,
        sitten on reissussa kiva olla kun tietää,että kissa on turvassa :)

        eikä se kissa siitä rasitu,jos sen vie kissahotelliin,ei ainakaan omani. mitä nyt automatkoista se saa hepulin,kun ei tykkää yhtään olla autossa ;)


    • Moona

      ..hyvistä vinkeistä ja asiallisista vastauksista. Kissahotellit kyllä oli aika tyyriitä, mitä yksikin mainosti 25e/vrk :o Kyllä tämä koti kovasti kehräävää kaveria kaipaa, joten kyllä mä rohkaistun kissulin ostamaan. :)

      • sip-su

        Joskus voi tulla halvemmaksi matkakustannuksista huolimatta viedä kisu kauemmas halvempitaksaiseen (jopa 10e/vrk) pikkukuntaan hoitoon. Kannattaa olla tarkkana mihin kissansa vie, koirahoitola samassa tilassa ymmärrettävästi stressaa kissaa. Niissä paikoissa, jossa vieraat kissat ovat kosketuksissa toisiinsa, on vaarallisten tautien ja "urheiluvammojen" riski liian suuri, tällaiseen en veisi. Katsasta aina tilat etukäteen ja pidä rokotukset voimassa.

        Kissa voi oppia tykkäämään matkustuksestakin, jos se totutetaan pienestä. Jos taas eläinlääkäri on ainoa paikka mihin se autolla menee, tai milloin se joutuu koppaan, matkustus aiheuttaa varmasti epäluuloja.

        Viikonloppureissulle olen joskus ottanut kissit mukaan, tai sitten joku käy katsomassa. Pidemmillä reissuilla meillä on hoitaja muuttanut siksi aikaa (viikko).


      • H&L
        sip-su kirjoitti:

        Joskus voi tulla halvemmaksi matkakustannuksista huolimatta viedä kisu kauemmas halvempitaksaiseen (jopa 10e/vrk) pikkukuntaan hoitoon. Kannattaa olla tarkkana mihin kissansa vie, koirahoitola samassa tilassa ymmärrettävästi stressaa kissaa. Niissä paikoissa, jossa vieraat kissat ovat kosketuksissa toisiinsa, on vaarallisten tautien ja "urheiluvammojen" riski liian suuri, tällaiseen en veisi. Katsasta aina tilat etukäteen ja pidä rokotukset voimassa.

        Kissa voi oppia tykkäämään matkustuksestakin, jos se totutetaan pienestä. Jos taas eläinlääkäri on ainoa paikka mihin se autolla menee, tai milloin se joutuu koppaan, matkustus aiheuttaa varmasti epäluuloja.

        Viikonloppureissulle olen joskus ottanut kissit mukaan, tai sitten joku käy katsomassa. Pidemmillä reissuilla meillä on hoitaja muuttanut siksi aikaa (viikko).

        kyllä,kannattaa käydä kattomassa paikat etukäteen,että tietää millaiseen paikkaan on kissansa lykkäämässä.
        itse käytän tuttua kissahotellia, jossa 1 vrk ruokineen päivineen maksaa 20e, mutta jos on enemmän kuin sen yhden vuorokauden,hinta on 10e/vrk. tosi hyvä paikka,paikan omistajat eivät ota rokottamatonta kissaa hotelliinsa,mikä on hyvä juttu. :)

        tuosta auotoilusta vielä,että kovin yritettiin kissaa totuttaa autoiluun pentuna ja kyllä se pentuna onnistuikin kun kissi oli niin pieni ja hyväuskoinen että meni koppaan makupalojen perässä, mutta enään ei makupalat auta kun kissa on kasvanut isoksi ja "viisaantunut" sen verran että enään sitä ei voi höynäyttää makkaran paloilla. ja eikä sitä saa koppaan väkisinkään työnnettyä,kun sitä voimaa kissasta löytyy (6,5 kg) eikä toisen kova käsittely muutenkaan mielipuuhaa ole. joten nyt olemme pitäneet kissaa valjaissa automatkatkun ne ei mitään pitkiä ole. eläinlääkäriinkiin n.kilometri.


    • 4kissaa

      Nyt on ollut tuttavia, koulukavereita, itseäni nuorempia jotka ovat asustelleet meillä viikonloppuja kun olemme olleet reissussa. On ollut helpompi lähteäkin kun on ollut tutut hoitajat jotka ovat päässeet sopimuksen mukaan tulemaan. Jotain vaivanpalkkaa olen tästä maksanut heille, vaikka ovat tarjoutuneet ilmaiseksikin. Nyt kun kohta muutamme tilanne onkin vähän kinkkisempi.. ketään tuntematonta en haluaisi viikonlopuksi kotiini asumaan, mutta ihanteellisinta olisi että kisut saisivat olla kotona. Eli pitänee tiivistää reissut kestämään max 1 vrk ja hankkia uusia tuttuja uudelta paikkakunnalta :) Yksi kissa voi olla helppo pistää kissahotelliin mutta meillä niitä on neljä..

      • Moona

        ..eli mielestäni olisi myöskin ideaalia pitää kisut kotosalla, että joku niitä hoitaisi. Meidän pienperheellä ei vielä ole autoa, eli matkat taittuisi junalla (n. 5h). Onko kokemuksia junamatkoista? VR:llähän on eläinvaunuja. Ehkä kissan kanssa voisi käydä totuttelemassa jonkin kaverin kotona yhdessä ettei hoitopaikka tulisi totaalisena sokkina.. kuten joskus kauan sitten etelän matkan ajaksi kaksi perheeni kissaa laitettiin hoitoon mummulle, missä kisulit meni ihan sekaisin vieraista tuoksuista ja ympäristöstä. Ne haistelivat ovenraosta tulevaa tuttua hajua ja nuhjusivat omissa pesissään ;D Loppuviikosta niilläkin kuulemma oli alkanut ruokahalu tulla takaisin. Kun perhe tuli kotiin kissasisarukset mököttivät pari päivää et mitäs läksitte pöntöt. :D


      • 4kissaa
        Moona kirjoitti:

        ..eli mielestäni olisi myöskin ideaalia pitää kisut kotosalla, että joku niitä hoitaisi. Meidän pienperheellä ei vielä ole autoa, eli matkat taittuisi junalla (n. 5h). Onko kokemuksia junamatkoista? VR:llähän on eläinvaunuja. Ehkä kissan kanssa voisi käydä totuttelemassa jonkin kaverin kotona yhdessä ettei hoitopaikka tulisi totaalisena sokkina.. kuten joskus kauan sitten etelän matkan ajaksi kaksi perheeni kissaa laitettiin hoitoon mummulle, missä kisulit meni ihan sekaisin vieraista tuoksuista ja ympäristöstä. Ne haistelivat ovenraosta tulevaa tuttua hajua ja nuhjusivat omissa pesissään ;D Loppuviikosta niilläkin kuulemma oli alkanut ruokahalu tulla takaisin. Kun perhe tuli kotiin kissasisarukset mököttivät pari päivää et mitäs läksitte pöntöt. :D

        Silloin kun mulla ei ollut vielä autoa minulla oli kaksi kissaa - samassa, isossa kopassa. Autossa toinen mourusi montakin tuntia eli niin kauan kun automatka kesti. Junassa se taas oli ihan hiljaa..! Mutta tietyllä tavalla junakyyti lienee kissalle tasaisempi, vaikka itse pidänkin viihtyisämpänä autossa matkustamista, ajomukavuuden ja istuvuuden kannalta mutta junahan kulkee suht tasaisesti suoraan joten liekö kissa edes tajunnut liikkuvansa :)

        Mitä viimeksi, eli monta vuotta sitten menin intercityllä ja samanlaisiahan ne lienee vieläkin, niin ne eläinvaunut ovat uudemmissa junassa pieniä kopperoita. Pitää vaan toivoa ettei joku satu sinne isomman koiran kanssa (vieläpä äkäisen). Vanhoissa junissahan on kokonainen n. puolikas vaununpätkä lemmikkejä varten, siellä on ollut tilaa kopalle hyvin. Tosin saahan sen mahtumaan niihin kopperoihinkin, ja eipä niissä kovin paljon taida olla lemmikkejä matkustamassa, etenkään jos et ihan johonkin pahimpiin ruuhkareissuaikoihin kulje. Viiden tunnin junamatkan aikana pistää kyllä miettimään tuo pissapuolikin? Täällä on joskus ollut jotain vinkkejä siihen.. varmaan jotain pitää kehittää ettei tartte koko koppaa alkaa siivota :)

        Kissat taitavat useimmiten olla kummissaan ja omissa oloissaan joutuessaan eri paikkaan, etenkin kun omistaja poissa. Siksi pyrinkin myös jatkossa siihen että meidän kisuleita joku hoitaa kotona, eikä niitä tartte viedä minnekään muualle, etteivät turhaan hätäänny että äiti ja isi on hyljänneet :)


    • HÄRKÄ 71

      4 H DOG SITTERIT HOITAVAT MYÖS KISSOJA...KURKISTELEPAS NETISTÄ ALUEESI YHTEYSTIEDOT!!!

    • tiituliini66

      hei.olisiko joku joka haluaisi auttaa..kolme kissaamme tarvitsisi puoleksi vuodeksi luotettavan hoitopaikan.tyttäreni ja mieheni ovat sairastuneet ja voimat ja aika menee melko vähiin...jos olisi joku...

    • Karkkikisut

      Kuulehan tiiituliini,

      aloita tästä aiheesta uusi viestiketju. Tuskinpa tuota viestiäsi täältä v 2005 aloitetun ketjun lopulta kovin moni osaa lukea. Ja kerro samalla, missäpäin kissat ovat, minkä ikäisiä jne.

      Tai mene katsomaan tuolta otsikon "Kysy kissojen hoidosta" alta. Siellä joku juuri äskettäin etsi itselleen kissoja hoitoon. Se oli viestiketjun "Etsitään kiireesti hoitopaikkaa JUHANUKSEEN asti" lopussa. Lukaise sieltä!

      Onnea etsintään!

    • Kissojen kaveri.

      Hyvä!
      Täälä edes joku antaa asiallisia ohjeita. Kiitos.

    • Anonyymi

      Olisin kiinnostunut tulemaan kissahoitajaksi kotiisi lomasi ajaksi. Jäin juuri eläkkeelle ja siihen sopeutuminen on ollut haasteellista, eläke on pieni ja matkusteluun ei ole varaa. Kissasi hoitajana kotonasi saisin vaihtelua arkeeni.
      Meillä on aina ollut omia kissoja ja kotonani on ollut ystäväni kissa hoidossa.
      Ilmoitusta en ole laittanut mihinkään.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tähdet, tähdet -tippuja Kake Randelin tilittää avoimena: "Tämä on viihdyttämistä, eikä sitä..."

      ISO kiitos Kake lauluistasi!Nyt ei vaan studioyleisö lämmennyt. Olet legenda! Lue Kake Randelinin mietteet: https://w
      Tv-sarjat
      17
      933
    2. En koskaan

      Aliarvoinut, nauranut/pitänyt pilkkana, tai ajatellut mitään negatiivista sinusta. Jos nämä asiat uskot ja luotat sen v
      Ikävä
      48
      821
    3. Martinasta kiva haastattelu Iltalehdessä

      Hyvän mielen haastattelu ja Martina kauniina ja raikkaan keväisenä kuvissa.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      224
      721
    4. Nainen, olet kaipaillut seuraani

      Tiedän sen, kuulen sen. Sinulla ei ole muita joiden kanssa voisit niistä asioista keskustella joista keskustelet kanssan
      Ikävä
      76
      717
    5. Kirjoitit joskus minulle tietäen

      Että se olin minä.
      Ikävä
      46
      709
    6. Emme näe enää koskaan

      Näin ainakin uskon. Mutta ei hätää, et menetä yhtään mitään minussa. Sen kai jo tiesitkin. Hyvää vappua ja kesää. Toivon
      Ikävä
      34
      677
    7. Mitäs meinaatte vappuna

      ikävöivät ihmiset?
      Ikävä
      107
      673
    8. Vornanen alkaa olla kusessa

      Kaikki vanhat synnit on kaiveltu esiin ja niitä tosiaan näyttää olevan. Poliisin asussa esiintyminen vaaliteltalla, työt
      Joensuu
      81
      652
    9. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      3
      613
    10. Pistetään panokset

      Vielä korkeammalle! Eli mitäs numeroa kaipaat? Kaikki mukaan! Itse kaipaan 5
      Ikävä
      34
      589
    Aihe