Luin Iltasanomista jutun yleistyvästä naisten hiustenlähdöstä. Sama ilmiö pätenee myös miehiin.
Lopetin shampoon ja hoitoaineiden käytön jo vuosia sitten. Perustelu on yksinkertainen ja looginen. Ihmisen elimistö tuottaa luontaisesti kaiken sen ravinteen mitä hiuspohja tarvitsee voidakseen hyvin. Shampoota käytettäessä sen sisältämät liuottimet huuhtovat päänahasta pois ne luontaiset rasvat, jotka sinne kuuluvat. Shampoopesulla aiheutettua ravinteiden vajetta pyritään sitten korjaamaan hoitoaineilla, jotka eivät kuitenkaan pysty korvaamaan elimistön itsensä tuottamia ravinteita. Kosmetiikkateollisuuden kehittämät "hiustenhoitoaineet" ovatkin todellisuudessa vuosikymmeniä käytettynä hiusten tuho.
Hiustenlähdön syy shampoot/hoitoaineet?
21
7076
Vastaukset
- täti
Käytännössä kaikissa shampoissa pesevänä aineena on sulfaatti, joka ei ole iholle kovin hyväksi.
http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=97&conference=4500000000000625&posting=22000000005383960#22000000005383960 - Soile
Jos et käytä hiustenpesu/-hoitotuotteita, niin olisin utelias tietämään, miten hiuksesi puhdistat?
Kosmetiikkateollisuuden raaka-aineina tosiaan käytetään kemikaaleja, joiden turvallisuutta ei aina ole loppuun asti testattu, saati selvitetty mahdollisia ei-toivottuja sivuvaikutuksia.. Lienee kuitenkin aiheellista laittaa "jäitä hattuun", eikä ainakaan lähteä osoittelemaan vain yhtä tahoa synnintekijäksi; kotoisakin ympäristömme (sisustuskankaat, lastenvaatt. painokuviot, viihde-elektroniikka ym. ym.) kuormitettu kemikaaleilla, joiden todettu olevan ihmiselle myrkyllisiä (mm. Greenpeacen sivuilta löytää halutessaan infopläjäyksen..).
Valitettavasti taidamme arkipäivän mittaan altistua melko lailla erilaisille harmillisille aineille, tahdoimme tai emme.- liuotinhyökkäys
Vesi vanhin voitehista. Pelkällä lämpimällä vedellä, samalla päänahkaa hieroen. Ja tällainen käsittely kerran pari viikossa. En tunne menettäneeni mitään luopuessani "liuotinpesusta". En ihmettele ollenkaan jos hiukset lähtevät nykyisen elämänmuodon seurauksena. Päivittäisen suihkussakäynnin yhteydessä hiusten "hoito" kemikaalikimaralla. Kai me tulisimme maailmaan shampoopullo kädessä, jos ilman sitä emme pärjäisi.
- sitten
peset hiuksesi? Käytätkö siihen ihan perusvoidetta? itse pesen silloin tällöin aqualan -L voiteella, hieron sitä päänahkaan, annan jonkin aikaa vaikuttaa ja sitten hieron veden kanssa. puhdasta tulee ja päänahka saa hyvän hoidon. Auttaa hyvin kuivaan päänahkaan.
- Mikko_
Vaikea sanoa, mikä on shampoiden ja hoitoaineiden todellinen vaikutus hiustenlähtöön, mutta mielestäni on kuitenkin selvää, että hiukset on syytä pestä. Ei likaiset hiukset ja päänahka ole kovinkaan hygieniset pidemmän päälle. :) Tietenkin ohuisiin hiuksiin kertyy sontaa vähemmän kuin paksuun tukkaan.
Hyvä kompromissi on se, että käyttää shampoota, mutta ei suinkaan joka päivä. Pesee vaikka kerran-pari viikossa. Ainakin itselläni tämä riittää mainiosti. Bonuksena hiukset näyttävät hieman paksummilta ollessaan jonkun aikaa pesemättömiä.- sir.vili
jep silloin ennen gefinaa hiukseni olivat ohuemmat ja päänahka tulehtunut sekä rasvainen, hiukset menivät epäsiisteiksi todella nopeasti.
Nyt parin vuoden gefinan käytön jälkeen hiusten pesu joka kolmas päivä. Tuuheammat ja paksummat hiukset pysyvät ryhdissä selvästi pitempään. Tässä gefinan kuluja kompensoituu, kun säästää shampoo ja hoitoaine hankinnoissa. Mulla toimii yhdistelmä: hieman mietoa Erisan shampoota, huuhtelu ja lopuksi Nizoralia :)
- täti
kaikki perinnölliset taipumukset lisääntyvät väestössä, eikö se ole aika luonnollista kun väkikin lisääntyy. Ehkä olen väärässä, mutta diabetes lisääntyy, allergiat lisääntyy j.n.e. Ja hiustenlähtökin voi olla perinnöllistä. Jossain sanottiin, että hiukset tulevat katoamaan ihmiseltä evoluution mittaan. Mutta täällä kerrottiin kerran geenimanipuloinnista, joka ehkä muuttaa tätä evoluutioennustetta!
- ei ole perinnöllinen, vaan ...
syömällä ravinneköyhää, liian paljon nopeita hiilihydraatteja sisältävää ruokaa!!!
Olen ihmetellyt aivan samaa, miksi ihmisillä on niin huonot ja kulahtaneet tukat nykyään. Katselkaapa vanhoja valokuvia, vaikka sota-ajaltakin, miten ihmisillä kiiltää paksut tukat päässä!
Ja sekä naisten että miesten tukka harmaantuu nykyään selkeästi aikaisemmin!!! Äidilläni tukka alkoi harmaantua vasta yli 70-kymppisenä, mutta omanikäsistäni noin viisikymppisistä naisista tiedän tuskin yhtäkään itseni lisäksi, jolla ei ole alkanut jo tukka harmaantua. Minusta se on luonnotonta ja kamalaa!
Ja johtuu takuuvarmasti sekä ravinneköyhästä, lisäaineilla kyllästetystä ravinnosta että myös kemikaaleista millä kehomme ja ympäristömme kyllästetään. Mukaanlukien nämä sampoot ja hoitoaineet sekä kokonainen patteristo vahoja, lakkoja ja kiillehoitoja mitä tungetaan päähän siinä toivossa että tukka voisi hyvin. Mutta kun lopputuloksena on kiilloton hamppukasa!!!
Itse olen suunnitellut ottaa taas marseillesaippua-kuurin vaihteeksi eli pestä pehmeällä luonnonrasvasaippualla. Alkaalisuus huutoutuu kun toiseski viimeiseen huuhteluveteen laittaa tilkan etikkaa.
On tehonnut ennenkin ja ollut parempi kuin kalliit tökötit huonokuntoiseksi menneeseen tukkaan! - viestistä
ei ole perinnöllinen, vaan ... kirjoitti:
syömällä ravinneköyhää, liian paljon nopeita hiilihydraatteja sisältävää ruokaa!!!
Olen ihmetellyt aivan samaa, miksi ihmisillä on niin huonot ja kulahtaneet tukat nykyään. Katselkaapa vanhoja valokuvia, vaikka sota-ajaltakin, miten ihmisillä kiiltää paksut tukat päässä!
Ja sekä naisten että miesten tukka harmaantuu nykyään selkeästi aikaisemmin!!! Äidilläni tukka alkoi harmaantua vasta yli 70-kymppisenä, mutta omanikäsistäni noin viisikymppisistä naisista tiedän tuskin yhtäkään itseni lisäksi, jolla ei ole alkanut jo tukka harmaantua. Minusta se on luonnotonta ja kamalaa!
Ja johtuu takuuvarmasti sekä ravinneköyhästä, lisäaineilla kyllästetystä ravinnosta että myös kemikaaleista millä kehomme ja ympäristömme kyllästetään. Mukaanlukien nämä sampoot ja hoitoaineet sekä kokonainen patteristo vahoja, lakkoja ja kiillehoitoja mitä tungetaan päähän siinä toivossa että tukka voisi hyvin. Mutta kun lopputuloksena on kiilloton hamppukasa!!!
Itse olen suunnitellut ottaa taas marseillesaippua-kuurin vaihteeksi eli pestä pehmeällä luonnonrasvasaippualla. Alkaalisuus huutoutuu kun toiseski viimeiseen huuhteluveteen laittaa tilkan etikkaa.
On tehonnut ennenkin ja ollut parempi kuin kalliit tökötit huonokuntoiseksi menneeseen tukkaan!osa lauseesta. Tarkoitin sanoa siis että diabetes on tauti, joka on saatu syömällä ravinneköyhää, runsaasti nopeita hiilihydraatteja sisältävää ruokaa.
Ja allergiat samoin. Hölmöt nykyäidit petaavat allergian lapsilleen jo syöttämällä piltin ensi kiinteäksi eineeksi jotain passionhedelmä-mössöä. Ei siinä paljon ajatella. - täti
On tehonnut ennenkin ja ollut parempi kuin kalliit tökötit huonokuntoiseksi menneeseen tukkaan! - Soile
täti kirjoitti:
Diabeteksesta puhuttaessa varoisin kuitenkin lähtemästä syyttämään "hölmöjä nykyäitejä"; ykköstyypin diabetes (puhkeaa jo lapsuudessa) aivan eri juttu kuin kakkostyypin diabetes, joka lienee pitkälti ihan aikuisihmisten elintapasairaus; rasvaa, sokereita, viinaa, tupakkia, liikunnaksi kaukosäädin (en väitä että kaikilla näin, mutta em. kuurilla varmasi ko. sairauden ennen pitkää saa..)
- minun lisäkseni täällä
On tehonnut ennenkin ja ollut parempi kuin kalliit tökötit huonokuntoiseksi menneeseen tukkaan!Joo vanha kunnon saippua on mainio
keksintö. Mielellään vielä joku oliiviöljy
tai muu vastaava jossa ei ole mitään ylimääräistä.
Sekin on totta että vain sisäisesti hiuksiin voi vaikuttaa, kuten ihoon tai muuhunkin.
Kylmä vesi olisi varmaan parempi kuin liian kuuma hiuksiin. En usko että 40-luvulla tukat keskimäärin olivat tuuheampia. Varsinkin nyt kun
finasteridi on keksitty. - Väitän edelleen!
minun lisäkseni täällä kirjoitti:
Joo vanha kunnon saippua on mainio
keksintö. Mielellään vielä joku oliiviöljy
tai muu vastaava jossa ei ole mitään ylimääräistä.
Sekin on totta että vain sisäisesti hiuksiin voi vaikuttaa, kuten ihoon tai muuhunkin.
Kylmä vesi olisi varmaan parempi kuin liian kuuma hiuksiin. En usko että 40-luvulla tukat keskimäärin olivat tuuheampia. Varsinkin nyt kun
finasteridi on keksitty.Kehotan tutustumaan muutaman vuosikymmenen takaiseen valokuva- ja filmimateriaaliin. Puutteellisissa oloissa eläneillä sota-ajan lapsillakin tukat kiiltävät ja ovat hyväkuntoiset ja paksun näköiset. Nykylapsilla on hyvin usein kiillottomia, ohentuneita hiuksia. Pikkulikasta värjätään myös tukkaa, mikä näkyy elottomina, ohentuvina kuontaloina.
Missä tahansa väenkokouksessa, esimerkiksi koulujen juhlissa, konserteissa, kirkossa yms. kun katselee ihmisten takaraivoja, kyllä on ohkaista elotonta tukkaa järjestään nykyään! Ja nelikymppisillä naisilla suoranainen kaljukohta jo paistaa otsan päällä.
- Patarouva..
Kävin kymmenisen vuotta sitten ihottuman vuoksi ihotautilääkärillä joka oli lääkintäneuvos Sakari Laukkanen Pirkkalassa. Hän oli erittäin arvostettu alallaan ja potilaita ympäri maata. Puhuin samalla hiustenlähtöongelmastani ja hän suositteli käyntiä itänaapurissa hankkimassa venäläistä pyykkisaippuaa. Sanoi, että useassa tapauksessa hiusten ongelmat johtuvat shampoista ym. aineista, joita nykyihmiset käyttävät lähes päivittäin. Kehoitti kokeilemaan myös tavallista mäntysuopaa. Mäntysuovalla pesu ei kuitenkaan ole kovin miellyttävää siksikin, että hiuksiin jäi sen haju (joka sopii paremmin räsymattoihin).
En kuitenkaan koskaan hankkinut sitä pyykkisaippuaa, joten sen vaikutuksista en tiedä.- Saippualla pessyt
Kaikkein parasta saippuaa olisi vanhanaikainen ns. maasaippua, joka keitettiin eläinten ihrasta (rasvan puutteessa myös luista ja sidekalvoista.) Tällainen saippua on tarpeeksi rasvaista, mutta hyvin käyvät tukanpesuun myös erilaiset oliivi- yms. luonnonöljypohjaiset saippuat.
Nestesaippuat ovat sen sijaan aivan kelvottomia kaikkeen ihon pesuun. Käsillekin ne ovat liian voimakkaita. Luonnonöljyistä tehdyillä saippuoilla kuten esimerkiksi Marseille-saippualla pestessä koko keho voi hyvin, kun rasvaa ei jynssätä pois kovilla kemikaaleilla.
Lapsena tukkani voi hyvin, mutta silloin pesuaineena olikin maasaippua, enkä koko hiustenhoitoarsenaalista ollut kuullutkaan.
- Säilöntäaine
tietyt lisäaineet ja säilöntäaineet vaikuttavat hormoonitoimintaan ja sitä kautta voi aiheuttaa hiustenlähtöä.
- Minä vain
Lv shampoo on hyvä shampoo ja siinä ei ole mitään lisäaineita ja väriaineita, sekä on todella mieto shampoo. kannattaa kokeilla tämmöistä.
- o69o
Hiustenlähtöä on esiintynyt tuhansia vuosia mutta shampoota/säilöntäaineita
vasta muutamia kymmeniä vuosia....Ei mitään tai minimaalinen yhteys,
viherpiipertäjien höpötystä. - homon tappaja
Jos olet mies, on hiustenlähtöön vain yksi ankara ja rankaiseva diagnoosi:
"Miestyyppinen Homoontuminen"
Ja siihen ei pillerit ja litkut auta, saatana. - totuutta teille
Heikot hiuksenne eivät johdu shampoovalinnasta. Teillä on kehossa asiat päin persettä jos tukka lähtee, naisilla varsinkin
- Hiuksettaas
Kaljuuntumisen Hoito : http://tinyurl.com/ktg9cz2
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Moikka rakas
Oon miettinyt meidän välistä yhteyttä viime aikoina. En ihan osaa pukea sanoiksi, mitä kaikkea tunnen, mutta halusin vaa6014778Mitä tapahtunut
Poliiseja monta autoa+panssariauto Porista kpäähän päin tänään klo n.20 kuka hurjistunut ?242549HS: Kuka vielä uskaltaa mennä sairaalan ensiapuun?
https://www.hs.fi/mielipide/art-2000011212025.html Tässä on hyvin ajankohtainen mielipidekirjoitus koskien Malmin sairaa2652361- 1231669
Ökyrikas Kurkilahti mussuttaa veroistaan
Pakeni aikoinaan veroja Portugaliin mutta joutui palaamaan takaisin kun Suomi teki verotussopimuksen Portugalin kanssa.1271443Yhdysvalloissa työllisyys paranee, Suomessa työttömyys kasvaa, missä vika?
Miten tämä on mahdollista että 177 000 uutta työllistä tuli USAssa yhdessä kuukaudessa, vaikka Trump on ruorissa? Orpon3411344Jos tämän vaan sulkee ja avaa 5 vuoden päästä
Täällä on luultavasti edelleen näitä ihan samoja juttuja. On kuin kauniit ja rohkeat samat jutut junnaa. Heips. 👋🏻 E101183- 121065
Onko PS kaaoksessa?
Kuinka pahasti kulissit heiluu? Tulenarka aihe? Kyllähän vaalitappio toisensa jälkeen on vakava paikka, mutta jospa P73906- 99823