jälkikäyttö

ajon jälkeen

hei viisaat raatilaiset. Pitääkö nykyistä dieseliä, esim HDI:tä jälkikäyttää 100 km:n ajon jälkeen, ja jos tarvii niin miten kauan???

38

14864

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • jos

      siinä on turbo? toden näköisesti ei ole.

      • Kyyttäjä

        Tottakai HDI- moottorissa on turbo.

        Jos meinaat pitää autoa itselläsi pitempään niin kannattaa käyttää muuten ei tarvii....:)

        p.s: parhaat ranskalaiset sitten taittaa saada yhä edelleenkin GRILLILTÄ?


      • hintaluokassaan?
        Kyyttäjä kirjoitti:

        Tottakai HDI- moottorissa on turbo.

        Jos meinaat pitää autoa itselläsi pitempään niin kannattaa käyttää muuten ei tarvii....:)

        p.s: parhaat ranskalaiset sitten taittaa saada yhä edelleenkin GRILLILTÄ?

        Olen itse etsimässä dieseliä ja hinta-laatusuhteella mitattuna on vaikea keksiä etevämpää.

        Sinulla kenties on jotain mielessä, kerro!


    • bigdevil

      jälkikäyttö ja sopiva esikäyttö on aina hyväksi. oli turbo tai ei.

      jos turbo on niin siltikään jälkikäytön ei tarvi kestää kovinkaan kauaa. puoli minsaa ja allekin riittää, kunhan tekee jokakerta, myös silloin kun olisi kiire jonnekin :). normaali ajossa. Rallirevitys tietty erijuttu.

      voi myös ajaa rauhallisesti viimesen minuutin ja jälkikäyttää 15s.

      turbo pyörii moottorin sammuttamisen jälkeen jopa minuutin? Jälkikäytöllä turbon kierrokset saadaan minimiin, joten se pysähtyy mahd. nopeasti.

      turbo pyörii öljykalvon varassa. kalvo on sitä sitkeämpi, mitä viileämpi öljy ja voitelee loppuun asti. Öljy jäähtyy hyvin nopeasti jälkikäytön aikana.

      parasta kun ajaa kotikadun rauhallisesti, ni ei tarvi kokopäivää jälkikäyttää...

      • Tumppi-82

        Jep jep. Kun auton sammuttaa niin öljynkierto loppuu, jos turbo pyörii tällöin miljoonaa niin on selvää että turbon laakerit ovat kovilla.

        Toinen asia on se että turbo on todella kuuma ajon jälkeen. Jos auton sammuttaa niin tulikuumaan turboon jäävä öljy karstoittuu koska öljy ei siis vaihdu. Kun auto taas käynnistetään niin karsta lähtee ahtimesta liikkeelle ja saattaa jopa tukkia paikkoja. Tämän takia turbo autossa on aina käytettävä todella hyvää turbo käyttöön tehtyä öljyä.


      • tsiko.
        Tumppi-82 kirjoitti:

        Jep jep. Kun auton sammuttaa niin öljynkierto loppuu, jos turbo pyörii tällöin miljoonaa niin on selvää että turbon laakerit ovat kovilla.

        Toinen asia on se että turbo on todella kuuma ajon jälkeen. Jos auton sammuttaa niin tulikuumaan turboon jäävä öljy karstoittuu koska öljy ei siis vaihdu. Kun auto taas käynnistetään niin karsta lähtee ahtimesta liikkeelle ja saattaa jopa tukkia paikkoja. Tämän takia turbo autossa on aina käytettävä todella hyvää turbo käyttöön tehtyä öljyä.

        Lukee kommentteja mm. näistä pitkien vaihtovälien moottorivaihtoehdoista että vaihtaa siihen halppisöljyyn ja 15tonnin vaihtovälille mutta kun asia on todella niin että autot nykyään suunnitellaan käyttämään kehittyneimpien ja öljyarempien komponenttien myötä niitä laadukaita öljyjä ni halvoilla öljyillä tehdään enemmän hallaa koneelle vaikka vaihtoväli on tiheämpi !

        mm. vagien pumppusuutinkoneet ovat aika ronkeleita öljyn päälle . Jos väkisin täytyy jättää se longlife pois ja vaihtaa se astetta kehittyneempi SHC 0w-30 mobili veks ni nippa nappa vaan sitä 0w-40 ralliformulaakin vois suositella , siinä se raja menis . Erehyppä sinne biltemaa kaataan vaikka miten purkin kylessä lukee täyssynteettinen ni varmasti napsahtaa tavallista nopeemmin !

        no nyt vanhat sarvikuonot jamppa ja citikka poltti päreensä varmasti , no vanhoissa pösöissä se biltema vielä toimii ok mut ei nykyaikaisissa moottoreissa !


      • Ei Jamppa eikä Citikka
        tsiko. kirjoitti:

        Lukee kommentteja mm. näistä pitkien vaihtovälien moottorivaihtoehdoista että vaihtaa siihen halppisöljyyn ja 15tonnin vaihtovälille mutta kun asia on todella niin että autot nykyään suunnitellaan käyttämään kehittyneimpien ja öljyarempien komponenttien myötä niitä laadukaita öljyjä ni halvoilla öljyillä tehdään enemmän hallaa koneelle vaikka vaihtoväli on tiheämpi !

        mm. vagien pumppusuutinkoneet ovat aika ronkeleita öljyn päälle . Jos väkisin täytyy jättää se longlife pois ja vaihtaa se astetta kehittyneempi SHC 0w-30 mobili veks ni nippa nappa vaan sitä 0w-40 ralliformulaakin vois suositella , siinä se raja menis . Erehyppä sinne biltemaa kaataan vaikka miten purkin kylessä lukee täyssynteettinen ni varmasti napsahtaa tavallista nopeemmin !

        no nyt vanhat sarvikuonot jamppa ja citikka poltti päreensä varmasti , no vanhoissa pösöissä se biltema vielä toimii ok mut ei nykyaikaisissa moottoreissa !

        Taas asialla joku öljykauppias tai muuten käännynnäinen kertomassa uskomuksiaan.

        Väitteet tuntuvat näin maallikostakin niin huimilta, että tarkempi analyysi olisi tarpeen, eli mitkä laitteet ne särkyvät jos käyttää öljymerkkiä, jolla ei ole sopimusta autonvalmistajan kanssa, tai mitä komponentteja moottorissa, on jotka eivät kestä kuin erkoisöljyä. ?


      • Tumppi-82
        Ei Jamppa eikä Citikka kirjoitti:

        Taas asialla joku öljykauppias tai muuten käännynnäinen kertomassa uskomuksiaan.

        Väitteet tuntuvat näin maallikostakin niin huimilta, että tarkempi analyysi olisi tarpeen, eli mitkä laitteet ne särkyvät jos käyttää öljymerkkiä, jolla ei ole sopimusta autonvalmistajan kanssa, tai mitä komponentteja moottorissa, on jotka eivät kestä kuin erkoisöljyä. ?

        Ensimmäisissä VAG:in pumppusuutin-koneissa menee mm. venttiilinpaininkupit aivan p**ksi, ellei öljyssä ole luokitusta 505.01.
        mm. Mobil ja Castrol sanoo ettei heidän uusinta luokitusta täyttävää öljyä saa kataa vanhempaan VAG:iin, vaan pitää olla juuri eikä melkein oikea öljy.


      • Ei Jamppa eikä Citikka
        Tumppi-82 kirjoitti:

        Ensimmäisissä VAG:in pumppusuutin-koneissa menee mm. venttiilinpaininkupit aivan p**ksi, ellei öljyssä ole luokitusta 505.01.
        mm. Mobil ja Castrol sanoo ettei heidän uusinta luokitusta täyttävää öljyä saa kataa vanhempaan VAG:iin, vaan pitää olla juuri eikä melkein oikea öljy.

        Miksi ?


      • Jamppa1
        tsiko. kirjoitti:

        Lukee kommentteja mm. näistä pitkien vaihtovälien moottorivaihtoehdoista että vaihtaa siihen halppisöljyyn ja 15tonnin vaihtovälille mutta kun asia on todella niin että autot nykyään suunnitellaan käyttämään kehittyneimpien ja öljyarempien komponenttien myötä niitä laadukaita öljyjä ni halvoilla öljyillä tehdään enemmän hallaa koneelle vaikka vaihtoväli on tiheämpi !

        mm. vagien pumppusuutinkoneet ovat aika ronkeleita öljyn päälle . Jos väkisin täytyy jättää se longlife pois ja vaihtaa se astetta kehittyneempi SHC 0w-30 mobili veks ni nippa nappa vaan sitä 0w-40 ralliformulaakin vois suositella , siinä se raja menis . Erehyppä sinne biltemaa kaataan vaikka miten purkin kylessä lukee täyssynteettinen ni varmasti napsahtaa tavallista nopeemmin !

        no nyt vanhat sarvikuonot jamppa ja citikka poltti päreensä varmasti , no vanhoissa pösöissä se biltema vielä toimii ok mut ei nykyaikaisissa moottoreissa !

        mä päreeni polttaisin tuosta? Nimittelyhän on ihan kypsää touhua, jos mä olen sarvikuono niin sähän voi olla vaikka kurppa, eikö:)

        Ihan asiaahan siinä muuten oli ja jälkikäytöstä ei ainakaan vahinkoa ole, päinvastoin yleensä. Sen sijaan 0w-40 ralliformulaa ei ole ainakaan näillä leveyksillä myynnissä.


      • nimi ,
        Jamppa1 kirjoitti:

        mä päreeni polttaisin tuosta? Nimittelyhän on ihan kypsää touhua, jos mä olen sarvikuono niin sähän voi olla vaikka kurppa, eikö:)

        Ihan asiaahan siinä muuten oli ja jälkikäytöstä ei ainakaan vahinkoa ole, päinvastoin yleensä. Sen sijaan 0w-40 ralliformulaa ei ole ainakaan näillä leveyksillä myynnissä.

        fossiilista , sarvikuono tai saurus , ns. grand old man


      • Tumppi-82
        Ei Jamppa eikä Citikka kirjoitti:

        Miksi ?

        Näköjään ffp-motorsprotin sivuilta oli kyseinen info jo poistettu, mutta asia meni jotenkin näin:
        Vanhemmissa pumppusuutinkoneissa paininkuppi (tällä tarkoitetaan ilmeisesti pumppusuuttimen paininta, jota siis nokka-akseli käyttää) on "ylösalaisin" eli normaali voiteluöljy ei pysy kupissa vaan valuu pois. 505.01 öljyssä on lisäaine joka parantaa kyseisen hankalan paikan voitelua.
        Uudemmissa pumppareissa rakennetta on muutettu joten voidaan käyttää eri öljyä. Tosin silloinkin pitää löytyä luokitus 506.01.
        505.01 luokituksen öljyä voidaan käyttää uudessa pumpparissa, mutta 506.01:sta ei missaan nimessä saa laittaa vanhempaan pumppariin.

        Kai niissä muitakin kriittisä paikkoja on mutta tuo on ainoa tietooni tullut.


      • 50tkm
        Tumppi-82 kirjoitti:

        Näköjään ffp-motorsprotin sivuilta oli kyseinen info jo poistettu, mutta asia meni jotenkin näin:
        Vanhemmissa pumppusuutinkoneissa paininkuppi (tällä tarkoitetaan ilmeisesti pumppusuuttimen paininta, jota siis nokka-akseli käyttää) on "ylösalaisin" eli normaali voiteluöljy ei pysy kupissa vaan valuu pois. 505.01 öljyssä on lisäaine joka parantaa kyseisen hankalan paikan voitelua.
        Uudemmissa pumppareissa rakennetta on muutettu joten voidaan käyttää eri öljyä. Tosin silloinkin pitää löytyä luokitus 506.01.
        505.01 luokituksen öljyä voidaan käyttää uudessa pumpparissa, mutta 506.01:sta ei missaan nimessä saa laittaa vanhempaan pumppariin.

        Kai niissä muitakin kriittisä paikkoja on mutta tuo on ainoa tietooni tullut.

        huoltovälit! Pikkuisen epäilyttää folkkarin jutut.


      • Ei Jamppa eikä Citikka
        Tumppi-82 kirjoitti:

        Näköjään ffp-motorsprotin sivuilta oli kyseinen info jo poistettu, mutta asia meni jotenkin näin:
        Vanhemmissa pumppusuutinkoneissa paininkuppi (tällä tarkoitetaan ilmeisesti pumppusuuttimen paininta, jota siis nokka-akseli käyttää) on "ylösalaisin" eli normaali voiteluöljy ei pysy kupissa vaan valuu pois. 505.01 öljyssä on lisäaine joka parantaa kyseisen hankalan paikan voitelua.
        Uudemmissa pumppareissa rakennetta on muutettu joten voidaan käyttää eri öljyä. Tosin silloinkin pitää löytyä luokitus 506.01.
        505.01 luokituksen öljyä voidaan käyttää uudessa pumpparissa, mutta 506.01:sta ei missaan nimessä saa laittaa vanhempaan pumppariin.

        Kai niissä muitakin kriittisä paikkoja on mutta tuo on ainoa tietooni tullut.

        Tuntuuhan tuo loogiselta selitykseltä ja nimenomaan selitykseltä, joka voi olla myös peräisin valmistajalta itseltään.

        Vähän vaikuttaa haetulta, sillä volkkarinkin suunnitteluosastolla ollaan tietoisia, että tuotetta tullaan ja on voitava markkinoida myös alueille joissa tiukasti rajatun öljyluokituksen vaatimus on mahdoton, joten edellämainitun vaihtovälin ja konsernin resurssit mahdollisen suunniteluvirheen korjaamiseksi huomioon ottaen ei voi välttyä epäilystä oljy-yhtiön kanssa tehdystä diilistä, joka ei suinkaan ole kovin harvinaista.


      • Tumppi-82
        50tkm kirjoitti:

        huoltovälit! Pikkuisen epäilyttää folkkarin jutut.

        Tuo 50tkm on vain teoriassa. Omassa VAG:issa tuli juuri huoltokutsu ja kilometrejä on vähän alle 30tkm viimehuollosta.
        Tosin suhtaudun tuohonkin vähän kriittisesti.


      • Jamppa1
        nimi , kirjoitti:

        fossiilista , sarvikuono tai saurus , ns. grand old man

        reliikki vaan:)


      • korpi6
        Tumppi-82 kirjoitti:

        Jep jep. Kun auton sammuttaa niin öljynkierto loppuu, jos turbo pyörii tällöin miljoonaa niin on selvää että turbon laakerit ovat kovilla.

        Toinen asia on se että turbo on todella kuuma ajon jälkeen. Jos auton sammuttaa niin tulikuumaan turboon jäävä öljy karstoittuu koska öljy ei siis vaihdu. Kun auto taas käynnistetään niin karsta lähtee ahtimesta liikkeelle ja saattaa jopa tukkia paikkoja. Tämän takia turbo autossa on aina käytettävä todella hyvää turbo käyttöön tehtyä öljyä.

        Itse olen ajellut dieseleillä jo 15 vuotta,moottorit VAG tuotantoa Passat ja nyt toista Audia.Ei kansi eikä turbo ongelmia eikä myöskään "jälkijäähyjä" kun muistaa ettei tule kotiin kuin F ykköset maaliin.Mieluimmin pieni lämmityskäyttö ennen kuin lähtee liikkeelle,nyt varmimmin kun on automaatti laatikko.
        En ole mistään lukenut olisiko suositeltavaa se tapa öljynvaihdossa,joka toisen vaihdon yhteydessä pudotan lämpimät öljyt pois ja tulppa kiinni, sitten tavalliset 10w30 mineraalit sisään 10 minuuttia tyhjäkäyntiä,öljyt pois,suodatin vahtoon ja mottorivalmistaja hyväksymät synteettiset sisään.On pitkään vielä kirkkaat öljyt sisällä.Liekö toisilla näitä tapoja?


    • Muovituolissa istuja

      Joopa joo.

      Tämä jälkikäyttö on näitä essonbaari tarinoita. Entinen naapurini käynnisti autonsa n. 5 min ennen liikkeellelähtöä ja sammutti sen n. 10 min paikalle tultuaan. Teki kuulemma hyvää autolle.

      Turboa, ja muutenkin konetta, on hyvä käyttää rauhallisesti jos olet sitä ennen ajellut länttä pohjassa pitkän aikaa. Tällainen länttä pohjassa ajo ei ole kuitenkaan mahdollista Suomessa, joten tyhjäkäynti on turhaa.

      Jos esim. vetelet asuntovaunua motarilla ylinopeutta (100km/h), niin moottori & turbo on jäähtynyt jo tarpeeksi kun rullailet rampista pois ja pysäköit yhdistelmän.

      Itse ajelen pääasiassa moottoriteitä ja vetelen vaunua paljon. En ole ikinä jälkikäyttänyt moottoria. Mittarissa on kohta 500 000km.

      • Tumppi-82

        Mobil testasi ahtimen lämpötiloja eri akuormituksilla.
        tässä turbiinin laakerin ja öljynpoistokanavan lämpötilat:
        105km/h maantieajo turbiini=200c öljy=125c
        105km/h 15%mäkinousu turbiini=250c öljy=150c
        tämän jälkeen auto sammutettiin
        turbiini=~350c öljy=270c

        Eli aika paljon pomppaa lämpötilat sammutuksessa. Ja juuri siksi on jälkikäytettävä.


      • sota-aikainen

        Onko juman-kau-ta vielä semmoisia äijiä elossa jotka virittelee dieseliä tunnin ja sammuttelee toisen tunnin?


      • voi jokainen
        Tumppi-82 kirjoitti:

        Mobil testasi ahtimen lämpötiloja eri akuormituksilla.
        tässä turbiinin laakerin ja öljynpoistokanavan lämpötilat:
        105km/h maantieajo turbiini=200c öljy=125c
        105km/h 15%mäkinousu turbiini=250c öljy=150c
        tämän jälkeen auto sammutettiin
        turbiini=~350c öljy=270c

        Eli aika paljon pomppaa lämpötilat sammutuksessa. Ja juuri siksi on jälkikäytettävä.

        todeta kokeilemalla, kun kääntää virrat hetkenkulutta päälle niin näkee jo jäähdytinnesteen lämpömittarista kuinka lämmöt nousee ja kesähelteellä monesti jo tuonne yli sadankin!

        Eihän toki tuntikausia tarvi käyttää, mutta tuota lämpömittaria seuraamalla voi sen tarpeen määrittää, kun antaa auton hetken käydä paikallaan jne.


      • Nimetön
        sota-aikainen kirjoitti:

        Onko juman-kau-ta vielä semmoisia äijiä elossa jotka virittelee dieseliä tunnin ja sammuttelee toisen tunnin?

        Itselläni menossa jo kolmas Tdi/Hdi-kone, KOSKAAN en ole jälkikäyttänyt ja jokainen kestänyt sen 300tkm jotka ajan. Eli jos laukeaa, niin se on sitten seuraavan omistajan ongelma.


      • kuin..
        sota-aikainen kirjoitti:

        Onko juman-kau-ta vielä semmoisia äijiä elossa jotka virittelee dieseliä tunnin ja sammuttelee toisen tunnin?

        pihasta vaan heti kierrättämään koneita ja sitten ihmettelemään, kun kansi täynnä halkeami jo 15000km jälkeen! Koneet ei ole juuri materiaaleiltaan vahvistuneet sitten 1900-luvun päin vastoin on tullut kevyempiä versioita ja samalla myöskin heikompia juuri väärin käytettynä


      • Tumppi-82
        sota-aikainen kirjoitti:

        Onko juman-kau-ta vielä semmoisia äijiä elossa jotka virittelee dieseliä tunnin ja sammuttelee toisen tunnin?

        edelleen turbossa kiertää öljy ja öljyn kierto loppuu kun auto sammuu. Lue vastaukseni "faktaa" ylempää.

        Öljyt ovat kehittyneet sen verran että laadukas öljy ei karstoitu niin pahasti kuin halvat mineraalit, mutta silti jälkikäyttö on aina suotavaa.
        Ja monessa 2000-luvun auton ohjekirjassa kehotetaan jälkikäyttämään kovan ajon jälkeen.

        Itse opein tämän kantapään kautta. Halkaisin yhdestä 16v turbokoneesta kannen, koska sammutin tulikuuman koneen kovan ajon jälkeen.


      • Muovituolissa istuja
        Tumppi-82 kirjoitti:

        edelleen turbossa kiertää öljy ja öljyn kierto loppuu kun auto sammuu. Lue vastaukseni "faktaa" ylempää.

        Öljyt ovat kehittyneet sen verran että laadukas öljy ei karstoitu niin pahasti kuin halvat mineraalit, mutta silti jälkikäyttö on aina suotavaa.
        Ja monessa 2000-luvun auton ohjekirjassa kehotetaan jälkikäyttämään kovan ajon jälkeen.

        Itse opein tämän kantapään kautta. Halkaisin yhdestä 16v turbokoneesta kannen, koska sammutin tulikuuman koneen kovan ajon jälkeen.

        Jos öljyjen lämpötila nousee, niin sehän ei tarkoita, että se olisi jotenkin haitallista.

        Jos autosta vetää avaimet irti kesken mäen nousun, niin varmasti voi olla haitallista.

        "pihasta vaan heti kierrättämään koneita ja sitten ihmettelemään, kun kansi täynnä halkeami ". Juuri tällainen käyttää autoa ensin 5 min ennen liikkeelle lähtöä.


      • Muovituolissa istuja
        Tumppi-82 kirjoitti:

        edelleen turbossa kiertää öljy ja öljyn kierto loppuu kun auto sammuu. Lue vastaukseni "faktaa" ylempää.

        Öljyt ovat kehittyneet sen verran että laadukas öljy ei karstoitu niin pahasti kuin halvat mineraalit, mutta silti jälkikäyttö on aina suotavaa.
        Ja monessa 2000-luvun auton ohjekirjassa kehotetaan jälkikäyttämään kovan ajon jälkeen.

        Itse opein tämän kantapään kautta. Halkaisin yhdestä 16v turbokoneesta kannen, koska sammutin tulikuuman koneen kovan ajon jälkeen.

        "Itse opein tämän kantapään kautta. Halkaisin yhdestä 16v turbokoneesta kannen, koska sammutin tulikuuman koneen kovan ajon jälkeen."

        Kerroppas nyt sitten mitä tämä kova ajo oli? Jos kaahailet teinien tapaan (ja nykyään myös ikävä kyllä monen varttuneenkin), niin tämä on moottorin ns. väärää käyttöä, jonka seurauksena kantesi pamahti.

        Kova ajo tarkoittaa pitkää ajoa nopeuksilla, joita ei suomessa saa ajaa. 120km/h nopeudessa moottori rasittuu n. 25kW verran, joten tuo nyt ei rasittavaa ole. Vaihtoehtoisesti kova ajo tarkoittaa raskaan kuorman vetämistä.

        Jälkimmäinen on ainoa tapa jossa normaali järkevä ihminen _voi_ tarvita jälkikäyttöä (Suomessa). Voi sen takia, että useimmiten sekin on turhaa. Yleensä vetämisen jälkeen ajellaan pätkä hiljaisempaa ajoa (ryhmitytään pois isommalta tieltä, mutkitellaan perille, parkkeerataan auto ym.), jolloin lämpö on jo tasaantunut/ poistunut ja jälkikäyttö on turhaa.

        Ajelen paljon (70 - 100tkm) vuosittain ja vedän myös vaunua. Noita vuosia on jo ehtinyt ratin takana kertyä kymmeniä. En ole _koskaan_ jälkikäyttänyt autoani. Joskus ohjaamoon on kulkeutunut palaneen raudan haju pitkään kuormitettaessa, joten aivan varmasti moottorit (öljyt, turbot, ym.) ovat olleet välillä kovilla.


      • Tumppi-82
        Muovituolissa istuja kirjoitti:

        "Itse opein tämän kantapään kautta. Halkaisin yhdestä 16v turbokoneesta kannen, koska sammutin tulikuuman koneen kovan ajon jälkeen."

        Kerroppas nyt sitten mitä tämä kova ajo oli? Jos kaahailet teinien tapaan (ja nykyään myös ikävä kyllä monen varttuneenkin), niin tämä on moottorin ns. väärää käyttöä, jonka seurauksena kantesi pamahti.

        Kova ajo tarkoittaa pitkää ajoa nopeuksilla, joita ei suomessa saa ajaa. 120km/h nopeudessa moottori rasittuu n. 25kW verran, joten tuo nyt ei rasittavaa ole. Vaihtoehtoisesti kova ajo tarkoittaa raskaan kuorman vetämistä.

        Jälkimmäinen on ainoa tapa jossa normaali järkevä ihminen _voi_ tarvita jälkikäyttöä (Suomessa). Voi sen takia, että useimmiten sekin on turhaa. Yleensä vetämisen jälkeen ajellaan pätkä hiljaisempaa ajoa (ryhmitytään pois isommalta tieltä, mutkitellaan perille, parkkeerataan auto ym.), jolloin lämpö on jo tasaantunut/ poistunut ja jälkikäyttö on turhaa.

        Ajelen paljon (70 - 100tkm) vuosittain ja vedän myös vaunua. Noita vuosia on jo ehtinyt ratin takana kertyä kymmeniä. En ole _koskaan_ jälkikäyttänyt autoani. Joskus ohjaamoon on kulkeutunut palaneen raudan haju pitkään kuormitettaessa, joten aivan varmasti moottorit (öljyt, turbot, ym.) ovat olleet välillä kovilla.

        "Kerroppas nyt sitten mitä tämä kova ajo oli?"

        Kova ajo oli sitä että tein toistuvia kiihdytyksiä kävelyvauhdista -> 50km/h. Ja tämä siksi että testasin häipyikö sytkäkatkokset jotka ilmenevät "turbopiikin" kohdalla.
        Kun olin todennut että vika oli poissa niin tyhmyyksissäni sammutin koneen.

        Olen myös tämän jälkeen ajanut samanlaista ajoa ihan radallakin ja sen jälkeen aina jälkikäyttänyt eikä ongelmia ole syntynyt.
        Kovan ajon jälkeen näkee pimeässä kun turbo hohtaa punaisena.


      • Tumppi-82
        Muovituolissa istuja kirjoitti:

        Jos öljyjen lämpötila nousee, niin sehän ei tarkoita, että se olisi jotenkin haitallista.

        Jos autosta vetää avaimet irti kesken mäen nousun, niin varmasti voi olla haitallista.

        "pihasta vaan heti kierrättämään koneita ja sitten ihmettelemään, kun kansi täynnä halkeami ". Juuri tällainen käyttää autoa ensin 5 min ennen liikkeelle lähtöä.

        "Jos öljyjen lämpötila nousee, niin sehän ei tarkoita, että se olisi jotenkin haitallista. "

        Sehän nimenomaan on haitallista.
        Varsinkin huonommat(=halvemmat) öljyt karstoittuvat.
        Öljy myös hapettuu merkittävästi todella kuumassa.
        Ja öljyn leimahduspiste on ~150astetta.

        "Juuri tällainen käyttää autoa ensin 5 min ennen liikkeelle lähtöä." Lämpimällä ilmalla 5min on turhaa, mutta minuutti on aina paikallaan.
        Mittauksissa on todettu että eräissä turbo autoissa ahdin on kylmäkäynnistyksen jälkeen 45sek ilman öljyä. Eli ei tee hyvää jos ahdin silloin pyörii 90tuhatta kierrosta.
        Ja lisäksi on syytä muistaa että öljy saavuttaa voiteluominaisuutensa vasta ~50asteen lämpöisenä.

        Joten kovalla pakkasella 5min ei ole lainkaan liioiteltua, ellei sitten ole lohkolämppäriä.


      • Muovituolissa istuja
        Tumppi-82 kirjoitti:

        "Kerroppas nyt sitten mitä tämä kova ajo oli?"

        Kova ajo oli sitä että tein toistuvia kiihdytyksiä kävelyvauhdista -> 50km/h. Ja tämä siksi että testasin häipyikö sytkäkatkokset jotka ilmenevät "turbopiikin" kohdalla.
        Kun olin todennut että vika oli poissa niin tyhmyyksissäni sammutin koneen.

        Olen myös tämän jälkeen ajanut samanlaista ajoa ihan radallakin ja sen jälkeen aina jälkikäyttänyt eikä ongelmia ole syntynyt.
        Kovan ajon jälkeen näkee pimeässä kun turbo hohtaa punaisena.

        Kelataanpa hieman nyt takaisinpäin.

        Alkuperäinen kysyjä kyselee HDi- koneensa jälkikäytöstä. Sitten pitkä pätkä tarinaa poistettu. Sinun kommenttisi (asiayhteydestä irroittamatta) on "Öljyt ovat kehittyneet sen verran että laadukas öljy ei karstoitu niin pahasti kuin halvat mineraalit, mutta silti jälkikäyttö on aina suotavaa."

        Kirjoitat siis _aina_.

        Alkuperäinen kirjoittaja siis kyselee dieselin jälkikäytöstä ja teikäläinen on saanut bensavehkeeestä kannen solmuun. Tästä olet yleistänyt, että turbo- dieseleitä tulee _aina_ jälkikäyttää.

        Katosiko sinulta ehkä idea tässä jonnekkin? Tavallista ajoa HDi vs. rata- ajo bensavehkeellä.

        Jälkikäyttö varmstikkin on suotavaa (ainakin itse olen tehnyt, myös turbottomilla) radalla ajon jälkeen. Alkuperäinen kirjoittaja ei kuitenkaan tätä missään vaiheessa kysynyt.

        ==> Jälkikäyttö tavallisessa ajossa Suoemssa on turhaa.


      • Muovituolissa istuja
        Tumppi-82 kirjoitti:

        "Jos öljyjen lämpötila nousee, niin sehän ei tarkoita, että se olisi jotenkin haitallista. "

        Sehän nimenomaan on haitallista.
        Varsinkin huonommat(=halvemmat) öljyt karstoittuvat.
        Öljy myös hapettuu merkittävästi todella kuumassa.
        Ja öljyn leimahduspiste on ~150astetta.

        "Juuri tällainen käyttää autoa ensin 5 min ennen liikkeelle lähtöä." Lämpimällä ilmalla 5min on turhaa, mutta minuutti on aina paikallaan.
        Mittauksissa on todettu että eräissä turbo autoissa ahdin on kylmäkäynnistyksen jälkeen 45sek ilman öljyä. Eli ei tee hyvää jos ahdin silloin pyörii 90tuhatta kierrosta.
        Ja lisäksi on syytä muistaa että öljy saavuttaa voiteluominaisuutensa vasta ~50asteen lämpöisenä.

        Joten kovalla pakkasella 5min ei ole lainkaan liioiteltua, ellei sitten ole lohkolämppäriä.

        Öljyjen lämpötilan nousu ei ole haitallista. Öljyjen on tarkoitus toimia tietyssä lämpötilssa. Alempi ei ole parempi. Öljyjen liika lämpeneminen toki on erittäin haitallista.

        Öljyjen leimahduspiste ei ole 150astetta, vaan nykyisissä öljyissä huitelee 240 asteen tietämissä. Tällä nyt ei sinänsä asian kanssa ole mitään tekemistä.

        "Lämpimällä ilmalla 5min on turhaa, mutta minuutti on aina paikallaan. Mittauksissa on todettu että eräissä turbo autoissa ahdin on kylmäkäynnistyksen jälkeen 45sek ilman öljyä. Eli ei tee hyvää jos ahdin silloin pyörii 90tuhatta kierrosta."

        No joo. Turbo kyllä monissa autoissa valuu tyhjäksi sammutuksen jälkeen ja kestää käynnistyksen jälkeen hetken ennen kuin öljynpaineet ehtii nousta ja öljy lähtee turbossa kiertämään. Ei kai kukaan tässä ole ehdottanutkaan kylmän koneen kengittämistä? En ainakaan itse tekstistä sellaista kohtaa poiminut. Auton voi saada lämpimäksi muullakin tavalla kuin tyhjäkäynnillä. Itse lähden käytännössä aina liikkeelle heti kun olen moottorin käynnistänyt.

        "Ja lisäksi on syytä muistaa että öljy saavuttaa voiteluominaisuutensa vasta ~50asteen lämpöisenä. "

        ??? Eli kun lähden kylmällä autolla liikkeelle, niin olen ajanut ilman voitelua kilometri tolkulla? Öljy varmasti saavuttaa parhaat voiteluominaisuutensa lämpimänä, mutta kyllä se toki voitelee jo aikaisemminkin.

        Jos lueskelet noita käyttö ym. ohjeita, niin kyllä niissä kehoitetaan lähtemään liikkelle heti, eikä antaa auton pöristä paikoillaan.

        "Joten kovalla pakkasella 5min ei ole lainkaan liioiteltua, ellei sitten ole lohkolämppäriä."

        Taidatkin olla entinen naapurini ;)


      • Tumppi-82
        Muovituolissa istuja kirjoitti:

        Kelataanpa hieman nyt takaisinpäin.

        Alkuperäinen kysyjä kyselee HDi- koneensa jälkikäytöstä. Sitten pitkä pätkä tarinaa poistettu. Sinun kommenttisi (asiayhteydestä irroittamatta) on "Öljyt ovat kehittyneet sen verran että laadukas öljy ei karstoitu niin pahasti kuin halvat mineraalit, mutta silti jälkikäyttö on aina suotavaa."

        Kirjoitat siis _aina_.

        Alkuperäinen kirjoittaja siis kyselee dieselin jälkikäytöstä ja teikäläinen on saanut bensavehkeeestä kannen solmuun. Tästä olet yleistänyt, että turbo- dieseleitä tulee _aina_ jälkikäyttää.

        Katosiko sinulta ehkä idea tässä jonnekkin? Tavallista ajoa HDi vs. rata- ajo bensavehkeellä.

        Jälkikäyttö varmstikkin on suotavaa (ainakin itse olen tehnyt, myös turbottomilla) radalla ajon jälkeen. Alkuperäinen kirjoittaja ei kuitenkaan tätä missään vaiheessa kysynyt.

        ==> Jälkikäyttö tavallisessa ajossa Suoemssa on turhaa.

        "Kirjoitat siis _aina_"

        totta jälkikäyttö on aina suotavaa.
        mm. ensimmäisistä VAG:in pumppusuutin koneista (AJM) menee todella helposti kannentiiviste/kansi ellei jälkikäytä. Tästä asiasta oli juuri gallup ffp-motorsportin foorumilla ja siinä todettiin että jälkikäyttämällä kansi kestää pidempään, ja ajohan oli ihan jokapäiväistä.
        Ja toinen seikka on se että vaikka ajo olisi kevyttä, mutta jos turbo pyörii yli 100tuhatta kierrosta/min, ja sammutat auton niin turbo jää pyörimään jonkin aikaa, mutta voitelu loppuu kun auton sammuttaa. Tämä todella tuhoaa laakerit.
        Ja turbon lujaapyörimiseen ei tarvita välttämättä raskasta ajoa eikä kuumaa konetta.

        Jos itse käyn kaupassa ja ajan 40km/h ja missään vaiheessa en kaasua paina pohjaan niin en jälkikäytä, mutta jos juuri ennen ruutuun ajamista turbomittarin viisari heilahtaa niin odotan ~20sek ennen kuin sammutan. Ja voin kertoa että ahtopainemittarin neula heilahtaa jo reilusti kun ihan normaalisti nostaa kytkimen ja peruuttaa ruutuun.
        Mutta jos ajan pikatiella rattaat perässä 80km/h niin jälkikäytän muutaman minuutin.


      • turhaa
        Muovituolissa istuja kirjoitti:

        Kelataanpa hieman nyt takaisinpäin.

        Alkuperäinen kysyjä kyselee HDi- koneensa jälkikäytöstä. Sitten pitkä pätkä tarinaa poistettu. Sinun kommenttisi (asiayhteydestä irroittamatta) on "Öljyt ovat kehittyneet sen verran että laadukas öljy ei karstoitu niin pahasti kuin halvat mineraalit, mutta silti jälkikäyttö on aina suotavaa."

        Kirjoitat siis _aina_.

        Alkuperäinen kirjoittaja siis kyselee dieselin jälkikäytöstä ja teikäläinen on saanut bensavehkeeestä kannen solmuun. Tästä olet yleistänyt, että turbo- dieseleitä tulee _aina_ jälkikäyttää.

        Katosiko sinulta ehkä idea tässä jonnekkin? Tavallista ajoa HDi vs. rata- ajo bensavehkeellä.

        Jälkikäyttö varmstikkin on suotavaa (ainakin itse olen tehnyt, myös turbottomilla) radalla ajon jälkeen. Alkuperäinen kirjoittaja ei kuitenkaan tätä missään vaiheessa kysynyt.

        ==> Jälkikäyttö tavallisessa ajossa Suoemssa on turhaa.

        edes turbottomassa koneessa se ehkäisee monia tulevia ongelmia, kun antaa koneen lämmön tasaantua ajonjälkeen!

        Vie se muovituoli jo varastoon nyt on tulossa talvi ja muutenkin on ympäristöystävällisempää osta kunnon jakkara!


      • Tumppi-82
        Muovituolissa istuja kirjoitti:

        Öljyjen lämpötilan nousu ei ole haitallista. Öljyjen on tarkoitus toimia tietyssä lämpötilssa. Alempi ei ole parempi. Öljyjen liika lämpeneminen toki on erittäin haitallista.

        Öljyjen leimahduspiste ei ole 150astetta, vaan nykyisissä öljyissä huitelee 240 asteen tietämissä. Tällä nyt ei sinänsä asian kanssa ole mitään tekemistä.

        "Lämpimällä ilmalla 5min on turhaa, mutta minuutti on aina paikallaan. Mittauksissa on todettu että eräissä turbo autoissa ahdin on kylmäkäynnistyksen jälkeen 45sek ilman öljyä. Eli ei tee hyvää jos ahdin silloin pyörii 90tuhatta kierrosta."

        No joo. Turbo kyllä monissa autoissa valuu tyhjäksi sammutuksen jälkeen ja kestää käynnistyksen jälkeen hetken ennen kuin öljynpaineet ehtii nousta ja öljy lähtee turbossa kiertämään. Ei kai kukaan tässä ole ehdottanutkaan kylmän koneen kengittämistä? En ainakaan itse tekstistä sellaista kohtaa poiminut. Auton voi saada lämpimäksi muullakin tavalla kuin tyhjäkäynnillä. Itse lähden käytännössä aina liikkeelle heti kun olen moottorin käynnistänyt.

        "Ja lisäksi on syytä muistaa että öljy saavuttaa voiteluominaisuutensa vasta ~50asteen lämpöisenä. "

        ??? Eli kun lähden kylmällä autolla liikkeelle, niin olen ajanut ilman voitelua kilometri tolkulla? Öljy varmasti saavuttaa parhaat voiteluominaisuutensa lämpimänä, mutta kyllä se toki voitelee jo aikaisemminkin.

        Jos lueskelet noita käyttö ym. ohjeita, niin kyllä niissä kehoitetaan lähtemään liikkelle heti, eikä antaa auton pöristä paikoillaan.

        "Joten kovalla pakkasella 5min ei ole lainkaan liioiteltua, ellei sitten ole lohkolämppäriä."

        Taidatkin olla entinen naapurini ;)

        "Öljyjen lämpötilan nousu ei ole haitallista"
        Tämä vähän riippuu. Siis lämpötilan nousu sinne sadan asteen hujakoille ei ole vaarallista vaan päinvastoin. Mutta kun öljyn lämpö nousee ~yli 150astetta niin öljyn hapettuminen lisääntyy selvästi. Eli öljyn käyttöikä lyhenee.
        Ja tietysti ei saa unohtaa karstoittumista. Tiedän että moni ostaa sitä halvinta tarjoustalo öljyä. Tämä öljy varmasti karstoittuu ja siitä ei hyvä seuraa, kun karsta lähtee tukkimaan kanavia.

        "Eli kun lähden kylmällä autolla liikkeelle, niin olen ajanut ilman voitelua kilometri tolkulla?"
        Jäi sana puuttumaan välistä, piti sanoa parhaat voiteluominaisuutensa.

        "Itse lähden käytännössä aina liikkeelle heti kun olen moottorin käynnistänyt. "
        Itse teen näin kesäkeleillä, mutta ajan todella rauhallisesti aluksi, jos laseja joutuu krapaamaan niin laitan auton käyntiin krapauksen ajaksi.

        "Jos lueskelet noita käyttö ym. ohjeita, niin kyllä niissä kehoitetaan lähtemään liikkelle heti, eikä antaa auton pöristä paikoillaan. "
        Uskon että tässä on takana ympäristöseikat.
        Omissa moottoripyörissäni taas käsketään lämmittämään kone hyvin ennen ajoa.


        Tässä vielä skannaus kirjasta Uusi moottoritekniikka, kirja on kirjoitettu ~2000.
        http://personal.inet.fi/koti/tumppi/IMG.jpg


      • jöördis
        Tumppi-82 kirjoitti:

        "Kirjoitat siis _aina_"

        totta jälkikäyttö on aina suotavaa.
        mm. ensimmäisistä VAG:in pumppusuutin koneista (AJM) menee todella helposti kannentiiviste/kansi ellei jälkikäytä. Tästä asiasta oli juuri gallup ffp-motorsportin foorumilla ja siinä todettiin että jälkikäyttämällä kansi kestää pidempään, ja ajohan oli ihan jokapäiväistä.
        Ja toinen seikka on se että vaikka ajo olisi kevyttä, mutta jos turbo pyörii yli 100tuhatta kierrosta/min, ja sammutat auton niin turbo jää pyörimään jonkin aikaa, mutta voitelu loppuu kun auton sammuttaa. Tämä todella tuhoaa laakerit.
        Ja turbon lujaapyörimiseen ei tarvita välttämättä raskasta ajoa eikä kuumaa konetta.

        Jos itse käyn kaupassa ja ajan 40km/h ja missään vaiheessa en kaasua paina pohjaan niin en jälkikäytä, mutta jos juuri ennen ruutuun ajamista turbomittarin viisari heilahtaa niin odotan ~20sek ennen kuin sammutan. Ja voin kertoa että ahtopainemittarin neula heilahtaa jo reilusti kun ihan normaalisti nostaa kytkimen ja peruuttaa ruutuun.
        Mutta jos ajan pikatiella rattaat perässä 80km/h niin jälkikäytän muutaman minuutin.

        Kohtuullisen usein käsittääkseni on etenkin turbodieseleihin tehty kansiremontteja aika aikaisessa vaiheessa, noin 150-250tkm:n paikkeilla, vaikka niillä kilometreillä dieselkoneen ei pitäisi normaalisti olla millänsäkään.
        Etenkin joitakin vuosia aiemmin näin monia muyynti-ilmoituksia maastureista, pakuista ja muistakin isoista diseleistä joihin oli remppa jo tehty. Ajattelin että lienee turhan usein syynä käyttövirhe, nehän ovat niille arkoja. Eli ei malteta käyttää konetta joutokäynnillä rasituksen jälkeen.

        Ohjekirjoissakin kehoitetaan jälkikäyttämään turbo-koneista autoa 30-120s "kovan ajon" jälkeen.

        Itse annan turbottoman dieselinikin käydä hetken ajon jälkeen, se ei ole pois minulta mitenkään ja tuskin keneltäkään toiseltakaan.


      • Muovituolissa istuja
        Tumppi-82 kirjoitti:

        "Öljyjen lämpötilan nousu ei ole haitallista"
        Tämä vähän riippuu. Siis lämpötilan nousu sinne sadan asteen hujakoille ei ole vaarallista vaan päinvastoin. Mutta kun öljyn lämpö nousee ~yli 150astetta niin öljyn hapettuminen lisääntyy selvästi. Eli öljyn käyttöikä lyhenee.
        Ja tietysti ei saa unohtaa karstoittumista. Tiedän että moni ostaa sitä halvinta tarjoustalo öljyä. Tämä öljy varmasti karstoittuu ja siitä ei hyvä seuraa, kun karsta lähtee tukkimaan kanavia.

        "Eli kun lähden kylmällä autolla liikkeelle, niin olen ajanut ilman voitelua kilometri tolkulla?"
        Jäi sana puuttumaan välistä, piti sanoa parhaat voiteluominaisuutensa.

        "Itse lähden käytännössä aina liikkeelle heti kun olen moottorin käynnistänyt. "
        Itse teen näin kesäkeleillä, mutta ajan todella rauhallisesti aluksi, jos laseja joutuu krapaamaan niin laitan auton käyntiin krapauksen ajaksi.

        "Jos lueskelet noita käyttö ym. ohjeita, niin kyllä niissä kehoitetaan lähtemään liikkelle heti, eikä antaa auton pöristä paikoillaan. "
        Uskon että tässä on takana ympäristöseikat.
        Omissa moottoripyörissäni taas käsketään lämmittämään kone hyvin ennen ajoa.


        Tässä vielä skannaus kirjasta Uusi moottoritekniikka, kirja on kirjoitettu ~2000.
        http://personal.inet.fi/koti/tumppi/IMG.jpg

        Anteeksi, mutta tipun nyt yksinkertaisesti kelkasta.

        Kirjoittelet
        "Öljy myös hapettuu merkittävästi todella kuumassa.
        Ja öljyn leimahduspiste on ~150astetta."

        Ja nyt "Mutta kun öljyn lämpö nousee ~yli 150astetta niin öljyn hapettuminen lisääntyy selvästi. Eli öljyn käyttöikä lyhenee. Ja tietysti ei saa unohtaa karstoittumista."

        Eli öljy palaessaan hapettuu ja karstoittuu. Pahapa tuota vastaan on väitellä. Korjaappa kuitenkin tietämyksesi tuosta leimahduspisteestä esim. Mobilin sivuilta löydät varmsti tietoa.

        Ja taas kelkan ulkopuolella. Ensin kirjoitat tyhäkäynnistä ennen liikkellelähtöä.
        " Lämpimällä ilmalla 5min on turhaa, mutta minuutti on aina paikallaan."

        ja nyt ""Itse lähden käytännössä aina liikkeelle heti kun olen moottorin käynnistänyt. "
        Itse teen näin kesäkeleillä..."

        Eli kesällä käytät moottoria minuutin, mutta et käytäkkään???

        Tässäpä lainaus kirjastasi, jonka monen tähän säikeeseen kirjoittajan olisi hyvä lukea.

        "Paras tapa ahtimen jäähdytykseen hieman raskaamman ajon jälkeen on käyttää moottoria kolmisen minuuttia n. 1500rmp:n tai hieman korkeammallakin käyntinopeudella, jotta öljy kiertää kunnolla ahtimen laakereissa. Moottorin ei siis pidä antaa käydä joutokäynnillä, kuten joilakin ihmisillä näytää olevan tapana. ...."

        Eli kuten kirjoitin aikaisemmin
        "Jälkimmäinen on ainoa tapa jossa normaali järkevä ihminen _voi_ tarvita jälkikäyttöä (Suomessa). Voi sen takia, että useimmiten sekin on turhaa. Yleensä vetämisen jälkeen ajellaan pätkä hiljaisempaa ajoa (ryhmitytään pois isommalta tieltä, mutkitellaan perille, parkkeerataan auto ym.), jolloin lämpö on jo tasaantunut/ poistunut ja jälkikäyttö on turhaa."

        Menee siis kirjasi oppien kanssa aivan tasan yhteen.

        Tässäpä toinen lainaus kirjasta koskien tyhjäkäyntiä ennen liikkeellelähtöä.

        "moottoria ei saa kiihdytellä hetimiten käynnistämisen jälkeen, vaan maltillinen odotus on paikoillaan"

        Ei siis neuvota käyttämään tyhjäkäynnillä. Monessa muussa opuksessa neuvotaan lähtemään liikkeellle heti kun moottori käy OK.



        Jokainen toki käyttää autoaan niin kuin haluaa. Essonbaarin tasoista tietoutta on ikävä kyllä todella paljon. Onneksi ääripäitä leikataan pois lainsäädännöllisesti mm. kieltämällä liika tyhjäkäynti.

        Kirjoitus meni monessa liikaa lainaamisen puolelle, joten päätän tähän.


      • Tumppi-82
        Muovituolissa istuja kirjoitti:

        Anteeksi, mutta tipun nyt yksinkertaisesti kelkasta.

        Kirjoittelet
        "Öljy myös hapettuu merkittävästi todella kuumassa.
        Ja öljyn leimahduspiste on ~150astetta."

        Ja nyt "Mutta kun öljyn lämpö nousee ~yli 150astetta niin öljyn hapettuminen lisääntyy selvästi. Eli öljyn käyttöikä lyhenee. Ja tietysti ei saa unohtaa karstoittumista."

        Eli öljy palaessaan hapettuu ja karstoittuu. Pahapa tuota vastaan on väitellä. Korjaappa kuitenkin tietämyksesi tuosta leimahduspisteestä esim. Mobilin sivuilta löydät varmsti tietoa.

        Ja taas kelkan ulkopuolella. Ensin kirjoitat tyhäkäynnistä ennen liikkellelähtöä.
        " Lämpimällä ilmalla 5min on turhaa, mutta minuutti on aina paikallaan."

        ja nyt ""Itse lähden käytännössä aina liikkeelle heti kun olen moottorin käynnistänyt. "
        Itse teen näin kesäkeleillä..."

        Eli kesällä käytät moottoria minuutin, mutta et käytäkkään???

        Tässäpä lainaus kirjastasi, jonka monen tähän säikeeseen kirjoittajan olisi hyvä lukea.

        "Paras tapa ahtimen jäähdytykseen hieman raskaamman ajon jälkeen on käyttää moottoria kolmisen minuuttia n. 1500rmp:n tai hieman korkeammallakin käyntinopeudella, jotta öljy kiertää kunnolla ahtimen laakereissa. Moottorin ei siis pidä antaa käydä joutokäynnillä, kuten joilakin ihmisillä näytää olevan tapana. ...."

        Eli kuten kirjoitin aikaisemmin
        "Jälkimmäinen on ainoa tapa jossa normaali järkevä ihminen _voi_ tarvita jälkikäyttöä (Suomessa). Voi sen takia, että useimmiten sekin on turhaa. Yleensä vetämisen jälkeen ajellaan pätkä hiljaisempaa ajoa (ryhmitytään pois isommalta tieltä, mutkitellaan perille, parkkeerataan auto ym.), jolloin lämpö on jo tasaantunut/ poistunut ja jälkikäyttö on turhaa."

        Menee siis kirjasi oppien kanssa aivan tasan yhteen.

        Tässäpä toinen lainaus kirjasta koskien tyhjäkäyntiä ennen liikkeellelähtöä.

        "moottoria ei saa kiihdytellä hetimiten käynnistämisen jälkeen, vaan maltillinen odotus on paikoillaan"

        Ei siis neuvota käyttämään tyhjäkäynnillä. Monessa muussa opuksessa neuvotaan lähtemään liikkeellle heti kun moottori käy OK.



        Jokainen toki käyttää autoaan niin kuin haluaa. Essonbaarin tasoista tietoutta on ikävä kyllä todella paljon. Onneksi ääripäitä leikataan pois lainsäädännöllisesti mm. kieltämällä liika tyhjäkäynti.

        Kirjoitus meni monessa liikaa lainaamisen puolelle, joten päätän tähän.

        "Eli öljy palaessaan hapettuu ja karstoittuu. Pahapa tuota vastaan on väitellä. Korjaappa kuitenkin tietämyksesi tuosta leimahduspisteestä esim. Mobilin sivuilta löydät varmsti tietoa. "

        Olet ilmeisesti käsittänyt koko leimahduspisteen väärin. Jos öljyn lämpö nousee yli leimahdsupisteen ni se on syttymiskelpoinen ilman kanssa, tämä ei tarkoita sitä että jos öljy on vaikka 300-asteista niin se aina palaisi(siis liekillä). Varsinkaan öljykanavissa öljy ei voi palaa liekillä, se vain hapettuu ja karstoittuu.
        Asia on kuten perunamuusin valmistus: jos muusin jättää kattilaan ja lopettaa sekoittamisen niin muusi palaa pohjaan, vaikka ei leimahdakkaan. Muusiin syntyy ihan samanlaista karstaa kuin öljyynkin.
        Ja myönnän että ilmoittamani leimahduspiste oli alakanttiin, oikea luku on ~200c, riippuen tietysti öljystä.


        Ja sanoin että minuutin tyhjäkäynti ei ole pahitteeksi kesälläkään, jotta yläkerta ja ahdin varmasti saavat voitelun, mutta itse usein lähden kuitenkin heti liikkeelle, mutta äärimmäisen varovasti. Eli en sanonut missään vaiheessa pitäväni lämpimällä ilmalla autoa tyhjäkäynnillä.
        Ja uskon että autolla neuvotaan lähtemään liikkeelle heti ympäristöhaittojen takia.
        (monissa)Kireissä moottoripyörissä nimittäin kielletään ajamasta metriäkään ennen kuin kone on lämmin.

        Ja totta sekin että yleensä vedätyksen jälkeen ajetaan rauhallisemmin ennen sammutusta, jolloin lämpö ehtii tasaantumaan, mutta mikäli perässä on vaikka raskaat raattaat niin turbo on tulikuuma rauhallisessakin ajossa.
        Ja kuten sanoin niin toinen merkittävä seikka on turbiinin pyöriminen. ei turbiinin pyörittämiseen vaadita raskasta kaasua tai rattaita. kevyenkin ajon jälkeen on syytä odottaa edes 20sek jotta turbiini pysähtyy. Ei ahdin kerrasta hajoa, mutta jos auton aina sammuttaa niin että turbiini pyörii miljoonaa niin se käy laakerien päälle.


      • sekunnissa
        Tumppi-82 kirjoitti:

        "Eli öljy palaessaan hapettuu ja karstoittuu. Pahapa tuota vastaan on väitellä. Korjaappa kuitenkin tietämyksesi tuosta leimahduspisteestä esim. Mobilin sivuilta löydät varmsti tietoa. "

        Olet ilmeisesti käsittänyt koko leimahduspisteen väärin. Jos öljyn lämpö nousee yli leimahdsupisteen ni se on syttymiskelpoinen ilman kanssa, tämä ei tarkoita sitä että jos öljy on vaikka 300-asteista niin se aina palaisi(siis liekillä). Varsinkaan öljykanavissa öljy ei voi palaa liekillä, se vain hapettuu ja karstoittuu.
        Asia on kuten perunamuusin valmistus: jos muusin jättää kattilaan ja lopettaa sekoittamisen niin muusi palaa pohjaan, vaikka ei leimahdakkaan. Muusiin syntyy ihan samanlaista karstaa kuin öljyynkin.
        Ja myönnän että ilmoittamani leimahduspiste oli alakanttiin, oikea luku on ~200c, riippuen tietysti öljystä.


        Ja sanoin että minuutin tyhjäkäynti ei ole pahitteeksi kesälläkään, jotta yläkerta ja ahdin varmasti saavat voitelun, mutta itse usein lähden kuitenkin heti liikkeelle, mutta äärimmäisen varovasti. Eli en sanonut missään vaiheessa pitäväni lämpimällä ilmalla autoa tyhjäkäynnillä.
        Ja uskon että autolla neuvotaan lähtemään liikkeelle heti ympäristöhaittojen takia.
        (monissa)Kireissä moottoripyörissä nimittäin kielletään ajamasta metriäkään ennen kuin kone on lämmin.

        Ja totta sekin että yleensä vedätyksen jälkeen ajetaan rauhallisemmin ennen sammutusta, jolloin lämpö ehtii tasaantumaan, mutta mikäli perässä on vaikka raskaat raattaat niin turbo on tulikuuma rauhallisessakin ajossa.
        Ja kuten sanoin niin toinen merkittävä seikka on turbiinin pyöriminen. ei turbiinin pyörittämiseen vaadita raskasta kaasua tai rattaita. kevyenkin ajon jälkeen on syytä odottaa edes 20sek jotta turbiini pysähtyy. Ei ahdin kerrasta hajoa, mutta jos auton aina sammuttaa niin että turbiini pyörii miljoonaa niin se käy laakerien päälle.

        likimääräiselle tyhjäkäyntitasolleen.

        Siitä vaan sitten moottori puhuksiin!


      • Tumppi-82
        sekunnissa kirjoitti:

        likimääräiselle tyhjäkäyntitasolleen.

        Siitä vaan sitten moottori puhuksiin!

        jep bensakoneessa se ei kauaa pyöri, koska kaasuläppä menee kiinni. Mutta dieselissä se pyörii vähän kauemmin koska imuilmaa ei rajoiteta, millään kaasuläpällä tms.

        [ei ole 100%faktaa] uskon että muuttuvageometrinen turbo pyörii vielä kauemmin koska siivet kääntyvät niin että turbo ei tee juurikaan painetta pyörimisestä huolimatta, eli turboa vastustavaa voimaa ei ole [/ei ole 100%faktaa]
        Eli ylläolevan saa korjata faktalla jos löytyy...


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Ikävä sinua

      Onkohan sulla ollut sama tunne kuin mulla viimeisten parin päivän aikana, eilen varsinkin. Ollaan oltu ihan lähellä ja k
      Ikävä
      27
      3613
    2. Oletko sä oikeesti varattu?

      Että sen takii ei voida olla tekemisissä?
      Ikävä
      41
      2459
    3. Otavassa tapahtuu!

      Rakennuspalo, yläkerta tulessa. Henkirikosta epäillään. Tiettyä henkilöautoa etsitään, minkä mahdollinen epäilty ottanut
      Mikkeli
      36
      2294
    4. Tulemmeko hyvin

      Toimeen ja juttuun keskenämme? Luulen, että sopisit hyvin siihen ☀️ympäristöön, paljon kaikkea erilaista.♥️mietin tätä s
      Ikävä
      7
      2057
    5. Tiedän kuka sinä noista olet

      Lucky for you, olen rakastunut sinuun joten en reagoi negatiivisesti. Voit kertoa kavereillesi että kyl vaan, rakkautta
      Ikävä
      43
      1572
    6. Rakas, kerro mulle

      Miltä se tuntuu?
      Ikävä
      38
      1519
    7. Horoskooppikysely

      Oma ja ikävän kohteen horoskooppi? Sopivatko yhteen?
      Ikävä
      13
      1309
    8. Oletko ollut vihainen, suuttunut tai pettynyt

      johonkin kaivattusi toimintaan?
      Ikävä
      127
      1302
    9. Pitkäaikaiset työttömät työllisyystöillä takaisin yhteiskuntaan

      Vaikka se vähän maksaakin, niin parempi on valtion teettää hanttihommia, jottei yksilöistä tule yhteiskuntakelvottomia.
      Maailman menoa
      266
      1275
    10. Kesäseuraa

      Kesäseuraa mukavasta ja kauniista naisesta. Viesti tänään mulle muualla asiasta jos kiinnostaa Ne ketä tahansa huoli, t
      Ikävä
      45
      1265
    Aihe