saaristolaivuri?

epätietoinen venhoilija

Olipa tässä kaverin kanssa keskustelun aiheena nämä laivuri ym. tutkinnot, eikä tultu hullua hurskaammaksi, eli milloin tarvitaan jonkinlainen tutkinto veneen kuljettamiseen suomen aluevesillä. Liittyykö se jotenkin suoraan veneen kokoon tai konetehoon, henkilölukuun vai miten se menee? Mistä saa lisätietoa, kun en jotenkin löytänyt mitään kovin virallista tietoa. Jelppikääpäs joku, joka tietää näistä!

20

22035

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • heh
    • käyttö

      Et tarvitse välttämättä mitään jos paattisi pituus alle 24m , aikoinaan ei ollut tätäkään rajoitusta ,ja nimenomaan huvikäytössä.

      • Näinikkään

        Varsinaisesti aluksen pituuskaan ei ole rajoitus, kunhan koneteho pysyy alle 500 kW. Voit siis purjehtia vaikka minkälaisen fregaatin kipparina, kunhan siinä on alle 500 kW apukone.

        Siis: ammatti- tai minkään muun laivurin papereita ei tarvita jos aluksen pituus on alle 24 m TAI koneteho alle 500 kW. Saa siis ajaa vaikka mitä muskelipeliä kuhan on alle 24 metriä, sekä vaikka mitä fregattia kunhan koneet alle 500 kW.


    • Lammikkolaivuri

      Suomen Navigaatioliiton järjestämät saaristo-, rannikko- ja avomerilaivurin tutkinnot ovat vapaaehtoisia, huviveneilijöille tarkoitettuja tutkintoja. Ne eivät varsinaisesti OIKEUTA yhtään mihinkään eivätkä anna mitään virallista pätevyyttä mihinkään.

      Silti ne ovat ehdottoman hyödyllisiä ja suositeltavia juttuja. Tutkinnon voi suorittaa itseopiskelijakin, mutta kursseille osallistuminen kannattaa!

      Liiton sivut: http://www.suomennavigaatioliitto.com/

      Huviveneilyssä käytetään samoja karttoja ja pitkälle vastaavia välineitä kuin ammattipuolellakin. Meri ja meriteiden säännöt ovat kaikille samat.

      Kansainvälinen huviveneenkuljettajan lupakirja on sitten paperi, jolla on jotain käytännön arvoakin – jos vaikka haluaa vuokrata käyttöönsä veneen ulkomailla. Tuollaiseen lupakirjaan vaaditaan tietääkseni rannikkolaivurin tutkinto (tai muuten osoitettu vastaava pätevyys), ensiapukurssi, todistus veneen käsittelytaidoista ja rajoitettu radiopuhelimen hoitajan pätevyys (mikä sen nimi nykyisin lieneekin).

      Ammattipuolella on sitten eri tutkintonsa ja eri taho niitä vastaanottamassa.

      Jos huvialuksen pituus ylittää 24 metriä tai koneteho ylittää 500 kW, koskee alusta "Asetus
      aluksen miehityksestä, laivaväen pätevyydestä ja vahdinpidosta"
      http://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/1997/19971256

      Minun alukseni on vain 9 metrin pituinen ja konetehoakin on vain reilu kymmenesosa tuosta tehorajasta. Alus on rekisteröity moottorivene, joten minun tulee olla "15 vuotta täyttänyt ja tuon aluksen kuljettamiseen kykenevä". Koska minulla on ikää jo yli puolen sataa vuotta eikä kukana ole minua todistanut kykenemättömäksi alustani ohjastamaan, katson saavani ajella sillä niin Suomen aluevesirajojen sisällä kuin niiden ulkopuolellakin nykyisillä lammikkolaivurin papereillani – tai vaikka ilman niitä.

      • epätietoinen venhoilija

        kaikille, selvensi huomattavasti ja linkit hyviä, eli ensi kaudelle ei lammikkolaivurin papereita kummempia saa, mutta jos sitä ensi syksynä ilmoittautuisi kursseille :-)


      • Töks
        epätietoinen venhoilija kirjoitti:

        kaikille, selvensi huomattavasti ja linkit hyviä, eli ensi kaudelle ei lammikkolaivurin papereita kummempia saa, mutta jos sitä ensi syksynä ilmoittautuisi kursseille :-)

        Tuli viime syksynä ja keväänä käytyä peräkkäin saaristo- ja rannikkokurssit. Saariston kurssi oli mielestäni hyvä peruskurssi tällaiselle aloittelijalle. Ja hyvä oli käydä se yhdessä puolison kanssa, koska kartan- ja maisemanluku sujui hyvin ja navigoimme yhdessä.

        Näin jälkeenpäin voi todeta, että olisi voinut jättää rannikon kurssin käymättä. Siitä ei kyllä Suomen vesillä tapahtuvan veneilyn kannalta ollut vastaavaa hyötyä. Virrat ja vuorovedet kun eivät paljoa venettä hetkauta. Mutta pysyipähän veneily mielessä koko pitkän talven, kun kurssi-iltoja oli kerran viikossa.


      • ei ole myöhäistä
        epätietoinen venhoilija kirjoitti:

        kaikille, selvensi huomattavasti ja linkit hyviä, eli ensi kaudelle ei lammikkolaivurin papereita kummempia saa, mutta jos sitä ensi syksynä ilmoittautuisi kursseille :-)

        Ilmottaudu kohta alkavalle Rannikkokurssille. Tentit sitten molemmat samalla keväällä. Rannikon opeilla saa kyllä Saariston tentittyä.
        "Turha siellä on koko talvea istua"


      • epätietoinen venhoilija
        ei ole myöhäistä kirjoitti:

        Ilmottaudu kohta alkavalle Rannikkokurssille. Tentit sitten molemmat samalla keväällä. Rannikon opeilla saa kyllä Saariston tentittyä.
        "Turha siellä on koko talvea istua"

        käsitin, että ne pitää suorittaa järjestyksessä, ettei rannikkoon voi mennä ilman saariston alkeisoppimäärää?


      • rannikkolaivuri
        epätietoinen venhoilija kirjoitti:

        käsitin, että ne pitää suorittaa järjestyksessä, ettei rannikkoon voi mennä ilman saariston alkeisoppimäärää?

        Menee varmaan näin...
        Rannikkoa ei voi tenttiä, ennekuín saaristo on tentitty. Tenttipäivänä vastaa ensin ensin saaristotenttiin, ja sitten rannikko.
        Kyllähän sinne rannikkokurssille saa rahaa vastaan mennä istumaan. On saaristo tentitty tai ei.
        Mutta kysele liian tyhmiä tunnilla, ettei opettaja hermostu... ;-)

        Rannikko on kuitenkin puoliksi saariston kertausta...


      • JRxxx
        epätietoinen venhoilija kirjoitti:

        käsitin, että ne pitää suorittaa järjestyksessä, ettei rannikkoon voi mennä ilman saariston alkeisoppimäärää?

        pitää suorittaa järjestyksessä, mutta kursseillakäynti ei ole tarpeen, kyllä tenttiin voi osallistua pelkän kirjaopiskelun avustuksella.
        Itse sanoisin niin, että merestä, laivoista, veneistä ja merenkulusta aiemminkin kiinnostunut ja niistä lukenut sekä suunnistuksen perusasiat osaava ihminen saa niistä kurssikirjoista kertalukemisella irti sen tiedon, mikä on todella hyödyllistä. Itse tenttien => todistusten ainoa hyöty on siinä, että jos haluaa kansainvälisen huviveneenkuljettajan kirjan, tarvitaan todistus Rannikkolaivuritentin suorittamisesta tai jokin vastaava todistus teoriaosaamisesta.

        Muuten, aiheesta hiukan sivuun loikaten: vakuutusyhtiöt sun muut näkyvät yhä jakelevan tarroja, joissa neuvotaan erilaisten viittojen merkitys. On joskus käynyt mielessä, miksei kukaan tee vastaavaa tärkeimmistä valokuvioista/päivämerkeistä? Luulisin nimittäin, että niiden kohdalla tulisi eniten pummeja jopa kokeneilta ja kurssit käyneiltä veneilijöiltä kysyttäessä.


      • heh
        JRxxx kirjoitti:

        pitää suorittaa järjestyksessä, mutta kursseillakäynti ei ole tarpeen, kyllä tenttiin voi osallistua pelkän kirjaopiskelun avustuksella.
        Itse sanoisin niin, että merestä, laivoista, veneistä ja merenkulusta aiemminkin kiinnostunut ja niistä lukenut sekä suunnistuksen perusasiat osaava ihminen saa niistä kurssikirjoista kertalukemisella irti sen tiedon, mikä on todella hyödyllistä. Itse tenttien => todistusten ainoa hyöty on siinä, että jos haluaa kansainvälisen huviveneenkuljettajan kirjan, tarvitaan todistus Rannikkolaivuritentin suorittamisesta tai jokin vastaava todistus teoriaosaamisesta.

        Muuten, aiheesta hiukan sivuun loikaten: vakuutusyhtiöt sun muut näkyvät yhä jakelevan tarroja, joissa neuvotaan erilaisten viittojen merkitys. On joskus käynyt mielessä, miksei kukaan tee vastaavaa tärkeimmistä valokuvioista/päivämerkeistä? Luulisin nimittäin, että niiden kohdalla tulisi eniten pummeja jopa kokeneilta ja kurssit käyneiltä veneilijöiltä kysyttäessä.

        Vakuutusyhtiölle on varmaan parempi sijoitus pistää jokunen euro reimaritarroihin kuin valokuviotarroihin.

        Uskon, että kivelleajot ovat paljon yleisempiä kuin törmäykset ruoppaajan kanssa :)


      • laivuri-
        rannikkolaivuri kirjoitti:

        Menee varmaan näin...
        Rannikkoa ei voi tenttiä, ennekuín saaristo on tentitty. Tenttipäivänä vastaa ensin ensin saaristotenttiin, ja sitten rannikko.
        Kyllähän sinne rannikkokurssille saa rahaa vastaan mennä istumaan. On saaristo tentitty tai ei.
        Mutta kysele liian tyhmiä tunnilla, ettei opettaja hermostu... ;-)

        Rannikko on kuitenkin puoliksi saariston kertausta...

        Rannikkokurssillahan ei juurikaan saaristokurssin asioita kerrata. Ainoa asia, joissa saariston pohjatiedot ovat tarpeen on kompassioppi. Karttamerkkejä, meriteiden sääntöjä tai muita vesiliikenteen säädöksiähän ei rannikkokurssilla enää käsitellä (pl. uutena tulevat reittijakojärjestelmiin liittyvät pykälät).

        Noin yleisesti ottaen - saaristokurssi on ehdottomatn tarpeellinen ja suositeltava. Sillä pärjää jo pitkälle. Rannikkokurssin hyödyllistintä antia suomalaisen vinkkelistä ovat ehkä sääoppi, ne suuntimat joita saaristokurssilla ei käsitellä, sekä tutkan ja GPS:n perusasiat. Vuorovedestä on hyötyä vasta Itämeren ulkopuolella, ja merkintälaskua tarvitsee äärimmäisen harvoin, jos juuri koskaan. Toki tentistä pääsee läpi, vaikkei aivan kaikkea viitsisi opetellakaan. Esim. juuri vuoroveteen ja merkintälaskuun liittyviä tehtäviä on yleensä vain yksi kumpaakin.


    • luulisin

      Kävin aikoinani minäkin molemmat kurssit ja opit osoittautuivat hyviksi.

      Eräällä oppitunnilla oli erityisen merellinen olotila,kun katselimme luokan ikkunasta viereisen perhokalastuskurssin harjoitusheittoja lumihankeen.

    • 456ooo

      Kokoajan kamalaa laskemista rannikossa..ei taida edes läpi päästä..ajokortti on helpompi.

      • luvunhätkyttäjä

        Miksi sitten käyt sillä kurssilla ? Ite olen veneillyt vuosikausia, enkä ole koskaan kokenut tarvetta käydä mitään kursseja 😊


    • Sinnevaan

      Saaristo- ja rannikkokurssit parantaa yleistietoa, mutta ei korvaa kokemusta. Jos suoritat lisäksi ensiapukurssin saat huvineveen kuljettajan lupakirjat, jota saatetaan kysyä venettä vuokrattaessa esim. ulkomailla. Molempien kurssien tenttiminen onnistuu samana tenttipäivänä.

      • 180

        Kova merimies olet, jos ilman kurssilla istumista suoritat samana päivänä molemmat kokeet - hats up!
        Se EA 1 on poistettu KVHK kirjan vaatimuksista.
        SPV :ltä saatu todistus kovasta merikokemuksesta ja vuorovesilaskujen osaamisesta, tai heidän päällikkökurssinsa vetäjän todistus em. asioista.
        KVHK kirjaan lisättävistä kirjaimista: I = inland Waters, C = coastal Waters, M = Motor ship, S = Sailing Ship, täytyy myös saada todistus niiden hallinnasta. Tuon I kirjaimen saa suorittamalla CEVNI kurssin.
        Muihin kirjaimiin: esim. Rannikkolaivurinkurssi tai SPV:n Päällikkökurssi. Lokikirjan pito auttaa todistamaan veneenkuljettajan kyvyt.
        Jos aikoo veneillä vain kotirannikolla, niin saaristolaivurinkurssi tai SPV:n veneenkuljettajankurssi riittävät antamaan riittävät tiedot veneilijälle.
        Toiset haluavat käydä nämä kaikki portaat, joka heille suotakoon, sillä eihän oppi ole koskaan ollut pahaksi ja näiltä koulutusorganisaatiolta saadut toditukset ovat komean näköisiä :)


      • 180 kirjoitti:

        Kova merimies olet, jos ilman kurssilla istumista suoritat samana päivänä molemmat kokeet - hats up!
        Se EA 1 on poistettu KVHK kirjan vaatimuksista.
        SPV :ltä saatu todistus kovasta merikokemuksesta ja vuorovesilaskujen osaamisesta, tai heidän päällikkökurssinsa vetäjän todistus em. asioista.
        KVHK kirjaan lisättävistä kirjaimista: I = inland Waters, C = coastal Waters, M = Motor ship, S = Sailing Ship, täytyy myös saada todistus niiden hallinnasta. Tuon I kirjaimen saa suorittamalla CEVNI kurssin.
        Muihin kirjaimiin: esim. Rannikkolaivurinkurssi tai SPV:n Päällikkökurssi. Lokikirjan pito auttaa todistamaan veneenkuljettajan kyvyt.
        Jos aikoo veneillä vain kotirannikolla, niin saaristolaivurinkurssi tai SPV:n veneenkuljettajankurssi riittävät antamaan riittävät tiedot veneilijälle.
        Toiset haluavat käydä nämä kaikki portaat, joka heille suotakoon, sillä eihän oppi ole koskaan ollut pahaksi ja näiltä koulutusorganisaatiolta saadut toditukset ovat komean näköisiä :)

        En pitäisi kovin ihmeellisenä temppuna saaristo- ja rannikkokurssien tenttimistä samalla suorituskerralla pelkän itseopiskelun avulla. Opeteltavaa asiaa on itse asiassa aika vähän. Sitä helpompaa, mitä enemmän on veneilykokemusta itsellä, mutta väitän, että jos oppimiskyvyt riittävät yhdenkään yliopisto- tai ammattikorkeakoulutentin suorittamiseen, niin noista laivuritenteistä suoriutuu hyvin helposti vaikkei olisi ikinä venettä nähnytkään.

        Saaristokurssin sisältö on sinänsä ihan suositeltavaa, että siellä käydään läpi vesiteiden säännöt eli se kannattaa lukaista vaikkei edes tenttiä haluaisi suorittaa. Itse tentin sen ja rannikkokurssin Kansainvälisen huviveneenkuljettajakirjan saamiseksi, avomeritentin sitten hoitelin ihan huvin vuoksi. Ei ole viitseliäisyys riittänyt hommata viiriä :)


      • NavigareNecesseEst
        10-14 kirjoitti:

        En pitäisi kovin ihmeellisenä temppuna saaristo- ja rannikkokurssien tenttimistä samalla suorituskerralla pelkän itseopiskelun avulla. Opeteltavaa asiaa on itse asiassa aika vähän. Sitä helpompaa, mitä enemmän on veneilykokemusta itsellä, mutta väitän, että jos oppimiskyvyt riittävät yhdenkään yliopisto- tai ammattikorkeakoulutentin suorittamiseen, niin noista laivuritenteistä suoriutuu hyvin helposti vaikkei olisi ikinä venettä nähnytkään.

        Saaristokurssin sisältö on sinänsä ihan suositeltavaa, että siellä käydään läpi vesiteiden säännöt eli se kannattaa lukaista vaikkei edes tenttiä haluaisi suorittaa. Itse tentin sen ja rannikkokurssin Kansainvälisen huviveneenkuljettajakirjan saamiseksi, avomeritentin sitten hoitelin ihan huvin vuoksi. Ei ole viitseliäisyys riittänyt hommata viiriä :)

        Avomeritentti vaatii jo melkoisesti enemmän istumalihaksia. Tehtävien ahkera riipustaminen kotosalla on välttämätöntä lähes kaikille. Tuskin todellista hyötyä tästä on kenellekään, mutta hauskaa harrastetta yhdeksi talveksi.


      • NavigareNecesseEst kirjoitti:

        Avomeritentti vaatii jo melkoisesti enemmän istumalihaksia. Tehtävien ahkera riipustaminen kotosalla on välttämätöntä lähes kaikille. Tuskin todellista hyötyä tästä on kenellekään, mutta hauskaa harrastetta yhdeksi talveksi.

        Niinpä. Siinä on jo sellaista laskeskelua, jota ei oikein missään muussa yhteydessä ole tullut opetelleeksi (esim. rannikkotentin merkintälaskutehtäväthän sujahtivat läpi ihan kauan sitten luetun lukion lyhyen matikan trigonometrialla, ainoana lisäyksenä oli pituusasteiden välisen etäisyyden keskiarvon huomioonottaminen).


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Anteeksi

      että tein pahaa sulle. En ole täysijärkinen.
      Ikävä
      125
      1298
    2. Ketä naista se poju tällä hetkellä vetää höplästä

      Sillä kun pitää aina olla joku höplästä vedettävä kierroksessa
      Ikävä
      289
      956
    3. Milloin olet viimeksi ollut hänen..

      Lähettyvillä??
      Ikävä
      43
      845
    4. Milloin näit kaivattusi viimeksi?

      Mitä olisit halunnut tehdä tai sanoa hänelle?
      Ikävä
      33
      631
    5. Tappio Rydmanille

      Ei pystynyt Wille saamaan tahtonsa läpi. https://www.hs.fi/politiikka/art-2000012093775.html
      Perussuomalaiset
      145
      623
    6. Missä tapasit kaivattusi

      ensimmäisen kerran?
      Ikävä
      38
      587
    7. 52
      551
    8. Sometähti villisika-Seppo on kuollut

      Suomussalmella lemmikki­eläimeksi virallisesti hyväksytty villisika Seppo on kuollut. https://yle.fi/a/74-20232445
      Suomussalmi
      28
      518
    9. Tiesitkös rakas

      Mun taivas on pilvinen ja synkkä. Päivät värittömiä ja harmaita. Missä olet, aurinkoni? 💔
      Ikävä
      44
      501
    10. Aattelin nainen

      Jos oppisin puhumaan. Rehellisesti, rennosti ja hetkessä.
      Ikävä
      107
      488
    Aihe