Joku kessu sanoi niin, että kaikkia koskeva höykytys ei ole simputusta. Kyllä sekin on. Kollektiivinen rangaistus on ovelinta ja tyypillistä armeijan taktiikkaa. Niin yllytetään heikolla olevat(alokkaat) toistensa kimppuun. Silloin säästyy kouluttajilta vaiva. On ihailtavan yhtenäisyyden osoitus alokkailta, jos ne ei sorru juoneen.
Mikä on?
5
1326
Vastaukset
- kyllä jotakin...
Niinhän se on että yhden henkilön murhaaminenkin on murha mutta tappamalla kaikki niin sitä ei pidetä muuna kuin kouluoppina.
- arvo
"Tapa yksi ihminen, niin olet murhaaja. Tapa monta ihmistä, niin olet valloittaja. Tapa kaikki ihmiset... olet jumala"
- Adonis Psykologus
Alokkaathan sortuvat tuohon kollektiivisen rangaistuksen ansaan aina, jos se vain on riittävän ovelasti toteutettu ja tässä kohtaa ei vaadita kouluttajalta kovinkaan kummosia psykologian hallitsemisia, sillä varusmiesaineksessa on enemmistö pölkkypäisiä raakileita.
- merganser
"Simputuksesta" armeijan koulutuksessa kärsivät kollektiivisesti kaikki, vihulainen ei taitaisi kriisitilanteessa välittää yksilön meikeistä.
- Vänrikki
Käskyn on oltava oikea, jos tuntuu, että käsky on virheellinen, niin voi pyytää toistamaan käskyn ja jos toteaa sen edelleen virheelliseksi, niin asia pitää viedä käskyn antajan esimiehen tietoon, joka ratkaisee asian. Ei se että annetaanko käsky yhdelle vai monelle muuta tätä mitenkään. Tietysti pitää sitten itse harkita onko käsky asiallinen. Jos se todetaan oikein annetuksi ja et tottele, niin kyseessä on niskurointi ja jos iso porukka niskuroi, eli kyseessä on joukkoniskurointi, niin rikos on kova ja rabgaistus sen mukainen, katso laista vaikka. Yleensä terveellä järjellä pystyy tietämään käskyn asiallisuuden/laillisuuden.
Kuitenkin käskijällä on tässä vastuu: jos esim. kersantti käskee jääkäriä ampumaan (vaikka rauhan aikanakin) palvelustoverin ja jääkäri ampuu, niin jääkärille ei tule mitään seuraamuksia, vaan asia on sama kuin kersantti itse olisi ampunut.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kalle Palander kertoi fantasioivansa siitä, kuinka Kiira Korpi naisi häntä sträppärillä ahteriin
Sai potkut Yleltä. https://yle.fi/a/74-201400005288348Aamuseuraa/rehevää naista
uhkean rehevät m-xxxl naiset/rouvat/pari 18-80v kutsu luokses 31.1 aamusta päiväpanoille 32v hetero mies.oon innokas nuo4327224h Kirppis
Olen muuttamassa paikkakunnalle ja mietin olisiko tälläiselle liikkeelle tarvetta alueella?61765Suomessa eletään liian pitkään
"Ihmisten on kuoltava" Asiantuntija varoittaa: Suomi ei ole valmis siihen, että niin moni elää pitkään: ”Kaiken täytyy1551085Kerotakaa joensuun kontiolahden paiholan laitoksesta jotain
Mun kaveri joutuu paiholan laitokseen nyt lähi aikoina niin voisko ihmiset kertoa minkälaista siellä on tarinoita jne ja17726Olen niin haaveillut
Sinusta. Ollut hullun rakastunut. Ajatellut kaikkea mitä yhdessä voisimme tehdä. Mutta ei ei yhtään mitään. Usko vaan lo57682Sun ulkonäkö on
Kyllä viehättävä. Kauniit piirteet. Todella sievät. Ja olemus on ihana. Olet tehnyt vaikutuksen.28643Oletko koskaan
Tavannut/tuntenut ihmistä, jonka kanssa vuosisadan rakkaustarina olisi ollut mahdollinen, mutta joku este tuli väliin?58623En voi ottaa
Jos ikinä aiot ottaa yhteyttä, niin tee se nyt. On aika, kun todella todella tarvitsisin sinua. Naiselle.36607Yllätyspaljastuksia uudesta Maajussille morsian -kaudesta! Vappu Pimiä sometti, myös MTV3:lta infoa
No nyt on uusiakin tuulia Maajussille morsian -ohjelmassa. Kuka mahtaa olla tämä tuttu kasvo, joka jo toistamiseen lähte5579