Kertokaa kaupunkinne parhaat ja huonot puolet. :) Olen ehkä muuttamassa sinne, vaihtoehtoina Jyväskylä ja Lahti, mutta Tampere vahvana. Millainen opiskelijan työtilanne, entä millainen yleisilmapiiri? Danke Schöön, jos joku osaa jotain kertoa.
Tampereen parhaimmat puolet?
11
1978
Vastaukset
- joo
hehhe joo ja "nääs"
särkkis!- Muuttohaukksa ll
Niinpä niin, ehkä pitää mitettiä vielä. Mutta kiitos vastauksestasi oikein paljon!
- mielistelee...
Ehkä eniten omaan sopeutumiseesi vaikuttaa mistä muutat ja mitkä ovat odotuksesi! Valitettavasti me tamperelaiset emme aina ennätä punaistamattoa pyöräyttää sinne mistä tulijoita olisi, emmekä välttämättä osaa ehkä olla ihan niin hienosti kun tulija vaatii muuttajat joko sopeutuvat tai sitten ei.
- opiskelija
Parhain puoli on ehdottomasti se, että Tampere on tarpeeksi suuri kaupunki, jossa on todella monipuolista kulttuuriharrastetta kaikkille.
Yhtenä hyvänä puolena voi pitää sitä, että Tampere on Suomen suurin maalaiskylä, eli ihmiset ystävällisiä ja muistavat ottaa kadulla katsekontaktia, välillä ihan tuijottamisen asti(maalaisia kun ovat).
Tampere on muuten äärimmäisen ruma kaupunki, mutta kaupungin laitamilla sijaitseva Pispalan legendaarinen kaupunginosa on todella ELÄMYS! Jos et saa sieltä tai Pyynikistä kämppää, en suosittele Treelle tuloa.- kauniimpaa kaupunkia Suomesta!
Pispalassa o ku vanhoja räsähtäneitä tönöjä tai tonttiinsa nähre ylisuuria ökytalokomplekseja tai ällöttäviä pikkukerrostaloja jotka on rakennettu tahallaan toisten eteen.
Keskustan jugent-kivitaloja ei sensijaan voi lakata ihalilemasta samoin kuin puistoja ja Metsoo, kaupunki on kaikenkaikkiaan kaunis ja ihanan väljä ja vesistöissä riittää! - Muuttis
kauniimpaa kaupunkia Suomesta! kirjoitti:
Pispalassa o ku vanhoja räsähtäneitä tönöjä tai tonttiinsa nähre ylisuuria ökytalokomplekseja tai ällöttäviä pikkukerrostaloja jotka on rakennettu tahallaan toisten eteen.
Keskustan jugent-kivitaloja ei sensijaan voi lakata ihalilemasta samoin kuin puistoja ja Metsoo, kaupunki on kaikenkaikkiaan kaunis ja ihanan väljä ja vesistöissä riittää!..kehuttavan kyllä, mutta sieltä ei varmaan kämppää aina saa. En ole muuttamassa pikkukylästä, mutta en toisaalta kaipaa sen enempää kuin Tampereella on tarjota, mikä on varmasti riittävän paljon. Olen rauhallinen illanviettäjä.
No ainakin tunnutte olevan rehtiä porukkaa kun joku heti sanoi, ettette ole punaista mattoa levittämässä. Ihailtavaa rehellisyyttä ainakin on siis luvassa. :D
- killerpop
Oikeastaan otsikko on hieman virheellinen. En kerro Tampereen parhaista puolista mitään.
Lahteen ja Jyväskylään nähden kaupunkin tarjoaa riittävän väestöpohjan, jonka kautta myöskin tarpeelliset palvelut. Tässä kaupungissa on periaatteessa kaikki mahdollinen - mitä ei löydy, sen joutuu hakemaan Helsingistä.
Lahti ja Jyväskylä menevät kategoriaan turhan pienet kaupungit. Sen huomaa esimerkiksi joukkoliikenteen järjestelyissä, jolloin autottomalla on huomattavasti hankalammat oltavat ko pikkukaupungeissa.
Tampereesta voisi kai sanoa, että se on sopivan suuri. Tietty isompikin se voisi olla...- Ulla-Pulla
Mä itse olen lähtöisin Lahdesta, mutta asustan kohta kolmatta vuotta Treella. Lahdesta olen muuttanut pois jo vuonna -96. Olen ehtinyt jo asumaan Lappeenrannassa, Mikkelissä, Helsingissä.
Minulla ei ole enään mitään tunnesiteitä Lahteen, mutta pidän sitä edelleen esimerkiksi viihtyisämpänä kaupunkina kuin Tretta ja muuttaisikin sinne varmasti heti takaisin, jos sieltä löytisi töitä.
Lahdessa on paljon selkeämpi keskustan malli ja hyvät yhteydet eri kaupungin osiin. Itse kuljen Lahdessa paljon bussilla, eikä minusta se ole mitenkään ongelmallista, päinvastoin! Vaikka siellä bussitaksa onkin sen 50 senttiä enemmän kuin Treella, niin busseihin mahtuu ainakin melkein aina istumaan. Treella turhauttavinta on se, että bussit on aina (paitsi ehkä myöhään illalla) tumpattu niin täyteen, että voi jo haistaa vieressä seisovan hammastahnan.
Aivan erityisesti Lahdessa mainitsemisen arvoinen on laadukas, hyvin rakennettu ja hoidettu satama-alue terasseineen. Mulle oli suoranainen järkytys nähdä Treen vastine tälle. Baarilaivurit keskellä kolkkoa kaupunkimaisemaa, ilman minkäänlaisia luonnollisia raameja. Näkymä laivasta avautuu Ratinan stadionin massiiviseen peräpuoleen ja halpaan strippi-baariin. Oli niin kolho kokemus, että olen joutunut hilautumaan Lahteen asti nauttimaan terassisesongista ja sataman anneista. - Minä vaa
Ulla-Pulla kirjoitti:
Mä itse olen lähtöisin Lahdesta, mutta asustan kohta kolmatta vuotta Treella. Lahdesta olen muuttanut pois jo vuonna -96. Olen ehtinyt jo asumaan Lappeenrannassa, Mikkelissä, Helsingissä.
Minulla ei ole enään mitään tunnesiteitä Lahteen, mutta pidän sitä edelleen esimerkiksi viihtyisämpänä kaupunkina kuin Tretta ja muuttaisikin sinne varmasti heti takaisin, jos sieltä löytisi töitä.
Lahdessa on paljon selkeämpi keskustan malli ja hyvät yhteydet eri kaupungin osiin. Itse kuljen Lahdessa paljon bussilla, eikä minusta se ole mitenkään ongelmallista, päinvastoin! Vaikka siellä bussitaksa onkin sen 50 senttiä enemmän kuin Treella, niin busseihin mahtuu ainakin melkein aina istumaan. Treella turhauttavinta on se, että bussit on aina (paitsi ehkä myöhään illalla) tumpattu niin täyteen, että voi jo haistaa vieressä seisovan hammastahnan.
Aivan erityisesti Lahdessa mainitsemisen arvoinen on laadukas, hyvin rakennettu ja hoidettu satama-alue terasseineen. Mulle oli suoranainen järkytys nähdä Treen vastine tälle. Baarilaivurit keskellä kolkkoa kaupunkimaisemaa, ilman minkäänlaisia luonnollisia raameja. Näkymä laivasta avautuu Ratinan stadionin massiiviseen peräpuoleen ja halpaan strippi-baariin. Oli niin kolho kokemus, että olen joutunut hilautumaan Lahteen asti nauttimaan terassisesongista ja sataman anneista.Itse asuin Lahdessa 20 vuotta ja nyt 5 vuotta olen Treella asunut.
TAMPERE
Treella palvelut pelaa, enemmän kulttuuria ja liikuntamahdollisuuksia sekä enempi töitä ja opiskelupaikkoja. Suosi alueita Keskusta, Kaleva ja Tammela mikäli muutat yksin/puolison kanssa asumaan. Myös Hatanpää ihan jees opiskelijalle, automarketteja vaan kosolti. Lapsiperheelle suosittelisin: Atala, Koivistonkylä, Viinikka sekä Messukylän lähistön omakotiseutuja/Turtolaa. Vältä ainakin Hervanta, Kaukajärvi, Nekala ja Peltolammi! Muut alueet ovat n.7 arvoisia mun 4-10 asteikolla.
LAHTI
Lahdesta suosittelisin yksin/puolison kanssa asuvalle: Keskusta, Paavola, Metsäkangas ja Möysä. Lapsiperheelle Ahtiala, Jalkaranta, Joutjärvi ja ehkäpä Laune osittain. Maaseudun rauhaa kaipaavalle Kujalan alue (voi pitää esim. hevosia jne.). Lahdessa palveluja piisaa ja se on muutenkin kiva paikka asua! Liikunta-ja kulttuurimahdollisuuksia on, menomestat lähes samat kuin Treella. Luonto lähempänä mielestäni kuin Treella... Keskustan liepeiltä Urheilukeskuksesta, jossa ne hyppyrimäetkinkin ovat, lähtee monia kilsoja/kymmeniä kilsoja eri reittejä, joilla voi esim. sauvakävellä/hiihtää.
TERVEMENOA MOLEMPIIN PAIKKOIHIN! - Minä vaa
Minä vaa kirjoitti:
Itse asuin Lahdessa 20 vuotta ja nyt 5 vuotta olen Treella asunut.
TAMPERE
Treella palvelut pelaa, enemmän kulttuuria ja liikuntamahdollisuuksia sekä enempi töitä ja opiskelupaikkoja. Suosi alueita Keskusta, Kaleva ja Tammela mikäli muutat yksin/puolison kanssa asumaan. Myös Hatanpää ihan jees opiskelijalle, automarketteja vaan kosolti. Lapsiperheelle suosittelisin: Atala, Koivistonkylä, Viinikka sekä Messukylän lähistön omakotiseutuja/Turtolaa. Vältä ainakin Hervanta, Kaukajärvi, Nekala ja Peltolammi! Muut alueet ovat n.7 arvoisia mun 4-10 asteikolla.
LAHTI
Lahdesta suosittelisin yksin/puolison kanssa asuvalle: Keskusta, Paavola, Metsäkangas ja Möysä. Lapsiperheelle Ahtiala, Jalkaranta, Joutjärvi ja ehkäpä Laune osittain. Maaseudun rauhaa kaipaavalle Kujalan alue (voi pitää esim. hevosia jne.). Lahdessa palveluja piisaa ja se on muutenkin kiva paikka asua! Liikunta-ja kulttuurimahdollisuuksia on, menomestat lähes samat kuin Treella. Luonto lähempänä mielestäni kuin Treella... Keskustan liepeiltä Urheilukeskuksesta, jossa ne hyppyrimäetkinkin ovat, lähtee monia kilsoja/kymmeniä kilsoja eri reittejä, joilla voi esim. sauvakävellä/hiihtää.
TERVEMENOA MOLEMPIIN PAIKKOIHIN!Mun mielestä Lahdessa on rento meininki, mutta ilman työ-tai opiskelupaikkaa tai aikaisempia kavereita ei ehkä ihan pääse sisälle. Yöelämä on yhtä villiä kuin muuallakin, ja moottoripyöräkerholaisia näkee ehkä kerran vuodessa sattumalta jossain, eli rähinätaso on yhtä korkee kuin Treellakin. Itse asiassa Treella olen pahemman baaritappelun todistanut kuin Lahdessa.
Tampereella vanhempi väestö on hyvinkin miellyttävää, bussissa mummot alkaa varmasti juttelemaan. Lahdessa ei ehkä aina niin herkästi. Teinit on molemmilla seuduilla yhtä villejä ja opiskelijatkin osaavat ilonpidon, Treella heitä(meitä) on vaan enempi kuin Lahdessa, kun Treella on yliopisto.
Tampereella on hyviä rafloja ehkä pari enemmän kuin Lahdessa, mutta onhan se kaupunkinakin himppusen isompi.
Yleisilmapiiri molemmissa hyvä, sanoisin. - Minä vaa
Minä vaa kirjoitti:
Mun mielestä Lahdessa on rento meininki, mutta ilman työ-tai opiskelupaikkaa tai aikaisempia kavereita ei ehkä ihan pääse sisälle. Yöelämä on yhtä villiä kuin muuallakin, ja moottoripyöräkerholaisia näkee ehkä kerran vuodessa sattumalta jossain, eli rähinätaso on yhtä korkee kuin Treellakin. Itse asiassa Treella olen pahemman baaritappelun todistanut kuin Lahdessa.
Tampereella vanhempi väestö on hyvinkin miellyttävää, bussissa mummot alkaa varmasti juttelemaan. Lahdessa ei ehkä aina niin herkästi. Teinit on molemmilla seuduilla yhtä villejä ja opiskelijatkin osaavat ilonpidon, Treella heitä(meitä) on vaan enempi kuin Lahdessa, kun Treella on yliopisto.
Tampereella on hyviä rafloja ehkä pari enemmän kuin Lahdessa, mutta onhan se kaupunkinakin himppusen isompi.
Yleisilmapiiri molemmissa hyvä, sanoisin.Molemmilla alueilla on hienoja vanhoja ja hienoja uusia taloja, mutta SUUREMMAKSI OSAKSI talot ovat aivan toisissaan kiinni (etenkin Pispalanharjulla) ja talojen pihat ovat hyvin pieniä, joten alueilla on ahdas asua.
Opiskelija saattaa säkällä löytää jonkin vetoisan puutalon yläkertayksiön vanhalta pariskunnalta käyttöönsä, mutta "tasokodista" voipi haaveilla vasta kun on varaa sijoittaa omistusasuntoon alkaen parisataatuhatta euroo.
Itse en ole mieltynyt ko. alueisiin. Tahmela ja Epilä ovat hieman väljempiä ja viihtyisämpiä sekä ko. alueiden läheisyydessä. Sinne muuttaisin viiskymppisenä kun lapset ovat lentäneet pois pesästä.
Pyynikin ainoaksi plussaksi nostan kävelyn harjun pururadoilla.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Persut eivät ole kertoneet euronkaan edestä säästökohteita
Mutta änkyttävät kysellä niistä muilta jatkuvasti. Vaikuttaa ettei persuilla ole kykyä omaan ajatteluun ja päätöksenteko2743497Työeläkeloisinta Suomen suurin talousongelma
Työeläkeloisinta maksaa vuodessa lähes 40 miljardia euroa, josta reilut 28 miljardia on pois palkansaajien ostovoimasta.1391911Israel euroviisujen 2.
Israel sai taas eniten yleisöääniä. Suomesta täydet 12 pistettä, poliittinen ”ammattiraati” antoi 0 pistettä. Hyvä Is3011641- 881524
- 801499
Odotettu tulos Taivalvaaran hiihtokeskuksen osalta
"MCS Finland Oy on ilmoittanut Taivalkosken kunnalle 30.4.2026, että se irtisanoo Taivalkosken kunnan ja MCS Finland Oy:531186Mun mielestäni on tosi loukkaavaa
Nainen, että luulet palatan typeriä, sekavia ja ilkeitä viestejä mun kirjoittamiksi. Mä en ole katkera, epätoivoinen, ra2001150Euroviisut ei enää niin musiikkikilpailu?
Kappaleiden taso ei enää ole mikä sijoituksen ratkaisee.Eikö kukaan ihmettele että Israel pärjää lähes joka vuosi kisois721081Uudessa testamentissa on kaksi ristiriidassa olevaa kastekäskyä
Uusi testamentti käskee kastamaan kahdella eri tavalla. Näinhän ei voi olla. Ilmiselvään ristiriitaan on löytynyt selity2881050- 631031