Liittyykö ns. "uskovien kasteeseen" mitenkään Jumala armo?
JUHANA LEHMUSKOSKI, entinen luterilainen pappi, kirjassaan YKSI KASTE (RV –82) sanoo:
"Kaste ja armo ovat kaksi eri asiaa. Raamattu ei omista kasteelle mitään erityistä `armoa`. (sivu 52).
Pitääkö tämä väite Raamatun Sanan valossa paikkaansa?
Ns. "uskovien kaste" ja armo
19
552
Vastaukset
- tarkennus
On ilmeisesti helluntaislainen?
- että uskoon
uskovia on maailma täynnä muttei kristittyjä
tottakai ne ovat aina eri asioita muutenhan puhuttaisiin koko ajan samasta asiasta mutta eri termeillä - hansutuulia
siihen perustamme uskovina elämämme Jumalan armoon.
Hän armahti tämän syntisen ihmisen Golgatalla.
Ja sen saa jokainen lahjaksi ilman hintaa ja rahaa, uskomalla Häneen saamme iankaikkisen pelastuksen.
Kaste oli vieläpä erittäin tarkkaa, siihen ei hyväksytty ihan mitä kastetta tahansa. Eli tässäkin kumottiin Johanneksen kaste.
Apostolien teot:
19:3 Ja hän sanoi: "Millä kasteella te sitten olette kastetut?" He vastasivat: "Johanneksen kasteella.
4 jae Niin Paavali sanoi >> Johannes kastoi parannuksen kasteella, kehoittaen kansaa uskomaan häneen, joka oli tuleva hänen jälkeensä, se on Jeesukseen>>
5. Sen kuultuaan he ottivat kasteen Herran Jeesuksen nimeen.
6. Kun Paavali pani kätensä heidän päälleen, tuli heidä päällensä Pyhä Henki, ja he puhuivat eri kielillä ja ennustivat.
Heitä oli kaikkiaaan noin kaksitoista miestä.
Siinä Jumalan Sanaa josta ei kukaan voi eksyä.
Minäkin olen saanut kasteen Herran Jeesuksen nimeen.
Kukaan ei voi tehdä tyhjäksi sitä mitä Raamattuun on laitettu uskoon tulleen kasteesta.
Siellä ei ole kukaan sanonut että Herraan Jeesukseen uskovana otettu kaste olisi väärin, ja se olisi joku uudestikaste, mutta kun on vain se kaste Johon uskova kastetaan, vain kerran.
Johanneksen kaste ei riittänyt, mutta kukaan ei tuominnut, että nyt olette ottamassa uuden kasteen ja se on väärin! vaan he vieläpä kysivät millä kasteella teidät on kastettu!
Jumalan Sanasta ei voi eksyä jos sen haluaa syödä niinkuin se on kirjoitettu. Parannuksen tehneet ottivat kasteen, niin on kirjoitettu Jumalan Sanaan. Heitä oli kaksitoista miestä jotka ottivat kasteen Herran Jeesuken nimeen. Vanha ei käynyt. Aamen, ja nyt toivon että jokainen hiljentyy tähän Sanan paikkaan ja tutkiskelee sitä todella Jumalan edessä, ennenkuin tuomitsee ne ihmiset jotka uskovat tähän kohtaan.- hansutuulia
vuorostani kysyä, kerro sinä mistä kohtaa Raamatussa löytyy konfirmaatio, sylikummit. vauvakaste johon kuuluu nimenanto? Etsi paikat Raamatusta ja tukitaan niitä sitten, jos nyt satut löytämään.
Missä vauva tunnustaa suullaan uskonsa. Missä kohtaa vauva profetoi, missä kohtaa hän laskee kätensä sairaiden päälle. Tässäpä sinulle alkajaisiksi. Laitan sitten lisää kysymyksiä kun saat näihin vastaukset. Mukavia lukuhetkiä. Hansatuulia...
toit hyvän Raamatunpaikan esiin, (Apt. 19:1-7).
Siinä tulee hyvin esiin Johanneksen kasteen ja kristillisen kasteen ero.
Mikähän se on?
Efeson opetuslapset eivät olleet kuulleet, että Pyhää Henkeä on olemassakaan (j.2)
Kun Paavali saa kuulla, etteivät Efeson opetuslapset olleet saaneet Pyhää Henkeä uskoontullessaan, hän kysyy:
"Millä kasteella te sitten olette kastetut?" He vastasivat: "Johanneksen kasteella." (j.3)
Miksihän Paavali alkaa heti kyselemään Efeson opetuslapsilta heidän kasteestaan, kun sai kuulla, etteivät he olleet saaneet Pyhää Henkeä?- sellaiset
sellaiset jotka jättää lapset ilman hääpukua suuren hääjuhlan aattona, sillä viattomuuden vaippa ja opinkaapu ei kelpaa häpukeeksi (Sodoma, Gomorra ja Nooan päivät)
Gal. 3:27
Kaikki te, jotka olette Kristukseen kastettuja, olette pukeneet Kristuksen yllenne. [Room. 13:14 ]
Jeesuksen kosketuksen saanut sylilapsi uskoo (Mark.9:36,42) - hansutuulia
Tapio522 kirjoitti:
Hansatuulia...
toit hyvän Raamatunpaikan esiin, (Apt. 19:1-7).
Siinä tulee hyvin esiin Johanneksen kasteen ja kristillisen kasteen ero.
Mikähän se on?
Efeson opetuslapset eivät olleet kuulleet, että Pyhää Henkeä on olemassakaan (j.2)
Kun Paavali saa kuulla, etteivät Efeson opetuslapset olleet saaneet Pyhää Henkeä uskoontullessaan, hän kysyy:
"Millä kasteella te sitten olette kastetut?" He vastasivat: "Johanneksen kasteella." (j.3)
Miksihän Paavali alkaa heti kyselemään Efeson opetuslapsilta heidän kasteestaan, kun sai kuulla, etteivät he olleet saaneet Pyhää Henkeä?Johannes Kastaja oli edellä kävijä, tien raivaaja. Parannussaarnaaja jonka tykö tulivat ihmiset. Kaste oli kuitenkin Johaneksen nimessä, ettei kukaan ihminen ota sitä kunniaa itselleen vaan kastekin tuli ottaa Jeesuksen nimeen. Koska ihminen ei pysty lunastamaan syntistä sukukuntaa ja sen merkityksen mukaan myös kastekin tulee näin ottaa Jeesuksen Kristuksen nimeen.
- hansutuulia
hansutuulia kirjoitti:
Johannes Kastaja oli edellä kävijä, tien raivaaja. Parannussaarnaaja jonka tykö tulivat ihmiset. Kaste oli kuitenkin Johaneksen nimessä, ettei kukaan ihminen ota sitä kunniaa itselleen vaan kastekin tuli ottaa Jeesuksen nimeen. Koska ihminen ei pysty lunastamaan syntistä sukukuntaa ja sen merkityksen mukaan myös kastekin tulee näin ottaa Jeesuksen Kristuksen nimeen.
sinulta noihin kysymyksiini mitä esitin tuolla aiemmin. Ha Raamatunpaikat mistä kyseiset asiat löytyy.
- TaistoRa.
>>Kirjoitit-
>>Liittyykö ns. "uskovien kasteeseen" mitenkään Jumala armo?
JUHANA LEHMUSKOSKI, entinen luterilainen pappi, kirjassaan YKSI KASTE (RV –82) sanoo:
"Kaste ja armo ovat kaksi eri asiaa. Raamattu ei omista kasteelle mitään erityistä `armoa`. (sivu 52).
Pitääkö tämä väite Raamatun Sanan valossa paikkaansa?>Ef. 2:8
"Sillä (ARMOSTA) te olette pelastetut (USKON KAUTTA), ette itsenne kautta, se on (JUMALAN LAHJA)"
>>Room 10:17 "Usko tulee siis kuulemisesta, mutta kuuleminen Kristuksen sanan kautta".
>>Apt. 15:9
"eikä tehnyt mitään erotusta meidän ja heidän kesken, sillä hän puhdisti heidän sydämensä uskolla.>Room. 10:10
"sillä sydämen uskolla tullaan vanhurskaaksi ja suun tunnustuksella pelastutaan".>36 Varmasti tietäköön siis koko Israelin huone, että Jumala on hänet Herraksi ja Kristukseksi tehnyt, tämän Jeesuksen, jonka te ristiinnaulitsitte."
37 Kun he tämän kuulivat, saivat he piston sydämeensä ja sanoivat Pietarille ja muille apostoleille: "Miehet, veljet, mitä meidän pitää tekemän?"
38 Niin Pietari sanoi heille: "Tehkää parannus ja ottakoon kukin teistä kasteen Jeesuksen Kristuksen nimeen syntienne anteeksisaamiseksi, niin te saatte Pyhän Hengen lahjan.
39 Sillä teille ja teidän lapsillenne tämä lupaus on annettu ja kaikille, jotka kaukana ovat, ketkä ikinä Herra, meidän Jumalamme, kutsuu."
40 Ja monilla muillakin sanoilla hän vakaasti todisti; ja hän kehoitti heitä sanoen: "Antakaa pelastaa itsenne tästä nurjasta sukupolvesta".
41 Jotka nyt ottivat hänen sanansa vastaan, ne kastettiin, ja niin heitä lisääntyi sinä päivänä noin kolmetuhatta sielua.
42 Ja he pysyivät apostolien opetuksessa ja keskinäisessä yhteydessä ja leivän murtamisessa ja rukouksissa.
43 Ja jokaiselle sielulle tuli pelko; ja monta ihmettä ja tunnustekoa tapahtui apostolien kautta.
44 Ja kaikki, jotka uskoivat, olivat yhdessä ja pitivät kaikkea yhteisenä,
45 ja he myivät maansa ja tavaransa ja jakelivat kaikille, sen mukaan kuin kukin tarvitsi.
46 Ja he olivat alati, joka päivä, yksimielisesti pyhäkössä ja mursivat kodeissa leipää ja nauttivat ruokansa riemulla ja sydämen yksinkertaisuudella,
47 kiittäen Jumalaa ja ollen kaiken kansan suosiossa. Ja Herra lisäsi heidän yhteyteensä joka päivä niitä, jotka saivat pelastuksen.TaistoRa toteaa:
"Uskovien vesikaste" on "entisen syntielämän" hautaustoimi ja uuden hengellisen elämän alkamisen vertauskuva" (siis pelkkää symboliikkaa).
"Uskovien kaste" ei anna oikeasti mitään, jos puhumme pelkästään symboliikasta kasteen suhteen.
Jos mielestäsi kaste antaa jotain , niin mitä?
Kaste ei siis olekkaan sitä, mitä Raamattu sanoo sen olevan:
-
Kyllä kaste on muutakin kuin pelkkää vettä.
- Kasteessa synnit pestään pois (Apt 22:16) Kaste tapahtuu syntien anteeksisaamiseksi(Apt. 2:38).
Siinä ihminen pestään ja sydän vihmotaan puhtaaksi pahasta omastatunnosta (Hb 10:22).
- Kaste uudestisynnyttää (Jh 3:5, Tiit 3:5).
- Kasteessa tullaan osalliseksi Kristuksen kuolemasta ( Rm 6:3) ja osalliseksi Kristuksen ylösnouseuksesta (Rm 6:5).
- Kasteessa saadaan Pyhä Henki ( Apt 2:38, Apt 19:6) .
- Vesikaste pelastaa (1.Piet 3:21, Mark. 16:16) .
- Kasteessa Jumala vaikuttaa meissä uskon ( Kol 2:12).
- Kasteessa tapahtuu vanhan ihmisen (Aadamin) hautaaminen ja uuden ihmisen hengellinen herääminen ja ylösnousemus rikkomuksiin ja synteihin kuolleesta olotilasta (Rm 6:4-5, Kol 2:12-13).Siinä ihmisen vanha luonto, “lihan ruumis” , poisriisutaan, koska kaste on Kristuksen ympärileikkaus (Kol 2:11).
- Kaste ei ole “lihan saastan poistamista” (liha pysyy aina syntisenä, ja synnin asuinsijana), vaan ennen kaikkea Jumalan meidän kanssamme solmima hyvän omantunnon liitto (1.Piet 3:21).
- Kasteessa tapahtuu peso, pyhittyminen ja vanhurskautuminen Kristuksen nimessä ja Jumalan Hengessä (1.Kr 6:11) .
- Kasteessa ihminen pukee Kristuksen ja hänen vanhurskautensa päällensä (Gal 3:27)
- Kaste pyhittää ja puhdistaa seurakunnan kirkastetuksi, tahrattomaksi, rypyttömäksi, pyhäksi ja nuhteettomaksi Kristuksen morsiameksi (Ef 5:26- 27).
------
Kaste ei ole ihmisen kuuliaisuuden teko Jumalalle, vaan se on Jumalan teko meille (Matt 3:11, Luuk 3:16, Joh 1:33).
Me olemme siinä Jumalan toiminnan kohteena (objektina). Jumala itse toimii kasteessamme (subjekti).Tapio522 kirjoitti:
TaistoRa toteaa:
"Uskovien vesikaste" on "entisen syntielämän" hautaustoimi ja uuden hengellisen elämän alkamisen vertauskuva" (siis pelkkää symboliikkaa).
"Uskovien kaste" ei anna oikeasti mitään, jos puhumme pelkästään symboliikasta kasteen suhteen.
Jos mielestäsi kaste antaa jotain , niin mitä?
Kaste ei siis olekkaan sitä, mitä Raamattu sanoo sen olevan:
-
Kyllä kaste on muutakin kuin pelkkää vettä.
- Kasteessa synnit pestään pois (Apt 22:16) Kaste tapahtuu syntien anteeksisaamiseksi(Apt. 2:38).
Siinä ihminen pestään ja sydän vihmotaan puhtaaksi pahasta omastatunnosta (Hb 10:22).
- Kaste uudestisynnyttää (Jh 3:5, Tiit 3:5).
- Kasteessa tullaan osalliseksi Kristuksen kuolemasta ( Rm 6:3) ja osalliseksi Kristuksen ylösnouseuksesta (Rm 6:5).
- Kasteessa saadaan Pyhä Henki ( Apt 2:38, Apt 19:6) .
- Vesikaste pelastaa (1.Piet 3:21, Mark. 16:16) .
- Kasteessa Jumala vaikuttaa meissä uskon ( Kol 2:12).
- Kasteessa tapahtuu vanhan ihmisen (Aadamin) hautaaminen ja uuden ihmisen hengellinen herääminen ja ylösnousemus rikkomuksiin ja synteihin kuolleesta olotilasta (Rm 6:4-5, Kol 2:12-13).Siinä ihmisen vanha luonto, “lihan ruumis” , poisriisutaan, koska kaste on Kristuksen ympärileikkaus (Kol 2:11).
- Kaste ei ole “lihan saastan poistamista” (liha pysyy aina syntisenä, ja synnin asuinsijana), vaan ennen kaikkea Jumalan meidän kanssamme solmima hyvän omantunnon liitto (1.Piet 3:21).
- Kasteessa tapahtuu peso, pyhittyminen ja vanhurskautuminen Kristuksen nimessä ja Jumalan Hengessä (1.Kr 6:11) .
- Kasteessa ihminen pukee Kristuksen ja hänen vanhurskautensa päällensä (Gal 3:27)
- Kaste pyhittää ja puhdistaa seurakunnan kirkastetuksi, tahrattomaksi, rypyttömäksi, pyhäksi ja nuhteettomaksi Kristuksen morsiameksi (Ef 5:26- 27).
------
Kaste ei ole ihmisen kuuliaisuuden teko Jumalalle, vaan se on Jumalan teko meille (Matt 3:11, Luuk 3:16, Joh 1:33).
Me olemme siinä Jumalan toiminnan kohteena (objektina). Jumala itse toimii kasteessamme (subjekti).>>Kirjoitit-
>>"Uskovien kaste" ei anna oikeasti mitään, jos puhumme pelkästään symboliikasta kasteen suhteen.
Jos mielestäsi kaste antaa jotain , niin mitä?
Tämän "VERTAUSKUVAN mukaan, vesi nyt teidätkin pelastaa kasteena"!
Tässä Pietari kertoo ,että kahdeksan sielua pelastui veden kautta - ARKISSA! MUTTA!, huomaa mitä hän tässä korostaa...!
"Tämän vertauskuvan mukaan, vesi nyt teidätkin pelastaa kasteena"!...joka ei ole lihan saastan poistamista...
"Lihan saasta" =(Synti)- jota vesi ei voi pestä pois, vaan Jeesuksen Kristuksen veri "Uskon kautta" on se joka puhdistaa meidät kaikesta synnistä! Näinhän Raamattu ilmoittaa.
>>1 joh 1:7
"Mutta jos me valkeudessa vaellamme, niinkuin hän on valkeudessa, niin meillä on yhteys keskenämme, ja Jeesuksen Kristuksen, hänen Poikansa, (VERI) puhdistaa meidät kaikesta synnistä"!>Tämän vertauskuvan mukaan vesi nyt teidätkin pelastaa kasteena, joka ei ole lihan saastan poistamista, vaan hyvän omantunnon pyytämistä Jumalalta"!- hansutuulia
TaistoRa kirjoitti:
>>Kirjoitit-
>>"Uskovien kaste" ei anna oikeasti mitään, jos puhumme pelkästään symboliikasta kasteen suhteen.
Jos mielestäsi kaste antaa jotain , niin mitä?
Tämän "VERTAUSKUVAN mukaan, vesi nyt teidätkin pelastaa kasteena"!
Tässä Pietari kertoo ,että kahdeksan sielua pelastui veden kautta - ARKISSA! MUTTA!, huomaa mitä hän tässä korostaa...!
"Tämän vertauskuvan mukaan, vesi nyt teidätkin pelastaa kasteena"!...joka ei ole lihan saastan poistamista...
"Lihan saasta" =(Synti)- jota vesi ei voi pestä pois, vaan Jeesuksen Kristuksen veri "Uskon kautta" on se joka puhdistaa meidät kaikesta synnistä! Näinhän Raamattu ilmoittaa.
>>1 joh 1:7
"Mutta jos me valkeudessa vaellamme, niinkuin hän on valkeudessa, niin meillä on yhteys keskenämme, ja Jeesuksen Kristuksen, hänen Poikansa, (VERI) puhdistaa meidät kaikesta synnistä"!>Tämän vertauskuvan mukaan vesi nyt teidätkin pelastaa kasteena, joka ei ole lihan saastan poistamista, vaan hyvän omantunnon pyytämistä Jumalalta"!Ilman Jeesusta, ei pesut,puhidstukset, ripottelut, vihmonnat auta. Jeesus tulee ainan ensin..
hansutuulia kirjoitti:
Ilman Jeesusta, ei pesut,puhidstukset, ripottelut, vihmonnat auta. Jeesus tulee ainan ensin..
Hansutuulia toteaa:
"Ilman Jeesusta, ei pesut,puhdistukset, ripottelut, vihmonnat auta. Jeesus tulee ainan ensin.."
Niin...miten se Jeesus (Isä, Poika ja Pyhä Henki Matt.28:19) liittyykään kasteeseesi?
Monien kirjoituksista saa sen käsityksen, että ns. "uskovien kaste" on vain pelkkää vettä ja symboliikkaa sekä ihmisen kuuliaisuuden teko.
(Juhana Lehmuskoski ilmaisee tämän:
"Ensimmäinen askel uuden elämän alussa on kasteen vastaanottaminen", sivu 45 YKSI KASTE-kirjassa)
Kun esim. Paavali otti kasteen, niin mitä hän siinä sai?
Ananiashan kehoitti Paavalia:
"Ja nyt, mitä viivyttelet? Nouse, huuda avuksi hänen nimeänsä ja anna kastaa itsesi ja pestä pois syntisi."(Apt 22:16)tähän kirjoitti:
Antamasi linkki kuvaa hyvin, mitä ns. "uskovien ksete" merkitsee.
Lainaan tähänkin tekstiä:
"Sitten Diabolos käy kasteen sisällön kimppuun.
Diabolos heittää kasteesta ensiksi erilleen pois Isän (kaste selitetään olevan pelkkä ihmisen kuuliaisuuden teko, ei Jumalan teko.)
Toiseksi Diabolos heittää kasteesta pois Kristuksen veren (Pojan). Kiistetään ehdottomasti, että kaste pesisi pois syntejä ja väitetään, että kastetta ei oteta syntienne anteeksisaamiseksi. Veren ja armon osallisuus kasteessa kiistetään ehdottomasta.
Kolmanneksi Diabolos heittää kasteesta pois Pyhän Hengen, sille näytetään ovea. Väitetään, että kasteessa ei ole Pyhää Henkeä, sen paikka on jossain muualla (vaikka kaatamisessa, mutta ei kasteessa).
Näin Diaboloksen kasteeseen on jäänyt jäljelle Isästä, Pojasta ja Pyhästä Hengestä ainostaan "paljon vettä ja kasa ihmistekoa".- hansutuulia
Tapio522 kirjoitti:
Hansutuulia toteaa:
"Ilman Jeesusta, ei pesut,puhdistukset, ripottelut, vihmonnat auta. Jeesus tulee ainan ensin.."
Niin...miten se Jeesus (Isä, Poika ja Pyhä Henki Matt.28:19) liittyykään kasteeseesi?
Monien kirjoituksista saa sen käsityksen, että ns. "uskovien kaste" on vain pelkkää vettä ja symboliikkaa sekä ihmisen kuuliaisuuden teko.
(Juhana Lehmuskoski ilmaisee tämän:
"Ensimmäinen askel uuden elämän alussa on kasteen vastaanottaminen", sivu 45 YKSI KASTE-kirjassa)
Kun esim. Paavali otti kasteen, niin mitä hän siinä sai?
Ananiashan kehoitti Paavalia:
"Ja nyt, mitä viivyttelet? Nouse, huuda avuksi hänen nimeänsä ja anna kastaa itsesi ja pestä pois syntisi."(Apt 22:16)on se joka puhdistaa synnistä. Avuksi huuda Jeesusta joka ottaa pois synnin.
- vai
hansutuulia kirjoitti:
on se joka puhdistaa synnistä. Avuksi huuda Jeesusta joka ottaa pois synnin.
"anna kastaa itsesi ja pestä pois syntisi"
kaste otetaan syntienne anteeksisaamiseksi (Apt.2)
- RitariOlevainen
Mutta toisessa järjestyksessä, ensin armo,ja armosta tullaan uskoon,uudestisynnytään,Jeesus on täynnä armoa ja totuutta,siinä pelastutaan uskon kautta,yksin ARMOSTA,ettei kukaan kerskaisi,ei siis lapsikasteen suorittajatkaan voi ylpeillä,että ensin kaste ja sitten tulee armo siinä kasteessa,ei vaan YKSIN armosta,ettei kukaan kerskaisi.
Avain SANA. YKSIN ARMOSTA! Ei siis mitään muuta,ei minkäänlaisia kasteita,vain ja ainoastaan YKSIN armosta,ettei kukaan kerskaisi !
Pitää olla melko paksu kalloinen,jos ei tuota yksinkertaista sanaa käsitä eikä osaa lukea, YKSIN armosta,ettei kukaan kerskaisi!Helluntalainen JUHANI KUOSMANEN opettaa:
”Kun kolmiyhteisen Jumalan nimi mainitaan kasteen yhteydessä, Jumala tekee sen kautta selväksi, että kastettava on Hänen omaisuuttaan.
Tämä tunnustus sisältyy jo kasteen asetussanoihin. Jeesuksen lausumat kasteen asetussanat (Matt. 28:19) ovat enemmän kuin ihmissanoja, ja ne tekevät kasteesta enemmän kuin pelkän ihmisteon.”
Voisko nyt joku selittää minulle "paksukalloiselle", mitä J.K. tarkoittaa, kun hän sanoo, että "kaste on enemmän kuin pelkkä ihmisteko"?
Tarkoittaako hän, että kaste on sekä ihmisteko, että Jumalan teko?
Mikä se Jumalan teko kasteessa sitten on?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 4510992
- 827439
- 755409
Minua nainen harmittaa, että en pääse sun rahoihin käsiksi
En pysty myöskään pilaamaan elämääsi niin kauan kun sulla on fuck off pääomaa. Harmittaa myös etten tiedä kuinka paljon445404Onko muita oman polkunsa kulkijoita
Jotka ei oikein pärjää kenenkään kanssa eli on niin omat ajatukset ja omat mielenkiinnon kohteet yms. On tavallaan sella764688Sydän karrella
Jos yritän olla niin rehellinen kuin pystyn paljastamatta mitään tärkeää. Ensiksi mä huomasin sun tuijottavan mua. Ihme334123- 472968
- 362905
- 402410
Sinällään hauska miten jostakin
jaksetaan juoruta vaikka mitä. Jakorasia yms. Raukkamaista toimintaa. Annetaan jokaisen elää rauhassa eikä levitellä per392314