Talvinen ongelma. TILSAT

toxic69

Elikkä ainakin pohjoisessa eläville jo tänäkin vuonna tutuksi tullut aihe: tilsat. Joskus luin jostain, että tilsoja voi ehkäistä jollakin öljyllä. En vaan muista oliko se ihan tavallista ruokaöljyä, vai mitä!

Kaikki joilla on niksejä ja vinkkejä, auttakaa! Kiitos!

Ja ne, joilla on kokemuksia näistä kavioon laitettavista kumilevyistä, olisi kiva kuulla kokemuksia! Mitenkä siis käytännössä niiden kanssa eletään ja toimitaan?

19

12632

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ...

      Tilsakumit on aika kätevä juttu. Kengittäjä laittaa kavion ja kengän väliin. Meillä ainaki kestää kauan aikaa ja tilsoja ei tule. Toinen on ruokaöljyä laittaa kavion pohjaan ennen lenkkiä.

      • kesämekko

        tilsakumit joo on todella kätevä ja halpa vaihtoehto..


    • Hömppä

      Tilsojen ehkäisyyn käy myös kaviorasva, sitä oon ainakin joskus käyttäny.

      • minä minä

        joku laittanut myös tervaa (???) ja kuulemma sekin toiminut... Mutta hevosen kannalta luotettavin keino on varmasti tilsakumit jos vaan kavionlaatu ei ole liian haperoista! Eli kenkääjät ei yleensä suosittele tilsakumeja huonokuntoisiin kavioihin!

        Meillä kumit ja hyvin kulkee jopa suojasäällä! :o)


    • -

      täällä mun hoitsulla etujaloissa on sellaset kumilevyt :> hhyvin toimii ! :DDD

      • tutkittu juttu

        paras vaihtoehto, ei vaan toimi parhaalla mahdollisella tavalla kaviossa jossa kavio altapäin syvä kuppimainen, latuskaisessa eli muodoltaan matalammassa kaviossa toimii paremmin, hieman olis kehittämisen varaa tilsakumin muodossa, nyky tilsakumin ja kavion pohjan väliin jää "kynnys" johon tilsa jää kiinni siksi latuskakavioisen pohjaan ei jää niin helposti tilsa kiinni koska tämä "kynnys" on huomattavasti ahtaampi ja sinne ei pakkaannu lumi niin pitäväksi kuin enemmän kuppimaiseen kavioon.
        Ajatelkaas esim ilman kenkiä olevaa hevosta, sellaisen kavioon harvoin tulee tilsoja, sitten kun kengitetään niin johan jää tilsat kiinni, eli tässä tapauksessa kavion ja kengän sisäreunan väliseen "kynnykseeen" tilsa jää kiinni, tilsakumi auttaa jonkun verran mutta niinkuin jo edellä mainitsin, tilsakumien muodossa on parantamisen varaa, olen miettinyt kuinka ottaa yhteyttä valmistajaan ja kertoa tämä toive.


    • ...i

      Laita kunnon kerros vaseliinia kavionpohjaan ni ei tilsat tartu. TOimii omalla hepalla (jolla on aika syvät kaviot...)

    • Älypää654

      Jos tilsakumeja ei laita,
      kyllä hevonen pärjää ilman niitäkin!
      Ennen talliin vientiä tai ratsastusta on hyvä
      sulattaa tilsat kädenlämpöisellä
      vedellä ja se on nopeaa ja toimii!!
      Eikä tämä keino maksa senttiäkään!
      Tilsakumit maksavat...

      • sipenen

        muuten hyvä kikka, mut mitäs sit jos on vaik maastos jossai 5km pääss tallista ja tulee tilsat, nii mitäs sitte ? suosittelen tilsakumeja tai sitten on sellasii pohjallisii ihan tähän tilsojenehkäisy tarkoitukseen :)


      • joolol

        Pari tilsakumeja maksaa alle 10 €, yleensä jopa all 5 €...


    • Järkeä päähän

      No mietipäs Älypää654 tätä:

      Entisellä tallilla millä kävin, hevosilla oli kengät jalassa eikä ollut tilsakumeja, eikä hevosten kavioihin hierottu mitään öljyä tms. Ja siellä kyllä koitettiin "sulattaa" niitä tuntien jälkeen pois, mutta ei kovin hyvin mennyt... Hevosten jalkoihin sattui, mm. silloinen hoitoponini kärsi siitä, että joutui painelemaan monta tuntia päivässä pahat tilsat jalassa! Poni kompuroi ja kaatuili, eikä asialle tehty mitään, silloin tällöin kesken tunnin koitettiin kaaputtaa tilsoja pois, ja lähtiväthän ne - mutta vain hetkeksi.

      Nyt minulla on ylläpitoheppa, jolla on tilsakumit, ja melkein kaikilla hevosilla tallilla on myös. Ei se tietenkään ole pakkovaihtoehto, mutta huomauttaisin vielä, että tilsakumit eivät ole kalliit ja ne toimivat!

    • seppochuu

      Hyvä keino ssaada tilsat pois on vasara. Siis silleen sillä vasaran toisellä päällä, suosittelen ;))

      • Anonyymi

        Tallilla jolla minä käyn o n joillain tilsa kumit ja joillain ei (mutta niillä jolla ei ole tilsa kumeja käytetään just sitä vasara taktiikkaa)❤️👍


    • tilsakumit

      meillä on tilsa kumit vaan etu jaloissa tai sitten ei ole kenkiäkään, mutta se onki varsa jolla ei oo kenkiä

    • Tilitilitilsa

      Tilsakumit on hyvät ja tilsojen poistoon, napauttaa vaikka vasaralla kengän reunaan ni tilsat irtoaa todella helposti, ei tarvitse veden kanssa läträtä :)

      • Moivaaan

        Todella myöhässä mutta jos joku nyt vielä lukee. Että juu tilsakumit on hyvä vaihtoehto mut sit tilsojen poistoon vaan kaviokoukku tilsan ja kavion väliin, vähän nykäsee nii lähtee hyvin jos saa sen koukun oikein. Ei tartte lähtee välttämättä vasaraa ettimään tai veden kaa läträämään. :)


    • Anonyymi

      Ennen liikuttamista vasaralla jäät pois kaviosta ja sitten vaan ravia/laukkaa niin ei tule tilsoja. Ei ravureilla käytetä tilsakumeja ollenkaan ja niitä kyllä liikutetaan ja treenataan, avikenkiin ei ees käy tilsakumit.
      Käynnissä niitä tilsoja tulee, kenttäratsastuksen ongelmia, pitää mennä vauhdikkaasti ravia ja laukkaa niin ei tilsat kerry.

    • Anonyymi

      Vauhtia vaan tarpeeksi, nin ei tilsat vaivaa.
      Tilsakumit haurastuttaa kaviota ja niitä ei kannata turhaan käyttää.
      Toki jos vain hinkkkaa kentällä hitaasti niin kai ne on pakko olla, mutta esimerkkinä ravureilla ei ole tilsakumeja, että jos vähänkin maastoilet, niin ravikengät alle13mm hokeilla ja vähän rivakampaa vauhtia, niin ei tilsat vaivaa.
      (ravikengissä hokkien määrä isompi kuin ratsukengissä)

    • Anonyymi

      Meidän hevosilla on ainakin tilsa kumit talvisinja on auttanut!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      130
      9962
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      52
      2901
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      178
      2690
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      23
      2074
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      15
      1834
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      16
      1657
    7. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      16
      1562
    8. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      16
      1520
    9. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      13
      1518
    10. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      15
      1348
    Aihe