Saimaalle kesällä

Epel

Suunnitelmissa olisi siirtää vene ensi tai seuraavana kesänä osaksi aikaa Saimaalle, ja ajaa Heinäveden reittiä ylös (tai alas).

Vene asustaa Lahdessa, joten onko kokemuksia, mihin se kannattaisi siirtää (Mikkeli?). Kuinka pitkä siirtymä on Mikkelistä Savonlinnaan, ajallisesti, vai kannattaisiko siirtää vene maitse heti lähemmäksi reitin alkua?

Kuinka pitkään reitti kestää, jos ajellaan puoliliukuvaa n 10-12 solmun vauhtia, päivässä 3-6 tuntia?

Ja kokemuksi reitin varrelta, kiitos! Hyvät satamat, saaret jne.

17

12929

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • heh
      • TOSITYHMÄ

Mikä vastaus ja varsinkin MIHIN niistä kysymyksistä toi sun hehheh öli?
        Jos et ymmärtänyt, niin kysyjä selvästi haluaa tuoda Saimaalle OMAN veneen ja kyseli Saimaata TUNTEVILTA neuvoja.
        En tunne , etkä näköjään varsinkaan sä, siis ollaan hiljaa pöljä !

• ei kysymyskään
        TOSITYHMÄ kirjoitti:

Jos et ymmärtänyt, niin kysyjä selvästi haluaa tuoda Saimaalle OMAN veneen ja kyseli Saimaata TUNTEVILTA neuvoja.

ihan viisas ollut. Jos ihminen veneilee, vaikkapa Saimaalla on hänellä oltava jotakin tietoa navikoinnista, eikä lapsellisesti lähde täältä kyselemään. Kuinka pitkä matka on Savonlinnaan ja onko matka yhtä pitkä takaisin ajettaessa. No tämä oli karrikoitu esimerkki, mutta kuitenkin. Äläkkä sinä nimittele ihmisiä, vaikka asiasi huonosti olisikin.

• heh
        TOSITYHMÄ kirjoitti:

Hengitä välillä tai ota nitroja.

Sattumalta tuossa linkissä on välmatkataulukko monen muun asian lisäksi. Kysyjä oli kiinnostunut myös Mikkeli-Savonlinna välistä.

En tunnekaan Saimaata, siksi tarjosin linkkiä enkä omia mielipiteitäni.

Saimaalla olen pyörinyt vasta 5 kesänä ja silloinkin lyhyesti eli paljon on vielä katsottavaa ja tutkittavaa mutta ensi kesänä menen taas. Siellä on mukavia ihmisiä eikä minuakaan yleensä nimitellä.

• täältä
      • saimaalla

Lähdet niin kannattaa viedä Mikkeliin ja lähteä sieltä ajelemaan kapeaa, mutta kivaa väylää puumalaa jossa on loistava vierasvene satama noin 4h.Puumalasta matkajatkuu savonlinnaan, välillä on sulkava, 4h.Itse ajelin Varkauden kautta Kuopioon ja takasin tultiin Heinäveden reittiä, ennen Heinävettä kannattaa poiketa valamon luostariin, tosin 6 sulkua, mutta ihan mielenkiintoinen kokemus.Heinäveden reitti on hienoa seutua.Savonlinnan alapuolelta pääsee puruvedelle jossa on suomen puhtaimmat järvet, Kerimäki,Kesälahti ja Punkaharju retretteineen.Matkahan kannttaa päättää Lappeenrantaan josta on maanteitse kutakuinkin sama matka kun Mikkeistä Lahteen.Lappeenrannan lähistöllä on paljon todella hienoja retkisatamia saunoineen, Ruuhonsaaret (ruha), satamosaari, hietasaari ym. Itse tuon venee merelle ensikesäksi ja kokeilen ruotsin matkailua.

• Saimaalla

Vene kannattaa tuoda Mikkeliin tai Ristiinaan maanteitse. Kuljetuksia ammattitaidolla hoitaa ainakin P Halinen 0400 213 200. Mutta itse asiaan. Mikkeli-Puumala 48nm, Ristiina-Puumala 37nm, Mli-Lappeenranta 65nm, Rna-Lpr 51nm, Puumala-Sulkava 24nm, Puumala-Savonlinna 38nm, Sln-Oravi 19nm, Sln-Heinävesi 52nm, Oravi-Heinävesi 33nm, Sln-Varkaus (syväväylä)42nm, Varkaus-Kuopio 45nm, Sln-Joensuu 75nm. Tässä muutamia välimatkoja, jotka on poimittu Mikkelin Pursiseuran kesälehden välimatkataulukosta. Toivottavasti noista on apua reittisuunnittelussa ja tervetuloa Saimaalle.

• nimimerkiä

En kyllä veisi Lahdesta Ristiinaan venettä koska kuljetus matka on pidempi ja ristiinasta puumalaan on tylsempi reitti ensikertalaiselle.Ja ne Ristiinan palvelut!.Kun lähtee Mikkelistä on se kapeikko ensikertaa ajettuna ihan siistiä.Jos tulee ensinmäistä kertaa saimaalle niin en kyllä suosittelis Joensuuta koska siellä on maisemat karuja ja retkisatamat vähissä sekä laatu heikko verrattuna esim:eteläisen saimaan paikoihin.Unohtui mainita tuo Oravi mikä on kyllä käymisen arvoinen paikka.

• albatrossi
        nimimerkiä kirjoitti:

En kyllä veisi Lahdesta Ristiinaan venettä koska kuljetus matka on pidempi ja ristiinasta puumalaan on tylsempi reitti ensikertalaiselle.Ja ne Ristiinan palvelut!.Kun lähtee Mikkelistä on se kapeikko ensikertaa ajettuna ihan siistiä.Jos tulee ensinmäistä kertaa saimaalle niin en kyllä suosittelis Joensuuta koska siellä on maisemat karuja ja retkisatamat vähissä sekä laatu heikko verrattuna esim:eteläisen saimaan paikoihin.Unohtui mainita tuo Oravi mikä on kyllä käymisen arvoinen paikka.

Olen kolmasti viettänyt kolmisenviikoa kerrallaan Saimaalla. Lappeenranta, Imatra, Mikkeli, Savonlinna, Kesälahti, Heinävesi, Valamo, Kuopio, Varkaus on nähty ja katsottavaa jäi vielä vaikka kuinka paljon. http://kotisivu.mtv3.fi/daali/ Täältä saatat löytää virikkeitä.

• paikallaan
        nimimerkiä kirjoitti:

Olen pahoillani nimimerkkisi käytöstä, en vain huomannut, että se oli käytössä. Tarkoitus ei ollut astua varpaille.

• anteeksi
        paikallaan kirjoitti:

Olen pahoillani nimimerkkisi käytöstä, en vain huomannut, että se oli käytössä. Tarkoitus ei ollut astua varpaille.

kun pyysit he.

• Epel
        albatrossi kirjoitti:

Olen kolmasti viettänyt kolmisenviikoa kerrallaan Saimaalla. Lappeenranta, Imatra, Mikkeli, Savonlinna, Kesälahti, Heinävesi, Valamo, Kuopio, Varkaus on nähty ja katsottavaa jäi vielä vaikka kuinka paljon. http://kotisivu.mtv3.fi/daali/ Täältä saatat löytää virikkeitä.

...kaikille asiallisesti vastanneille :-)

Vinkit tallennettu. Mikkelistä lähtö siis taitaa tulla kyseeseen. Kuopiostahan voisi vielä jatkaa matkaa ylös, Tahkolle tai sitten kumikanavaa takaisin kotivesille, eli Päijänteelle.

• mollaat itäsuuntaa
        nimimerkiä kirjoitti:

En suosittele Joensuuta... jne. Minä suosittelen ja siitä edelleen nousua Pielisjokea ylös ja Pielistä riittää pohjoiseen. Jos nimittäin etsii rauhaa. Ei ole paljoa retkisatamia eikä palveluja, mutta omassa rauhassa saa olla. Luonnonsatamia löytyy, jos vaan on kartanlukutaitoa.
        Mutta kukin taaplaa tyylillään, en minä sinne turisteja kaipaa, itse viihdyn siellä erinomaisesti. Ja voin kokemuksesta sanoa, että Suomen komeimmat järvimaisemat löytyvät Inarilta ja toiseksi komeimmat Pieliseltä.

• saimaalla
        mollaat itäsuuntaa kirjoitti:

En suosittele Joensuuta... jne. Minä suosittelen ja siitä edelleen nousua Pielisjokea ylös ja Pielistä riittää pohjoiseen. Jos nimittäin etsii rauhaa. Ei ole paljoa retkisatamia eikä palveluja, mutta omassa rauhassa saa olla. Luonnonsatamia löytyy, jos vaan on kartanlukutaitoa.
        Mutta kukin taaplaa tyylillään, en minä sinne turisteja kaipaa, itse viihdyn siellä erinomaisesti. Ja voin kokemuksesta sanoa, että Suomen komeimmat järvimaisemat löytyvät Inarilta ja toiseksi komeimmat Pieliseltä.

tarkoitus mollata joensuun seutua ja piellisellä en ole käynyt.Joensuussa kävin viime kesänä ja oli ihan hyvä paikka.

• paapuurin pappa
        nimimerkiä kirjoitti:

Suosittelen nimeenomaan reittiä Oravista itään. Eli Pyyveden kautta Orivedelle ja Pyhäselälle Joensuuhun ja siitä vaikkapa ylös Pieliselle.
        Varsinkin heinäkuussa on etelä- ja keskisaimaan palvelusatamat ja retkisatamat täysiä. Idässä on tilaa. Maisemat ovat komeita. Retkisatamia ja luonnonsatamia on PALJON. Vedet Oravista Savonrantaan ovat todella syvärantaisia, joten maihin pääsee isommallakin veneellä lähes joka saareen ja niemeen. Enon- ja Pyyveden saaret ovat sileää kalliota, upeaa.
        Hyviä palvelusatamia on ehkä harvassa, mutta aina kuitenkin päivämatkan päässä, (Oravi, Savonranta, Rääkkylä, Joensuu)
        (No, kaikki eivät tykkää Oravin tapaisista paikoista, - kaupallista markkinameininkiä, tarkoitettu lähinnä keskieurooppalaisille melontaturisteille)
        Joensuun Pursiseuran sivuilla on mainittu joitakin satamapaikkoja.
        (kts. www.joensuunpursiseura.com)

• Jope
        mollaat itäsuuntaa kirjoitti:

Pielisellä on tullut veneiltyä useampana kesänä. Järvellä on kyllä tilaa. On suuria selkiä ja jylhiä maisemia. Toisaalta on hienoja hiekkarantoja, joille pääsee isollakin veneellä ihan helposti. Muita retki/matkaveneitä tapaa hyvin hyvin harvakseltaan. Palvelut ovat melko suppeita, mutta perustarpeet saa hoidettua pienellä suunnittelulla ihan hyvin.

Hulinaan kyllästyneille loistava paikka.

• Sirius

Jos mene eka kertaa Saimaalle, varaa aikaa.
      Tutustu kohteisiin, kyliin kirkonkyliin, kirkkohin, torit ja markkinat ovat tosi makeita. Pääset muuten Joensuusta Pielisjokeamyöten Pieliselle - joka on aivan oma "erämaamatka". Veneesi on melko nopea, joten uskoisin kaksiviikkoa olevan passeli jos ajelet esim 3h/pv. Käyppä Kerimäellä katsomassa komeaa kirkkoa (Puruvedellä) ja Punkaharjulla.
      Valamon luostari on katsomisen arvoinen. Voihan siellä hiljentyäkin. Osta sieltä vaikkapa muutama pullo valamon viiniä - hyvää.
      Savonlinnassa syö torilla Lörtsyt ja käy tutustumassa kaupungin nähtävyyksiin. Lappeenrannassa on paljon hsitoriallisia kohteita aivan sataman lähellä. Linnoituksessa kannattaa käväistä (olikohan everstinna se hyvä kahvipaikka). Mikkelissä Päämaja-museo, Jv.museo eloisa tori ja paljon muuta. Niin ja Kuopio, osta toki torilta se oikea ahvenista valmistettu kalakukko. Elä mene Kuopiossa ravintolaan syömään, kun huomaavat että olet muualta Suomesta laittavat niin mahtavan annoksen eteesi että melkein halkeat. Saimaalla ei ole kiireisiä ihmisiä, siellä on vuuaan ookeita immeesiä.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Taas syytöntä illlllkkaa rangaistiin

Niin se vain paha saa palkkansa ja rääsyämiselle ja räkimiselle laskettiin hinta. Ottaisi nyt tuo onneton lusikan kauni
      Haapavesi
      82
      1299
    2. Vähemmän metsien hakkuita, enemmän sähköautoja

Siinä ilmastopaneelin neuvot tiivistettynä kuinka Suomi saavuttaa ilmastotavoitteensa. https://yle.fi/a/74-20155596 "S
      Maailman menoa
      202
      1088
    3. Kadun transhoitoja - Suomalainen dokkari kertoo yhden ihmisen tarinan: "Miks oon ikinä..."

Mielenkiintoinen dokkari tv:ssä. Sametti poistatti rintansa, kohtunsa ja munasarjansa ja eli vuosia miehenä. Pitkään pä
      Maailman menoa
      63
      1073
    4. Sun ajatttelu tuo vaan julmuutta mut kukaan muu nainen ei voi korvaa sua

Mut sun ajattelu saa mut itsetuhoseks ja uhmaan lakiakin😭😭💀 Se väärinymmärryksen määrä on käsittämätöntä. Helpottais
      Ikävä
      12
      999
    5. Asunnottomuus lisääntyy

Petteri Orpon hallituksen leikkaukset ihmisoikeusjärjestö Amnestyn syynissä. Jokaisella on oikeus omaan kotiin. Jopa työ
      Maailman menoa
      162
      997
    6. Sulle on tullut

Viesti mesessä, tietääkseni. Olis ihan kiva saada vastauskin sulta, kaunis nainen😊 Mieheltä
      Ikävä
      103
      963
    7. Minä pyydän,

jos yhtään minua haluat, näytä se jotenkin. Kosketa tai sano jotain joka rikkoo rajoja. Ota vaikka olematon roska hiuksi
      Ikävä
      68
      876
    8. Olen rakastunut sinuun mies edelleen

Meidän yhteys on jossain ihan muualla kuin netissä, muistetaan se. Kaunista päivää sinulle 😍
      Ikävä
      119
      791
    9. Tiesin, että olet jotenkin paha ihminen

Vaikka muuta osaat esittää.
      Ikävä
      77
      725
    10. Ihmeelliseltä pikkunaiselta....

Jatkakaa vaikka tässä jos on jotain mitä joku haluaa että mä näen... En jaksa, eikä mua kiinnosta sitä jätti ketjua t
      Ikävä
      121
      724
    Aihe