Kuopion työtilanne aika perseestä

ex-kuopiolainen

Vaikka Kuopio yrittää markkinoida itseään kehittyvänä teknologiakaupunkina, niin yksi asia mättää. Jos olet opiskellut lääketieteellistä tai tekniikan alaa, niin hyvä. Töitä löytyy. Itse opiskelin tradenomiksi, mutta etsinnöistä huolimatta ei löytynyt mitään järkevää duunia.

Ne opiskelukaverit, jotka jäivät Kuopioon, ovat nyt Prisman vihannesosastolla, Hesburgerilla tai muissa rupuhommissa. Noihinhan pitäisi kaiken järjen mukaan päästä ilman koulutustakin, mutta kun ei ole muuta työtä tarjolla!

Ihmetytti sekin, kun eräs iso firma haki Kuopiossa sihteeriä (sis. normaalit sihteeritehtävät, kuten paperin monistaminen ja mapittaminen, puhelimeen vastaaminen jne. eli ei mitään suurta älykkyysosamäärää vaativaa hommaa), niin suuren hakijamäärän tuloksena sinne otettiin kauppakorkeakoulun käynyt ihminen!

Itse olen sen verran kunnianhimoinen, etten viitsinyt ottaa mitään Sparin kassan hommaa, vaan tällä hetkellä elelen leveästi Helsingissä koulutustani vastaavassa työssä. Suuren yrityksen hallinnon tehtävissä, ja mielenkiintoisia haasteita riittää. Enpä kadu päivääkään, että muutin töiden perässä pois Kuopiosta:)

23

2956

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • asioista tietävä

"Itse opiskelin tradenomiksi, mutta etsinnöistä huolimatta ei löytynyt mitään järkevää duunia."

Tradenomeja koulutetaan todelliseen tarpeeseen nähden monta kymmentä prosenttia - ellei jopa 100% - liikaa. Sama tradenomien tilanne on joka puolella maata, kaupan kassoina yms. toimivat.

Samanlaista ylikoulutusta on monilla muillakin ammatti"korkeakoulu"aloilla - esim. joidenkin alojen insinöörejä koulutetaan aivan liikaa. Ja mihin ihmeeseen työllistyvät ne tuhannet fysioterapeutit, nuorisohjaajat, kulttuurialaa opiskelleet?

Koulutaspaikkojen määristä päättävillä virkamiehillä ei ole hajuakaan siitä, mitä elinkeinoelämässä tarvitaan.

Tradenomin kannattaa mennä mihin hommiin tahansa ja purkiä sitten ajan kanssa hyödyntämään saamiaan oppeja. Ei työelämässä ole tarjolla mitään varsinaisia tradenomitöitä, kuten on putkimiehen tai kirvesmiehen hommia.

• Merkonomi/tradenomi

Itse olen yrittänyt hakea opiskelujen loputtua täältä töitä, reilun vuoden aikana olisin saanut vain mainostenjakajan ja puhelinmyyjän hommia...

Nyt viimein olen tullut järkiini ja alkanut hakea Helsingin suunnilta töitä, parin hakemuksen jälkeen olen päässyt jo haastatteluun. Kuopiossa olen päässyt peräti kahteen haastatteluun kymminien hakemusten jälkeen.

• msda

olen merkonomi ja ollut työttömänä siitä lähtien ku valmistuin eli kohta 2 vuotta..ja olen todennut että tradenomien työtilanne on sama kun merkonomien eli ei missään nimessä kannata itseään kouluttaa tradenomiksi..minulle on sitä vaihtoehtoa tarjottu työkkärissä ja olen sanonut että ei..koska aion vaihtaa alaa kokonaan..

jos kouluttaudut merkonomiksi tai tradenomiksi niin on melko varmaa että jäät työttömäksi eli ei muuta kun uutta ammattia lukemaan..

• täällä

Ilmeisesti mielettömän hyvän tuurin ihminen. Opiskelujen ohessa tein töitä josta sain sitten "vakipaikan". Elämän kuljeteltua ja perheen perustamisen jälkeen työpaikan vaihto ja edelleen olen koulutustani vastaavassa, mielettömän kivassa työpaikassa. Alakin sama kuin enismmäisessä paikassa. Töitä kyllä on, mutta ei juurikaan työkkärin kautta. Juuri nuo puhelinmyynnit yms. epätoivoiset paikat työkkärissä.

• msda
        täällä kirjoitti:

Ilmeisesti mielettömän hyvän tuurin ihminen. Opiskelujen ohessa tein töitä josta sain sitten "vakipaikan". Elämän kuljeteltua ja perheen perustamisen jälkeen työpaikan vaihto ja edelleen olen koulutustani vastaavassa, mielettömän kivassa työpaikassa. Alakin sama kuin enismmäisessä paikassa. Töitä kyllä on, mutta ei juurikaan työkkärin kautta. Juuri nuo puhelinmyynnit yms. epätoivoiset paikat työkkärissä.

tuuria sinulla on käynyt..olen hakenut valmistumisestani lähtien töitä lehdistä, netistä yms..hakemuksia on varmaan mennyt yli 50kappaletta ja yhden ainoan kerran olen päässy työhaastatteluun ja sekin vain sen takia koska haastattelijalla oli periaate että tapaa kaikki..noh haastattelun jälkeen tuli parin päivän päästä viestiä ettei minua valittu..

Ei voi sanoa ettenkö aktiivinen ole ollut mutta eipä näytä vaan tärppäävän

• tepzuneiti

Etsin parhaillaan ahkerasti töitä sieltä suunnilta, tai itse asiassa mielelläni päätyisin vielä vähän pohjoisempaan, Ylä-Savoon. Työpaikkatarjontaa tulee siis seurattua aktiivisesti ja aika hiljaista pitelee!

Tradenomeja koulutetaan ihan liikaa ja täällä Lappeenrannassakin on hankala löytää töitä (itse olen tosin oman alani vakitöissä). Itselläni on eräs erikoistaito, josta pidän kovasti kiinni mm. opiskelemalla vapaa-aikana. Koen, että se on ja tulee olemaan "tradenominurallani" tärkein tekijä, kun muuten on niin hankala erottautua massasta.

Muuten, jos tarkoitat isolla firmalla erästä L:llä/A:lla alkavaa firmaa Kuopiossa, niin sinne valittiin kyl kauppatieteiden yo...

• ..............................

Tässä olen nyt vuoden verran seuraillut työtilannetta, eikä todellakaan meille tradenomeille löydy oman alan töitä. Tai no, ainahan pääsee puhelinmyyjäksi mutta kuka hullu sitä haluaisi. Helsinki kutsuu ja pian. On ainakin miinusta Kuopion työttömyytilastoihin.

• Toinen Kuopion exä

Se on ihan varmaa, että ainakaan korkeasti koulutetun ei kannata Kuopioon tulla! Asuin siellä hiljattain noin vuoden verran, koska halusin palata opiskelujeni jälkeen kotikaupunkiini, mutta töitä ei vaan saanut mistään! Kirvesmiehen hommia olisin saanut tehdä jonkun verran, mutta eipä se oikein yliopistokoulutuksen jälkeen tuntunut hyvälle. Onneksi ymmärsin ajoissa, että Kuopiossa minulla ei ole mitään tulevaisuutta, joten onnistuin hakeutumaan muualle. Nyt menee ihan hyvin, eikä vyötäkään tarvitse kiristellä Kuopiossa opitulla tavalla.

Ihmettelen kovasti näitä muutamien kuopiolaispäättäjien puheita työvoimapulasta ja ulkopuolisen työvoiman tarpeesta. Mihin siellä sitä tarvitaan? Kuopion työvoimatoimiston listoilla on tuhansia hyvinkoulutettuja, kokeneita tai työhaluisia ihmisiä, mutta mitään järkevää työtä heille ei ole! Varsinkin kaupallisen, teknisen tai melkein minkä tahansa yliopistokoulutuksen hankkinut työhaluinen ihminen on Kuopiossa useimmiten täysin tyhjän panttina. Lääkäreille ja sairaanhoitajille töitä ehkä löytyy, kuten myös virkamiehille, varsinkin jos jäsenkortti sattuu olemaan oikeanvärinen tai pärstä on muuten vaan tuttu.

Kuopiossa piirit ovat pienet ja ahtaat. Niihin on ulkopuolisten turha yrittää. Parempi on pakata laukut ja lähteä muualle!

• kirjoittaja

Puhut nimimerkki toinen Kuopion exä asiaa.
        Toisaalta ihmetyttää nämä entiset opiskelukaverinikin, jotka eivät lähde etsimään parempaa leipää muualta, vaan "jämähtävät" Kuopioon sen vuoksi, että se on kotikaupunki ja jotenkin "niin kotoinen" paikka asua. Eikä uskalleta, ihan kuin se niin kauheasti vaatisi panostusta.

Perheelliset ovat toki eri asia, kun lähteminen on vaikeampaa jos puolisolla on sellainen palkka jolla elättää. Mutta kun on sellaisia sinkkuja(kin), jotka eivät vain "uskalla" lähteä luomaan työuraansa toisille paikkakunnille.

Tällä asetelmalla kuopiolaiset työnantajat vain vetävät rimaa ylemmäksi, ja ottavat johonkin perusduuniin liian hyvin koulutettuja ihmisiä, joista varmasti olisi muuhunkin...

• Rupusakkia vaan

Vielä tässä ehtii nuorella iällä löytää koulutusta vastaavaa työtäkin,kun vain jaksaa yrittää ja olla positiivinen.Mahdollisuudet ovat edelleen avoinna,kouluttautua edelleen tms.,itsestä se on vain kiinni.Sillä välin teen mieluummin mitä tahansa työtä kuin nostan työttömyyskorvausta.Pirusti onnea vaan Helsinkiin!

• pointin

Hei, tajusitkohan pointin. Totta kai mahdollisuudet on avoinna. Mutta missä? Ei ainakaan Kuopiossa. Ei kaikki halua tehdä MITÄ TAHANSA työtä, jos ovat kouluja käyneet!

• insinööri

Onhan se niinkin että tradenomikoulutusta ei arvosteta kovin paljoa verrattuna vaikka insinöörikoulutukseen. Toisaalta en ihmettelekään kun olen kummankin koulutusohjelmien opintosuunnitelmia lueskellut ja nähnyt mitä opinnot sisältävät. Tradenomiopinnot on aika kevyttä pullaa ja niissä ei erikoistuta kovin syvällisesti esim. tietotekniikan koulutuksessa mihinkään.

Kurssien nimetkin kertoo jo jotain, kun tietotekniikan tradenomin opintosuunnitelmassa on kursseja nimeltään "Multimediaa mukavasti Macilla" ja kurssin kuvaus kertoo, että opetellaan perusjuttuja kuvankäsittelystä. Mitä tuollaisella kurssilla on arvoa kun kuka tahaansa voi opetella muutamassa tunnissa kotonaan sen sisältämät asiat?

Muutenkin tradenomien opintosuunnitelman sisältö vaikuttaa vähän pintaraapaisulta joka suuntaan. Siksi en tradenomiksi aikoinani lähtenyt opiskelemaan vaikka olisi ollut mahdollisuus. Valitsin insinöörikoulutuksen ja vaikkei sekään ollut mikään "valmistuttuasi olet pro" -koulutus, niin silti siitä jäi hyvin paljon käteen. En halua halventaa tradenomikoulutusta, mutta sanon vain että se on monien mielestä liian helppo ja kevyt 3. asteen koulutus.

• kpo1

Kuopion työtilanne ei ole parantunut mihinkään vuodesta 2005. Puhelinmyyntiä, sairaanhoitoa, siivousta ja rakennusalan töitä. Äkkiä pois täältä!

• lifemocker

totta

• zzzz-top

Kuopion työtilannehan on ihan hyvä verrattuna Suomen muihin kaupunkeihin, mutta sehän ei sano, että tilanne olisi absoluuttisesti mitenkään hyvä. Pääkaupunkiseutu on tietty ihan oma lukunsa.

• '¨'ö¨lko+

eipä ole ollut mitään vaikeuksia saada oman ammatin töitä. yliopistosta olen valmistunut eikö yhdelläkään työpaikalla ole ollut ennestään tuttuja joten mistään suhteista ei voi puhua. eikä sen työpaikan tarvitse aina olla kuopiossa naapurikuntiin hurauttaa todella nopeasti aamuisin töihin.

• kiitos hallitus

Se on sitä pendelöintiä. Kohta pitää pendelöidä 3 tunnin päähän johonkin ihan mihin vaan vaipan vaihtoon.

• asdf1211

mä muutin pois kuopiosta kohta 2.5 vuotta sitten enkä ole katunut!! ei oikein ollu kun pätkä duunii... ihan hyvä tietty sekin !! eikä ihmiset nyt niin puheliaita ole mitä annetaan ymmärtää ... ??savon mafia rules... kun siel asuu pitempään huomaa et ei ne puhu paljoo mitään... hyvä jos suuta saa auki jos asuu samas rapus , mut niinhän se taitaa olla muualkin ... Tampereesta Hesasta Ja Tu rkusesta pidän kyllä... muuttakaan pois siletä kun vielä kerkeette !!! ei kovin kummonen mesta kuitenkaan... Hyvää joulua ! ! ! ! ! !

• Jftifhxb

Päinvastoin. Kuopio kasvaa ja vahvistuu. Neulämäen kupeeseen rakentuu mahtava Kuopion Pasila. Matkakeskuksen alue tuo töitä tuhansille. Kuopion kansainvälinen lentoasema on niin ylikuormitettu, että kohta tarvitaan toinen kiitorata ja terminaali. Kuopion uskomaton ennätyskasvu ja voittokulku vain jatkuu. Muuttovirta on kääntynyt helsingistä Kuopioon.

• enpuremattaniele

Päinvastoin. Kuopio kasvaa ja vahvistuu.
        > Uskon hyvinkin että Kuopion julkinen sektori senkun pöhöttyy entisestään.

Neulämäen kupeeseen rakentuu mahtava Kuopion Pasila.
        > Mikä? En ole kuullutkaan tästä.

Matkakeskuksen alue tuo töitä tuhansille.
        > Milloin ja kenelle?

Kuopion kansainvälinen lentoasema on niin ylikuormitettu, että kohta tarvitaan toinen kiitorata ja terminaali.
        > Se on kylläkin Siilinjärven lentoasema.

Kuopion uskomaton ennätyskasvu ja voittokulku vain jatkuu.
        > Jätit olennaisen tärkeän sanan pois tästä, nimittäin Kuopion velkaantumisen uskomaton ennätyskulku vain jatkuu.

Muuttovirta on kääntynyt helsingistä Kuopioon.
        > Missä on tilastot tähän? Viimeksi kun luin muuttovirrasta niin se oli Kuopiosta poispäin.

• kyllä menee

Lujaa menee, sairaanhoitajiakaan ei ehdi kouluista niin paljon valmistua kuin olisi tarvetta joten heitä pitää nyt Espanjasta saakka hommata...

• Mistäs palkat

Tämä sosiaalisen puolen työvoimakoulutus on ihan tyylipuhdasta hölmöläisten hommaa. Ihminen jää työttömäksi yksityiseltä sektorilta, niin uudelleen koulutetaan se julkiselle sektorille. Palkan maksuun vaan pitäisi olla rahaa ja se tarkoittaa, että pitäisi olla niitä muitakin kuin julkisen alan työpaikkoja. Uskomatonta hölmöilyä, jo ennestään liian suurta julkista sektoria vaan kasvatetaan lisää. Ihan heti ei keksi missä tuossa se älyä on?

• oudostelija

Outo juttu, mut tässä Savon Sanoman jutussa sanotaan että työttömyys lisääntynyt myös sosiaali- ja terveyspuolella!

http://www.savonsanomat.fi/uutiset/talous/uusien-lomautusten-tulva-tyrehtyi/1806054

Todella outoa kun noin kk sitten kerrottiin että eläkkeelle siirtyy enemmän hoitajia kuin kouluista valmistuu!!
      Mut siinähän on juuri jekku, eipä niitä vapautuneita paikkoja täytetä mut eihän sitä blondeille hoitsun työstä ja urasta kiinnoistuneille kerrota!!

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mies, miksi et vaikuta halukkaalta?

Ihmeellistä käytöstä mieheltä. Toki et ole mikään teinipoika enää.
      Ikävä
      97
      1513
    2. 209
      1458
    3. Ikävä on häntä

Josta on tullut niin tärkeä ja rakas. Olisinko onnellinen hänen kanssaan. Ne rakastavat silmät jotka mua katsoo aina jos
      Ikävä
      59
      980
    4. Minkä kultakimpaleen

Menetän jos en saa häntä. Joku muu saisi nauttia siitä hellyydestä, huumorista ja intohimosta. Ehkä hän ymmärtää nyt mik
      Ikävä
      31
      969
    5. Terveystalon lääkärit ylilaskuttaneet

Tämän pörriäiset osaavat, laskuttamisen. Terveystalo myöntää asian. https://www.hs.fi/suomi/art-2000011134269.html "K
      Maailman menoa
      50
      747
    6. Helppo selvittää onko oma täällä

Laittaa yhden selvän kysymyksen ja jos kukaan ei osaa vastata, niin oikea ei ole täällä. Saa käyttää vapaasti hyödykse
      Ikävä
      49
      735
    7. Kerroppas nyt

M mies, että kenestä sinä oikein tykkäät, niin saadaan tämä asia muillekin selväksi 😉
      Ikävä
      53
      682
    8. En kai koskaan saa sinua

Koska et usko että riitäisit minulle. Olet aina pitänyt itseäsi liian risana ja heikkona. Katkot korkeutesi, ja poraat k
      Ikävä
      40
      676
    9. The Summit Suomi: Maxie avaa hyytävästä tilanteesta kuvauksissa: "Veri roiskui ja tajusi, että..."

Oletko seurannut The Summit Suomea? Tykkäätkö vai et tai mitä mieltä ylipäätään olet sarjasta? Moni katsoja on kaikonnut
      Tv-sarjat
      4
      673
    10. Tykkäsit nainen

Aina eniten lähetyssaarnaajassa, muistan miten nautit!😎😚 meidän pitää päästä vielä kokemaan se.
      Ikävä
      34
      660
    Aihe