Kone on menossa vaihtoon. Ikä painaa -vuosimalli on -83.
Nykyinen mylly on Volvo 2002. Kertokaas kokemuksia muista merkeistä. Esim. Sole on ainakin halvempi -onko se myös laadultaan huonompi?
Koneen vaihto
26
8321
Vastaukset
- vaihdoin
Vaihdoin viime keväänä MD5C:n Soleen. Solen peruskone on Mitsubishi. Tietääkö joku mikä on Volvon pikkukoneiden peruskone? Kai joku japanilainen. Ei kai noissa japanilaisissa ole laatuongelmia.
Asennus oli satakiloiselle työläs, ei vaikea.- R K-S
jotka marinoidaan Englannissa.
- on laadukas, rahalla saa :)
Vaihdettiin myös 84-vm Volvo 200x 18hv, uuteen makeavesijäähdytteiseen MD2030 kaksi vuotta sitten. Kokemukset erittäin positiivisia, se on hiljainen, tehokas ja tasakäyntinen, varmatoimisuutta ei tarvitse edes mainita.
Merkki ei vaihtunut... ,ja hyvä niin ;)
Uudesta D1-sarjasta ei kokemuksia, laturi on ainakin hyvänkokoinen.
http://www.volvo.com/volvopenta/finland/fi-fi/marineengines/powerforleisureboats/dieselrange/
Volvon koneet on volvon tekemiä.
Kubota on yksi laadukas japanilainen, jos nyt vaihtoehtoja edes halutaan.- Degerö
Nuo Volvo-Pentan pikkudieselit MD 2010, 2020, 2030, 2040 ovat Perkinsin Japanissa tekemiä koneita. Vaikka Perkins on Brittifirma, tekee se pikkukoneet Japaniassa, mutta onko niillä omaa moottoritehdasta Japanissa, vai teettävätkö alihankintana vielä jollain muulla, en tiedä. Samoja koneita myydään maailmalla myös Perkinsin merkillä, mutta niiden maahantuonnista en tiedä. Volvon lohkon valusta kuitenkin löytyy Perkinsin logot. Vanhempi MD 2001, -02... sarja oli Ruåttalaisten oma moottori.
- SpK
Degerö kirjoitti:
Nuo Volvo-Pentan pikkudieselit MD 2010, 2020, 2030, 2040 ovat Perkinsin Japanissa tekemiä koneita. Vaikka Perkins on Brittifirma, tekee se pikkukoneet Japaniassa, mutta onko niillä omaa moottoritehdasta Japanissa, vai teettävätkö alihankintana vielä jollain muulla, en tiedä. Samoja koneita myydään maailmalla myös Perkinsin merkillä, mutta niiden maahantuonnista en tiedä. Volvon lohkon valusta kuitenkin löytyy Perkinsin logot. Vanhempi MD 2001, -02... sarja oli Ruåttalaisten oma moottori.
Mun moottorin vaihdossa saa Volvo Penta ilman muuta tehdä tilaa muun merkkiselle.
Ensinnäkin Volvo Pentan varaosahinnoittelu on ihan posketon. Toiseksi vituttaa VP:n tuotteistuspolitiikka. Pomminvarmaan, ehjään vetolaitteeseen (S110 tai S120), joka kestäisi vielä toiset 25 vuotta, ei saa sopimaan VP:n uutta moottoria. Sen sijaan myyvät mielellään ehjän tilalle uuden vetolaitteen ja potkurin. Vaan ei minulle. Ostan ehjää potkuria pyörittävään hyvään vetolaitteeseen sopivan muun merkkisen moottorin - HÄHÄÄ.
Vaihtoehtoja on:
- Nanni Kubota
- Beta Kubota
- Sole
- Vetus
- Lombardini
Jokaiselle löytyy kehujia - myös VP:lle. Kaikki hyvinhoidettuna pitkäikäisiä. - OldSailor
SpK kirjoitti:
Mun moottorin vaihdossa saa Volvo Penta ilman muuta tehdä tilaa muun merkkiselle.
Ensinnäkin Volvo Pentan varaosahinnoittelu on ihan posketon. Toiseksi vituttaa VP:n tuotteistuspolitiikka. Pomminvarmaan, ehjään vetolaitteeseen (S110 tai S120), joka kestäisi vielä toiset 25 vuotta, ei saa sopimaan VP:n uutta moottoria. Sen sijaan myyvät mielellään ehjän tilalle uuden vetolaitteen ja potkurin. Vaan ei minulle. Ostan ehjää potkuria pyörittävään hyvään vetolaitteeseen sopivan muun merkkisen moottorin - HÄHÄÄ.
Vaihtoehtoja on:
- Nanni Kubota
- Beta Kubota
- Sole
- Vetus
- Lombardini
Jokaiselle löytyy kehujia - myös VP:lle. Kaikki hyvinhoidettuna pitkäikäisiä.Turkulainen Nautikulma on joskus myynyt edulisesti jenkkiläistä Westerbekeä. Siinä taitaa myös olla Mitsun perusmoottori.
Onko kenelläkään kokemuksia? Olisi myös mukava tietää, minkä verran vaihto sunnilleen maksaa, jos samalla joutuu myös uusimaan 30 vuotta vanhan potkurinakselin ym.
Olisiko kenelläkään hyvää suositusta jostain edullisesta maakarista vaikkapa saaristomerellä. Voisin ajatella jättäväni paatin joskus talveksi säilöön ja hakevani keväällä uusi mylly sisällä. - suunnitteluvirhe?
Volvon vm. 2005 vetolaitteessa on ohjekirjassa mainittu, ettei potkurin hurinaa saa lopettaa pitämällä pakkia päällä. Vaihteisto menee jumiin!!
Tämä ongelma ilmenee siis kun purjehditaan oikein purjeilla. - muutkin...
suunnitteluvirhe? kirjoitti:
Volvon vm. 2005 vetolaitteessa on ohjekirjassa mainittu, ettei potkurin hurinaa saa lopettaa pitämällä pakkia päällä. Vaihteisto menee jumiin!!
Tämä ongelma ilmenee siis kun purjehditaan oikein purjeilla.Jumiin menee yanmarkin (ainakin uudemmat saildraivit) jos pitää pakkia päällä purjehdittaessa. Tai siis vaihde jää jumiin pakille, ei saa vapaalle vaikka kuinka vääntäisi. Tässä auttaa kun hiukankin pyöräyttää moottoria vaikka vain pelkällä startilla.
Vittumainen tunne vaan kun eka kerran tulee kohdalle ja vieras satama lähestyy kovassa tuulessa...käy mielessä vaikka mitä, varsinkin jos käsissä 50-jalkainen vuokravene...toisella kertaa sen jo tiesi, ja osasi ottaa rennosti... - epäilijä
Ihmetyttää volvon laadukkuus kun se kerran pitää vaihtaa uuteen. Luulen että ei ne uudetkaan koneet kestä 20v kauemmin.
Epäilen että Solen ja kubotan koneet kestää samat 20v kun volvon koneet. - R K-S
SpK kirjoitti:
Vaihtoehtoja on:
- Nanni Kubota
- Beta Kubota
- Sole
- Vetus
- Lombardini
Jokaiselle löytyy kehujia - myös VP:lle. Kaikki hyvinhoidettuna pitkäikäisiä.on asennettu jo 15 vuotta sitten. Hyvin toimii, kun ottaa kaiiki tekijät huomioon asennuksessa.
Vetolaitteen välityssuhde, sopiva potkuri, pakoputken asennus ym. - R K-S
epäilijä kirjoitti:
Ihmetyttää volvon laadukkuus kun se kerran pitää vaihtaa uuteen. Luulen että ei ne uudetkaan koneet kestä 20v kauemmin.
Epäilen että Solen ja kubotan koneet kestää samat 20v kun volvon koneet.Eikä yhtään konetta ole ajettu loppuun. Ne moottorivauriot mitä on tapahtunut ovat yleensä huollon laiminlyönnin tai väärinkäytön seurausta.
- mutta olemassa
SpK kirjoitti:
Vaihtoehtoja on:
- Nanni Kubota
- Beta Kubota
- Sole
- Vetus
- Lombardini
Jokaiselle löytyy kehujia - myös VP:lle. Kaikki hyvinhoidettuna pitkäikäisiä.volvon varaosat ovat kyllä ihan suolaisen hintaisia, mutta niitä on tarjolla vielä 20 vuoden päästäkin.
- mokasinko
suunnitteluvirhe? kirjoitti:
Tämä ongelma ilmenee siis kun purjehditaan oikein purjeilla.Oho, pitääkin tarkistaa oma (vm 2010). Olen aina laittanut pakille sammuttamisen jälkeen.
- Vapaalle
mokasinko kirjoitti:
Oho, pitääkin tarkistaa oma (vm 2010). Olen aina laittanut pakille sammuttamisen jälkeen.
Tällä palstalla on aina neuvottu laittamaan purjehdukseen pakki päälle sammutettuaan koneen. Itse olen aina laittanut Yanmarissani vaihteen vapaalle eikä ole ollut vikoja.
- Venda
Yanmar on hyvä pikku diesel.
- ulkomailla
Vator on Lombardinin maahantuoja. Heidän mielestä
"kyllä se 8300€ on oikea hinta" pikkumallille
Saildrivellä.
Saman koneen saa Flensburgista saksalaisella ALV:llä
hintaan 5870€. Hiukan Suomilisää.
Ja Vatorille: Onnea vain markkinointiin! Kyllä se
on varmaan "oikea hinta"...
http://www.vator.com/lombardini/detail.asp?id=270&mallisto=41
http://www.fred-rasmussen.dk/index.phtml?sek_id=40&966c044111c5a45c4c605a0bd0761a0b
http://www.fred-rasmussen.dk/pdf/lombardini.pdf
Että tällä tavalla tässä maassa.- Toope
...sekä Lombardinin myyntiin että käyttöön. Onhan koneessa hihnakäyttöinen nokka-akseli kannessa.
- signe
Onnea vaihtoon!
Mitsuun (ja sen versioihin) ovat ainakin laituripuheissa olleet tyytyväisiä.
Ehkä olennaisinta koneen uusimisssa on varmistaa ettei uudessa, yleensä matalammassa ja vähemmän "puhaltavassa" koneessa vedet tunge kanteen - sylintereihin.
Nykyiset pikkuvolvopentat tulee perkinsin kautta japanista shibauralta...
meillä puksuttaa vielä ainakin ensi kesän (niin toivon ja luulen) vp md 6 a vuodelta 1975?!
:-) - 688221
Ei ole hyviä nuo volvopentat
- seppomartti
Kommentin miettimiseen meni 13 v
- ensiasennuskoneita
Noin 13 vuotta siihen taitaa mennä yleensä että sen joutuu huomaamaan.
- SatunnainenTarkkailija
seppomartti kirjoitti:
Kommentin miettimiseen meni 13 v
Tämä on sama numerohörhö, joka ilmaantuu tänne kuin vieteriukko lasten lelussa. Nyt taas huollellisuutta ennenkuin alatte vastailemaan tälle huomionkipelle pellelle.
- AnonyymiUUSI
No ihan varmasti on!!! Ei edes viitsi selittää miksi!!:))
- Pakkomyyntiä
Tuntuu että juuri kukaan ei osta moottoria vauíhtaessa Volvoa, mutta ensianeeuskoneina niitä on asennettu valtaosaan purjeveneistä, ja Volvoja myös menee runsaasti vaihtoon jo melko nuorina. Ikäänkuin Volvo ei saisi moottoreitaan kaupaksi muuta kuin myymällä niitä isoissa erissä purjeveneiden valmistajille.
- SatunnainenTarkkailija
Ajattelitko ryhtyä keskustelemaan tämä numerohörhön kanssa Volvo Penta merimoottoreista? Toistakymmentävuotta vanha ketju on kuitenkin kyseessä.
Mikäli minä olen oikein huomannut, niin tämä höppänä ei ole koskaan aidosti osallistunut mihinkään ylösnostamaansa keskusteluun.
Jos aidosti olet kiinnostunut moottoriasiasta, niin miksi et aloittaisi siitä tuoreen keskustelun? - AnonyymiUUSI
Höpöhöpö....
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1406663
Mies, mua jotenkin kiinnostaa
Että osaatko sä ollenkaan höllätä? Ootko aina kuin persiille ammuttu karhu. Pohtimassa muiden vikoja?1495749- 1234891
Moi kuumis.
Just ajattelin sua. Oot mun rauha, turva ja lämpö. Olet monia muitakin asioita, mut noita tartten eniten. Pus.434500Milloin olisi sinun ja kaivattusi
Kaunein päivä? Kamalin hetki? Miksi? Kumpaa pyrit muistelemaan? Kumpi hallitsee mieltäsi?533895- 623071
Itkin oikeasti aamulla taas
Haluaisin niin kertoa miltä musta tuntuu. Oon jotenkin hajalla. Tarvitsin ees jonkun joka ymmärtää.522966Minun rakkaani.
Haluaisin käden mitan päähän sinusta. Silleen, että yltäisin koskettamaan, jos siltä tuntuu. Olen tosi huono puhumaan, m242432- 422280
Naiselle hyvää viikkoa
olet edelleen sydämessäni. Toivon sinulle myötätuulta mitä ikinä teetkään🪢152197