Finns här någon smart typ..?

svinnländare

Hej, jag har tänkt på en sak:

Officiellt finns det ju aböut 290 000 finlandssvenskar, vars registrerade modersmål är svenska. Men t.ex. i Helsingfors bor det ju en MASSA tvåspråkiga människor med FINSKA som modersmål. Dessa räknas ju inte som svenskpråkiga, och/men samtidigt betyder ju detta att det verkliga antalet svensktalande är betydligt större än vad det officiellt anges.

Inverkar t.ex. medlemskap i svensk församling eller skola på ens svenskspråkighet?? Skulle nån fiffig person månne veta?

3

570

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Svedupelle

Det är svårt att veta hur dessa är registrerade. Du kan ju börja fråga dina tvåspråkiga bekanta. En av mina kompisar var finskregistrerad men hon är helt tydligt mera svensk, så på min uppmaning bytte hon. Det var en mycket enkel process.
      Har man finska som första språk så är man väl i allmänhet finskregistrerad.
      Det är frivilligt vilken församling man vill tillhöra, i Finland får man bestämma sitt språk själv.
      Statstiken tas i varje fall ur befolkningsregistret.

• har runebergskt fennomanisk

Kanske beror det på att somliga tvåspråkiga finländare inte tyckar om den gåtfulla finlandsvenskheten i Finland.

Jag är inte själv tvåspåkig men de flesta av mina släktingar, som bor i Helsingfors förresten, är detta fast de inte har någon finlandssvensk identitet. De har sedan länge velat vara registrerade som enspråkiga. Dock har svenska språken varit så viktigt för dem (och för mig också) att de vill eller yrkar på att jag och några kusiner till mig skulle lära oss så flyttande svenska som det är möjligt. Och jag får ju ständigt lyssna på hur dålig min svenska är.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos

Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä
      Maailman menoa
      61
      2079
    2. Jos ottaisit yhteyttä, näyttäisin viestin kaikille

Yhdessä naurettaisiin sulle. Ymmärräthän tämän?
      Ikävä
      166
      1708
    3. Heikki Silvennoinen ( Kummeli)

Kuollut 70-vuotiaana. Kiitos Heikille hauskoista hetkistä. Joskus olen hymyillyt kyynelten läpi. Sellaista se elämä on
      Kotimaiset julkkisjuorut
      70
      1418
    4. Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?

Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?
      Sinkut
      243
      1389
    5. Pelotelkaa niin paljon kuin sielu sietää.

Mutta ei mene perille asti. Miksi Venäjä hyökkäisi Suomeen? No, tottahan se tietenkin on jos Suomi joka ei ole edes soda
      Maailman menoa
      237
      1337
    6. Kauanko valitatte yöpäivystyksestä?

Miks tosta Oulaisten yöpäivystyksen lopettamisesta tuli nii kova myrsky? Kai kaikki sen ymmärtää että raha on nyt tiuk
      Pyhäjärvi
      342
      1195
    7. Minkä merkkisellä

Autolla kaivattusi ajaa? Mies jota kaipaan ajaa Mersulla.
      Ikävä
      81
      1166
    8. Mitä toivot

ensi vuodelta? :)
      Ikävä
      128
      1155
    9. IL - VARUSMIEHIÄ lähetetään jatkossa NATO-tehtäviin ulkomaille!

Suomen puolustuksen uudet linjaukset: Varusmiehiä suunnitellaan Nato-tehtäviin Puolustusministeri Antti Häkkänen esittel
      Maailman menoa
      351
      1109
    10. Nyt kun Pride on ohi 3.0

Edelliset kaksi ketjua tuli täyteen. Pidetään siis edelleen tämä asia esillä. Raamattu opettaa johdonmukaisesti, että
      Luterilaisuus
      326
      1100
    Aihe