harrasteautot ennen tuninkia...

retro

Missäpähän pyörii nykyisin paikallisten harrastajien rakkaudella rakennellut laitteet nykyään... siis ajalta jolloin jenkki oli jees mutta mukana kyllä pörräsi nuoremman polven harrasyajat riisipaahtimilla ja välikoppaescorteilla... muutamia klassisia huhujen ja fiktioiden aiheita, mitähän kuuluu nykyään...

- mattamusta capri, jossa huhujen mukaan tuplaturbot, muitselen, että liikkui kyllä rivakasti
- mintunvihreä akvaario-bemari, huhujen mukaan M3 kisakone, saattoi pitää paikkaansakin, ainakin osallitsui kiihdytyskisoihin ja meni kovia aikoja
- musta kupla, jossa saabin (fosrin) v4 kone... ääniä ihmetteli kuulemma kaikki
- musta saab 96 porkkanasorvi, jossa joku mystinen fordin v6 kone
- valkonen e21 bemari, jolla tuntui kumi palavan jenkkejä keposemmin, mikä lie tekniikka
- punanen e30 bemari, jossa oli selkeästi turbo pultattu koneen kupeeseen
- harmaa e21 bemari, jonka imuäänet herätti puolikaupunkia, menikin riuskasti
- sininen nättikoppanen pikkuinen coupemazda, jonka siisteys oli ihmeteltävä
- viininpunainen välikoppa-escort, liikkui ihan kivasti
- sininen amazooni, kulki ihan "perkeleesti"

nuo äkkiseltään oon piirtyny euro-japsi laitteista takaraivoon.. jenkkejä:

- punainen sairaansiisti challenger, voitti silloisia näyttelyitä liukuhihnalta
- sen perään vissiin samalla omistajalla ollu vielä siistimpi challenger, jossa vetoa nk. "kamalasti"
- sininen sairaan siisti dart
- toinen sininen ei ihan yhtä siisti mutta paljon liikkunut dart
- punainen fastback mustang mach1
- punainen fastback mustang vanhempi
- punainen tavallinen mustang
- semmoinen ihmeellinen flippikeulainen mustangi, josta legendan mukaan eräässä rajummassa kiihdytyksissä putosi puoli kylkeä kadunvarteen, niin paljon oli pakkelia..
- sininen fairlane, joka taasen huhujen mukaan harrasti yöllistä kisailua sinne kuntorantaan vievällä suoralla
- iso musta ja kovaääninen neliovinen plymouthhi
- pari avomallista fordia, toinen vähän vanhempi, pyörivät aikoinaan paljon ja laulu raukoi

Missähän lie nuo menevät...? Millähän ajopeleilla ajelee hemmo, joka on 20 vuotta sitten kurvaillut noilla?

Semmonen valkea siisti Valiantti Plymoutti näkyy yhä edelleen 20 vuoden jälkeen liikkuvan kaupungilla ja on edelleenkin siistissä kunnossa, varmaan on sattunut muinoin peltityöt kohdalleen!

15

2214

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • -S-

      Joo,muistan ajan ja ikävöin sitä kovasti.Ns.kasiparkissa(ekan vastapäätä) vertailtiin autoja ja juteltiin mukavia viikonloppuisin,tuli kai siinä pari oluttakin otettua.Olin sillo jotain 18v pojan kolli ja kova automies jo sillon.Nykyään on vaan auto ja miehestä ei tietookaan ;)
      Autokin on helvetti ranskalainen.Samaan aikaan oli muuten moottoripyöriäkin aika paljon,muistan jonkun sanoneen et ois ollu asukaslukuun suhteutettuna jopa suomen eniten.Vuosiluku tais olla tuolloin jotain -87-88.Sillon miehet oli voimissaan ja naiset kauniita ja niitä oli paljon.Ei ollu mitään jumalattomia subbareita takakontissa vaan takakonttikin oli täynnä ihmisiä.Oi niitä aikoja....

      • kiinailmiö

        Vain muutos on pysyvää ja aika kultaa muistot... nyt kun joku aihetta nimeltä kasiparkki muistelee, täytyy itsekin ottaa kantaa vaikkei vielä autoiässä oltukaan.. mopot jätettiin "pitkäsen taakse" jemmaan ja kauppakatua käveltiin edes takas kasiparkin ja ällitällin menoa ihmetellen... puoliltaöin sitten sillosen torpan köyhien puolituntiselle.

        Tuntuu, että xbox yms. on vienyt nykynuoret pois kaduilta. Pientä valoa tunnelin päässä on, julkisen keskustelun perusteella nykynuoret ovat taas ruvenneet virittämään mopojaan (nykyaikana siis skoottereitaan...)Tästä se lähtee!

        Torpalla oli tuolloin jokaviikonloppu silloinen valtakunnan huippubändi, oluttakin maisteltiin ja tapella nujuttiinkin... enemmän semmoista nuorten kukkoilua. Se, mikä on jäänyt mieleen, tulloin ei huumeet esiintyneet edes keskusteluissa, olivat joitain kaukasia vennovieraita asioita...

        Kauppakadulla maleksi niin paljon nuoria, jotta kadun ajaminen autolla edes takas kesti tunnin... ja aina löyty pelimies joka burnas kasiparkin tai ällitällin kohdalla.. muistaakseni kuitenkaan tuolloin ei juuri onnettomuuksia (vakavia) sattunut. Oli selvää, että kuskina oli aina nollatoleranssi-ihminen.

        Mitenkähän tuo tämänpäivän elävä legenda Haapala olisi tuolloin virkavaltaa edustanut? Tilanne kun mielestäni oli tuolloin toisentyyppinen, rikollisuus sinänsä oli vähissä, mutta "pojat on poikia" tyyppisiä pikkutuhmia tempauksia sitten senkin edestä... oli luovuutta, oli!

        Itsekin tuli tuohon aikaan syyllistyttä liki päivittäin viritetyllä mopolla poliiseja karkuun ajeluun... jäätiinpä joskus kiinnikin mutta suhtautuminen oli enemmän semmoista "tsot ethän enää ikinä, luppatko...(kahvimainos)" tyyppistä ja suurin pelko oli kai se, jos poliisi kertoisi vanhemmille! (Tosin, isäni opetti kädestä pitäen kellarissa nämä moponmoottorin salat ja kuinka mopo saadaan kulkemaan kovempaa...) Oliko hän sitten vastuuton, en tiedä, ainakin isällä ja pojalla oli yhteistä laatuaikaa! Itse toimisin nykyisin aivan samalla tavalla ja repisin lapseni kanssa niitä prikkoja variaattorista.

        Jaa, muistanpa tuossa ekaviestissä mainitun sinisen amatsoonivolvon (täytyy olla sama...)kerran seisseen silloisen virranpirtin liikennevaloissa kauppakadulle vilkuttaen kääntymistä vasemmalle pirtinvirran sillalle (taipaleentielle).
        Vihreän vaihtuessa amatsooni karjahti miehekkäästi ja me mopopojat kuminpaloja keräämään ja rengaskitkuja haistelemaan... jatkettiin matkaa ja kas, siellähän se sillan toisessa päässä kadunvarressa oli amatsooni parkissa yhdessä poliisin tutkapartion kanssa. Tutkamittaus oli näyttänyt muistaakseni 164 km/h... siis tuolla sillapätkällä amatsooni kerkesi kelata moisen vauhdin! Legenda kertoo ko. tapauksesta, että virkavalta ei ollut itsekään uskonut tutkan näyttämää ja sakot oli tullut 100 km/h lukemasta, tosin, kortti meni kuitenkin!


    • bmwpower

      Taidan tunnistaa retron viestistä omankin ajopelini jostain 80-90 luvun taitteesta...

      - valkoinen E21 BMW joka sutii herkemmin kuin jenkkiautot... heh, tuon bemarin suurin salaisuus oli täysin ehjä ja käpälöimätön täysin vakiokone. Niinhän sitä sanotaan, että viritys on onnistunut jos teho tippuu alle 20%... siihenpä se perustui, ei virityksiä, niin kaikki muistaakseni satakunta hevosvoimaa olivat paikallaan.
      Mitä tulee kuminpolttoon... niin, sutiihan se kun alusta on kuin sahapukki, vaikka oli siinä lukkoperäkin, että kahta viivaa sai piirtää.

      Ja mitäkö kuuluu nykyään autolle, en tiedä, silloisten peltien kunnon muistaen, luulen, että on hiilidioksidina ilmakehässä! Kiersi allekirjoittaneen jälkeen parilla omistajalla paikkakunnalla, sen jälkeen ei tietoa.

      Auto oli muuten "aito" 318i ja jos jostain moisen löytäisin, saattaisin jopa hankkia kesien iloksi.
      Niin, ja itse ajan toki Bemarilla edelleen.

      Noista muista tiedän jotain... fiktioita paljonkin mutta tässä vaan faktoja:

      - mattamusta Capri oli todella kahdella turbolla terästetty ja 3-litrainen v-kuutonen. Kuuleman mukaan tehoa ja varsinkin vääntöä oli riittämiin. Auton nykytilasta en tiedä, tuolloinen omistaja ajeli ainakin jossain välissä Cosworth Sierralla.
      Tosin, täällä kyllä pyöri toinenkin mattamusta Capri, jossa taas oli Roverin 3,5 litrainen V8.

      - mintunvihreällä akvaariobemarilla tarkoitat varmaan pohjoisen naapurikylämme edustajan 2002 BMW:tä. Kyllä, autossa oli ainakin jossain välissä M3 (4-sylinterinen) moottori jolla taisi tulla suomen mestaruuskin jossain kiihdytyskisaluokassa. Sittemmin auto päätyi moottoriradoille ja kilpailuhistoria on suht menestyksekäskin. Nykytilasta ei tietoa, silloinen omistaja ajaa vieläkin Roadsport rataluokan kisoja E30 korisella BMW 316-mallilla.

      - Saab-Ford (siis moottorihan on Ford-peräinen, jos kohta tunnettu Saab 96 auton keulalta)moottorinen, chopattu Kupla taisi näkyä kesällä 2005 katukuvassa??

      - Saab 96 Fordin V6-koneeella taas oli myös pohjoisesta naapurikunnasta. Nykytilanteesta ei mitään tietoa, moottori oli muistaakseni Sierran 2,8 litrainen V6.

      - punaisen, turbotun E30 Bemarin lähtö on samasta paikasta kun tuon 2002 Bemarinkin, tämä punainen 316 Turbo päätyi sitten tänne Varkauteen.Nykytilanteesta ei tietoa, varmaan autojen taivaassa tämäkin.

      - tuo kovaimuääninen E21 edelsi samalla omistajalla tuota E30 Turboa. Harmaassa E21 Bemarissa oli muistaakseni 2,3 litraiseksi stroukattu vapaastihengittävä kone isoilla tuplakaasuttimilla, josta sitten tuo raju imuääni.
      Tosin, äänen vastineeksi autossa oli kyllä kulkuakin, valitettavan moni nykyisistä Nissan 200SX yms. laitteista vaan murisee miehekkäästi mutta menohalut on hukassa...

      - tuo siisti pikkuinen coupemazda vaihtui sittemmin tuonnempana olevaan Mustang Fastbackiin vuosimalli 1967 ja olipa auto aito GTA malli isolohkolla. Mazdan nykyvaiheista en osaa sanoa. Japanilaisten peltejä ei ole ikinä voinut kehua, että liekkö hiilidioksidia tämäkin.
      Minulla oli itsellä samanlainen pikku-Mazda, samanvärinenkin, ja maallikko saattoi sotkeakin autot, mutta varmaan tarkoitat nimenomaan tätä toista, joka siis oli näyttelytasoiseksi rakenneltu.

      - viininpunainen välikori-Escort ei varmaan ollut harvinaisin menopeli tuolloin... "piireissä" pyöri tuolloin Luttilasta erittäin siisti moinen Escort, muistelen siinä olleen jos jonkinlaista viritysosaa, tuolloinen omistaja taisi sittemmin siirtyä amerikanautojen pariin. Escortin nykytilasta en tiedä.

      - sininen Amazon sittemmin kustomoitiin isolla kädellä, mm. kattoa chopattiin ja vaihtuikohan siihen Roverin V-8 ja automaattilaatikko. Toisessa viestissä joku kertoi kiihtyvyydestä Pirtinvirran sillan pituudella, nyt on tainnut 20 vuotta tuoda 40 km/h lisää vauhtia... heh! Omistaja taisi sittemmin siirtyä Harley-mieheksi. Amazonista en tiedä.

      - punainen (candyväri) Challenger tosiaan vaihtui oranssiin Challengeriin vuosien saatossa. Molemmat olivat samaa vuosimallia 1970, punaisessa muistaakseni 383 kuutiotuumainen isolohko ja oranssissa 440-kuutiotuumainen isolohko ja automaatti (punainen oli manuaali).
      Autot rakentaneet veljekset olivat tuolloin valtakunnallisestikin tunnettuja erittäin siististä ja huolellisesta työstä. Varsinkin tuo jälkimmäinen oranssi Challenger oli myös erittäin nopea, omistaja ajoi sillä muutamia kiihdytyskilpailuja hyvällä menestyksellä.
      Molemmat Challengerit olivat harvinaista R/T mallia ja jälkimmäinen vielä R/T SE (R/T=Road/Track, SE=Specieal Edition).

      Tosin, täällä oli kyllä erittäin siis kolmaskin 1970 mallinen punainen Challenger T/A (T/A=Trans Am) eri omistajalla, eli punaisella voit tarkoittaa tätäkin yksilöä, tässä oli leveät mustat T/A logoin varustetut kylkiteipit.

      Olipa muuten neljäskin, vuotta uudempi Challenger, tosin avo.

      Yhdenkään noiden nykytilasta en tiedä.

      - siniset Dartit, ainakin tulee mieleen hyvin tummansininen 340 Dart, olisikohan vuosimalli 1967. Dart oli todella vakiokalustoa kaupunkikuvassa, aiemmin ruskeana väriltään.
      Toinen lienee em. Challenger verljesten isolohkoisella kasikoneella varustettu, taisipa olla sekin 1967 mallinen GT. Missä lie Dartit nykyään?

      - punainen FastBack Mustang Mach1 taisi taas olla eteläisestä naapurikunnasta. Autossa oli (on) 351 kuutiotuumainen V8 ja näkyy olevan nettiauto.comissa myytävänä, ainakin kuvien perusteella erittäin siistissä kunnossa.

      - punainen Fastback GTA vuosimallia 1967 mainitaan jo tuolla aiemmin, auto on esitelty joitain vuosia takaperin kotimaisessa alan lehdessä, mutta omistaja on vaihtanut sen tuoreempaan, aitoon Shelby Mustangiin.
      Fastback GTA oli kaupunkiin tullessaan ruskean erisävyilla erikoismaalattu ja koki täydellisen läpikäynnin ja restauroinnin siihen huippukuntoon, jossa sinä varmaan autoa muistelet.

      - punainen tavallinen Mustang... ainakin yksi erittäin siisti vuosimallia 1967 liikkui mutta myös punainen vuosimallia 1965 liikkui, tässä vanhemmassa oli maalattu hevosia kylkiin.

      - ihmeellinen flippikeulainen Mustang oli myös vuosimallia 1965 ja väriltään viininpunainen. Jossain välissä jollain omistajalla Mustang "karkasi lapasesta" ja kaatoi koivikot Leppävirran kylältä alas viitostielle johtavan tien varresta. Henkilövahinkoja ei onneksi tullut, mutta auto meni lohduttomaan tilaan.
      Silloinen omistaja rakensi siitä vielä näyttelylaitteen, siinä oli mm. eksoottinen neljällä 2-kurkkuisella kaasuttimella toteutettu polttoaineensyöttö, mikä ei koskaan toiminut synkroonissa... kittien tippumisesta en tiedä, olisiko sekaannus em. kolariin.

      - sininen Fairlane GTA vuosimallia 1967 tuskin harrasti yöllistä kisailua, mutta varmaan kulki kotiinsa kyseistä tietä. Auto ja silloinen omistaja nimittäin harrastivat kisailua ihan rekisteröidysti ja virallisesti SM-sarjassa Modified Stock luokassa. Tässkin huippumenestys taisi jäädä tulematta ihmeellisen ja ennakkoluulottoman polttoaineen syötön vuoksi... no, tokihan auto oli katuliikenteessä, eli kompromissi kilvanajon ja yleisen tielläliikkumisen välillä. Nykytilasta ei tietoa.

      - iso musta Plymouth, varmaan sellainen 4-ovinen Fury. Eräs ensimmäisiä "jenkkiautoja" katukuvassa. Nykytilasta ei tietoa.

      - avo-Fordit, niinhän täällä pyöri pyöreämpikorinen Fairlane, noin vuosimallia 1962 sekä kulmikkaampikorinen noin vuosimallia 1965. Nykytilasta ei ole tietoa, tuo 1965 mallinen joutui jossain välissä hirvikolariin, tosin vahingot jäivät lähinnä henkiselle puolelle ja irtokarvoihin. Myöhemmässä vaiheessa katukuvaan ilmestyi myäs violetti, arviolta vuoden 1960 avo-Fairlane.

      Osasta tiedän toki millä hemmot nykyään ajelee, mutta olkoon täällä spekuloimatta, pitkälti perheautoilla. Harrastekalustosta en juuri osaa sanoa, kun on oma harrastaminenkin jäänyt taka-alalle. Mielenkiinnolla toki seuraa harrastusta ja trendejä alan lehdistä ja tuleepa käytyä tapahtumissakin.

      Tunnustettava on takaraivossa jyskyttävä vakaa tahtotila hankkia harrasteauto, ei tuning, vaan nimenomaan "rautaa".

      Ja niin, tuo valkea Valiant, allekirjoitan sanomisesi että on aikanaan huolella rakennettu kun edelleenkin pellit ovat eheät ja auto tuntuu liikkuvan kesäaikaan aivan arkiajossa.

      Tulipa tehtyä lyhyt katsaus paikalliseen harrasteautohistoriaan, mutta en voinut olla innostumatta, kun aiheesta huomasin keskusteltavan, vaikken mikään vakiovieras täällä olekaan.

      Vielä noita legendoja, kaikista em. menopeleistä on toinen toistaan urbaanimpia legendoja 20 vuoden takaa... kaikista saisi omat historiikkinsä varsin hauskaan muotoon juurikaan värittämättä, mutta se ei liene tällaisella yleisellä keskustelufoorumilla kovinkaan suotavaa...

      • Anonyymi

        Isolohko Dart GT 383 sininen -68


    • Vulvisti

      Niin jäi niistä ajoista mieleen nuo Amazomit. Silloin niitä vielä pyöri aivan urakalla, mutta ei enää :( Kaverit rälläköi niitä romuksi aivan urakalla... En ole varkaudessa nähnyt nykyisin kun yhden amukan joku musta tai vihreä? Kohtuu siisti. Liekköhän olisi myynnissä vai liekkö varkaudesta ollenkaan? Saattaisi vaikka kiinnostaa :) Mikäs siinä olisi mamman kanssa verestellä vanhoja...;)

    • Anonyymi

      Näiden autojen omistajat olivat jo tuolloin valkoroskan edustajia joten eivätköhän he ole juoneet itsensä hengiltä,ja autotkin sitä myöten joutuneet romuksi.

    • Anonyymi

      Muistan pillurallia Varkaudessa 1984-1988 ajaneena, että punainen flakemaalattu Challenger ajeli usein, vaaleatukkainen kaveri ajoi. Kuka lie?

      Hienot 72-73 Celicat oli Harjunheimon Hemmolla ja Matilaisen Jukalla, eka punainen ja toka musta.

      Musta Chevy Sportside SS (joku 300 hv) pyöri myös.

      Porukkaa oli, tavisautoissakin oli koristekapseleita, takalasinritilöitä (huoranportaat) ja jytystereoita. Isäukkojen autoissa oli Volvo 740, Saab 900, Mazda 626...

      Oli se vilkasta menoa, jonot Kauppakadulla molempiin suuntiin ja ralli jatkui Hotelli Taipaleeseen asti.

      • Anonyymi

        Oli muuten yksi uusi valkoinen Lada 2107 (1500S, se uudempi mersumainen kromikeula), punaiset kapeat kylkiraidat, erikoisvanteet ja takalasinritilä, valkoiset karvanopat roikkui, kuski osasi ajaa ja ottaa sen vaatimattomat tehot osaavasti ja näytti takavaloja useille tehokkaammille autoille. Oli aina huippukiiltävä ja pesty. Kuka lie?

        Sitten oli myös valkoinen Lada 2015 (1500) turbo, maahantuojan turbottama. Tehoa 140 hv. Vanhempi lihava mies ajoi katurallia, kiihtyi kovaa ja kuulemma kone hajosi aika pian.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Oli muuten yksi uusi valkoinen Lada 2107 (1500S, se uudempi mersumainen kromikeula), punaiset kapeat kylkiraidat, erikoisvanteet ja takalasinritilä, valkoiset karvanopat roikkui, kuski osasi ajaa ja ottaa sen vaatimattomat tehot osaavasti ja näytti takavaloja useille tehokkaammille autoille. Oli aina huippukiiltävä ja pesty. Kuka lie?

        Sitten oli myös valkoinen Lada 2015 (1500) turbo, maahantuojan turbottama. Tehoa 140 hv. Vanhempi lihava mies ajoi katurallia, kiihtyi kovaa ja kuulemma kone hajosi aika pian.

        Lada


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Oli muuten yksi uusi valkoinen Lada 2107 (1500S, se uudempi mersumainen kromikeula), punaiset kapeat kylkiraidat, erikoisvanteet ja takalasinritilä, valkoiset karvanopat roikkui, kuski osasi ajaa ja ottaa sen vaatimattomat tehot osaavasti ja näytti takavaloja useille tehokkaammille autoille. Oli aina huippukiiltävä ja pesty. Kuka lie?

        Sitten oli myös valkoinen Lada 2015 (1500) turbo, maahantuojan turbottama. Tehoa 140 hv. Vanhempi lihava mies ajoi katurallia, kiihtyi kovaa ja kuulemma kone hajosi aika pian.

        Yks Heikkinen sellaisella ajoi nuorena, ei muuten enää aja Ladoilla vaan hiukka paremmalla....


    • Anonyymi

      Hip hei hutsut!

    • Anonyymi

      Hyvä o

    • Anonyymi

      vittu autoilu on vanhanaikaista nyt ajetaan fillarilla ja juuvaan kaljaa

    • Anonyymi

      saapas

    • Anonyymi

      hummeri

    Ketjusta on poistettu 5 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Näin kun katsoit salaa ja

      Hymyilit sieltä kaukaa 😍☺️ mutta hämmennyin ja tilanne oli niin nopeaa ohi etten oikeen kerennyt mukaan 😢 säteilit ku
      Ikävä
      64
      5160
    2. Povipommi, ex-Playboy-malli Susanna Penttilä avoimena - Paljastaa suhteestaan miehiin: "Olen..."

      No nyt! Susanna Penttilä on OnlyFans-vaikuttaja ja yrittäjä sekä yksi uuden Petolliset-kauden kisaajista. Onpa 53-vuoti
      Kotimaiset julkkisjuorut
      66
      2347
    3. Kuvaa yhdellä sanalla meidän välejä tällä hetkellä

      Vastaa kuin vastaisit Hänelle.
      Ikävä
      262
      2342
    4. Katu täyttyy...

      Hei, oli pakko laittaa vielä tää. Huomaan että olet suuttunut. Minähän sanoin että poistun, olit paikalla. Olin pettynyt
      Ikävä
      36
      2339
    5. Korjaa toki jos...

      Koet että ymmärsin sinut kuitenkin aivan väärin. Jännittäminen on täyttä puppua kun et muitakaan miehiä näköjään jännitä
      Ikävä
      19
      1574
    6. Ympäristötuhoministeri Multala: "Olin humalassa"

      Ruisrockin rokkimimmi myöntää: https://www.is.fi/politiikka/art-2000011407835.html Nämä ministerikuvatukset saavat ilm
      Maailman menoa
      219
      1438
    7. Taas joku junan alle

      Piltolan tasoristeyksessä: https://www.tilannehuone.fi/ Uutinen Iltalehdessä, Iltasanomissa, MTV:llä, Ylellä jne. Jossai
      Loimaa
      49
      1028
    8. Joko luovutat

      Mun suhteen?
      Ikävä
      89
      996
    9. Harmittaa...Lampsiinjoen sillat

      Tulva vei toisen ja toinenkin hajosi. Mielellään korjaisin molemmat, mutta ei ole resursseja siihen hommaan. Ikää jo 72v
      Imatra
      12
      929
    10. Jalat alta

      Multa kun veit 😎 👘 🦵🦵🤏
      Ikävä
      66
      927
    Aihe