Juuri hetki sitten katsoin suoraa lähetystä Kokkolan Helluntaiseurakunnasta, Streaming palvelun kautta.
Kolme erilaista ja ihanaa todistusta.
Yksi kahden pienen lapsen äiti kertoi kuinka hän oli tullut uskoon ja sitten kuinka Jumala avasi Sanansa kautta Apostolien teot 2 luvusta, anna kastaa itsesi..Hän oli rukoillut Jumalaa ja kysellyt tästä asiasta. Kaste paikat alkoivat ihmeellisesti vain avautua kun hän avasi Raamattunsa.
Myös kaksi nuorehkoa olisikohan ollut 20 päälle.
Kertoivat ennen kastettaan, miten heidän elämäänsä tuli Jeesus.
Herra siunatkoon näitä kolmea rohkeaa todistajaa.
Ja oli mukava huomata miten lämpimästi uudet tulokkaat otettiin vastaan.
Jumala puhuu tavalla ja toisella.
Kannattaa kirjautua tuonne Streming palveluun joka löyty www.netmission.fi, siellä näkee suoria lähteyksiä ja myöskin vanhempia lähetyksiä.
Ihana kastetilaisuus Kokkolassa
41
843
Vastaukset
- apostolien teot
Paavalille sanottiin anna kastaa itsesi JA PESTÄ POIS SYNTISI. Unohdit saas kivasti pois tuon lopun, jossa kaste liitetään syntien pesemiseen eli pesoon.
Raamatussa ei missään toitoteta torvea kastetapahtuman edellä. Paavalikin kastettiin suoralla kadulla juudaan talossa vähin äänin.
Vanginvartijan koko perhe lapsineen kastettiin keskellä yötä piilossa yleisöltä. Kaste on Jumalan luomisteko, joka vaatii hiljaisen ympäristön, ei mitään meluavaa joukkoa ja mikrofoneja.?
Henki tuli hiljaisessa tuulen huminassa. Henki laskeutui aran linnun kyyhkysen ominaisuudessa Jeesuksen päälle kasteessa.- RitariOlevainen
unohdit,että vanginvartijan perhe pelastui kun he ensin kuulivat evankeliumin.
"31. Niin he sanoivat: "Usko Herraan Jeesukseen, niin sinä pelastut, niin myös sinun perhekuntasi".
32. Ja he puhuivat Jumalan sanaa hänelle ynnä kaikille, jotka hänen kodissansa olivat.""
Siis hänelle,vanginvartijalle, kaikille..!
Siispä vain ne,jotka kuulivat puheen,= evankeliumin,he uskoivat,heidät kastettiin.
lapset jotka sinä tästä löydät,ovat luulojenkirjasta.
Ja mitä tulee Paavalin kasteeseen,hänet Jeesus oli jo pessyt verellään siinä vaiheessa,kun Paavali uskoi jeesukseen,kaste vaan eroitti hänet lopullisesti juutalaisista,hän pelastui entisestä vainoojan roolista julkisesti kastattamalla itsensä Kristukseen,joka oli tärkeää juutalaisten vainojen ja jyrkän mielipide erojen takiakin.
Kaste siis eroitti Paavalin lopullisesti juutalaisuudesta,syntien anteeksi saamiseen vaikutti koko prosessi,mitä Paavali kävi lävitse siitä alkaen,kun Jeesus ilmestyi hänelle Damakoksen tiellä,ei pelkkä kaste häntä pelastanut. Se vaan "kruunasi" koko tapahtumaketjun,ja niin Sauluksesta "tehtiin" pakanain apostoli Paavali.
Eikä missään nimessä tässä nyt ainakaan ollut kysymys mistään lapsikasteesta! - tekstiä
RitariOlevainen kirjoitti:
unohdit,että vanginvartijan perhe pelastui kun he ensin kuulivat evankeliumin.
"31. Niin he sanoivat: "Usko Herraan Jeesukseen, niin sinä pelastut, niin myös sinun perhekuntasi".
32. Ja he puhuivat Jumalan sanaa hänelle ynnä kaikille, jotka hänen kodissansa olivat.""
Siis hänelle,vanginvartijalle, kaikille..!
Siispä vain ne,jotka kuulivat puheen,= evankeliumin,he uskoivat,heidät kastettiin.
lapset jotka sinä tästä löydät,ovat luulojenkirjasta.
Ja mitä tulee Paavalin kasteeseen,hänet Jeesus oli jo pessyt verellään siinä vaiheessa,kun Paavali uskoi jeesukseen,kaste vaan eroitti hänet lopullisesti juutalaisista,hän pelastui entisestä vainoojan roolista julkisesti kastattamalla itsensä Kristukseen,joka oli tärkeää juutalaisten vainojen ja jyrkän mielipide erojen takiakin.
Kaste siis eroitti Paavalin lopullisesti juutalaisuudesta,syntien anteeksi saamiseen vaikutti koko prosessi,mitä Paavali kävi lävitse siitä alkaen,kun Jeesus ilmestyi hänelle Damakoksen tiellä,ei pelkkä kaste häntä pelastanut. Se vaan "kruunasi" koko tapahtumaketjun,ja niin Sauluksesta "tehtiin" pakanain apostoli Paavali.
Eikä missään nimessä tässä nyt ainakaan ollut kysymys mistään lapsikasteesta!kirjoitat: "kaste vaan eroitti hänet lopullisesti juutalaisista,hän pelastui entisestä vainoojan roolista julkisesti kastattamalla itsensä"
Pelkistät kasteen ihmisen omaksi valinnaksi, mutta kaste on täydellisedsti Jumalan armoa.
Se mitä Jeesukselle tehtiin, se tehtiin jokaiselle, joka on häneen kastettu...ja sitähän
suurin osa ihmisitä ei juuri uskokaan vaan he tekevät kasteesta vain kuuliasuuden symbolisen eleen!!
Kaste on nimenomaan syntien anteeksisaamiseksi, ei juutalaisista tai muitakaan erottautumiseksi..
Toki kasteessa saadaan pyhityskin, mutta senkin
Jumala vaikuttaa..irrottaen ihmisen omaan jaloon käyttöönsä!
- Larssi
kuinka uudestikastajajoukoissa korostetaan omaa ratkaisua (synergismiä) kasteenkin suhteen. Tällaista kastetta onkin sanottu, aivan oikein: "Omavanhurskauden kasteeksi". Yksi Herra, yksi usko, yksi kaste, sanoo Raamattu.
Hanstuulia, kuinkas se hengelliseti kuollut ihminen muka tekisi hengellisen ratkaisun?
Luonnollinen ihminen ei ota vastaan sitä mikä Jumalan Hengen on, vaan se on hänelle...muistatko?- Minäuskon
Meinasit että kastat hengellisesti kuolleen ihmisen ja näin teet hänestä hengessä elävän?
On ihmeellistä kuinka kaste ja usko käsitetään automatiikaksi. Pelastus ei tule ihmisen osaksi silleen että toinen päättää asian vaan siten kuten raamatussa että jokainen ihminen päättää loppupeleissä itse asian. Ei Jumala pakota ketään kääntymään vaan kutsuu meitä puoleensa...
Käyppäs lukemassa:
http://www.netikka.net/jarinraamattuhotelli/1f.html
Se on valtavaa kun nuorena jo voi löytää Jeesuksen vapahtajanaan ja saa käydä sen tien jonka Jumala sanassaan kehoittaa uskoviaan tekemään, eli käydä kasteella jossa syntielämä ja hengellinen elämä ulkoisellakin tavalla tulee täytetyksi Jumalan sanan mukaisesti!
Kun itse aikanaan 34 vuotiaana kohtasin vapahtajani, olin jo melko syvällä pimeyden ja alkoholismin maailmassa. Niin kristinusko, kuin kaikki muutkin uskonnot olivat jonninjoutavaa höpinää jonka taakse ihmiset "heikkouksissaan" menivät todellisuutta pakoon! Näin ajattelin!
Kun Jumala evankeliumin sanalla kosketti sisintäni, niin kuin humaus taivaalta koin kuinka Jumala otti tuhlaajapojan syliinsä noin 5,kk,n evankeliumin tutkiskelun jälkeen jonka todistuksen olin saanut eräältä entiseltä ryyppykaverilta joka oli tullut Jeesukseen uskovaksi jo toistavuotta aiemmin.
Emme olleet enään muutamaan vuoteen tavanneet ja emme toisistamme mitään tietäneet, mutta tämä entinen ystävä "onki" olinpaikkani esiin ja tuli todistamaan uskostaan Jeesukseen, ja kuinka hänen vanha äitinsäkin oli samassa kokouksessa myöskin tullut uskoon jo kovasti alkoholisoituneena 70 ikäisenä ihmisenä!
Tämä ystäväni äiti eli 94 vuotiaaksi asti hyvin voimakkaasti uskossa Jeesukseen ja eli voimakkaassa Jumalan Hengen vaikutuksessa elämänsä loppun asti!
Kun siis kuulin todistuksen ystäväni uskosta jonka hän minulle tuli kertomaan, niin koin jotenkin aivan valtavaa ja ainutlaatuista "ilmapiiriä" ympärillämme. Kun erkanimme niin hän jätti minulle muutaman pienen kirjasen ja muutaman laulukasetin joita lueskelin ja kuuntelin 5 kk,n ajan jolloin sitten olin jo sydämeltäni "kypsä" ottamaan Jeesuksen vapahtajakseni.
Eräänä kevätpäivän iltana huhtikuun viimeisenä päivänä koin kuinka jokin ikäänkuin olisi puhunut minulle, niinkuin joku ihminen aivan vieressä.
Sisimmässäni "joku" sanoi, TAISTO! Olen antanut sinun syntisi anteeksi! Tahdotko seurata minua?
Nousin ylös sängystä jossa lueskelin Raamattua jonka olin AIRUT lehden kautta saanut ilmais tilauksena! Katselin ihmeissäni ympärilleni ja ketään en nähnyt! Katsoin ikkunasta ulos ja ovesta, ketään ei näkynyt!
Menin takaisin sängynlaidalle istuskelemaan, Raamattu toisessa kädessä ja käyrävartinen piippu toisessa kädessä, tunteet sekavina tapahtuneesta oudosta "ilmiöstä"! Ryhdyin kuitenkin uudelleen lukemaan Raamattua ja vain muutamien minuuttien jälkeen sama sanoma toistui, jolloinka koin voimakkaan sisäisen "voiman" koskettavan minua ja samalla vajosin polvilleni lattialle kyyneleet valuen poskiani pitkin, ja sain sanotuksi takaisin, että "jos olet sama Herra joka on antanut ystävälleni uuden elämän", niin minäkin tahdon ottaa vastaan sen saman! Olen ollut hyvin syntinen ja pahantekijä itseäni kohtaan ja humalapäissäni muita ihmisiä kohtaan, Herra tahdon seurata sinua nyt ja aina! Anna minulle siihen sinun voimasi! Jeesus tässä olen!
Hetken kuluttua sain voimakkaan sisäisen hengen kokemuksen ja "tunsin" kuinka minusta vedettiin ikäänkuin ohut "musta muovikelmu" pois ja koin selvästi kuinka vapauduin viinan ja tupakan ja rienaavan mielenlaadun pimeistä ajatuksistani ja koin kuinka "maailma kirkastui" ympärilläni aivan uskomattoman puhtaaksi ja kirkkaaksi!
Tämä tapahtui vuonna -80 huhtikuussa! Ja saan olla edelleenkin hänen seurassaan ja kulkea kohti iankaikkisuutta jossa kerran tämä "murheenlaakso" on vain taaksejäänyttä elämää! Halleluja! Kiitos Jumalalle Hänen Pojastaan Jeesuksesta Kristuksesta!
Kun sitten oli kulunut hieman vajaa vuosi uskoontulostani, niin painiskelin "kaste asian kanssa" kovasti, vaikka se ei minua koskaan ollut mitenkään ja milläänlailla koskettanut aiemmin, sillä olinhan ev,lut kirkon jäsen vaikka kristillisyydestä minulla ei ollut minkäänlaista käsitysträ. Enhän ollut edes rippikoulua käynyt, jotenka edes sieltä tulevaa Kristillisyydestä kertovaa tietoa minulla ei ollut!
Eräs "puolituttu" pappi antoi minulle erään adventistin osoitteen josko häneltä voisin ryhtyä kyselemään uskonasioista! Nyt kun ajattelen, niin envoi sanoa kuin, HUHHUH! Olipa siinäkin pappi! Luin todella ahkerasti Raamattua ja pian itse löysin uskovien kasteesta selvyyden ja muutaman vierailun jälkeen helsingin helluntaiseurakunnassa marssin saarnaajan puheille ja todistin uskosta hänelle ja kerroin myös näkemykseni uskovien kasteesta ennenkuin hän edes siitä ehti kysyä minulta! Hän kohta nousi ylös ja tokaisi! Halleluja! Halleluja! Kiitos Jumalalle!
Tuossa vaiheessa olin jo tehnyt "pesäeron" adventisteihin, en edes ehtinyt jäseneksi asti heihin tutustua! Erosin heistä koska koin eräät opin asiat eritavoin kuin he!
Sitten tässä samassa vaiheessa kun kävin itse kasteella olin vetämässä erästä "lauantai piiriä" vielä joka oli ev,lut kirkon miestenpiiri! Siinä oli meitä muistaakseni 5 tai 6 jotka olivat voimakkaalla "etsikkoajalla" elämässään! Kun he kuulivat minun kasteellakäymisestä, niin he halusivat kuulla miksi olin tämän kasteratkaisuni tehnyt vaikka olin jo kirkossa "vauvana kastettu"? He pyysivät minulta että kirjoittaisin ajatukseni yhdelle A4 paperille seuraavaan kertaan kun taas kokoonnumme!
Tein niinkuin he pyysivät ja jaoin heille kaikille monistamani kertomuksen miten olin tuon kasteasian nähnyt! Sovimme että tapaamme 2 viikon kuluttua jolloin he kaikki voivat itse tutustua kirjoitukseeni joka sisälsi runsaasti Raamatun jakeita kasteasiasta!
Kun sitten tapasimme uudelleen, niin neljä heistä halusivat ottaa itselleen uskovien kasteen joka upottamalla tapahtuu! Yksi heistä epäröi ja ei halunnut ottaa tuota kaste askelta. Rukoilimme ja koimme kuinka Jeesus kohtasi nämä miehet ja itkussasilmin tekivät sovintoa vapahtajansa kanssa, myöskin tämä joka ei rohjennut lähteä ottamaan Raamatullista upotuskastetta.
Työt sitten veivät minut aivan muualle ja pian tuo piiri lopetettiin. Nämä neljä myös muuttivat pois helsingistä aivan muualle ja liittyivät paikalliseen helluntaiseurakuntaan, jonka sain myöhemmin kuulla.
Tämä henkilö joka ei halunnut ottaa tätä uskovien upotuskaste askelta, ryhtyi kohta ryyppäämään ja sain pian myös kuulla hänen vaimoltaan, että mies oli lähtenyt jonkun kohtaamansa eestiläisen naisen kanssa asumaan jonnekin pohjoiseen! Heillä oli kaksi aivan pientä yhteistä lasta, toinen oli vielä vauva! Nyt en ole enään kuullut moneen vuoteen heistä mitään! Nämä helluntaiseurakuntaan liittyneet ovat edelleenkin uskossa, kaikki ympäri suomea!
On hyvä kun uskova heti saisi uskoontultuaan selville myös tuon niin kivisen perunan kuin tuo uskovien Raamatullinen "kaste kysymys"!
Tämmönen tarina sieltä täältä noin pääpiirteittäin muistellen tuolta uskoni alkutaipaleen historiasta!
Siunausta! ;)- mutta ei Raamatun
sanoja! Etsikää ensin Jumalan valtakuntaa ja hänen vanhurkauttaan! Ei ole toista nimeä annettu, jossa voisimme pelastua..Jeesus Kristus, Jumalan Poika on ristiinnaulittu puolestamme!
Tässä on musta aukko Taisto: "Sisimmässäni "joku" sanoi, TAISTO!"
Miksi et kysynyt kuten Paavali: Kuka olet Herra!
Siinä sen paljastit..totuuden..mene takaisin sille perustalle, jolle sinut jo lapsikasteessa
vietiin...Jeesuksen haavoitetulle arpiselle kädelle...älä repsahda ihme-tunne-muisto-jumalasi
syliin!
Jeesus kristus olkoon Herra...etsi häntä...pyydä häneltä armon kirkastumista...kirjoituksesi ei todista Hengessä Jeesuksesta...eivätkä kasteoppisikaan ole Raamatulliset!
siunausta elämääsi t. raimo - Minäuskon
mutta ei Raamatun kirjoitti:
sanoja! Etsikää ensin Jumalan valtakuntaa ja hänen vanhurkauttaan! Ei ole toista nimeä annettu, jossa voisimme pelastua..Jeesus Kristus, Jumalan Poika on ristiinnaulittu puolestamme!
Siinä sen paljastit..totuuden..mene takaisin sille perustalle, jolle sinut jo lapsikasteessa
vietiin...Jeesuksen haavoitetulle arpiselle kädelle...älä repsahda ihme-tunne-muisto-jumalasi
syliin!
Jeesus kristus olkoon Herra...etsi häntä...pyydä häneltä armon kirkastumista...kirjoituksesi ei todista Hengessä Jeesuksesta...eivätkä kasteoppisikaan ole Raamatulliset!
siunausta elämääsi t. raimoLaput pois silmiltä raimo. Arvostelet väärin Jumalan pelastavasta voimasta todistavien henkiöiden kertomukset ja vielä puolustat lapsikastetta joka ei ole raamatusta vaan jostain muualta. Hyvä siunkin on selvittää raamatun sanasta kun et edes tunne totuutta kaste asiassa...
- TaistoRa.
mutta ei Raamatun kirjoitti:
syliin!
siunausta elämääsi t. raimoVoi hyvä ystävä! Kyllä sinua kovasti ahdistaa!
Miksi koko ajan kapinoit joka asiassa herran omia vastaan! Taistelet silloin itse Herraa vastaan!
Kerroin tarinani noin suunnilleen seikkaperäisesti vapaasti muistellen! Älä nyt ota siitä itsellesi mitään paineita minun vuokseni! Minulla on tilit selvinä vapahtajani Jeesuksen kanssa! ;)
Mene ennemminkin itse Vapahtajamme Jeesuksen eteen ja pyydä anteeksi -KAIKKI- nurjat ajatuksesi muita Jeesukseen uskovia kohtaan! Tee se nyt heti ihan konkreettisesti! Saat silloin itsekin kokea Kristuksen Hengen vapautusta, joka on sinullekin elämäksi ja hengen vapaudeksi nyt sisälläsi oleviin henkisiin kahleisiisi!
Jeesus sinua armahtakoon ja runsaasti siunatkoon!
Terv, TaistoRa. ;)
- on se, että
Paavalin synnit pestiin pois kasteessa (Apt.22)
Eihän Paavali ollut uudestisyntynyt ennen vesikastetta kastetta...ei ollut siis pelastunut..
Miksipä häntä muuten olisi kehotettu huutamaan avuksi Herran nimeä...Herran nimeähän huudetaan avuksi, jotta pelastuttaisiin..
Vai käsketäänkö laivan kannelle merestä hukkumasta juuri pelastettua huutamaan apua, jotta hä'nelle ojennettaisiin symbolisesti vielä pelastusrengas...huomaatko että jos uskoontulo asetetaan kasteen ehdoksi, asia muuttuu mahdottomaksi..
Vain kylläiset saisivat ruokaa ja vain janoamattomille annettaisiin juomaa...terveille ja parantuneille lääkkeet...ei se noin voi mennä!Uudestikastamisen taustalla saattaa olla hienoinen oman tahdon vaatimus, joka on "minun ratkaisuni".
Eikö pikemmin pitäisi ajatella, mitä Jumala on tehnyt alkuperäisessä kasteessamme.
Kaste ei ole kaste ilman Jumalan tekoa.
Kasteessa Pyhä Henki liittää meidät Kristuksen ruumiiseen (1. Kor. 12:13).
Hän tekee sen vain kerran, eikä aina uudelleen.
Niinpä esim. luopionkaan ei tarvitse uusia kastettaan.
Kaste on yksi (Ef. 4:5).
Larry Christensson (luterilainen karismaatikko) kertoo omasta kastekipuiluistaan seuraavasti:
"Kamppaillessani itse tämän kysymyksen kanssa polvistuin eräänä päivänä yksinkertaisesti kiittämään Jumalaa siitä, mitä hän oli minun hyväkseni kasteessa tehnyt.
Vakuutuin tuon tapahtuman todellisuudesta.
Luovutin itseni uudelleen sen sisältämien uskon ja pyhyyden lupausten varaan.
Hetki oli hiljainen, mutta en ole unohtanut sitä.
Kaste on tapahtunut kerran, mutta uskon kautta se voi jatkuvasti uudistua."- hansutuulia
Huuda Herraa.. miksi? siksi että usko tulee aina Sanan kuulemisesta. Eihän kukaan voi tietää Jeesuksesta ja hänen sovitustyöstään ellei kukaan ole sitä kertomassa.
19:4 Niin Paavali sanoi: "Johannes kastoi parannuksen kasteella, kehoittaen kansaa uskomaan häneen, joka oli tuleva hänen jälkeensä, se on, Jeesukseen."
19:5 Sen kuultuaan he ottivat kasteen Herran Jeesuksen nimeen.
24:15 ja pidän sen toivon Jumalaan, että on oleva ylösnousemus, jota nämä itsekin odottavat, sekä vanhurskasten että vääräin. - hansutuulia
Tapio522 kirjoitti:
Uudestikastamisen taustalla saattaa olla hienoinen oman tahdon vaatimus, joka on "minun ratkaisuni".
Eikö pikemmin pitäisi ajatella, mitä Jumala on tehnyt alkuperäisessä kasteessamme.
Kaste ei ole kaste ilman Jumalan tekoa.
Kasteessa Pyhä Henki liittää meidät Kristuksen ruumiiseen (1. Kor. 12:13).
Hän tekee sen vain kerran, eikä aina uudelleen.
Niinpä esim. luopionkaan ei tarvitse uusia kastettaan.
Kaste on yksi (Ef. 4:5).
Larry Christensson (luterilainen karismaatikko) kertoo omasta kastekipuiluistaan seuraavasti:
"Kamppaillessani itse tämän kysymyksen kanssa polvistuin eräänä päivänä yksinkertaisesti kiittämään Jumalaa siitä, mitä hän oli minun hyväkseni kasteessa tehnyt.
Vakuutuin tuon tapahtuman todellisuudesta.
Luovutin itseni uudelleen sen sisältämien uskon ja pyhyyden lupausten varaan.
Hetki oli hiljainen, mutta en ole unohtanut sitä.
Kaste on tapahtunut kerran, mutta uskon kautta se voi jatkuvasti uudistua."Lue selvää suomea kasteesta, ja poista silmistäsi harso joka sinua estää sen näkemästä.
Apostolien teot
2:38 Niin Pietari sanoi heille: "Tehkää parannus ja ottakoon kukin teistä kasteen Jeesuksen Kristuksen nimeen syntienne anteeksisaamiseksi, niin te saatte Pyhän Hengen lahjan.
2:41 Jotka nyt ottivat hänen sanansa vastaan, ne kastettiin, ja niin heitä lisääntyi sinä päivänä noin kolmetuhatta sielua.
8:12 Mutta kun he nyt uskoivat Filippusta, joka julisti evankeliumia Jumalan valtakunnasta ja Jeesuksen Kristuksen nimestä, niin he ottivat kasteen, sekä miehet että naiset.
8:13 Ja Simon itsekin uskoi, ja kasteen saatuansa hän pysytteli Filippuksen seurassa; ja nähdessään ihmeitä ja suuria, voimallisia tekoja hän hämmästyi.
8:16 sillä hän ei ollut vielä tullut yhteenkään heistä, vaan he olivat ainoastaan kastetut Herran Jeesuksen nimeen.
9:18 Ja heti putosivat hänen silmistään ikäänkuin suomukset, ja hän sai näkönsä ja nousi ja otti kasteen. - hansutuulia
hansutuulia kirjoitti:
Huuda Herraa.. miksi? siksi että usko tulee aina Sanan kuulemisesta. Eihän kukaan voi tietää Jeesuksesta ja hänen sovitustyöstään ellei kukaan ole sitä kertomassa.
19:4 Niin Paavali sanoi: "Johannes kastoi parannuksen kasteella, kehoittaen kansaa uskomaan häneen, joka oli tuleva hänen jälkeensä, se on, Jeesukseen."
19:5 Sen kuultuaan he ottivat kasteen Herran Jeesuksen nimeen.
24:15 ja pidän sen toivon Jumalaan, että on oleva ylösnousemus, jota nämä itsekin odottavat, sekä vanhurskasten että vääräin.3:16 Kun Jeesus oli kastettu, nousi hän kohta vedestä, ja katso, taivaat aukenivat, ja hän näki Jumalan Hengen tulevan alas niinkuin kyyhkysen ja laskeutuvan hänen päällensä.
Apostolien teot
8:12 Mutta kun he nyt uskoivat Filippusta, joka julisti evankeliumia Jumalan valtakunnasta ja Jeesuksen Kristuksen nimestä, niin he ottivat kasteen, sekä miehet että naiset.
8:30 Niin Filippus juoksi luo ja kuuli hänen lukevan profeetta Esaiasta ja sanoi: "Ymmärrätkö myös, mitä luet?"
8:31 Niin hän sanoi: "Kuinka minä voisin ymmärtää, ellei kukaan minua opasta?" Ja hän pyysi Filippusta nousemaan ja istumaan viereensä.
8:35 Niin Filippus avasi suunsa ja lähtien tästä kirjoituksesta julisti hänelle evankeliumia Jeesuksesta.
8:38 Ja hän käski pysäyttää vaunut, ja he astuivat kumpikin veteen, sekä Filippus että hoviherra, ja Filippus kastoi hänet.
Aina tässä kuvataan että he astuivat veteen, miksi koska siinä kuvataan juuri millä tavalla kaste piti suorittaa, kasteen hauta. - hansutuulia
7. YKSI KASTE
"Yksi Herra, yksi usko, yksi kaste", Ef. 4:5. Ei ole kysymys mistä kasteesta tahansa, vaan UT:n järjestyksen mukaisesta, uskovaisena vastaanotetusta kasteesta. UT:n järjestyksen mukaan toimitettua kastetta ei tarvitse uusia.
8. KASTEEN MERKITYS
1) Kasteen pelastava merkitys, Mark. 16:16.
Pelastuksessa on sekä näkymätön että näkyvä puoli, Room. 10:10. Sydämessä tapahtunut uskonratkaisu ja muutos tulee näkyviin kastehetkessä, Apt. 2:37-40.
Arkki pelasti Nooan perhekunnan, mutta myös vesi pelasti heidät erottamalla heidät syntisestä maailmasta, 1 Piet. 3:20,21.
2) Kaste kuuliaisuuden askeleena. Se ei ole ihmisen oman vanhurskauden rakentamista, Joh. 3:36, Hebr. 11.1. Usko ja kuuliaisuus ovat kaksoset.
3) Kaste merkitsee hautaamista. Kuva ilmaisee hyvin kasteen merkityksen. Kuolimme silloin kun uskoimme Jeesukseen, Room. 6:10, 2 Kor. 5:14, Kol. 2:12.
Kuoltuamme meidät haudataan kasteessa Kristuksen kanssa, Room. 6:3,4,6.
Opetus ihmisen uudestisyntymisestä kasteessa on kuin väite ihmisen kuolemisesta hautaamisessa. Jeesuksen tie Golgata, hauta, ylösnousemus osoittaa tien meillekin (uudestisyntyminen, kaste, uusi elämä Kristuksessa).
4) Kaste merkitsee vihkiytymistä. Uudestisyntymisessä ihminen kihlataan Kristukselle, 2 Kor. 11:2. Tätä suhdetta ei saa salata. Kasteessa kihlattu vihkiytyy julkisesti seuraamaan Ylkäänsä.
9) KASTE PYHIEN YHTEYTEEN
Kasteessa ihminen astuu näkyväisen, uskovista ja kastetuista koostuvan seurakunnan yhteyteen, Apt. 2:41,42. Tämä on se eklesia, maailmasta uloskutsuttujen joukko, jonka Herra tunnustaa, Apt. 15:14.
10. KASTE UPOTTAMALLA
Sana, jolla kaste on ilmaistu UT:ssa on baptizoo. Se merkitsee upottaa, painaa veden sisään, pestä, kastaa. Lue Apt. 3:23, Mark. 1:9, Matt. 3:5,6, Apt. 8:36-39, Room. 6:4.
"Lapsikaste tuli kirkossa yleiseen käyttöön vasta viidennellä vuosisadalla. Baptismi on lisäksi ottanut
käyttöön alkukristillisen kastamisen muodon, upottamisen, joka monen luterilaisenkin teologin mielestä on sekä raamatullisin että soveliain" (Pentti Lempiäinen: Kirkon pyhät toimitukset). "...upottaminen oli keskiajan lopulle asti maassamme tavallisin kastamistapa..." (Lempiäinen: em. teos).
11. UUDESTISYNNYTTÄÄKÖ KASTE?
Uudestisyntyminen tapahtuu evankeliumin sanan kautta, 1 Kor. 4:15. Ihminen uudestisyntyy vedestä (Jumalan sana) ja Hengestä (Pyhä Henki), Joh. 3:5, Ef. 5:26, Tiit. 3:4,5, 1 Piet. 1:23, Jaak. 1:18. Kaste ei uudestisynnytä vaan vahvistaa näkyvästi sen.
12. KASTE JA EHTOOLLINEN
Kasteessa meitä muistutetaan omasta kuolemastamme, ehtoollisessa me julistamme Kristuksen kuolemaa. Uskova ja kastettu nauttii ehtoollista hengelliseksi virvoituksekseen ja uskonsa vahvistukseksi. Lue Apt. 2:41,42, 1 Kor. 11:28,29.
13. KASTE ISÄN JA POJAN JA PYHÄN HENGEN NIMEEN
Kastamme Jeesuksen oman käskyn mukaan kolmiyhteisen Jumalan nimeen, mikä merkitsee kastettavan tulemista tämän nimen omistajan valtapiiriin ja omaisuudeksi. Apostolien teoissa kerrotaan kasteista Jeesuksen nimeen, Apt. 2:38; 8:16; 10:48; 19:5.
14. KASTAMATTOMAN OSA
Pieni lapsi on autuas Kristuksen lunastusarmon tähden, Hebr. 2:13-15, 2 Kor. 5:19. Jeesus siunasi lapsia ja sanoi, että senkaltaisten on taivasten valtakunta, Mark. 10:13-16.
Jos joku ei pääse olosuhteista johtuen kasteelle, vaikka haluaisikin, hän on autuas uskon kautta
Kristukseen. On kuitenkin epäkristillistä olla ottamatta kastetta, jos siihen on mahdollisuus. Esim. muiden ihmisten vastustava asenne ei ole peruste kasteelta poisjäämiseen, Luuk. 14:26, Joh. 15:18-23.
15. KASTE JA PYHÄ HENKI
Uskoontulossa ihminen saa Pyhän Hengen todistuksen, että hän on Jumalan lapsi, Room. 8:16, Gal. 4:6. Pyhä Henki asuu jokaisessa uskovassa, Room. 8:9. Pyhän Hengen kaste on eri asia kuin uudestisyntyminen.
16. YMPÄRILEIKKAUSKO KASTEEN VERTAUSKUVA?
Paavali kuvasi ympärileikkauksella uudestisyntymistä Room 2:28, 29. Jeesus oli ympärileikattu ja kastatti itsensä. Missään ei opeteta, että kaste on tullut ympärileikkauksen sijaan.
"Ja nyt, mitä viivyttelet? Nouse, huuda avuksi hänen nimeänsä ja anna kastaa itsesi ja pestä syntisi", Apt. 22:16.
alkuun
D. SEURAKUNTA - HENGELLINEN KOTI
Me tarvitsemme hengellisen kodin, jossa saamme kaikkea sitä hoitoa ja turvaa, mitä koti voi antaa, Tämä koti on seurakunta.
1. KUNTA JA SEURAKUNTA EIVÄT OLE SAMA ASIA
Jotkut ovat tottuneet ajattelemaan, että kunta ja seurakunta ovat lähes sama asia. Tämä on ollut niin yleinen käsitys, että luterilaisen kirkon ulkopuolella olleita seurakuntia alettiin sanoa lahkolaisseurakunniksi. Raamattu tekee selvän eron uskovaisten ja uskottomien välillä, 2 Kor. 6:14-17. Seurakunta on maailmasta erotettu joukko. Matt. 13. luvun vertauksessa luste ja nisu kasvavat pellossa "elonleikkuuseen" asti. Pelto ei ole seurakunta, vaan se maailma, Matt. 13:36-39. Maailma ja seurakunta eivät ole sama asia.
2. HERRAN SEURAKUNTA
Seurakunta on Jumalan seurakunta, 1 Kor. 1:1,2, Apt. 20:28
3. SEURAKUNTA ON YLHÄÄLTÄ SYNTYNYT USKOVIEN YHTEYS
Seurakunta ei ole syntynyt inhimillisen järjestelyn tuloksena, sen alkuperä on taivaasta, Apt. 2. luku.
Jumalan synnyttämä seurakunta lisääntyi uskoon tulleilla, Apt. 2:47; 4:4; 5:14; 6:7; 9:31.
Seurakunta ei ole uskonnollinen yhdistys eikä sen jäsenyys ole verrattavissa mihinkään yhdistyksen jäsenyyteen. Seurakuntaan tullaan vain uudestisyntymisen ja kasteen kautta.
4. SEURAKUNNAN KAKSI MUOTOA
1) Universaalinen (yleinen) seurakunta. Tähän kuuluvat maailman kaikki uudestisyntyneet uskovat. Se on todellinen Kristuksen morsian, joka temmataan Herran tulemuksessa Karitsan häihin, 1 Tess. 4:13-18. Sen seurakunnan jäsenluettelot ovat ylhäällä, Ilm. 21:27.
2) Paikallisseurakunta. Lähes kaikki UT:n seurakuntakirjeet on kirjoitettu paikallisseurakunnalle.
Julistuksen tuloksena syntyi paikallisseurakuntia, 1 Kor. 4:15.
On kristittyjä, jotka eivät halua kuulua paikallisseurakuntaan. Heidän mielestään riittää yleinen
seurakunta. Todellinen seurakuntayhteys voidaan kokea vasta näkyvässä paikallisseurakunta-yhteydessä
- evankelista T
oma kastetilaisuuteni.24 valkopukuista Jeesukseen Kristukseen uskovaiseksi tullutta käveli kukin vuorollaan kastealtaaseen kastaja toimineen veljen kastettavaksi.Tuo veli rukoili kolmiyhteisen Jumalan, Isän , Pojan ja Pyhän Hengen nimeen ja sen jälkeen upotti kokonaan veden sisälle.KASTE, ei ole lihan saastan pois ottamista(synti, nehän saatiin silloin anteeksi, kun aloimme uskomaan Jeesukseen ja suullamme tunnustimme Room. 3:22) vaan hyvän omantunnon pyytämistä Jumalalta. Kun on tottelevainen ja kuuliainen Jumalan sanalle Raamatulle, se tuo elämään Hänen siunauksensa. EDELLEENKIN, ensin USKO sitten KASTE. Sinulle:joka olet tullut Jeesukseen uskovaksi, sanon anna kastaa itsesi nyt uskovan, ja nimen omaan uskovienkasteella.
- hen baptisma
Uudestikasteissa on iso riski saada sisälleen vierasta henkeä. Yksi kaste riittää. Vaikka enkeli taivaasta julistaisi uudestikastetta, niin sellaisele ei pidä mennä. Yksi kaste riittää. Hen baptisma.
http://koti.japo.fi/~ekallio/kaste.html - hansutuulia
hen baptisma kirjoitti:
Uudestikasteissa on iso riski saada sisälleen vierasta henkeä. Yksi kaste riittää. Vaikka enkeli taivaasta julistaisi uudestikastetta, niin sellaisele ei pidä mennä. Yksi kaste riittää. Hen baptisma.
http://koti.japo.fi/~ekallio/kaste.htmlmenemästä oikealle kasteelle, Sanan vastaan ottamisen jälkeen.
2:38 Niin Pietari sanoi heille: "Tehkää parannus ja ottakoon kukin teistä kasteen Jeesuksen Kristuksen nimeen syntienne anteeksisaamiseksi, niin te saatte Pyhän Hengen lahjan.
2:41 Jotka nyt ottivat hänen sanansa vastaan, ne kastettiin, ja niin heitä lisääntyi sinä päivänä noin kolmetuhatta sielua.
8:13 Ja Simon itsekin uskoi, ja kasteen saatuansa hän pysytteli Filippuksen seurassa; ja nähdessään ihmeitä ja suuria, voimallisia tekoja hän hämmästyi.
8:16 sillä hän ei ollut vielä tullut yhteenkään heistä, vaan he olivat ainoastaan kastetut Herran Jeesuksen nimeen.
9:18 Ja heti putosivat hänen silmistään ikäänkuin suomukset, ja hän sai näkönsä ja nousi ja otti kasteen. - Minäuskon
hen baptisma kirjoitti:
http://koti.japo.fi/~ekallio/kaste.htmlUskovienkaste riittää. Sen suhteen olet oikeassa että yksikaste riittää... :D
- lapset jätettiin pois
hansutuulia kirjoitti:
menemästä oikealle kasteelle, Sanan vastaan ottamisen jälkeen.
9:18 Ja heti putosivat hänen silmistään ikäänkuin suomukset, ja hän sai näkönsä ja nousi ja otti kasteen.Lahkolaisten tyypillinen tapa on eksyttää rajata lupaus Pyhän Hengen lahjan ja syntien anteeksisaamsiesta pois pieniltä lapsilta, jotka tietenkin kastettiin perheenpäämiehen tahdon ja uskon mukaisesti samaan uskontoon viemällä lapset kasteelle. Niin kristityt toimivat ja ovat toimineet jo 2000 vuotta ja toimivat edelleenki. Lasten kasteeseen kielteisesti syntyneet lahkot ja kultit syntyivät vasta 1900-luvun alun Amrikasssa. Mutta ne on helppo tunnistaa ja varoa niitä.
38 Niin Pietari sanoi heille: "Tehkää parannus ja ottakoon kukin teistä kasteen Jeesuksen Kristuksen nimeen syntienne anteeksisaamiseksi, niin te saatte Pyhän Hengen lahjan.
39 Sillä teille ja teidän lapsillenne tämä lupaus on annettu ja kaikille, jotka kaukana ovat, ketkä ikinä Herra, meidän Jumalamme, kutsuu."
14 Ja eräs Lyydia niminen purppuranmyyjä Tyatiran kaupungista, jumalaapelkääväinen nainen, oli kuulemassa; ja Herra avasi hänen sydämensä ottamaan vaarin siitä, mitä Paavali puhui.
15 Ja kun hänet ja hänen perhekuntansa oli kastettu, pyysi hän meitä sanoen: "Jos te pidätte minua Herraan uskovaisena, niin tulkaa minun kotiini ja majailkaa siellä". Ja hän vaati meitä. - hansutuulia
lapset jätettiin pois kirjoitti:
Lahkolaisten tyypillinen tapa on eksyttää rajata lupaus Pyhän Hengen lahjan ja syntien anteeksisaamsiesta pois pieniltä lapsilta, jotka tietenkin kastettiin perheenpäämiehen tahdon ja uskon mukaisesti samaan uskontoon viemällä lapset kasteelle. Niin kristityt toimivat ja ovat toimineet jo 2000 vuotta ja toimivat edelleenki. Lasten kasteeseen kielteisesti syntyneet lahkot ja kultit syntyivät vasta 1900-luvun alun Amrikasssa. Mutta ne on helppo tunnistaa ja varoa niitä.
38 Niin Pietari sanoi heille: "Tehkää parannus ja ottakoon kukin teistä kasteen Jeesuksen Kristuksen nimeen syntienne anteeksisaamiseksi, niin te saatte Pyhän Hengen lahjan.
39 Sillä teille ja teidän lapsillenne tämä lupaus on annettu ja kaikille, jotka kaukana ovat, ketkä ikinä Herra, meidän Jumalamme, kutsuu."
14 Ja eräs Lyydia niminen purppuranmyyjä Tyatiran kaupungista, jumalaapelkääväinen nainen, oli kuulemassa; ja Herra avasi hänen sydämensä ottamaan vaarin siitä, mitä Paavali puhui.
15 Ja kun hänet ja hänen perhekuntansa oli kastettu, pyysi hän meitä sanoen: "Jos te pidätte minua Herraan uskovaisena, niin tulkaa minun kotiini ja majailkaa siellä". Ja hän vaati meitä.kaste tapahtui!
- päämies
hansutuulia kirjoitti:
kaste tapahtui!
Perheenpäämiehen uskon ja tahdon mukaisesti koko perhe kastettiin sen ajan yhteisöissä samaan uskoon kaikki kerralta.
Lyydiankin tapauksessa vain Lyydian uskosta mainitaan siten, että hän kysyi muiden ihmisten mielipidettä pidetäänkö häntä uskovaisena kasteen jälkeen.
Kastettuja alettiin kutsua uskovaisiksi sen ajan käytännön ja teminologian mukaisesti. Pitää tuntea juutalaisuutta, jotta voi ymmärtää Raamattua.
Lootin perheestäkin enkeli pelasti perheenjäseniä ikäänkuin tulesta temmaten.
Paavalikin meni synneissään kasteelle, jossa synnit pestiin pois, sillä kaste saadaan "syntienne anteeksisaamiseks" ja siinä saadaan luvattu Pyhän Hengen lahja. Lupaus on teille JA TEIDÄN LAPSILLENNE. Amen. - hansutuulia
päämies kirjoitti:
Perheenpäämiehen uskon ja tahdon mukaisesti koko perhe kastettiin sen ajan yhteisöissä samaan uskoon kaikki kerralta.
Lyydiankin tapauksessa vain Lyydian uskosta mainitaan siten, että hän kysyi muiden ihmisten mielipidettä pidetäänkö häntä uskovaisena kasteen jälkeen.
Kastettuja alettiin kutsua uskovaisiksi sen ajan käytännön ja teminologian mukaisesti. Pitää tuntea juutalaisuutta, jotta voi ymmärtää Raamattua.
Lootin perheestäkin enkeli pelasti perheenjäseniä ikäänkuin tulesta temmaten.
Paavalikin meni synneissään kasteelle, jossa synnit pestiin pois, sillä kaste saadaan "syntienne anteeksisaamiseks" ja siinä saadaan luvattu Pyhän Hengen lahja. Lupaus on teille JA TEIDÄN LAPSILLENNE. Amen.ei tarkoita sitä että ne olisi aina lapsia, niisät tulee joskus aikuisia, tässä ei ole kysymys fyysisestä pienuudesta, vaan tämä lupaus kuuluu teidän lapsillenne ja heidän lapsilleen, suku jatkuu...
- sukupolvi
hansutuulia kirjoitti:
ei tarkoita sitä että ne olisi aina lapsia, niisät tulee joskus aikuisia, tässä ei ole kysymys fyysisestä pienuudesta, vaan tämä lupaus kuuluu teidän lapsillenne ja heidän lapsilleen, suku jatkuu...
Pietari puhui just sen sukupolven lapsista, jotka piti kiireesti kastaa. Asia nimenomaa sanotaan erikseen, että oli kyse juuri siitä sukupolvesta, joka eli Pietarin aikana.
40 Ja monilla muillakin sanoilla hän vakaasti todisti; ja hän kehoitti heitä sanoen: "Antakaa pelastaa itsenne tästä nurjasta sukupolvesta".
Sitten kastaminen alkoi perhekunnittain. Amen. - hansutuulia
sukupolvi kirjoitti:
Pietari puhui just sen sukupolven lapsista, jotka piti kiireesti kastaa. Asia nimenomaa sanotaan erikseen, että oli kyse juuri siitä sukupolvesta, joka eli Pietarin aikana.
40 Ja monilla muillakin sanoilla hän vakaasti todisti; ja hän kehoitti heitä sanoen: "Antakaa pelastaa itsenne tästä nurjasta sukupolvesta".
Sitten kastaminen alkoi perhekunnittain. Amen.kaikki on Sanssa, jos Jumala ei vedä puoleensa, ei voi pelastuakaan.
Tajua nyt hyvä ihminen, ihminen ei voi pelastua ilman Jeesusta, kaste ei silloin ole se joka pelastaa. Usko Herraan Jeesukseen niin sinä pelastut. Joka uskoo ja kastetaan se pelastuu, mutta joka ei usko, se tuomitaan kadotukseen.
Usko ja kaste, on Raamatussa oleva järjestys.
Pienikin lapsi joka ymmärtää Jeesuksen syntyneen ja tajuaa myös että hänkin tarvitsee pelastusta, kun ilman häntä ei voi päästä taivaaseen. Ymmärrys asioihin pitää myös olla.
Filippus opetti Jumalan Sanaa hoviherralle ja he menivät välittömästi kasteelle, nousivat ylös vedestä. Tämä kertoo että usko tulee kuulemisest, mistä muuten se voi tullakkaan.
Risti on otettava jokaisen ja uskottava Sana, joka uskoo ja.... - sanan
hansutuulia kirjoitti:
kaikki on Sanssa, jos Jumala ei vedä puoleensa, ei voi pelastuakaan.
Tajua nyt hyvä ihminen, ihminen ei voi pelastua ilman Jeesusta, kaste ei silloin ole se joka pelastaa. Usko Herraan Jeesukseen niin sinä pelastut. Joka uskoo ja kastetaan se pelastuu, mutta joka ei usko, se tuomitaan kadotukseen.
Pienikin lapsi joka ymmärtää Jeesuksen syntyneen ja tajuaa myös että hänkin tarvitsee pelastusta, kun ilman häntä ei voi päästä taivaaseen. Ymmärrys asioihin pitää myös olla.
Filippus opetti Jumalan Sanaa hoviherralle ja he menivät välittömästi kasteelle, nousivat ylös vedestä. Tämä kertoo että usko tulee kuulemisest, mistä muuten se voi tullakkaan.
Risti on otettava jokaisen ja uskottava Sana, joka uskoo ja....Johannes kuuli Marian tervehdyksen sanan ja hypähti ilosta ja ilmaisi siten uskonsa äitinsä kohdussa. Johannes oli täytetty Pyhällä Hengellä jo äitinsä kohdussa.
Jumalan synnyttämä pelastava usko on yksi Pyhän Hengen ominaisuus, kuten toivo ja rakkauskin.
Jos kerran kohdussa oleva sikiö kuulee sanan ja ilmaisee uskonsa ilosta hypähtämällä, niin tietenkin vauva kuulee sanan ja ottaa Pyhän Hengen lahjan vastaan kasteessa, jos sen kerran pysyi ottamaan vastaa sikiökin Elisabethin kohdussa, vai oletko "kostonhimoinen", joka haluaa riistää lapsilta Pyhän Hengen lahjan?
Ps. 8:2
(8:3) Lasten ja imeväisten suusta sinä perustit voiman vastustajaisi tähden, että kukistaisit vihollisen ja kostonhimoisen.
Matt. 21:16
ja sanoivat hänelle: "Kuuletko, mitä nämä sanovat?" Niin Jeesus sanoi heille: "Kuulen; ettekö ole koskaan lukeneet: 'Lasten ja imeväisten suusta sinä olet valmistanut itsellesi kiitoksen hansutuulia kirjoitti:
kaikki on Sanssa, jos Jumala ei vedä puoleensa, ei voi pelastuakaan.
Risti on otettava jokaisen ja uskottava Sana, joka uskoo ja....Jos lapset, joita Jeesus kutsui tykönsä ja joita vanhemmat toivat Hänen tykönsä, kykenivät ottamaan Jeesuksen välittämän siunauksen (Jumalan valtakunnan) vastaan lahjana, ilman mitään omia ansioita ja suorituksia, niin miksi he eivät ottaisi vastaan sitä siunausta, minkä kaste välittää (Apt. 2:38,39)?
Vai liittyykö mielestäsi kasteeseen mitään siunausta (armoa), jonka lapsikin voi ottaa vastaan, vai onko se pelkkää muotomenoa (upotus ja oma suoritus) tai symboliikkaa, vartauskuvallisuutta?- hansutuulia
Tapio522 kirjoitti:
Jos lapset, joita Jeesus kutsui tykönsä ja joita vanhemmat toivat Hänen tykönsä, kykenivät ottamaan Jeesuksen välittämän siunauksen (Jumalan valtakunnan) vastaan lahjana, ilman mitään omia ansioita ja suorituksia, niin miksi he eivät ottaisi vastaan sitä siunausta, minkä kaste välittää (Apt. 2:38,39)?
Vai liittyykö mielestäsi kasteeseen mitään siunausta (armoa), jonka lapsikin voi ottaa vastaan, vai onko se pelkkää muotomenoa (upotus ja oma suoritus) tai symboliikkaa, vartauskuvallisuutta?ovat jo kaksi eri asiaa, tässä missä Jeesus siunasi lapset oli varmasti pieniä ja isoja.
Mutta lapsi, siis nyt ei ole kysymys imeväisestä, voi ottaa varmasti Jeesuksen vastaan, olihan omani 7 vuotias kun hän otti Jeesuksen vastaan ja täyttyi Pyhällä Hengellä hyvin pian uskon askeleen jälkeen. Kasteelle meni 13-14 vuotiaana. Joka ymmärtää kuka on Jeesus ja miksi hän tuli tänne, on sovelias ikä ottamaan hänet sydämeen kun ymmärtää Jeesuksen sovituksen. Syntien anteeksisaamisen.
Itse näen, että lapseni joka ei ymmärrä Jeesuksesta muuta kuin Jeesus sanan, mutta ei voi sitä vielä ymmärryksellään käsittää, saa levätä rauhassa ilman pakko käännytyksiä.
Jeesus antoi vapauden, uskoa häneen tai olla uskomatta. On hieno asia että luterilaisessa julistetaan ristiin naulittua Kristusta, mutta tuo vauva kastelu saisi jäädä väliin.
Uskovat kun liitettiin seurakuntaan parannuksen ja kasteen jälkeen. Heitä alettiin kutsumaan ensimmäisiksi Kristityiksi, Suomessa sana kristitty on pilattu, koska sen pukevat päällensä jokainen ihminen vaikka rypee synnissä ilman Jeesusta. Siksi on niin vaikea sanoa jollekkin että olen kristitty kun he vetotavat siihen että kyllä se on nähty mitä kristityt tekevät. (puhunkin sitten uudestisynytmisestä) Tämä perustuu ihmisten 'näkemään' 'totuuteen' eikä niinkään siihen että todellisia kristittyjä on kuitenkin vähän johon sana todella istuu, sen oikeassa merkityksessä.
Jouduin juuri tässä tästä asiasta keskustelemaan erään henkilön kanssa joka sanoi että Islami on paremi uskonto kun Kristityt tekevät pahojaan, tappavat ja tekevät ihan mitä vaan.
Niin tässä on tulos kun sansaa Kristitty väärin käytetään. Ihmisten päät menee sekaisin, kun se on pilattu ihmisten toimesta. Ollaan Jeesuksen todistajia, niin että se myös näkyy meistä oikeassa merkityksessä, ettei kenelläkään vastaväittäjällä ole meistä mitään pahaa sanomista. - RitariOlevainen
sukupolvi kirjoitti:
Sitten kastaminen alkoi perhekunnittain. Amen.omia tarpeitasi myötäillen ja omia uskomuksia,vääntäen Pietarin saarnaa omaan muotojumaliseen tarpeeseesi.
"". Pankaa siis pois kaikki pahuus ja kaikki vilppi ja ulkokultaisuus ja kateus ja kaikki panettelu,
2. ja halatkaa niinkuin vastasyntyneet lapset sanan väärentämätöntä maitoa, että te sen kautta kasvaisitte pelastukseen,
3. jos "olette maistaneet, että Herra on hyvä".
4. Ja tulkaa hänen tykönsä, elävän kiven tykö, jonka ihmiset tosin ovat hyljänneet, mutta joka Jumalan edessä on valittu, kallis,
5. ja rakentukaa itsekin elävinä kivinä hengelliseksi huoneeksi, pyhäksi papistoksi, uhraamaan hengellisiä uhreja, jotka Jeesuksen Kristuksen kautta ovat Jumalalle mieluisia.
6. Sillä Raamatussa sanotaan: "Katso, minä lasken Siioniin valitun kiven, kalliin kulmakiven; ja joka häneen uskoo, ei ole häpeään joutuva".
7. Teille siis, jotka uskotte, se on kallis, mutta niille, jotka eivät usko, "on se kivi, jonka rakentajat hylkäsivät, tullut kulmakiveksi"
8. ja "kompastuskiveksi ja loukkauskallioksi". Koska he eivät tottele sanaa, niin he kompastuvat; ja siihen heidät on pantukin.
9. Mutta te olette "valittu suku, kuninkaallinen papisto, pyhä heimo, omaisuuskansa, julistaaksenne sen jaloja tekoja", joka on pimeydestä kutsunut teidät ihmeelliseen valkeuteensa"" - LAITA RAAM...............
hen baptisma kirjoitti:
http://koti.japo.fi/~ekallio/kaste.htmllaita Raamatun kohta joka kieltää uskoon tulleen menemästä kasteelle?
- evankelista T
hansutuulia kirjoitti:
menemästä oikealle kasteelle, Sanan vastaan ottamisen jälkeen.
9:18 Ja heti putosivat hänen silmistään ikäänkuin suomukset, ja hän sai näkönsä ja nousi ja otti kasteen.näin on, olemme saaneet maistaa, tosi se on, siukkista.
- evankelista T
sanan kirjoitti:
Johannes kuuli Marian tervehdyksen sanan ja hypähti ilosta ja ilmaisi siten uskonsa äitinsä kohdussa. Johannes oli täytetty Pyhällä Hengellä jo äitinsä kohdussa.
Jumalan synnyttämä pelastava usko on yksi Pyhän Hengen ominaisuus, kuten toivo ja rakkauskin.
Jos kerran kohdussa oleva sikiö kuulee sanan ja ilmaisee uskonsa ilosta hypähtämällä, niin tietenkin vauva kuulee sanan ja ottaa Pyhän Hengen lahjan vastaan kasteessa, jos sen kerran pysyi ottamaan vastaa sikiökin Elisabethin kohdussa, vai oletko "kostonhimoinen", joka haluaa riistää lapsilta Pyhän Hengen lahjan?
Ps. 8:2
(8:3) Lasten ja imeväisten suusta sinä perustit voiman vastustajaisi tähden, että kukistaisit vihollisen ja kostonhimoisen.
Matt. 21:16
ja sanoivat hänelle: "Kuuletko, mitä nämä sanovat?" Niin Jeesus sanoi heille: "Kuulen; ettekö ole koskaan lukeneet: 'Lasten ja imeväisten suusta sinä olet valmistanut itsellesi kiitoksenvauva TÄYTTYI jo kohdussa Pyhällä Hengellä, eikä häntä ollut vielä kastettu, kuten ev. lut oppi opettaa? Jos tuo vauva kaste on pelastavaa laatua oleva ja edellytys pelastukseen kuten ev. lut kirkko opettaa, niin mitenkä nyt Jumala vuodattikin Pyhän Hengen äitinsä kohdussa olevaan, kastamattomaan ?
- myöhemmin
evankelista T kirjoitti:
vauva TÄYTTYI jo kohdussa Pyhällä Hengellä, eikä häntä ollut vielä kastettu, kuten ev. lut oppi opettaa? Jos tuo vauva kaste on pelastavaa laatua oleva ja edellytys pelastukseen kuten ev. lut kirkko opettaa, niin mitenkä nyt Jumala vuodattikin Pyhän Hengen äitinsä kohdussa olevaan, kastamattomaan ?
Vasta Jeesus asetti kristillisen kasteen kuolemansa ja ylösnousemuksensa jälkeen, jotta kaikki lapset saisivat Pyhän Hengen, eikä vain Johannes. Johanneksen tapaus osoittaa, ettei tarvitse pelätä, kun lapsi saa kasteessa Pyhän Hengen.
Pyhä Henki oli läsnä jo maailman luomisessa. - evankelista T
myöhemmin kirjoitti:
Vasta Jeesus asetti kristillisen kasteen kuolemansa ja ylösnousemuksensa jälkeen, jotta kaikki lapset saisivat Pyhän Hengen, eikä vain Johannes. Johanneksen tapaus osoittaa, ettei tarvitse pelätä, kun lapsi saa kasteessa Pyhän Hengen.
Pyhä Henki oli läsnä jo maailman luomisessa.onhan se selitys tuokin, jollainhan sitä on....ei vaan mene läpi.
LAITA RAAM............... kirjoitti:
laita Raamatun kohta joka kieltää uskoon tulleen menemästä kasteelle?
Laitappas sinä Raamatusta kohta, jossa kielletään lapsilta usko!
Laita vielä vahvistukseksi Raamatun kohta, jossa pieneltä lapselta vaaditaan tiettyä ymmärrystä (ikää) ja kypsyneisyyttä pätevän kasteen ehdoksi!
(Mark. 9:36-37,42, Mark. 13-15)Tapio522 kirjoitti:
Laita vielä vahvistukseksi Raamatun kohta, jossa pieneltä lapselta vaaditaan tiettyä ymmärrystä (ikää) ja kypsyneisyyttä pätevän kasteen ehdoksi!
(Mark. 9:36-37,42, Mark. 13-15)...Mark. 9:36-37,42
Piti oleman Mark. 10:13-15
Voisit vielä laittaa Raamatun kohdan, joka kieltää "ymmärtämättömiltä" lapsilta kasteen!
Sallikaa lasten tulla...Mark. 10:14. (Tässä tapauksessa vanhemmat toivat).
Miten sinä tuot lapset Jeesuksen luo?- hansutuulia
Tapio522 kirjoitti:
...Mark. 9:36-37,42
Piti oleman Mark. 10:13-15
Voisit vielä laittaa Raamatun kohdan, joka kieltää "ymmärtämättömiltä" lapsilta kasteen!
Sallikaa lasten tulla...Mark. 10:14. (Tässä tapauksessa vanhemmat toivat).
Miten sinä tuot lapset Jeesuksen luo?kyselet miten lapset tuodaan Jeesuksen tykö. Ihan samalla tavalla ne tuodaan siunattavaksi, niinkuin Jeeuskin teki hän siunasi lapset muttei tuossa kastanut. Uskovina me tuomme seurakunna eteen lapsemme ja siunamme ne yhdessä Jeesuksen nimeen.
Miksi väännät sellaista mitä ei ole Raamatussa.
Olet sitä nyt vääntänyt etkä ole pystynyt toteen näyttämään mitään vauvakasteesta, etkä pystykään.
Koska uskoon tullee vain kastettiin. Ei pieniltä vauvoilta vaadittu mitään sillä he ovat Jeesuksen mukaan taivasten valtakunnan kaltaisia.
Mitä ne Tapio silloin ovat. He ovat kelvollisia ja puhtaita. Olsiko Jeesus muuten niin sanonut.
Hän ei sanonut vauvoista että tee parannus ja ota kaste. Ei kun sellaista ei Jeesus sanonut.
Pakko käännytystä on kaste luterilaisilla.
Luterilaisuus käännyttää ihmiset uskoon, mutta tuo kaste ei hyödytä mitään jos ihminen ei ensin usko Jeesukseen.
Jeesus nimenomaan käski uskomaan itseensä. Mitä kaste hyödyttää ilman Jeesukseen uskomista, ei mitään.
Pyydän jo lopeta Tapio. Sinun pitää hyväksyä mitä Sanaan on kirjitettu, tee parannus ja ota kaste Jeesuksen Kristuksen nimeen. Siellä ei muuta ole sanottu.
Siellä ei sanottu että ottakaa kääntymättömät kaste, vaan siellä todella sanottiin tehkää parannus. Avaa silmäsi ja usko Jeesuksen parannussaarna. Menkää ja tehkää kaikista kansoista Minun OPETUSLAPSIANI, eli uudestisyntyneitä ja kastakaa heitä ja opettamalla heitä. Amen. hansutuulia kirjoitti:
kyselet miten lapset tuodaan Jeesuksen tykö. Ihan samalla tavalla ne tuodaan siunattavaksi, niinkuin Jeeuskin teki hän siunasi lapset muttei tuossa kastanut. Uskovina me tuomme seurakunna eteen lapsemme ja siunamme ne yhdessä Jeesuksen nimeen.
Olet sitä nyt vääntänyt etkä ole pystynyt toteen näyttämään mitään vauvakasteesta, etkä pystykään.
Koska uskoon tullee vain kastettiin. Ei pieniltä vauvoilta vaadittu mitään sillä he ovat Jeesuksen mukaan taivasten valtakunnan kaltaisia.
Mitä ne Tapio silloin ovat. He ovat kelvollisia ja puhtaita. Olsiko Jeesus muuten niin sanonut.
Hän ei sanonut vauvoista että tee parannus ja ota kaste. Ei kun sellaista ei Jeesus sanonut.
Luterilaisuus käännyttää ihmiset uskoon, mutta tuo kaste ei hyödytä mitään jos ihminen ei ensin usko Jeesukseen.
Jeesus nimenomaan käski uskomaan itseensä. Mitä kaste hyödyttää ilman Jeesukseen uskomista, ei mitään.
Pyydän jo lopeta Tapio. Sinun pitää hyväksyä mitä Sanaan on kirjitettu, tee parannus ja ota kaste Jeesuksen Kristuksen nimeen. Siellä ei muuta ole sanottu.
Siellä ei sanottu että ottakaa kääntymättömät kaste, vaan siellä todella sanottiin tehkää parannus. Avaa silmäsi ja usko Jeesuksen parannussaarna. Menkää ja tehkää kaikista kansoista Minun OPETUSLAPSIANI, eli uudestisyntyneitä ja kastakaa heitä ja opettamalla heitä. Amen.Hansutuulia opettaa: "kyselet miten lapset tuodaan Jeesuksen tykö. Ihan samalla tavalla ne tuodaan siunattavaksi, niinkuin Jeesuskin teki hän siunasi lapset muttei tuossa kastanut.."
Eipä Jeesus kastanut ketään muitakaan (Jh 4:2 - vaikka Jeesus ei itse kastanut, vaan hänen opetuslapsensa -)
---
Milloin Jeesus antoi kaste- ja opetuskäskynsä?
Milloin tapahtui ensimmäinen kristillinen kaste?
(Antoiko Jeesus muuten lasten siunaamiskäskyä ja löytyykö siitä esimerkkejä esim. Apt. teoissa?
Perhekuntakasteita kyllä löytyy useitakin!)- kasteen asettamisesta
hansutuulia kirjoitti:
kyselet miten lapset tuodaan Jeesuksen tykö. Ihan samalla tavalla ne tuodaan siunattavaksi, niinkuin Jeeuskin teki hän siunasi lapset muttei tuossa kastanut. Uskovina me tuomme seurakunna eteen lapsemme ja siunamme ne yhdessä Jeesuksen nimeen.
Siellä ei sanottu että ottakaa kääntymättömät kaste, vaan siellä todella sanottiin tehkää parannus. Avaa silmäsi ja usko Jeesuksen parannussaarna. Menkää ja tehkää kaikista kansoista Minun OPETUSLAPSIANI, eli uudestisyntyneitä ja kastakaa heitä ja opettamalla heitä. Amen.Jeesuksen eläissä oli käytössä ainoastaan Johanneksen parannuksen vesikaste, jolla Jeesus ei kastanut ketään (Joh.4:2)
Jeesus koski lapsiin, kosketus tarkoittaa paranemista sairauksista, syntien anteeksiantamista ja voiman eli hengen siirtymistä siihen jota Jeesus koski. Jeesuksen kosketus on ihan eri asia kuin pelkkä ihmisen antama lapsen siunaus?
Alkuseurakunnan ajalta Raamatussa ei ole pienintäkään viittausta siihen vapaiden suuntien käytöntöön, että lapsille olisi järjestetty pelkkä ihmisen siunaustilaisuus perhekasteen korvikkeen. ei tietenkään, koska kastaminen tapahtui perhekunnittain ja lapset saivat kristillisen kasteen. - evankelista T
Tapio522 kirjoitti:
(Mark. 9:36-37,42, Mark. 13-15)esitä sinulle kysymyksen, niin sinä vastaat minulle kysymyksellä, ovela väistö.No odotan edelleen vastaustasi, tuleekohan?
evankelista T kirjoitti:
vauva TÄYTTYI jo kohdussa Pyhällä Hengellä, eikä häntä ollut vielä kastettu, kuten ev. lut oppi opettaa? Jos tuo vauva kaste on pelastavaa laatua oleva ja edellytys pelastukseen kuten ev. lut kirkko opettaa, niin mitenkä nyt Jumala vuodattikin Pyhän Hengen äitinsä kohdussa olevaan, kastamattomaan ?
"evankelista" sanoi:
"...vauva TÄYTTYI jo kohdussa Pyhällä Hengellä, eikä häntä ollut vielä kastettu, kuten ev. lut oppi opettaa? Jos tuo vauva kaste on pelastavaa laatua oleva ja edellytys pelastukseen kuten ev. lut kirkko opettaa, niin mitenkä nyt Jumala vuodattikin Pyhän Hengen äitinsä kohdussa olevaan, kastamattomaan "?
Vastaus:
"Kristillistä kastetta ei silloin ollut vielä olemassakaan".
Milloin mielestäsi voitiin kastaa uskovia ja heidän lapsiaan "Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen"?
(Huom! Raamatun mukaan lapsikin voi uskoa, Mark.9:42)
--
(Voimme käsitellä Mark. 16:16 ja 1. Piet. 3:21 eri topic:ssa.)
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 4510942
- 827349
Minua nainen harmittaa, että en pääse sun rahoihin käsiksi
En pysty myöskään pilaamaan elämääsi niin kauan kun sulla on fuck off pääomaa. Harmittaa myös etten tiedä kuinka paljon445374- 725323
Onko muita oman polkunsa kulkijoita
Jotka ei oikein pärjää kenenkään kanssa eli on niin omat ajatukset ja omat mielenkiinnon kohteet yms. On tavallaan sella764658Sydän karrella
Jos yritän olla niin rehellinen kuin pystyn paljastamatta mitään tärkeää. Ensiksi mä huomasin sun tuijottavan mua. Ihme334123- 472968
- 362895
- 402400
Sinällään hauska miten jostakin
jaksetaan juoruta vaikka mitä. Jakorasia yms. Raukkamaista toimintaa. Annetaan jokaisen elää rauhassa eikä levitellä per372259