Hei te, etenkin lapsiperheelliset, jotka käytte päivittäin Riihimäeltä (tai Hyvinkäältä) töissä pääkaupunkiseudulla, suositteletteko muuttoa Riihimäelle (tai Hyvinkäälle)? Kuinka raskaana pidätte työmatkaanne? Halvempi asuntojen hintataso houkuttaa, mutta matka arveluttaa.
Käytättekö junaa vai henkilöautoa? Kummankin edut ja haitat?
Työmatka Riihimäeltä pääkaupunkiseudulle
15
7216
Vastaukset
- dream_er
Moikka,
mulla on vähn samankaltanen tilanne.
Me ollaan muuttamassa Riihimäelle ja tulen käymään sieltä vuorotyössä Järvenpäässä.
Juu, asunnot on sielläpäin halvempia...
Mulla on itellä vakkaripaikka, mutta tarkotus on kyllä etsiä Riksusta töitä.
Lapset on onneksi jo koululaisia, ettei tarvitse viedä ketään päiväkotiin.
Mutta mulla on asunto Riksussa lähellä asemaa ja työpaikka Järvenpäässä keskustassa, niin luulen kyllä jaksavani.
Helsinkiin tietenkin pidempi matka ja onko siellä päässä sitten asemalta minkälainen matka.
Mutta jos päivätyö, niin se on kyllä iisimpi ja miksi ei voisi samalla etsiä Riihimäeltä /Hyvinkäältä töitä....
Mukavaa joulunodotusta- Armiida_60
Olen jo pitkään käynyt töissä Helsingissä Lopelta tai Riihimäeltä. Joko omalla autolla tai junalla. En näe siinä mitään ongelmaa, sehän on ihan yleistä.
Itse en edes kestäisi olla töissä ja asua niin pienillä paikkakunnilla. Ihan kuin olisi vankilassa, josta ei pääse pois kuin viikonloppuisin.
- troll_
Jos työskentelet "normiaikoina" (7-17 välillä), niin autoilevalle aamuliikenne on toisinaan raastavaa Keimolasta eteenpäin. Itse ajan Pasilaan 45-50min, koska ei osu ruuhkat kohdalle. klo 8-9 tienoolla matka saattaa kuitenkin viedä noin 90 minuuttia. Jos kulkisin autolla, niin bensaan menisi noin 250e/kk)
IC juna (Riihimäki) nopein ja ehkä mukavin (hinta n. 215e/30 päivää?). Aamu 7-8 aikoihin saataa olla istupaikat aika harvassa. Matka Pasilaan taittuu 40 minuutissa. Paikallisjuna halvin vaihtoehto (30 päivän lippu 157e) ja työajoista johtuen myös meikäläisen suosima (T-junia jo klo 3-4). Paikallisjunat starttaavat usein Riihimäen asemalta, eli istumapaikkojakin löytyy. n.50-55 min.
Eli jos kuljet 7-17 välillä autolla, niin veikkaisin että saattaa olla raskasta pidemmän päälle. Junalla harvinaisen helppoa, varsinkin jos on lukemista tai unilahjoja.
Itse en muuttaisi Riihimäen rauhasta Helsinkiin. 10 vuotta työmatkoja takana. Liikenneyhteydet ovat mielestäni käsittämättömän hyvät, kaupungin kokoon nähden. Paikallisliikenne tosin on heikolla mallilla, mutta kävelemälläkin pääse kaupungin päästä päähän puolessa tunnissa. - Hyvinkäältä-Helsinkiin
Mä en itse henk koht muuttais Hyvinkäältä Riksuun kun siellä on ihan kaupungin kyljessä ekokem.Ekokem on polttolaitos joka polttaa kaikenmaailman kemikaalit ja ongelmajätteet ja nyt sinne rakennetaan vielä yhdyskunta jätteenpolttolaitosta.Täällä Hyvinkäällä ei oo sellaisia laitoksia ja on puhdas ilma. Sveitsin luonnonpuisto jne tuu katsastamaan.
- Riksulaiset syvältä
Riihimäkeläiset näkee hirrrveänä asiana, kun täytyy lähteä sieltä käymään Helsingissä työasioissa. Työskentelin joskus erään isohkon it-alan Riksun toimipisteessä ja muistan, miten kamalaa perusriihimäkeläisille nuo lähdöt olivat, vaikka niitä olisi ollut harvakseenkin. Niihin pitä valmistautua päiväkausia etukäteen ikäännkuin olisi lähdetty turistimatkalle kauemmaskin. Ja suuri suru oli, ellei ehtinyt normaaliin aikaan Spar-lähikauppaan takaisin.
- TI-mies
Nyt oli kyse kulkemisesta. Kun itse kuljin IC-junalla Riksusta Helsinkiin, niin Hyvinkään kohdalla oli kiva vilkuttaa asemalla seisoville. Pikajunat ja IC-junat ei pysähdy Hyvinkäällä, Riksusta pääsee Helsinkiin 4-6 kertaa tunnissa, Hyvinkäältä 2 kertaa tunnissa.
Ekokem on Riihimäen pohjoislaidalla, vallitseva tuulensuunta on lounaasta joten mahdolliset saasteet menevät Hausjärveläisten haitaksi.
- emmi
Hei! Olen itse kulkenut Riihimäeltä Helsinkiin päivittäin jo 13 vuoden ajan. Kuljen aamulla normaalilla pikajunalla ja illalla käytän IC-junaa. Matka-aika ovelta ovelle 1 h 10 min. Matkakustannukseni ovat 248,00 euroa/ kk ja lippuni on SUORA 360 (sisältää IC-junalipun HKL:n liityntälipulla). Suora 360 on kätevä tapa huolehtia siitä, että lippu on koko ajan voimassa.
Lippu postitetaan kotiin joka kuukausi, veloitus suoraveloituksena tililtäsi ja 2 ilmaista VR-kuukautta/ vuosi. Henkilökohtisesti minua ei tuo matkustaminen stressaa. Aamulla voi vaikka lukea lehtiä tai ottaa pikku tirsat. Ilalla voi taas käyttää ajan rauhottumiseen ja kotiin menee rauhallinen ja siedettävä äityli. Lisäksi junamatkalla tulee tuttuja, joiden kanssa treffaa jopa vapaa-aikana. Asuminenhan meillä on toki halvempaa kuin kehä kolmosen sisällä. Kaikki palvelut löytyy ja ruuhkat ei häiritse. Ympärillä on vihreää luontoa ja harrastusvalikoimaakin löytyy. - nimimerkki
Itse olen ajanut vaimoni kanssa nyt viisi vuotta Rmk-Hki väliä. Hyvinkää ei henkilökohtaisesti ole käynyt edes mielessä.
Tässä koko yhtälössä on mielenkiintoisia eroja, esim sairaanhoitopiirit. Rmk kuuluu Kanta-Hämeen sairaanhoito piiriin, kun taas Hyvinkää on persaukisessa HUS:ssa. Ainoa mikä itseäni ottaa päähän molemmissa kaupungeissa, on luonnollisen veden olomessaolon puute. Eli jokea tai järveä ei keskustasta löydy (nyt joku näsäviisas ajattelee että onhan Rmk:llä Vantaan joki ja Hyvinkäällä lammikko siellä Ridasjärvelle mentäessä...).
Kulkemisesta vielä sen verran, että Hyvinkäällä ei pysähdy IC-junat tai muut pikajunat, joka on mielestäni ainoa inhimillinen tapa matkustaa VR:llä.
Rmk:n ja Hvk:n aikaero moottoritietä pitkin on 10 minuuttia, mutta asunnoissa on sitten Riihimäen eduksi keskimäärin 15-18% edullisemmat hinnat. Tai en ainakaan tiedä että Hyvinkäältä olisi saanut 62 neliön saunallista kaksiota rauhalliselta ja turvalliselta alueelta alle 70 kEuron.
Muuten en lähde morkkaamaan tai kehumaan kaupunkien väestöä. Jokaiseen paikkaan mahtuu ääliöitä ja mukavia ihmisiä.
Matkustamisella ei ole mielestäni mitään eroa, käytkö omalla autolla Hyvinkäältä vaiko Riihimäeltä. Ruuhkissa nykiminen alkaa jokatapauksessa vasta Klaukkalasta. vastapainona edullisemmalle asumiselle, täytyy myöntää että onhan tuo ajaminen aika raskasta hommaa näillä pimeillä ja sateisilla keleillä päivästä toiseen. Mutta sitten kun miettii asian siltä kantilta että järkevästä paikkaa esim Hki:stä samankokoisesta ja varustellusta kaksiosta joutuu pulittamaan helposti 120-140 kEuroa, niin siitä jää n. 30-50 kEuroa auton ja diisselin hankintaan.
Viimeisin diisselilasku kuukauden matkustamisesta töihin oli 140 Euroa kahdelta hengeltä. Eli ei siinä paljoa kannata junaan hypätä. Varsinkaan jos duunipaikka ei ole ihan Hki:n ytimessä.- P.Pekkanen
Kyllä minä mieluiten asuisin pääkaupunkiseudulla, vaan se raha, se raha....
Työmatkaan käytetty aina voi tosiasiassa olla pitempi jostain Espoon takametsästä Itä-Helskinkiin kuin Riihimäeltä tai Hyvinkäältä. - jo vuodesta 1995
P.Pekkanen kirjoitti:
Kyllä minä mieluiten asuisin pääkaupunkiseudulla, vaan se raha, se raha....
Työmatkaan käytetty aina voi tosiasiassa olla pitempi jostain Espoon takametsästä Itä-Helskinkiin kuin Riihimäeltä tai Hyvinkäältä.Hyvinkää on kiva paikka asua.Lapsille todella hyvät mahdollisuudet liikkua ja aikuisilla myös katso www.hyvinkaa.fi.Riihimäessä on yksi huono juttu se ongelmajätteiden polttolaitos joka polttaa myrkkyjä ihan kaupungin kupeessa.Itseäni hirvittäisi asua kun tietäs et tuuli puhaltaa savut kaupunkiin ja ei ne suodattimet kaikkea suodata en usko.Riihimäen asunnot on halvempia kuin Hyvinkään ja verot korkeemmat kuin Hyvinkäällä.Hyvinkäältä ajaa kolme varttia omalla autolla Hesaan ja junia kulkee 2 tunnissa samoin busseja kahta reittiä.
- Nimimerkki
jo vuodesta 1995 kirjoitti:
Hyvinkää on kiva paikka asua.Lapsille todella hyvät mahdollisuudet liikkua ja aikuisilla myös katso www.hyvinkaa.fi.Riihimäessä on yksi huono juttu se ongelmajätteiden polttolaitos joka polttaa myrkkyjä ihan kaupungin kupeessa.Itseäni hirvittäisi asua kun tietäs et tuuli puhaltaa savut kaupunkiin ja ei ne suodattimet kaikkea suodata en usko.Riihimäen asunnot on halvempia kuin Hyvinkään ja verot korkeemmat kuin Hyvinkäällä.Hyvinkäältä ajaa kolme varttia omalla autolla Hesaan ja junia kulkee 2 tunnissa samoin busseja kahta reittiä.
Perustuuko tietosi Ekokemin päästöihin pelkästään uskon asioihin? Tiedätkö sen polttolaitoksen toimintatapaa? Ihan vaan vinkiksi, että siellä polttokattiloissa on niin kova lämpö jossa ne itse myrkyt palaa, ja lisäksi kuumuus polttaa myös ne savukaasut ennenkuin päästöt pääsevät edes suodattimiin asti, ja ennen kuin siitä lämmöstä tuotetaan n. 70% kaupungin kaukolämpötarpeesta.
Ihan samanlaisia savukoneita Hyvinkäälläkin on, vai luuletko että esim lasivillan teosta tulee pelkkää vesihöyryä?
Onneksi molemmissa kaupungeissa on tehty infrastruktuuri siten että teollisuuslaitokset ei ole ihan keskutoissa, eli samanlailla ne savut lentää molemmissa kylissä.
Noista veroista vielä faktaa. Riihimäellä ja Hyvinkäällä on tasan sama kunnan tuloveroprosentti; 18.00%. Tarkasta fakata ennen kuin kirjoittelet perättömyyksiä. Katso linkki: http://www.vero.fi/nc/doc/download.asp?id=3836;35256 - asiaan perehtynyt
Nimimerkki kirjoitti:
Perustuuko tietosi Ekokemin päästöihin pelkästään uskon asioihin? Tiedätkö sen polttolaitoksen toimintatapaa? Ihan vaan vinkiksi, että siellä polttokattiloissa on niin kova lämpö jossa ne itse myrkyt palaa, ja lisäksi kuumuus polttaa myös ne savukaasut ennenkuin päästöt pääsevät edes suodattimiin asti, ja ennen kuin siitä lämmöstä tuotetaan n. 70% kaupungin kaukolämpötarpeesta.
Ihan samanlaisia savukoneita Hyvinkäälläkin on, vai luuletko että esim lasivillan teosta tulee pelkkää vesihöyryä?
Onneksi molemmissa kaupungeissa on tehty infrastruktuuri siten että teollisuuslaitokset ei ole ihan keskutoissa, eli samanlailla ne savut lentää molemmissa kylissä.
Noista veroista vielä faktaa. Riihimäellä ja Hyvinkäällä on tasan sama kunnan tuloveroprosentti; 18.00%. Tarkasta fakata ennen kuin kirjoittelet perättömyyksiä. Katso linkki: http://www.vero.fi/nc/doc/download.asp?id=3836;35256Varmasti kuullostaa ehkä hurjalta ko. laitoksen toimenkuva jollei tiedä miten homma käytännössä toimii. Todellisuudessa ainoa ongelmahan tulee sitten siinä vaiheessa jos sattuu joku onnettomuus, joka voi käydä jokaisessa tehtaassakin jos on käydäkseen. Riippuu sitten firmasta miten hyvin on mahdollisiin toimintahäiriöihin varauduttu.
Ja jos hajuhaittoja ajattelee enemmän tuossa paloheimon nurkillä lemuaa kuin ekokemin. - minä en usko selityksiin
asiaan perehtynyt kirjoitti:
Varmasti kuullostaa ehkä hurjalta ko. laitoksen toimenkuva jollei tiedä miten homma käytännössä toimii. Todellisuudessa ainoa ongelmahan tulee sitten siinä vaiheessa jos sattuu joku onnettomuus, joka voi käydä jokaisessa tehtaassakin jos on käydäkseen. Riippuu sitten firmasta miten hyvin on mahdollisiin toimintahäiriöihin varauduttu.
Ja jos hajuhaittoja ajattelee enemmän tuossa paloheimon nurkillä lemuaa kuin ekokemin.Kohta on tulossa vielä jätteenpolttolaitos viereen.Sitten on Riksulla 2 kovaa polttolaitosta.Paloheimon voimalaitos on turvallinen vanha hakelaitos.
- saastuttaa
minä en usko selityksiin kirjoitti:
Kohta on tulossa vielä jätteenpolttolaitos viereen.Sitten on Riksulla 2 kovaa polttolaitosta.Paloheimon voimalaitos on turvallinen vanha hakelaitos.
Taitaa tuo 54-tie ja motari rekkoineen ja työmatkaliikenteineen saastuttaa enemmän kuin Ekokem. Sitäpaitsi Ekokem on sellaisessa viranomaisseurannassa, että ei ole varaa paljon päästellä ilmaan mitä sattuu.
- Ei paha
Me muutimme perheen kanssa 4 vuotta sitten Vantaalta Riihimäelle.Työssä käyn ihan Helsingin keskustassa.
Kuljin muutaman vuoden junalla, mutta nyt olen siirtynyt Linja-autoon. Liikun joko paikkari vuorolla tai express vuorolla.
Vielä ei bussit pysty kilpailemaan vuoro väleillä junan kanssa, mutta bussilla on minun mielestäni ihan hyvä kulkea.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 15811059
- 545278
Taas ryssittiin oikein kunnolla
r….ä hyökkäsi Viroon sikaili taas ajattelematta yhtään mitään https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000011347289.html452493- 312169
Vanha Suola janottaa Iivarilla
Vanha suola janottaa Siikalatvan kunnanjohtaja Pekka Iivaria. Mies kiertää Kemijärven kyläjuhlia ja kulttuuritapahtumia131741Valtimon Haapajärvellä paatti mäni nurin
Ikävä onnettomuus Haapajärvellä. Vene hörpppi vettä matkalla saaren. Veneessä ol 5 henkilöä, kolme uiskenteli rantaan,421604Tiedän kuka sinä noista olet
Lucky for you, olen rakastunut sinuun joten en reagoi negatiivisesti. Voit kertoa kavereillesi että kyl vaan, rakkautta311280Känniläiset veneessä?
Siinä taas päästiin näyttämään miten tyhmiä känniläiset on. Heh heh "Kaikki osalliset ovat täysi-ikäisiä ja alkoholin v351216Tulemmeko hyvin
Toimeen ja juttuun keskenämme? Luulen, että sopisit hyvin siihen ☀️ympäristöön, paljon kaikkea erilaista.♥️mietin tätä s6976Daniel Nummelan linjapuhe 2025
Kansanlähetyksen toiminnanjohtajan Daniel Nummelan linjapuhe tänään. Rehellistä analyysiä mm. evlut kirkosta ja piispo98952