Vapaa heinä

m&m

Eli kokemuksia ja mielipiteitä kyseisestä ruokinta tavasta,eli hevosella on vapaat kädet syödä heinää mielensä mukaan?

11

3461

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • minä minä

      Riippuu tietysti hevosen rodusta... Eli jos on helposti lihoavaa sorttia (kuten jotkut suomenhevoset) niin ei ehkä paras mahdollinen ruokintamuoto...

      Toisaalta, jos olis varaa lihota, tai ei ole helposti lihoavaa sorttia, se sopii kuin nyrkki silmään!

      Omalle hevoselleni se sopisi hyvin, mutta kun ei tällä tallilla ole mahdollisuutta siihen...

      Paras tapa pitää "isopaali" hyvässä kunnossa on rakennutta teline, niin heinä ei homehdu niin helposti!

      Jos siihen on mahdollisuus, ja hevosellekin se sopii, anna mennä vaan! :o)

      • pomppu2

        onks sillä välii jos ei oo mitään kukka niittyy vaan norm. pelto joka on käännetty ja toista ei kuk ollaan ostamas hevosta niin onks se jotenki vaarallista sille et siel on kaikke timoteitä ja sellasta


    • paronitar

      oma on vapaalla heinäruokinnalla. saa tietyn määrän säilöä ja lisäks kuivaa niin paljon kun napa vetää. okei, on laihtumiseen taipuvainen, mutta olen vakaasti sitä mieltä ettei hevonen määräänsä enempää syö.. tietty on hevosia jotka lihoo jo ruuan näkemisestä, mutta ne on harvassa.

      eli jos on mahdollisuus vapaaseen heinään niin suosittelen. meillä ruuna on paljon rennompi ja voi kaikin puolin paremmin.

      • Kati

        Meidän pollet saa syödä kans vapaasti, asustavat pihatossa, ja tarvitsevat enemmän heinää, ettei vilu yllätä, niin todettiin, että kun saavat itse syödä, minkä tarvitsevat, niin ainakin pysyy lämpö yllä ja helpottaahan se itseäkin, kun ei tarvitse koko ajan olla lisäämässä heinää...nyt ei tarvitse kuin huolehtia juomapuoli, että saavat vähintään 3 päivässä lämmintä vettä...


    • Nimetön

      Meillä russi saa syödä pyöröpaalista vapaasti ulkoilleessan, eikä ole lihonut, eikä seiso kokoajan syömässä, vaan liikkuu tarhassa samaan malliin, kuin ilmankin heiniä.

    • tinku

      meiän tinkerillä tämä ei toimi,viettää talvetkin pihatossa ja näin mutta on niin sika hyvä rehun käyttäjä että vapaa heinä ei tulisi kuuloonkaan. oli kylmä tai ei.nytkin lihoo vaikka saa heinää pienen määrän viidesti päivässä, 7 kilon verran yhteensä eikä muuta kivennäisen ja vitamiinien lisäksi ollenkaan. ja liikutuskin on 6 krt viikossa joista suunnilleen neljä hikeen. ja niin ahne on heinän perään että pää ei maasta nouse niin kauan kun on yksikään korsi jäljellä. muuten riehuu tarhassa kovasti ja on erittäin virkku ratsastaakin.silti ei vaan saada laihtumaan.

      • '''''''''''''''''

        Meillä ainakin syövät niin ettei mitään rajaa ja mielestäni järkeä kun vetäisivät kokoajan.siksi olen heinän syöntiä rajoittanut.eikä kyllä meillä lihoamistakaan edesauttanut.


    • työssä käyvä

      Alettiin meilläkin antaa vapaasti, kun tuo työaikatauluni ei oikein sopinut ruokinta-aikoihin. Alussa meni pari viikkoa, jolloin hepat söivätpaljon, mutta kun huomasivat, ettei tarvitse kilpailla ruoasta, niin syöntimäärät putosivat pinemmiksi, kuin oli ennen vapaaruokinnan aloittamista määräannoksina.

    • Dolde

      mistä saisi telineen heinäpaalia varten,ettei heinää leviää kaikkialle?

    • ......

      Telineitä saa maatalouskaupoista

    • Slow feeding

      Meillä vapaa ruokinta, mutta pyöröpaalin päällä slow feeding heinäverkko, joten hevonen ei voi ahtaa itseään täyteen, sillä joutuu "tekemään työtä" heinänkorsiensa eteen. Toimii :)

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      74
      5338
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      17
      2396
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      26
      1917
    4. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      45
      1625
    5. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      12
      1571
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1368
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      9
      1287
    8. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      7
      1248
    9. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      7
      1219
    10. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      14
      1183
    Aihe