Leikin varjolla

sinivilkku

Kaivelin tänään vähän varastoista omien lasten lapsuudenaikaisia juttuja.
Kun on noita lastenlapsia, niin varustin heille korin mistä löytyy ajanvietettä.

Löysin 4 erilaistta liikennemerkkipalapeliä ja sitten liikennematon merkkeineen.

Niiden kanssa leikkiessä omat lapset oppivat leikiten tuntemaan liikennemerkkejä ja liikennematon kanssa samoin. Ensin leikittiin kevyenliikenteen merkeillä ja sitten jatkettiin autoille tarkoitettujen merkkien kanssa.

Onkohan tuollaisia vielä myynnissä? Ne olisivat vieläkin hyvä keino opettaa lapsille liikennesääntöjä. Muistui mieleen, kuinka innokkaita lapset aikanaan olivat kun heidän kanssaan käytiin liikennejuttuja läpi.

4

426

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Lapset ehkä saa oppimaan liikennesääntöjä niin, että tietävät oikeutensa. Esim. kevyen liikenteen väylää edetessään heillä voi olla etuajo-oikeus (kävely/juoksu/pyöräily) autoihin nähden, tulivatpa autot sitten oikealta, tai vasemmalta.

Niitä vaan on niitä koivukujia ym. joilta tullaan päätielle ja kevyen liikenteen väylä menee päätien suuntaisesti muutaman metrin sivummalla päätiestä ja sitä pensaiden reunustamaa kevytväylää ei huomaa ollenkaan. Kolmio on autoilijalle just ennen kevyen liikenteen väylää, jonka helposti mieltää koskemaan sitä päätietä, kevyen liikenteen väylästä kun ei näy juuri mitään. Sieltä puskien seasta kun pyöräilijä syöksähtää auton eteen, niin se on sitten siinä.

Aina ei kannata olla oikeassa ja etuajo-oikeutettu, kuolleena sillä ei ole merkitystä. Sen olen yrittänyt opettaa lapsilleni. Parempi on väistää isoa kuin jäädä alle ja menehtyä, vaikka lain mukaan ison olisi pitänyt väistää.

• sinivilkku

Olen aivan samaa mieltä. Ja tosiaan, nuo puskat ovat huono juttu. Täällä ainakin on vallalla oikein "puskabuumi", jos ei niitä ole niin sitten niitä istutetaan.
        Monet kerrat niistä on keskusteltu kunnan puisto-osaston henkilöiden kanssa ja aina he pistävät matalaksi ne kohdat jotka on heille osoittanut...sen kerran. Taas kun ne kasvavat, onkin uusi "miitinki" edessä.
        Kumma juttu, välillä tuntuu, että ne marja-aroniat ovat tärkeämpiä kuin ihmiset.

Siinä matolla on kyllä helppo näyttää, että katsos kun auto ei pysähdykään aina ihan kuin seinään, mutta jalankulkijan on helppo pysähtyä.
        Ja aina tosiaan pitää muistaa painottaa sitä, että jalankulkijaa sattuu aina jos auton kanssa ottaa yhteen, siinä ei auta vaikka olisi ollut kuinka oikeassa.

• sinivilkku kirjoitti:

Olen aivan samaa mieltä. Ja tosiaan, nuo puskat ovat huono juttu. Täällä ainakin on vallalla oikein "puskabuumi", jos ei niitä ole niin sitten niitä istutetaan.
        Monet kerrat niistä on keskusteltu kunnan puisto-osaston henkilöiden kanssa ja aina he pistävät matalaksi ne kohdat jotka on heille osoittanut...sen kerran. Taas kun ne kasvavat, onkin uusi "miitinki" edessä.
        Kumma juttu, välillä tuntuu, että ne marja-aroniat ovat tärkeämpiä kuin ihmiset.

Siinä matolla on kyllä helppo näyttää, että katsos kun auto ei pysähdykään aina ihan kuin seinään, mutta jalankulkijan on helppo pysähtyä.
        Ja aina tosiaan pitää muistaa painottaa sitä, että jalankulkijaa sattuu aina jos auton kanssa ottaa yhteen, siinä ei auta vaikka olisi ollut kuinka oikeassa.

Minä haluaisin ottaa nuo liikennesuunnittelijat joskus kyytiini katsomaan liikennettä ja eri tilanteita kuljettajan näkövinkkelistä. Vaikuttaa siltä, että heillä ei sitä ajokokemusta ole, eikä pienenä ole ollut edes sitä liikennemattoa.

• .........................

.........................

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Häiriköinti

Sinä joka rälläsit viime yönä aamuun klo. 00 :04 koulun pihassa ja pitkin kyliä. Rekkari ylhäällä. Terv. Kerrostalon as
      Ähtäri
      44
      2958
    2. Askanmäessä Huippu esitys

Kävimme Ystävien kanssa Askanmäen kesäteatterissa. Kaikki tykättiin esityksestä aivan valtavasti. En varmaan koko vuonna
      Puolanka
      22
      2867
    3. rakastan sinua!

Tule ja ota, kasvetaan yhdessä paremmiksi ❤️❤️❤️❤️ kaikki anteeksi ❤️❤️❤️
      Ikävä
      46
      2673
    4. Näin lähellä

Se on näin 🤏 lähellä että heitän hanskat tiskiin sun kanssasi.
      Ikävä
      55
      2522
    5. Mä sanon tän suoraan.

Se on sun käytös mikä ajaa pois. Et välitä muitten tunteista kun omistasi.
      Ikävä
      58
      2438
    6. Kerro jotakin hauskaa. :)

Kirjoita jotakin mukavaa vaikka kaivatustasi. :) Ei törkytekstejä kiitos. :)
      Ikävä
      46
      2408
    7. Pohdinttavaksi

No siis, saiko yrityksen toimitusjohtaja potkut vaiko älysi ihan itse jättää nimellisen tittelin ettei maine enää enempä
      Kotimaiset julkkisjuorut
      78
      2128
    8. On olemassa tiettyjä sääntöjä!

Ja jos aiot pärjätä mun kanssa niin teet vain niinkuin mä sanon. Mieheltä Naiselle
      Ikävä
      53
      2121
    9. Mulla ei oo anteeksi pyydettävää

Muista se! Mieheltä yhdelle naisellE
      Ikävä
      69
      2028
    10. Siis hetkonen

Rakastetaankohan me kummatkin toisiamme, ja aletaan tajuamaan se pikkuhiljaa 🤯
      Ikävä
      45
      2022
    Aihe