Käsijarrun merkkivalo syttyy jarruttaessa

Rel9

Moi,

Autoni on siis Laguna vm. 2002.

Mikäköhän mahtaisi olla syynä, kun käsijarrun merkkivalo ja STOP teksti syttyvät, kun jarrutan hiemankin kovemin?

Jarrut kyllä tuntuvat toimivan aivan hyvin. Jarrunesteet näyttävät myös olevan OK.

Jos auton huoltoon vien, niin pitäisikö sen olla merkkihuolto. Lähinnä herää kysymys että pystytäänkö muualla hakemaan noita vikatietoja auton tietokoneelta.

10

5242

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Eki

      Aikoinaan 1974 Saabissa sama vika mutta jäi valo palamaan. Käsijarrun valo toimii myös jarrujen varoitusvalona ja kun poljin painuu liian alas syttyy varoitusvalo. Saabissa oli toteutettu mekaanisesti(ilman palautusta) joten valo jäi palamaan. Reluussa varmaankin elektronisesti ja valo sammuu jarruruksen jälkeen. Toinen mahdollinen vika on jarrunesteen vähyys?
      Tarkistapa nämä 2 asiaa...

    • mja

      Kyseinen "käsijarrun merkkivalo" on oikeasti _jarrujen_ merkkivalo. Se syttyy normaalisti tietysti käsijarrun takia, mutta STOP valo merkitsee että systeemissä on vika. Mistä tiedät että jarrut toimivat hyvin, toinen jarrupiirihän voi olla vaikka pois päältä, ilman että välttämättä huomaat. Noin uudessa autossa se ei tosin ole luultavaa ja jarrunesteethän ovat ok. ABSit tuskin toimivat oikein jos jarruissa on elektroniikkavika.

      Kun kysymyksessä on jarruvika, en ihan ensimmäiseksi miettisi, paljonko maksaa korjaus . Jos merkkihuollon hinta hirvittää, niin vie edes huoltoasemalle jarrudynamometriin testattavaksi. En minä ainakaan ajelisi autolla, jonka elektroniikka ilmoittaa että jarruissa on vikaa.

    • Vsku

      Olen samaa mieltä mja:n kanssa että pajalle ja välittömästi.

      Itse jos en ymmärtäisi jarrujen päälle mitään ajelisin varmaan auton merkkiliikkeen pihaan "vian" korjausta odottelemaan.
      Eipä siinä oikein osaa omatoimisesti kuin katsella jo mainittujen palojen kunnon sekä tarkastella sähköjohteiden kuntoa silmämääräisesti.

      Tuntiveloitus on merkkiliikkeessä aika kova mutta jarruihin tehdään jo tunnissa lähes täydellinen remontti.

      Ps. Olethan kyydissä sinä itse ja ehkä vastaantulijana minä, joten...... !!

      • Hipi

        Mulla sama vika ja samanlainen auto. Etupalat ovat aika kuluneet.
        Lisäsin hiukan jarrunestettä, vaikka ei ollut ihan alarajalla, ja kas, ei syty varoitukset enää. Toki vaihdan 'seuraavassa sopivassa välissä' nuo jarrupalatkin, mutta ilmeisesti nestepinta laskee palojen kulumisen vuoksi sen verran, että voimakas jarrutus tai parkkihallitornin pitkä samaan suuntaan kaartaminen sytytti valon.


      • Rel9
        Hipi kirjoitti:

        Mulla sama vika ja samanlainen auto. Etupalat ovat aika kuluneet.
        Lisäsin hiukan jarrunestettä, vaikka ei ollut ihan alarajalla, ja kas, ei syty varoitukset enää. Toki vaihdan 'seuraavassa sopivassa välissä' nuo jarrupalatkin, mutta ilmeisesti nestepinta laskee palojen kulumisen vuoksi sen verran, että voimakas jarrutus tai parkkihallitornin pitkä samaan suuntaan kaartaminen sytytti valon.

        Sain jo toisaalta saman vihjeen eli koitan lisätä jarrunestettä, jos pinta on lähellä minimiä.

        Tottahan se on että jarrujen pitää autossa toimia ja kannattaa ne huollattaa, vaikka vähän maksaisikin, mutta koitetaan ensinnä nämä halvat vaihtoehdot.


      • Vsku
        Rel9 kirjoitti:

        Sain jo toisaalta saman vihjeen eli koitan lisätä jarrunestettä, jos pinta on lähellä minimiä.

        Tottahan se on että jarrujen pitää autossa toimia ja kannattaa ne huollattaa, vaikka vähän maksaisikin, mutta koitetaan ensinnä nämä halvat vaihtoehdot.

        Tottakai kokeilet tuonkin.

        Oisihan se keljua maksaa esim. puolen desin lisäyksestä jarrunestettä jarrunestesäiliöön. Minäkin nieleskelisin jos olisit vienyt kehoitukseni mukaisesti auton merkkiliikkeen pihaan ja saisit auton vaikka työn alle perjantaina. Sitten asentaja korkkaisi uuden jarrunestepullon ja antaisi pienen huikan ja sen jälkeen auto olisi kunnossa.


      • mja
        Vsku kirjoitti:

        Tottakai kokeilet tuonkin.

        Oisihan se keljua maksaa esim. puolen desin lisäyksestä jarrunestettä jarrunestesäiliöön. Minäkin nieleskelisin jos olisit vienyt kehoitukseni mukaisesti auton merkkiliikkeen pihaan ja saisit auton vaikka työn alle perjantaina. Sitten asentaja korkkaisi uuden jarrunestepullon ja antaisi pienen huikan ja sen jälkeen auto olisi kunnossa.

        Tämä toki tiedossa. Mutta kun alkuperäinen kysyjä heti aloitusviestissä kertoi että "jarrunesteet ovat OK" niin totta kai oletin että jarrunestesäiliö on likipitäen täynnä. Siksi en edes maininnut näin yksinkertaisesta asiasta.

        Mutta: jarrunesteiden ei pitäisi alentua jarrupalojen kulumisen takia ainakaan niin merkittävästi että sitä edes huomaa. Jarrujen työsylinterien tilavuus on mitätön verrattuna nestesäiliön tilavuuteen. Kun jarrupalat (käytännössä etujarrut) kuluu, niin työsylinterien männät ovat korkeintaan 10 mm ulompana kuin uusilla jarrupaloilla. Tämä vastannee nestesäiliössä ehkä yhteensä 20 mL:n vähennystä eli ei paljon. Jos kärryn jarrunestesäiliön pinta tosiaan on alentunut hälytysrajan tuntumaan, niin kyllä silloin jonnekin on kadonnut jarrunestettä.

        PS.
        Olisikohan Lagunassa jarrupalojen (loppuun)kulumisesta varoittava elektroninen tunnistin?


      • uudelleen
        mja kirjoitti:

        Tämä toki tiedossa. Mutta kun alkuperäinen kysyjä heti aloitusviestissä kertoi että "jarrunesteet ovat OK" niin totta kai oletin että jarrunestesäiliö on likipitäen täynnä. Siksi en edes maininnut näin yksinkertaisesta asiasta.

        Mutta: jarrunesteiden ei pitäisi alentua jarrupalojen kulumisen takia ainakaan niin merkittävästi että sitä edes huomaa. Jarrujen työsylinterien tilavuus on mitätön verrattuna nestesäiliön tilavuuteen. Kun jarrupalat (käytännössä etujarrut) kuluu, niin työsylinterien männät ovat korkeintaan 10 mm ulompana kuin uusilla jarrupaloilla. Tämä vastannee nestesäiliössä ehkä yhteensä 20 mL:n vähennystä eli ei paljon. Jos kärryn jarrunestesäiliön pinta tosiaan on alentunut hälytysrajan tuntumaan, niin kyllä silloin jonnekin on kadonnut jarrunestettä.

        PS.
        Olisikohan Lagunassa jarrupalojen (loppuun)kulumisesta varoittava elektroninen tunnistin?

        "10 mm ulompana kuin uusilla jarrupaloilla. Tämä vastannee nestesäiliössä ehkä yhteensä 20 mL:n vähennystä eli ei paljon."

        Jos sylinterin halkaisija on n.20mm ja mäntä liikkuu tuon 10mm syvemmälle.
        Nojoo, ei varmaan hirveän merkittävä tilavuuden muutos silti.


      • mja
        uudelleen kirjoitti:

        "10 mm ulompana kuin uusilla jarrupaloilla. Tämä vastannee nestesäiliössä ehkä yhteensä 20 mL:n vähennystä eli ei paljon."

        Jos sylinterin halkaisija on n.20mm ja mäntä liikkuu tuon 10mm syvemmälle.
        Nojoo, ei varmaan hirveän merkittävä tilavuuden muutos silti.

        Ennen viestin kirjoittamista otin hatusta työsylinterin jalkaisijaksi 40 mm, sen enempää se ei ainakaan voi olla. Samon otin jarrupalojen max kulumaksi 10 mm.

        Lasketaan
        Työsylinterin säde = 20 mm = 2.0 cm
        Poikkipinta = pii * 2.0^2 = 12,5 cm2
        Syrjäytyspituus = 10 mm = 1.0 cm
        Syrjäytystilavuus = 1.0 cm * 12 cm2 = 12 cm3 = 12 ml

        Kaksi työsylinteriä tekee yhteensä 25 mL
        Mikä tässä on mielestäsi väärin? Jos työsylinterin halkaisija on 20 mm, niin volyymin muutos vähenee 1/4 osaan - näkyy vielä vähemmän. Oletettavasti jarrunestesäiliö on ainakin luokkaa 150 - 200 ml.

        Pointti oli se, että pelkkä jarrupalojen kuluminen ei voi aiheuttaa sellaista jarrunesteen vähenemää, että se laskisi lähellekään hälytysrajaa.


      • Rel9
        mja kirjoitti:

        Ennen viestin kirjoittamista otin hatusta työsylinterin jalkaisijaksi 40 mm, sen enempää se ei ainakaan voi olla. Samon otin jarrupalojen max kulumaksi 10 mm.

        Lasketaan
        Työsylinterin säde = 20 mm = 2.0 cm
        Poikkipinta = pii * 2.0^2 = 12,5 cm2
        Syrjäytyspituus = 10 mm = 1.0 cm
        Syrjäytystilavuus = 1.0 cm * 12 cm2 = 12 cm3 = 12 ml

        Kaksi työsylinteriä tekee yhteensä 25 mL
        Mikä tässä on mielestäsi väärin? Jos työsylinterin halkaisija on 20 mm, niin volyymin muutos vähenee 1/4 osaan - näkyy vielä vähemmän. Oletettavasti jarrunestesäiliö on ainakin luokkaa 150 - 200 ml.

        Pointti oli se, että pelkkä jarrupalojen kuluminen ei voi aiheuttaa sellaista jarrunesteen vähenemää, että se laskisi lähellekään hälytysrajaa.

        Lisäsin jarrunestettä ja ongelma poistui. Jarruneste oli minimissä tai hieman sen päällä. Oletin että se on riittävästi, mutta näin ei näköjään olekkaan.

        Täytyy vielä tarkistaa jarrupalat ja tarkkailla jarrunesteen tasoa.

        Kiitos neuvoista.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Pehmeää laskua

      Sinulle. Muutaman kilsan päästä. Mieheltä, joka salaa välittää.
      Ikävä
      83
      3278
    2. Nainen olet minun

      Olen ominut sinut itselleni, täysin itsekkäistä syistä. Haluan rakastella sinua nainen, toivottavasti sinäkin minua. Oli
      Ikävä
      34
      2615
    3. Mukavaa päivää

      Miehelle 🖕❤️‍🔥 Kahvia ja kävelylle🌞
      Ikävä
      61
      2248
    4. Sille ei voi enää mitään

      Miten kaikki meni aiemmin. Oon aivan lukossa 🔒 Tuskin uskallat enää mitää tehdä. Ehkä pitää luovuttaa vaan.
      Ikävä
      70
      2209
    5. Harmi jos ei enään nähdä

      Ehkä se on parempi näin kuitenkin. Ehkä jotain uutta löytyy. Uskon ja toivon että olet onnellinen. Sinussa on kaikki
      Ikävä
      51
      2161
    6. Miten suhtauisitte jos kaivattunne sanoisi, ettei hänestä ole seurusteluun

      mutta seksi, hellyys ja yhdessäolo kelpaa kyllä??
      Ikävä
      110
      2143
    7. Vau miten upea nainen!

      Näytit todella tyrmäävältä. 🤩😍 En meinannut saada katsettani irti sinusta.
      Tunteet
      19
      1917
    8. En voi sanoa että toivon sinulle hyvää.

      Ei meitä ole tarkoitettu yhteen.
      Ikävä
      61
      1884
    9. Kunpa minä tietäisin

      Olisipa minulla tietoa, siitä oletko sinä nainen kiinnostunut minusta, miehestä joka tätäkirjoittaa, vai olenko minä aiv
      Ikävä
      19
      1763
    10. Merja Kyllönen: Ero

      Joko uusi kierroksessa
      Suomussalmi
      86
      1622
    Aihe