kokemuksia Solé Diesel Mini-17 ?

vaihtoa harkitseva

Onko kokemuksia ko. koneesta? Käyttövarmuus, varaosat, huolto ym?

43

14238

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Vaihdoin kaksi vuotta sitten volvon 30v vanhan 9hv dieselin tilalle Mini17:n. KÄynnistyi laakista seuraavana keväänä asennuksen jälkeen, ja joka kerta sen jälkeen. Huolto on maahantuojalta toiminut hyvin - tai huoltoneuvot, varsinaista huoltoa en ole toistaiseksi tarvinnut. Vertailin ostoa ennen viittä eri moottoria ja päädyin Soleen. Voima riittää mainiosti 3200 kg painavaan 29-jalkaiseen. Suurin ongelma on hiljaa ajo. Alimmallakin kierrosnopeudella vauhti nousee liki kahteen solmuun ja satamassa saa aika paljon ajella vapaalla ja taas hieman kaasua käyttäen.
      Kovin keli on ollut toistaiseki toistakymmentä metriä vastatuuleen puolentoista metrin vataaalloissa kulkien ja vauhti oli gps:n lokin mukaan liki 5.5 solmua - kierroksia olisi ollut varaa vielä lisätä. Ihan varteenotettava vaihtoehto mielestäni siis. Tosin on aina ostajakohtainen, jakaa varmasti mielpiteitä kuten niin moni asia tällä palstalla :)

      • tuontina

        Säästät vielä jos pyydät jonkun tutun tuomaan matkailuautonsa talven Espanjan viettoreissun paluukyydissä. Hintalaatusuhde siellä on vielä parempi.


      • ...
        tuontina kirjoitti:

        Säästät vielä jos pyydät jonkun tutun tuomaan matkailuautonsa talven Espanjan viettoreissun paluukyydissä. Hintalaatusuhde siellä on vielä parempi.

        saat, kun pöllit sen tutun matkailuauton keulalta sen diiselin.


      • timo
        tuontina kirjoitti:

        Säästät vielä jos pyydät jonkun tutun tuomaan matkailuautonsa talven Espanjan viettoreissun paluukyydissä. Hintalaatusuhde siellä on vielä parempi.

        mistäs nämä solen espanjan hinnastot löytää?


      • vaan käteen

    • vieläd

      Mini-11 on itse asiassa sama kuin mini-17, mutta ruuvilla estetty kaasun kiertyminen loppuun saakka. Mittaristo hieman rupumpi ja öljynvaihtopumppua ei välttämättä tule mukana. Hinta vain ainakin tonnin vähemmän.

      • R K-S

        Peruskone Mitsubishi L2E. Varusteissa vähän eroa ja hintaero nykyisillä tarjoushinnoilla 700 eur.


    • NytViisas

      Jos asennat koneesi itse, on ihan OK, mutta maahantuojalla on vähän väliä juttuja käräjäoikeudessa kun on mennyt asennukset ja muut systeemit poskellaan. Koneet on hyviä mutta nuo muut systeemit ei oikein pelaa, kotka ovat nimenomaan myyjästä aiheutuvia.

      • ei-kokemusta

        väite Tekno-Marinea ja R K-S:ta vastaan...


      • NytViisas
        ei-kokemusta kirjoitti:

        väite Tekno-Marinea ja R K-S:ta vastaan...

        Asia on helposti todennettävissa. Totuus on yleensä aika vahvaa....


    • hmmmm

      Kaivoin tämän vanhan ketjun, koska otsikko on sopiva. Harkinnassa on vene johon tämä moottori on vaihdettu 15 vuotta sitten. Pitäisikö näin vanhassa moottorissa jo varautua joihinkin suurempiin remontteihin jos kuitenkin huollot on säännöllisesti tehty ? Kannen syöpymisongelmaa ei kai makeavesijäähdytteisessä koneessa ole, mutta onko jotain muuta mihin pitäisi kiinnittää huomiota ?

      • timantit on ikuisiaa

        Kyyyl mitsu kestää sen minkä muu venekkin,
        Huollot ajallaan (öljyt, suotimet, venttiilien sääädöt, impellerin vaihto)
        Raakaa ajoa vaan.


      • mitsu mullakin...

        15 vuotta dieselille, jossa ei ole raakavesijäähdytystä, ei taida olla edes "keski-ikä". Omassa veneessäni on myös mitsun kone, ei tosin Solen marinoima vaan Vetuksen. Konetunteja on kertynyt hiukan yli 4000 h. Normaalien öljyn, suodattimien, hihnan ja impellerien vaihtojen lisäksi joitakin tiivisteitä olen joutunut uusimaan. Venttiilien välykset tietysti tsekattu. Remonttitarvetta ei ole tullut. Luotettava kone!


      • hmmmm
        mitsu mullakin... kirjoitti:

        15 vuotta dieselille, jossa ei ole raakavesijäähdytystä, ei taida olla edes "keski-ikä". Omassa veneessäni on myös mitsun kone, ei tosin Solen marinoima vaan Vetuksen. Konetunteja on kertynyt hiukan yli 4000 h. Normaalien öljyn, suodattimien, hihnan ja impellerien vaihtojen lisäksi joitakin tiivisteitä olen joutunut uusimaan. Venttiilien välykset tietysti tsekattu. Remonttitarvetta ei ole tullut. Luotettava kone!

        Koneella on nyt mittarissa reilut 1000 h, joten tuon mukaan kestänee meikäläisen
        purjehdusvuosien loppuun saakka.


      • muista riki
        hmmmm kirjoitti:

        Koneella on nyt mittarissa reilut 1000 h, joten tuon mukaan kestänee meikäläisen
        purjehdusvuosien loppuun saakka.

        Jos olet ostamassa venettä, jossa moottori on vaihdettu 15 vuotta sitten, saattaa vanttien ja staagien uusiminen olla aiheellinen! Tietysti paljon muutakin "päivitettävää" vanhassa veneessä on, mutta sehän ei ollut tämän keskustelun aihe. Moottori tuskin on huolen aihe, jos se käynnistyy hyvin eikä vuoda nesteitä (öljy, p-a, glykoli, vesi) eikä savuta.


      • hmmmm
        muista riki kirjoitti:

        Jos olet ostamassa venettä, jossa moottori on vaihdettu 15 vuotta sitten, saattaa vanttien ja staagien uusiminen olla aiheellinen! Tietysti paljon muutakin "päivitettävää" vanhassa veneessä on, mutta sehän ei ollut tämän keskustelun aihe. Moottori tuskin on huolen aihe, jos se käynnistyy hyvin eikä vuoda nesteitä (öljy, p-a, glykoli, vesi) eikä savuta.

        Tietysti muutakin pitää katsoa, muttta vene on kuitenkin 90-luvulta ja moottori oli vaihdettu jo muutaman vuoden käytön jälkeen kun kun silloinen omistaja halusi tehokkaamman koneen.


      • R K-S

        Kaikkiin moottoreihin on syytä tehdä ns. iso huolto muutaman vuoden välein. Siinä käydään kaikki paikat läpi ja tehdään tietyt asiat "ennakkoon". Silloin moottorit toimivat huoletta taas eteenpäin.


      • mitkä asiat tehtävä?
        R K-S kirjoitti:

        Kaikkiin moottoreihin on syytä tehdä ns. iso huolto muutaman vuoden välein. Siinä käydään kaikki paikat läpi ja tehdään tietyt asiat "ennakkoon". Silloin moottorit toimivat huoletta taas eteenpäin.

        Mikä on "ns. iso huolto"? Olisi mukava tietää, mitä siihen kuuluu. Olen aina itse huoltanut kaikkien veneitteni moottorit enkä vielä ole tehnyt mitään "isompaa", ainoastaan tavanomaiset ylläpitoon kuuluvat rutiinit kuten venttiilivälysten säädöt, tiivisteiden uusimiset tarvittaessa, vesipumpun stefat tarvittaessa, lämmönvaihtimen kanavien puhdistuksen 2000-3000h välein yms pientä (normaalin kausihuollon lisäksi). Nykyisessä mitsussa konetunteja kertynyt >4000 (kerroin jo edellä) ja käy tasaisesti edelleen.
        Mikä asia pitäisi "tehdä ennakkoon" ja "muutaman vuoden välein"? Missä vaiheessa olet ottanut moottorisi pois veneestä ja "purkanut osiin", jo 5000 h jälkeen? Vasta 10.000 h päästä?

        Olen noudattanut vanhaa periaatetta: älä rupea korjaamaan sitä, joka toimii hyvin!


      • Kuutioita

        Solen Mini 17 yksi etu moneen kilpailijaan nähden,suurempi kuutiotilavuus.Siksi kestää ,on luotettava ja vääntävä.


      • mitenpäättelit
        Kuutioita kirjoitti:

        Solen Mini 17 yksi etu moneen kilpailijaan nähden,suurempi kuutiotilavuus.Siksi kestää ,on luotettava ja vääntävä.

        Näinkö vuosia mietittyäsi päättelit (ks. keskustelun aloitusvuosi)?

        Sole on espanjalaisilla osilla marinoitu Mitsubishi. Mini-17:n teho on 16hv ja iskutil. on 635 cm3.
        Vetus on hollantilaisen Vetuksen marinoima Mitsubishi. VetusM2.06 on myös 16hv ja iskutilavuuskin on täsmälleen sama 635 cm3, koska on sama moottori.

        Volvo-Pentalla ei näyttäisi olevan 2-syl 16hv konetta, ei myöskään Yanmarilla. Yanmarin 2-syl. 14 hv koneessa iskutil on 570cm3. Volvon pienin on 12 hv, 2-syl.,510cm3.

        Mihin perustat Sole-mainoksesi?


      • Yanmar

        Yanmar 2ym15 moottorin iskutilavuus on 636cm3.


    • Ihmettelijä_17

      RKS sanoi minulle, että 1000 h:n välein kannattaa vaihtaa vesipumpun stefat ja puhdistaa lämmönvaihdin. Muuten pelkkä vuosihuolto riittää.

      • seppomartti

        Lämmönvaihtimen puhdistaminen 1000h välein on turhaa ylihuoltamista. Etenkin Suomen suolattomassa vedessä. Liikaa huoltamalla huoltaa rikki. Vesipumpun stefoissa sama juttu. Kyllä ne stefat ilmoittaa vaihtovälin kun rupeavat vuotamaan. Ei vene siihen muutaman tipan vuotoon uppoa. Toimivaa asiaa ei pidä korjata.


      • SamainenIhmettelijä
        seppomartti kirjoitti:

        Lämmönvaihtimen puhdistaminen 1000h välein on turhaa ylihuoltamista. Etenkin Suomen suolattomassa vedessä. Liikaa huoltamalla huoltaa rikki. Vesipumpun stefoissa sama juttu. Kyllä ne stefat ilmoittaa vaihtovälin kun rupeavat vuotamaan. Ei vene siihen muutaman tipan vuotoon uppoa. Toimivaa asiaa ei pidä korjata.

        Imho. Käyttöohjeen mukaiset huollot ja tarkistukset on syytä tehdä ajallaan. Juuri sillähän vältetään yllättävät rikkoutumiset.

        Miksi ihmeessä asenne on sellainen, että toimivaa ei pidä huoltaa? Rikkoontunut on paljon hankalampi huoltaa kuin ajoissa tehty ehjän osan tarkistus/vaihto.


      • seppomartti
        SamainenIhmettelijä kirjoitti:

        Imho. Käyttöohjeen mukaiset huollot ja tarkistukset on syytä tehdä ajallaan. Juuri sillähän vältetään yllättävät rikkoutumiset.

        Miksi ihmeessä asenne on sellainen, että toimivaa ei pidä huoltaa? Rikkoontunut on paljon hankalampi huoltaa kuin ajoissa tehty ehjän osan tarkistus/vaihto.

        Vaihdat varmaan volvon saildriven kuminkin ohjeen mukaan 7 v välein, vaikkei kukaan ole kuullut sen hajonneen 15-20 vanhanakaan. Tai öljyt moottoriin 50 tai 100 tunnin välein jos ohjeet niin sanoo.
        Mutta mitä itse asiassa teet "huoltaessasi " lämmönvaihtimen.


      • MitaanTietamaton
        SamainenIhmettelijä kirjoitti:

        Imho. Käyttöohjeen mukaiset huollot ja tarkistukset on syytä tehdä ajallaan. Juuri sillähän vältetään yllättävät rikkoutumiset.

        Miksi ihmeessä asenne on sellainen, että toimivaa ei pidä huoltaa? Rikkoontunut on paljon hankalampi huoltaa kuin ajoissa tehty ehjän osan tarkistus/vaihto.

        Totta, että rikkoutuminen on hankalampaa kuin etukäteen huoltaminen. Toisaalta jokin vesipumpun stefa tai lämmönvaihdin useimmiten oireilee ennen totaalista rikkoutumista. Huollossahan uusitaan kuluvia komponentteja ja kysymys onkin pitkälle siinä, mihin perustaa kuluvien osien teknisen käyttöiän.


      • Ihmetellenmaailanmenoa
        seppomartti kirjoitti:

        Vaihdat varmaan volvon saildriven kuminkin ohjeen mukaan 7 v välein, vaikkei kukaan ole kuullut sen hajonneen 15-20 vanhanakaan. Tai öljyt moottoriin 50 tai 100 tunnin välein jos ohjeet niin sanoo.
        Mutta mitä itse asiassa teet "huoltaessasi " lämmönvaihtimen.

        Itäkarjalassa itäosissa on käytäntö jossa auton öljyt vaihdetaan moottorinvaihdon yhteydessä. Moottori taas joudutaan vaihtamaan koska mitään määräaikaishuoltoja ei tehdä. Länsinaapuristossa taas puunataan ja huolletaan kaikki ikään ja hintaan ja vaivaan katsomatta.
        Itse haluan olla enemmän länsinaapurin kaltainen kuin näiden toisten.

        Näin niin kuin karrikoiden.

        Saildriven kauluskumi ja potkuriakselin stefat vaihdan 14 vuoden välein. Öljyn suodattimen vaihdan vuosittain koska huolto-ohjeessa niin sanotaan.


    • Helsinki22

      Lämmönvaihtimet puhkeavat näissä 17-mini koneissa lyhessä ajassa. Materiaalivalinnat valmistajalla vääriä ja kemiallinen korroosio syö materiaalit. Kallista ja aikaa. vievää.

      • Meriveikko

        Höpö höpö


    • Anonyymi

      Se on just niin totta. Itselläni ajettu vain 200 tuntia koko vaihdin on ihan pehkua.

    • Anonyymi

      sole mini 11-a kova kone.yli 400h mittaris.ei avattu konetta.imprelleri vaihdettu 300h jöälkeen.lämmön vaihtimes ei vikaa.putsattu on kun lämpö rupes hälyttään.öljyt vaihdetaan 100h ajon jälkeen. käyttö paikka VAASA.

      • Anonyymi

        Nuo nyt ei varsinaisesti ole vielä merkkejä kovasta koneesta. 400h alkaa olla vasta sisäänajettu.

        Mini 11 taitaa olla Mini 17, jossa on vain kierrosluku rajoitettu.


      • Anonyymi

        Minulla tuo taitaa olla edessä. Mitenkäs se tehdään?
        Vaihtmen takapää pn pulteilla kiinni. Lähteekö sisus irti vain nämä avaamalla ja vetämällä ulos?


    • Anonyymi

      Mikähän mahtaa olla, kun mini-sole täristää läpi koko kierrosalueen tyhjäkäynnillä ja ajossa? Kumityynyt näyttäisi olevan ehjät. Ensimmäisenä tuli mieleen, että ruiskupumpun ajoitus on pielessä. Kone kuitenkin lähtee hyvin käyntiin eikä työnnä mustaa tai valkoista savua. Öljyäkään ei tunnu kuluvan, mutta jonkunlaista kalkatusta kone pitää. Voisko tuo olla laakerivika kampurassa tai kiertokangissa? Ei kait liian isoksi päässyt venttiilin välys kuitenkaan tärinää aiheuta.

      Jostain lueskelin, että viallinen laturin diodisilta vois aiheuttaa tärinää ja saada remmin värisemään kuten nyt näyttää tekevän niin, että apulaitteiden laakerit on vaarassa. Viallista sammutintakin jossain ehdoteltiin, eli koittaisi sammua taajaan, sähkövika kaiketi tuokin, jos sammutin yrittäisi itsestään mennä päälle.

      • Anonyymi

        Veikkaan kumityynyjä,itellä oli samanlaista tärinää ja kalkatusta,
        vaihdoin molemmat kumityynyt,toinen oli rikki,ei kalkata enää


      • Anonyymi

        Jos kovasti täristää niin varmaan jotain pielessä, mutta kyllä mini täristää ihan kunnossa ollessaankin selvästi enemmän kuin kilpailijansa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Veikkaan kumityynyjä,itellä oli samanlaista tärinää ja kalkatusta,
        vaihdoin molemmat kumityynyt,toinen oli rikki,ei kalkata enää

        Molemmat?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Molemmat?

        Jos VP-vetolaite niin siellä on kaksi kumityynyä koneessa


      • Anonyymi

        Onko siinä akseliveto? Akselilla saattaa olla jotain häikkää, kuten kulunut laakeri tai vioittunut potkuri.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Onko siinä akseliveto? Akselilla saattaa olla jotain häikkää, kuten kulunut laakeri tai vioittunut potkuri.

        On akseliveto, mutta kone tärisee yhtälailla tyhjäkäynnillä neljällä tyynyllään.


    • Anonyymi

      Vesipumpun stevat on syytä vaihtaa ajoissa maksaa noin 10€, muuten kuluu akseliin ura.
      Lämmönvaihdin taas on syytä puhdistaa heinistä.
      Minä tiedän nämä hommat.

    • Anonyymi

      Osaakohan kukaan sanoa, että käviskö Mitsubishi L2E sylinterin kansi Solen mini-17?

      • Anonyymi

        Kyllä käy kun on sama moottori


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Marin on ehkä maailman kaunein "Nelikymppinen"

      Marinin julkaisu on saanut yli 68 500 tykkäystä. Postauksen kommenttikentässä ylistetään paljon Marinin kauneutta, jota
      Maailman menoa
      328
      2816
    2. Vernu Vasunta

      On mahotonta miten marjanpoimijoita on kohdeltu! Eikö paremmalla kohtelulla olisi saanut paremman tuloksen?
      Suomussalmi
      100
      2114
    3. En kelpaa sinulle

      Varattuna - olen sinulle ongelma. Eroaminen vuoksesi voi olla turhaa, sillä me ei puhuta, kun olen varattu ja kumpikin v
      Ikävä
      120
      1610
    4. Taidat vanhempi nainen

      Haluta sen tien itsellesi. juokse vaan karkuun ! Pahentaa vaan asiaa.Pitäs toimia ihan toisin päin
      Ikävä
      73
      1154
    5. Hetkeäänkään miettimättä ottaisin sinut

      Mutta mitä mieltä miehesi siitä olisi?
      Ikävä
      71
      1022
    6. Olisi kiva tietää miksi pidät minusta?

      Miehelle kysymys :)
      Ikävä
      61
      983
    7. Voi nainen...

      Kun luovutit meistä liian aikaisin, just kun aloin oppimaan sinua. Jos oisin alussa jo lukenut aiheesta oisin voinut toi
      Ikävä
      41
      950
    8. Venäjä aikoo yksipuolisesti muuttaa rajalinjauksia Suomenlahden itäosassa

      Venäjä aikoo muuttaa rajalinjauksia Suomenlahden itäosassa Venäjän saarten eteläpuolella. Ylen jutussa kerrotaan mm.
      Maailman menoa
      146
      908
    9. Suomi lähettää tarkkailijoita merialueelle

      Venäjä on ilmoittanut aikovansa ylittää Suomen merialueen rajat kysymättä lupaa kertomalla että Suomen merialueen raj
      Maailman menoa
      290
      842
    10. Naiselle kysymys

      Mitä oikein näet minussa?
      Ikävä
      40
      744
    Aihe