Voiko uskonnoista päästä eroon

Sara-Kali

Yritän nyt oikein hikihatussa kuvata mitä minä jumaluudesta ajattelen, niin tulee ehkä ymmärrettäväksi miksi toisinaan olen kovin kärsimätön ja turhautunut näillä persoonajumalien markkinoilla.

Ajattelen asiat tässä tapauksessa käänteisverrannollisesti. Jos ihminen on vajavainen, jumaluus on täydellinen. Jumaluuden täydellisyys tulee siitä että jumalassa on kaikki. Kun me kaikki vajavaiset olennot olemma jumalassa, se sisältää kaiken.

Me olemme kuin kärrynpyörän puolat jotka yhtyvät keskiössä. Me olemme kuin auringosta lähteneet säteet. Me olemme kuin viuhka jonka tyvessä kaikki siivekkeet yhtyvät.

Mielestäni se kohta missä kaikki yhtää ja on yhä ei voi olla sellainen ja tälläinen, sillä ei voi olla mitään muita ominaisuuksia kuin KAIKKI ja EI-MITÄÄN. Se ei voi olla pelkästään joku "kostava jumala", ei se voi olla pelkkää rakkautta, pelkkää vihaa, pelkkä sitä sun tätä. Meissä voi hetken ajan olla pelkkää vihaa tai rakkautta - eikä oikeastaan edes meissäkään. Tiedostamaton puoli meissä saattaa ollakin aivan eri tuulella kuin se lörpöttelevä mieli!

Siellä missä kaikki on yhtä, kaikki alanimikkeet ja ominaisuudet kumoutuvat. Siellä on sellainen runsainen pula että et osaa enää valita mitään erityistä, koska kaikki on ok ja mahdollisuudet ovat rajattomat.

Oletankin että tuo kaiken mahdollisen alfa ja omega on pakko hajoittaa, sen on pakko hajautua näiksi lukemattomiksi olennoiksi joihin mekin kuulumme. Muuten ei mitään tapahdu. Ei ole tarinaa. Ei ole hyviä eikä pahoja.

Henkilökohtaisesti koen että todellisen Yhden lähdettyä virtaamaan kohti materian äärimmäistä ääripäätä matkalle muodostuu mitä merkillisimpiä "väliseisakkeita". Ehkä joku voi kutsua noita etappeja "jumaliksikin". Minun kirkasotsaisesta ja fanaattisesta näkökulmastani katsoen ne kaikki ovat saatanoita ja demoneja, JOS yksikin niistä nostetaan Yhden tilalle ainoaksi oikeaksi jumalaksi.

Niin kauan kuin mielletään että kaikki on ja voi olla vain yksi lukemattomista aspekteista Yhdessä, hyvä. Mutta sitten kun minä tulen näille foorumeille missä yksi huutaa Jahven puolesta, toinen markkinoi Jeesusta, joku viisastelee Buddhan nimeen jne. niin kärsimättömyys ja turhautuminen valtaa minut.

Minkä takia ihmiset pakottavat toisiaan valitsemaan jotain mitättömiä välivaihejumalia, minkä vuoksi heille ei kelpaa Yksi???

Olen niin kyllästynyt kaikkiin itseään "ainutlaatuisina" pitäviin saarnaajiin jotka luulevat että nimenomaan heidän markkinatavaransa on se ainoa oikea. Tottakai minäkin kuulun näihin helppoheikkeihin, joita me kaikki olemme heti kun alamme kilpailla kenen oppi on paras ja kenen Tie vie perille!

Oman fanaattisuutensa tunnustaminen on mielestäni ensimmäinen askel vapautumisessa. En tiedä onko sellainen koskaan mahdollista että ihan oikeasti mieltäisi että kaikkien katsomukset ovat ok, koska luulen että ihminen identifioituu niin voimakkaasti omaan uskoonsa että hän puolustaa sitä kuin omaa itseään.

Itselläni on tämä tarve nähdä Yksi, jumaluus, kaiken keskiönä jossa kaikki yhtyy ja kaikki kumoutuu. Tottakai siihen on vienyt tietynlainen prosessi, en minä sitä tuulesta ole tempaissut ja yllättäen päättänyt että alanpa hävittää kaikkia uskontoja kirves kädessä ympäriltäni ja opettaa persoonattomuuden tyhjyyden täyteyttä tai mitä lie sitten onkaan...

Idässä on se hyvä puoli että siellä niitä jumalia on niin tolkuton määrä, että takuulla jollekulle tulee idea siitä että mitä jos ne ovatkin kaikki vain eri puolia yhdestä ja samasta... Länsimaissa on tapahtunut uskonnollista köyhtymistä ja tilalla on puolikas jumala (Jahve, joka on mies, joten se ei siis ole KAIKKI), tai sitten jumaluuden paikan täyttää jokin "hullunkurinen perhe", nimittäin isä, poika ja joku ihme henki.

Loppujen lopuksi sitä ihmettelee että mitä tämä kaikki jumalan pohdiskelu edes hyödyttää? Sikäli kuin olemme jumalan ilmennysvälineitä, niin ehkäpä teemme "jumalan" "tahdon" unohtamalla älyllisen näpertelyn ja kiihkotilassa huutamisen, ja mieluummin etsiydymme sellaiseen olotilaan missä sanat unohtuvat, näpertely lakkaa, mieli vaikenee, on vain olemassaolo.

18

687

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Gigul216

      >>Loppujen lopuksi sitä ihmettelee että mitä tämä kaikki jumalan pohdiskelu edes hyödyttää? samoissa merkeissä ja motiiveissa/funktioissa kuin "isot pyörät",,,elikä siinä missä Korkein Itseään 'eheyttää' ja saattaa balanssiin 'varjot' ja 'valot' Itsessään---> tapahtuu tämä sama pienemmässä mittakaavassa meissä poloisissa ja kaikkea tätä tarvitaan jotta saavutetaan balanssi.



      >>Olen niin kyllästynyt kaikkiin itseään "ainutlaatuisina" pitäviin saarnaajiin jotka luulevat että nimenomaan heidän markkinatavaransa on se ainoa oikea. Tottakai minäkin kuulun näihin helppoheikkeihin, joita me kaikki olemme heti kun alamme kilpailla kenen oppi on paras ja kenen Tie vie perille! meille jokaiselle.

      • Sara-Kali

        Muhammedkin huomasi että porukat eivät oikein hänen sanomalleen lämpene, joten hänpä sitten keksi että "pyhä" sota kyllä laittaa lämpenemään vaikka väkisin...

        Kun kuuntelee eri uskontojen keskeistä tarustoa, sieltä yleensä löytyy tarinoita sorrosta ja vainosta. Herää usein kysymys että onko se vaino nyt varmasti ollut niin merkittävää, vai onko ko. lahko kokenut sen merkittävänä, koska marttyyrin viitta on väljä ja alle mahtuu niitä joilla on pyrkimys säilyttää oma oppi vaikka hampaat irvessä.

        KUOLEMANPELKO on suuri voima; olisi aika merkillistä jos ei sitäkin pelättäisi että joku oppi nujerretaan täysin. Geenien ohella säilyä haluavat myös ideat.

        Ilman vähäisintäkään ulkoista painetta oppi yleensä luhistuu omaan pöhötykseensä, mutta sopiva määrä sortoa aina silloin tällöin pitää opin sen verran vilkkaana että ainakin opin omat edustajat ottavat sen entistä vakavammin.    


    • proPAGANda

      Ehkä jonain päivänä olemme vapaita uskonnoista. Tämä tarkoittaa sitä, että uskonnot toki ovat yhä olemassa mutta ne ovat vain enää eräänlaisia *välineitä* joita henkiset etsijät käyttävät hyväkseen. Uskonnoilla on oma paikkansa ihmiskunnan kehityksessä ja tällähetkellä näyttää siltä, että suurimmalle osalle ihmiskuntaa uskonnot ovat vielä liian tärkeä osa heidän elämäänsä ja henkistä kasvuaan ajatellen. Uskon kuitenkin, että vähä vähältä ihmiskunnan kehitys etenee siihen pisteeseen jossa ihmiset rupeavat yhä enemmän ja enemmän etsimään itse ja asettamaan kyseenalaisiksi kaikki *opit* joita heille valmiilta pöydältä tarjoillaan: Ihmiset koettelevat kaiken ja ottavat omikseen sellaiset asiat jotka he mielessään(järki) ja sydämmessään(tunne) tunteneet oikeaksi ja asettavat sivuun kaiken mikä tuntuu huonolta ja väärältä.

      Jokainen todellinen etsijä on kautta aikain aina tiennyt sen, että mikään uskonto ei selitä "totuutta" juuri niinkuin se on ja siitä syystä todellinen etsijä etsiikin joka puolelta ympäriltään ja itsestäänkin todellista tietoa. Tämä tie on kuitenkin usein yksinäinen, ahdas ja kapea joka perille vie ja siksi moni sortuu tällä tiellä ja liittyy johonkin organisoituun uskomusjärjestelmään eli uskontoon. Näin ihminen tekee virheen mutta virheitä tarvitaan jotta oppisimme tehokkaammin ja myös muistaisimme oppimamme vielä pitkälle tulevaisuuteemmekin.

      Ihmiseltä ei kukaan tule kuoleman jälkeen kysymään :"Mihin uskontoon sinä maanpäällä eläessäsi kuuluit?"

      Itse kuulun niihin, jotka pitävät jälleensyntymää kaikkein todennäköisimpänä *totuutena*. Tästä opista en ole löytänyt juurikaan ongelmia tai ristiriitoja tutkittuani asiaa lähes 20 vuoden ajan. Uskon, että juuri reinkarnaatio-oppi saattaa hyvinkin olla ihmiskunnalle sen kehitystä silmällä pitäen juuri SE seuraava tulevaisuuden *totuus*. Tiedän kuitenkin sen, että ajatus siitä, että synnymme ja kuolemme yhä uudestaan ja uudestaan tänne määnpäälle *oppimaan* ei todellakaan ole monille ihmisille laisinkaan mikään miellyttävä asia, pikemminkin päinvastoin. Olen kuitenkin päätynyt siihen lopputulokseen, että kyseessä on tällaisten ihmisten tietämättömyys ja ennakkoluuloisuus siitä mitä tämä *oppi* TODELLA pitää sisällään.

      Ehkä kaikkein tärkein reinkarnaatiota puoltava puoli on se, että sielun on koettava ja opittava kaikki mitä ihmisyyteen kuuluu ja yhdessä elämässä ei voi millään oppia tätä kaikkea: Tarvitaan siis lukuisia elämiä. Jälleensyntyminen on myös mielekäs koska se selittää miksi maailmassa on niin paljon epäoikeudenmukaisuutta mitä ei millään vain yhden elämän opeilla voida tyydyttävästi selittää: Kun ihmiset kokevat lukuisia elämiä on täysin selvää, että osa noista elämistä on vaikeita ja jopa karmaisevia mutta vain sen takia, jotta oppisimme näistäkin kohtaloistamme. Jälleensyntymä on myös oikeudenmukainen sillä karman laki on sen ydin. Tekemämme väärät teot *maksetaan* ennemmin tai myöhemmin täällä uudestaan eläessämme. Jumala on ollut niin viisas ja täynnä rakkautta ihmiskuntaa kohtaan että on antanut meille määräämättömän ajan sovittaa *syntimme*. Jumala on mennyt jopa niinkin pitkälle, että on antanut meidän itse valita millä tavalla, missä ja koska tulemme *syntimme* sovittamaan.

      En kuitenkaan tahdo, että ihmiset rupeaisivat "penkomaan" menneitä elämiään. Mieleeni tulee vain hyvin harvoja tilanteita joissa voisi olla järkevää regressoida jokin tietty tapahtuma: Eräät ihmiset ovat kärsineet pelkotiloista jotka ovat olleet peräisin menneestä elämästä ja parantuneet pelostaan muistaessaan tuon menneisyyden hetken jolloin pelko syntyi.

      Ihmisille riittääkin aivan hyvin perustietämys siitä, että he todellakin kuoltuaan palaavat uudestaan maanpäälle ja siksi heidän tulisi toimia jo tässä elämässään tulevan elämänsä eduksi. Ihmisten on opittava tajuamaan, että saastuttaessaan ja tuhotessaan omaa pesäänsä he tulevatkin itse kärsimään teoistaan syntyessään tulevaisuudessa kaikista kovimpi osaisiksi ihmisiksi.

      Elämme parhaillaan vaikeita aikoja. Olemme ihmiskuntana kriisisissä mutta aivan kuten kiinankielen kriisi-merkkikin sisältää merkityksen "UUSI MAHDOLLISUUS" niin samoin meilläkin on nyt uusi mahdollisuus kasvaa henkisesti korkeammalle kuin koskaan ennen aikaisemmin. Me emme saa antaa vain periksi koska tuntuu vaikealta ja tuskaiselta kun kaikkialla materialismi ja pinnallisuus vain valtaa lisää alaa: Likaisesta ja hauraasta hiilen palastakin on tullut timantti sen kestettyä vuosimiljoonien painetta. Meidän voittomme ovat loistavimmat sillä ne saavutettiin vastoin kaikkia mahdollisuuksiamme vain koska emme antaneet periksi.

      Osa täällä olevista sieluista on vanhempia tai kokeneempia kuin muut ja heidän tehtävänsä on olla *tiennäyttäjinä* muulle ihmiskunnalle. Maanpäällä on ollut aikaisemminkin tällaisia henkisiä opettajia mutta he elivät aikoina jolloin ihmiskunta ei kyennyt vielä kokonaan tuhoamaan itseään ja kaikkea elämää koko planeetan mittakaavassa. Missä he ovat nyt kun heitä eniten tarvittaisiin? Kukaan ei tiedä sillä he ovat mysteereitä jopa itselleen, Jeesuskin sanoi:" Sitä päivää ja hetkeä ei tiedä kukaan, eivät taivaan enkelit eikä edes Poika, sen tietää vain Isä."

      Tiettyjä merkkejä on ollut ilmassa jo useita vuosikymmeniä, enkä edes pahemmin yllättysi jos keskuudessamme olisi ollut jo pitkään Jeesuksen ja Buddhan kaltaisia sieluja, jotka vain odottavat hetkensä koittamista. Itse mystikkona olen päätellyt ettei tuon tason sielut pysty edes toimimaan, ennenkuin ovat tutustuneet ympäröivän maailman todellisuuteen ja sen henkiseen tilaan: Jeesuskin oli aika mies aloittaessaan toimintansa 2000 vuotta sitten eikä Buddhakaan ollut enää mikään poikanen hänkään kokiessaan valaistumisensa.

      Ihmiset pohtivat aivonsa puhki täälläkin siitä mitä se Jumala MAHDOLLISESTI voisi olla ja mitä se taas MAHDOLLISESTI EI voisi olla. On hyvä, että käyttää älyään tällaiseenkin pohdintaan mutta mielestäni elämä tulee enemminkin elää ja kokea kuin jäädä paikoilleen "tuleen makaamaan". Minusta pelkkä tieto: "Jumala on rakkaus" riittää vallan mainiosti ihmiskunnalle ja haaste onkin juuri siinä, että mitä se onkin sitten se RAKKAUS? Kertokoon se kuka tietää ensin mitä on rakkaus ja silloin hän voikin jo kertoa mitä on JUMALA?

      Te hyvät ihmiset kyllästytte kaikkeen nopeasti koska pohditte aivan liikaa miten tulisi elää, millainen on Jumala ja vaikka mitä elämisen kannalta turhanpäiväistä. Luopukaa näistä ikuisista:" Ollakko vai eikö olla?" leikeistänne ja OLKAA VAAN!

      Maailma on pullollaan hullutuksia jotka vievät kaiken aikanne! Antakaa niiden olla ja tarkkailkaa mikä on oleellista ja mikä pelkkää hullutusta ja erottakaa nämä toisistaan niin opitte nauramaan maailmalle ja ennenkaikkea itsellenne!

      Ole kuitenkin huoleti, koskaan ei oikeasti ole liian myöhäistä yhtään millekkään mitä näihin henkisen kasvun juttuihin tulee: Ehkä juuri tämä nyt elämäsi elämä ei olekkaan tarkoitettu, että sinä kaiken oppisit ja tietäisit. Nykyään on tietysti muodikasta saada kaikki nyt ja heti mutta etenkin näissä *henkisen kasvun* kommervenkeissä se ei kertakaikkiaan mene niin. Olen havainnut, että monia ihmisiä ei voisi vähempää tällaiset "henkisyydet" kiinnostaa ja ne joita taas tällainen kiinnostaa ovat luultavasti näissä asioissa jo paljon muita edellä. ;-)

      Olkaa kärsivällisiä jos ette JO 25-vuotiaana ole vielä *valaistunut*. Jättäkää vielä sinne loppuelämäännekin jotain kasvua jäljelle. Itse olen 36 vuotta vanha/nuori ja nyt tuntuu, että jotain pientä olisin EHKÄ MAHDOLLISESTI saattanut täällä olessani oppiakkin. JEP!

      • Aikamoisen saarnan oletkin taas jaksanut vääntää esiin yön pimeydessä... Vaan enpä sano sen enempää, hymyilen vain niitten monien muitten kanssa, joita moinen vuodatus hymyilyttää.

        >>Olkaa kärsivällisiä jos ette JO 25-vuotiaana ole vielä *valaistunut*. Jättäkää vielä sinne loppuelämäännekin jotain kasvua jäljelle. Itse olen 36 vuotta vanha/nuori ja nyt tuntuu, että jotain pientä olisin EHKÄ MAHDOLLISESTI saattanut täällä olessani oppiakkin. JEP!>>

        Tämä lausahdus saa muorin kierimään naurukohtauksen vallassa pitkin lattiaa. Voi lapsukainen, miten nuori vielä oletkaan! Tallena tämä viisautesi varmaan paikkaan ja ota esille kahdenkymmenen vuoden päästä. Silloin saatat ymmärtää, miksi muori nauraa.


      • Nyt kyllä...

        Jo auton ajamiseen liikenteessä tarvitaan, ainakin useimmille, hyvä opettaja sekä oppisuunnitelma sisältäen käytännön harjoituksia.

        Miksi sitten luulet että itsensä oivaltaminen, johon ihmisellä on paljon vähemmän valmiita viitekehyksiä kuin esim. yllämainittuun autolla ajamiseen, onnistuisi ilman opettajaa.

        Saatat itsesi naurunalaiseksi väittäessäsi että ihmiskunta tai ihmisyksilöt mitenkään voisivat "edistyä" ilman opettajia jotka elävät oppiensa mukaisesti, näin näyttäen tietä.

        Ikuisen minän kuusi vihollista, himo, kateus, ahneus, viha, harha, ja hulluus syövät ne joilla ei ole aitoa opettajaa elämän tiellä.

        http://www.backtohome.com


      • Sara-Kali

        Henkilökohtaisesti minua ärsyttääpi sellainen hengellinen kaupankäynti, että "kun minä nyt teen näin ja näin, niin mitäs minä saan siitä palkakseni?" Ts. taivastilaa haikaillaan...

        Tai sitten tämän reinkarnaation tullessa kyseeseen yritetään ostaa onnea hyvillä teoilla ja paeta kärsimystä jättämällä pahoja tekoja tekemättä.

        Minusta olisi tosi hienoa jos ihmiset tekisivät hyviä juttuja täysin piittaamatta siitä saavatko he siitä mitään ansiota itselleen. Hyvä mieli sinänsä pitäisi riittää... Jos oikein kimurantiksi menee, niin periaatteessa näennäisesti pahaa tekoakaan ei pitäisi kaihtaa, jos se pidemmällä tähtäyksellä muodostuu siunaukseksi. Mutta vaikeita asioitahan nämä nyt ovat. En minä ainakaan osaisi mennä tuosta noin vaan tappamaan jotain himokilleriä, ettei se vaan rääkkää ja tapa lisää ihmisiä. Pitäisi melkeinpä olla kaikkitietävä osatakseen tehdä "hyvää pahaa". Jos ei tiedä, paree kai luottaa Henkeen että se tietää.

        t: ex-Q ;)


      • emma
        Nyt kyllä... kirjoitti:

        Jo auton ajamiseen liikenteessä tarvitaan, ainakin useimmille, hyvä opettaja sekä oppisuunnitelma sisältäen käytännön harjoituksia.

        Miksi sitten luulet että itsensä oivaltaminen, johon ihmisellä on paljon vähemmän valmiita viitekehyksiä kuin esim. yllämainittuun autolla ajamiseen, onnistuisi ilman opettajaa.

        Saatat itsesi naurunalaiseksi väittäessäsi että ihmiskunta tai ihmisyksilöt mitenkään voisivat "edistyä" ilman opettajia jotka elävät oppiensa mukaisesti, näin näyttäen tietä.

        Ikuisen minän kuusi vihollista, himo, kateus, ahneus, viha, harha, ja hulluus syövät ne joilla ei ole aitoa opettajaa elämän tiellä.

        http://www.backtohome.com

        eikö meidän suurin opettajamme ja viitturimme ole meissä itsessämme syvyydessä josta kaikki uskonnot yms lähtee...


      • Se ainoa oikea!
        Riotandra kirjoitti:

        Aikamoisen saarnan oletkin taas jaksanut vääntää esiin yön pimeydessä... Vaan enpä sano sen enempää, hymyilen vain niitten monien muitten kanssa, joita moinen vuodatus hymyilyttää.

        >>Olkaa kärsivällisiä jos ette JO 25-vuotiaana ole vielä *valaistunut*. Jättäkää vielä sinne loppuelämäännekin jotain kasvua jäljelle. Itse olen 36 vuotta vanha/nuori ja nyt tuntuu, että jotain pientä olisin EHKÄ MAHDOLLISESTI saattanut täällä olessani oppiakkin. JEP!>>

        Tämä lausahdus saa muorin kierimään naurukohtauksen vallassa pitkin lattiaa. Voi lapsukainen, miten nuori vielä oletkaan! Tallena tämä viisautesi varmaan paikkaan ja ota esille kahdenkymmenen vuoden päästä. Silloin saatat ymmärtää, miksi muori nauraa.

        NYT joku täällä esiintyy minuna! Minähän en tuollaista skeidaa tänne suoltaisi IKINÄ vaikka ois kunka lääkkeet ottamati! FEIKKI! :-(

        -------------------------------------------------------------------------------------------

        Jos sua nyt IHAN OIKEESTI mun jutut hymyilyttää niin olet ymmärtänyt ne täysin oikein!

        Tiedän, että sinä olet van.. öö siis KOKENUT sielu ja tiedät ettei sinun kannata meitä lapsosia täällä "sivistää" koska sehän olisi pelkkää helmien viskomista sikojen eteen!

        Itseäni huvitti joskus kun täällä joku uskovainen kirjotteli, että:" Ootte ihanii te kaikki syntiset pahat ihmiset kun toteutatte raamatun profetiat ja joudutatte Jeshuan takaisin tulemista!"

        Mä aattelen ite, että ootte kaikki ilkeet besserwisserit ihania kun pidätte meidät *totuuden etsijät* nöyrinä!

        HAHAHAHAA! Naura vaan!

        Haluat saattaa mut siis pois "raiteiltani"? Itseasiassa sellainen piristäis mua ihan perhanasti kun välillä on niin tylsää olla pylvään päällä yksikseen...

        Mä olen valmis muuttamaan suuntaani ihan mihin vaan jos se on *oikeempaa* kuin nykyinen suuntani.

        Ok! Mä paljastan sen ihan suoraan nyt sitten. En ole 36-vuotias vaan 16-vuotias. Mulla on puberteettikriisi meneillään ja koska minun älykkyysosamääräni on 170 niin en kestä olla vasta 16-vuotias ja paljon muita ikäisiäni viisaampi. Joo mä tallenan kaiken ja sitten kun olen 20 vuoden päästä oikeesti 36-vuotias niin kaivan nämä esiin.

        Jätän sitä kasvunvaraa toki myös itselleni, enkä pelkästään teille YLIMIELISILLE JUNTEILLE! HAHA!


      • pakanapanda
        Nyt kyllä... kirjoitti:

        Jo auton ajamiseen liikenteessä tarvitaan, ainakin useimmille, hyvä opettaja sekä oppisuunnitelma sisältäen käytännön harjoituksia.

        Miksi sitten luulet että itsensä oivaltaminen, johon ihmisellä on paljon vähemmän valmiita viitekehyksiä kuin esim. yllämainittuun autolla ajamiseen, onnistuisi ilman opettajaa.

        Saatat itsesi naurunalaiseksi väittäessäsi että ihmiskunta tai ihmisyksilöt mitenkään voisivat "edistyä" ilman opettajia jotka elävät oppiensa mukaisesti, näin näyttäen tietä.

        Ikuisen minän kuusi vihollista, himo, kateus, ahneus, viha, harha, ja hulluus syövät ne joilla ei ole aitoa opettajaa elämän tiellä.

        http://www.backtohome.com

        >> Jo auton ajamiseen liikenteessä tarvitaan, ainakin useimmille, hyvä opettaja sekä oppisuunnitelma sisältäen käytännön harjoituksia.>Miksi sitten luulet että itsensä oivaltaminen, johon ihmisellä on paljon vähemmän valmiita viitekehyksiä kuin esim. yllämainittuun autolla ajamiseen, onnistuisi ilman opettajaa. >Saatat itsesi naurunalaiseksi väittäessäsi että ihmiskunta tai ihmisyksilöt mitenkään voisivat "edistyä" ilman opettajia jotka elävät oppiensa mukaisesti, näin näyttäen tietä.>Ikuisen minän kuusi vihollista, himo, kateus, ahneus, viha, harha, ja hulluus syövät ne joilla ei ole aitoa opettajaa elämän tiellä.


      • Sara-Kali
        pakanapanda kirjoitti:

        >> Jo auton ajamiseen liikenteessä tarvitaan, ainakin useimmille, hyvä opettaja sekä oppisuunnitelma sisältäen käytännön harjoituksia.>Miksi sitten luulet että itsensä oivaltaminen, johon ihmisellä on paljon vähemmän valmiita viitekehyksiä kuin esim. yllämainittuun autolla ajamiseen, onnistuisi ilman opettajaa. >Saatat itsesi naurunalaiseksi väittäessäsi että ihmiskunta tai ihmisyksilöt mitenkään voisivat "edistyä" ilman opettajia jotka elävät oppiensa mukaisesti, näin näyttäen tietä.>Ikuisen minän kuusi vihollista, himo, kateus, ahneus, viha, harha, ja hulluus syövät ne joilla ei ole aitoa opettajaa elämän tiellä.

        >Nämä ihmiset tuntuvat tarvitsevan sen *opettajansa* pitämään sitä puurolusikkaansakkin puolestaan, jotta tulis puurot sinne suuhunkin OIKEIN lapioiduiksi. Se on joillekkin tosi vaikeeta tajuta, että täällä on TARKOITUS oppia seisomaan OMILLA jaloillaan: Suurin osa kiukuttelee tätä faktaa vastaan mutta elämä vaan on vaikea taitolaji eikä kukaan teille täällä ole koskaan mitään muuta väittänytkään.

        Pakko fanittaa nyt ihan täysillä sinua. Tuo on niin helvetin hyvin sanottu että.

        Opettajan ihannoimiseen johtaa kaksi tietä, toinen voi olla sellainen missä haluaa esikuvia tietäen koko ajan mainiosti että aikanaan itsekin päätyy siihen pisteeseen missä ope on nyt, ja ohikin kurvaa. Mutta harmittavan moni pärähtää sille toiselle tielle, jossa oman itsen kanssa oleminen on niin pelokasta ja epävarmaa että kaikkeen pitää pyydellä lupaa "isommilta". Mikäs siinä jos on niin pirun pieni ja nuori vielä. Mutta kun aletaan muitakin määräillä ja pakottaa että "teittin täytyy nyt totella tätä tiettyä lastentarhan opea, tai muuten...!"

        Oma itsekeskeisyyteni saa minut helposti mieltämään itseni enemmän opettajaksi kuin oppilaaksi, mutta kunpa muistaisin sen että niin kauan kuin on opettaja, on roolinsa rajoittama ja voi antaa muille vain tietyn oppimäärän verran tietoa. Jos on OPPILAS, silloin mahdollisuudet ovat rajattomat! Aina on lisää opittavaa.


      • proPAGANda
        Sara-Kali kirjoitti:

        Henkilökohtaisesti minua ärsyttääpi sellainen hengellinen kaupankäynti, että "kun minä nyt teen näin ja näin, niin mitäs minä saan siitä palkakseni?" Ts. taivastilaa haikaillaan...

        Tai sitten tämän reinkarnaation tullessa kyseeseen yritetään ostaa onnea hyvillä teoilla ja paeta kärsimystä jättämällä pahoja tekoja tekemättä.

        Minusta olisi tosi hienoa jos ihmiset tekisivät hyviä juttuja täysin piittaamatta siitä saavatko he siitä mitään ansiota itselleen. Hyvä mieli sinänsä pitäisi riittää... Jos oikein kimurantiksi menee, niin periaatteessa näennäisesti pahaa tekoakaan ei pitäisi kaihtaa, jos se pidemmällä tähtäyksellä muodostuu siunaukseksi. Mutta vaikeita asioitahan nämä nyt ovat. En minä ainakaan osaisi mennä tuosta noin vaan tappamaan jotain himokilleriä, ettei se vaan rääkkää ja tapa lisää ihmisiä. Pitäisi melkeinpä olla kaikkitietävä osatakseen tehdä "hyvää pahaa". Jos ei tiedä, paree kai luottaa Henkeen että se tietää.

        t: ex-Q ;)

        Arvoisa Kali-Q-la

        Toi ilkee noita Riotantta taas kiusaa mua, mä tulin kanteleen siitä sulle! ;-(

        >> Henkilökohtaisesti minua ärsyttääpi sellainen hengellinen kaupankäynti, että "kun minä nyt teen näin ja näin, niin mitäs minä saan siitä palkakseni?" Ts. taivastilaa haikaillaan... >Tai sitten tämän reinkarnaation tullessa kyseeseen yritetään ostaa onnea hyvillä teoilla ja paeta kärsimystä jättämällä pahoja tekoja tekemättä.>Minusta olisi tosi hienoa jos ihmiset tekisivät hyviä juttuja täysin piittaamatta siitä saavatko he siitä mitään ansiota itselleen. Hyvä mieli sinänsä pitäisi riittää... Jos oikein kimurantiksi menee, niin periaatteessa näennäisesti pahaa tekoakaan ei pitäisi kaihtaa, jos se pidemmällä tähtäyksellä muodostuu siunaukseksi. Mutta vaikeita asioitahan nämä nyt ovat. En minä ainakaan osaisi mennä tuosta noin vaan tappamaan jotain himokilleriä, ettei se vaan rääkkää ja tapa lisää ihmisiä. Pitäisi melkeinpä olla kaikkitietävä osatakseen tehdä "hyvää pahaa". Jos ei tiedä, paree kai luottaa Henkeen että se tietää.


      • Sara-Kali
        proPAGANda kirjoitti:

        Arvoisa Kali-Q-la

        Toi ilkee noita Riotantta taas kiusaa mua, mä tulin kanteleen siitä sulle! ;-(

        >> Henkilökohtaisesti minua ärsyttääpi sellainen hengellinen kaupankäynti, että "kun minä nyt teen näin ja näin, niin mitäs minä saan siitä palkakseni?" Ts. taivastilaa haikaillaan... >Tai sitten tämän reinkarnaation tullessa kyseeseen yritetään ostaa onnea hyvillä teoilla ja paeta kärsimystä jättämällä pahoja tekoja tekemättä.>Minusta olisi tosi hienoa jos ihmiset tekisivät hyviä juttuja täysin piittaamatta siitä saavatko he siitä mitään ansiota itselleen. Hyvä mieli sinänsä pitäisi riittää... Jos oikein kimurantiksi menee, niin periaatteessa näennäisesti pahaa tekoakaan ei pitäisi kaihtaa, jos se pidemmällä tähtäyksellä muodostuu siunaukseksi. Mutta vaikeita asioitahan nämä nyt ovat. En minä ainakaan osaisi mennä tuosta noin vaan tappamaan jotain himokilleriä, ettei se vaan rääkkää ja tapa lisää ihmisiä. Pitäisi melkeinpä olla kaikkitietävä osatakseen tehdä "hyvää pahaa". Jos ei tiedä, paree kai luottaa Henkeen että se tietää.

        Melkolailla samanahan minä pysyn koko ajan, nuo nikit vaan vaihtuvat aina välillä siinä missä vaatteetkin. Saa nyt nähdä kauanko tämä nimi kiinnostaa.

        Vai että kiusaa sinua noita... No, sanovat että mikä ei tapa, se vahvistaa!

        Pidän tosiaan syklisyyttä melkoisen todennäköisenä. Eikä tämä minulla edes ole mitään erikoisempaa "henkisyyttä", olenpahan vaan lueskellut noita vaihtoehtohistorian kirjoja vinon pinon ja uskon että on tällä pallolla ennenkin pallotellut varsin teknisesti kehittyneitä olentoja. Voivat toki olla avaruuden ihmihiippareita, mutta voivat olla kupsahtaneen kulttuurin eloonjääneitäkin. Tai kumpiakin.

        Jos nyt pikkuhiljaa tämä nykyinenkin sivilisaatio saisi jonkinlainsen speissteissönin aikaiseksi ja sitten yhtäkkiä tulisi mullistuspullistus ja sattumalta vain jotain viidakkoporukoita jäisi henkiin, niin vähän ne varmaan olisivat ihmeissään kun sieltä avaruusasemalta tulisi sitten väkeä yrittämään avittaa Maata jälleen vähän "sivistyneemmälle" tolalle.

        Se on ihan ihmisten makuasia aina että mikä on hyvä sivistys... Jotkut haikailevat nimenomaan luonnontilaisuuden puoleen, oma suosikkini on oikeastaan aika helvetin tekninen kehitys, mutta sillä tavoin että luonto ei juurikaan joudu kärsimään. Mahtaakohan moista vaihtoehtoa todellisuudessa edes ollakaan?!

        Maailmanlopun skenaarioista en kauheasti perusta, kun tyhmät ihmiset aina alkavat hekumoida sillä että nimenomaan heidän porukat pelastuvat, tai sitten he saavat jotain sairasta tyydytystä ajatellessaan olevansa niin paskoja että kupsahtavat heti ensimmäisenä kun alkaa paikat ryskyä. Eihän sitä voi ennalta tietää. Ei edes sitä että rysähtääkö, mutta kyllähän se aika huihai-meininki nykyään on menossa että IHME ettei ole jo pahempaa sattunut.

        Esoteerikko-astrologina katson että tämä lopahtava aika on todellakin Kalojen aika, ja sen teema on ollut (rasittava ja hysteerinen) tarve kuulua kaikenlaisiin joukkoliikkeisiin. Kollektiivisuus on rulannut. Kovasti me kaikenlaisia hirmuhiippareita aina muistelemme, mutta kyllä se suurin voima on aina ollut ihan tämä ihmismassa mikä niitä johtajia pinnalle nostaa öykkäröimään.

        Terve yksilöllisyys on haluttu nujertaa hinnalla millä hyvänsä. Minä vähän luulen että Vesimies ei tämmöiseen enää suostu. Vesimies on kyllä myös sellainen "kaikkiallinen" merkki, että se operoi varmasti melko globaalien juttujen parissa, mutta itsetietoisempana merkkinä se osaa nähdä oman arvonsa ja kenties sitä kautta muidenkin. Ehkä tämä nykyinen egoismi on vähän vääristynyt esinäytös tulevasta. Tai sitten se on vaan reagointia kalaisaan oman minuuden hapertamiseen, joka todella alkaa tympiä yhtä sun toistakin. Siis onhan se hienoa tavoitella yhtymistä Jumalaan, energiaan tms. mutta aikansa kutakin. Ehkei se "Jumala" edes halua mitään dorkia ruikuttajia itseensä; sellaisia jotka ovat ruoskineet itsestään luulot pois ja uikuttaneet omaa surkeuttaan. Terve ylpeys on ihan ok.


      • proPAGANda
        Sara-Kali kirjoitti:

        Melkolailla samanahan minä pysyn koko ajan, nuo nikit vaan vaihtuvat aina välillä siinä missä vaatteetkin. Saa nyt nähdä kauanko tämä nimi kiinnostaa.

        Vai että kiusaa sinua noita... No, sanovat että mikä ei tapa, se vahvistaa!

        Pidän tosiaan syklisyyttä melkoisen todennäköisenä. Eikä tämä minulla edes ole mitään erikoisempaa "henkisyyttä", olenpahan vaan lueskellut noita vaihtoehtohistorian kirjoja vinon pinon ja uskon että on tällä pallolla ennenkin pallotellut varsin teknisesti kehittyneitä olentoja. Voivat toki olla avaruuden ihmihiippareita, mutta voivat olla kupsahtaneen kulttuurin eloonjääneitäkin. Tai kumpiakin.

        Jos nyt pikkuhiljaa tämä nykyinenkin sivilisaatio saisi jonkinlainsen speissteissönin aikaiseksi ja sitten yhtäkkiä tulisi mullistuspullistus ja sattumalta vain jotain viidakkoporukoita jäisi henkiin, niin vähän ne varmaan olisivat ihmeissään kun sieltä avaruusasemalta tulisi sitten väkeä yrittämään avittaa Maata jälleen vähän "sivistyneemmälle" tolalle.

        Se on ihan ihmisten makuasia aina että mikä on hyvä sivistys... Jotkut haikailevat nimenomaan luonnontilaisuuden puoleen, oma suosikkini on oikeastaan aika helvetin tekninen kehitys, mutta sillä tavoin että luonto ei juurikaan joudu kärsimään. Mahtaakohan moista vaihtoehtoa todellisuudessa edes ollakaan?!

        Maailmanlopun skenaarioista en kauheasti perusta, kun tyhmät ihmiset aina alkavat hekumoida sillä että nimenomaan heidän porukat pelastuvat, tai sitten he saavat jotain sairasta tyydytystä ajatellessaan olevansa niin paskoja että kupsahtavat heti ensimmäisenä kun alkaa paikat ryskyä. Eihän sitä voi ennalta tietää. Ei edes sitä että rysähtääkö, mutta kyllähän se aika huihai-meininki nykyään on menossa että IHME ettei ole jo pahempaa sattunut.

        Esoteerikko-astrologina katson että tämä lopahtava aika on todellakin Kalojen aika, ja sen teema on ollut (rasittava ja hysteerinen) tarve kuulua kaikenlaisiin joukkoliikkeisiin. Kollektiivisuus on rulannut. Kovasti me kaikenlaisia hirmuhiippareita aina muistelemme, mutta kyllä se suurin voima on aina ollut ihan tämä ihmismassa mikä niitä johtajia pinnalle nostaa öykkäröimään.

        Terve yksilöllisyys on haluttu nujertaa hinnalla millä hyvänsä. Minä vähän luulen että Vesimies ei tämmöiseen enää suostu. Vesimies on kyllä myös sellainen "kaikkiallinen" merkki, että se operoi varmasti melko globaalien juttujen parissa, mutta itsetietoisempana merkkinä se osaa nähdä oman arvonsa ja kenties sitä kautta muidenkin. Ehkä tämä nykyinen egoismi on vähän vääristynyt esinäytös tulevasta. Tai sitten se on vaan reagointia kalaisaan oman minuuden hapertamiseen, joka todella alkaa tympiä yhtä sun toistakin. Siis onhan se hienoa tavoitella yhtymistä Jumalaan, energiaan tms. mutta aikansa kutakin. Ehkei se "Jumala" edes halua mitään dorkia ruikuttajia itseensä; sellaisia jotka ovat ruoskineet itsestään luulot pois ja uikuttaneet omaa surkeuttaan. Terve ylpeys on ihan ok.

        >>Se on ihan ihmisten makuasia aina että mikä on hyvä sivistys... Jotkut haikailevat nimenomaan luonnontilaisuuden puoleen, oma suosikkini on oikeastaan aika helvetin tekninen kehitys, mutta sillä tavoin että luonto ei juurikaan joudu kärsimään. Mahtaakohan moista vaihtoehtoa todellisuudessa edes ollakaan?!>Maailmanlopun skenaarioista en kauheasti perusta, kun tyhmät ihmiset aina alkavat hekumoida sillä että nimenomaan heidän porukat pelastuvat, tai sitten he saavat jotain sairasta tyydytystä ajatellessaan olevansa niin paskoja että kupsahtavat heti ensimmäisenä kun alkaa paikat ryskyä. Eihän sitä voi ennalta tietää. Ei edes sitä että rysähtääkö, mutta kyllähän se aika huihai-meininki nykyään on menossa että IHME ettei ole jo pahempaa sattunut.>Esoteerikko-astrologina katson että tämä lopahtava aika on todellakin Kalojen aika, ja sen teema on ollut (rasittava ja hysteerinen) tarve kuulua kaikenlaisiin joukkoliikkeisiin. Kollektiivisuus on rulannut. Kovasti me kaikenlaisia hirmuhiippareita aina muistelemme, mutta kyllä se suurin voima on aina ollut ihan tämä ihmismassa mikä niitä johtajia pinnalle nostaa öykkäröimään.>Terve yksilöllisyys on haluttu nujertaa hinnalla millä hyvänsä. Minä vähän luulen että Vesimies ei tämmöiseen enää suostu. Vesimies on kyllä myös sellainen "kaikkiallinen" merkki, että se operoi varmasti melko globaalien juttujen parissa, mutta itsetietoisempana merkkinä se osaa nähdä oman arvonsa ja kenties sitä kautta muidenkin. Ehkä tämä nykyinen egoismi on vähän vääristynyt esinäytös tulevasta. Tai sitten se on vaan reagointia kalaisaan oman minuuden hapertamiseen, joka todella alkaa tympiä yhtä sun toistakin. Siis onhan se hienoa tavoitella yhtymistä Jumalaan, energiaan tms. mutta aikansa kutakin. Ehkei se "Jumala" edes halua mitään dorkia ruikuttajia itseensä; sellaisia jotka ovat ruoskineet itsestään luulot pois ja uikuttaneet omaa surkeuttaan. Terve ylpeys on ihan ok.


    • Jatka matkaa

      Sinulla on oikea käsitys, Absoluuttinen Totuus on kaiken alkuperä. Kuten Bhagavad-Gitasta saamme lukea, "Kaikkeus on Minussa, mutta Minä en ole Kaikkeudessa".

      Voidaksemme paremmin oivaltaa näitä asioita, tarvitsemme mestarin joka on nähnyt totuuden:

      http://www.backtohome.com

      • Sara-Kali

        Arvotaan entimmäinen opettaja... :)

        Juu kyllä ne varmaan ihan hyödyllisiä ovat toisinaan. Minulla on in-a-way ollut useita opettajia, suurin osa heistä tosin on operoinut kirjoista käsin ja minulle se on hyvä niin.


      • fejgidär

    • Tekstisi oli mielenkiintoinen ja hyvä.

      Uskoisin, että vapaus uskonnoista on mahdollinen vain silloin kun ihminen oivaltaa olevansa vapaa. Jokainen uskoo joka tapauksessa tavallaan, eikä meidän ihmisten hallussa ole se, miten kukin haluaa uskoa. Lopulta uskossa, kuten siviilielämässä se ratkaisee, miten itseään ja toisia ihmisiä kohtelee. Rakkautta voi jakaa vain rakastamalla ihmistä ihmisenä, ei surkean kohtalon kokeneena, hinduna tai hevosfarmarina.

      Itse asetan rajan hyvän ja pahan uskon (ei ainoastaan uskonnon) välille siinä, että paha uskonnollinen on vahingollinen ihmiselle itselleen ja muille ihmisille. Esimerkkejä löytyy pilvinpimein. Riittää jo se, että uskoo olevansa kunnossa, muttei kykene millään myöntämään aviopuolisolleen olevansa joskus väärässä, vaan vänkää asioita aina siihen pisteeseen, että turhautuu, lähtee vetämään pään täyteen tai kolkkaa vaimon hiljaiseksi luuvitosella.

      Meidän tehtävämme ei ole määritellä se, mikä on totta, koska se on meistä riippumatonta. Ihmisten pitäisi tässä vaiheessa kehitystään hiljalleen ymmärtää, mitä varten niin monet jumalat ovat tähän maailmaan putkahtaneet. Ja erityisesti se, miksi ihmiset kisailevat siitä, mikä on enemmän Totta ja mikä vähemmän Totta. Vähän sama kuin ihmiset tappelisivat joko siitä, kumpi on todellisempi hammastahna vai -harja tai kumpi on vähemmän todellisempi Moby Dick vai Pinokkio.

      Luonnollisesti ihmisen tietää olevan henkisesti aikuinen siinä vaiheessa, kun nurisee aviopuolisolleen vessanpytynkannen oikeasta asennosta, sillä se on näin.

      • Sara-Kali

        Meillä pytyn kansi on aina kiinni, etteivät mirrit harjoita daivausta... Niinpä "kärsimme" siis molemmat suuremman edun nimissä.

        Ihmiset ovat niin jokotai. Jos tulee ideologisia ristiriitoja, niin pelätään että oma oppi nuupahtaa pystyyn ja sitä myöten oma itse tulee muserretuksi jos hiukankin yrittäisi ymmärtää sitä toista osapuolta... Onhan se tietysti täällä erillisyyden maailmassa luonnollista että "omaansa" pitää vaalia, tai muuten kaikki on vain yhtä ja samaa harmaata massaa.

        Kun sen vain kumminkin aina muistaisi että toisen erilaisuus ei ole omalta itseltä pois!


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      24
      1739
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      20
      1654
    3. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      71
      1495
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      59
      1482
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      56
      1370
    6. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      92
      1370
    7. Pelastakaa Lapset: Netti ei ole turvallinen paikka lapsille - Erätauko-tilaisuus to 25.4.2024

      Netti ei ole turvallinen paikka lapsille, mutta mitä asialle voi vanhempana tehdä? Torstaina 25.4.2024 keskustellaan ne
      Suomi24 Blogi ★
      17
      1342
    8. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      18
      1186
    9. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      65
      1140
    10. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1124
    Aihe