Ammattitautitutkimukset

oireileva

Onko todellakin niin, että ammattitautitutkimuksen homealtistukset aiheuttavat keuhkojen pysyvän sairastumisen? Olen menossa tutkimuksiin ja pelkään, että sairastun pahemmin. Voiko joku ottaa kantaa,vaikka Hilkka-Liisa?

9

2699

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • hilkkaliisa

Ne SAATTAVAT aiheuttaa. Eivät aiheuta kaikille!

Itse sairastuin TTL:n altistuskokeista ja oireilin pari kuukautta altistusten jälkeen rajusti. Söin kaksi antibioottikuuria noin kuusi viikkoa kortisonia.

Eivät KAIKKI sairastu altistustesteistä.

• Ei saa altistaa

jos altistuskokeet SAATTAVAT aiheuttaa homeallerkian pahenemisen. On erittäin huono neuvo sanoa, että eivät KAIKKI sairastu altistuskokeista. Jos joku on jo työpaikallaan altistunut, niin sitä ei saa altistaa enää. Näinhän se ministeri Hyssälä vastas joskus vuosi sitten.

Sen verran olen oppinut jo tältä palstalta, että kosteusvauriorakennuksen homepöly aiheuttaa allerkisen alveoliitin. Sen olen myös oppinu, että se ei voi olla myöskään astma. Se Nisuiisu on näitä asioita kirjoitellut. Se on se ttl:n huiputusjuttu. Olen sitä mieltä, että jos joku vielä uskoo homeen aiheuttamaan astmaan, voi ruveta uskoo myös joulupukkiin.

• hilkkaliisa
        Ei saa altistaa kirjoitti:

jos altistuskokeet SAATTAVAT aiheuttaa homeallerkian pahenemisen. On erittäin huono neuvo sanoa, että eivät KAIKKI sairastu altistuskokeista. Jos joku on jo työpaikallaan altistunut, niin sitä ei saa altistaa enää. Näinhän se ministeri Hyssälä vastas joskus vuosi sitten.

Sen verran olen oppinut jo tältä palstalta, että kosteusvauriorakennuksen homepöly aiheuttaa allerkisen alveoliitin. Sen olen myös oppinu, että se ei voi olla myöskään astma. Se Nisuiisu on näitä asioita kirjoitellut. Se on se ttl:n huiputusjuttu. Olen sitä mieltä, että jos joku vielä uskoo homeen aiheuttamaan astmaan, voi ruveta uskoo myös joulupukkiin.

Meitä on monta, joille TTL:n altistukset AIHEUTTIVAT homesairauden pahenemisen.

Mielestäni minunkin ammattitautini olisi kyllä selvinnyt ilman altistuksia. Työterveyslääkäri ja keuhkosairauksien ja allergologian erikoislääkäri totesivat useita kertoja, että paranin aina kotona pitkän sairausloman aikana ja sairastuin AINA työhön palattuani.

Näiden kokeilujen ja altistusten jälkeen olen ollut entistä herkempi kosteusvauriomikrobeille.
        Altistukset VOIVAT OLLA vaarallisia. Ammattitauti pitäisi voida diagnosoida muutenkin.

• Homeinen
        hilkkaliisa kirjoitti:

Meitä on monta, joille TTL:n altistukset AIHEUTTIVAT homesairauden pahenemisen.

Mielestäni minunkin ammattitautini olisi kyllä selvinnyt ilman altistuksia. Työterveyslääkäri ja keuhkosairauksien ja allergologian erikoislääkäri totesivat useita kertoja, että paranin aina kotona pitkän sairausloman aikana ja sairastuin AINA työhön palattuani.

Näiden kokeilujen ja altistusten jälkeen olen ollut entistä herkempi kosteusvauriomikrobeille.
        Altistukset VOIVAT OLLA vaarallisia. Ammattitauti pitäisi voida diagnosoida muutenkin.

Hei

Jokaisen homeisessa tilassa asuvan tai työskentelevän täytyisi ymmärtää kuinka vaarallinen/haitallinen homealtistuminen ajankuluessa on. Itse en tiennyt työpaikkani homevauriosta ennen kuin olin jo niin sairas, ettei asialle voinut enää mitään. OLin sairastunut pysyvästi! Nykyään reagointi tulee pienestäkin aiheesta. Vieraissa paikoissa saunominen voi aiheuttaa pahoja oireita, jos esim viemäreitä ei ole aikoihin puhdistettu.
        Ruokailussa täytyy olla tarkkana, koska homealtistuminen aiheutti ruokatorveen ja vatsalaukkuun sienikasvuston. Keuhkoni ovat olleet huonossa kunnossa kaksi vuotta, mutta nyt kun olen ollut kotona on tilanne rauhoittumassa.
        Kilpirauhaseni tulehtui ja se aiheutti vajaatoiminnan. Vastustuskykyni on heikko ja siksi saan helposti atooppista ihottumaa, joka on pakko hoitaa lääkkeillä. Olen allergisoitunut monille aineille, myös lääkkeille. Luustoni haurastuu, koska kalsium ei sitoudu kunnolla, lieneekö syynä kilpparin vajaatoiminta vaiko vatsan sieni-infektio? Työpaikalleni en voi enää palata. Korvauksia en saa. Masennus iski kaiken tämän jälkeen. Rahattomana on vaikea kouluttautua, kuntoutusraha on hylätty.

Mietin vain - millainen olisi elämäni, jos en olisi koskaan mennyt siihen homeiseen työpaikkaan tai olisin ottanut oireiluni todesta heti niiden ilmestyttyä??

Pyydän - välittäkää itsestänne ja kuunnelkaa vointianne, oireitanne. Vaatikaa hoitoa ja tutkimuksia ajoissa!

• Homeherkkä

TTL:n kolmella homeellaan suorittama keuhkoaltistus saattaa HARVOISSA tapauksissa aiheuttaa pysyvänkin keuhkovaurion.

Ollessani TTL:n ammattitautilan mukaisissa tutkimuksissa kolmisen viikkoa, siellä oli päivittäinen jono homealtistuskammioon ja senjälkeinen jono altistuksen jälkeisine Pef-puhkumisineen.
      Selvisivät siitä vallan hyvin pintanäkemältä ja ilman ammattiastmaa.

Kun menet tutkimuksiin, tee kirjallinen oireiluyhteenveto, jonka takia olet hakeutunut työterveyslääkärin vastaanotolle, liitteenä työterveyslääkärin ja muiden sinua tutkineiden lääkäreiden/keskussairaalan epikriisit ja sinun näitä koskeva kommentointisi mikäli ne eivät ole mielestäsi OK.
      Pyydä heidän kuittaustaan oireiluyhteenvetosi kopioon mahdollisia myöhempiä toimenpiteitäsi varten, mikäli joudut altistuksen jälkeen hakeutumaan keuhkotulehduksesi vuoksi paikalliseen terveydenhoitoyksiköön.

Pidä päiväkirjaa mahdollisen sinulle tehdyn homealtistuksen synnyttämistä reaktioista niiden kestoon asti.
      Pyydä myös TTL:ltä kotiuduttuasi kaikista sinulle tehdyistä kokeista kopiot aina Pef-seurantalistaa myöten, jota henkilökunta alkaa täyttämään altistuksen jälkeen. Ja katso, että he kirjaavat siihen kaikki tiedot oikein.

Tsemppiä.

• Oireileva

Kiitos neuvoista! Hienoa, kun saa seikkaperäiset ohjeet siitä, miten pitää toimia.

• kati

Olen ollut TTL:lla homealtistuksessa vuonna 1997. Ei siitä pysyvää haittaa tullut. Kovin vaan hengitysarvot sillä hetkellä laskivat (pef arvot). Siellä on ammattitaitoinen henkilökunta.
      Muuten ei saa selville, onko sairaus homeista johtuvaa? Näin se on.Altistus kuten muissakin allergioissa tehdään..
      Itselläni johtui homeista. On homeiden aiheittama ammattiastma.
      Nyt olin toisen kerran TTL:lla v 2005 , kun töissä on ollut jälleen monta kertaa vesivahinkoja, niin tilanteeni on pahentunut, vuoden 1997 jälkeen.
      Taistelen päivittäin kuntoni kanssa.
      nuhaa, hengenahdistusta, ihottumaa, silmien kirvelyä, nivelten turpoamista ja niiden särkyä.
      sormissa ja nilkoissa.
      Kuitenkin voin sanoa sen että työnantajani on lähettänyt tutkimuksiin ja työterveyshuoltoni on auttanut minua kaikin
      tavoin, jotta voisin paremmin.
      Siis, altistuskokeessa ei mielestäni ole pelättävää. Jos ei mene niin ei voida todeta mistä sairaus johtuu.

• oireileva

Kiitos vielä kerran neuvoista. Enköhän nyt luottavaisin mielin voi mennä tutkimuksiin.

• nisuiisu

"helppo nakki".

Juuri tätä hetkeä TTL odottaa, että keuhkorakkulatulehdus (allerginen alveoliitti) on levinnyt keuhkoputkeen. Juuri näin kävi Sinulle (pef-laski) ja sait diagnoosiksi astman.

Ennen kuin Sinua altistettiin RP ja monet muut tarkistivat, että olet juuri nyt "astma" vaiheessa ja kun olit siinä, he altistivat Sinua pienellä annoksella. Uskon, että he kilistelivät shampanja-laseja, kun löysivät uuden "astman".

Minä, joka en ollut vielä "astma"-vaiheessa sain mega-annokset homeuutteita, vaikka ylilääkäri Henrik Nordman vakuutti minulle, että annos oli minimaalinen, eikä se näin ollen muka voinut aiheuttaa vaurioita keuhkoissani. Hän valehteli, koska heidän tarkoituksensa on lyhentää radikaalisti meidän työpaikastamme sairastuneiden elinikää. Meillä ei ole enää olemassa pinintäkään ihmisarvoa.

Olen soittanut monet kerrat tämän vuoden 2005 aikana Työterveyslaitokselle, jotta he lopettaisivat meidän altistuskokeet. Olen soittanut TTL:n pääjohtajalle Harri Vainiolle, työlääketieteenosaston johtaja professori (T:reen yliopisto) Helena Taskiselle ja ylilääkäri Henrik Nordmanille. Uskon, että he uskaltavat altistaa enää pelkällä laimennusliuoksella.

KERTAUS: Jos sairastuu kosteusvauriomikrobeista, niin sairaus on AINA allerginen alveoliitti, EI siis ASTMA!. Altistuskokeet ovat tällöin EHDOTTOMASTI KIELLETTYJÄ kaikialla maailmassa paitsi SUOMESSA!

Hometerveisin
        Pekka Nikkola
        homeallergikko ikuisesti TTL:n toimesta

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ketä tietää

Missä ammuttiin pyssyllä.
      Kotka
      44
      5842
    2. Ei tunnu, että välität yhtään

Tuntuu, että et edes muista minua koko ihmistä. 😢
      Ikävä
      47
      5338
    3. Onko kaipaamallasi

Naisella silikonit 🤔
      Ikävä
      48
      3718
    4. Näytitpä taas niin hyvältä!

Nautit tilanteesta täysin rinnoin. Sinä olet kuin
      Tunteet
      13
      3663
    5. Vimpelin liikuntahallilla tulipalo?

Katsoin, että liikuntahallista tuloo mustaa savua. Sitten ovet pärähti hajalle, ja sisältä tuli aikamoinen lieska. Toise
      Vimpeli
      95
      3327
    6. Veikeä Satu

Tuu jutteleen, kaipaan sua. Oot kuuma nainen.
      Ikävä
      31
      3126
    7. Oletko nyt

Onnellinen mies naisesi kanssa?
      Ikävä
      59
      2884
    8. Rakastatko?

Ala kertomaan se ja heti
      Ikävä
      57