Synnytyksen kesto..

ensimmäinen odotus

Miten synnytyksen aika lasketaan? Ku jotku sanoo että menee esim.15 tuntia nii aletaanko aika laskemaan siitä kun kohdunsuu alkaa aukeamaan??

Eikö ponnistusvaihe ole ihan erikseen, mikä on sitte niinkuin se "oikea" synnytysvaihe?

13

4602

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • säännöllisistä supistuksista

Synnytyksen alku lasketaan säällöllisten supistusten alusta elu kun supistukset tulevat säännöllisesti parin minuutin välein. Ja ponnitusvaihe on sitten osa synnytystä avautumisvaiheen jälkeen. Mutta en kyllä sanoisi, että ponnitusvaihe on se "oikea" synnytysvaihe. Kyllä se kuule avautuminenkin ihan oikealta synnytykseltä tuntuu! Voi jopa olla paljon pahempaa kuin itse ponnistaminen. Kokemusta on..

• Sara

Säännölliset supistukset (15min välein) alkoivat erään sunnuntain ja maanantain välisenä yönä. Maanantai päivän jatkuivat ja tihenivät. Tiistai-aamuna olivat jo 4 min välein ja lähdettiin sairaalaan. Siellä sitten päivä supisteltiin 4 min välein -> tosi rankkaa. Ja yöksi laitettiin supisteluja laannuttavaa lääkettä, että saisin levättyä. Nimittäin avautuminen ei jostain syystä lähtenyt liikkeelle. Yön sairaalassa supistelin ja keskiviikkona aamulla olin auki 3cm. Sitten synnytyssaliin ja vielä meni 6 tuntia odotellessa. Tunnin ponnistusvaiheen jälkeen syntyi pieni, kurttuinen, ihana tyttö.

Niin... sitten siihen sun kysymykseesi ;)
      Eli mulla mielestäni kesti synnytys su-ma -yöstä keskiviikko päivään saakka. Mutta sairaalassa sanoivat, ettei voida merkitä niin pitkää aikaa dokumentteihin (?) joten laittoivat sinne 12h. Vetivät siis hatusta ton tuntimäärän, sillä säännöllisiä supistuksia oli jo selvästi aiemmin... niitä 5 minuutin väleinkin tulleita.

Mutta samapa tuo, lopputulos on tärkein. Musta rankinta synnytyksessä oli just noi supistelut ja se, että ne kestivät niin piiiiitkään. Ponnistuvaihen oli kans mulla pitkä ja rankka. Ja imukuppisynnytyshän siitä sit lopulta tuli. Mut se väsy oli kaikista pahinta.

• jokuvaan

Mullakin kahdesti laitettu mitä tahansa aikoja. Ja supistukset ei tulleet kummassakaan synnytyksessä säännöllisesti, joten papruihin veikattiin jotain 15 h. Itse tunsin kärsineeni yli vuorokauden. Ponnistusvaiheen aika sit mitataan erikseen, se alkaa siitä, kun kohdunsuu on kokonaan auki.

Sen jälkeen 3. vaihe eli kauan menee, että istukka tulee.

Mut ei niillä ajoilla oo oikeesti mitään merkitystä, kunhan ei liian kauan kestä :)

• tin

Kyllä synnytyksen alkaminen pitäisi laskea siitä, kun supistukset muuttuvat säännöllisiksi. Ensisynnyttäjillä tosin puhutaan usein ns. latentista vaiheesta eli vaiheesta jossa on säännöllisiä supistuksia, mutta kohdunsuulla ei vielä tapahdu mitään. Tämä vaihe voi kestää vuorokausiakin kuten nimimerkillä Sara.
        Keskimäärin ensisynnyttäjillä avautumisvaihe kestää 10 tuntia (mutta tässä on suuria yksilökohtaisia vaihteluita) ja ponnistusvaihe yleensä alle 30 min. Jälkeisvaiheeseen voi mennä tuntikin.

• syntynyt rv 37+5
        tin kirjoitti:

Kyllä synnytyksen alkaminen pitäisi laskea siitä, kun supistukset muuttuvat säännöllisiksi. Ensisynnyttäjillä tosin puhutaan usein ns. latentista vaiheesta eli vaiheesta jossa on säännöllisiä supistuksia, mutta kohdunsuulla ei vielä tapahdu mitään. Tämä vaihe voi kestää vuorokausiakin kuten nimimerkillä Sara.
        Keskimäärin ensisynnyttäjillä avautumisvaihe kestää 10 tuntia (mutta tässä on suuria yksilökohtaisia vaihteluita) ja ponnistusvaihe yleensä alle 30 min. Jälkeisvaiheeseen voi mennä tuntikin.

kesti synnytys 9h 35min. ja ensikertalainen. ponnistusvaihe 45min. ja loppu eli istukan tulo 10min. kauheinta ja kivuliainta supistukset..mikään ei ole koskaan sattunut ja tuntunut niin pahalta mutta kun sai epiduraalin niin tuntui kuin ois taivaaseen päässyt ja ilokaasua kaverix ni avot. ponnistus vaiheessa kauhenta oli se väsymys kun ei enää jaksanut mutta tulihan sieltä potra poika ilman muita operaatioita vaikka kerkesivät välilihan puuduttaa.

• jokuvaan
        syntynyt rv 37+5 kirjoitti:

kesti synnytys 9h 35min. ja ensikertalainen. ponnistusvaihe 45min. ja loppu eli istukan tulo 10min. kauheinta ja kivuliainta supistukset..mikään ei ole koskaan sattunut ja tuntunut niin pahalta mutta kun sai epiduraalin niin tuntui kuin ois taivaaseen päässyt ja ilokaasua kaverix ni avot. ponnistus vaiheessa kauhenta oli se väsymys kun ei enää jaksanut mutta tulihan sieltä potra poika ilman muita operaatioita vaikka kerkesivät välilihan puuduttaa.

Mulla "säännölliset" supistukset tulivat 5-20min välein. Ei siitä niin vaan lasketa synnytyksen kestoa. Ekassa synnytyksessä 7cm-10cm tulivat edelleen n.20 min välein.

Mutta, totta, suurimmalla osalla juuri noin kuin kerrottu. Ekakertalaisilla ka 10h ja säännöllistä...

• Nitta-22

Mulla alkoi supistukset viiden aikaan aamulla, vauva syntyi 01 yöllä.
        Mun käsittääkseni se lasketaan siitä kun supistukset tulee säännöllisesti, varma en ole, kun lääkärit eivät sitä tunnu noudattavan.
        Mulla kesti 20h.
        Kaveri synnytti 42 tuntia. :/

• äiti

mulla synnytys kesti yhteensä 8 tuntia ja 25 minuuttia,ensisynnytys oli.aika nopeasti eteni;illalla klo 22 oli kohdunsuu 3 cm auki ja klo 24 olikin yhtäkkiä täysin auki.ponnistusvaihe kesti 48 minuuttia.

• LindaxIle

Meillä kesti yhteensä 7h. 1. vaihe vajaa 6,5h, 2. vaihe 15min ja 3. 20min. Ja ensisynnytys oli.

• hanzq

Laskettiin siitä, kun säännölliuset supistukset alkoi.
      Mulla 1.vaihe eli avautumisvaihe kesti 55min, 2.vaihe eli ponnistusvaihe 19 min ja 3.vaihe eli jälkeiset 6 min

Musta ponnistusvaihe on se "oikea" synnytysvaihe, koska siinä vaiheessahan se vauveli tulee ulos :)

• hanzq

Ja tuo merkittiin siis syöksysynnytyksenä.
        Ja olin ekakertalainen.

• meni

siis 4 tunnissa ja 20 minuuttissa kaikki oli ohi.. Onneks.. Ja ekakertalainen olin

• Ansu75

Koska synytys oli sen verran nopea. Klo 5.20 eka supistus, tunnin ajan (3kertaa) 20 min väleillä, sit toinen tunti 10 min välein ja sit 5 min välein, sairaalassa oltiin klo9 (3h40min ekasta supparista)ja olin jo 7cm auki! siitä 40 min päästä olin jo 10cm auki ja aloin ponnistaa (7min ajan) ja vauva oli maailmassa n. 4,5 tunnissa. Jälkeiset tuli n.10minuutissa. Nyt odotan toista ja aion kyllä lähteä ajoissa sairaalaan...

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Olen päivä päivältä vain varmempi siitä että rakastan sinua

Onhan se tällä tuntemisen asteella jokseenkin outoa, mutta olen outo ja tunne on tunne. 😊
      Ikävä
      92
      1423
    2. Verovähennysten poisto syö veronkevennykset pieni- ja keskituloisilta

Kokoomuslaiset ja perussuomalaiset kansanedustajat jakavat kilvan postauksia, jossa kerrotaan miten kaikkien työssäkäyvi
      Maailman menoa
      184
      1400
    3. 76
      1175
    4. Oletko koskaan suuttunut jostain kaivatullesi?

Mitä hän teki tai mitä tapahtui, mistä suutuit?
      Ikävä
      90
      1125
    5. Tekis mieli tulla rakastelemaan sua nyt heti

Heti eikä kolmastoista päivä.
      Ikävä
      81
      985
    6. j miehelle

Mitä meille oikein tapahtui?
      Ikävä
      82
      971
    7. Me emme...

Näe, emmekä kuule toisiamme. Ajattelen silti sinua joka päivä💔
      Ikävä
      39
      952
    8. Kelloniemeltä harvinaisen lapsellista käytöstä valtuustossa

Olipa harvinaisen ala-arvoinen esitys kelloniemeltä valtuustossa. Alkoi Nivalaa oikein matkimalla matkimaan siteeratessa
      Kemijärvi
      66
      895
    9. Satonen Kelaan, on paras mies ?

Kukaan ei ole tehnyt enemmän Kelalle asiakkaita kuin Satonen kokoomuksineen, näin ollen täyttänee paikan edellytykset v
      Kansallinen Kokoomus
      74
      879
    10. Korjaamo Kiesifix

Hei. Kävin viime viikolla tuolla korjaamolla, siistiä oli mutta yksi asia jäi mieleen!Joitakin jätkiä istui ja katseli/
      Oulainen
      5
      841
    Aihe