Onko kellään kokemusta purkkarin ostosta ulkomailta (EU ja muut maat). Minkälainen paperihärdelli siinä on ja mitä muuta kannattaisi huomioida?
Purkkarin osto ulkomailta
21
4871
Vastaukset
- MArmadu
Ruotsista toin 1987 on alv-raja käytetyissä veneissä - siis ei tarvitse sitä ennen käyttöön otetuissa alv-todistusta. Miehistöluettelo pitää olla veneessä lain mukaan kun siirrytään maasta toiseen. Tietysti purjenumerot -liitolle 100 ekee ja xxxx-sailsille toiset mokomat numeroista. Kovin homma oli saada vanhat liimat isosta ksyleenin avulla (Ruotsin purjenumeron irrottamisen jälkeen) - runkokatsastus ja Suomen katsastussäänn. mukainen päivitys. Näistä on näillä palstoilla juttua ollut ennenkin.
- purjenumero
"Tietysti purjenumerot -liitolle 100 ekee ja xxxx-sailsille toiset mokomat numeroista"
Yo. lienee vapaaehtoista... - edelliseen
purjenumero kirjoitti:
"Tietysti purjenumerot -liitolle 100 ekee ja xxxx-sailsille toiset mokomat numeroista"
Yo. lienee vapaaehtoista...On vapaaehtoista, mutta joissain seuroissa laituripaikka maksaa tuplasti, jollei rek ja katsastettu vene.
- purjenumero
edelliseen kirjoitti:
On vapaaehtoista, mutta joissain seuroissa laituripaikka maksaa tuplasti, jollei rek ja katsastettu vene.
Niinpä niin...
Katsastuksen ymmärtää, mutta ei liittoon rekisteröintiä... - Ruotsista
puisen mahonkisen 36-jalkaisen avomeriristeilijän. Kunto parempi kuin useimmissa suomalaisissa ja hinta melkein puolet pienempi. Purjehdin sen kotiin. Ei mitään ongelmia.
- Antsu
purjenumero kirjoitti:
Niinpä niin...
Katsastuksen ymmärtää, mutta ei liittoon rekisteröintiä...Mikähän sen liittoon rekisteröinnin tekee niin vaikeaksi? Ei voine olla kyse siitä edellämainitusta kertakustannuksesta.
- purjenumero
Antsu kirjoitti:
Mikähän sen liittoon rekisteröinnin tekee niin vaikeaksi? Ei voine olla kyse siitä edellämainitusta kertakustannuksesta.
Niin ei se vaikeaa ole, eikä kallista.
Mutta tässä yhteiskunnassa tuntuu että vene ja ruohonleikkuri on ainoita kapistuksia, jota voi omistaa, ilman että ne on missään "viranomaisrekisterissä".
Ajatus viehätää...
- Jukka
EU:n alueelta helppoa ainakin alvin suhteen, ulkopuolelta jos ostat niin maksat reilut 20% lisää. Tietysti ensin tarkistettava että oikea omistaja myy ja alv on maksettu (dokumentit löydyttävä). Muutenkin homma likimain sama kuin Suomessa. Ihmisiä ne on ulkomaillakin hyvässä ja pahassa. Ainakin Hollannissa kaikki hoitui helposti englannilla.
Itse ostin välittäjän kautta, sopimukset tehtiin niin tarkasti kuin ne nyt pystyy tekemään. Joka maasta taitaa löytyä sikäläisen liiton viralliset mallit. Käytä myös virallista tarkastajaa. Tuntevat paikalliset olot ja heillä on lain mukainen vastuu työstään. Maksaa joitakin satasia.
Itse en katsellut välimeren veneitä, koska arvelin niiden olevan huonommassa kunnossa. En tiedä onko totta, mutta myös siirtohomma askarrutti.
En siis keksi miksei kannattaisi katsoa ulkomailta. Yleensä hyvä tarjonta, joitakin lisäkuluja tietysti syntyy, mutta useimmissa tapauksissa marginaalista.- Kari
Ostettiin kaverin kanssa kimppaan viime keväänä dufour 35 classic 1998-vuodelta Saksalaisen välittäjän kautta. Suomesta olisi samaan hintaan saanut 15v vanhemman veneen ja valikoimaa oli paljon vähemmän.
Kävimme keväällä viikonloppureissulla katsomassa veneitä (8 kpl) Saksa-Hollanti-Tanska alueella. Kaikki järjestelyt, veneen katsomiset ja kaupanteko hoituivat sähköpostilla välittäjien kanssa ja englanninkielellä pärjää loistavasti. Saksankielisen kauppakirjan allekirjoitus hoitui faxitse. Loydin tarkastaja tsekkasi veneen ennen lopullista kauppaa ja tarkastajan hyväksyntä oli kaupan ehtona. Tarkastus maksettiin myyjän kanssa puoliksi. Välittäjä hommasi myös ALV-todistuksen.
Ainoat lisäkulut olivat matkakuluja ja tarkastajan maksut. Ja ylimääräinen viikon loma veneen kotiin seilaamiseksi.
Suosittelen lämpimästi: säästät rahaa, valinnan varaa enemmän ja bonuksena pari hyvää lomareissua eurooppaan :-) Kari kirjoitti:
Ostettiin kaverin kanssa kimppaan viime keväänä dufour 35 classic 1998-vuodelta Saksalaisen välittäjän kautta. Suomesta olisi samaan hintaan saanut 15v vanhemman veneen ja valikoimaa oli paljon vähemmän.
Kävimme keväällä viikonloppureissulla katsomassa veneitä (8 kpl) Saksa-Hollanti-Tanska alueella. Kaikki järjestelyt, veneen katsomiset ja kaupanteko hoituivat sähköpostilla välittäjien kanssa ja englanninkielellä pärjää loistavasti. Saksankielisen kauppakirjan allekirjoitus hoitui faxitse. Loydin tarkastaja tsekkasi veneen ennen lopullista kauppaa ja tarkastajan hyväksyntä oli kaupan ehtona. Tarkastus maksettiin myyjän kanssa puoliksi. Välittäjä hommasi myös ALV-todistuksen.
Ainoat lisäkulut olivat matkakuluja ja tarkastajan maksut. Ja ylimääräinen viikon loma veneen kotiin seilaamiseksi.
Suosittelen lämpimästi: säästät rahaa, valinnan varaa enemmän ja bonuksena pari hyvää lomareissua eurooppaan :-)Vaikuttaa melko yksinkertaiselta toimenpiteeltä. Eli alv:i maksetaan vain 1987 vanhemmista malleista. Olen bongannut veneen (Scampi 30) Saksamaalta ja vielä katsastelen veneitä jonkin aikaa.
Mutta jos jotakin kiinnostaa, niin voisi ajatella myös kimppaomistusta (½ ½). Venepaikkakin löytyy Helsingin Pyysaaressa.- Albiino
Blankman kirjoitti:
Vaikuttaa melko yksinkertaiselta toimenpiteeltä. Eli alv:i maksetaan vain 1987 vanhemmista malleista. Olen bongannut veneen (Scampi 30) Saksamaalta ja vielä katsastelen veneitä jonkin aikaa.
Mutta jos jotakin kiinnostaa, niin voisi ajatella myös kimppaomistusta (½ ½). Venepaikkakin löytyy Helsingin Pyysaaressa.Ettäkö alvi -87 vanhemmista? Ei kai sentään, ymmärsinkö väärin?
Albiino kirjoitti:
Ettäkö alvi -87 vanhemmista? Ei kai sentään, ymmärsinkö väärin?
.. eli näinpäin.
- jenne
Kari kirjoitti:
Ostettiin kaverin kanssa kimppaan viime keväänä dufour 35 classic 1998-vuodelta Saksalaisen välittäjän kautta. Suomesta olisi samaan hintaan saanut 15v vanhemman veneen ja valikoimaa oli paljon vähemmän.
Kävimme keväällä viikonloppureissulla katsomassa veneitä (8 kpl) Saksa-Hollanti-Tanska alueella. Kaikki järjestelyt, veneen katsomiset ja kaupanteko hoituivat sähköpostilla välittäjien kanssa ja englanninkielellä pärjää loistavasti. Saksankielisen kauppakirjan allekirjoitus hoitui faxitse. Loydin tarkastaja tsekkasi veneen ennen lopullista kauppaa ja tarkastajan hyväksyntä oli kaupan ehtona. Tarkastus maksettiin myyjän kanssa puoliksi. Välittäjä hommasi myös ALV-todistuksen.
Ainoat lisäkulut olivat matkakuluja ja tarkastajan maksut. Ja ylimääräinen viikon loma veneen kotiin seilaamiseksi.
Suosittelen lämpimästi: säästät rahaa, valinnan varaa enemmän ja bonuksena pari hyvää lomareissua eurooppaan :-)Eli maksoitteko suoraan kaikki rahat IBAN koodilla euromaksuna?
Kävitte ilmeisesti parikin kertaa saksassa,
yksi katselu kierros ja toinen olikin jo hakureissu ?
Aattelin kyllä että hoidetaan yhdellä keikalla sinne 5 - 10 kohdetta, tarjouskilpailu rahat tilille ja seilaamaan. 3-5 päivää rahojen siirtoon mutta mahtaneeko muut paperihommat selvitä tuossa ajassa. Ne päivät voi käyttää veneen varustamiseen. Siinä olisi hyvä kesäloma kun voisi aloittaa jo valmiiksi toisesta päästä itämerta.
Voitko kertoa välitysfirman nimen ?
Tinkasitteko eli onko sielläpäin tapana?
/janne
- seilori-
Tuolla tohistaan veneitä Amerikasta Suomeen -> http://www.plaanaa.com/phpBB/viewforum.php?f=24
Kysele niiltä lisää, luulisi että ovat perehtyneet. - Venda
Yleisissä käytetyissä sarjatuotantoveneissä hinnat keski-Euroopassa (esim. Hollanti, Saksa) ovat edullisempia kuin täällä kotimaassa. Syynä on mm. alempi alv, suurempi tarjonta jne. Taas joistain skandinaavien luokkaveneistä siellä maksetaan isompia hintoja kun täällä. Etelä-Euroopan veneissä kannattaa muistaa, että siellä suola ja varsinkin aurinko tekee tehtävänsä. Välimerellä 5 vuotias vene on yhtä himmeä ja "kulahtanut" kun täällä 20 vuotias. Ruotsalaisten veneet on lähes poikkeuksetta hyvin varustettuja ja hienossa kunnossa, myös valuuttakurssit on tällä hetkellä edulliset. Alle 100 tuntia ajettua ja/tai 3 kk vanhaa venettä ei kannata tuoda, siitä joutuu maksamaan Suomeen arvonlisäveron.
- seilori-
ja kannattaa muistaa että täällä veneet ovat olleet puolet elämästään kuivilla. Jossakin lämpimämmässä maassa veneet ovat vedessä vuoden ympäri. Paljonko märempiä ja pehmeämpiä niissä veneissä rungot jne ovat...?
- Toisaalta
seilori- kirjoitti:
ja kannattaa muistaa että täällä veneet ovat olleet puolet elämästään kuivilla. Jossakin lämpimämmässä maassa veneet ovat vedessä vuoden ympäri. Paljonko märempiä ja pehmeämpiä niissä veneissä rungot jne ovat...?
Täällä veneet joutuvat alttiiksi jäätymiselle, eli jos jossakin rakenteissa (vaikkapa peräsimessä tai laminaatin sisällä) on vettä, repii pakkanen paikat rikki.
- muoviveneelle
Toisaalta kirjoitti:
Täällä veneet joutuvat alttiiksi jäätymiselle, eli jos jossakin rakenteissa (vaikkapa peräsimessä tai laminaatin sisällä) on vettä, repii pakkanen paikat rikki.
Kyllä aurinko on montakertaa pahempi kiusa lujitemuoviveneelle, kun pakkanen. Pakkanen ja lämpötilaerot kiusaavat lähinnä varusteita.
- säästäjät
Jotta alvin voi maksaa esim saksaan, niin riittääkö että vene on yli 3 kk vanha vai pitääkö olla ajettu aina yli 100h??
Millä mitataan ikää, jos esim tän vuoden esittelyvene?
Paljonko ollut rahti tavallisesti Saksa/Hollanti?
Miten tavallisesti varusteltu? Lämppäri yms? - vero
säästäjät kirjoitti:
Jotta alvin voi maksaa esim saksaan, niin riittääkö että vene on yli 3 kk vanha vai pitääkö olla ajettu aina yli 100h??
Millä mitataan ikää, jos esim tän vuoden esittelyvene?
Paljonko ollut rahti tavallisesti Saksa/Hollanti?
Miten tavallisesti varusteltu? Lämppäri yms?"Jotta alvin voi maksaa esim saksaan, niin riittääkö että vene on yli 3 kk vanha vai pitääkö olla ajettu aina yli 100h??"
>>>Sekä että 3kk ja 100h, molemmat ehdot tulee täyttyä.
"Millä mitataan ikää, jos esim tän vuoden esittelyvene? "
>>>> Lainaus vero-ohjeesta
ENSIMMÄISEN KERRAN KÄYTTÖÖN OTTAMINEN
Sellaiset kuljetusvälineet, jotka on rekisteröitävä, katsotaan lähtökohtaisesti otetun käyttöön ensimmäisen
kerran sinä päivänä, jolloin ensirekisteröinti tapahtui.
Jollei rekisteröintivelvollisuutta ole, ratkaiseva on se ajankohta, jolloin valmistaja on toimittanut
kuljetusvälineen sen ensimmäiselle ostajalle tai valmistaja on ottanut sen esittelykäyttöön.
"Paljonko ollut rahti tavallisesti Saksa/Hollanti?
Miten tavallisesti varusteltu? Lämppäri yms? "
>> Kysy esim. Transfennicalta. Tekevät kyllä tarjouksen.
- haltuun
!!!!!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Persut = far-right Finns Party?
Eikös tuo tarkoita, että persut ovat äärioikeistoa? "In 2023, Petteri Orpo, of the National Coalition Party, unseated M447121Sanna Marin pitäisi palauttaa pääministeriksi
Oikeisto "voitti" vaalit valehtelemalla äänistäjille päin naamaa, joten heidät tulisi tuomita menettämään vaalitulos ja1163868Ei me olla sielunkumppaneita
jos sellaisia edes on. En tiedä miksi niin kovasti pidin sinusta, varmaan olisi paljonkin hyviä syitä, mutta ehkä olit v463816Porno-ope?
Kaikenlaisia sitä nykyään Suomessakin on. Tai onhan niitä voinut olla aiemminkin, mutta ehkä paperilehtin aikakaudella e562076KÄVELYTREFFIT ?
Mikä on tuo konsepti. Ei kävely ole mitkään treffit. Se on hengailua, ilman mitään panostamista toiseen, go with the flo2492002Hevosmies kylän kunnioitettu herra
Hei, eikö olis aika pistää "nuoriso" kuriin? Tiedämme miten teidän "yhteisö" toimii sekä kylän vanhin herra, olet poruka331920Opettaja teki pornoa sivubisneksenä
Jännittävää nähdä, koetaanko tämä ihan normaaliksi ja toivottavaksi kombinaatioksi kasvatusalalla. Voi mennä hyvin kiinn431863Persu ei ole koskaan päässyt Valkoiseen Taloon
Eikä pääse. Jopa demareita siellä on käynyt, vaikka jenkkien vasemmistolaisin suuri puolue vastaa lähinnä Suomen kokoomu21832Opettaja OnlyFansissa - Onko ihan OK?
Onko mielestäsi ihan OK, että peruskoulun luokanopettaja on virka-aikansa ulkopuolella aktiivinen aikuisviihteen tuottaj321408- 781293