lunttaaminen yliopistoissa

lunttilappu

Tuntuu olevan varsinkin vaihto-opiskelijoille enemmän sääntö kuin poikkeus. Rupesin tossa miettimään, että mitä narahtamisesta seuraa, kukaan nähnyt? kuullut?

Oma tyylini joissakin harvoissa ja valituissa kursseissa on perinteinen, konseptiin kirjoittaminen ennen tenttiä ja siitä sitten konseptin vaihtotemppu. Muilla hyviä neuvoja? kokemuksia? :D

Moraalisesti, en tunne häpeää sillä tentit ainakin meillä on hyvin suppeita ja kysymykset epäolennaisia arkitodellisuuden ja kokonaiskuvan kanssa.

32

13555

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Blaahat

      Miten kukaan aikuinen (ja viela) yliopistossa opiskeleva voi valua noin alas? Ja miten voi olla mahdollista, etta tentteihin saa vieda omat konseptit?

      Erikoista.

      • tosissasi??

        Itse olet vitsi, kun tälläisia vastailet!! Kyllä sinne yliopistoon pääsee ihan idiootitkin ja myös siellä löydetään aidan matalin kohta.


      • ....

        Luuletko tosiaan, että kaikki yliopisto-opiskelijat ovat tunnollisia pänttääjiä?!? Luultavasti tenttiin ei myöskään saisi viedä omia konsepteja, mutta helppokos niitä on napata tentissä vähän isompi nippu ja hyödyntää sitten myöhemmin lunttaustarkoituksessa... Luultavasti olisit tämän keksinyt itsekin ;)


      • Blaahat
        .... kirjoitti:

        Luuletko tosiaan, että kaikki yliopisto-opiskelijat ovat tunnollisia pänttääjiä?!? Luultavasti tenttiin ei myöskään saisi viedä omia konsepteja, mutta helppokos niitä on napata tentissä vähän isompi nippu ja hyödyntää sitten myöhemmin lunttaustarkoituksessa... Luultavasti olisit tämän keksinyt itsekin ;)

        Taallapain opiskelijat ainakin tulevat yliopistoon opiskelemaan eivatka lunttaamaan. Eika se olisi ainakaan noilla konsteilla edes mahdollista. Mutta onnea teille.


    • on yleistä

      Mitä korkeammalle opintoja jatkaa, sitä enemmän ja yleisempää on lunttaaminen. Samassa suhteessa kun opetus/ohjaus vähenee, niin lunttaus lisääntyy.

      Tuo epäolennaisten asioiden kyseleminen on myös yleistä ja henk. koht. ärsyttänyt minua. Nippelitiedoilla menee monet aineet läpi ja mielestäni sitten kun menen työelämään, niin siellä pitäisi jotain tietää ihan oikeasti.

    • Kylteri

      Enpä ole ikinä törmännyt siihen, että suomalaiset lunttaisivat. Kaipa tuo saattaisi joskus olla mahdollista, mutta aika vaikeaa. Tenttitilanteessa istutaan niin hajallaan, että toisen paperin kurkkiminen on vaikeaa. Tenttiin saa ottaa mukaan ainoastaan kynän, kumin, viivoittimen, laskimen ja opiskelijakortin. Joissain tenteissä sallitaan lisäksi joku avustava kirja, esim. maol tai lakikirja, mutta nämä selataan tentaattorien toimesta läpi aina ennen tenttiä. Konseptit otetaan aina samalla kuin tenttipaperitkin. Vaikeaa olisi siis omaa paperia salakuljettaa paikalle varsinkin kun se pitäisi todennäköisesti taittaa, jolloin se ei taas enää menisi läpi palautustilanteessa. Tähän kun vielä lisätään se, että tenttiä valvoo jatkuvasti neljä valvojaa, jotka ovat sijoittuneet eri puolille salia niin vaikeaa on.

      Toisaalta en kyllä tunne ketään, joka haluaisi edes yrittää lunttaamista. Yliopistoon on tultu oppimaan asioita, ja tentit mittaavat oppimista. Jos joku kurssi on ns. "turha" on se oletettavasti myöskin helppo, eikä sitä sen takia tarvitse läpäistä huijaamalla. Jos taas tentti on erittäin vaikea on se todennäköisesti myös tärkeä ja sen aihepiirin oppiminen on välttämätöntä.

      "Oma tyylini joissakin harvoissa ja valituissa kursseissa on perinteinen, konseptiin kirjoittaminen ennen tenttiä ja siitä sitten konseptin vaihtotemppu. Muilla hyviä neuvoja? kokemuksia? :D"

      Miten ihmeessä voit kirjoittaa konseptin etukäteen kun et tiedä mitä sinulta tullaan kysymään? Aika velho saa olla, jos bongaa yli 1000-sivuisesta tenttikirjasta juuri ne viisi oikeaa aihetta, joista tällä kertaa tullaan kysymään.

      • silleen

        Tuosta tuli opiskeluajoilta mieleen, kun yksi tuttava laati huolellisesti tenttiin lunttilapun. Hän hankki vanhoja tenttejä, teki kysymyksistä analyysin, etsi tenttimateriaalista sopivat kohdat ja kirjoitti lopuksi niistä lunttilapun. Kun hän sitten meni tenttiin, ei hän enää tarvinnut lunttiaan, koska hän jo osasi tentissä kysytyt asiat. Näin lunttaus voi todella kannattaa!


      • nippeli

        Oikiksessa on osa tenteistä lakikirja tenttejä, joihin otetaan mukaan lakikirja. Sitten on vielä erikseen ns. aineistotenttejä, joihin saa aivan vapaasti ottaa mukaansa kaiken haluamansa materiaalin, myös itse kirjoittamansa muistiinpanot. Ei niitä kai silloin voi lunttilapuiksi sanoa..

        Yleensäkin oikiksen tenteissä voi olla hyvinkin 150 opiskelijaa ja vain yksi valvoja, joka monesti surffailee netissä.

        Yhtään havaintoa lunttaamisesta ei kuitenkaan ainakaan minulla ole. Yleensä tentattava alue on about 800 sivua, joten sopivan lunttilapun värkkääminenkin on vähintäänkin epätodennäköistä. Myöskin opiskelijoiden parissa vallitsee sen verran tiukka moraalikoodi, jotta häpeän pelko estää moiset typeryydet.


      • Kylteri
        nippeli kirjoitti:

        Oikiksessa on osa tenteistä lakikirja tenttejä, joihin otetaan mukaan lakikirja. Sitten on vielä erikseen ns. aineistotenttejä, joihin saa aivan vapaasti ottaa mukaansa kaiken haluamansa materiaalin, myös itse kirjoittamansa muistiinpanot. Ei niitä kai silloin voi lunttilapuiksi sanoa..

        Yleensäkin oikiksen tenteissä voi olla hyvinkin 150 opiskelijaa ja vain yksi valvoja, joka monesti surffailee netissä.

        Yhtään havaintoa lunttaamisesta ei kuitenkaan ainakaan minulla ole. Yleensä tentattava alue on about 800 sivua, joten sopivan lunttilapun värkkääminenkin on vähintäänkin epätodennäköistä. Myöskin opiskelijoiden parissa vallitsee sen verran tiukka moraalikoodi, jotta häpeän pelko estää moiset typeryydet.

        Omakin kokemus vahvistaa sen, ettei lunttaajia löydy tai eivät ainakaan kehtaa tunnustaa. Lukiossa tavoite oli vielä läpäistä tarvittavat kurssit ja saada lakki, korkeakoulussa sen ainakin pitäisi olla oppiminen ja ammattitaidon hankinta tulevaisuutta varten.


      • opiskelija 2
        nippeli kirjoitti:

        Oikiksessa on osa tenteistä lakikirja tenttejä, joihin otetaan mukaan lakikirja. Sitten on vielä erikseen ns. aineistotenttejä, joihin saa aivan vapaasti ottaa mukaansa kaiken haluamansa materiaalin, myös itse kirjoittamansa muistiinpanot. Ei niitä kai silloin voi lunttilapuiksi sanoa..

        Yleensäkin oikiksen tenteissä voi olla hyvinkin 150 opiskelijaa ja vain yksi valvoja, joka monesti surffailee netissä.

        Yhtään havaintoa lunttaamisesta ei kuitenkaan ainakaan minulla ole. Yleensä tentattava alue on about 800 sivua, joten sopivan lunttilapun värkkääminenkin on vähintäänkin epätodennäköistä. Myöskin opiskelijoiden parissa vallitsee sen verran tiukka moraalikoodi, jotta häpeän pelko estää moiset typeryydet.

        Yliopisto-opinnoissa loppupäässä, kun on jo vuosia kertynyt ja loppu häämöttää on PAKKO päästä tenteistä läpi, jos meinaa valmistua. Ainakin Porthania 2 salissa näyttää olevan jonkinlainen laajakulmakamera salin takana AV-huoneen lasin takana. En ole valvojien pöydällä käynyt katsomassa onko heillä näyttöä. Joka tapauksessa ainakin pelotukseksi siellä näyttää olevan kamera. Toisaalta kamerahan näkee pekkiä mietiskelyyn painuneita selkiä !


    • yleistä

      Olen jo valmistunut 2 vuotta sitten ja ihmettelen jos asiat ovat niin paljon muuttuneet ettei kukaan enää lunttaa???????????
      Silloin ei puhuttu mistään lunttilapuista vaan kirja polville ja silleen.

      • .....><

        Yliopistoon on vaikea päästä, mutta kun sinne pääsee, niin kyllä siellä sitten jo pärjää. Ideana on että suorittaa kaikki hommat ajallaan, ettei mitään jää rästiin. Yrittäkää sitä, joko luntaten tai sitten ei.


      • Kylteri

        Omassa opinahjossani tosiaan kaikki tentit järjestetään isoissa luentosaleissa ja paikalla on aina useampi valvoja. Laukut ja kaikki ylimääräinen jätetään seinien vierelle tai naulakkoon ja tenttiä haettaessa ei mukana saa enää olla kuin kirjoitusvälineet. Siinä mielessä ihmetyttää miten koetilanteeseen saisi edes oppikirjan vietyä, mutta kai tenttien järjestämistavat vaihtelevat koulusta ja laitoksesta toiseen.


      • ex-humanisti
        .....>< kirjoitti:

        Yliopistoon on vaikea päästä, mutta kun sinne pääsee, niin kyllä siellä sitten jo pärjää. Ideana on että suorittaa kaikki hommat ajallaan, ettei mitään jää rästiin. Yrittäkää sitä, joko luntaten tai sitten ei.

        Ei siellä kyllä pärjää, jos on jo valintakokeessa luntannut itsensä sisäpuolelle!!! Kolmannella yrittämällä aikoinani tulin valituksi viimeiseltä varasijalta, koska etummainen sattui istumaan niin vinossa, että näin kaiken hänen paperistaan. Kyseessä oli rasti ruutuun-koe vieraassa kielessä ja tämä neitonen oli havaittu hyväksi osaajaksi - saapuihan hän koetilaisuuteen latinopoikaystävänsä saattamana sujuvasti ko. kieltä taitaen! Että näinkin voi tapahtua. Valitettavasti keskeytin opintoni sittemmin...miksiköhän!?


    • en_suosittele

      Akademilla muistaakseni lentää ulos jos lunttaa. Kysy jostain säännöistä. (joltain henkilökuntaan kuuluvalta)

    • dsf

      Tuskin sinne kukaan mitään varsinaisia lunttilappuja alkaa kirjoittelemaan, mutta esimerkiksi on täydellistä aivokapasiteetin väärinkäyttöä laittaa opiskelija opettelemaan ulkoa jotain (pakollisen) fysiikan kaavoja, kun mulkku opettaja ei voi niitä laittaa paperiin näkyviin. Toki tietyt lukion peruskaavat jokainen osaa ulkoa, mutta esimerkiksi tuotantotalouden opiskelijan on ihan turhaa opetella jotain sähköopin kaavoja.. (ellei nyt satu lukemaan sitä sähköoppia sivuaineena) Vaikka ne opettelisikin, unohtuu ne kuitenkin viikossa. Fiksuutta kuvaa enneminkin se, että osaa etsiä ne kaavat, jos niitä joskus sitten sattuukin tarvitsemaan.

      Tietysti tämäkin riippuu vähän koulustakin, kaikissa ei sallita ohjelmoitavia laskimia ja omissa pakollisisa matikoissa ei saanut tenteissä käyttää laskinta lainkaan. Mutta ei niissä kyllä tarvinnutkaan mitään kaavoja opetella, mitä ei taulukkokirjasta löytyisi.

      • juuupp

        just viime tentissä viereinen luokkakaveri yritti "näytellä" paperiaan jotta mä olisin joutunut sitten näyttämään omaani.En kuitenkaan jaksa rupeamaan lunnttaileman vaikka hylsyjä välillä yuleekin.Tosin voisin sen hyvin tehdäkin koska ala ei tod.kiinnosta.kevääl valmistun ja vaihdan alaa.mutta on se helvetin noloa kun jotkut suht avoimesti lunttailee, tuntee semmosta myötähäpeää.Jos ei noista tenteistä mitä meillä on pääse yhden yön/päivän pikalukemisella läpi ni sitten on oltava erkki.


      • teekkari

        Olen täysin samaa kaavojen opettelusta. Meidän tenteissä on ollut hyvin yleistä, että kaavoja luntataan. Ne voi joko kirjoittaa laskimen muistiin, tai kirjoittaa lyijykynällä laskimen irtoavaan kanteen piiloon. Ei siitä tietty aina paljoa hyötyä ole, jos ei kaavoja osaa käyttää. Estää kuitenkin joitakin tyhmiä pieniä virheitä, esimerkiksi etuliitteissä.
        Totta on, että tenttitilaisuudet ovat valvottuja, mutta salit ovat suuria. Paikalla 2-4 valvojaa ja opiskelijoita voi olla useita satoja En muista mitä tapahtuu jos kiinni jää, vaikka sillä aina pelotellaan tenttitilaisuuksissa.

        Kaikki assarit tietävät opiskelijoiden myös kopioivan palautettavia työselostuksia, mikä on tietysti huijaamista, ainakin itsensä.

        Ei tässä tunne oppineensa paljoa kun toista vuotta käy. Ehkä sitten se oppiminen alkaa kun pääsee eroon täysin teoreettisista peruskursseista.


    • NIMI on merkki

      Eipä ole koskaan tullut mieleen, että joku yliopistossa lunttaisi. Pidän sitä lähinnä ala-asteen ja yläasteen meininkinä. Ei tulisi itselleni mieleenkään. Ja olisipas aika noloa narahtaa siitä!

      Toisaalta meillä olisi kyllä tiedekuntatenteissä aika helppo vaihtaa konseptipapereita. Iso tenttisali on yleensä tyhjillään vielä varttia ennen kokeen alkua. Edestä saa jokainen hakea konseptipaperia haluamansa pinkan eikä sitä kukaan valvo. Tenttikuoret jaetaan vasta myöhemmin erikseen. Joskus olen ihmetellyt itsekseni tuota systeemiä, ettei konseptien hakemista valvota mitenkään. Kai he sitten luottavat opiskelijoiden rehellisyyteen... En kyllä usko, että kovin moni on valmis ottamaan riskiä.

    • NIMI on merkki

      Lisäys: kyllä ne vilpin seuraukset opinto-oppaasta tai tiedekunnan/yliopiston sivuilta löytyy.

    • Nollavalvonta

      Yliopistossa Suomessa olen nähnyt lunttaamista vain kerran vuosia sitten isossa tenttisalissa, varmaankin suomen laitoksen tentissä Helsingissä. Edessäni istui kaksi puheesta päätellen venäläistä neitoa, joilla oli kirja sylissä lähes koko tentin ajan. Valvojia oli yksi tai kaksi, eikä valvoja kierrellyt salissa ollenkaan vaan puuhasi omiaan kaukana edessä. Valvonta salissa oli nolla, ihan kuin olisi hiljaa hyväksytty lunttaaminen. Olin ällistynyt.

    • 10plus7

      Olen itse useasti luntannut laskimen avulla. Kirjoitat lunttilapun wordilla ja siirrät sen laskimen Notesiin. Sieltä on helppo lukea kokeen aikana. Ikinä en ole törmännyt laskimien tarkistukseen tai nollaukseen.

    • lunttaamisesta_ei_hyötyä

      Yleensä yliopistojen tentit ovat sitä tasoa että lunttaamisesta ei ole minkään valtakunnan hyötyä.
      On myös tenttejä jossa saa olla kaikki haalimansa materiaalit mukana. Jos ei osaa asiaansa niin materiaalista ei ymmärrä kyllä mitään. Toki osaan vain kommentoida tekniikan alaa. Totta on että tietyistä maista tulleilla opiskelijoilla moraali voi olla vääristynyt. Epädemokraattiset yhteiskunnat, joissa systeemi perustuu jatkuvaan vääristelyyn, tuottavat varmasti vilunginharrastajia myös Suomen yliopistoihin opiskelemaan.

      • kamoonnytheratys

        Ihana lukea näin sinisilmäisiä tekstejä. Vika on muissa, ei minussa. Voin kertoa että suomalaiset lunttaavat kaikilla koulutusasteilla. Uskosi suomalaisten korkeasta moraalista on söpöä, samaan tapaan kuin lapsen usko joulupukkiin.


      • trollerson
        kamoonnytheratys kirjoitti:

        Ihana lukea näin sinisilmäisiä tekstejä. Vika on muissa, ei minussa. Voin kertoa että suomalaiset lunttaavat kaikilla koulutusasteilla. Uskosi suomalaisten korkeasta moraalista on söpöä, samaan tapaan kuin lapsen usko joulupukkiin.

        Ei se suomalaisten moraali ole sen korkeampi.

        Vaan juuri kuten edellinen kirjoittaja asian aika hyvin ilmaisi; lunttaamisesta ei yleensä ole mitään hyötyä.

        Yleensä opiskellaan siksi, että on tarkoitus oppia jotakin. Opiskelu huijaamalla ja lunttaamalla on ajan haaskausta. Jossei kiinnosta opiskella, niin miksi tuhlata aikaa siihen?

        Opiskelujen edetessä, se uusi tieto kuitenkin rakentuu aina sen vanhan päälle.

        Itseasiassa monille kursseillehan saa viedä itse tehdyt lunttilaput kokeeseen, jopa 5 A4:sta kaksin puolin kirjoitettuna. Eipä ne ainakaan tekniikan aloilla auta, jossei osaa soveltaa.


    • wlania.käytän

      Itse ainakin tunnustaudun ihan kantasuomalaiseksi yleisesti arvioituna epärehelliseksi henkilöksi, jolla ei omatunto paljoa kolkuta jos vaikka sattuu toisen omaisuutta katoamaan omaan taskuun, tai jos sattuu huijaamalla voittamaan tai pääsemään jostakin pälkähästä, vaikkapa tentistä läpi. Olen saanut muutamilta kavereilta kehuja, että toimintatapani osoittavat vain pelkästään älykkyyttäni. Aikoinaan pääsykokeistakin pääsin läpi kopioimalla naapurin automaattiluettavan rivin, kun kaveri näytti paremmin tietävän kuin minä. Eikä paskaakaan kiinnosta jos joku jäi nyt ilman opiskelupaikkaa, tehköön vaikka itsemurhan jos elämä meni siinä. Myös rahaa olen tehnyt pimeästi eikä paljoa kiinnosta, mitä yhteiskunta ajattelee siitä, että kynin heiltä kaiken päälle täydet tuet. Myös te arvon palstalaiset saatte olla mitä mieltä haluatte. Tässä maassa on mielipiteenvapaus, joka on hieno asia, sillä se sallii myös minun olla julkisesti ylpeä itsestäni.

      • kljlijljl

        Minä kin myyn viron viinoja eteen päin tienaan ainakin 400 sataa euroa kk ilman, koulujakin vtituttais olla joku yli opisto homo :D


      • ghghj

        Eli tienaat 400 x 100e eli 40000e kuukaudessa?


      • Toinen_totuus
        ghghj kirjoitti:

        Eli tienaat 400 x 100e eli 40000e kuukaudessa?

        Minua hävettäisi trokarin hommissa hankkia noin vähää. Tuossahan ottaa melkoisen riskin lähes olemattomalla hyödyllä.

        Entä jos joutuu istumaan vuoden pari ilman tuloja, ja lisäksi on tuomittu muutama satatuhatta maksettavaa rikoksella saadusta hyödystä? Vieläkö on netolla?


      • klijiili

        Ei vitutta kovat jäbät on linnassa ja sit saa vitusti, pilluu ku pääsee pois ja sit voi, käydä lissää viinaa :DD


    • joskus_itsekin

      Noissa tenteissä jotka tehdään isoissa saleissa kun opiskelijoita on satoja paikalla ja ei ole mitään esseetehtäviä vaan pelkästään monivalintoja jotka mustataan paperiin... on aika helppo sivusilmällä tutkia mitä kaveri on sinne ympyröinyt. Voi tietysti olla että kaveri veikkailee sinne rivin, mutta yleensä kyllä siinä on joku joka tietää asiat vähän paremmin...

      • Konsteja_on

        Jos tenttijöitä on paljon ja tenttisalissa tilaa vähän, voidaan tenttikysymykset sarjoittaa siten, että vierekkäisillä tenttijöillä on poikkeavat kysymykset ja näin naapurilta katsomalla saa väärät vastaukset. Jos joku on valtaosaan omia kysymyksiään antanut naapurin vastaukset, voi tentin pitäjä ryhtyä kyselemään tähän syytä. Tai mitäpä tuota kyselemään, ei tentti kuitenkaan mennyt läpi.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      67
      6749
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      28
      4380
    3. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      272
      2793
    4. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      26
      2090
    5. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      31
      1653
    6. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      97
      1447
    7. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      55
      1151
    8. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      304
      1127
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      78
      1124
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      39
      1081
    Aihe