Osaisiko joku sanoa miksi minulle tulee aina syyllisyydentunne ja paha ahdistava olo jos esim. silloin kun pidän kiinni oikeuksistani. Jos vaikka huomautan kassajonossa kiilaajalle kiilaamisesta tai teen valituksen häiriöstä taloyhtiössä, tunnen voimakasta syyllisyyttä asiasta vaikka tiedän tehneeni ihan oikein. Tai jos joku tyyppi törmää minuun kadulla minä tunnen syyllisyyttä vaikka toinen oliskin syypää.
Syyllisyydentunne ja ahdistus
5
1102
Vastaukset
- siitäkysymys
Niillä, joilla on huono itsetunto tuntevat muita ihmisiä enemmän syyllisyyttä. Itsetunto rakentuu lapsuudessa tai nuoruudessa. Ehkä nämä syyllisyydentunnot juurtuvat niistä?
- skitso
Ovat niin kovin kilttejä ja hyväntahtoisia, etteivät tahtoisi loukata ketään tai sitten on kovasti kolkuttava omatunto, joka haraa vastaan.
Eipä tuota syyllisyyttä kannata tuntea, ellei siihen todella ole syytä.
- tuo
"anteeksi, että olen olemassa" -meininki kannattaa unohtaa heti alkuunsa ja käyttää kultaista sääntöä "tee toisille se, mitä haluaisit itsellesi tehtävän" ... myös tapauksessa, joissa joudut huomauttelemaan kiilaajille kassajonossa!!
Joskus vaan huomaa, kun alkaa toisille heidän virheistään huomauttelemaan, eikä otakaan kaikkea paskaa vastaan muilta, että ystäviä ei enää näykään lähistöllä ja sukukin kaikonnut jo hyvän aikaa sitten ympäriltä :) - Leenu
Olisko osasyynä pelkokin..? Pelko siitä mitä seuraa kun reagoi, antaa palautetta, esittää ääneen selkeän vastalauseen. Eihän tässä suomal. yht.kunnassakaan mikään kannusta siihen, melkeinpä päinvastoin.
Ja ehkä sun kasvatuksessakaan ei ole palkittu vastalauseiden esittämistarvetta, joten se ei tule susta "luonnollisesti"...mene ja tiedä, ihminen on niin monimutkainen kokonaisuus.
Yritä opettaa itsesi pois syyllisistä ajatuksista korvaamalla ne tietoisesti toisenlaisilla, itseäsi tukevilla ja kannustavilla ajatuksilla.
Ei sitä päällekävelijääkään tarvi esim. herjata mielessään, voit ajatella, että nimenomaan sun aiheellisen reaktiosi ansiosta se ihminen ehkä valitsee väistää ensi kerralla jne. ; )
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Räppäri kuoli vankilassa
Ei kuulemma ole tapahtunut rikosta. Sama vahinkohan kävi Epsteinille. https://www.hs.fi/suomi/art-2000011840869.html "874108Välillä kyllä tuntuu, että jaat vihjeitä
Mutta miten niistä voi olla ollenkaan varma? Ja minä saan niistä kimmokkeen luulemaan yhtä sun toista. Eli mitä ajatella242911No kyllä te luuserit voitte tehdä mitä vaan keskenänne, sitä en ymmärrä miksi pelaat,nainen
Pisteesi silmissäni, edes ystävätasolla tippui jo tuhannella, kun sain selville pelailusi, olet toisen kanssa, vaikka ol452320- 341321
- 10909
- 131885
- 6874
Masan touhut etenee
Punatiilitalon tietotoimiston mukaan Masa on saanut viimein myytyä kämppänsä ja kaavoittaa uudelle lukaalille tonttia pa12822Naisten ja miesten tasoeroista
Oletteko huomanneet, että naisissa ylemmän tason naiset ovat sinkkuja, ja miehissä alemman tason incelit? Toimivat paris124766- 11760