Kävin reumapolilla viikko sitten, seuraavana aamuna kävin labrassa otettiin joitakin Ena ja Ana, H-lab27 ja Skledro vasta-ainekokeita. Sanottiin, että voi mennä ensi vuoden puolellekin, soittelevat sitten kun valmistuvat. Meneekö tosiaan näin kauan, ennen kuin saan taudilleni diagnisointia?
Kauanko kestää saada verikokeiden tulokset?
4
6763
Vastaukset
- mennäkin
Muut kuin hla-b27 ovat mulle tuntemattomia, mutta kyllä tulosten kanssa saattaa mennä hyvinkin useampi viikko. Riippuen siitä, tehdäänkö koe ulkopuolella (SPR tekee ilmeisesti jossain määrin noita hla-tutkimuksia) ja julkisella puolellahan kestää kun lääkäri kerkeää katsoa tulokset.
- kohtalontoveri
Valitettavasti menee. Eikä se tulosten saaminenkaan diagnoosia tiedä. Sitä voidaan ihmetellä ja muodostaa kuukausia, jopa vuosia. Niin, että potilas on jo burn-outissa lääkäreiden jahkailun ja pompottelun takia. Tyyliin ei täällä mitään näy, mene työterveyshuoltoon, josta sitten taas kohta saa uuden lähetteen jne.. Jos reumapolilla onnistuu pysymään, niin sitten katsellaan eikä riittävän tehokkaita lääkkeitä ainakaan saa. Olo on huonolla lääkityksellä hirveä mutta lääkäreiltä saa rukoilla sairauslomaa. Sitten, kun lääkitys lopulta aloitetaan, ei yhtään välitetä, miten sen aloitus osuu potilaan muuhun elämään. Olen esim. opettajana yrittänyt saada lääkkeitä niin ajoissa, että tietäisin edes paria viikkoa ennen lukukauden alkua, olenko kykeneväinen työhön. Tästä ei välitetä. Ei siitä, että opintojen loppuun saattaminen viivästyy jo kohta niin, etten ikinä valmistu. Jos potilas epäilee terveydessään jotain juttua tyyliin " tuntuu, että nyt on tulehtuneet kiinnityskohdat, ei nivel" se ei ainakaan voi olla totta ja jätetään nimenomaan se asia tutkimatta ja hoitamatta. Kaikesta saa taistella eivätkä lääkärit aina edes usko, mitä potilas oireistaan kertoo. Sanalla sanoen.. palvelu siellä on paskaa. Lääkärit eivät välitä siellä oikeasti potilaidensa terveydestä vaan omien sääntöjensä noudattamisesta ja tärkeilemisestä. Tervetuloa sotatantereelle.
- helpompaakin
Vaikkei mullakaan ole vielä diagnoosia, ei sen odottelu aina ihan noin hankalaa tarvitse olla. Vuosia siinä tosiaan saattaa mennä, mutta kunnon lääkitys on kuitenkin mahdollista saada. Siis hoitoa diagnoosin puuttumisesta huolimatta. Jos julkisella puolella ei saa hoitoa, kannattaa käydä mutka yksityisellä.
Tämä siis tiedoksi alkuperäiselle kirjoittajalle.
- Aapeli Lihavana
Tiettyjä vasta-ainetutkimuksia saatetaan tehdä vain kerran tai kahdesti kuukaudessa. Monet labrat ovat vielä joulun aikana pitempään kiinni, mikä hidastaa vastausten saamista.
Olen käyttänyt julkisen sektorin terveydenhoitopalveluja 42 vuotta. Suurempaa valittamista ei ole. Olen huomannut, että minulle-kaikki-heti-tänne -ihmisillä näyttää jokainen lääkärissäkäyntikin olevan elämän suurin draama. Ollaan niin hirveän kipeitä, mutta jaksetaan tehdä kirjallisia valituksia joka asiasta ja laukata shoppailemassa alvariinsa. No niin, jopa tämä juttuni lähti harhapoluille. Toivotaan, että sinun ei tarvitse odotella diagnoosia vuosikausia, kuten monille käy.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 743153
- 922895
- 512135
Mietin että
Onko tästä enää paluuta entiseen? Ainut asia joka päiviini toi taannoin iloa, oli meidän yhteinen hassuttelu ja huumorin201595Nyt rupeaa löytymään talonmiestä ja muuta sankaria hallipaloon
Kyllä on naurettavia juttuja tuossa paikallislehdessä, että saa tosiaan nauraa niille..61369- 151359
- 191324
Aaamu on täällä taas!
Hyvää ja rauhallista työpäivää rakkauteni. Kunpa vaan hymyilisit enemmän. Toivon, että joku kaunis päivä kanssani et vaa131321Tajusin vaan...
Että olen pelkkä kroonistunut mielisairas. Olen sairauspäissäni luullut itsestäni liikaa. Luulin, että olen vain korkein141297Noin ulkonäkö-jutut ei multa
Nainen, koskaan en ole kirjoittanut siitä mitään ilkeää. Ei kuulu tapoihin241242