Kävin reumapolilla viikko sitten, seuraavana aamuna kävin labrassa otettiin joitakin Ena ja Ana, H-lab27 ja Skledro vasta-ainekokeita. Sanottiin, että voi mennä ensi vuoden puolellekin, soittelevat sitten kun valmistuvat. Meneekö tosiaan näin kauan, ennen kuin saan taudilleni diagnisointia?
Kauanko kestää saada verikokeiden tulokset?
4
6740
Vastaukset
- mennäkin
Muut kuin hla-b27 ovat mulle tuntemattomia, mutta kyllä tulosten kanssa saattaa mennä hyvinkin useampi viikko. Riippuen siitä, tehdäänkö koe ulkopuolella (SPR tekee ilmeisesti jossain määrin noita hla-tutkimuksia) ja julkisella puolellahan kestää kun lääkäri kerkeää katsoa tulokset.
- kohtalontoveri
Valitettavasti menee. Eikä se tulosten saaminenkaan diagnoosia tiedä. Sitä voidaan ihmetellä ja muodostaa kuukausia, jopa vuosia. Niin, että potilas on jo burn-outissa lääkäreiden jahkailun ja pompottelun takia. Tyyliin ei täällä mitään näy, mene työterveyshuoltoon, josta sitten taas kohta saa uuden lähetteen jne.. Jos reumapolilla onnistuu pysymään, niin sitten katsellaan eikä riittävän tehokkaita lääkkeitä ainakaan saa. Olo on huonolla lääkityksellä hirveä mutta lääkäreiltä saa rukoilla sairauslomaa. Sitten, kun lääkitys lopulta aloitetaan, ei yhtään välitetä, miten sen aloitus osuu potilaan muuhun elämään. Olen esim. opettajana yrittänyt saada lääkkeitä niin ajoissa, että tietäisin edes paria viikkoa ennen lukukauden alkua, olenko kykeneväinen työhön. Tästä ei välitetä. Ei siitä, että opintojen loppuun saattaminen viivästyy jo kohta niin, etten ikinä valmistu. Jos potilas epäilee terveydessään jotain juttua tyyliin " tuntuu, että nyt on tulehtuneet kiinnityskohdat, ei nivel" se ei ainakaan voi olla totta ja jätetään nimenomaan se asia tutkimatta ja hoitamatta. Kaikesta saa taistella eivätkä lääkärit aina edes usko, mitä potilas oireistaan kertoo. Sanalla sanoen.. palvelu siellä on paskaa. Lääkärit eivät välitä siellä oikeasti potilaidensa terveydestä vaan omien sääntöjensä noudattamisesta ja tärkeilemisestä. Tervetuloa sotatantereelle.
- helpompaakin
Vaikkei mullakaan ole vielä diagnoosia, ei sen odottelu aina ihan noin hankalaa tarvitse olla. Vuosia siinä tosiaan saattaa mennä, mutta kunnon lääkitys on kuitenkin mahdollista saada. Siis hoitoa diagnoosin puuttumisesta huolimatta. Jos julkisella puolella ei saa hoitoa, kannattaa käydä mutka yksityisellä.
Tämä siis tiedoksi alkuperäiselle kirjoittajalle.
- Aapeli Lihavana
Tiettyjä vasta-ainetutkimuksia saatetaan tehdä vain kerran tai kahdesti kuukaudessa. Monet labrat ovat vielä joulun aikana pitempään kiinni, mikä hidastaa vastausten saamista.
Olen käyttänyt julkisen sektorin terveydenhoitopalveluja 42 vuotta. Suurempaa valittamista ei ole. Olen huomannut, että minulle-kaikki-heti-tänne -ihmisillä näyttää jokainen lääkärissäkäyntikin olevan elämän suurin draama. Ollaan niin hirveän kipeitä, mutta jaksetaan tehdä kirjallisia valituksia joka asiasta ja laukata shoppailemassa alvariinsa. No niin, jopa tämä juttuni lähti harhapoluille. Toivotaan, että sinun ei tarvitse odotella diagnoosia vuosikausia, kuten monille käy.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Jos yhdistät nimikirjaimet
Jos yhdistät sinun ja kaivattusi ensimmäisten nimien alkukirjaimet mitkä nimikirjaimet tulee? Sinun ensin ja sitten häne1117265Mies vinkkinä sulle
Jos pyytäisit kahville tai ihan mihin vaan, niin lähtisin varmasti välittämättä muista635288- 954894
- 524045
Kyllä se taitaa olla nyt näin
Minusta tuntuu et joku lyö nyt kapuloita rattaisiin että meidän välit menisi lopullisesti. Sinä halusit että tämä menee493996- 2223883
Odotan että sanot
Sitten siinä että haluaisit vielä jutella kahdestaan kanssani ja sitten kerrot hellästi että sinulla on ollut vaikea san283598- 413243
- 522819
- 412397