'Joka salavihaa pitää, sen huulilla on valhe, ja joka parjausta levittää, on tyhmä'. Snl.10:18
Kyllä sen aistii jos jollakin on itseään kohtaan salavihaa. Vaikka kuinka lepertelisi viha tulee alta aina ilmi. Salaviha tuhoaa kantajansa. Siinä tilassa on ihminen sidottu mutta vihan kohde on vapaa. Salaviha myös poikii muitakin syntejä, kateus, kaunat ym ym juoruilu. Niitä ihminen koittaa helpottaa vaikka alkoholilla. Karmeudessaan ihminen vihaa tuossa tilassa Jumalaa ja yhteys Häneen katkeaa.
Helpoin on mennä itseensä ja tehdä parannus.
Miksi ihmisen nöytyminen on niin vaikeaa vaikka se olisi tie vapauteen?
Salaviha ja sen pitäjä
17
694
Vastaukset
- Todellinen uskova
Golgatalla nöyristely kuuluu opin alkeisiin. Kuulukaamme Ylösnousseen voittoisaan armeijaan, joka tuntee ylösnousemusvoiman ja käyttää sitä. Nouskaamme hökkeleistä palatsiin, sillä me olemme kerran kansojen tuomareita ja hallitsijoita! Jätä nöyristely, ota voima, ota uskovan auktoriteetti - ja komennat henkivaltojakin!
Puhut asiaa Simson.
Just se, että itseään kohtaan kasvattaa vihan hedelmiä, kun antaa katkeruuden siemenen kasvaa
sisällään ja vaikka kuinka pyytäisi Herralta
armoa ettei vihaisi kohdettaan,
niin silti, jos ei ole kääntynyt synnistä pois
sanoutunut siitä irti ja tehnyt parannusta
silloin sydän voi pahimmassa tapauksessa paatua
ja nöyrtyminen voi olla tosi vaikeaa
kun kokee että on väärinkohdeltu
ja pitää oikeuksistaan kiinni
olla loukkaantunut.
Vakavia asioita.
meille kaikille opetukseksi
että mitä lähempänä olet Herraa
sen turvallisempaa on elää
ja anteeksi on annetava, myös itselleen.
Kiitos, sinulle Jeesus!- frihet
Kirjoituksiasi kyllä olen tutkaillu,vaikka runoilija en olekaan.
Tuli vain tuosta kirjoituksestasi mieleen tää erilaisuus.
Toiset kykenevät pyytämään ja antamaan heti anteeksi.
Minä olen sellainen,että menee aikaa ennen kuin kykenen täysin anteeksi antamaan.
Minusta se ei ole oikein jos vähän joka mutkassa pyytelee ja antelee anteeksi,katos ku joillekin sekin on käyny "tavaksi" elää,jopa Jeesuksen kanssa.
Eli otetaan ryyppy ja pyydetään anteeksi,hyvinhän se viimekskin kävi.
En tiedä saatko ajatuksestani mitään tolkua.
Vaan olen jotenkin murheellinen,kun käytetään uskovia hyväksi,eli yritetään pettää Jumalaakin. - Sim-son
Tuosta 'oikeutetusta loukkaantumisesta'. Kyllähän on oikeus jokaisella loukkaantua mutta jäädä rypemään siinä on mitä aloituksessa kirjotin.
Sitä joutuu antamaan monesti anteeksi vaikka toinen ei pyydä törkeääkään tekoa, eikä pienempääkään nimittelyä ja arvailuja jostain mitä ei ole. Anteeksi pyyntöä ei voi hyvittää kuin anteeksipyytämällä ja sitä ei saisi vaatia. Itselle helpompaa kun on antanut anteeksi, on silloin vapaa.
Monesti anteeksipyyntö on; pahoittelen, sorry, se oli virhe.
Eikö ole reilua sanoa; anna anteeksi minulle?
Kyllä Raamattu kehoittaa myös anteeksipyytämiseen. 'Suostu pian sopimaan riitapuolesi kanssa...'
Lankeemuksen takana on usein ylpeys, jopa melkein aina jatkuvien lankeemusten sarjan takana. Saatana ylpistyi ja lankesi pois asemastaan. Jesaja ja Hesekiel kertoo tuosta.
Kuitenkin siunausta sinulle! frihet kirjoitti:
Kirjoituksiasi kyllä olen tutkaillu,vaikka runoilija en olekaan.
Tuli vain tuosta kirjoituksestasi mieleen tää erilaisuus.
Toiset kykenevät pyytämään ja antamaan heti anteeksi.
Minä olen sellainen,että menee aikaa ennen kuin kykenen täysin anteeksi antamaan.
Minusta se ei ole oikein jos vähän joka mutkassa pyytelee ja antelee anteeksi,katos ku joillekin sekin on käyny "tavaksi" elää,jopa Jeesuksen kanssa.
Eli otetaan ryyppy ja pyydetään anteeksi,hyvinhän se viimekskin kävi.
En tiedä saatko ajatuksestani mitään tolkua.
Vaan olen jotenkin murheellinen,kun käytetään uskovia hyväksi,eli yritetään pettää Jumalaakin.Anteeksiantaminen vaatii nöyryyttä
ja anteeksiantamattomuus on ylpeyttä
Jumala ei sano, että jos haluat, anna anteeksi
vaan Hän käskee meidän tehdä niin
eikö näin?
Eri asia on, jos haluaa elää synnissä
ja luulee voivansa valehdella Jumalalle
että Herra ikuisesti katsoisi syntejä sormiensa lävitse, kunhan pyytää anteeksi
tätäkö tarkoitit ajatuksellasi?
Kyllä meille kuuluu uskon kilvoitus
ja se, että teemme parannusta joka päivä.
Ei kenenkään uskovan ihmisen tarvitse
olla toisten ihmisten hyväksikäytetty
ja Jumalaa ei kukaan pysty pettämään
sillä Herra näkee jokaisen sydämen kokonaan.- frihet
runotytto1 kirjoitti:
Anteeksiantaminen vaatii nöyryyttä
ja anteeksiantamattomuus on ylpeyttä
Jumala ei sano, että jos haluat, anna anteeksi
vaan Hän käskee meidän tehdä niin
eikö näin?
Eri asia on, jos haluaa elää synnissä
ja luulee voivansa valehdella Jumalalle
että Herra ikuisesti katsoisi syntejä sormiensa lävitse, kunhan pyytää anteeksi
tätäkö tarkoitit ajatuksellasi?
Kyllä meille kuuluu uskon kilvoitus
ja se, että teemme parannusta joka päivä.
Ei kenenkään uskovan ihmisen tarvitse
olla toisten ihmisten hyväksikäytetty
ja Jumalaa ei kukaan pysty pettämään
sillä Herra näkee jokaisen sydämen kokonaan.Aluksi toisten ei ole niin helppoa antaa anteeksi,kuin ehkä luulet.
Vaimoni ja minä olen esim. melko erilaisia moneltakin osin.
Vaimoni saattaa kiivastua ja sanoa tylysti,vaan ei mene kuin hetki,niin jo katuu ja on saatava kyseiseltä ihmiseltä anteeksi pyytää.
Minä taas saatan sanoa pahastikin jos joku on rankasti valehdellut ,vaikka päälleni asioita.
En kykene ihan noin vain mennä anteeksi pyytämään.
Kerrankin meinasin poliisin kutsua,mutta soitin saarnaajalle päälleni tehdyn valheen takia,joka oli niin suuri,että siitä olisi saanut ihmisen vankilaan.
En kyennyt alkuunkaan edes tuota anteeksi antoakaan harkitsemaan,saatikka pyytämään.
Pastorimme hengessä neuvoi ja sain pikku hiljaa työskennellä tuon asian ylitse ja anteeksi pyynnöt hoidettua.
Tuo toinen:Eräs sukulaiseni tuli uskoon 70-luvulla ja oli palavasti alkuun uskossa,vaan sitten alkoi nuo lankeemukset ja nyt ne on "arkipäivää",joten ei mene sekään minulla jakeluun,että kadotetaan täysin myös Jumalan pelko.
Eli tällästä ennen nukkumaan menoa.
- frihet
Tuli mieleeni lukiessani tekstiäsi.
Ylpeyshän on mielestäni nöyryyden vastaista.
Ylpeys oli myös ensimmäinen synti,joten tottahan sitä vieläkin esiintyy.
Nöyryyttäkin on niin monen laista,ihan nöyristelyyn asti.
Jeesushan on itsestään vain nuo kaksi ominaisuutta maininnut,nöyrä ja hiljainen, silti Hän kaikessa nöyryydessä punoi ruoskan ja veteli sitten kintuille kaataen vielä huonekalujakin ,kun rahamiehiä opetti.
Eli toisinaan melle tulee kuva nöyrästä ehkä nöyristelevänä "minä vaivainen oon mato matkamies maan",mutta mitä sieltä pureron alta löytyy,kun "hyttynen pistää".- Sim-son
Mooses oli maailman nöyrin ihminen kertoo Raamattu. Erämaassa hän raivostui kansan napinaan ja iski kivitaulut kallioon.
Olen aivan samaa mieltä, että jotain joskus inhimillisellä silmällä pidetään nöyränä ja kuitenkin henkilö on ylpeä ku sahapukki.
Myös minä inhoan tuota 'mato matkamies maan' tyyliä. Sitäkin joskus näin livenä on pakko sietää.
- Uudestisyntynyt uskova
Tuollaista rakentavaa tekstiä lisää.
- sun-glasses
Hyvin mielenkiintoinen aihe aloituksessasi. Myös hyvin (ja aina) ajankohtainen. Vihaaminen on syntiä, mutta vihastuminen ei. Miten hallita näitä vaikeita tunteita? Monellehan käy niin, että kun yrittää kieltää kielteiset hankalat tunteet, niin ne voivatkin naamioitua toiseen asuun, viha voi kätkeytyä vaikkapa masennuksen valeasuun.
Koska avoin vihaaminen ei ole sopivaa, sitä peitellään, vaikkakin yleensä vihan kohde kyllä ymmärtää mistä on kyse.
Mitenkään puolustelematta näitä vihaamisia, tulee mieleeni sellainen asia, että joku on voinut saada "vihaamisen lahjan" jo synnyinkodissaan. Kenties joku on syntynyt väärään aikaan, vanhempiensa harmiksi ja on itse saanut koko elämänsä ajan kantaa vihaa päällään tällaisen anteeksiantamattoman synnin takia, kun on kehdannut syntyä ei-toivottuna - mitä ei yleensä suoraan voida myöntää. (tämä esimerkki ei ollut omakohtainen).
Vihaaja voi yrittää peittää vihan tunteitaan lastaan kohtaan myös ylenpalttisella lahjomisella, joka mahdollisesti voisi peittää lahjan antajan todelliset tunteet. Koska lapsen pitää kunnioittaa vanhempaansa, vihaaja voi sitoa marttyyrimaisuudella lapsen itsensä niin, että tämä ei ole oikein koskaan vapaa aloittamaan elää omaa elämäänsä.
Mikä tällaisissa esimerkkitapauksissa auttaisi vapautumaan vihasta? Ja vihattavana olemisesta? Rukous? Vihaajan siunaaminen? Että rukouksessakatkaisee ne kahleet joilla toinen yrittää sitoa?
Snl 26:22 Panettelijan puheet ovat kuin herkkupalat ja painuvat sisusten kammioihin asti.
23. Kuin hopeasilaus saviastian pinnalla ovat hehkuvat huulet ja paha sydän.
24. Vihamies teeskentelee huulillaan, mutta hautoo petosta sydämessänsä.
25. Jos hän muuttaa suloiseksi äänensä, älä häntä usko, sillä seitsemän kauhistusta hänellä on sydämessä.
26. Vihamielisyys kätkeytyy kavalasti, mutta seurakunnan kokouksessa sen pahuus paljastuu.
27. Joka kuopan kaivaa, se itse siihen lankeaa; ja joka kiveä vierittää, sen päälle se takaisin vyörähtää.
28. Valheellinen kieli vihaa omia ruhjomiansa, ja liukas suu saa turmiota aikaan.- RitariOlevainen
"Koska avoin vihaaminen ei ole sopivaa, sitä peitellään, vaikkakin yleensä vihan kohde kyllä ymmärtää mistä on kyse."
Aivan oikein !
- Uudestisyntynyt uskova
Joka vihaa veljeänsä on murhaaja. Ja te tiedätte, ettei kenessäkään murhaajassa oe iänkaikkista elämää. Raamatussa kerrotaan selvästi. Silti jotkut pitävät "oikeuksistaan" niin lujasti kiinni, että tuo ei merkitse mitään. Usko kuolee.
- muistutus.
Ajankohtainen sana kaikkina aikoina.
- Aamen!
Aamen!
- sun-glasses
Ööö, missä Peku?
- joo_joo
Salavihaa ei aina voi tunnistaa!
Pitäisi voida olla avoin tunteissaan ja tuntemuksissaan, ainakin omalta kohdaltaan muita kohtaan! - Jeesuskin vihastui
Salaviha on hyvä termi. Siihen syyllistyvät erittäin helposti nimenomaan uskovat, sillä meidän on vaikea ottaa todeksi sitä Raamatun Sanaa, että viha tulisi osata oikein ilmaista ja osoittaa se oikeaan kohteeseen. Koska Raamatun keskeisin sanoma on armo ja rakkaus, me yritämme hyväksyä ja rakastaa silloinkin, kun meitä tai lähimäisiä kohtaan tehdään vääryyttä tai kohdellaan epäoikeudenmukaisesti. Me emme tohdi ottaa vihaa, agressiivisuutta Jumalan antamana lahjana toimiaksemme hyvän puolesta pahaa vastaan. Ilmaisematta jäänyt vihantunne patoutuu sydämiimme. Kristityt kammoavat raivoa, karttavat vihaa, mutta salavihaa on sydämissä yllin kyllin.
Jeesus osoitti vihaa monin eri tavoin, ilmein, teoin ja sanoin. Hän "loi vihassa katseensa heihin", teki nuorista ruoskan, kaatoi vihassaan rahanvaihtajien pöydät ja ajoi heidät pois temppelialueelta, sekä sanoi suoraan "te olette Isästä Perkeleestä". On tärekää tehdä ero vihan oikean purkamkisen ja pitkäaikaisen vihanpidon välillä. Jeesus purki vihansa, mutta ei koskaan jäänyt sen valtaan."Joka vihaa veljeänsä on murhaaja" tarkoittaa juuri jatkuvan vihan kantamista veljeä kohtaan. Toisaalla neuvotaan "Vihastukaa (osoittakaa, purkakaa vihanne), mutta älkää syntiä tehkö" - synnin tekee se, joka antaa vihan patoutua sisälleen, jää kantamaan kaunaa tai antaa purkamattoman vihan katkeroittaa itsensä.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nurmossa kuoli 2 Lasta..
Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .1458580Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!
Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde472449Kaksi lasta kuoli kolarissa Seinäjoella. Tutkitaan rikoksena
Henkilöautossa matkustaneet kaksi lasta ovat kuolleet kolarissa Seinäjoella. Kolmas lapsi on vakasti loukkaantunut ja272251- 371995
- 951768
Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle
Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että1811737Sinä saat minut kuohuksiin
Pitäisiköhän meidän naida? Mielestäni pitäisi . Tämä värinä ja jännite meidän välillä alkaa olla sietämätöntä. Haluai221390Tunnekylmä olet
En ole tyytyväinen käytökseesi et osannut kommunikoida. Se on huono piirre ihmisessä että ei osaa katua aiheuttamaansa p1091147Taisit sä sit kuiteski
Vihjata hieman ettei se kaikki ollutkaan totta ❤️ mutta silti sanoit kyllä vielä uudelleen sen myöhemmin 😔 ei tässä oik61033- 531015