Mikä H-vene liitossa mättää?

Joppe

Miten on mahdollista, että Suomen suurimman(?) köliveneluokan veneitä ei enää kiinnosta osallistua kilpailutoimintaan? Tuntuu vähän siltä, että H-veneliitto ei pysty edistämään vanhojen veneiden kilpailutoimintaa ollenkaan!! Kaikki satamat tuntuu olevan H-veneitä täynnä, mutta kukaan ei osallistu niillä mihinkään kilpailuun???

29

6385

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • syyttää luokkaliittoa?

      H-veneitä on Suomessa n 800. Vene on sisätiloiltaan onnettoman pieni, aika hidas (LYS 1.07) ja tylsä purjehtia syvän V-pohjan ja liian pienen peräsimen ansiosta. Kilpailukykyisen veneen ylläpito on kallista (purjeet, heloitus ym) joten miksi satsata tähän "merten Ladaan"?

      Express on paljon mielenkiintoisempi vene. Sisätilat kaksi kertaa suuremmat kuin H:lla, merikelpoinen ja ketteryytensä vuoksi todellinen ilo purjehtia (LYS 1.11). Ruotsin mestaruuksissa lähes sata venettä lähtölinjalla.

      Vaikka konstruktio on vanha (kaikki veneet rakennettu 1979-1983) tuntuu siltä että kiinnostus koko ajan nousee. Kaikkiaan niitä rakennettiin n 1500 kpl, en ole koskaan nähnyt yhtään Expressiä samalla "dekis"-asteella kuin monet H:t.

      Veikkaan että aika on kävellyt H-veneen ylitse, turhaa on sitä luokkaliittoa syyttää.

      • XXX

        Aika pahasti töksäytetty... Oletko koskaan purjehtinut H-veneellä, kun on mielestäsi tylsä purjehtia?

        On se helvetin hyvä että kokemusta ja ammattitaitoa tällä foorumilla riittää!!!!

        Express on kieltämättä hyvä vene, mutta vetosit tuossa viestissä H-vene purjehduksen kustannuksiin, mutta taitaa Expressin kustannukset olla vähintään H-Vene X 1,8...


      • puppua

        Vertailtaessa H:n ja Expressin purjehdusominaisuuksia vain ns. luokkauskovainen voi yhtyä näkemykseesi. Jos alkuperäinen kirjoittaja ihmettelee H-venepurjehtijoiden kilpailuaktiivisuutta, niin ihmettelen mitä tekemistä asian kanssa on sillä, että H on ahdas sisätiloiltaan? Myöskään kustannusvertailusi ei perustu faktatietoon. H-vene luokkana voi edelleen varsin pulskasti erityisesti Lahdessa ja voisin lyödä vetoa siitä että luokka tulee jatkossakin olemaan Suomen suurin köliveneluokka. H-veneen "rappio" koskee erityisesti Helsinkiä kuten myös Expressin nousu. Jos vielä verrataan näitä luokkia, niin kansainvälisyydessä H on ylivoimainen ykkönen. Hienoa, että Expressit kilpailevat SM-tittelistä ensikesänä, muttei kannattais muiden luokkien silmille hyppiä.


      • Aina express

        Mikä siinä on että aina kun täällä puhutaan mistä vain veneistä ja kilpailemisesta, niin joku on suuna päänä haukkumassa ja vittuilemassa muista veneistä kehumassa tuota expressiä? Ei se nyt niin saatanan hieno vene ole sekään. Itse asiassa hyvinkin samanlainen kuin H, painava, ei plaanaa, vanha (niin konstruktioltaan kuin veneet muutenkin), hankalasti kuljetettava (siksi kaikki veneet ovat Helsingistä, ei tuommoisia kukaan viitsi kuljetella), ei mitenkään erityisen hohdokas. Tuon luokan ainoa hyvä puoli on se, että pääkaupunkiseudulla noilla voi kilpailla toisia samanlaisia vastaan. Entäs Lahdessa? Ei. Eikä ketään kiinnosta lähteä ostamaan Expressiä Lahteen...ellei Päijännepurjehduksessa näy 20:tä niitä? Näkyykö? Ei. No ei tietenkään, kuka tuommoisen viitsisi noin kauas kuljettaa. Ei kukaan.


      • Joppe
        Aina express kirjoitti:

        Mikä siinä on että aina kun täällä puhutaan mistä vain veneistä ja kilpailemisesta, niin joku on suuna päänä haukkumassa ja vittuilemassa muista veneistä kehumassa tuota expressiä? Ei se nyt niin saatanan hieno vene ole sekään. Itse asiassa hyvinkin samanlainen kuin H, painava, ei plaanaa, vanha (niin konstruktioltaan kuin veneet muutenkin), hankalasti kuljetettava (siksi kaikki veneet ovat Helsingistä, ei tuommoisia kukaan viitsi kuljetella), ei mitenkään erityisen hohdokas. Tuon luokan ainoa hyvä puoli on se, että pääkaupunkiseudulla noilla voi kilpailla toisia samanlaisia vastaan. Entäs Lahdessa? Ei. Eikä ketään kiinnosta lähteä ostamaan Expressiä Lahteen...ellei Päijännepurjehduksessa näy 20:tä niitä? Näkyykö? Ei. No ei tietenkään, kuka tuommoisen viitsisi noin kauas kuljettaa. Ei kukaan.

        Mun mielestä Express-purjehtijoilla on juuri oikea mentaliteetti mitä haluaisin nähdä myös H-veneliiton jäseniltä ja kaikilta H-veneilijöiltä (korjaus alkuperäiseen pelkän luokkaliiton sättimiseen). Pitää mainostaa kilpailutoimintaa ja yrittää kehittää myös vanhojen veneiden kilpailutoimintaa! Suurin osa H-veneistä on ns. vanhoja, mutta hyvänen aika eihän purjehduskilpaurheilussa veneen ikä ratkaise sitä onko luokan kilpailut haastavia vai ei. Esimerkiksi vuosisadan alkupuolen 6mR ja 5m luokat ovat varmasti yhdet Suomen aktiivisimmat ja innostuneimmat luokat. H-veneet ovat Helsingin seudulla päässet ns. deekikselle johtuen osittain siitä syystä, koska virheellisesti väitetään, että vanhalla konstrukstiolla ei enää voisi pärjätä. Suuri osa vanhoista skönäreistä on aloittanut kisailunsa H-veneellä ja sitten siirtyneet uudempiin luokkiin. Nyt on aika uuden sukupolven purjehtijoiden ottaa H-venekilpailu omakseen. On hienoa, että Lahden seudulla on aktiivista H-vene toimintaa! Lahtelaisten innostus pitäisi saada levitettyä niin pääkaupunkiseudulle kuin muillekkin paikkakunnille. H-vene on edelleen yksi halvimmista kilpailukykyisistä köliveneistä ja veneitä on saatavilla runsaasti. Eli luokassa on loistavat mahdollisuudet uuteen tulemiseen. Itse konstruktion vanhanaikaisuudesta voi olla montaa mieltä, mutta eittämätön tosiasia on kuitenkin, että H-vene on hyvä ja haasta purjehdittava ja kilpailutoiminnassa erittäin urheilullinen esim. H-veneen nopea purjehdus vaatii paljon hengailua. On valitettavaa, että laajalti käytössä oleva LYS-tasoitusjärjestelmä ei tunne ikähyvitystä, niin kuin esim. IMS tasoitus. On selvää, että vanhojen H-veneiden konstruktio on hieman vuosien saatossa varmasti löystynyt ja vanhempien veneiden painojakauma ei vastaa uusien H-veneiden optimaalista jakoa. Mutta älkää lukeko tätä siten, että eikö H-veneillä voisi kilpailla!! On äärettömän paljon arvostettavampaa pärjätä hyvin vanhalla konstruktiolla kuin voittaa uudella!


        Eli loppukaneettina kaikille H-veneilijöille. Kunnostakaa veneenne hyvään peruskuntoon, mutta älkää liiotelko ns. kisavarustuksen kanssa. Osallistukaa mahdollisimman paljon seutunne avoimiin kilpailuihin ja aletaan yhdessä nostamaan H-venettä takaisin sille tasolle mihin se kuuluukin!


      • FE 83
        Aina express kirjoitti:

        Mikä siinä on että aina kun täällä puhutaan mistä vain veneistä ja kilpailemisesta, niin joku on suuna päänä haukkumassa ja vittuilemassa muista veneistä kehumassa tuota expressiä? Ei se nyt niin saatanan hieno vene ole sekään. Itse asiassa hyvinkin samanlainen kuin H, painava, ei plaanaa, vanha (niin konstruktioltaan kuin veneet muutenkin), hankalasti kuljetettava (siksi kaikki veneet ovat Helsingistä, ei tuommoisia kukaan viitsi kuljetella), ei mitenkään erityisen hohdokas. Tuon luokan ainoa hyvä puoli on se, että pääkaupunkiseudulla noilla voi kilpailla toisia samanlaisia vastaan. Entäs Lahdessa? Ei. Eikä ketään kiinnosta lähteä ostamaan Expressiä Lahteen...ellei Päijännepurjehduksessa näy 20:tä niitä? Näkyykö? Ei. No ei tietenkään, kuka tuommoisen viitsisi noin kauas kuljettaa. Ei kukaan.

        2005 Päijännepurjehduksessa oli LYS4:ssä 15 osallistujaa, joista 6 oli FE 83:sia. Eli on niitä Päijänteelläkin.


      • nää
        FE 83 kirjoitti:

        2005 Päijännepurjehduksessa oli LYS4:ssä 15 osallistujaa, joista 6 oli FE 83:sia. Eli on niitä Päijänteelläkin.

        jätkät puhuu täällä varmaan albin expressistä eikä finn expressistä.

        veneet himppu erilaisia


      • Katsonut

      • nää
        Katsonut kirjoitti:

        http://tonde.servebeer.com/paitsi/Tulokset.aspx?k=2&v=101&l=30

        kyllä mä uskon, että siellä oli FE83sia siellä päijänteellä - ja hyvä vene se on, ja hyvin pärjännyt siellä.

        Kuvittelin, että tässä h/express vastakkain asettelussa tarkoitettiin albin expressiä, mutta saatoi olla väärässäkin.

        Sorry jos pilasin päiväsi


      • härikkö
        Aina express kirjoitti:

        Mikä siinä on että aina kun täällä puhutaan mistä vain veneistä ja kilpailemisesta, niin joku on suuna päänä haukkumassa ja vittuilemassa muista veneistä kehumassa tuota expressiä? Ei se nyt niin saatanan hieno vene ole sekään. Itse asiassa hyvinkin samanlainen kuin H, painava, ei plaanaa, vanha (niin konstruktioltaan kuin veneet muutenkin), hankalasti kuljetettava (siksi kaikki veneet ovat Helsingistä, ei tuommoisia kukaan viitsi kuljetella), ei mitenkään erityisen hohdokas. Tuon luokan ainoa hyvä puoli on se, että pääkaupunkiseudulla noilla voi kilpailla toisia samanlaisia vastaan. Entäs Lahdessa? Ei. Eikä ketään kiinnosta lähteä ostamaan Expressiä Lahteen...ellei Päijännepurjehduksessa näy 20:tä niitä? Näkyykö? Ei. No ei tietenkään, kuka tuommoisen viitsisi noin kauas kuljettaa. Ei kukaan.

        "Mikä siinä on että aina kun täällä puhutaan mistä vain veneistä ja kilpailemisesta, niin joku on suuna päänä haukkumassa ja vittuilemassa muista veneistä kehumassa tuota expressiä?"

        Eiköhän se ole yksi ja sama henkilö,jolla on noin kova tarve todistella oman valintansa onnistuneisuutta...

        "Itse asiassa hyvinkin samanlainen kuin H, painava, ei plaanaa, vanha (niin konstruktioltaan kuin veneet muutenkin), hankalasti kuljetettava (siksi kaikki veneet ovat Helsingistä, ei tuommoisia kukaan viitsi kuljetella), ei mitenkään erityisen hohdokas."

        Niin, luulisi että hoota merten ladaksi haukkuva valitsisi veneekseen esimerkiksi melgesin, joka jo ihan oikeasti poikkeaa H-veneestä.


      • balle

        Nyt täytyy puuttua tähän Express-ilosanomaan, jonka levittäminen alkaa ainakin tällä palstalla lähestyä hyvän maun rajoja, jos kerran sen nimissä ruvetaan mollaamaan toisia luokkia.

        Ensinnäkin H-vene on vallan erinomainen konstruktio ja soveltuu Expressiä paremmin mm. yksinpurjehdukseen. Kummallakaan veneellä ei juuri retkeillä, joten sisätilojen vertailu ei johda mihinkään. Express on kyllä ominaisuuksiensa johdosta "keskimäärin" H:ta nopeampi, mutta tiedät varmasti itsekin, mihin H osaavissa käsissä pystyy.

        Ja toiseksi: tiedän, että teillä on ollut kova hinku saada Expressille se SM-status. Nyt kun tässä on ilmeisesti onnistuttu, haluan vilpittömästi onnitella ja toivottaa hyvää jatkoa ja menestystä. On kuitenkin täysin käsittämätöntä tämä express-miesten inho muita yksityyppiluokkia kohtaan. Yksityyppiluokassa kun veneet voivat olla vaikka betonia ja silti kilpailufiilis on huipussaan, parhaimman miehistön tullessa yleensä ensimmäisenä maaliin.

        Totean vielä senkin, että H-veneen saa halvimmillaan alle 4000 eurolla, kun taas Expressit maksavat halvimmillaankin tuplasti tuon määrän.

        Suomessa on niin vähän aktiivisia luokkia ja kilpapurjehdusta ylipäätään, että mielestäni oman luokan puffaaminen muita mollaamalla aiheuttaa haittaa koko harrastukselle. Toivotan kuitenkin hyvää SM-kautta Express-porukalle. TOdenäköisestihän aggressiivisimman puffaamisen takana löytyy vain yksi henkilö:-)


      • retkipurjehtija
        balle kirjoitti:

        Nyt täytyy puuttua tähän Express-ilosanomaan, jonka levittäminen alkaa ainakin tällä palstalla lähestyä hyvän maun rajoja, jos kerran sen nimissä ruvetaan mollaamaan toisia luokkia.

        Ensinnäkin H-vene on vallan erinomainen konstruktio ja soveltuu Expressiä paremmin mm. yksinpurjehdukseen. Kummallakaan veneellä ei juuri retkeillä, joten sisätilojen vertailu ei johda mihinkään. Express on kyllä ominaisuuksiensa johdosta "keskimäärin" H:ta nopeampi, mutta tiedät varmasti itsekin, mihin H osaavissa käsissä pystyy.

        Ja toiseksi: tiedän, että teillä on ollut kova hinku saada Expressille se SM-status. Nyt kun tässä on ilmeisesti onnistuttu, haluan vilpittömästi onnitella ja toivottaa hyvää jatkoa ja menestystä. On kuitenkin täysin käsittämätöntä tämä express-miesten inho muita yksityyppiluokkia kohtaan. Yksityyppiluokassa kun veneet voivat olla vaikka betonia ja silti kilpailufiilis on huipussaan, parhaimman miehistön tullessa yleensä ensimmäisenä maaliin.

        Totean vielä senkin, että H-veneen saa halvimmillaan alle 4000 eurolla, kun taas Expressit maksavat halvimmillaankin tuplasti tuon määrän.

        Suomessa on niin vähän aktiivisia luokkia ja kilpapurjehdusta ylipäätään, että mielestäni oman luokan puffaaminen muita mollaamalla aiheuttaa haittaa koko harrastukselle. Toivotan kuitenkin hyvää SM-kautta Express-porukalle. TOdenäköisestihän aggressiivisimman puffaamisen takana löytyy vain yksi henkilö:-)

        Luulisin, että myös Expressillä, mutta ainakin H-veneellä retkeillään paljon. Itse olen puolisoni kanssa purjehtinut H-veneellä kaksi kesää ja retkeillyt niin paljon kuin olen ehtinyt. Pisin reissu on muiden kiireiden takia ollut puolitoistaviikkoa, eikä ainakaan siinä ajassa ehtinyt tulla ahdasta. Vieras- ja luonnonsatamissa törmää usein muihinkin H-veneellä retkeileviin, joten en todellakaan allekirjoita väitettäsi. Soveltuuko H-vene retkeilyyn, on tietenkin mielipidekysymys, mutta se että veneellä retkeillään, on tosiasia.


      • balle
        retkipurjehtija kirjoitti:

        Luulisin, että myös Expressillä, mutta ainakin H-veneellä retkeillään paljon. Itse olen puolisoni kanssa purjehtinut H-veneellä kaksi kesää ja retkeillyt niin paljon kuin olen ehtinyt. Pisin reissu on muiden kiireiden takia ollut puolitoistaviikkoa, eikä ainakaan siinä ajassa ehtinyt tulla ahdasta. Vieras- ja luonnonsatamissa törmää usein muihinkin H-veneellä retkeileviin, joten en todellakaan allekirjoita väitettäsi. Soveltuuko H-vene retkeilyyn, on tietenkin mielipidekysymys, mutta se että veneellä retkeillään, on tosiasia.

        Saatat olla oikeassa. Tosin Saaristomeren vierasvene- ja luonnonsatamissa näkyy nykyään huomattavasti vähemmän H-veneitä, mitä esim. omassa lapsuudessani 1970- ja 80-lukujen vaihteessa. Olen vetänyt tästä sellaisen johtopäätöksen, että H-veneet ovat siirtyneet enenevässä määrin sisävesille ja mökkiveneiksi päiväpurjehdukseen.

        Kuitenkin nimim. "joppe":n mielipiteistä näkyy läpi tarkoitushakuisuus. Hän haluaa vain tuoda Expressiä esille tylysti toista luokkavenettä mollaamalla. Alempana ketjussa joku osuvasti totesi, että Melgesiin eivät sitten kuitenkaan ryhdy veneitänsä vertaamaan - Melges kun on vielä tuplasti Expressiä kalliimpi.

        Korostan, etten itse ole H-veneliittolainen. Mielestäni eri luokkien välinen "sota" vain sattuu olemaan täysin turhaa. Veneiden vertailuun tulisi huomattavasti enemmän järkeä, mikäli vanhat kunnon konstruktiosäännöt tulisivat jälleen mukaan purjehdukseen. Tosin harrastajapohja saattaisi taloudellisista syistä tällöin hieman kaventua:-)


      • Ville
        balle kirjoitti:

        Nyt täytyy puuttua tähän Express-ilosanomaan, jonka levittäminen alkaa ainakin tällä palstalla lähestyä hyvän maun rajoja, jos kerran sen nimissä ruvetaan mollaamaan toisia luokkia.

        Ensinnäkin H-vene on vallan erinomainen konstruktio ja soveltuu Expressiä paremmin mm. yksinpurjehdukseen. Kummallakaan veneellä ei juuri retkeillä, joten sisätilojen vertailu ei johda mihinkään. Express on kyllä ominaisuuksiensa johdosta "keskimäärin" H:ta nopeampi, mutta tiedät varmasti itsekin, mihin H osaavissa käsissä pystyy.

        Ja toiseksi: tiedän, että teillä on ollut kova hinku saada Expressille se SM-status. Nyt kun tässä on ilmeisesti onnistuttu, haluan vilpittömästi onnitella ja toivottaa hyvää jatkoa ja menestystä. On kuitenkin täysin käsittämätöntä tämä express-miesten inho muita yksityyppiluokkia kohtaan. Yksityyppiluokassa kun veneet voivat olla vaikka betonia ja silti kilpailufiilis on huipussaan, parhaimman miehistön tullessa yleensä ensimmäisenä maaliin.

        Totean vielä senkin, että H-veneen saa halvimmillaan alle 4000 eurolla, kun taas Expressit maksavat halvimmillaankin tuplasti tuon määrän.

        Suomessa on niin vähän aktiivisia luokkia ja kilpapurjehdusta ylipäätään, että mielestäni oman luokan puffaaminen muita mollaamalla aiheuttaa haittaa koko harrastukselle. Toivotan kuitenkin hyvää SM-kautta Express-porukalle. TOdenäköisestihän aggressiivisimman puffaamisen takana löytyy vain yksi henkilö:-)

        Expresspurjehtijoiden entisenä sihteerinä haluaisin todeta seuraavaa. Jos täällä joku wannabe purjehtija kehuu expressiä ja haukkuu muita, niin sillehän ei expressliitto yhtään mitään voi. Voin vakuuttaa että asiattomien kirjoitusten taustalla ei ole kukaan expresliiton entinen tai nykyinen aktiivi, sen verran hyvin porukan tunnen. Homma on tässä suhteessa karannut käsistä jo pari vuotta sitten, ei me noille kirjoituksille mitään voida.

        Tottahan sitä omaa luokkaansa kehuu ja korjaa ilmiselvät pötypuheet. Esim. tuo retkeilykommentti oli silkkaa puppua, lähes kaikkia kisaexpressejä käytetään myös retkeilyyn.

        Sitäpaitsi jos nyt joku täällä kirjoitti, että express on tilavampi ja nopeampi kuin h-vene, niin täytyy kyllä olla aika herkkänahkainen jos ottaa sen muiden luokkien mollaamisena ja vittuiluna.

        Ville


      • Joppe
        balle kirjoitti:

        Saatat olla oikeassa. Tosin Saaristomeren vierasvene- ja luonnonsatamissa näkyy nykyään huomattavasti vähemmän H-veneitä, mitä esim. omassa lapsuudessani 1970- ja 80-lukujen vaihteessa. Olen vetänyt tästä sellaisen johtopäätöksen, että H-veneet ovat siirtyneet enenevässä määrin sisävesille ja mökkiveneiksi päiväpurjehdukseen.

        Kuitenkin nimim. "joppe":n mielipiteistä näkyy läpi tarkoitushakuisuus. Hän haluaa vain tuoda Expressiä esille tylysti toista luokkavenettä mollaamalla. Alempana ketjussa joku osuvasti totesi, että Melgesiin eivät sitten kuitenkaan ryhdy veneitänsä vertaamaan - Melges kun on vielä tuplasti Expressiä kalliimpi.

        Korostan, etten itse ole H-veneliittolainen. Mielestäni eri luokkien välinen "sota" vain sattuu olemaan täysin turhaa. Veneiden vertailuun tulisi huomattavasti enemmän järkeä, mikäli vanhat kunnon konstruktiosäännöt tulisivat jälleen mukaan purjehdukseen. Tosin harrastajapohja saattaisi taloudellisista syistä tällöin hieman kaventua:-)

        balle kirjoitti: "Kuitenkin nimim. "joppe":n mielipiteistä näkyy läpi tarkoitushakuisuus. Hän haluaa vain tuoda Expressiä esille tylysti toista luokkavenettä mollaamalla. Alempana ketjussa joku osuvasti totesi, että Melgesiin eivät sitten kuitenkaan ryhdy veneitänsä vertaamaan - Melges kun on vielä tuplasti Expressiä kalliimpi. "

        Nimim. Joppe on H-veneen onnellinen omistaja ja kirjoituksen tarkoitushakuisuus on suunnattu alkuperäisen kirjoituksen mukaisesta H-veneliiton toiminnan kehittämiseen.

        Pyytäisinkin keskusteluun osallistuvia esittämään mielipiteitä H-veneliiton toiminnan kehittämiseksi ja jättämään venekonstruktioiden välisen vertailun.


      • hopoilija
        balle kirjoitti:

        Saatat olla oikeassa. Tosin Saaristomeren vierasvene- ja luonnonsatamissa näkyy nykyään huomattavasti vähemmän H-veneitä, mitä esim. omassa lapsuudessani 1970- ja 80-lukujen vaihteessa. Olen vetänyt tästä sellaisen johtopäätöksen, että H-veneet ovat siirtyneet enenevässä määrin sisävesille ja mökkiveneiksi päiväpurjehdukseen.

        Kuitenkin nimim. "joppe":n mielipiteistä näkyy läpi tarkoitushakuisuus. Hän haluaa vain tuoda Expressiä esille tylysti toista luokkavenettä mollaamalla. Alempana ketjussa joku osuvasti totesi, että Melgesiin eivät sitten kuitenkaan ryhdy veneitänsä vertaamaan - Melges kun on vielä tuplasti Expressiä kalliimpi.

        Korostan, etten itse ole H-veneliittolainen. Mielestäni eri luokkien välinen "sota" vain sattuu olemaan täysin turhaa. Veneiden vertailuun tulisi huomattavasti enemmän järkeä, mikäli vanhat kunnon konstruktiosäännöt tulisivat jälleen mukaan purjehdukseen. Tosin harrastajapohja saattaisi taloudellisista syistä tällöin hieman kaventua:-)

        Et varmaan joppea tarkoittanut, vaan jopelle ensimmäisenä vastannutta?


      • balle
        Ville kirjoitti:

        Expresspurjehtijoiden entisenä sihteerinä haluaisin todeta seuraavaa. Jos täällä joku wannabe purjehtija kehuu expressiä ja haukkuu muita, niin sillehän ei expressliitto yhtään mitään voi. Voin vakuuttaa että asiattomien kirjoitusten taustalla ei ole kukaan expresliiton entinen tai nykyinen aktiivi, sen verran hyvin porukan tunnen. Homma on tässä suhteessa karannut käsistä jo pari vuotta sitten, ei me noille kirjoituksille mitään voida.

        Tottahan sitä omaa luokkaansa kehuu ja korjaa ilmiselvät pötypuheet. Esim. tuo retkeilykommentti oli silkkaa puppua, lähes kaikkia kisaexpressejä käytetään myös retkeilyyn.

        Sitäpaitsi jos nyt joku täällä kirjoitti, että express on tilavampi ja nopeampi kuin h-vene, niin täytyy kyllä olla aika herkkänahkainen jos ottaa sen muiden luokkien mollaamisena ja vittuiluna.

        Ville

        Kiitos vastauksestasi. Tilanne on niinkuin arvelinkin - ja tämän vuoksi en väittänytkään, että luokkaliitolla olisi kiinnostusta meuhkata SUomi 24-palstalla, jonne ylipäätään kirjoittaa korkeintaan viisi veneessä elinaikanaan ollutta.
        Itselläni on kontakteja yhteen Express-venekuntaan, jossa kaikki ovat hyvin asiallista porukkaa, eivätkä koko SUomi24:n olemassaolosta varmaankaan ole edes tietoisia.

        Retkipurjehduskysymystä ehdinkin jo tarkentaa, mutta varsinainen pointtini oli tosiaan se, että tässä ketjussa tämä alkuperäinen kirjoittaja halusi tuoda esille oman veneluokkansa ylivoimaisuutta ensisijaisesti toista luokkaa haukkumalla. Alkuperäinen kirjoittajahan kyseli vain H-veneen luokkaliittotoiminnan perään.

        Nyt kun tunnistettava Express-hahmo on kerran eksynyt tälle palstalle, antaisin vielä muutaman kommentin tähän keinotekoiseen H-vene vs. Express -keskusteluun: Olen seurannut sivusilmällä Expressien touhuja ja itselleni on jäänyt - ehkä virheellisesti - sellainen käsitys, että ko. luokassa olisi kyse hyvin pitkälti paikallisesta ilmiöstä, koska suurin osa aktiiviveneistä tuntuu olevan Helsingissä. Luokalla olisi huomattavasti paremmat mahdollisuudet laajentua kansallisesti, mikäli mukana olisi useampia aktiivikilpailijoiden "kovia ytimiä" esim. Maarianhaminassa, Turussa ja Länsirannikolla. Nyt tiedän ainoastaan yhden Turkulaisen venekunnan, joka on suunnittelemassa Expressin tuontia Ruotsista, mutta jolle luokan "helsinkiläisyys" tulee muodostamaan vaivaa ainakin trailerikilometrien muodossa.

        Täytyy toisaalta sanoa, että sama ongelma pätee muissakin luokissa, kuten monissa metriveneluokissa, joissa HSS lienee kerännyt aktiivisimmat harrastajat. Viimeinen aktiivi-kahdeksikkokin lähti Turusta jo aikaa sitten:-(


      • balle
        hopoilija kirjoitti:

        Et varmaan joppea tarkoittanut, vaan jopelle ensimmäisenä vastannutta?

        Pahoittelen, meni nimimerkit sekaisin oikein kunnolla:-) Ehkäpä kannattaisi keskittyä työntekoon [vetäytyy häntä koipien välissä]


      • Jester
        Joppe kirjoitti:

        Mun mielestä Express-purjehtijoilla on juuri oikea mentaliteetti mitä haluaisin nähdä myös H-veneliiton jäseniltä ja kaikilta H-veneilijöiltä (korjaus alkuperäiseen pelkän luokkaliiton sättimiseen). Pitää mainostaa kilpailutoimintaa ja yrittää kehittää myös vanhojen veneiden kilpailutoimintaa! Suurin osa H-veneistä on ns. vanhoja, mutta hyvänen aika eihän purjehduskilpaurheilussa veneen ikä ratkaise sitä onko luokan kilpailut haastavia vai ei. Esimerkiksi vuosisadan alkupuolen 6mR ja 5m luokat ovat varmasti yhdet Suomen aktiivisimmat ja innostuneimmat luokat. H-veneet ovat Helsingin seudulla päässet ns. deekikselle johtuen osittain siitä syystä, koska virheellisesti väitetään, että vanhalla konstrukstiolla ei enää voisi pärjätä. Suuri osa vanhoista skönäreistä on aloittanut kisailunsa H-veneellä ja sitten siirtyneet uudempiin luokkiin. Nyt on aika uuden sukupolven purjehtijoiden ottaa H-venekilpailu omakseen. On hienoa, että Lahden seudulla on aktiivista H-vene toimintaa! Lahtelaisten innostus pitäisi saada levitettyä niin pääkaupunkiseudulle kuin muillekkin paikkakunnille. H-vene on edelleen yksi halvimmista kilpailukykyisistä köliveneistä ja veneitä on saatavilla runsaasti. Eli luokassa on loistavat mahdollisuudet uuteen tulemiseen. Itse konstruktion vanhanaikaisuudesta voi olla montaa mieltä, mutta eittämätön tosiasia on kuitenkin, että H-vene on hyvä ja haasta purjehdittava ja kilpailutoiminnassa erittäin urheilullinen esim. H-veneen nopea purjehdus vaatii paljon hengailua. On valitettavaa, että laajalti käytössä oleva LYS-tasoitusjärjestelmä ei tunne ikähyvitystä, niin kuin esim. IMS tasoitus. On selvää, että vanhojen H-veneiden konstruktio on hieman vuosien saatossa varmasti löystynyt ja vanhempien veneiden painojakauma ei vastaa uusien H-veneiden optimaalista jakoa. Mutta älkää lukeko tätä siten, että eikö H-veneillä voisi kilpailla!! On äärettömän paljon arvostettavampaa pärjätä hyvin vanhalla konstruktiolla kuin voittaa uudella!


        Eli loppukaneettina kaikille H-veneilijöille. Kunnostakaa veneenne hyvään peruskuntoon, mutta älkää liiotelko ns. kisavarustuksen kanssa. Osallistukaa mahdollisimman paljon seutunne avoimiin kilpailuihin ja aletaan yhdessä nostamaan H-venettä takaisin sille tasolle mihin se kuuluukin!

        H-veneellä pärjää loistavasti LYS-kisoissa jos vain vene ja purjeet on kunnossa ja miehistö osaa kisata. Tästä esimerkkinä esim. KoPun tiistaikisat. Varsinkin kovassa kelissä H kulkee loistavasti.

        Syitä voisi etsiä muualta. Mielipiteeni perustuvat luuloon eikä tietoon mutta kuvaavat samalla ehkä muidenkin "luuloja".

        H-vene oli aikanaan todella iso ja kova kisaluokka ja vieläkin kisaveneet ovat eri juttu kuin retki-H. Kisaveneet tyhjiä sisältä ja niitä säilytetään trailerilla eikä niissä ole niissä ole esim. mykyjä pohjassa. Retkihoolla voi olla sitten vaikea pärjätä itse luokkakisoissa.

        Moni ei myöskään ehkä jaksa kisata niin tosissaan, että kuljettaisi venettään ympäri maata. Tästä syystä eri paikkakunnilla sitten nousee joku luokka, jossa on mukava kisata. Yleensä tähän vaikuttaa sopiva joukko aktiivisia kisaajia. Esim. Expressille oli tässä sopiva markkinarako tällaiseen puolivallattomaan kisailuun.

        Lahdessa taas on aktiivinen joukko, joka on satsannut H-veneisiin ja siellä luokka kukoistaa ja pärjää kisoissamuuallakin.

        Vaaditaan siis mielekästä toimintaa ja aktiivisuutta. Kisailun pitää olla hauskaa!

        Suomessa on vähän purjehtijoita ja vielä vähemmän kisaajia. Lisäksi kaikki tykkäävät erilaisista veneistä, joten isojen yksityyppiluokkien syntyminen ei ole kovin todennäköistä.

        Jester


      • Joppe
        Jester kirjoitti:

        H-veneellä pärjää loistavasti LYS-kisoissa jos vain vene ja purjeet on kunnossa ja miehistö osaa kisata. Tästä esimerkkinä esim. KoPun tiistaikisat. Varsinkin kovassa kelissä H kulkee loistavasti.

        Syitä voisi etsiä muualta. Mielipiteeni perustuvat luuloon eikä tietoon mutta kuvaavat samalla ehkä muidenkin "luuloja".

        H-vene oli aikanaan todella iso ja kova kisaluokka ja vieläkin kisaveneet ovat eri juttu kuin retki-H. Kisaveneet tyhjiä sisältä ja niitä säilytetään trailerilla eikä niissä ole niissä ole esim. mykyjä pohjassa. Retkihoolla voi olla sitten vaikea pärjätä itse luokkakisoissa.

        Moni ei myöskään ehkä jaksa kisata niin tosissaan, että kuljettaisi venettään ympäri maata. Tästä syystä eri paikkakunnilla sitten nousee joku luokka, jossa on mukava kisata. Yleensä tähän vaikuttaa sopiva joukko aktiivisia kisaajia. Esim. Expressille oli tässä sopiva markkinarako tällaiseen puolivallattomaan kisailuun.

        Lahdessa taas on aktiivinen joukko, joka on satsannut H-veneisiin ja siellä luokka kukoistaa ja pärjää kisoissamuuallakin.

        Vaaditaan siis mielekästä toimintaa ja aktiivisuutta. Kisailun pitää olla hauskaa!

        Suomessa on vähän purjehtijoita ja vielä vähemmän kisaajia. Lisäksi kaikki tykkäävät erilaisista veneistä, joten isojen yksityyppiluokkien syntyminen ei ole kovin todennäköistä.

        Jester

        Oletteko kanssani samaa mieltä, että LYS-tasoitusjärjestelmä ei sovellu ylläpitämään pitkää kilpailuikää veneillemme?

        On järjetöntä, että tasoitusjärjestelmän huonoudesta johtuen vanhemmalla veneellä ei pystyisi kilpailemaan tasaväkisesti uuden veneen kanssa. Kuten jo aikaisemmin kirjoitin, esimerkiksi IMS-mittasäännössä annetaan ikähyvitystä, mutta LYS-tasoitusjärjestelmässä ei.

        On selvää, että tasaluku tasoitusjärjestelmän LYS-kisoissa vanhalla veneellä ei pärjää yhtä hyvin kuin uudella, mutta tämä ei mielestäni ole veneitä omistavien tahojen syy, vaan käytettävän tasoitusjärjestelmän.

        Esimerkiksi H-veneilijöiden osallistujamäärät "puolivallattomissa" kisoissa voisi hyvinkin nousta, jos vanhaan veneeseen tehty investointi olisi edelleen kilpailukykyinen (ei konstruktionsa, vaan mittalukunsa vuoksi).

        Tämä muutos ei tietystikään koskisi yksityyppiluokan virallisia kisoja, joissa on selvää, että paremmuus pitää ratkaista parhaimman käytettävissä olevan kaluston avulla. Mutta loppujenlopuksi tämän aikaisemmin purjehduksen "kovaksi ytimeksi" tituleeratun joukon koko on kuitenkin melko marginaalinen verrattuna suurempaan "puolivallattomaan" kilpailutoimintaan mahdollisesti osallistuvien veneilijöiden porukkaan (käytettävissä olevan kaluston määrän perusteella laskettuna).


      • Express 112
        balle kirjoitti:

        Kiitos vastauksestasi. Tilanne on niinkuin arvelinkin - ja tämän vuoksi en väittänytkään, että luokkaliitolla olisi kiinnostusta meuhkata SUomi 24-palstalla, jonne ylipäätään kirjoittaa korkeintaan viisi veneessä elinaikanaan ollutta.
        Itselläni on kontakteja yhteen Express-venekuntaan, jossa kaikki ovat hyvin asiallista porukkaa, eivätkä koko SUomi24:n olemassaolosta varmaankaan ole edes tietoisia.

        Retkipurjehduskysymystä ehdinkin jo tarkentaa, mutta varsinainen pointtini oli tosiaan se, että tässä ketjussa tämä alkuperäinen kirjoittaja halusi tuoda esille oman veneluokkansa ylivoimaisuutta ensisijaisesti toista luokkaa haukkumalla. Alkuperäinen kirjoittajahan kyseli vain H-veneen luokkaliittotoiminnan perään.

        Nyt kun tunnistettava Express-hahmo on kerran eksynyt tälle palstalle, antaisin vielä muutaman kommentin tähän keinotekoiseen H-vene vs. Express -keskusteluun: Olen seurannut sivusilmällä Expressien touhuja ja itselleni on jäänyt - ehkä virheellisesti - sellainen käsitys, että ko. luokassa olisi kyse hyvin pitkälti paikallisesta ilmiöstä, koska suurin osa aktiiviveneistä tuntuu olevan Helsingissä. Luokalla olisi huomattavasti paremmat mahdollisuudet laajentua kansallisesti, mikäli mukana olisi useampia aktiivikilpailijoiden "kovia ytimiä" esim. Maarianhaminassa, Turussa ja Länsirannikolla. Nyt tiedän ainoastaan yhden Turkulaisen venekunnan, joka on suunnittelemassa Expressin tuontia Ruotsista, mutta jolle luokan "helsinkiläisyys" tulee muodostamaan vaivaa ainakin trailerikilometrien muodossa.

        Täytyy toisaalta sanoa, että sama ongelma pätee muissakin luokissa, kuten monissa metriveneluokissa, joissa HSS lienee kerännyt aktiivisimmat harrastajat. Viimeinen aktiivi-kahdeksikkokin lähti Turusta jo aikaa sitten:-(

        Turun seudulla on ainakin kolme Expressiä, joilla todennäköisesti on tarkoitus kilpailla ainakin paikallisella tasolla ensi kesänä. Lisää tietysti toivotaan mukaan, koska veneitä kuitenkin alueella on.
        Itse ainakin retkeilen suurimman osan ajasta, muutama kisa ajetaan lähinnä ajankuluksi, ja siksi, että kilpaileminen on mukavaa! Expressiin päädyin juuri noiden sisätilojen ja monipuolisten trimmausominaisuuksien (lue purjehdusominaisuuksien) takia, vaikka ostohinnalla olisikin saanut lähes 2 vanhaa hoota. Vanhat retkihoot ovat kuitenkin aivan kelvollisia kisaveneitä, mikäli vaan järjestettäisiin sopivia perhekisoja. Harva retkiveneilijä jähtee 30-50 euron kisoihin tahallaan häviämään. Kisojen pitäisi olla lähes ilmaisia, luokat spinnulle ja ilman, sekä paljon hyviä sponssipalkintoja mieluusti kaikille osallistujille. Olisiko luokkaliitolla mielenkiintoa ryhtyä virittelemään tämän tyyppistä elvytystoimintaa ehkä maailman parhaalle purjeveneelle...


      • Joppe
        Express 112 kirjoitti:

        Turun seudulla on ainakin kolme Expressiä, joilla todennäköisesti on tarkoitus kilpailla ainakin paikallisella tasolla ensi kesänä. Lisää tietysti toivotaan mukaan, koska veneitä kuitenkin alueella on.
        Itse ainakin retkeilen suurimman osan ajasta, muutama kisa ajetaan lähinnä ajankuluksi, ja siksi, että kilpaileminen on mukavaa! Expressiin päädyin juuri noiden sisätilojen ja monipuolisten trimmausominaisuuksien (lue purjehdusominaisuuksien) takia, vaikka ostohinnalla olisikin saanut lähes 2 vanhaa hoota. Vanhat retkihoot ovat kuitenkin aivan kelvollisia kisaveneitä, mikäli vaan järjestettäisiin sopivia perhekisoja. Harva retkiveneilijä jähtee 30-50 euron kisoihin tahallaan häviämään. Kisojen pitäisi olla lähes ilmaisia, luokat spinnulle ja ilman, sekä paljon hyviä sponssipalkintoja mieluusti kaikille osallistujille. Olisiko luokkaliitolla mielenkiintoa ryhtyä virittelemään tämän tyyppistä elvytystoimintaa ehkä maailman parhaalle purjeveneelle...

        "Vanhat retkihoot ovat kuitenkin aivan kelvollisia kisaveneitä, mikäli vaan järjestettäisiin sopivia perhekisoja."

        Naulan kantaan, mutta sellaisella kommentilla, että tokihan moni pursiseura jo nykyisellääkin järjestää kaikille avoimia tiistaikilpailuja, joihin voi vanhallakin H:lla osallistua. Ja kyllähän niitä H-veneitä paljon kisoihin osallistuukin, mutta enemmänkin voisi vielä osallistua.

        Henkilökohtaisesti olisin sitä mieltä, että ei-aktiivisesti kilpailevia H-veneilijöitä pitäisi alkaa keräämään postituslistalle ja sitä kautta antaa ajankohtaista tietoa tulevista kilpailuista. Ja siis tietysti tietoa pitäisi jakaa erityisesti ns. aloittelijoiden kilpatoiminnasta (perhekisoista, spinnuttomista kisoista, puolivakavista kisoista jne.)

        Jos H-veneliiton www-tiedotuksen avulla asiaa ei pysty ratkaisemaan, niin ehkäpä vesille.fi pystyisi ottamaan luokkaliittokohtaiset postituslistat tarjontaansa?


    • hopoilija

      Kyllähän esimerkiksi Kokkolassa on ymmärtääkseni ihan vilkastakin H-venekisailua. Ongelma on ehkä siinä, ettei pääkaupunkiseudulla ole aktiivista porukkaa, joka laittaisi homman alulle. Jos löytyisi muutama venekunta, jotka vaikkapa keskenään alkaisivat ihan leikkimielisesti kisailemaan, niin eiköhän sitä helposti lähtisi muitakin mukaan.

      H-venekisoissa tasokin on ilmeisesti aika korkea, mikä osaltaan nostattaa kynnystä lähteä vanhalla veneellä ja kokemattomalla miehistöllä mukaan.

      Liitossa ehkä hieman liian vähän huomioidaan "tavallisia" h-venepurjehtijoita. Uudehko FE-83-yhdistys esimerkiksi on saanut paremmin ihan tavallisia sunnuntaipurjehtijoita mukaan. Luulisin tämän olevan suurelta osin seurausta siitä, miltä porukka näyttää ulospäin. Nettisivuilla on aktiivinen foorumi, jossa käsitellään kisojen lisäksi paljon ihan tavallisia sunnuntaipurjehtijoita kiinnostavia asioita, jopa niinkin paljon, että minäkin säännöllisesti vierailen tuolla, vaikken ko venettä omistakaan. Lisäksi järjestetään vähemmän totisia kisoja ja muuta yhdessä purjehtimista ja olemista, ja mikä tärkeintä, tämä toiminta näkyy ulospäin nettisivujen kautta.

      H-veneliiton olisi hyvä ottaa mallia tästä, jos haluavat laajentaa toimintaansa ja kerätä lisää osallistujia kisoihinsa. Nyt ainakin tällaisen helsinkiläisen vanhan H-veneen omistajan näkökulmasta näyttää siltä, että liiton toiminta on pienen piirin suljettua toimintaa, johon on hankala lähteä mukaan. Potentiaaliahan h-venetoimintaan on erittäin paljon, veneitä kun on joka satamassa.

      • foorumi

        H-veneliiton sivuilla on myös foorumi, mutta valitettavasti niin huonosti toteutettu, ettei siellä synny keskustelua mistään aiheesta. Toivottavaa olisikin että keskustelupalsta siellä saataisiin järkevämmin toimivaksi. Vaikka eihän kilpapurjehdusta oikeasti netissä harrasteta, mutta kuitenkin..


      • Joppe
        foorumi kirjoitti:

        H-veneliiton sivuilla on myös foorumi, mutta valitettavasti niin huonosti toteutettu, ettei siellä synny keskustelua mistään aiheesta. Toivottavaa olisikin että keskustelupalsta siellä saataisiin järkevämmin toimivaksi. Vaikka eihän kilpapurjehdusta oikeasti netissä harrasteta, mutta kuitenkin..

        Postituslistan avulla pystyisi helposti kutsumaan H-veneitä epävirallisiinkin kilpailuihin.


      • Anonyymi
        Joppe kirjoitti:

        Postituslistan avulla pystyisi helposti kutsumaan H-veneitä epävirallisiinkin kilpailuihin.

        Vikla luokassa oli erikseen classikc sarja SM kisoissa. Saatiin mukaan muutamia vanhempia veneitä. Tälläistä voisi kokeilla myös H vene SM: ssä


    • H-H-H

      Jospa veneiden omistajat eivät ole kiinnostuneita H-liiton toiminnasta tai saati kuulu liittoon?

      • Joppe

        Naulan kantaan. Tällä hetkellä tilanne on se, että H-veneilijät eivät ole laajamittaisesti kiinnostuneita H-veneliiton toinnasta eivät siksi kuulu ko. liittoon.

        Mutta onko järkevämpi kehittää liiton toimintaa vai vaihtaa veneiden omistajia? Kuten jo aikaisemmin keskustelusta on tullut ilmi, H-veneliiton toiminta ei tällä hetkellä tavoita H-veneiden omistajia yhtä tehokkaasti kuin esimerkiksi Albin Express -veneiden ympärillä toimiva "liittotoiminta".

        Yksi kehitysaskel H-veneliiton toimintaan olisi tuottaa kysely nykyisten H-veneiden omistajille ja selvittää mitä nykyiset omistajat veneillään tekevät ja miten he näkisivät luokkaliiton yhteistoiminnan parhaiten tukevan heidän harrastustaan.


      • Joppe
        Joppe kirjoitti:

        Naulan kantaan. Tällä hetkellä tilanne on se, että H-veneilijät eivät ole laajamittaisesti kiinnostuneita H-veneliiton toinnasta eivät siksi kuulu ko. liittoon.

        Mutta onko järkevämpi kehittää liiton toimintaa vai vaihtaa veneiden omistajia? Kuten jo aikaisemmin keskustelusta on tullut ilmi, H-veneliiton toiminta ei tällä hetkellä tavoita H-veneiden omistajia yhtä tehokkaasti kuin esimerkiksi Albin Express -veneiden ympärillä toimiva "liittotoiminta".

        Yksi kehitysaskel H-veneliiton toimintaan olisi tuottaa kysely nykyisten H-veneiden omistajille ja selvittää mitä nykyiset omistajat veneillään tekevät ja miten he näkisivät luokkaliiton yhteistoiminnan parhaiten tukevan heidän harrastustaan.

        ...ole oikeinkirjoituslahjoilla siunattu :)


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä hittoa tapahtuu nuorille miehillemme?

      Mikä on saanut heidän päänsä sekaisin ja kadottamaan järjellisyytensä normaalista elämästä ja ryhtymään hörhöiksi? https
      Maailman menoa
      362
      4399
    2. En sitten aio sinua odotella

      Olen ollut omasta halustani yksin, mutta jossain vaiheessa aion etsiä seuraa. Tämä on aivan naurettavaa pelleilyä. Jos e
      Ikävä
      83
      1839
    3. Martina jättää triathlonin: "Aika kääntää sivua"

      Martina kirjoittaa vapaasti natiivienkusta suomeen käännetyssä tunteikkaassa tekstissä Instassaan. Martina kertoo olevan
      Kotimaiset julkkisjuorut
      65
      1580
    4. Muistatko kun kerroin...

      että palelen..? Myös nyt on kylmä. Tahtoisin peittosi alle.
      Ikävä
      44
      1546
    5. En vain ole riittävä

      Muutenhan haluaisit minut oikeasti ja tekisit jotain sen eteen. Joo, ja kun et varmaan halua edes leikisti. Kaikki on o
      Ikävä
      29
      1380
    6. Oon pahoillani että

      Tapasit näin hyödyttömän, arvottoman, ruman ja tylsän ihmisen niinku minä :(
      Ikävä
      59
      1351
    7. Persut vajosivat pinnan alle

      Sosiaali- ja terveysministeri Kaisa Juuson (ps) tietämättömyys hallinnonalansa leikkauksista on pöyristyttänyt Suomen ka
      Maailman menoa
      205
      1345
    8. Kuka sinä oikeen olet

      Joka kirjoittelet usein minun kanssa täällä? Olen tunnistanut samaksi kirjoittajaksi sinut. Miksi et anna mitään vinkkej
      Ikävä
      53
      1333
    9. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      28
      1225
    10. Hei, vain sinä voit tehdä sen.

      Only you, can make this world seem right Only you, can make the darkness bright Only you and you alone Can make a change
      Ikävä
      8
      1218
    Aihe