Sanokaa mielipiteitä

seuraavasta:

Jos edessä on normaali nelikaistaristeys, joutuuko vasemmalle kääntyvä odottamaan suoraan ajavaa, vaikka vasemmalle kääntyvä on ollut jo selvästi aikaisemmin risteysalueella?

9

700

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • hmh..

Tietysti. Suoraa ajavan ei tarvitse tuossa varoa missään vaiheessa. Jos et risteystä pysty ylittämään ilman, että pitää pysähtyä siihen keskelle suoraa menevän ajolinjaa niin ei pidä tunkea sinne.

• Kukkahattutäti2

>>>Jos et risteystä pysty ylittämään ilman, että pitää pysähtyä siihen keskelle suoraa menevän ajolinjaa niin ei pidä tunkea sinne.

• ei tarvi väistää

ei tarvi väistää jos se suoraa tuleva auto on pienempi kuin vasemmalle kääntyvä....

• tämä sitten???

x-risteys (tai )
      olet kääntymässä sivutieltä kolmion takaa vasempaan suuntaan etuajo-oikeutetulle tielle. Olet jo autoinesi päässyt hyvin risteysalueelle, ja jopa siitä ylikin, kun vastakkaisesta suunnasta myös siis sivutieltä kolmion takaa lähestyy auto, aikoen kääntyä samaan suuntaan kuin sinäkin.

Pitääkö kolmion takaa tulevaa väistää, koska hän tulee oikealta, vaikka sinä itse olet jo useita sekunteja ollut jo risteysalueella ja näin ollen olet etuajo-oikeutetulla tiellä?

Jos jään odottamaan auton, ja lasken sen edelleni, voi kys. auton takaa tulla muitakin autoja, jotka minun on laskettava edelleni.
      Näin ollenhan tukin siinä odottaessani etuajo-oikeutetun suoraan ajavan liikenteen omalta kaistaltani, joka parhaimmassa tapauksessa joutuu nyt siis minun takiani jopa pysähtymään? Tässä lienee jo vaaratilanne, koska minä autoineni olen suoraan ajavien kaistalla?

Olen saanut neuvoja, että minun pitäisi väistää, mutta minä olen kerennyt jo etuajo-oikeutetulle tielle, ja käsittääkseni olen silloin myös etuajo-oikeutettu?

Autokouluajoista on jäänyt mieleen, että se, joka on ensimmäisenä risteysalueella, on etuajo-oikeutettu. Vastakkaisesta suunnasta tulevan pitäisi osua kaiken järjen mukaan vänkärin puolen kylkeen, joka kertoo jo silloin sen, kumpi oli ensin.
      ja jos joku työntää eteen (niitä harvoja löytyy) väistän kyllä...

• Jarski

"Autokouluajoista on jäänyt mieleen, että se, joka on ensimmäisenä risteysalueella, on etuajo-oikeutettu."

Tuo on vanha neuvo sikäli, että vasemmalle kääntyvä väistää vastaantulijoita. Kyse ei ole kilpajuoksusta. Vaikka olisit aikaisemmin risteyksestä, tulee sinun väistää vastaantulevaa. Toisaalta saa kenenkään päälle ei saa tahallaan ajaa, joten ei se vastaantulijakaan saa tulla sinuun päin, jos pystyy väistämään.

Sinun pitää mennä risteykseen vain silloin, kun tiedät pystyväsi ajamaan sen läpi. Älä kuppaa risteyksessä, niin kuvaamaasi tilannetta ei tule.

• sinivilkku

pitää väistää.
        Taitaa olla jo jonkin aikaa kun olet autokoulun käynyt. Niin minullakin, mutta olen vuosikymmenten mittaan päivittänyt tietoja. Niin liikennesääntöjen kuin-merkkienkin suhteen.

Kannattaisin lämpimästi lakia, joka velvoittaa kuljettajat määräajoin vaikkapa pariin ajotuntiin ja teoriatuntiin autokouluissa.
        Onnistuisihan se tietty lukemallakin mutta taitaisi jäädä monelta lukematta.

• Skyttä
        sinivilkku kirjoitti:

pitää väistää.
        Taitaa olla jo jonkin aikaa kun olet autokoulun käynyt. Niin minullakin, mutta olen vuosikymmenten mittaan päivittänyt tietoja. Niin liikennesääntöjen kuin-merkkienkin suhteen.

Kannattaisin lämpimästi lakia, joka velvoittaa kuljettajat määräajoin vaikkapa pariin ajotuntiin ja teoriatuntiin autokouluissa.
        Onnistuisihan se tietty lukemallakin mutta taitaisi jäädä monelta lukematta.

Eikö tuolla "sinivilkulla" oikeasti ole muuta tekemistä kuin "päteä" tämän tasoisilla keskustelupalstoilla, oikein "rekisteröitynä" nimimerkkinä? huh, huh ;)Laittaisi edes oikean nimensä kun on oikein rekisteröitynytkin ;)

Taisi varmaan joskus nuorena pyrkiä polisiikouluun huonolla menstyksellä, päälle jäi vain vartijan vaatteet ;)

• joutuu

Mutta eipä tuo paljoa kiinnosta monia vaikka olisi liikennevalo-ohjaus. Matti myöhäset vaan työntää keulaa eteen päin punaisia vaikka toisesta suunnasta on jo vihreillä liikenne tulossa. Lukekaa liikennettä vähän että ei mennä prkl risteykseen sooloilemaan jos sinne ei kerran mahdu.

• kölli

joutuu...

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Räppäri kuoli vankilassa

Ei kuulemma ole tapahtunut rikosta. Sama vahinkohan kävi Epsteinille. https://www.hs.fi/suomi/art-2000011840869.html "
      Maailman menoa
      94
      4293
    2. Välillä kyllä tuntuu, että jaat vihjeitä

Mutta miten niistä voi olla ollenkaan varma? Ja minä saan niistä kimmokkeen luulemaan yhtä sun toista. Eli mitä ajatella
      Ikävä
      29
      3233
    3. No kyllä te luuserit voitte tehdä mitä vaan keskenänne, sitä en ymmärrä miksi pelaat,nainen

Pisteesi silmissäni, edes ystävätasolla tippui jo tuhannella, kun sain selville pelailusi, olet toisen kanssa, vaikka ol
      Ikävä
      45
      2350
    4. Missä näitte viimeksi?

Missä näit kaivattua viimeksi ja oliko sähköä ilmassa?
      Ikävä
      35
      1358
    5. Puukotus yöllä

Oli kaveri hermostunut ja antanut puukosta.
      Sotkamo
      10
      969
    6. 141
      948
    7. rakas J siellä jossain

Niin ikävä sua. -P. Nainen
      Ikävä
      6
      904
    8. Masan touhut etenee

Punatiilitalon tietotoimiston mukaan Masa on saanut viimein myytyä kämppänsä ja kaavoittaa uudelle lukaalille tonttia pa
      Äänekoski
      12
      842
    9. Naisten ja miesten tasoeroista

Oletteko huomanneet, että naisissa ylemmän tason naiset ovat sinkkuja, ja miehissä alemman tason incelit? Toimivat paris
      Ikävä
      124
      786
    10. You've been running and

so has your mind, I'm thinking of you all the time... 💘
      Ikävä
      11
      780
    Aihe