Kyllä auton moottori on oikeastaan kehittynyt hitaasti. Ajatelkaapa vaikka nesteiden ja öljyjen sekamelskaa. Moottoriöljy, vaihteistoöljy, ohj. tehostinöljy, jarruneste /kytkinneste. jäähdytysneste jne. Kaikki nämä voitasiin hoitaa yhdellä ainoalla öljyllä. Joku tietysti heti väittä että kaiklta näiltä vaaditaan eri ominasisuuksia. Minä väitän että kaikille riittää samat ominaisuudet/vaatimukset. Esimerkiksi jäädyttämiseen öljy peittooa nesteen mennen tullen. öljy ei kiehu niin herkästi, ei kavitoi, ei syövytä eikä jäädy, ei haihdu jne. Kaikissa erittäin vaativissa jäähdytysjärjestelmissä kaytetään oljyä. Riitäis että olisi yksi säiliö, olkoon nyt vaikka öjypohjassa, jossa olisi ehkä nykyisestä hieman ominaisuuksiltaan muokattua öljyä joka kiertäisi jäähdyttämässä, voitelemassa, tehostimien käytössä, jarrujen ja kytkimen käytössä jne. Tällä saavutettaisiin monenlaisia etuja. Ei lukuisia säiliöitä, Useiden erilaisten nesteiden vaihtamista jne.
Koko autoon riittäis yksi "älykäs" pumppu joka huoletisi jäähdyts/lämmitys kierrätyksen, voitelun, tehostimien käytön jne.
Kylmissä oloissa kaikki jäjestelmät saavuttasivat nopeasti oikean käyttölämpötilan(paitsi jarrut ja kytkin). Öljy/neste sekoittumisongelmaa ei olis koskaan. Vaitoväli voisi olla esim. 50 tuhatta km. suodatusta muutettaisiin kemialliseen suuntaan. Öljymäärä olisi tietenkin jonkin verran suurempi.
Vaihto, auton alle konttaamiseneen ja proppujen ruuvailu pois. Letku huollossa liittimeen ja vanhat imetään pois ja uudet tilalle
Tällä uudella järjestelmällä koko moottorin lämpöhallinta olisi paljon tarkempaa ja tietäisi pitempää ikää. Autosta jäisi monta erillistä säiliötä pois, Huolto helpottuisi, kaikki turha nestetarkistelu ja vaihtaminen ja lisäily jäsi pois, ympäritöasiat kohenisivat jne. jne.
Turhia öljyjä ja nesteitä
7
987
Vastaukset
- pöh_
ei vain toimisi niin että hyötysuhde olisi parempi. PISTE
- puolipiste
Tarkenna vähän
Mikä hyötysuhde
Ymmärsitkö edes - tolla olis edes
puolipiste kirjoitti:
Tarkenna vähän
Mikä hyötysuhde
Ymmärsitkö edesmahdollisuuksia toimia, ni kyllä joku valmistaja sitä myöskäyttäisi. vai meinaatko ettei insinörtit olis jossain vaiheessa miettinyt kyseistä ajatusta?
- puolipiste
tolla olis edes kirjoitti:
mahdollisuuksia toimia, ni kyllä joku valmistaja sitä myöskäyttäisi. vai meinaatko ettei insinörtit olis jossain vaiheessa miettinyt kyseistä ajatusta?
Turfaa kuvittelua että autojen valmistuksessa jotkut tekniset oivallukset ohittaisivat kaupallisuuden.
Hinta ,volyymi ja valmistuskustannukset aiheuttavat senkin, että maailmassa tehdään miljoonittain huonoja autoja vaikka hyviäkin osattaisi tehdä. puolipiste kirjoitti:
Turfaa kuvittelua että autojen valmistuksessa jotkut tekniset oivallukset ohittaisivat kaupallisuuden.
Hinta ,volyymi ja valmistuskustannukset aiheuttavat senkin, että maailmassa tehdään miljoonittain huonoja autoja vaikka hyviäkin osattaisi tehdä.lämmönsiirtokyky on vain murto-osa veden/vesi-glykoliseoksen lämmönsiirtokyvystä. Ominaislämpö puolet ja lämmönjohtokerroin 21,6 % veden vastaavista. Vaatisi koko jäähdytysjärjestelmän uudelleen suunnittelua ja mm. huomattavasti suurempaa kokoa. Ohjaustehostin kyllä toimisi, mutta letkut olisivat sekä kalliimmat että epäkäytännöllisemmät omaan säiliöön verrattuna. Sama jarrujärjestelmästä.
- Pöh_
puolipiste kirjoitti:
Tarkenna vähän
Mikä hyötysuhde
Ymmärsitkö edesuusissa autoissa on öljyn vaihtoväli 30 000 km ja jos kaikki toimisi samalla öljyllä niin öljyn vaihto olisi aika kallista ja sitä paitsi jarruputket ovat niin pieniä että moottorin voitelussa tapahtuva jatkuva voitelu/puhdstus tuottaa likaa sen verran että jarru järjestelmä pettäisi hyvinkin nopeasti tukkeutumisen vuoksi ja kun jarru järjestelmään ei voi mitään pumppuja laittaa niinkuin öljy pumppu. Sitä paitsi moista järjestelmää olisi hyvinkin vaikeaa tyhjentää vanhasta öljystä kokonaan.
- kokeiltu
Tutustu vaikka jo vuosikymmenten takaa olevaan Citroen DS 21 autoon niin huomaat, että jousitus,ohjaustehostin ja jarrut käyttää samaa LHD-nestettä, mikä on taivaallisen kallista.
Ikävä että järjestelmä vaan tulee kovin mutkikkaaksi,häirialttiiksi ja kalliksi, joten se ei kaupallisesti ole pitkän päälle menestys.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Yksi päävastuullinen heitti lusikan nurkkaan.
Toivottavasti omaisuuden hukkaamiskielto tulee välittömästi.172324Parrakkaat miehet ovat inhottavia ja vastenmielisiä
Ennen Suomi ja koko maailma oli täynnä kasvonsa hyvinhoitavia miehiä. Tänä päivänä lähes kaikki miehet ovat kuin jotain2331972Purrasta tehty huoli-ilmoitus
Näin lehti kertoo https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/0f1cfaf0-d4e4-4a97-9568-c27b3199b0162071782Pelottaa kohdata hänet
En tiedä jaksanko tai kykenenkö. Tuntuu jättimäiselle vuorelle kiipeämiseltä. Pitäisikö luovuttaa. Pitäisi. En jaksa nyt1021451Olisin halunnu vaan tutustua
Ja kevyttä olemista... Mutta ei sitten. Ehkä mies säikähti, että haluan heti kaiken. 😅 Kävisi ihan sellainen kevyt meno481346Naiseni on todellinen seksipeto
Vaikka pukeutuu ihan kasuaalisti julkisilla paikoilla. Mutta näin tämän läpi ensisilmäyksellä ja sain seksipedon kaivatu551217Kokoomus haluaa leikata vielä lisää sosiaaliturvasta
Kokoomuksen Sanni-Granhn Laasonen pyytänyt KELA:aa selvittämään mistä leikataan vähäosaisilta vielä lisää sosiaaliturvas1791153- 941100
Totuus Sofian miljonääristä :miljoonien velkataakka painaa miestä.
Näin se totuus tulee jokaisesta ja seiskalehden uutiset kertoo totuuden vihdoinkin.149970Nina Mikkonen avoimena "vapinataudistaan"- Demonstroi oireet yllättäen tv-kameroiden edessä: "Se..."
Nina Mikkonen oli Viiden jälkeen -ohjelmassa ti 12.8. ja kertoi perinnöllisestä sairaudestaan ja mm. sairauden vaikutuks14911