pikavippi=förskotti

Ihmettelijä

Miksei kukaan ymmärrä sitä, että jos tulee yllättävä meno ja palkkapäivään on vielä viikkoja, niin silloin pikaluoton ottaminen saattaa olla ihan fiksu tapa rahoittaa yllättävä meno?

35

9063

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Eikös fiksumpaa ole pitää säästöjä sen verran, että pystyy tarvittaessa ne yllättävät menot rahoittamaan pankkitililtä. Sitä vastoin sangen typerää on pistää taloutensa niin tiukoille, ettei tilillä ole edes sitä satasta, jonka sitten vippaa.

• Ihmettelijä

on fiksumpaa, mutta kaikilla kun ei ole sellaista puskuria tilillä.

Tämä on taas näitä samoja juttuja kuin, että olisi fiksumpaa olla ottamatta kuutta tuoppia baarissa, mutta moni sen tekee;)

• Ihmettelijä kirjoitti:

on fiksumpaa, mutta kaikilla kun ei ole sellaista puskuria tilillä.

Tämä on taas näitä samoja juttuja kuin, että olisi fiksumpaa olla ottamatta kuutta tuoppia baarissa, mutta moni sen tekee;)

Se on helppoa. Pistä seuraavasta tilistä se 100 euroa sivuun. Tuskin se elämänlaatua heikentää mihinkään suuntaan jos elät kuukauden satasen pienemmillä menoilla.

Ps. Niin ja miksi olisi viisasta olla juomatta baarissa kuutta tuoppia olutta?

• osa-aikatyöläinen

ja aika useinkin,on kyllä sellainen tilanne,että viikko ennen palkkapäivää ei tilillä ole ku ehkä 20e,ja sekin on jo hyvin..Kaikki eivät saa sellaista palkkaa,että olisi aina säästössä satanen..Varmasti joo olis tosi fiksua,jos olis säästöjä pahan päivän varalle,mutta esim tässä meikäläisen palkassa jää kyllä haaveeksi!!(varsinkin kun on pari muksua ruokittavana..)

• osa-aikatyöläinen
        osa-aikatyöläinen kirjoitti:

ja aika useinkin,on kyllä sellainen tilanne,että viikko ennen palkkapäivää ei tilillä ole ku ehkä 20e,ja sekin on jo hyvin..Kaikki eivät saa sellaista palkkaa,että olisi aina säästössä satanen..Varmasti joo olis tosi fiksua,jos olis säästöjä pahan päivän varalle,mutta esim tässä meikäläisen palkassa jää kyllä haaveeksi!!(varsinkin kun on pari muksua ruokittavana..)

sanon,ettei jää epäselväksi..en siis mitenkään puolusta näitä vippejä..onhan se todella tyhmää köyhän ihmisen ottaa niitä ja maksaa kamalaa korkoa,mieluummin sitten lainaa vaikka kaverilta..Mutta musta pikavippi voi jossain tilanteessa olla ok,sillä tavalla,että tietää sitten pystyvänsä maksamaan sen takaisin.

• sitä

jos joku joutuu oikeasti tekemään töitä asuntonsa, ruokansa ja perheensä eteen ja on yksinkertaisesti niin tiukilla että varat eivät riitä siihen viimeisen viikon ruokiin onko helpompaa vipata vai antaa lapsen olla syömättä sen viikon????
        paljon olet puhunut asiaa mutta pikavippi mielipiteet ovat aivan perseestä joillekin tarpeellinen joillekin hyväksikäyttö mahdollisuus ja joillekin turha!!!

• Oku
        osa-aikatyöläinen kirjoitti:

voi hakea vaikka OP:sta kultakorttiVisan. Siinä on paljon pienempi korko kuin pikavipeissä. Sen saa kyllä osuuspankista, jos on säännölliset tulot ja ei ole maksuhäiriöitä.

• kulunsa
        Oku kirjoitti:

voi hakea vaikka OP:sta kultakorttiVisan. Siinä on paljon pienempi korko kuin pikavipeissä. Sen saa kyllä osuuspankista, jos on säännölliset tulot ja ei ole maksuhäiriöitä.

Kuulostaa helpolta ja yksinkertaiselta. Itselleni napsahti juuri Visan vuosimaksu n.40 euroa enkä ole käyttänyt korttia vuoden aikana kuin yhteen ostoon ja senkin maksanut heti takaisin. Vaikka korko on edullinen, on 100 euron vippi silloin kun sitä tarvitsee harvemmin huomattavasti edullisempi.

• UnNamedX
        kriittinen kirjoitti:

Se on helppoa. Pistä seuraavasta tilistä se 100 euroa sivuun. Tuskin se elämänlaatua heikentää mihinkään suuntaan jos elät kuukauden satasen pienemmillä menoilla.

Ps. Niin ja miksi olisi viisasta olla juomatta baarissa kuutta tuoppia olutta?

Tajuatko että joillekkin tulee niin vähän rahaa ettei ole mahdollisuutta säästää!

Esim. opiskelijan tulot/menot:

opintotuki 400e
        vuokra 300e
        puhelinlasku 20e
        sähkölasku 20e
        nettilasku 20e

Käteen jää näiden jälkeen huimat 40e. Mistä ruoka? Vaatteet? Jne..

• jajajaj

...semmonen jutska et 95% siitä vippaamisesta on turhaa ja vanhojen vippien menojen peittelyä ja 5% tätä "ai hitto tili onkin tyhjä ja piti mennä ostamaan X esine sieltä" tai "lompakko himassa, kortti mukana mut tilllä ei massii mitä teen ai niin tekstarilla vippiä.." tuollaisiin tarkoituksiin sitä vippimestat koittavat markkinoida vaikka hyvin itsekin tietävät, että kusessa olijat on niiden se suurin kohderyhmä ja sen takia nää uusimmat varmaan liikkelle on laitettukin, kuorimaan kermat päältä vieläkun voi.

• Ihmettelijä

ihmiset sitten hankkivat yllättäviin tilanteisiin rahat?

• Ihmettelijä kirjoitti:

ihmiset sitten hankkivat yllättäviin tilanteisiin rahat?

No sieltä pankkitililtä, jos puhutaan tuollaisista 100 euron yllätyksistä. Aika harva loppujen lopuksi päästää taloutensa niin tiukoille, ettei pankkitilillä ole yhtään rahaa.

• oikeesti
        kriittinen kirjoitti:

No sieltä pankkitililtä, jos puhutaan tuollaisista 100 euron yllätyksistä. Aika harva loppujen lopuksi päästää taloutensa niin tiukoille, ettei pankkitilillä ole yhtään rahaa.

huomioon se että kaikilla ei ole varaa pistää sitä satasta sivuun kuten esim työttömillä ja vaikka jos vaimo on siivooja ja mies vartija.Vaikka kuinka eläis pihisti niin silti ei ole.EI OLE!!

Tosin mulla on mutta EI KAIKILLA!

• oikeesti kirjoitti:

huomioon se että kaikilla ei ole varaa pistää sitä satasta sivuun kuten esim työttömillä ja vaikka jos vaimo on siivooja ja mies vartija.Vaikka kuinka eläis pihisti niin silti ei ole.EI OLE!!

No kuinka on, onko noilla ihmisillä varaa ottaa se pikavippi, ellei kerran ole varaa edes satasen säästämiseen? Ja tästä kysymyksestä tullaan taas siihen, että oikeasti noita pikavippejä ottavat vain ääliöt, jotka eivät kykene huolehtimaan taloudesta ja ajattelemaan asioita tätä päivää pidemmälle.

• osa-aikainen siivooja
        oikeesti kirjoitti:

...minulla ei ainakaan ole varaa ottaa pikavippejä. Kun on pieni palkka, niin ei siitä ensi kuussakaan ole varaa maksaa ylimääräistä jos ei tässäkään kuussa. Pienikin palkka riittää hyvin yksinkertaisesti: Laskee paljonko menee kiinteisiin kuluihin ja loput palkasta jakaa vaikkapa per viikko. Siitä näkee paljonko on käytettävissä ja sitä ei ylitetä. Joskus jää sitten vaikka vähän säästöönkin;)

• Teukka
        osa-aikainen siivooja kirjoitti:

...minulla ei ainakaan ole varaa ottaa pikavippejä. Kun on pieni palkka, niin ei siitä ensi kuussakaan ole varaa maksaa ylimääräistä jos ei tässäkään kuussa. Pienikin palkka riittää hyvin yksinkertaisesti: Laskee paljonko menee kiinteisiin kuluihin ja loput palkasta jakaa vaikkapa per viikko. Siitä näkee paljonko on käytettävissä ja sitä ei ylitetä. Joskus jää sitten vaikka vähän säästöönkin;)

Kuvauksesi perusteella toimit järkevästi, juuri niin kuin kenen tahansa meistä tulisi toimia (tuloista riippumatta)

Olen usein ihmetellyt sitä, että miksi niin monella "ei jää mitään säästöön" Mutta toisaalta harva elää kuitenkaan oikeasti yli varojensa (käyttää enemmän kuin tienaa, pitkällä tähtäimellä) Varmaan suurin osa sitten lopulta hoitaa vippikierteensä ja luottokorttilaskunsa etc. Mutta rahat riittävät ihan yhtä hyvin, vaikka pitäisi pientä summaa säästössäkin. Suurimalla osalla on mahdollista pitää tämä summa sivussa, koska he nytkin selviävät laskuistaan.

Rahan kulutustaan kannattaa seurata, eli kuitit talteen ja muutaman kuukauden ajalta menot ylös. Lisäksi on syytä huomioida vakuutusmaksut, tv-lupa ja muut kerran vuodessa maksettavat. Laskee kuinka paljon täytyy laittaa kuussa sivuun näitä varten, niin ei joudu pulaan laskun tullessa.

Loppuun vielä pieni mainos. Vaikka sijoittaminen ei kiinnostaisikaan, niin yksi hyvä vaihtoehto vararahastoksi on Seligsonin Rahamarkkinarahasto. Sinne voi laittaa pieniäkin summia kerralla, eikä mene osto- tai myyntipalkkioita. Eli sitä voi pitää pankkitilinä.

• Palkansaaja

Ei tulis mulle ainakaan mieleen maksaa satasen vipistä 20 euroa korkoa parille viikolle. Ennemmin lainaisin vaikka kaverilta. Ei palkansaaja näitä vippejä tarvitse. Katsoo vähän että rahat riittää niin ei ole tarvetta satasen vipille josta maksaa turhaa menoa kaksikymppiä. Palkansaaja joka ottaa pikavippejä työntää kaksikymppisen koiran perseeseen.

• en käy kummissakaan

Pika vippejä ottava palkansaaja. Jätä ottamatta viisi vippiä ja säästä 100€. Kyseinen 100€ on sama jonka olisit työntänyt koiran perseeseen. Kävisit mielummin sillä 100€ maksullisissa naisissa :) Vaikka kummatkin taitaa olla nykyisin rikollista toimintaa.

• Jxx

menee työnantajalta kysymään, voisiko antaa förskottia. Niin minä tekisin. Turha sille pikapanoyhtiölle on maksaa korkoja.

• sininen papukaijamerkki!

Suurin osa suomalaisista on töissä yrityksissä, jossa ennakkoa on mahdollista saada.

• Kaikkien
        marella kirjoitti:

sininen papukaijamerkki!

Suurin osa suomalaisista on töissä yrityksissä, jossa ennakkoa on mahdollista saada.

kukkien kukkia vaan! Pitäisikö katsoa peiliin siinä vaiheessa, jos ei ole muuta tekemistä kuin miettiä pikavippifirmojen toimintaa;)

• täällä täällä
        Kaikkien kirjoitti:

kukkien kukkia vaan! Pitäisikö katsoa peiliin siinä vaiheessa, jos ei ole muuta tekemistä kuin miettiä pikavippifirmojen toimintaa;)

olen minä ihanan tuttu tampio.

• ihmetellä
        marella kirjoitti:

sininen papukaijamerkki!

Ihmisten suurta sokeutta etteivät osaa mennä kanssaihmisten asemaan jotka saavat liian vähän elämiseen rahaa! Jos minulla olisi valta, jokainen joutuisi elämään vähintään kolme kuukautta minun elämääni niin loppuisi puheet pikavippien tarpeellisuudesta! Otan vippejä jos tarvitsen ja aina olen pystynyt ne hoitamaan. Rahat eivät yksinkertaisesti riitä, tuille joiden varassa elämme tällä hetkellä eivät kata kaikkia menojamme perheessä. Lisäksi mainittakoon ettei senttiäkään kulu alkoon eikä tupakkaan eikä muuhunkaan turhuuteen. Me emme koskaan pääse leffaan , syömään saatikka lomalle. Terveisin, Entinen yrittäjä ja tarkan markan ihminen

• ihmetellä kirjoitti:

Ihmisten suurta sokeutta etteivät osaa mennä kanssaihmisten asemaan jotka saavat liian vähän elämiseen rahaa! Jos minulla olisi valta, jokainen joutuisi elämään vähintään kolme kuukautta minun elämääni niin loppuisi puheet pikavippien tarpeellisuudesta! Otan vippejä jos tarvitsen ja aina olen pystynyt ne hoitamaan. Rahat eivät yksinkertaisesti riitä, tuille joiden varassa elämme tällä hetkellä eivät kata kaikkia menojamme perheessä. Lisäksi mainittakoon ettei senttiäkään kulu alkoon eikä tupakkaan eikä muuhunkaan turhuuteen. Me emme koskaan pääse leffaan , syömään saatikka lomalle. Terveisin, Entinen yrittäjä ja tarkan markan ihminen

Melkoinen ristiriita, että kerrot ettei senttiäkään kulu turhuuksiin, mutta silti pistelet rahaa vippien korkoihin. Tuo jos mikä on juuri sitä rahojen pistämistä turhuuteen.

Mitä elintasoon tulee, niin kyllä terve ihminen tulee tarvittaessa hyvin toimeen työttömyyskorvauksen ja asumistuen suuruisella tuella. Se ettei tuet riitä lomailuun tai ravintoloissa käymiseen, on aivan oikein. Ei niiden tulekaan riittää. Niiden tulee riittää kohtuulliseen perustoimeentuloon. Jos haluaa korkeaa elintasoa, niin silloin pitää mennä töihin.

• Kierrättäjä
        kriittinen kirjoitti:

Melkoinen ristiriita, että kerrot ettei senttiäkään kulu turhuuksiin, mutta silti pistelet rahaa vippien korkoihin. Tuo jos mikä on juuri sitä rahojen pistämistä turhuuteen.

Mitä elintasoon tulee, niin kyllä terve ihminen tulee tarvittaessa hyvin toimeen työttömyyskorvauksen ja asumistuen suuruisella tuella. Se ettei tuet riitä lomailuun tai ravintoloissa käymiseen, on aivan oikein. Ei niiden tulekaan riittää. Niiden tulee riittää kohtuulliseen perustoimeentuloon. Jos haluaa korkeaa elintasoa, niin silloin pitää mennä töihin.

AI, onko oikein ettei ihminen saisi pitää hengähdystaukoa rankasta ja vastuullisesta tehtävästä kuten lastenhoito?!!!! Koitapas itse, et varmaan kestäisi päivääkään ilman että haluaisit omaan pikku kopperoosi sulkeutua " lomalle" edes kahdeksi vuorokaudeksi. No, jaa, olenhan itse lapseni saattanut maailmaan ja ollut niin tyhmä ettei palkka juokse tällä hetkellä! Minulla on työtä kotona 24/7, vai kuuluuko Kriittinen niihin jotka eivät arvosta arvokasta kotityötä? Olen muuten täysin työkykyinen, vielä.... On vain kaksi luovan alan ammattitutkintoa takana joiden työmarkkinat erittäin huonot, ehkä kouluttaudun jälleen kerran ja ehkä sitten nappaa?

• kriittinen
        Kierrättäjä kirjoitti:

AI, onko oikein ettei ihminen saisi pitää hengähdystaukoa rankasta ja vastuullisesta tehtävästä kuten lastenhoito?!!!! Koitapas itse, et varmaan kestäisi päivääkään ilman että haluaisit omaan pikku kopperoosi sulkeutua " lomalle" edes kahdeksi vuorokaudeksi. No, jaa, olenhan itse lapseni saattanut maailmaan ja ollut niin tyhmä ettei palkka juokse tällä hetkellä! Minulla on työtä kotona 24/7, vai kuuluuko Kriittinen niihin jotka eivät arvosta arvokasta kotityötä? Olen muuten täysin työkykyinen, vielä.... On vain kaksi luovan alan ammattitutkintoa takana joiden työmarkkinat erittäin huonot, ehkä kouluttaudun jälleen kerran ja ehkä sitten nappaa?

Tietenkin ihminen saa pitää hengähdystaukoa tehtävistään, mutta ei yhteiskunnan sinulle lomia tule sponsoroida.

"Minulla on työtä kotona 24/7, vai kuuluuko Kriittinen niihin jotka eivät arvosta arvokasta kotityötä?"

Minulle on aivan yhdentekevää mitä sinä kotona teet. Lastenhoito kotona ei ole työtä ja siksi siitä ei palkkaa maksetakaan.

• Nortel
        kriittinen kirjoitti:

Tietenkin ihminen saa pitää hengähdystaukoa tehtävistään, mutta ei yhteiskunnan sinulle lomia tule sponsoroida.

"Minulla on työtä kotona 24/7, vai kuuluuko Kriittinen niihin jotka eivät arvosta arvokasta kotityötä?"

Minulle on aivan yhdentekevää mitä sinä kotona teet. Lastenhoito kotona ei ole työtä ja siksi siitä ei palkkaa maksetakaan.

Nyt tuli aika paksua tekstiä.Itselläni ei ole lapsia.Mutta olen sitä mieltä,että nämä lapset joita hoidetaan kotona, ovat näitä tulevia veron
        maksajia.Ja silloin se ei ole yhdentekevää työtä.

• Nortel kirjoitti:

Nyt tuli aika paksua tekstiä.Itselläni ei ole lapsia.Mutta olen sitä mieltä,että nämä lapset joita hoidetaan kotona, ovat näitä tulevia veron
        maksajia.Ja silloin se ei ole yhdentekevää työtä.

Se ei ole työtä, vaan elämäntapavalinta. Sellainen elämäntapavalinta, josta yhteiskunta maksaa korvausta. Mutta työtä se ei ole ja palkkaa siitä ei saa.

• realistinen
        kriittinen kirjoitti:

Se ei ole työtä, vaan elämäntapavalinta. Sellainen elämäntapavalinta, josta yhteiskunta maksaa korvausta. Mutta työtä se ei ole ja palkkaa siitä ei saa.

Turha pelätä "kriittisen" lapsia. Milloin se niitä tekisi ja miten, koska sehän on 24h Suomi24 sivuilla.
        Impotentti se on, ja siitä luojalle kiitos:)

• köyhäilijä
        kriittinen kirjoitti:

Hemmetin kriittinen,sun tekstis alkaa todella olemaan liian paksua!lopeta toi muiden neuvominen!!!sä oot vasta 26,toivottavasti ikä tuo sulle lisää järkeä päähän!

• friidu

Förskotti on Stadin slangia ja tarkoittaa ennakkoa, usein palkkaennakkoa. Palkkaennakko on palkan maksua etukäteen usein korkeintaan sen verran mitä on saatavia sisällä työnantajalla. Förskotti vähennetään seuraavasta palkasta.

Täsmällisesti ajatellen se ei ole pikavippi. Mielestäni pikavippi on nopea laina tai tarkemmin kiireesti tarvittava pienempi laina joka maksetaan lyhyehköllä aikavälillä pois.

• opiskelijavippaaja

helppo sanoa työssäkäyvillä, että säästäkää.. pikkusen vaikea saada mitään jäämään tilin pohjalle kun opintotuki ja asumislisä ovat yhteensä 400e.

• Teukka
        opiskelijavippaaja kirjoitti:

helppo sanoa työssäkäyvillä, että säästäkää.. pikkusen vaikea saada mitään jäämään tilin pohjalle kun opintotuki ja asumislisä ovat yhteensä 400e.

Tulot 400 e/kk ja varaa vielä törsätä vippeihin? Ihan hyvä, jos rahat riittää noinkin, mutta minulla ei olisi noilla tuloilla varaa maksaa pikavippien korkoja. Työssäkäyvänä ei taas ole halua.

Tosin, jos sinulla varaa maksaa esim. kuukaudessa 20 euroa korkoa edellisestä vipistä, niin sinulla olisi varaa pistää se säästöön, eikö? Puolessa vuodessa sinulla olisi yli satanen, eikä vippeihin tarvitsisi enää turvautua.

• opiskelija
        opiskelijavippaaja kirjoitti:

Itse elän myös ointorahalla asumislisällä ja hyvin on riittänyt ja on jäänyt säästöönkin. Ei siinä auta muu kun vähän kattoo mihin rahansa pistää. Itse en ottaisi pikavippiä enkä aio ottaa opintolainaakaan.

• enkeli

Niin, miksi pitää ruotia näitä pikavippi-asioita! Ne on tullut käyttöömme eikä lähe vekeen. Se, joka tarvii pikaisesti lainaa, ottakoon lainan ja maksakoon 20 e ylimääräistä. Sitä korkoahan voi verrata vaikka tähän: lainaa 4 e, maksaa 5e takas.:)
      Se on vaa rahattomien pelastus! Jonku säästeliään on turha tulla saarnaamaan, et pistä säästöön. Kaikilta
      säästäminen ei niin vaa onnistu!!!

Ketjusta on poistettu 4 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Martinan uusi poikakaveri

Sielläpä se sitten on. Instastoorissa pienissä speedoissa retkottaa uusin kulta Martinan kanssa. Oikein sydämiä laitettu
      Kotimaiset julkkisjuorut
      204
      2945
    2. Suomessa helteet ylittää vasta +30 astetta.

Etelä-Euroopassa on mitattu yli +40 asteen lämpötiloja. Lähi-Idässä +50 on ylitetty useasti Lämpöennätykset rikkoutuva
      Maailman menoa
      239
      1560
    3. Laita mulle viesti!!

Laita viesti mesen (Facebook) kautta. Haluan keskustella mutta sinun ehdoilla en halua häiriköidä tms. Yhä välitän sinus
      Ikävä
      92
      1412
    4. Millaisessa tilanteessa olisit toiminut toisin

Jos saisit yhden mahdollisuuden toimia toisin?
      Ikävä
      88
      1322
    5. Vanhemmalle naiselle

alkuperäiseltä kirjoittajalta. On olemassa myös se toinen joka tarkoituksella käyttää samaa otsikkoa. Ihan sama kunhan e
      Ikävä
      40
      1246
    6. Fazer perustaa 400 miljoonan suklaatehtaan Lahteen

No eipä ihme miksi ovat kolminkertaistaneen suklaalevyjensä hinnan. Nehän on alkaneet keräämään rahaa tehdasta varten.
      Maailman menoa
      148
      1176
    7. Ajattelen sinua tänäkin iltana

Olet huippuihana❤️ Ajattelen sinua jatkuvasti. Toivottavasti tapaamme pian. En malttaisi odottaa, mutta odotan kuitenkin
      Ikävä
      12
      1148
    8. Ökyrikkaat Fazerit saivat 20 MILJOONAA veronmaksajien varallisuutta!

"Yle uutisoi viime viikolla, että Business Finland on myöntänyt Fazerille noin 20 miljoonaa euroa investointitukea. Faze
      Maailman menoa
      119
      969
    9. Miehelle...

Oliko kaikki mökötus sen arvoista? Ei mukavalta tuntunut, kun aloit hiljaisesti osoittaa mieltä ja kohtelit välinpitämät
      Ikävä
      89
      892
    10. Tuntuu liian hankalalta

Lähettää sulle viesti. Tarvitsen apuasi ottaa koppi tilanteesta. Miehelle meni.
      Ikävä
      44
      773
    Aihe