Hei!
Minulla on lainassa verensokerimittari. Olen sillä mitannut ohjeiden mukaisesti paastosokeriarvon. Nyt on näyttänyt kuukauden välein ensin 8,1 ja nyt 7,7. Onko minulla 2-tyypin diabetes? Olen ylipainoinen ja dieetillä. Mitään oireita en ymmärtääkseni ole huomannut. Mikä on kohtaloni tämän verensokerin suhteen?
2-tyypin diabetes?
17
6348
Vastaukset
- Sologdin.
Kannattaa käydä vastaanotolla. Sieltä saat diagnoosin tilanteestasi, tarvittaessa asianmukaiset ohjeet ja välineet seurantaa ja mahdollista hoitoa varten.
Kakkostyypin diabeteksen hoito on useimmiten suun kautta otettava lääkitys, terveellinen ruokavalio ja kohtuullinen, säännöllinen liikunta. Ei siinä mitään erityistä "kohtaloa" ole. - Mie1
mutta diabetesta sinulla tuskin vielä on. Silloin nimittäin puhutaan toisella kymmenellä olevista arvoista.
On hyvä, että olet laihiksella. Noihin Kirilin/Heikkilän ohjeisiin suhtautuisin kuitenkin varauksella. Kiril puhuu muutaman kuukauden "kokemuksella", eikä Heikkilän kokemuskaan asiasta ole pitkä. Ja Kirilhän ei ole edes "sokeripotilas".
Tutustu niihin diabetesliiton sivuihin. Tomaatti-näkkärileivät kuulostavat oikein hyvältä vaihtoehdolta, jos sokerit ovat korkeat.
Hienoa, että olet puuttunut ongelmaasi ajoissa! :)- Tiina.
Miten se 2-tyypin diabetes ns. virallisesti todetaan? Mietin mitenhän minun pitää elämääni muuttaa, jos se sairaus on puhjennut ja minkälaista elämäni sen jälkeen on?
- D2..
Tiina. kirjoitti:
Miten se 2-tyypin diabetes ns. virallisesti todetaan? Mietin mitenhän minun pitää elämääni muuttaa, jos se sairaus on puhjennut ja minkälaista elämäni sen jälkeen on?
Diabetes todetaan muutamalla verensokerin mittauksella.
Kokemukset voi olla vähän erilaisia, mutta minulla ei diabeteksestä ole ollut suurta haittaa. Alussa täytyy lukea netistä paljon, kun pitää oppia tuntemaan se sairaus. Painoa pitää pudottaa ja muutamia ruokia pitää suosia ja toisia välttää. Sen oppii tietämään sokerin mittauksilla aterian jälkeen. Kävelyä pitäisi tehdä 1/2 tuntia päivässä. Muuten elämä on samanlaista kuin ennenkin.
- sama vaiva
Nyt on uudet kriteerit diagnosoida D2. Siihen diagnoosin saamiseen riittää jos on kahdessa mittauksessa paastosokeri ollut yli 6,7.
Näillä lukemillasi siis sinulla on D2.
Takana pitää tosiaan olla koko yön kestävä paasto, ei juoda ei syödä 8-10 tuntiin ennen aamu mittausta. Ei myöskään tupakkaa!- Tiina.
Kiitos tiedosta. Mitenkänhän tässä tämän elämän kanssa oikein rupeaisi olemaan? En tupakoi, enkä käytä alkoholia.
- äskeinen
Tiina. kirjoitti:
Kiitos tiedosta. Mitenkänhän tässä tämän elämän kanssa oikein rupeaisi olemaan? En tupakoi, enkä käytä alkoholia.
kuten tähänkin asti.
Syöt terveellisesti, liikut, silloin teet parhaasi ja muuhun ei pysty.
Jos tarvitset d-lääkkeet, niinsitten niitä nauttimaan.
Minä sain eilen d2-diagnoosin, odotan lääkärille aikaa. Eipä tässä voi ku elää menemään ja nauttia elämästä kuten tähänkin asti.
- Tiina.
Hei!
Mittasin tänään paastosokeriarvon ja näytti lukua 6,7. Mitenhän tämä homma tulisi tulkita? Painoa olen pudottanut 3 kiloa nyt kuukadessa.- Yogi
Olet saamassa diabeteksesi kontrolliin elämäntapamuuutoksilla. Nykytiedoilla itse tauti ei kuitenkaan ole parantunut. Jos palaat vanhoihin elämäntapoihin, todennäköisesti paastosokeri nousee uudelleen. Itse olen pystynyt jallittamaan D2:sta nyt yhdentoista vuoden ajan. Sokeriarvot ovat yhä hyvät, mutta sydämestä löytyy lievä sepelvaltimon ahtauma. Tämä tauti on ennenkaikkea valtimosairaus. Yksi sen ilmenemismuoto on verensokerin nousu, mutta tauti on paljon muutakin, vaikkei sitä tällä palstalla uskotakaan.
Ps. Kohtauspaikalla oli hyvä keskustelu äskettäin.
http://kohtauspaikka.vilmamedia.fi/cgi-bin/ubb/ultimatebb.cgi?ubb=get_topic;f=1;t=001663 - Tiina.
Yogi kirjoitti:
Olet saamassa diabeteksesi kontrolliin elämäntapamuuutoksilla. Nykytiedoilla itse tauti ei kuitenkaan ole parantunut. Jos palaat vanhoihin elämäntapoihin, todennäköisesti paastosokeri nousee uudelleen. Itse olen pystynyt jallittamaan D2:sta nyt yhdentoista vuoden ajan. Sokeriarvot ovat yhä hyvät, mutta sydämestä löytyy lievä sepelvaltimon ahtauma. Tämä tauti on ennenkaikkea valtimosairaus. Yksi sen ilmenemismuoto on verensokerin nousu, mutta tauti on paljon muutakin, vaikkei sitä tällä palstalla uskotakaan.
Ps. Kohtauspaikalla oli hyvä keskustelu äskettäin.
http://kohtauspaikka.vilmamedia.fi/cgi-bin/ubb/ultimatebb.cgi?ubb=get_topic;f=1;t=001663Hei!
Miten se oikein on tämä minun D2:n diagnosointi? Kun tuo paastosokeriarvo 8,0 mitattiin, niin lääkäri sanoi, että mitataan uudestaan paastosokeri ja tehdään mahdollinen sokerirasitustesti ensi helmikuussa. Sitten hän osaa sanoa, onko minulla 2-tyypin diabetes. En ole kertonut lääkärille mitään, että olen tässä välillä itse mittaillut paastosokeria kotona. Silloin kun paastosokeri oli 8, niin se pitkäsokeriarvo oli 7,0. Eli pitäisikö minun alkaa orientoitumaan siihen, että minä todellakin sairastan sokeritautia? Anteeksi että edelleenkin vaivaan teitä tällä asialla, mutta on niin tärkeä juttu kuitenkin. - Yogi
Tiina. kirjoitti:
Hei!
Miten se oikein on tämä minun D2:n diagnosointi? Kun tuo paastosokeriarvo 8,0 mitattiin, niin lääkäri sanoi, että mitataan uudestaan paastosokeri ja tehdään mahdollinen sokerirasitustesti ensi helmikuussa. Sitten hän osaa sanoa, onko minulla 2-tyypin diabetes. En ole kertonut lääkärille mitään, että olen tässä välillä itse mittaillut paastosokeria kotona. Silloin kun paastosokeri oli 8, niin se pitkäsokeriarvo oli 7,0. Eli pitäisikö minun alkaa orientoitumaan siihen, että minä todellakin sairastan sokeritautia? Anteeksi että edelleenkin vaivaan teitä tällä asialla, mutta on niin tärkeä juttu kuitenkin.Muistan vielä hyvin, miten olin yksitoista vuotta sitten hyvin samanlaisessa tilanteessa. Olin todella stressaantunut terveydestäni. Minulla paastosokeri oli kerran yli viitearvojen. Lainasin kirjastosta pari diabeteskirjaa. Aloin heti hoitaa itseäni ruokavaliolla, lisäsin liikuntaa ja laihdutin. Tupakanpolttoa ei tarvinnut lopettaa, koska en polttanut.
Tajusin aika pian, että minulla on kaikki edellytykset saada tyypin 2 diabetes. Vyötärölihavuutta oli, ruokavalio oli liian makkarapitoista, liikuntaa kyllä harrastin ihan kohtuullisesti, mutta lihaskunto oli suhteellisen heikko, mistä johtuivat jatkuvat selkäkivut, mitkä taas estivät liikkumasta. Verenpaine oli vielä normaalin rajoissa.
Aloin hoitaa itseäni, aivan kuin minulla olisi diabetes. Paastosokeria kontrolloitiin puolen vuoden välein. Meni monta vuotta niin, että paastosokeri oli normaali, tosin aivan ylärajalla. Pitkäaikaissokeri oli juuri yli 6 %:n. Kyllästyin viimein jatkuvaan epävarmuuteen ja sanoin lääkärille, että eikö voida selvittää, onko minulla diabetes vai ei. Lääkäri sanoi, että kyllä se selville saadaan ja lähetti sokerirasitukseen. Siinä näkyi, että diabetes on.
Minun neuvoni olisi, että hoida itseäsi juuri niin kuin, jos sinulla olisi diabetes. Et ainakaan menetä mitään. Kyse on vain terveiden elämäntapojen p y s y v ä s t ä noudattamisesta. Hanki myöskin tietoa mahdollisimman paljon tästä taudista. Itse pidän erittäin hyvänä ruotsalaisessa verkkojulkaisussa olevaa D2:n havaintomallia. Sen ymmärtää, vaikkei kieltä osaisikaan. Tauti on aivan alku metreillä vielä palautuva eli reversiibeli. Tosin silloin kun sokereissa alkaa näkyä muutoksia, se on jo etenevässä vaiheessa, mutta paljon on siitä huolimatta tehtävissä. Viimeaikaiset suomalaistutkimukset ovat hyvin rohkaisevia, mitä tulee elämäntapamuutoksiin. Hoito varmasti kannattaa.
http://www.diabeteshandboken.se/B07_behandlingsregimer.html#typ2 - Sinikka
Tiina. kirjoitti:
Hei!
Miten se oikein on tämä minun D2:n diagnosointi? Kun tuo paastosokeriarvo 8,0 mitattiin, niin lääkäri sanoi, että mitataan uudestaan paastosokeri ja tehdään mahdollinen sokerirasitustesti ensi helmikuussa. Sitten hän osaa sanoa, onko minulla 2-tyypin diabetes. En ole kertonut lääkärille mitään, että olen tässä välillä itse mittaillut paastosokeria kotona. Silloin kun paastosokeri oli 8, niin se pitkäsokeriarvo oli 7,0. Eli pitäisikö minun alkaa orientoitumaan siihen, että minä todellakin sairastan sokeritautia? Anteeksi että edelleenkin vaivaan teitä tällä asialla, mutta on niin tärkeä juttu kuitenkin.kannata pyydellä anteeksi kysymyksiäsi.Se on hyvä asa kun haluat ottaa selvää asioista.Minullakin oli paasto sokerit lievästi koholla,vain 6.7.Ruoka valion muutos,painon pudotus ja liikunta eivät pudottaneet tarpeeksi veren sokeria joten jouduin aloittamaan lääkityksen.Lääkärin mielestä on parempi saada sokeri arvot laskemaan vaikka lääkkeillä tulevaisuutta ajatellen.Ei tämän sairauden kanssa ole leikkimistä.Diabetesliitosta saat tosi hyvää tietoa.Itse liityin jäseneksi heti kun sairaus todettiin.
- Tiina.
Sinikka kirjoitti:
kannata pyydellä anteeksi kysymyksiäsi.Se on hyvä asa kun haluat ottaa selvää asioista.Minullakin oli paasto sokerit lievästi koholla,vain 6.7.Ruoka valion muutos,painon pudotus ja liikunta eivät pudottaneet tarpeeksi veren sokeria joten jouduin aloittamaan lääkityksen.Lääkärin mielestä on parempi saada sokeri arvot laskemaan vaikka lääkkeillä tulevaisuutta ajatellen.Ei tämän sairauden kanssa ole leikkimistä.Diabetesliitosta saat tosi hyvää tietoa.Itse liityin jäseneksi heti kun sairaus todettiin.
Hei!
Ei kait se auta muu kuin alkaa totuttautua ajatukseen, että sairastastan diabetesta. Tilasin Diabetesliitosta aiheeseen liittyvää perusinfoa. Hyvä tietää jo nyt. Lääkärin aika vasta helmikuussa 2006. Eihän ne muuten tee sitä sokerirasitustestia, jos paastosokeri on yli 6,2. Ne ruotsalaiset sivut vaikuttivat hyviltä. Puhun ja luen ruotsia. - Yogi
Tiina. kirjoitti:
Hei!
Ei kait se auta muu kuin alkaa totuttautua ajatukseen, että sairastastan diabetesta. Tilasin Diabetesliitosta aiheeseen liittyvää perusinfoa. Hyvä tietää jo nyt. Lääkärin aika vasta helmikuussa 2006. Eihän ne muuten tee sitä sokerirasitustestia, jos paastosokeri on yli 6,2. Ne ruotsalaiset sivut vaikuttivat hyviltä. Puhun ja luen ruotsia.Tässä olisi vielä yksi linkki tekstiin, jota englanninkielisessä nyyssimaailmassa tarjotaan aina vastasairastuneille.
http://kohtauspaikka.vilmamedia.fi/cgi-bin/ubb/ultimatebb.cgi?ubb=get_topic;f=4;t=000172#000007
Jos englanti on hallussa, kannattaa mennä linkistä suoraan englanninkieliselle sivulle eikä lukea meidän tankerokäännöstämme.
Itse en tuosta mittausohjelmasta saanut paljon irti. Tulokseksi jäi, että minulla kuitu vaikuttaa paljon, samoin liikunta. Suosittelen sitä kuitenkin seuraavista syistä:
Se antaa hyvän toimintaohjeen, millä pääsee alkuun tautiin tutustumisessa. Pelkkä kirjojen lukeminen ei tässä taudissa välttämättä riitä.
Se opetti ainakin minut ymmärtämään, kuinka yksilöllisestä taudista tässä on kysymys.
Se auttaa yksilöllisen dieetin laadinnassa, sen sijaan että kiistellään, mikä dieetti on paras.
Liuskat joutuu maksamaan itse, koska tuo ei ole aivan se tapa, johon yhteiskunnan maksama hoito niitä edellyttää käytettävän. Parilla purkilla homman voi hoitaa. Ei mittauksia tarvitse jatkuvasti tehdä. - d2..
Yogi kirjoitti:
Muistan vielä hyvin, miten olin yksitoista vuotta sitten hyvin samanlaisessa tilanteessa. Olin todella stressaantunut terveydestäni. Minulla paastosokeri oli kerran yli viitearvojen. Lainasin kirjastosta pari diabeteskirjaa. Aloin heti hoitaa itseäni ruokavaliolla, lisäsin liikuntaa ja laihdutin. Tupakanpolttoa ei tarvinnut lopettaa, koska en polttanut.
Tajusin aika pian, että minulla on kaikki edellytykset saada tyypin 2 diabetes. Vyötärölihavuutta oli, ruokavalio oli liian makkarapitoista, liikuntaa kyllä harrastin ihan kohtuullisesti, mutta lihaskunto oli suhteellisen heikko, mistä johtuivat jatkuvat selkäkivut, mitkä taas estivät liikkumasta. Verenpaine oli vielä normaalin rajoissa.
Aloin hoitaa itseäni, aivan kuin minulla olisi diabetes. Paastosokeria kontrolloitiin puolen vuoden välein. Meni monta vuotta niin, että paastosokeri oli normaali, tosin aivan ylärajalla. Pitkäaikaissokeri oli juuri yli 6 %:n. Kyllästyin viimein jatkuvaan epävarmuuteen ja sanoin lääkärille, että eikö voida selvittää, onko minulla diabetes vai ei. Lääkäri sanoi, että kyllä se selville saadaan ja lähetti sokerirasitukseen. Siinä näkyi, että diabetes on.
Minun neuvoni olisi, että hoida itseäsi juuri niin kuin, jos sinulla olisi diabetes. Et ainakaan menetä mitään. Kyse on vain terveiden elämäntapojen p y s y v ä s t ä noudattamisesta. Hanki myöskin tietoa mahdollisimman paljon tästä taudista. Itse pidän erittäin hyvänä ruotsalaisessa verkkojulkaisussa olevaa D2:n havaintomallia. Sen ymmärtää, vaikkei kieltä osaisikaan. Tauti on aivan alku metreillä vielä palautuva eli reversiibeli. Tosin silloin kun sokereissa alkaa näkyä muutoksia, se on jo etenevässä vaiheessa, mutta paljon on siitä huolimatta tehtävissä. Viimeaikaiset suomalaistutkimukset ovat hyvin rohkaisevia, mitä tulee elämäntapamuutoksiin. Hoito varmasti kannattaa.
http://www.diabeteshandboken.se/B07_behandlingsregimer.html#typ2http://www.diabeteshandboken.se/B07_behandlingsregimer.html#typ2
Tuossa linkissä on paljon aivan uutta tietoa, jota ei vielä muutama vuosi sitten ollut. Se pitäisi kääntää suomeksi, jos vastaavaa suomenkielistä tietoa ei löydy. Siinä kerrotaan myös muutamista uusista lääkkeistä, täytyy tutkia sitä tarkemmin. Siinä oli hieman liikaa yhdellä kertaa luettavaksi.
- gestaatiodiabeetikko
Olen kärsinyt raskaudenaikaisesta verensokerin kohoamisesta, joka on tavallaan D2:n esiaste. Se hoidettiin lääkkeettömästi. Ruokavalio- ja liikuntatottumuksista on pelkkää hyötyä, oli diabetes tai ei. Sokerien kanssa pärjää hyvin, ja itse olin oikeastaan hyvilläni että tuli ulkoinen, selvä terveydellinen syy huolehtia terveydestäni. Muuten tuo laihdutus tahtoo vähän repsahtaa. Verensokeriseurannalla sai myös hyvää palautetta: kun liikkui, kärsi syödä enemmän sokeria. Jos liikkuminen jäi, eipä "hiilareitakaan" silloin.
Ja opin laskemaan ja suhteuttamaan myös hiilareita (eli hiilihydraatteja) ja rasvoja pelkkien kalorien sijaan. Viisastuin! - Arska
Laskin painoindeksiä kolmestakympistä kahteenviiteen ja arvot laskivat 7.7:stä 5.5:een. Muuta ei tarvittu.Tietysti söin terveellisesti enkä pelkästään laihtunut.Jätin sokerin ja huonot hiilihydraatit pois.Siis naposteltavat ja yleensäkin tyhjät kalorit.
Ketjusta on poistettu 5 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1302255
Ajattelen sinua nyt
Ajattelen sinua hyvin todennäköisesti myös huomenna. Sitten voi mennä viikko, että ajattelen sinua vain iltaisin ja aamu261968Vaistoan ettei sulla kaikki hyvin
Odotatko että se loppuu kokonaan ja avaat vasta linjan. Niin monen asian pitäisi muuttua että menisi loppu elämä kivasti121509Yritys Kannus
Mää vaan ihmettelen, julkijuopottelua. Eikö tosiaan oo parempaa hommaa, koittas saada oikeasti jotain aikaiseksi. Hävett121347Olen huolissani
Että joku päivä ihastut/rakastut siskooni. Ja itseasiassa haluaisin, ettei hän olisi mitenkään sinun tyyppiäsi ja pitäis701231- 951066
- 17987
- 88913
Kuin sonnilauma
Taas on Virkatiellä kova meteli keskellä päivää. Ei siinä kyllä toisia asukkaita yhtään ajatella. Tullaan yhden asuntoon17800Syrjintäskandaali Lieksan kaupungin johdossa
Ylen valpas toimittaja kirjoittaa: Lieksan kaupunki kieltäytyi hyväksymästä Vihreiden venäläistaustaista ehdokasta Lieks115752