Muoviveneen kesto?

Karppa

Joo,kiikarissa olis tollanen pieni Terhi-paatti.Myyjä kehuu kestäväksi,mutta hivenen epäilyttää se muoviveneen kesto...Muistan kuulleeni kauhukertomuksen eräästä Terhistä,josta olis pohja haljennu koko veneen pituudelta!! Onko kokemuksia/huhutietoa tällasista venhoista? Kiitokset jo etukäteen!

13

7534

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Terhi

      Muovihan on UV-suojattu joten auringon vaikutus on ainakin torjuttu. Pakkasella voi joitain ongelmia olla johtuen muovin jäykistymisestä mutta harva sitä talvella veneilee:) Kesäkäytössä paljon kestävämpi kuin esim. lasikuitu eikä todellakaan kavahda esim. rantakiviä. Nuo pohjan halkeamiset taitaa kuulua tuonne kaverin-kaverin-tutulla-osastoon...

      • ipe

        Viimeisen 10 vuoden aikana olen omin silmin nähnyt kolme haljennuttu Terhiä. Halkeamat ovat olleet sisäkuoressa ja yhdessä tapauksessa ainakin tehdas korjasi veloituksetta, vaikka vene oli yli 5 vuotta vanha. Yhdessä myynnissä olleessa terhissä oli sitten halkeamista mennyt vettä kuorten väliin sen verran rankasti, että veneen keula ei liikahtunutkaan kun sitä yritti nostaa. Että sellaisia...


    • sam

      asti ollut mökkiveneenä 405 terhi ja ei mitään tietoa halkeamista.

      • ipe

        Veneet joissa halkeamat olen havainneet olivat 2 kpl BigFun ja 1 Kpl 415r.
        Molemmissa BigFun tapauksissa valmistaja muuten yritti vierittää syyn asiakkaan syyksi, oli muka liian suuret koneet, ajettu liian kovaa ym. Toisessa oli muuten kiinni 60hv Kiekhaferi ja toisessa 55hv Suitsuki, eli tehosuositusten sisällä.
        Molemmat veneet terhi korjasi kyllä nieleskellen omaan piikkiin eetei asiasta olisi noussut suurempaa älämölyä.


      • Terhi
        ipe kirjoitti:

        Veneet joissa halkeamat olen havainneet olivat 2 kpl BigFun ja 1 Kpl 415r.
        Molemmissa BigFun tapauksissa valmistaja muuten yritti vierittää syyn asiakkaan syyksi, oli muka liian suuret koneet, ajettu liian kovaa ym. Toisessa oli muuten kiinni 60hv Kiekhaferi ja toisessa 55hv Suitsuki, eli tehosuositusten sisällä.
        Molemmat veneet terhi korjasi kyllä nieleskellen omaan piikkiin eetei asiasta olisi noussut suurempaa älämölyä.

        Valmistaja vastaa tuotteestaan vaikka käyttäjä on sen turmellut, asian voi nähdä myös näin. Kyselin muuten Silverin edustajilta monta sisäkuorta on haljennut heidän tietojensa mukaan, ei yhtään. No lupasin näyttää tarvittaessa...
        Eli kaikki ne hajalle saa kun sopivasti kohtelee ja mielestäni on turha haukkua yhtä materiaalia muiden kustannuksella, kaikissa on etunsa ja haittansa.
        ABSn ehdoton etu on kuitenkin kolhujen kestävyys verrattuna lasikuituun tai vaikkapa alumiiniin.


      • ipe
        Terhi kirjoitti:

        Valmistaja vastaa tuotteestaan vaikka käyttäjä on sen turmellut, asian voi nähdä myös näin. Kyselin muuten Silverin edustajilta monta sisäkuorta on haljennut heidän tietojensa mukaan, ei yhtään. No lupasin näyttää tarvittaessa...
        Eli kaikki ne hajalle saa kun sopivasti kohtelee ja mielestäni on turha haukkua yhtä materiaalia muiden kustannuksella, kaikissa on etunsa ja haittansa.
        ABSn ehdoton etu on kuitenkin kolhujen kestävyys verrattuna lasikuituun tai vaikkapa alumiiniin.

        Noi BigFunit eivät olleet todellakaan menneet halki kovassa käytössä, toinen oli esim. yhteysveneenä vanhemmalla herrasmiehellä joka ajeli sillä vain tyynehköillä keleillä ja hissunkissun...

        Mielestäni siitä pitää lähteä, että veneiden tulee kestää kelejä ja koneita joihin ne on tarkoitettu. Ei tollaisilla veneillä edes pystykään ajamaan kovassa kelissä niin kovaa, että sen saisi rikki, jos materiaalit ja valm.menetelmät ovat kunnossa, poikkeuksena tietenkin kivelleajat.

        Sen olen huomannut, että kun ruiskulaminointi yleistyi, niin alkoi myös kaikenmaailman hötöä ilmestymään markkinoille. Perinteisesti huolella käsinlaminoidut paatit tuntuvat pitävän laatunsa ikääntyessäänkin.


      • ipe
        ipe kirjoitti:

        Noi BigFunit eivät olleet todellakaan menneet halki kovassa käytössä, toinen oli esim. yhteysveneenä vanhemmalla herrasmiehellä joka ajeli sillä vain tyynehköillä keleillä ja hissunkissun...

        Mielestäni siitä pitää lähteä, että veneiden tulee kestää kelejä ja koneita joihin ne on tarkoitettu. Ei tollaisilla veneillä edes pystykään ajamaan kovassa kelissä niin kovaa, että sen saisi rikki, jos materiaalit ja valm.menetelmät ovat kunnossa, poikkeuksena tietenkin kivelleajat.

        Sen olen huomannut, että kun ruiskulaminointi yleistyi, niin alkoi myös kaikenmaailman hötöä ilmestymään markkinoille. Perinteisesti huolella käsinlaminoidut paatit tuntuvat pitävän laatunsa ikääntyessäänkin.

        Ja tiedän kyllä, että Terhejä ei tehdä laminoimalla...


      • Terhi
        ipe kirjoitti:

        Ja tiedän kyllä, että Terhejä ei tehdä laminoimalla...

        ruiskuttamalla. Kuten jo edellä mainitsin niin varmaan kannattaa miettiä minkälaista kestävyyttä paatiltaan haluaa. Edelleen nämä Terhien halkeamisjutut kuuluvat sarjaan "Urban Legends", ei kai tehdas olisi pystyssä 20v. jälkeen jos laadussa olisi huomauttamissa, eikö? Jutellaanko seuraavaksi lahoamisesta, korroosiosta tai vaikkapa "lasikuiturutosta"?


      • abo
        Terhi kirjoitti:

        ruiskuttamalla. Kuten jo edellä mainitsin niin varmaan kannattaa miettiä minkälaista kestävyyttä paatiltaan haluaa. Edelleen nämä Terhien halkeamisjutut kuuluvat sarjaan "Urban Legends", ei kai tehdas olisi pystyssä 20v. jälkeen jos laadussa olisi huomauttamissa, eikö? Jutellaanko seuraavaksi lahoamisesta, korroosiosta tai vaikkapa "lasikuiturutosta"?

        ABS:llä on hyvät ja huonot puolensa, hyvää on kohtuullinen kestävyys ja vettymättömyys. Hyvää Terhissä on myös se, että haljettuaan(kin) se kelluu. Huonona voisi mainita muunmuassa suhteellisen vaikean korjattavuuden ja materiaalin & valmistusmetodin(alipainevenytys muottiin) aikaansaama muotorajoitteisuus.

        Vanhemmiten valtaosa Terheistä halkeilee sieltä täältä ja se on fakta, ei legenda. Ulkorunko perälautaa lukuunottamatta kestää kohtuu hyvin, sisäkuori halkeilee(varsinkin jos käytetään pakkasella) ja perälaudat ei tahdo kestää. Ongelmat eivät niinkään koske soutu-Terhejä kuin perämoottorimalleja. Jos et usko, niin kierräpä hieman katselemassa käytettynä myytäviä uli 10v Terhejä, oli malli sitten Micro-Fun, Sea-Fun, Big-Fun or mik vaan, niin valtaosassa on sisäpohjassa(= turkki = lattia) joko korjailtuja tahi korjaamattomia halkeamia, samoin hyvin monessa on perälauta tehti uusiks metallilevyllä ja puuhamassalla.

        Alumiinipeltiveneet joko väsyy ja kolhiutuu tai jos omaavat niittejä niin rupeavat niistä rapistumaan. Alumiini hapettuu, muttei vety.

        Lujitemuovi, eli lasikuituveneet vettyy jolleivat ole suojattu siltä, kolhiutuukin ja monet rikkuu muutoinkin helposti, ovat kuitenkin helppoja korjata ja materiaali on muotorajoitteista vapaa.

        Puuveneet rapistuu, vettyy ja lahoaa. Ovat kuitenkin kovin kauniita, jos ovat kunnossa.

        ABS taasen on muotorajoitteinen valmistuksessa, vaikea korjauksissa, altis UV-säteilylle ja kylmähauraskin. Lisäksi valmistumenetelmästä osittain johtuen, rakenteeseen tulee aina halkeamisherkkiä kohtia.

        Polyeteeni eli ämpärimuovi, josta Norskit tekee muunmuassa Pioneer veneitä, on kestävä, joustava uutena, vanheneva ja vaikea korjattava myöhemmin, ollen myös muotorajoitteinen materiaali.

        Täydellistä venemateriaalia _EI_ ole, eikä Terhin ABS-muovikaan siinä loista. Pyöreämuotoisiin, pienille pisterasitteille joutuviin venhoihin ratkaisu on kuitenkin varsin toimiva, eli Terhin 440 ja Nordic(jälkimmäinen kohtuu koneella) ovat oivallisia vermeitä luokissaan. Puhtaasti liukuvarunkoiselle veneelle on huomattavasti älykkäämpiäkin materiaaleja.


        /abo


    • Matti A-25526

      Terheistä en varsinaisesti tiedä, mutta ABS-paattien halkeamisesta puheen ollen olen omin silmin nähnyt yhden haljenneen ABS-muovisen inkkarikanootin, joka tosin halkesi saumasta. Oltiin joskus 70-80-lukujen taitteessa ja Partiolippukunta Tampereen Kotkilla oli näitä ABS-inkkareita useampia. Keväisenä hupina oli lähteä laskemaan niillä Kurun jokien koskia. Pari kaveria tuli alas yhden kosken, jota muut olivat pitäneet liian kivisenä - sillä seurauksella, että kanootin puolikkaat päättivät noin puolen kanootin pituudelta erota toisistaan. Kanootti oli siis liimattu kahdesta puolikkaasta, ja liimasauma kulki köliviivaa pitkin. Siitä on tallella yksi hurmaava valokuvakin, kun kaverit istuvat lähes uponneessa kanootissa, jonka keulasta pistää vedenpinnan päälle kaksi kanootinpuolikkaan yläkulmaa useamman sentin päässä toisistaan.

      Tämän tarinan opetus on tietysti se, että ABS-muovin saa hajalle ainakin kun oikein hampaat irvessä yrittää. Moottorisahalla sen kanootin olisi saanut vielä vaivattomammin hajalle. Ottaen huomioon kuinka paljon Terhikin veneitä myy, jos ne olisivat ihan susia niin kyllä se olisi varmaan yleisesti tiedossa.

    • nimetön

      Minusta ei kannata seota sellaiseen veneeseen johon ei luota, on luottamuspula sitten perusteltua tai ei. Markkinoilta löytyy ainakin lujitemuovi, alumiini ja puuveneitä tuon ABS:n lisäksi.

    • Ile

      Meillä 415 R Terhi vm.84, ja vielä pysyy pinnalla eikä ole halki. Terhinhän voi vetää keskeltä kahtia ja jatkaa matkaa ( Aikoinaan näytettiin Venemessuilla, alkoi akka nalkuttaa, ja äijä veti sahan käymään, vene keskeltä poikki, äijä jatkoi matkaa veneenpuolikkaalla!) Kestää aivan loistavasti, huonompia veneitä on PALJON! Osta ihmeessä, jos muuten hyväkuntoinen. Ja 415 r:n max konesuositus on 35 hp, eli 55 hp ei taida olla suosituksen sisällä! (ERÄÄLLE "tietävälle" VASTAAJALLE TIEDOKSI!). Vene kyllä kestää isommankin koneen.

      Hyviä veneitä ovat!

      • Ile

        Siis nyt haukuin väärää puuta, sori! Kirjoittaja meinasi Siis BIGFUN:in konesuosituksia! Pyydän Ipeltä anteeksi väärinkäsitystä!!


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Martinan uusi poikakaveri

      Sielläpä se sitten on. Instastoorissa pienissä speedoissa retkottaa uusin kulta Martinan kanssa. Oikein sydämiä laitettu
      Kotimaiset julkkisjuorut
      206
      3210
    2. Suomessa helteet ylittää vasta +30 astetta.

      Etelä-Euroopassa on mitattu yli +40 asteen lämpötiloja. Lähi-Idässä +50 on ylitetty useasti Lämpöennätykset rikkoutuva
      Maailman menoa
      239
      1620
    3. Laita mulle viesti!!

      Laita viesti mesen (Facebook) kautta. Haluan keskustella mutta sinun ehdoilla en halua häiriköidä tms. Yhä välitän sinus
      Ikävä
      95
      1472
    4. Millaisessa tilanteessa olisit toiminut toisin

      Jos saisit yhden mahdollisuuden toimia toisin?
      Ikävä
      92
      1389
    5. Vanhemmalle naiselle

      alkuperäiseltä kirjoittajalta. On olemassa myös se toinen joka tarkoituksella käyttää samaa otsikkoa. Ihan sama kunhan e
      Ikävä
      46
      1334
    6. Fazer perustaa 400 miljoonan suklaatehtaan Lahteen

      No eipä ihme miksi ovat kolminkertaistaneen suklaalevyjensä hinnan. Nehän on alkaneet keräämään rahaa tehdasta varten.
      Maailman menoa
      157
      1257
    7. Ajattelen sinua tänäkin iltana

      Olet huippuihana❤️ Ajattelen sinua jatkuvasti. Toivottavasti tapaamme pian. En malttaisi odottaa, mutta odotan kuitenkin
      Ikävä
      12
      1188
    8. Ökyrikkaat Fazerit saivat 20 MILJOONAA veronmaksajien varallisuutta!

      "Yle uutisoi viime viikolla, että Business Finland on myöntänyt Fazerille noin 20 miljoonaa euroa investointitukea. Faze
      Maailman menoa
      123
      1019
    9. Miehelle...

      Oliko kaikki mökötus sen arvoista? Ei mukavalta tuntunut, kun aloit hiljaisesti osoittaa mieltä ja kohtelit välinpitämät
      Ikävä
      89
      932
    10. Tuntuu liian hankalalta

      Lähettää sulle viesti. Tarvitsen apuasi ottaa koppi tilanteesta. Miehelle meni.
      Ikävä
      44
      803
    Aihe