Gastroskopia ja esilääkitys

Masuun sattuu

Mulla yritettiin gastroskopiaa viimeviikolla. Näitä palstan keskusteluja luettuani menin pelostani huolimatta rohkein mielin toimenpiteeseen, ja pyysin esilääkityksen. Se annettiinkin (peräaukon kautta 7,5mg Diapamia vastaavaa) muitta mutkitta ja jopa hetkisen torkuin ennen saliin menoa. Sanoin kyllä, että riittääköhän tuo, mutta hoitaja vakuutteli sen riittävän mainiosti.

Lääkäriä en missään vaiheessa, edes kun toimenpidettä suunniteltiin muutamia kuukausia siten, ollut edelleenkään nähnyt. Operaatiohuoneessa minut käskettiin istumaan ja sanoin, ettei esilääkitys tunnu auttaneen ollenkaan, kun ei edes huimaa. Sanaakaan sanomatta, mitään ohjeita antamatta lääkäri tunki skoopin suuhuni, ja ennen kuin se oli edes kurkussa asti iski paniikki ja vaistomaisesti edes sitä itse tajuamatta nostin kädet kasvoille. Pyysin heti yrittämään uudestaan vähän hitaammin ja selittämään mitä tapahtuu, mutta sama toistui uudestaan. Lääkäri ei puhua pukahtanutkaan, vaan survoi skooppia kaksin käsin. Sama refleksi toistui minun osaltani,ja silloin tämä lääkärisetä pamautti hanskat kädestä ja sanoi ettei tämä potilas ole ko-operatiivinen ja ettei näillä oireilla lähdetä turhaan tekemään anestesiassa. (15% painostani pudonnut ilman näkyvää syytä, jatuvaa pahoinvointia, vatsakipua ja suolisto-oireita)Sitten herra tohtori häipyi ja vaikka pyysin vielä useaan otteeseen yrittämään uudestaan ei kukaan enää kuunnellut.

Seuraavana päivänä sain kirjeen ja laskun kotiin. Kirjeessä lääkäri totesi minun olevan masentunut, huonosto ko-operoiva ja ruokahaluton anorektikko. (Harrastan säännöllistä urheilua, ja syön sen vuoksi 6 isoa ateriaa päivässä = reilusti yli normaalitarpeen kaloreissa)

Että näin Espoossa.

9

2648

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • puhukaa lääkärit

kun lääkäri ei puhu samalla kun tekee toimenpidettä,olen kokenut kerran tämän ja meinasin vetää letkun pakonomasesti irti kurkusta,ihmisellä on itsesuojeluvaisto joka toimii hädän hetkellä.Toisessa tähystyksessä,eri lääkäri joka kerto ennen letkun kurkkuun työntöä rauhallisesti kaikki,myös toimenpiteen aikana ja kaikki meni hyvin.

• voimin

Minulla oli pohjana vähän samanlaiset kokemukset ekasta epäonnistuneesta gastroskopiasta muutaman vuoden takaa. Toki lääkäri kyllä puhui eikä hän nyt kaksin käsin yrittänyt mitään kurkkuuni tunkea, mutta lopputulos oli sama. Minulla ongelman syy oli se, että en saanut hampaiden väliin holkkia, joka olisi helpottanut sitä omaa nielaisurefleksiä. Siinä sitten yritettiin, lääkäri pisti skoopin suuhuni ja pyysi nielaisemaan, jolloin mulla meni automaattisesti suu kiinni - lääkäri huudahti "suu auki" - ja uudelleen ja uudelleen...

Lopulta minä sain paniikkireaktion ja aloin käsin työnnellä kaikkea kasvojani lähenevää pois. Lääkäri katsoi viisaammaksi keskeuyttää homman, koska pelkäsi kalliiden skooppiensa puolesta.

No nyt sitten kähin uudelleen gastroskopiassa Meilahdessa (edellinen ei ollut siellä). Etukäteen kerroin edellisestä yrityksestä ja toivoin mahdollisimman vahvaa rauhoittavaa.

Sain juuri ennen skopiaa suoraan suoneen Midazolam-nimistä (bentsodiatsepiineihin kuuluva lääkeaine), joka vaikutti samantien ja itse tutkimus onnistui hyvin, en edes tajunnut kun se oli jo ohi. Vajaan tunnin vanvontahuoneessa lepäilyn jälkeen pääsin aamiaiselle ja hakijaa odottelemaan...

Eli enää ei kammoa gastroskopiaan ole, kun tiedän, että apua on olemassa :)

• Mao

TEO:lle tuosta lääkäristä. Nuo kirjeen toteamukset ovat sen verran epäammatillista käyttäytymistä, ettei sellaista tarvitse sietää. Kaikkien kannalta olisi parempi, että saat tarpeeksi vahvan esilääkityksen tai yleisanestesian.

• Masuun sattuu

Olen käynyt raskaan valitusprosessin läpi kertaallen, kun lääkärin hutiloinnista johtuen minulle aiheutui elinikäinen vamma sitä tässä sen enempää ruotimatta. Vuoden käsittelyn jälkeen todettin, että lääkäri toimi asiallisesti ja hyvän hoitokäytännön mukaisesti, ja korvauksia ei makseta. Enpä usko, että ryhdyn näin pienen asian takia samaan rumbaan.

Paha mielihän tästä kumminkin jäi, varsinkin kun tiedän skopian olevan edessä pian uudelleen, koskapa vatsaoireet jatkuvat, ja paino pysyy vaarallisen matalana. Toivottavasti omalääkäri ymmärtää lähettää minut uudelleen jonoon. Ja taas puoli vuotta odotusta...

• lo_siento

lääkäriin, joka vaikutti enemmän putkimieheltä. Paitsi että useimmat putkimiehet sentään ovat kohteliaita.

Sain esilääkitykseksi 5 mg diatsepaamia p.r. Lekuri luetteli "ei ole syöpää, ei ole mahahaavaa, jospa muuttaisit elämäntapojasi" silloin kun letku oli vielä mahassani enkä voinut kommentoida asiaa millään tavalla.

Tutkimuksen jälkeen olisin halunnut poistua. Lääkäri totesi "koska sait Diapamia, on sinun odotettava kaksi tuntia käytävällä". Kieltäydyin. Varsinkin kun itselläni oli/on säännöllinen bentsolääkitys enkä ollut skopian vuoksi saanut ottaa lääkkeitäni aamulla, en voinut tajuta, miksi minun olisi pitänyt odottaa niin kauan. Se viisimillinen ei kyllä paljon missään tuntunut.

Odotin ehkä noin puoli tuntia, sain reseptin Parietista ja poistuin hyvin voimin mutta vittuuntuneena julkisilla liikennevälineillä kotiin.

Tee ihmeessä valitus tuosta kohtelustasi. Varsinkin sen kirjeen vuoksi, minkä lääkäri perääsi lähetti!

• Törkeyden huippu

Siis tuohan on jo todella törkeää asiakkaan kohtelua! Tyrmistyin vallan lukiessani sinun juttuasi. Ikävä kyllä näihin asiakkaista piittaamattomiin lääkäreihin törmää toisinaan. Itse en ole moista kohtelua (onneksi) saanut. Asiakkaalla on kuitenkin oikeus pyytää eri lääkäriä. Kannattaa kokeilla.

• jospa nyt hellittäis vatsak...

mulla ollut 2 viikkoa naha löysällä ja verta ulosteessa.Sain nopeasti ajan peräsuolen tähystykseen.Tieten jännitin sitä kauheesti kysyn esilääkeetä mut sitä ei mielelään anneta et potilas pystyy toimenpiteen jälkeen keskusteleen lääkärin kanssa vaivastaan ja lääkityksestä.Toimenpidehän ei tieten ollut mikään niin miellyttävä mut olen todella onnellinen et se tehtiin .Nyt on paksusuoli tulehtunut ja sain lääkekuurin ja sillä sit vatsani taas toimimaan kunnolla.Olen myös joskus sen mahalaukun tähystyksenkin joutunut kokeen.Mut onneksi sama lääkäri kuin nyt hän tosi rauhallinen ja kokoajan selitti missä ollaan menossa.ja sanoi milloin tekee vaik kipeetä.Suosittelen kyllä ottaan yhteyttä lääkäriin uudestaan.Vatsa vaivat pitää tutkia kunnolla mitä aikaisemmin sen helpompi hoitaa.

• potilasasiamieheen

Törkeää kohtelua olet saanut, olen tosi pahoillani puolestasi ja suorastaan suutuin koko jutusta!!!! Itse olen käynyt Jorvissa kerran gastroskopiassa ja seuraavan kerran pyydän kyllä itsekin lääkityksen. Minulla oli kyllä ihan asiallinen kohtelu mutta se toimenpide on ikävä kaikinpuolin ja minulle ei tarjottu lääkitystä.
      Soita kuitenkin Espoon potilasasiamiehelle ja kysy hänen kantaansa. On se nyt p****le, että ihmisiä kohdellaan ihan miten sattuu!

• poppo

mä olin tänään tähystykses kans ja valmiiks paniikkinen ja itkuinen. pyysin esilääkitystä, mutten saanut, koska niin rutiinitoimenpide. lääkärikammoisena arvasin, ettei siitä hommasta tule yhtään mitään. en pystynyt edes siihen et se vehje ois mun suuhun laitettu. siinä kylkiasennossa tuli todella nurkkaan ahdistettu olo ja paniikki oli valmis. en ois voinu siinä maatessani edes ajatella et se ois mun suuhun se skooppi viety. sit kun ei eka kerralla onnannu niin lääkäri tuumas et "selvä, paita päälle ja ulos sitten" . tolla lausunnalla ja lääkärin käytöksellä ei ainakaan lääkärikammoa poisteta.... peräjälkeen kunnallisella puolella huonoja kokemuksia lääkäreistä ja toimenpiteistä. huono mieli jäi, muttei voi mitään.Miksi jotkut lääkärit voi olla noin töykeitä...?ei ihmiset ole mitään koneita.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Oulaisten vaalit, hyvä alku mutta lisää toimenpiteitä tarvitaan.

Hallituksen toimet rikollisuutta vastaan alkavat tuottaa tulosta. Puolueväriin katsomatta demokratian valtaa ja perustus
      Oulainen
      6
      4215
    2. Olet minua

vanhempi, mutta se ei vaikuta tunteisiini. Tunnen enemmän kuin ystävyyttä. Olo on avuton. Ikävöin koko ajan. Yhtäkkiä va
      Ikävä
      115
      2546
    3. Jos tapaisimme uudelleen?

niin luuletko että mikään muuttuisi vai toistuuko meidän historia? Ehkä vähän eri tavalla mutta samoin tuloksin J
      Ikävä
      68
      1078
    4. Mies pyysi rahaa

Jälkikäteen kun tarjosi kyydin yhteisestä harrastuksesta kotiini. Mitä vi**... Ei ihastunut mies noin toimi?
      Ikävä
      208
      1011
    5. Mitä piirteitä rakastat

Eniten kaivatussasi?
      Ikävä
      39
      952
    6. Mites nyt suu pannaan

Kitkiöjoki ja Järvinen solmivat Attendon/Terveystalon kanssa sopimuksen, jonka mukaan sopimuksen irtisanomisoikeus on va
      Sysmä
      38
      911
    7. Hän on niin

Hyvännäköinen. Vaikea vastustaa
      Ikävä
      47
      884
    8. 36
      846
    9. Taas Lieksassa tyritty

Suomalaisten kansallismaisemaa juntit pilaamassa. Nuori tyttö kaupunginjohtajana ei ole sen viisaampi. *S-ryhmän hanke
      Lieksa
      120
      836
    10. Nähdäänkö ensi viikolla

paikassa joka alkaa samalla kirjaimella kuin etunimesi? Ikävä on sinua. Fyysistä läsnäoloasi.
      Ikävä
      35
      802
    Aihe