Heipä hei, täällä panikoiva kauhufriikki. Usein tällä palstalla kysytään, mitä kauhuleffoja kannattaisi katsoa, ja lista on aina sama... muutama Stephen Kingin pläjäys, Manaaja, Psyko, Ring, muutama vanha ja mädäntymisellä mässäilevä zombie-leffa, pla pla pla.
Tässäkö on kaikki? Todellako? No voi helvetti. Haluan kauhua! Mielellään sellaista, jota ei ole nähty tuhatta kertaa. En pelkää verta, vaikken sitä erityisesti kaipaakaan, mutta useimpien zombieleffojen kohdalla se litsislätsis-lahoan-pystyyn-meininki lähinnä naurattaa. The Others on hyvä, mutta vähän hyytävämpikin saisi olla, ei niin filosofinen... toisaalta joskus perjantaihin sopii ihan puhtaat säikyttelyelokuvat, mutta jos ne pilataan kummitusnaamoilla kuten Boogeyman tai säälittävillä nussitaan/juostaa mörköä karkuun -juonilla, niin voi itku. Yliluonnollinen kiinnostaa, mutta harvoin niissä osataan säilyttää mystisyys, kaikki pitää pilata koomisilla tehosteilla. (Mystisyys ei ole sama asia kuin juonen epäloogisuus ja ontuvuus.)
What to do? Mitä minä voin katsoa? Pahoittelen, on helpompaa kertoa mitä EI halua nähdä ja mikä on leffassa huono, kuin selittää mitä taas etsii =)
Kauhu loppuu kesken?
28
2732
Vastaukset
- tity
Entity
- apuva papuva
Kiitoksia vinkistä, mutta sekin on nähty =)
- mza
Tsekkaa ainakin Phantasm. sekä tietenkin aina loistavat italokauhut, kuten Dario Argenton Suspiria tai Lucio Fulcin The Beyond. Argenton Tenebre ja Phenomena on myös ihan OK leffoja.
- apuva papuva
Tässä oli uusiakin, kiitän ja kirjoitan muistiin!
- mza
Tuli mieleen että itsellä on ihan samanlainen tilanne. Uusia leffoja pitäisi löytää ja kaikki tyrkyttää jotain SawRingKaunaProjecteja. Niistä on mielestäni kauhu kaukana, mutta minkäs teet :/
- apuva papuva
Vaikka kauhumpaakin kauhua on olemassa, myös mainitsemasi elokuvat on tullut katsottua. Saw oli mielestäni jopa hyvä, Ringin katsoi ajanvietteeksi (ei edes viihteeksi) ja Kaunan pelkkää uteliaisuutta, kun kavereilla oli leffasta niin jakautuneet mielipiteet.
Kyllä tuon tyylin elokuvillakin saa iltansa täytettyä, mutta kun ne kaikki on katsottu... leffavuokraamon hyllyssä on vain tuttuja kansia =( - kauhuelokuvia
apuva papuva kirjoitti:
Vaikka kauhumpaakin kauhua on olemassa, myös mainitsemasi elokuvat on tullut katsottua. Saw oli mielestäni jopa hyvä, Ringin katsoi ajanvietteeksi (ei edes viihteeksi) ja Kaunan pelkkää uteliaisuutta, kun kavereilla oli leffasta niin jakautuneet mielipiteet.
Kyllä tuon tyylin elokuvillakin saa iltansa täytettyä, mutta kun ne kaikki on katsottu... leffavuokraamon hyllyssä on vain tuttuja kansia =(Mikäli pidit SAW -elokuvasta, niin et luultavasti pety seuraaviin:
CREEP
MADHOUSE
HAUTE TENSION
PURPPURAVIRRAT 2 - Ilmeskirjan Enkelit (sekavahko tarina, mutta hienoja toimintakohtauksia) - sss
kauhuelokuvia kirjoitti:
Mikäli pidit SAW -elokuvasta, niin et luultavasti pety seuraaviin:
CREEP
MADHOUSE
HAUTE TENSION
PURPPURAVIRRAT 2 - Ilmeskirjan Enkelit (sekavahko tarina, mutta hienoja toimintakohtauksia)Darkness falls
Loukussa(en muista nimeä,mutta tämä
uusi leffa jossa 4-5 naista eksyy luolastoon)
Dark Water - apuva papuva
kauhuelokuvia kirjoitti:
CREEP
MADHOUSE
HAUTE TENSION
PURPPURAVIRRAT 2 - Ilmeskirjan Enkelit (sekavahko tarina, mutta hienoja toimintakohtauksia)Puolet nähty, puolet nappasin muistilistalleni, kiitoksia jälleen!
- fidzic
kauhuelokuvia kirjoitti:
CREEP
MADHOUSE
HAUTE TENSION
PURPPURAVIRRAT 2 - Ilmeskirjan Enkelit (sekavahko tarina, mutta hienoja toimintakohtauksia)Black Christmas 1974
Superstition 1982
The Brood 1979
..jos nämä ei uppoa, niin turha sun on enää katsoa "kauhua". jätä se sitten meille genrestä oikeasti kiinnostuneille. - apuva papuva
fidzic kirjoitti:
Black Christmas 1974
Superstition 1982
The Brood 1979
..jos nämä ei uppoa, niin turha sun on enää katsoa "kauhua". jätä se sitten meille genrestä oikeasti kiinnostuneille.Paha kommentoida, kun ei kyseisiä leffoja ole vielä nähnyt, mutta hieman rajautuneelta ajatuksesi vaikuttaa =) Kyllä kauhusta voi pitää pitämällä vain tietyn tyylisestä. Usein tällaisen juniorin silmään 70-luvun elokuvat vaikuttavat usein kömpelöiltä, ja loistavasta juonesta ja hyvästä toteutuksesta huolimatta elokuvan ikä voi tehdä pilata tunnelman.
- leffa-fani
kauhu leffat todellakin on loppumassa oon kauhufriikki itekki joten mitä sit alkaa kattoo ku kauhu leffat loppuu ???? no onneks on tulos viel pari kauhuelokuvaa jotka voi kattoo esim creep (k-18) ja Emily Rosen Riivaaja (kulkee myös nimellä Emily Rosen painajainen (k-15)
- apuva papuva
Toivoa on vielä =) Emily Rosen kävin katsomassa jo elokuvissa, mutta nyt sitten tuota Creepiä metsästämään/odottelemaan!
- leffa-fani
apuva papuva kirjoitti:
Toivoa on vielä =) Emily Rosen kävin katsomassa jo elokuvissa, mutta nyt sitten tuota Creepiä metsästämään/odottelemaan!
.....???
- apuva papuva
leffa-fani kirjoitti:
.....???
En mielellään arvioi elokuvia, joista minulla on ollut suuret ennakko-odotukset =) Mutta kun kerran pyydetään.
Minusta elokuva oli ihan jees. Välillä se oikeussalipelleily menetti uskottavuuttaan, mutta eihän tuossa täysin uskottavat asiat olleetkaan käsiteltävänä.
Kyllä minä pari kertaa säpsähdin, ja sitä tuolta elokuvalta tällä kertaa hainkin. Leffakokemuksena hyvä, mutta jos etsii pohtivaa ja selittävää elokuvaa, niin syvällisempiäkin varmaan löytyy. Jotenkin Emilyn oireet ja epätoivo kuitenkin osuivat minuun.
Jos aiot sen katsoa, niin voisitko vielä laskea minulle montako erilaista talvitakkia se asianajajanainen omistaa, itse sekosin laskuissa? =)
- leffa-fani
oon huomannu et kauhu alkaa loppumaan ja ku mä oon viel tälläinen kauhufriikki. onneksi on vielä pari elokuvaa kattomatta mm.Emily rosen riivaaja/painajainen(kulkee molemmilla nimillä) ja sit creep.
..tykkään ainakin cormanin tuotannosta ja vincent pricen leffoista.. hammerin tuotantoo ja niin edelleen.. mun mielestä niissä on tunnelmaa mitä nykyisissä ei oo....
- choon!
kato Event Horizont
Oikeaa, oikeaa kauhua haet... Mitähän noita sitten suosittelisi? Zombieleffoista George A. Romeron elokuvat ovat ihan ok, niissä ei verellä niin paljoa mässäillä, ainakaan alkuajan tuottannossa. Sitten vaikkapa tuoreammista Saw. Japanin tuotannosta Dark Water, Koreasta The Eye. Yksi mielenkiintoinen, pikemmin mysteeritarina on korealainen Spider Forest. Näistä uudemmista olen käynyt katsomassa Emily Rosen manauksen ja se ei ehkä luokitu kauhugenreen välttämättä, mutta on siinä kohtansa. Sen lisäksi, että pistää miettimään, mitä se yliluonnollinen todellisuudessa on.
Mitähän näitä vielä voisi olla. Ju-on on japanilainen leffa, jonka pohjalta tehtiin The Grudge. Scifipuolelta löytyy joitain ihan näppäriä sivalluksia, mutta ne eivät aina putoa varsinaisesti kauhugenreen. Yksi, joka tulee mieleeni on Vin Dieselin tähdittämä Pitch Black. Onhan noita muitakin, mutta tuossa operoidaan vähän erilaisilla asioilla kuin yleensä. Alienit on jo todennäköisesti moneen kertaan nähty, eikä ykkös- ja kakkososan jälkeen ole jaksanut pelätä.
Vanhemmasta tuotannosta tietysti löytyy aika paljon klassikkoja, jotka eivät ehkä nykykauhun ystävillä niin kummoisesti kolahda. Ehkä nämä voidaankin liittää jollain tavalla ns. pop-kauhuun. Tobe Hooperin leffoista: Texasin moottorisahamurhaaja, Salem's Lot ja Poltergeist. Tai Wes Cravenin elokuvia: The Last House on the Left, The Hills Have Eyes, Painajainen Elm Streetillä, Chiller ja Shocker. John Carpenterin elokuvia: Halloween, Usva (The Fog, joka hiljattain uudelleenfilmatisoitiin) ja Christine.
Omaa tekijäkaartiaan on sitten myös eurooppalaisilla tekijöillä. Jos en nyt listaa aivan kaikkea, vaan ehkä sen, jonka tuotantoon on ihan hyvä kauhufriikkien tutustua, jos ei vielä ole ehtinyt tutustua: Dario Argento. Helpoiten löydettävissä saattavat olla sellaiset elokuvat kuin Suspiria, Inferno, Tenebre ja Phenomena.
Sitten on nostettava vielä omaksi luvukseen Stephen Kingin rinnalle se ehkä vielä syvemmälle lihallisen, makaaberin kauhun syövereihin sukeltava kirjailija, mutta myös ohjaaja: Clive Barker. Hänen tuotannostaan löytyvät Hellraiserit, mutta lisäksi Yön kansa ja Lord of Illusions.
Eiköhän noista nyt jo jotain saattaisi irrota...- apuva papuva
Puolet mainitsemistasi on nähty, mutta toisesta puolesta saa jo komean listan, mitä lähden hakemaan.
Kiitos ja kumarrus!
- Soozy
Suosittelisin kauhuelokuvaa May, mikäli haluat nähdä jotain tavanomaisesta kauhuelokuvasta poikkeavaa. Todella loistava elokuva mielestäni.. Outo ja karmiva, mutta myös koskettava. Ehdottomasti katsomisen arvoinen leffa.
- minä*
Shallow ground
http://www.horrorview.com/Shallow Ground.htm
Minusta oli hyvä ja leffa päättyi siten, että jatkoakin vissiin piisaa!? - Eulalia
Minusta tämä oli ihan ehtoisa pala. Jos siis ei veri töki.
- Eulalia
Audition.
Mutta ehkäpä noi molemmat on jo tuttuja hevijuuserille.
- animagus
Vähän outo, puolittain satumainen, osittain fantasiaa. Hyvä leffa.
- apuva papuva
Kiitokset kaikille jotka Creepiä suosittelivat, nyt se on katsottu. Toimiva kokonaisuus muutamaa pikkuvikaa lukuun ottamatta. Tykkäsin.
Tack tack. - päivänsäde
Enpä keksi noihin listoihin montaa lisättävää.Itse katsoin elokuvan Yksi puhelu tullut, kolme päivää kuolemaan. Pelkäsin todella paljon. Olihan siinä paikoin ennalta arvattavuutta, mutta ei se minua häirinnyt. Tykkäsin, sillä en pidä säikyttelystä, vaan pelosta.
- Pikkusilmä
Itse tykkään kauhutrilleristä My litte eye, joka kyllä jakaa mielipiteitä. Ahdistava.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Miikka Pentikäinen, 28, on kuollut
– Classicin liigaottelu siirtyi Lahtelaisen LASBin ja Classicin oli määrä kohdata keskiviikkona. https://www.aamulehti36339274Särkynyt sydän
Teit sitten selväksi ettet ole kiinnostunut. Kiitos siitä! Nyt on turha enää yrittää mitään, lähestyä tai edes jutella s1057698Täytyy sanoa että on tämä aika mielenkiintoinen tilanne..
Ihan en osaa vielä yhdistellä palasia, toisaalta tarvitseeko edes. Et vaan taida pystyä kokonaan päästämään irti, ja jos315720Jos haluat tietää miksi tykkään sinusta
Niin siksi, koska sinusta huokuu sellaista lempeyttä ja seesteisyyttä ja olet lisäksi komea ilmestys. Jotenkin olet myös214238Paskakaivo Kuhmo
Moniko teki uuden saostuskaivon, joka erittelee paskan ja nesteet imeytyskenttineen maassa taloissa. Kaikkien talojen pi603594Oho! Dannyn, 82, seuralainen Helmi Loukasmäki, 23, paljastavissa kuvissa - Yksi sana kertoo kaiken!
Mediassa on kerrottu, että Danny ja Helmi ovat muuttaneet uuteen kotiin Raumalle. Nyt Loukasmäki on jakanut omalla Insta523367Uskotko yliluonnolliseen?
Mitä jos tämä ns. kaivattusi on loitsunut sinut? Olettekos sitä ajatelleet, niinpä. Ette todellakaan. :D702824- 262572
Mitä kuuluu?
Toivottavasti sulla oli hyvä päivä tänään. Täällä on taas ollut niin negatiivista juttua. Oli pakko tulla sanomaan sinul182301En suuttunut missään vaiheessa
Oon vaan herkkä ja tuskastunut. Mies se ei ole henkilökohtaista sinulle. Ei mitenkään päin. Sinä herkkänä vaan satut näk122174