Hei
Voisitteko kertoa mitkä ovat ne kokeet, jotka pyydän ottamaan, kun haluan tutkituttaa itsestäni homevasta-aineet. Pakko mennä yksityiselle ne otattamaan, kun työterveyslääkäri nauroi päin naamaa kun niitä pyysin. Työpaikalla katto homeessa ja sisäilma haisee viemärille. Kysymys on betonisesta tasakattobunkkerista, joka rakennettu joskus 70-luvun puolivälin jälkeen. Oireina muistihäiriöt, väsymys, ihottuma, päänsärky jne..
Haluaisin olla varma, että oikeat kokeet tulevat otettua, makso mitä makso.
Olisin kiitollinen pikaisesta vastauksesta.
Homevasta-aineet?
25
15213
Vastaukset
- zivago
shoppailla noin vaan. Sun alkuperäinen lääkäri tiesi mistä puhua. Relaa!
Homevasta-aineet ovat loputon suo ja vain puutteellista informaatiota antava.
Vois kai Kela panna nuo vasta-aineet pois korvattavien listalta.
oikeita kokeita: pvk, b-eos, crp,la, n-eos.Thx-nso-rtg.
Ja siinä se.- Drifter
tosissasi vai heitätkö huulta????
Se alkuperäinen "lääkäri" ei ollut lääkäri, jos suhtautui noin potilaan esittämään oirekuvaan.
Oletko samalla linjoilla tämän "lääkärin" kanssa? - hilkkaliisa
Tohtori Zivago !
Älä anna vääriä neuvoja homesairaille. Taidatkin olla työterveyslääkäri tai Risto. Älä kuule täällä enää ristottele !
Minultakaan ei otettu työterveysasemalla OIKEITA KOKEITA ja otatin ne itse. - Homeherkkä
Mitä tulee mainitsemiisi tutkimuksiin homeallergikkojen kohdalla, KELA:lla olisi lääketieteelliset perusteet kieltäytyä korvaamasta mainitsemisia tutkimuksia aina lääkärinpalkkiota myöten. KELAN:n ei myöskään pitäisi korvata tämänkaltaisissa tapauksissa oireeseen kohdistuvaa lääkitystä.
Ja ainakin siinä vaiheessa kun työntekijän kohdalla homeallergia todetaan ammattitaudiksi, niin KELA:n pitäisi suorittaa takaisinperintä maksamistaan korvauksista (koskien myös KELA;n korvaamaa työterveyshuoltoa) kohdistuen lääkäriin/lääkäreihin, joka edesauttoivat sairastumista hömppätutkimuksillaan.
Ja siinä se.
- hilkkaliisa
Voit mennä yskityislääkärille. Mene mieluummin keuhkosairauksien ja allergologian erikoislääkärille tai infektiolääkäriin. Minunkaan työterveyslääkärini ei ottanut oikeita kokeita ja minua tutkittiin hirveästi "asian vierestä".
Otatin itsestäni vesivahinko- (kosteusvaurio)paneeli 6 ja 7 /toimistotiloissa altistuvat. IgE paneeleista näkyy allergiat ja IgG paneeleista näkyy altistumiset. Otata molemmat.
Yritä saada Työsuojelupiirin kautta työpaikkasi katosta näytteetä. Työpaikkasi ei ilmeise otata näytteitä. Ota yhteys lähimpään Työsuojeupiiriin.
Yksityisillä laboratorioilla on kaavakkeet näille tutkimuksille. Kun menin otattamaan näitä tutkimuksia, eivät "he" tienneet laboratoriossa "mitään", mutta yhtäkkiä he löysivätkin valmiita kaavakkeita.
Tutkimukset lähetetään laboratoriosta sellaiseen osoitteeseen kuin:
Kuopion aluetyöterveyslaitos
TYÖTERVEYSLAITOS
Ympäristömikrobiologian laboratorio
PL 93
70701 Kuopio
(puh. 017-201211)
Ikävä kyllä työterveyslääkärit monessakaan paikassa eivät tutki (enää) näitä.
Voimia sinulle.
Ilmoita tänne Suomi24 palstalle miten sinulle käy !- kokemus
Ei ne verikokeetkaan aina välttämättä todista mitään. Itselle nuo tutkimukset on tehty, tuloksissa ei näkynyt mitään poikkeavaa vaikka altistusta takuulla on ollut runsaasti.
Tästähän oli mm. Tuula P ja muitakin puhumassa viime seminaarissa Dipolissa. Siinä on yksi syy miksei lääkärit välttämättä innostu asiasta. - oireet on
kokemus kirjoitti:
Ei ne verikokeetkaan aina välttämättä todista mitään. Itselle nuo tutkimukset on tehty, tuloksissa ei näkynyt mitään poikkeavaa vaikka altistusta takuulla on ollut runsaasti.
Tästähän oli mm. Tuula P ja muitakin puhumassa viime seminaarissa Dipolissa. Siinä on yksi syy miksei lääkärit välttämättä innostu asiasta.sama juttu minulla,vasta-aineet aivan mitättömän niukat ja kuiteskii kaikki mahdolliset oireet!
..ja toisaalta,vaikka tietäisit vasta-ainekuviosi,eipä se paljoa auta! mitä sitten???
oireet tulee kun altistut,kaikkia tilanteita ei voi välttää.siinä se on tilanne sellaisenaan,Kelakin suhtautuu vähätellen ja kierrellen,syytä haetaan muualta - nisuiisu
kokemus kirjoitti:
Tästähän oli mm. Tuula P ja muitakin puhumassa viime seminaarissa Dipolissa. Siinä on yksi syy miksei lääkärit välttämättä innostu asiasta.KERTAUS: Allergisen alveoliitin synnyssä on kaksi mekanismia: 1) IgG-välitteinen ja
2) VIIVÄSTYNYT SOLUVÄLITTEINEN:
Viivästyneen yliherkkyysreaktion aiheuttavat
herkistyneet T-lymfosyytit. Antigeenit saavat aikaan T-soluissa lymfokiinien erittymisen. Lymfokiinit puolestaan aiheuttavat tyypilliset soluvälitteisen yliherkkyysreaktion kudos-
muutokset, kuten makrofagien kerääntymisen ja polymorfonukleaaristen leukosyyttien kemotaktisen siirtymisen reaktiopaikalle.
VASTA-AINEET EIVÄT OSALLISTU TÄHÄN REAKTIOON!
Tämä mekanismi on juuri se, joka aiheuttaa ennen pitkää altistuneessa keuhkoputken tulehduksen/ahtauman! Juuri tätä vaihetta eräät keuhkolääkärit ja TTL odottavat ja sanovat, että onpa hienoa, että syy sairauteenne löytyi ja että se on ASTMA.
Se ei siis ole astma, vaan se on allergisen alveoliitin toinen vaihe. Ensimmäinen vaihe on tämä varsinainen keuhkorakkulatulehdus.
Siis on olemassa myös ei-IgG-välitteistä alveoliittia. Kyllä kaikilla ihmisillä muodostuu vereen näitä immunokomplekseja, jossa on tietysti mukana IgG-vasta-aineet. Miltei kaikkien ihmisten immuunipuolustusjärjestelmä pystyy kuitenkin poistamaan nämä kompleksiyhdisteet verenkierrosta.
LISÄÄ KERTAUSTA: Astman, erikoisesti ulkoisen allergeenin aiheuttaman astman (tästä on juuri kyse, kun puhutaan ammattitaudista), yksi keskeinen patogeneettinen osa on immunoglobuliini E (IgE).
Tällöin tämä elimistöön tunkeutunut hiukkanen on tarttunut KEUHKOPUTKEN limakalvolle. Kosteuvauriomikrobien hiukkasten koko on alle 5 mikrometriä, joten ne eivät aiheuta ASTMAA! Astmaa aiheuttavat vain sellaiset hiukkaset joiden halkaisija on 5-10 mikrometriä!
Se, että ammattitautitilastoihin alkoi ilmaantumaan homeitten aiheuttamaa astmaa vuodesta 1995 eteenpäin johtuu TTL:n antamista vääristä astma-diagnooseista.
Minun mielestäni olisi syytä ottaa käyttöön uusi termi, joka liittyy tähän allergiseen alveoliittiin liittyvään keuhkoputken ahtaumaan.
Minusta hyvä ilmaisu tälle asialle olisi:
ALVEOLIITTII-ASTMA.
Ammatti-astmaan kuluu siis aina IgE-vasta-aineiden muodostuminen. SANON TAAS KERRAN: Se ei ole meidän sairautemme!
Hometerveisin
Pekka Nikkola - tulkintavaikeuksia
0304741 on uusi numero Kuopion työterveyslaitokselle.
- homeastma
Homepaneli otetaan verikokeella. Kohdallani se tapahtui työterveyslääkärin määräämänä. Ja se lähetettiin vuonna 1996 Kuopion työterveyshuoltoon joka oli erikoistunut tällaiseen.
Vastaukset tulivat aikanaan: Kun on vähäinen altistus jollekin homeelle on yksi merkki, kohtalaisesta plussaa japaljosta plussaa.Tutkivat useet homeet samaan aikaan.
Mutta on myös ihmisiä joilla tätä on veressä ja näkyy homepaneelissa, kuitenkin he tuntevat itsensä terveiksi.
Jostain kumman syystä tupakoitsijat kestävät homeetkin hyvin. Ajattelen että ovat tervanneet itse keuhkorakkulansa ja sehän on kuin tervattu vene silloin. Ei pääse edes homeet sinne keuhkorakkulaan. Sillä sinne ne itiöt menevät pienuutensa vuoksi ja kasvattavat sellaisen limaklöntin keuhkorakkulan päälle. Ja kas happi ei kuljekaan verenkiertoon saakka.Kasvot ovat sinipunaisethappivajauksesta. Ihminen saa ns homepölykeuhkon? Astman? Tästäkin on mahdollisuus toipua jollakin tavalla kun altistus loppuu. Mutta soluilla on muisti (erikoislääkärin sanonta)ja ne reagoivat heti jos ollaan tekemisissä uudelleen homeen kanssa. On siis tapahtunut altistus homeille.
Kun on kerran sairastunut, niin on sairastunut. Muutos keuhkoissa on pysyvää!!!!- hilkkaliisa
Kaikki oireilu ja sairastaminen kosteusvauriotiloissa (homeet, hiivat, bakteerit, varastopunkit) ei perustu edes allergiaan. Vain alle 5 % homesairailla löydetään homeallergiaa. Itse olen yksi tuollainen harvinaisuus.
Oireilua ja sairastumista aiheuttaa myös kosteusvauriomikrobien aineenvaihduntatuotteet. Kosteusvauriomikrobit tekevät itselleen tilaa tuottamalla toisille mikrobeille myrkyllisiä aineenvaihduntatuotteita, joille ne eivät itse reagoi. Tuon hirvittävän "taistelun" tuotokset sitten aiheuttavat meille ihmisille myös oireilua ja sairastumisia.
Siis todellakin kaikkien oireisiin ja sairastumisiin ei löydy verikokeilla "syytä".
Silti voi tulla vaikka vaikea alveoliitti, josta Pekka Nikkola on täällä ehkä eniten kirjoitellutkin.
Lue noita nisuiisun kirjoituksia.
Selaa tätä palstaa ja täällä on useita kertoja jo kirjoiteltu oireista, sairauksista, tutkimuksista.
Toivottavasti saat asiallisen lääkärin ja asianmukaiset tutkimukset ja pääset homeettomaan työpaikkaan, ennenkuin menetät työkykysi ja terveytesi pysyvästi (siis koko jutun aloittajalle tämä teksti). - Homeherkkä
hilkkaliisa kirjoitti:
Kaikki oireilu ja sairastaminen kosteusvauriotiloissa (homeet, hiivat, bakteerit, varastopunkit) ei perustu edes allergiaan. Vain alle 5 % homesairailla löydetään homeallergiaa. Itse olen yksi tuollainen harvinaisuus.
Oireilua ja sairastumista aiheuttaa myös kosteusvauriomikrobien aineenvaihduntatuotteet. Kosteusvauriomikrobit tekevät itselleen tilaa tuottamalla toisille mikrobeille myrkyllisiä aineenvaihduntatuotteita, joille ne eivät itse reagoi. Tuon hirvittävän "taistelun" tuotokset sitten aiheuttavat meille ihmisille myös oireilua ja sairastumisia.
Siis todellakin kaikkien oireisiin ja sairastumisiin ei löydy verikokeilla "syytä".
Silti voi tulla vaikka vaikea alveoliitti, josta Pekka Nikkola on täällä ehkä eniten kirjoitellutkin.
Lue noita nisuiisun kirjoituksia.
Selaa tätä palstaa ja täällä on useita kertoja jo kirjoiteltu oireista, sairauksista, tutkimuksista.
Toivottavasti saat asiallisen lääkärin ja asianmukaiset tutkimukset ja pääset homeettomaan työpaikkaan, ennenkuin menetät työkykysi ja terveytesi pysyvästi (siis koko jutun aloittajalle tämä teksti).Kerroit, että vain alle viidellä prosentilla on homeallergia ja olet itse homeallergikko.
Lääkärikuntamme on kanssasi samaa mieltä, että vain IgE-välitteinen reaktiotyyppi luokitellaan allergiaan.
Eli testattuna prick testein: iho reagoi allergeenille ja verestä saattaa löytyä mainitulle allergeenille myös IgE-vasta-aineita.
Kun olet läpikäynyt ammattitautilain mukaisen tutkimusputken niin mille homeille ihosi reagoi prick-testissä ja mille homelajeille löydettiin verestäsi IgE vasta-aineita? - hilkkaliisa
Homeherkkä kirjoitti:
Kerroit, että vain alle viidellä prosentilla on homeallergia ja olet itse homeallergikko.
Lääkärikuntamme on kanssasi samaa mieltä, että vain IgE-välitteinen reaktiotyyppi luokitellaan allergiaan.
Eli testattuna prick testein: iho reagoi allergeenille ja verestä saattaa löytyä mainitulle allergeenille myös IgE-vasta-aineita.
Kun olet läpikäynyt ammattitautilain mukaisen tutkimusputken niin mille homeille ihosi reagoi prick-testissä ja mille homelajeille löydettiin verestäsi IgE vasta-aineita?Ei home, vaan kosteusvauriobakteeri, joka tunnetaan "sädesieni" eli aktinobakteeri nimellä.
Ihokokeissa ei näkynyt muuta kuin yksi varastopunkki, maapähkinä, musta väiaine, koboltti.
Reagoin TTL:n altistuksissa (-32 %) Cladosporium Cladosopioides homeelle, vaikka en ole sille allerginen testien mukaan. Sairastuin jo ensiapua vaatineelle, kuumeelle, voimakkaalle äänenmenetykselle, pefin laskulle ja yskimiselle, uloshengityksen vinkumiselle ja sisäänhengityksen pihisemiselle jo Aspergillus Fumigatus homeuutteesta. Siitä huolimatta minut altistettiin vielä Cladosporiumille. Toipuminen kahdella antibioottikuurilla ja noin 6 viikon kortisonikuurilla kesti noin kaksi kuukautta. Nivelkivut jäivät pysyviksi. Niitä ei ennen altistuksia ollut. Olen vain entistäkin yliherkempi "vähän kaikelle" nykyisin. - nisuiisu
hilkkaliisa kirjoitti:
Ei home, vaan kosteusvauriobakteeri, joka tunnetaan "sädesieni" eli aktinobakteeri nimellä.
Ihokokeissa ei näkynyt muuta kuin yksi varastopunkki, maapähkinä, musta väiaine, koboltti.
Reagoin TTL:n altistuksissa (-32 %) Cladosporium Cladosopioides homeelle, vaikka en ole sille allerginen testien mukaan. Sairastuin jo ensiapua vaatineelle, kuumeelle, voimakkaalle äänenmenetykselle, pefin laskulle ja yskimiselle, uloshengityksen vinkumiselle ja sisäänhengityksen pihisemiselle jo Aspergillus Fumigatus homeuutteesta. Siitä huolimatta minut altistettiin vielä Cladosporiumille. Toipuminen kahdella antibioottikuurilla ja noin 6 viikon kortisonikuurilla kesti noin kaksi kuukautta. Nivelkivut jäivät pysyviksi. Niitä ei ennen altistuksia ollut. Olen vain entistäkin yliherkempi "vähän kaikelle" nykyisin.Hilkkaliisa on allerginen alveoliitti, joka on hyvin vakava sairaus!
Niin kuin olet huomannut, että alveoliittiin kuuluu myös viivästynyt soluvälitteinen (vasta-aineet eivät osallistu tähän) tulehdus, joka alkaa keuhkorakkuloista (koska kosteusvauriomikrobien itiöt päätyvät sinne, muistat kai vielä koonkin: alle 5 mikrometriä). Kun altistus vain jatkuu ja jatkuu, niin tämä soluvälitteinen tulehdus leviää myös keuhkoputkeen ja aiheuttaa siellä ahtauman. Sinulla oli tälläinen tilanne päällä, kun TTL teki Sinulle altistuskokeet.
Tälläisestä tilanteesta kannattaa käyttää termiä:
alveoliitti-astma erotukseksi varsinaisesta ammatti-astmasta.
Minullekin tuli tämä alveoliitti-astma, mutta vasta miltei kahden vuoden kuluttua altistuskokeista. Jos minulle olisi nyt tehty altistuskokeet mille tahansa homeuutteelle, niin myös minun puhallustehoni olisi laskenut ja minulla olisi todettu TTL:n toimesta homeastma. Tämä on juuri se tilanne, jota TTL odottaa. He haluavat vain löytää astmaa, koska allerginen alveoliitti on huomattavasti vakavampi sairaus kuin astma. TTL myös tietää, että alveoliittiin liittyy ennen pitkää nämä astmaattiset oireet. Kyllä kai Sinä huomasit TTL:lla, että he eivät tutki mitään muuta kuin astmaa!
Vaikka Sinulla on verestä löydetty kosteusvauriomikrobille ominaista IgE-vasta-ainetta, niin se ei merkitse sitä, että olet sairastunut IgE-välitteiseen alllergiaan. Sinun sairautesi on ALLERGINEN ALVEOLIITTI, vaikka kuka tahansa sanoisi toista. Olen huomannut, että olet kehunut erästä keuhkolääkäriä. Kyllä hänen olisi pitänyt kertoa Sinulle rehellisesti, että ei Sinulla mitään aitoa astmaa ole, vaan sairautesi on ehdottomasti kosteusvauriomikrobien aiheuttama allerginen alveoliitti. Tämä sen vuoksi, koska ainoa virallisesti diagnosoitu kosteusvauriomikrobien aiheuttama sairaus on homepölykeuhko eli keuhkorakkulatulehdus eli allerginen alveoliitti. Muistanet kai mitä allergologi Antti Koivikko on sanonut Suomen lääkärilehdessä: "Kosteusvauriomikrobit eivät aiheuta IgE-välitteistä allergiaa eli ammatti-astmaa!" Nämä asiat on kirjoitettu myös kaikkiin alan oppikirjoihin. Valitettavasti vain minulla kesti 3,5 vuotta ymmärtää tämä asia. Voi hyvä luoja kuinka yksinkertainen tämä asia oli!
Kannattaa myös muistaa, että kun lopulta meidän kaikkien immuunipuolustusjärjestelmä pettää (puhun nyt kosteusvauriomikrobeista sairastuneista), meihin iskee kaikki mahdolliset taudit ja tulemme miltei kaikille elimistöllemme vieraille proteiineille allergisiksi. Minä seurasin erittäin läheltä, kun tuttuni kävi nämä kaikki vaiheet läpi! Niin kuin muistanet: HÄN KUOLI!
MIKÄ ON ALLERGIA:
Kun immuunireaktio ei ole elimistön kannalta hyödyllinen vaan joko liian voimakas tai siitä aiheutuu kudosvaurioita, puhutaan ALLERGIASTA.
Näitä immuuni reaktioita on neljää päätyyppiä: tyyppi III-immunokompleksivälitteinen ja tyyppi IV-soluvälitteinen immuunireaktio (jätin tarkoituksella pois kaksi ensimmäistä, koska ne eivät kuulu lainkaan siihen sairauteen, jota kosteusvauriomikrobit aiheuttavat). Nämä kaksi liittyvät siis allergiseen alveoliittiin. Nämä haitalliset reaktiot tapahtuvat joko verenkierrossa (IgG muodostaa kompleksin homeitiön kanssa)tai keuhkorakkuloissa (josta reaktiot leviävät keuhkoputkeen). Tämä jäkimmäinen on IV-tyypin reaktio ja johon ei vasta-aineet osallistu lainkaan.
Hometerveisin
Pekka Nikkola - Homeherkkä
Mainitsit, että jostain kumman syystä tupakoitsijat kestävät homeetkin hyvin.
Olen itse tupakoitsija ja siitä huolimatta sairastuin allergiseen alveoliittiin.
Sanotaan kuitenkin, että tupakointi estää IgG vasta-ainemuodostusta, joka tieto näyttää pitävän paikkansa.
Tuosta limaklöntistä keuhkorakkulan päällä en tiedä.
Sanoisin, että minulla riittävän suuren homemällin laukaisema keuhkotulehdus yltää niin piehiin keuhkotiehyhin kuin aina pieniin keuhkorakkuloihin asti, joka ilmenee jo muutaman kymmenen metrin kävelyssä voimakkaana rasitushengenahdistuksena ja keuhkotihyeiden tulehtuminen ilmenee siten, että en pysty puhaltamaan keuhkojani tyhjäksi ilmasta, tulee "lukko" vastaan.
Tämäntasoiseen tulehdukseen minulla liittyy aina joidenkin nivelten ja jänteiden rasitusliikekipu ilman turvotusta.
Toipuminen niin keuhko kuin nivel-jännetasollakin kestää noin kolmisen kuukautta.
Mitä tulee tulehdusreaktion aiheuttamaan diffuusiokapasiteettiin, 18 kk:ssa nousu on ollut 6 % (lähellä normaaliarvoa) ilman uutta altistusta.
Sanoisin tällä hetkellä näin, että immuunijärjestelmäni ei pysty käsittelemään homeitiöitä pillastumatta, eli reagointini niille on ja pysyy.
Tähän mennessä homealtistuksen aiheuttamat voimakkaat keuhkojen tulehdusreaktiot (3 kpl), joita itse nimitin aikoinani akuutti-emfyseema-reaktioksi emfyseeman oirekuvan perusteella (en tiennyt vielä silloin allergisesta alveoliitista), eivät ole aiheuttaneet pysyviä keuhkovaurioita vaikka se mahdollisuus on ollut ja on aina olemassa.
Ja mikäli niin käy, jatkan keskustelua lääkärin kanssa keuhkoahtaumataudin synnyistä syvistä. - hilkkaliisa
nisuiisu kirjoitti:
Hilkkaliisa on allerginen alveoliitti, joka on hyvin vakava sairaus!
Niin kuin olet huomannut, että alveoliittiin kuuluu myös viivästynyt soluvälitteinen (vasta-aineet eivät osallistu tähän) tulehdus, joka alkaa keuhkorakkuloista (koska kosteusvauriomikrobien itiöt päätyvät sinne, muistat kai vielä koonkin: alle 5 mikrometriä). Kun altistus vain jatkuu ja jatkuu, niin tämä soluvälitteinen tulehdus leviää myös keuhkoputkeen ja aiheuttaa siellä ahtauman. Sinulla oli tälläinen tilanne päällä, kun TTL teki Sinulle altistuskokeet.
Minullekin tuli tämä alveoliitti-astma, mutta vasta miltei kahden vuoden kuluttua altistuskokeista. Jos minulle olisi nyt tehty altistuskokeet mille tahansa homeuutteelle, niin myös minun puhallustehoni olisi laskenut ja minulla olisi todettu TTL:n toimesta homeastma. Tämä on juuri se tilanne, jota TTL odottaa. He haluavat vain löytää astmaa, koska allerginen alveoliitti on huomattavasti vakavampi sairaus kuin astma. TTL myös tietää, että alveoliittiin liittyy ennen pitkää nämä astmaattiset oireet. Kyllä kai Sinä huomasit TTL:lla, että he eivät tutki mitään muuta kuin astmaa!
Vaikka Sinulla on verestä löydetty kosteusvauriomikrobille ominaista IgE-vasta-ainetta, niin se ei merkitse sitä, että olet sairastunut IgE-välitteiseen alllergiaan. Sinun sairautesi on ALLERGINEN ALVEOLIITTI, vaikka kuka tahansa sanoisi toista. Olen huomannut, että olet kehunut erästä keuhkolääkäriä. Kyllä hänen olisi pitänyt kertoa Sinulle rehellisesti, että ei Sinulla mitään aitoa astmaa ole, vaan sairautesi on ehdottomasti kosteusvauriomikrobien aiheuttama allerginen alveoliitti. Tämä sen vuoksi, koska ainoa virallisesti diagnosoitu kosteusvauriomikrobien aiheuttama sairaus on homepölykeuhko eli keuhkorakkulatulehdus eli allerginen alveoliitti. Muistanet kai mitä allergologi Antti Koivikko on sanonut Suomen lääkärilehdessä: "Kosteusvauriomikrobit eivät aiheuta IgE-välitteistä allergiaa eli ammatti-astmaa!" Nämä asiat on kirjoitettu myös kaikkiin alan oppikirjoihin. Valitettavasti vain minulla kesti 3,5 vuotta ymmärtää tämä asia. Voi hyvä luoja kuinka yksinkertainen tämä asia oli!
Kannattaa myös muistaa, että kun lopulta meidän kaikkien immuunipuolustusjärjestelmä pettää (puhun nyt kosteusvauriomikrobeista sairastuneista), meihin iskee kaikki mahdolliset taudit ja tulemme miltei kaikille elimistöllemme vieraille proteiineille allergisiksi. Minä seurasin erittäin läheltä, kun tuttuni kävi nämä kaikki vaiheet läpi! Niin kuin muistanet: HÄN KUOLI!
MIKÄ ON ALLERGIA:
Kun immuunireaktio ei ole elimistön kannalta hyödyllinen vaan joko liian voimakas tai siitä aiheutuu kudosvaurioita, puhutaan ALLERGIASTA.
Näitä immuuni reaktioita on neljää päätyyppiä: tyyppi III-immunokompleksivälitteinen ja tyyppi IV-soluvälitteinen immuunireaktio (jätin tarkoituksella pois kaksi ensimmäistä, koska ne eivät kuulu lainkaan siihen sairauteen, jota kosteusvauriomikrobit aiheuttavat). Nämä kaksi liittyvät siis allergiseen alveoliittiin. Nämä haitalliset reaktiot tapahtuvat joko verenkierrossa (IgG muodostaa kompleksin homeitiön kanssa)tai keuhkorakkuloissa (josta reaktiot leviävät keuhkoputkeen). Tämä jäkimmäinen on IV-tyypin reaktio ja johon ei vasta-aineet osallistu lainkaan.
Hometerveisin
Pekka Nikkola..aiheuttaa nimenomaan allergista alveoliittia.
Muistan lukeneeni jostain (en tietenkään muista lähdettä) että jossain amerikkalaisessa toimistossa oli kaikki työntekijät sairastuneet allergiseen alveoliittiin, kun työpaikan ilmastoinnista löytyi lopulta Streptomyces eli "sädesieni" eli oikeammin aktinobakteeria RUNSAASTI. - Hengitysvaikeus ja kuume
nisuiisu kirjoitti:
Hilkkaliisa on allerginen alveoliitti, joka on hyvin vakava sairaus!
MIKÄ ON ALLERGIA:
Hometerveisin
Pekka NikkolaHei!
Itselläni on oireita vaikka muille jakaa, ja on tutkittu jos jonkinmoista tautia, mitään kummempaa kuitenkaan löytymättä.
Inhottavimpina oireina ovat juuri nyt kuume (jatkunut jo ainakin 2 kk, koko ajan yli 37,5) ja hengenahdistus, sekä kivun tunne rinnassa.
Sydänfilmi ja keuhkokuvat ok. Ei nousua tulehdusarvoissa. Astmakokeissa todettiin lievä sisäänhengitystilavuuden(tms.) lasku, ei parannusta expandereilla.
Pyysin työterveyslääkäriltä lähetettä homevasta-aineiden tutkimukseen, vaan eipä herunut.
Kysyisinkin nyt heti alkuun, että onko
a) mikäli on herkkyyttä tai allergiaa tai altistumista homeille aina tulehdusarvot koholla?
b) jos tulehdusarvo ei koholla, voiko silti kuume olla oireena?
Kiitän jo etukäteen!
Olo on kamala ja siksipä kaikki neuvot/vinkit otetaan kiitollisina vastaan! - yhteys tähän:
Hengitysvaikeus ja kuume kirjoitti:
Hei!
Itselläni on oireita vaikka muille jakaa, ja on tutkittu jos jonkinmoista tautia, mitään kummempaa kuitenkaan löytymättä.
Inhottavimpina oireina ovat juuri nyt kuume (jatkunut jo ainakin 2 kk, koko ajan yli 37,5) ja hengenahdistus, sekä kivun tunne rinnassa.
Sydänfilmi ja keuhkokuvat ok. Ei nousua tulehdusarvoissa. Astmakokeissa todettiin lievä sisäänhengitystilavuuden(tms.) lasku, ei parannusta expandereilla.
Pyysin työterveyslääkäriltä lähetettä homevasta-aineiden tutkimukseen, vaan eipä herunut.
a) mikäli on herkkyyttä tai allergiaa tai altistumista homeille aina tulehdusarvot koholla?
Kiitän jo etukäteen!
Olo on kamala ja siksipä kaikki neuvot/vinkit otetaan kiitollisina vastaan! - minä ja perhe
Hengitysvaikeus ja kuume kirjoitti:
Hei!
Kiitän jo etukäteen!
Olo on kamala ja siksipä kaikki neuvot/vinkit otetaan kiitollisina vastaan!Itselläni on ollut aivan samoja oireita, joista kerroit. Tuo kuumeilu on tuskaista. Lisäksi olen ollut parissa keuhkokuumeessa ja keuhkoputkentulehduksissa, silmätulehduksissa... kummallakin lapsellani edellämainittuja oireita ja varsinkin pienemmällä vuodenikäisellä helvetillinen sairausvuosi takanaan. Kolmetoista korvatulehdusta kaiken muun lisäksi ja allergisoitunut kaikille mahdollisille antibiooteille.
Kun lähtee selvittämään mahdollista homealtistumista, ei muuta kohtaakaan kuin vastarintaa. Asuntomme yleinen kosteusprosentti pari pykälää asumiskiellon alle(70%). Tutkimuksia vaikea saada vuokra-asuntoon. Lisäksi pitää odottaa talvea, jotta tutkimukset alkaisivat. Kun onnistuu pääsemään verikokeille, joutuu odottelemaan tuloksia tämmöisen puolitoista kuukautta. Kun tulokset valmistuivat ei omalääkäri osannut tulkita niitä. Yksityislääkäri on nyt selvittänyt tuloksia kuukauden päivät, eikä vastausta tunnu tulevan, vaikka kuinka kyselen...
- Sirpa
Vihdoin ehdin lukemaan viestinne, joita olikin yllätävän paljon - KIITOS!
Asia tuli selväksi, vaikka mielipiteitä puolesta ja vastaan. Itse kuitenkin olen vakuuttunut sairastumisestani ja siksi on pakko tehdä jotain ennen kuin oireet pahenevat. Nimittäin pari päivää sitten iholleni nousi aivan yhtäkkiä ihottuma, joka oli tosi ärhäkkä. Punaisena, kohollaan olevana mattona ihottuma peitti kädet, kaulan, rinnan, vatsan,reidet sekä selän.
Määräsivät siihen kortisonitabletteja.Lääkäri puhutteli allergiseksi reaktioksi, epäili pyykinpesuainetta?? Kahden tabletin jälkeen ihottuma katosi aika nopeesti.
Koskaan ei aikaisemmin minulla ole ihottumaa ollut.
Mut lähden eka tarkistaa noita veriarvoja! Kiitti neuvoista ja rauhallista joulun odotusta. - Leo1965
Oireina muistihäiriöt, väsymys, ihottuma, päänsärky jne..
Minulla on täysin vastaavat oireet. Asun tällähetkellä paikassa jossa on siivouskomerossa ja suihku wc:ssä maakellarin tuoksu--siis ei kaikkien mielestä edes pahanhajuinen mutta kyllä se mielestäni kertoo suhteellisen varmasti märästä homeesta.
Talossa on ilmastointi, jonka laillisuudesta en ole alkuunkaan varma--tuntuu kuin ilmastointi vain pyörittäisi homeitiöitä ympäriinsä.
Lisäksi minulla lisäoireena on "humalainen" olo vaikka ei ole mennyt alkoholia moneen kuukauteen.
Tk-lääkäri otti verikokeita, niissä ei ilmennyt mitään. Keuhkokuvan tulosta vielä odottelen.
Minulla oli tilaisuus asua toisessa paikassa puolitoista kuukautta, edellämainitut oireet paranivat tuona aikana. Kun tulin takaisin tähän hometaloon? niin oireet palasivat.
Miten Sinulla on homma edennyt ja pitikö mennä yksityiselle?
Olisin kiitollinen vastauksesta ja kokemuksustasi.
- Leo -- must tuntuu
sinullekin lääkärit todenneet kaikki ook mutta aina vaan uudestaan ja uudestaan tuntuu tämä muoti homma joka on joka toisella , luulohommat on sit eri asia niihin ei auta vaikka juokset kaikki lekurit
must tuntuu - kokemusta on
Kaupungin tai kunnan terveystarkastaja tulee
(ilmainen tutkimus) pyynnöstä tutkimaan teidän joko oman, vuokra asunnon tai työpaikantilat.
(voi kutsua nimettömänä esim: työpaikka)
Jos terveystarkastaja löytää jotain niin sitten alko tapahtumaan. Elikkä älkää alkuun ottako omalla kustannuksella kokeita, vaikka niistä löytyisi jotain niin se ei varmasti johda mihinkään.
Terveystarkastaja on ISO HERRA. Kokemusta on vaikka oli oma asunto. - näin meillä
kokemusta on kirjoitti:
Kaupungin tai kunnan terveystarkastaja tulee
(ilmainen tutkimus) pyynnöstä tutkimaan teidän joko oman, vuokra asunnon tai työpaikantilat.
(voi kutsua nimettömänä esim: työpaikka)
Jos terveystarkastaja löytää jotain niin sitten alko tapahtumaan. Elikkä älkää alkuun ottako omalla kustannuksella kokeita, vaikka niistä löytyisi jotain niin se ei varmasti johda mihinkään.
Terveystarkastaja on ISO HERRA. Kokemusta on vaikka oli oma asunto.ei tule terveystarkastaja omaan taloon, ei kuulu niille joka kunnassa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 445805
- 455305
- 483698
- 133653
Vimpelin liikuntahallilla tulipalo?
Katsoin, että liikuntahallista tuloo mustaa savua. Sitten ovet pärähti hajalle, ja sisältä tuli aikamoinen lieska. Toise903231- 313126
- 592874
- 572730
- 532380
- 381834