paras joululahja konnille

kiipeilykallio

Moro. olen 17v uusi samppiharrastaja, joka on alusta pitäen ollut konnaintoinen eli (bufofani kuten serkkupoika sanoo)
Ostin mun 4.lle pantterikonalle eli pantteritäpläkonnalle (bufo quercicus) kaksi luonnonkivenväristä lammikkoa entisten tylsien syvennyksien sijaan. Poistin sammalen ja muut mullat ja pöllyt niiden terrariosta mutta annoin (100 x 90cm muoviterran joka on 60 cm korkea, kattoritilällä) tilalle- heidän ennakkojoululahjansa. Lahja saksalaissyntyiseltä serkultani. ne ovat iki-innostuneita kiipeilykalliosta joka on myös luola, ja muoviliuskasta joka vie sinne (serkkuni myöhemmin tekemä lisäys) ja toisesta piiloluolasta, jonka ostin itse... noita "piiloluolia loivalla kalliolla" joita saa mm. faunattaresta. Mulla oli jo yksi, mutta toinen ja pari lampea lisää ja yksi uimalampi, jossa syvennys sai ne innostumaan. Onko niiden riehuminen eli jatkuva kokeilu ja välillä kuuluvat hienot vinkaisut intoa vai mitä?
Ruokahalu ja elämänaktiivisuus tunntuvat myös lisääntyneen... jatkuvaa rytinää!
Eivätkä ne tarvitse luonnonsotkuja ja multaa terraan, serkku varoitti, ne voivat sairastua niistä bakteereista tms joita sammal/multa/oikeat kasvit aiheuttavat. Eli että niidenkin terra pitää putsata serkkuni mukaan konnien ulosteesta tai ureasta, harjauksella ja bioaineilla joiden sopivuutta sopii kysellä eläinkaupoista. Silleen hän on kuulemma hoitanut aina uros -ja naaras jättikonnaansa.
mä en haluu semmoisia möykkyjä... paisuuko nuo 800g painoisiksi tai yli?

3

350

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Joonas @ Sammakkolampi.net

      Täällä ilmoittautuu toinen konnafani!

      Mukavaa että konnaharrastajia löytyy aina vain lisää.

      Tuosta otustesi lajista olisin halunnut kysyä tarkemmin. Suomalaisella nimellä "pantterikonna" viittaan yleensä afrikkalaiseen Bufo regularis -konnaan. Tuo suomalainen nimi on jo hyvin vakiintunut, ja laajasti mm. eläinkaupan käyttämä. Mainitsemasi Bufo quercicus puolestaan on pohjoisamerikkalainen laji, josta joskus kirjallisuudessa [Leikola ja Jutila [suom toim]: Suuri eläinkirja, osa II Linnut, matelijat, sammakkoeläimet. Vallardi, Edizioni periodiche. Rotocalco Caprott, Milano 1963] käytetty suomalaista nimiä tammikonna. Sinun kannattaisi varmaankin selvittää kumpaa lajia konnasi täsmälleen ottaen ovat.

      Konnat osaavat varmasti nauttia kaikesta tilasta joka niilla on käytössään, samoin kaikista piilopaikoista joita niille tarjoat. En huomannut tekstistäsi minkä kokoinen konnien terraario aiemmin oli, tai oliko siellä aiemmin piiloja miten paljon, mutta on aika tavallista että kun eläimet saavat uudet tilat (tai uudelleen sisustetut tilat) ne käyttävät ensimmäiset päivät niihin tutustumiseen. Vingahdukset saattavat tulla konnistakin, mutta meillä muoviterraariossa asuvat konnat saavat aikaan vinkuvia ääniä hangatessaan jaloillaan terraarion laitoja.

      Serkkusi on aivan oikeassa siinä että jos terraariossa on konnankakkaa ja muuta sotkua liiaksi, ei se ole niille hyväksi. Terraarion pitäminen puhtaana on ensiarvoisen tärkeää. Mutta toisaalta oikeat kasvit auttavat pitämään terraarion ilmankosteutta ylhäällä ja turve on loistavaa kaivelumateriaalia (monet konnat tykkäävät kaivautua maaperään). Niinpä näistä materiaaleista on konnille siis myös selkeää hyötyä. Suoraan pussista otettu lannoittamaton turve ei sisällä juurikaan bakteereja (se on tarkoitettu vaikkapa porkkanoiden säilömiseen) eikä elävissä, hyväkuntoisissa kasvaissakaan pöpöjä liiemmälti ole. Niinpä se mistä sotku terraarioon tulee ovat konnat itse kakkoineen. Ja siksi se mitä minä pidän kaikista tärkeimpänä on se, miten helppo terraario on siivota. Jos turvetta, sammalta jne pitää liian työläinä siivota (eli vaihtaa) niin silloin niitä varmaankin on hyvä vältellä kuten serkkusi on neuvonut. Mutta jos ne jaksaa pitää puhtaana voi niitä mielestäni käyttää vallan mainiosti, ja silloin eläimilleen saa tarjottua luonnonmukaisen ympäristön.

      Tekee niin tai näin siitä varmasti kaikki ovat samaa mieltä että konnan terraariossa pitää olla kaikki ne perusasia mitä konna tarvitsee: pieni uimapaikka, piilopaikkoja ja mielellään kaivelupaikka. Se tekeekö nämä eläinkaupan kivijäljitelmäsysteemeillä, luonnon kaarnoilla vai muoviastioilla on jokaisen hoitajan oma valinta. Toisen ovat kauniimpia kuin toiset, toiset taas kalliimpia kuin toiset.

      Mitä tulee sisusteiden pesemiseen, niin kyllä ihan puhtaan hanaveden ja mahdollisesti harjan pitäisi riittää. Saksassa tilanne on varmasti toinen, mutta suomalaisesta eläinkaupasta voi olla vaikea edes löytää mitään sammakkoeläinten terraarion pesuun tarkoitettua kemikaalia. Ja mitään mikä EI ole tarkoitettu moiseen ei pidä käyttää, sillä valtaosa erilaisista kemikaaleista on sammakkoeläinten herkälle iholle hyvin haitallisia.

      Näiden teemojen mukaan me olemme hoitaneet meidän konniamme ja muita sammakoitamme (yhteensä kymmeniä yksilöitä). Lisää käyttämistämme hoitometodeista ja konnista voi lukea sivuiltamme osoitteesta http://www.sammakkolampi.net/konnamaiset/

      Se miten isoksi konnasi kasvavat riippuu niiden lajista, mistä ihan aluksi jo kyselin. Joten kunhan saat lajin selville, saat selville miten suureksi ne kasvavat.

      • Konnafani

        Laji oli Bufo regularis... eli mimmoisiako noista nyt tulee isompina kuin nyt?


      • Joonas @ Sammakkolampi.net
        Konnafani kirjoitti:

        Laji oli Bufo regularis... eli mimmoisiako noista nyt tulee isompina kuin nyt?

        Pantterikonnna on kovin muunteleva laji, ja kokokin vaihtelee alkuperän mukaan. Ne voivat saavuttavat jotakin 6-13 cm välillä. Useimmiten pituus on siellä 10 cm tietämillä. Eli ei niistä ihan kamalan suuria tule. Lisää pantterikonnasta löytyy vaikkapa sivulta http://sammakkolampi.net/konnamaiset/regularis.html


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Milloin viimeksi näit ikäväsi kohteen?

      Oliko helppo tunnistaa hänet? Millaisia tunteita tuo näkeminen herätti sinussa?
      Ikävä
      69
      1335
    2. En tiedä..

      Yhtään minkälainen miesmaku sinulla on. itse arvioin sinua moneenkin otteeseen ja joka kerta päädyin samaan lopputulokse
      Ikävä
      106
      1227
    3. Suhde asiaa

      Miksi et halua suhdetta kanssani?
      Ikävä
      113
      1165
    4. Kirjoita nainen meistä jotain tänne

      tai minusta, ihan mitä haluat. Niinkin voi kirjoittaa, etteivät muut tunnista, esim. meidän kahdenkeskisistä jutuista. K
      Ikävä
      73
      1080
    5. Paras olisi vain unohtaa

      Tuleekohan tähän meidän tilanteeseen ikinä mitään selvyyttä. Epätoivo iskee taas, enkä jaksaisi enää odottaa. Kohta lop
      Ikävä
      61
      916
    6. IS viikonloppu 18-19.5.2024.

      Laatija Toni Pitkälä on itse laatinut ja kuvittanut 3- arvoista ristikkonsa. Nihkeästi tuntuu löytyvän ensimmäisiä var
      Sanaristikot
      76
      762
    7. Oliko vähä sometettu taas vai?

      Tuli aiva liika nopiaa traktorin perä vastahan. https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/2b3857b3-f2c6-424e-8051-506c7525223a
      Kauhava
      9
      692
    8. Voisitko laittaa

      Nimesi ensimmäisen ja kaksi viimeistä kirjainta tähän?
      Ikävä
      41
      691
    9. Kristityn megahyökkäys idän palstoilla on kauhistuttava

      Terroristikristityn megahyökkäys joka puolella on kauhistuttava, hänen viesteissään on järjetön määrä vihaa. Hän on idän
      Idän uskonnot
      362
      679
    10. S on minun etunimen kolmas kirjain.

      Mikä sinun etunimen kolmas kirjain on?
      Ikävä
      53
      656
    Aihe