vinkkejä lumikenkien hankintaan

tahtoo aloittelija

Siis... Lajia harrastaneet, kertokaapa kokemuksia siitä millaiset kengät kannattaisi lajia aloittelevan hankkia? Sanokaa suoraan merkkiä ja mallia!!

millekään hirmu vaelluksille tai vuoristo retkille ei ole tarkoitus lähteä, vaan rentoa retkeilyä talvisessa luonnossa.

Hintaluokka n.150 euroa

Tällä hetkellä olen taipumassa TSL:n Rando 810:aan

Kokemuksia MSR:n ja Salomonin kengistä?


Kumpi parempi ns. pisaran muotoiset vai sellaiset neliskanttiset? Yhdessä liikkeessä sanottiin, et pisaranmuotoisilla on helpompi liikkua metsässä, toisessa manattiin ne alimpaan helvettiin??

Tekeekö teleskooppi sauvoilla mitn? samaisessa liikkeessä josta pisara kenkiä suositeltiin sanottiin, et n. 50 euron teleillä ei tee mitään, et lukot ei kestä=sauvat painuu kasaan normi käytössä?

8

17958

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • wpeiru

      Muutamia "pakollisia" vaatimuksia.
      -Jos tarkoituksena on vähänkin kivuta mäkiä ylös, pitää kengästä löytyä korostusrauta (pysyy kantapää ylhäällä) ja varpaista kunnon piikit
      -Pinta-alaa riittävästi
      -Side pitää olla hyvä = pitävä


      Prismasta saa halvalla Morphoja. Eivät ole maailman parhaita lumikenkäsiä, mutta hintaansa nähden hyvin toimivat pelit.
      http://www.reittipiste.fi/morpho_vip_lumikenka.jpg

      Ihan mutuna heitän kuvien perusteella vertailua tuosta 810:sta...
      810:n side vaikuttaa muuten melko hyvältä, mutta kiinnitys on Morphossa tukevampi: Randossa vain remmi ja klipsi, Morphossa vähän kun laskettelumonojen vipu. Remmisiteet eivät tahdo pysyä kiinni, klipsien pysyvyyskin vähän epäilyttää.
      810:n takana oleva pitkä kannus voi aiheuttaa ongelmia.
      http://www.relaa.com/index.php?topic=9499.0
      Pohjaraudoista en löytänyt kuvaa, joten niistä en osaa sanoa mitään.

      Tsekkaapa jos pääsisit jossain näkemään nuo molemmat kengät livenä, niin voisit vähän paremmalla tiedolla verrata. Voi nimittäin olla, että olenkin puhunut ihan paskaa... 810:sta ei tosiaan ole mitään kokemuksia.


      "Kumpi parempi ns. pisaran muotoiset vai sellaiset neliskanttiset?"

      En tiedä. Sen kuitenkin tiedän, että kumpaakaan mallia ei ole syytä manata helvettiin.


      "Tekeekö teleskooppi sauvoilla mitn? samaisessa liikkeessä josta pisara kenkiä suositeltiin sanottiin, et n. 50 euron teleillä ei tee mitään, et lukot ei kestä=sauvat painuu kasaan normi käytössä?"

      Tekeehän niillä, jopa noilla 50, tai ainakin 60 euron sauvoilla. Teleskooppisauvoja käytetään esimerkiksi hiihtovaellus/telemark -touhuissa, kun samoilla vermeillä vaelletaan ja lasketaan.
      Teleskooppisauvassa on vähän enemmän liikkuvia osia kuin tavallisessa, joten ei varmasti ole yhtä kestävä.
      Kunnolliset kaksiosaiset telesauvat ovat kuitenkin ihan toimivia. Sauvamerkeistä ainakin Black Diamondin ja Gipronin pitäisi olla toimivia (yleensä hinta taitaa olla n. 60 e).
      Lukituksia noissa telesauvoissa on ainakin kahta erilaista, kierrelukitus ja ja "flicklock".
      Flicklock on saanut enemmän kehuja, kierrelukitus vaatinee enemmän huolenpitoa ja lukituksen aukaiseminen voi olla joskus mahdotonta ilman työkaluja...

      Itse en kyllä lumikenkäillessä käytä sauvoja. Tarviiko sauvojen olla teleskooppiset?

      • tahtoo aloittelija

        Kiitokset tästä, toi linkki siihen 810:n hännän katkaisuun oli HYVÄ!

        Käyn paikallisessa laskettelukeskuksessa testaamassa 810:aa..

        Olen itsekin katsellut pariin kertaan noita prisman morphoja, mutta vähän noi marketti räpsyt epäilyttää vaikken välineistä tiedäkään..

        mielellään hankkisin tele sauvat, jotta mahtuisivat kuljetettaessa ja matkustaessa pienempään tilaan.

        Mitä kenkiä itse käytät? paljo maksaa mistä saa=


      • wpeiru
        tahtoo aloittelija kirjoitti:

        Kiitokset tästä, toi linkki siihen 810:n hännän katkaisuun oli HYVÄ!

        Käyn paikallisessa laskettelukeskuksessa testaamassa 810:aa..

        Olen itsekin katsellut pariin kertaan noita prisman morphoja, mutta vähän noi marketti räpsyt epäilyttää vaikken välineistä tiedäkään..

        mielellään hankkisin tele sauvat, jotta mahtuisivat kuljetettaessa ja matkustaessa pienempään tilaan.

        Mitä kenkiä itse käytät? paljo maksaa mistä saa=

        Eikös se mun kenkämerkkini tullut jo selväksi :)

        Merkki on siis Morpho, mutta mallia en valitettavasti muista, sen linkittämäni kuvan näköinen joka tapausessa. Sen verran ehdin ennen Morphojen ostoa jotain remmisiteellistä kenkää kokeilla, että siteisiin osasin kiinnittää erityistä huomiota. Toisissa kokeilemissani kengissä ongelmana taas oli pidon puute.

        Morphoja sai ainakin vielä viime vuonna Tampereelta Prismasta (vai olikohan sittenkin Citymarketista). Hinta tais olla vähän yli 100 euroa. Retkeilytarvikeliikkeistä kenkiä tietenkin myös löytyy. Hongkongista löytyi vuosi sitten myöskin paria eri mallia, mutta olivat mallia halvat ja huonot. Keskisen kyläkaupassa oli myös vuosi sitten muutamia eri malleja.

        Mutta kattele niitä kenkiä kaupassa livenä. Ei ne niin teknisiä laitteita ole etteikö visuaalinen vertailu kertoisi todella paljon täysin kokemattomallekin.
        Tuolta Relaan keskustelupalstalla löytyy joitain vinkkejä lumikengistä, pistä hakusanaksi 'lumikengät'.

        http://www.snowshoe.fi/


        Jos kannat autossa putkipihtejä tai vastaavia mukana, niin kyllä halvatkin (kierreliitos) telesauvat käyvät. Vaikka ihan Intersportista joku McKinleyn malli. Itselläni hiihtelyssä tosiaan on välillä telesauvat eikä niiden kanssa mitään ongelmia ole. En usko noiden halvempien sauvojen kierreliitoksen kanssakaan mitään pitävyysongelmia tulevan, päinvastoin, se liitos on joskus hankala saada käsipelissä 37-asteen pakkasessa auki...


      • haluaa aloittelija
        wpeiru kirjoitti:

        Eikös se mun kenkämerkkini tullut jo selväksi :)

        Merkki on siis Morpho, mutta mallia en valitettavasti muista, sen linkittämäni kuvan näköinen joka tapausessa. Sen verran ehdin ennen Morphojen ostoa jotain remmisiteellistä kenkää kokeilla, että siteisiin osasin kiinnittää erityistä huomiota. Toisissa kokeilemissani kengissä ongelmana taas oli pidon puute.

        Morphoja sai ainakin vielä viime vuonna Tampereelta Prismasta (vai olikohan sittenkin Citymarketista). Hinta tais olla vähän yli 100 euroa. Retkeilytarvikeliikkeistä kenkiä tietenkin myös löytyy. Hongkongista löytyi vuosi sitten myöskin paria eri mallia, mutta olivat mallia halvat ja huonot. Keskisen kyläkaupassa oli myös vuosi sitten muutamia eri malleja.

        Mutta kattele niitä kenkiä kaupassa livenä. Ei ne niin teknisiä laitteita ole etteikö visuaalinen vertailu kertoisi todella paljon täysin kokemattomallekin.
        Tuolta Relaan keskustelupalstalla löytyy joitain vinkkejä lumikengistä, pistä hakusanaksi 'lumikengät'.

        http://www.snowshoe.fi/


        Jos kannat autossa putkipihtejä tai vastaavia mukana, niin kyllä halvatkin (kierreliitos) telesauvat käyvät. Vaikka ihan Intersportista joku McKinleyn malli. Itselläni hiihtelyssä tosiaan on välillä telesauvat eikä niiden kanssa mitään ongelmia ole. En usko noiden halvempien sauvojen kierreliitoksen kanssakaan mitään pitävyysongelmia tulevan, päinvastoin, se liitos on joskus hankala saada käsipelissä 37-asteen pakkasessa auki...

        Niinhän se taisi olla.. hieman huolimattomasti kiireessä luin sen sun ekan vastauksen..
        Kiitokset taas tästä


    • koossa

      Naurakaa vaan, ei sovi lumikenkä jalkaan. Neljäkutonen huopasaapas ei mahdu kunnolla näihin missä on se siirrettävä kantaosa.
      Kannattaa isokenkäisen tarkastaa.

      • 1234

        Kokeilkaapa sitä ALPOSET pro mallia. Käy lähes kaikenkokoisille saappaille/kengille ja side toimii hienosti. Kenkä kantaa erittäin hyvin isonkin miehen, nimim. Kokemusta on! ;)


    • Hiiliteräs

      Hei.
      Itselläni on kotimaisen valmistajan ALPOSET
      nimiset lumikengät,ja olen erittäin tyytyväinen.
      Ovat olleet jo 5v.käytössäni,ovat mallia erä-
      side ja hyvin on pelittäneet huopakumppareissa ja
      hiihtorantillisissa nahkasaappaissa..käy katsomassa nettisivuilta,näkyy olevan uusissa
      aika värikkäitäkin (itselläni vihreät).
      Sama se mikä sauva on kunhan on isolla sommalla.

    • www.jargonet,net

      Kevät hangille testivoittajat 217 Escape CAMO lumikengät
      www.jargonrt.net

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      130
      9962
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      52
      2901
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      178
      2690
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      23
      2074
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      15
      1834
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      16
      1657
    7. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      16
      1562
    8. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      16
      1520
    9. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      13
      1518
    10. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      15
      1348
    Aihe