Missä iässä sairaus iskee?

Vaaranajan ohittanut?

Olen 28vuotias mies ja minulla ei ole koskaan olut mitään epiin viittaavia oireita. Olen ohittanut reilusti iän jossa tuo sairaus yleensä alkaa. Veljelleni se tuli kun hän oli 14v. Kellää muulla suvussa ei ole ollut. Jos en telo päätäni niin olen varmaan oikeassa jos sanon että hyvin epätodennäköinen tauti mun kohdalla?

16

1863

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • voi..

      puhjeta missä iässä tahansa.

      • Tietotoimisto

        Se alkaa murrosiässä ja maallikkona ajattelen että se johtuu siitä että siinä iässä muutenkin tapahtuu aivoissa muutoksia. MUtta aikuis-iässä se taas alkaa jonkun onnettomuuden,päähän kohdistuneen iskun tai yleisesti ryyppäämisen tai huumeiden vaikutuksesta.


      • Peeth
        Tietotoimisto kirjoitti:

        Se alkaa murrosiässä ja maallikkona ajattelen että se johtuu siitä että siinä iässä muutenkin tapahtuu aivoissa muutoksia. MUtta aikuis-iässä se taas alkaa jonkun onnettomuuden,päähän kohdistuneen iskun tai yleisesti ryyppäämisen tai huumeiden vaikutuksesta.

        ole noinkaan. En minä ole koskaan päätäni lyönyt kovaa, ollut onnettomuudessa tai juonut kohtuuttoman paljon. Epilepsia voi siis alkaa missä iässä vaan ja saattaa olla perinnöllistäkin (niinkun minun suvussa mummon siskolla ja pikkuveljellä), ja mikäli epilepsiaa esiintyy lapsena, on siitä suurempi todennäköisyys parantua kuin vanhemmalla iällä, vaikkakin myös silloin ei epilepsia välttämättä ole pysyvää.
        Vanhemmat ja viisaammat korjatkaa :)


      • HugoGrotius
        Peeth kirjoitti:

        ole noinkaan. En minä ole koskaan päätäni lyönyt kovaa, ollut onnettomuudessa tai juonut kohtuuttoman paljon. Epilepsia voi siis alkaa missä iässä vaan ja saattaa olla perinnöllistäkin (niinkun minun suvussa mummon siskolla ja pikkuveljellä), ja mikäli epilepsiaa esiintyy lapsena, on siitä suurempi todennäköisyys parantua kuin vanhemmalla iällä, vaikkakin myös silloin ei epilepsia välttämättä ole pysyvää.
        Vanhemmat ja viisaammat korjatkaa :)

        Alkaa tuntua, että epilepsia on jokaisella niin erilainen sairaus, että mistään ei voi sanoa mitään tarkkaa. Jokainen on todellakin oma tapaus ja se voi alkaa missä iässä tahansa ja voi olla iän myötä paraneva tai paheneva. Voi olla perinnöllinen tai ei perinnöllinen yms.

        Joku tuossa viittasi, että epilepsia voi aiheutua huumeiden käytöstä. Jopas oli tieto. Alkolihan aiheuttaa vieroitusoireena pahassa tapauksessa kramppeja, mutta voisko noin yleistäen sanoa, että alkoholi tai huumeet aiheuttaa epilepsiaa?


      • Ei lääkäri
        HugoGrotius kirjoitti:

        Alkaa tuntua, että epilepsia on jokaisella niin erilainen sairaus, että mistään ei voi sanoa mitään tarkkaa. Jokainen on todellakin oma tapaus ja se voi alkaa missä iässä tahansa ja voi olla iän myötä paraneva tai paheneva. Voi olla perinnöllinen tai ei perinnöllinen yms.

        Joku tuossa viittasi, että epilepsia voi aiheutua huumeiden käytöstä. Jopas oli tieto. Alkolihan aiheuttaa vieroitusoireena pahassa tapauksessa kramppeja, mutta voisko noin yleistäen sanoa, että alkoholi tai huumeet aiheuttaa epilepsiaa?

        Huumeet tuhoaa aivoja. Ja huumeiden aiheuttamat vauriot voi aiheuttaa epilepsiaa. Eli homma etenee muutaman mutkan kautta. Olisi ehkä varmempaa muotoilla lause niin, että huumeiden aiheuttamat vauriot voivat aiheutta epilepsiaa.


      • HugoGrotius
        Ei lääkäri kirjoitti:

        Huumeet tuhoaa aivoja. Ja huumeiden aiheuttamat vauriot voi aiheuttaa epilepsiaa. Eli homma etenee muutaman mutkan kautta. Olisi ehkä varmempaa muotoilla lause niin, että huumeiden aiheuttamat vauriot voivat aiheutta epilepsiaa.

        Olen jopa kuullut, että marin polttaminen poistaa relaksanttina oireet ja toimii antileptisenä lääkkeenä. Se on tietenkin laitonta, mutta ei siis käsittääkseni aiheuta tämä huume epilepsiaa, vaan poistaa sitä. Nämä ovat vain huhuja ja en itse tiedä tapausta.

        En tunne huumeita niin, että aiheuttavatko ne aivovaurioita, mutta varmasti yliannostuksina aiheuttavatkin. Se, että onko ne aivovauriot epilepsiaa, on sitten varmaan eriasia. Varmaan niin sanotut kovat huumeet ovat vaarallisia.

        Muotoilemasi lause kuulosti muuten jo paljon paremmalta, mutta en tiedä, että onko siinäkään koko totuus. Tuosta ei liene varmaa ole tietoa monellakaan.


      • tarjasusanna
        HugoGrotius kirjoitti:

        Olen jopa kuullut, että marin polttaminen poistaa relaksanttina oireet ja toimii antileptisenä lääkkeenä. Se on tietenkin laitonta, mutta ei siis käsittääkseni aiheuta tämä huume epilepsiaa, vaan poistaa sitä. Nämä ovat vain huhuja ja en itse tiedä tapausta.

        En tunne huumeita niin, että aiheuttavatko ne aivovaurioita, mutta varmasti yliannostuksina aiheuttavatkin. Se, että onko ne aivovauriot epilepsiaa, on sitten varmaan eriasia. Varmaan niin sanotut kovat huumeet ovat vaarallisia.

        Muotoilemasi lause kuulosti muuten jo paljon paremmalta, mutta en tiedä, että onko siinäkään koko totuus. Tuosta ei liene varmaa ole tietoa monellakaan.

        Huumet aiheuttaa tosi pahoja aivovaurioita,olen henk.koht. muutaman tavannut,eikä ollu kivaa kateltavaa! Paha aivovaurio ja epilepsia kylkiäisenä!


      • Etanoli-intolerantikko
        HugoGrotius kirjoitti:

        Alkaa tuntua, että epilepsia on jokaisella niin erilainen sairaus, että mistään ei voi sanoa mitään tarkkaa. Jokainen on todellakin oma tapaus ja se voi alkaa missä iässä tahansa ja voi olla iän myötä paraneva tai paheneva. Voi olla perinnöllinen tai ei perinnöllinen yms.

        Joku tuossa viittasi, että epilepsia voi aiheutua huumeiden käytöstä. Jopas oli tieto. Alkolihan aiheuttaa vieroitusoireena pahassa tapauksessa kramppeja, mutta voisko noin yleistäen sanoa, että alkoholi tai huumeet aiheuttaa epilepsiaa?

        Raju ryyppääminen voi saada aikaan kohtauksen vaikka mitään epitaipumuksia olisikaan.
        Toisaalta muuten täysin kohtaukseton epileptikko voi kunnon krapulalla hankkia itselleen kohtauksen lääkityksestä huolimatta. Epilepsia ja alkoholi eivät siis oikein sovi yhteen. mutta Rajunkin kohtauksen saa kyllä aikaiseksi kunnon ryyppyputkella vaikka ei olisi epidiagnoosia koskaan saanutkaan. Niitä on sattunut.


    • hermoilija

      minulla epilepsia puhkesi kovan stressin ja masennuksen seurauksena. Näin totesi lääkäri.

      • HyväKYS

        Minulla todettiin epilepsia 10 kk:n ikäisenä, mutta kyseessä ei ole geenivirhe-epilepsia. Onneksi se poistettiin KYS:ssä.


    • tarjasusanna

      Jos haluat ajatella aivojasi ja suojella niitä kuin vain itse voit paa kypärä päähän pyöräillessä ja diabetekset ym. pitkäaikaissairaudet pitää ottaa vakavasti silläkin tavalla voi aivojaan suojella.Em.laiminlyönti voi aiheuttaa korvaamatonta tuhoa..

      viinan kanssa elät varovasti ja huumeet kantsii unohtaa kokonaan - siinä jo jonninmoinen alku

      • HugoGrotius

        Tiedätkö mitkä huumeet toivat epilepsian ystävillesi? Vai tuli epilepsia huumeiden yliannostuksen vuoksi? Toivottavasti nyt levitä lievästi harhaanjohtavaa tietoa, koska alan ymmärtämään ihmisten suhtautumista epilepsiaan, jos oikeasti ajatellaan kohtauksen saaneista, että tuo on narkkari tai alkoholisti.


      • tarjasusanna
        HugoGrotius kirjoitti:

        Tiedätkö mitkä huumeet toivat epilepsian ystävillesi? Vai tuli epilepsia huumeiden yliannostuksen vuoksi? Toivottavasti nyt levitä lievästi harhaanjohtavaa tietoa, koska alan ymmärtämään ihmisten suhtautumista epilepsiaan, jos oikeasti ajatellaan kohtauksen saaneista, että tuo on narkkari tai alkoholisti.

        haluan kertoa huumeiden käyttämisen vaaroista..nämä,joita itse olen kohdannut ovat ottaneet yliannostuksen - en tiedä mitä lie vetäneet sillä kertaa!
        ( - en ajatellut että joku oikeasti voisi ajatella epileptikoita narkkareiksi tai alkkiksiksi - )


    • Onko tietoa

      Onko tietoa mistä veljesi sairaus on saanut alkunsa? Sisarellani puhkesi epilepsia teini-iän kynnyksellä. Tuon epäiltiin johtuvan synnytyksestä syntyneistä vaurioista. 70-luvulla yrittivät väkisin alatiesynnytystä äidilleni sisareni syntyessä. Vauva sai tuossa ilmeisesti vaurioita, ja lopulta syntyi keisarinleikkauksella.
      Uskon, että itse tulen välttymään tuolta sairaudelta, koska sitä ei suvussamme muuten ole. Sanoit, että teilläkään ei ole sairaus sukurasitteena, joten voit olla rauhallisin mielin. Ei kannata ainakaan etukäteen murehtia. Jos joskus jostakin syystä sairastuisit, niin epilepsian kanssa oppii sitten elämään.

    • ihan missä vaan
      itse olen syntynyt keskosena 47-vuotta sitten ja kärsinyt hapenpuuttetta syntyessäni
      tosin ensimmäinen kohtaus tuli vasta 9-vuotiaana
      yksi kohtaus
      ja vuosi sen jälkeen sairastuin oikein todella

    • Mamikka50

      Mä satutin pääni 1v tajuton yms olin! Nyt 52v ajoin autolla, en juo alkoholia, en polta. Huomasin olevani pellolla! Olin ajanut autolla tien yli ojan kautta pellolle! Ei oireita, samanlainen kuin yleensä kun avustajia tuli. Miksi se tuli yhtäkkiä? Tutkimukset kesken! Ajokielto! Epilepsiaa epäilevät!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 120
      2603
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      67
      2400
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      16
      2071
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      19
      1727
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      21
      1648
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      14
      1470
    7. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      16
      1423
    8. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      27
      1403
    9. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      16
      1377
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      6
      1302
    Aihe