LASTENTARHANOPETTAJASTA LUOKANOPETTAJAKSI?I

uralla eteenpäin

Heippa!

Onko kenelläkään tietoa, miten parhaiten / helpoiten voisin täydentää lastentarhanopettajatutkintoni luokanopettajan tutkinnoksi: Olen käynyt jyväskylän yliopiston 3- vuotisen "ns. uudenmuotoisen" lastentarhanopettajakoulutuksen.Haluaisin myös tietää, onko opiskelu mahdollista työn ohessa.Olen pitkään työelämässä ollut ja aikanaan OKL:n halunnut 1987 valmistunut lto.
kiitos vastauksista jo etukäteen.

12

9822

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Sofie

      Ootko silloin vuonna 87 valmistunut siis kasvatustieteen kandiksi? Ehkä et ole, koska uudenmuotoinenkin koulutus oli opistossa??

      Yhtä kaikki, varmaan tuota kasvatustiedettä joudut jonkin verran lukemaan lto-tutkinnon päälle. Ainakin Savonlinnassa on (nyt 2005 tutkinnonuudistuksen jälkeen) arvioitu luokanopeksi pätevöitymisen vievän kolme vuotta noiden vaka-opintojen päälle. En tiedä, mikä mualle on käytäntö. Käsittääkseni Jyväskylässä on perustettu syksyisin oma ryhmä niille alkavan vuosikurssin opiskelijoille, joilla on huomattavan paljon aiempia opintoja tai juuri tuo lto-pätevyys.

      Työn ohessa opiskelu kuulostaa aika mahdottomalta, koska opinnoissa on melkoisen tiukka läsnäolopakko ja tuleehan niitä kotitöitäkin. Mutta kannattaa kysyä esim. OKL:ltä suoraan, koska tää on tällaista toisen käden tietoa..

      Saanko muuten kysyä, mikä sai sinut miettimään ammatinvaihtoa? Ihanko vain uralla eteenpäin, vai onko päiväkotityö alkanut kyllästyttää? Tämän kysyn siis ihan mielenkiinnosta, koska valmistun itse lastentarhanopettajaksi ja olen kuullut, että juuri luokanopettajaksi lähdetään usein pätevöitymään.

      • uralla eteenpäin

        Hei!

        Tässä vastaus kysymykseesi!
        Kyllä vaan alkaa jo päiväkotityö kyllästyttää.Kohta 20v takana ja saman verran edessä.Hain aikoinaan okl:llään, mutta silloin en päässyt sisälle, koska pisteeni eivät riittäneet edes pääsykokeisiin, vaikka toditukseni oli kyllä kohtuullisen hyvä.Harrastuspisteitä olisi pitänyt olla enemmän.Nyt olen saanut kokemusta työelämästä ja voisin hyödyntää sitä koulun puolella.Jos havittelet opettajan uraa, niin jatka opintojasi heti, se kannattaa.


    • kirsi

      Kaikkein helpointa se olisi ollut, kun olisit mennyt jo alunperin Kajaaniin. Muutoin yhdyn edellisen vastaukseen.

      • Ihmeissään.

        Mikäs siinä Kajaanissa on?


      • Sofia
        Ihmeissään. kirjoitti:

        Mikäs siinä Kajaanissa on?

        Kajaanissa ne osaa kai laitta lukujärjestykset sillä lailla viisaasti, että kaksoispätevyyden haluavat opiskelijat saavat nuo tutkinnot kätevästi tehtyä. Sitä paitsi, eikös se oo alkukasvatukseen erikoistunu yksikkö? Jotain sellaista meille on täällä Savonlinnassa selitetty..=)

        Vaikka Savonlinnassakin onnistuu nuo kaksi tutkintoa tehdä putkeen, enemmänkin voisi olla samoja opintoja. Kajaanista mallia!


      • wa_
        Sofia kirjoitti:

        Kajaanissa ne osaa kai laitta lukujärjestykset sillä lailla viisaasti, että kaksoispätevyyden haluavat opiskelijat saavat nuo tutkinnot kätevästi tehtyä. Sitä paitsi, eikös se oo alkukasvatukseen erikoistunu yksikkö? Jotain sellaista meille on täällä Savonlinnassa selitetty..=)

        Vaikka Savonlinnassakin onnistuu nuo kaksi tutkintoa tehdä putkeen, enemmänkin voisi olla samoja opintoja. Kajaanista mallia!

        Kajaanissa onnistuu toinen tutkinto siis samaan aikaan kuin varsinainen tutkinto.


      • entäpä opiskelu?
        wa_ kirjoitti:

        Kajaanissa onnistuu toinen tutkinto siis samaan aikaan kuin varsinainen tutkinto.

        onko ketään joko suorittaisi tuota kaksoistutkintoa Kajaanissa? Millaista on ollut? Kokemuksia ym.


    • .....

      Eräs tuttavani luki Raumalla ensin lastentarhanopettajaksi ja nyt lukee luokanopettajaksi. Kandeista siellä on muodostettu oma ryhmänsä, jolloin he pystyvät parhaiten nopeuttaa opintonsa. Valmistumisaika on noin 2 vuotta, uuden tutkintouudistuksenkin tultua voimaan. Kuitenkaan tätä ei helposti saa suoritettua töiden ohessa, sillä heillä on paljon kontaktiopetusta.

    • opiskelu työnohella

      Kajaanissa voivat valmiit lastentarhanopettajat opiskella varhaiskasvatuksen puolella maisteriksi ja siinähän nuo tulevat liukkaasti myös nämä vanhan systeemin mukaiset 20 ov:a luokanopettajan aineopinnot(en tiedä mitä ovat opintopisteinä) jotka tuohon maisterin tutkintoon tarvitaan lisäksi että saa luokanopettajan pätevyyden. Tietenkin sitten sivuaineena pitänee opiskella opetettavien aineiden monialaiset opinnot(sis.äidinkieltä, matematiikkaa, biologia jne...)Kasvatustiedettä on opiskeltava myös jos on pohjana vain appro tai cumu, niinkuin useimmilla tietenkin on jos on lastentarhanopettaja. Työnohella opiskelojoille on oma lukujärjestys, kontaktiviikkoja(= läsnäoloa) muutaman kerran vuodessa, alussa tiuhempaan myöhemmin riippuu valitsemistasi kursseista, että sillai.Ihan helpostihan se ei siis tule, täytyy opiskella aikalailla etenkin jos ei ole suoritellut mitään approja matkan varrella,
      Tosin ei se luokanopettajankaan työ herkkua ole, kannattaneeko tuo vaihtaa ?

      • sen verran korjausta

        että jatkossa Kajaanissa lto-pohjalta aloittavat vakalaiset eivät saa enää lukea samalla luokanopettajaksi. Näin kertovat valintaperusteet. Liekö sitten suoraan yo-pohjalta aloittaville vakalaisille tuo kaksoistutkinto yhä mahdollinen?


    • myös hakenut

      Helsingin yliopistossa käyttäytymistieteiden laitoksella järjestetään luokanopettajan koulutusta, johon voi hakea, jos on jo jonkin verran (muistaakseni 16kk) kokemusta luokanopettajan hommista tai eskariopetuksesta.Hakuaika päättyy joskus helmikuussa ja lisää tietoa on yliopiston nettisivuilla.

    • Kaisli

      Hei,

      Minulla on opiskelupaikka Oulun yliopistossa varhaiskasvatuksen puolella. Tulevaisuudessa tahdon toimia luokanopettajana. Olen kuullut eri tahoilta puolta ja vastaan, että varhaiskasvatuksen kautta voin jatkaa opintoja hieman pidemmälle ja käydä opettajan pedagogiset ja aineopinnot, josta saisin myös luokanopettajan pätevyyden. Varhaiskasvatuksesta ei siis suoraan valmistu luokanopettajaksi, tiedän kyllä. Kannattaako minun käydä varhaiskasvatus loppuun, vai hakea nyt kevään haussa luokanopettajan puolelle, josta varmasti saisin pätevyyden, jonka haluan?
      Osaisiko joku auttaa minua tässä asiassa?

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      134
      5345
    2. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      32
      3327
    3. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      16
      1867
    4. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      22
      1830
    5. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      19
      1685
    6. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      72
      1542
    7. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      11
      1435
    8. Armi Aavikko Malmin hautausmaa

      Haudattiinko Armi arkussa Malmin hautausmaalle vai tuhkattiinko hänet? Kuka tietää asiasta oikein?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      11
      1326
    9. Haluisin suudella ja huokailla

      ja purra kaulaasi ja rakastella sinua. Haluisin puristella rintojasi ja pakaroitasi. Ei sinulla taida olla kuitenkaan ni
      Ikävä
      16
      1317
    10. Miksi näin?

      Miksi vihervassut haluaa maahan porukkaa jonka pyhä kirja kieltää sopeutumisen vääräuskoisten keskuuteen? Näin kotoutumi
      Maailman menoa
      20
      1288
    Aihe