Keratosis Pilaris

väsynyt etsimään apua

Löytyykö tähän "ihotyyppiin" hyviä hoitokeinoja ellei kuivaharjaus ja A-vitamiini rasva auta?? En jaksa käyttää puolta tuntia joka päivä rasvaamiseen ja harjaamiseen.. Siinä menee aikaa ja älyttömästi rahaa hukkaan! Englanninkielisillä sivuilla löytyy paljon rasvoja joita suositellaan, mutta löytyykö samoja rasvoja täältä Suomesta? Tietääkö kukaan???

7

2768

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Ihmettelee

Mulla on käsivarsissa tuota Keratosis Pilaris -ihoa. Siellä ei ainakaan haittaa mitään. Ilmeisesti sitten voi olla pahempiakin muotoja siitä..?

• äiti

16-vuotiaalla pojallani on myös keratosis pilaris. Hänellä sitä on kauttaaltaan selässä, hartioissa, käsivarsissa jne. En oikein saa häntä hoitamaan ihoaan, ja hieman säälittää miten kovin karhean ja näppyläisen oloinen hänen ihonsa on. Se on huomattavasi erilainen kuin muiden lapsieni iho, ja hän vähän häpeilee sitä pitäen pitkähihaisia puseroita kesälläkin.

Minua kiinnostaa se seikka, että mahtaako tähän ihotyyppiin kuulua herkistynyt taipumus stridoihin eli ns. raskausarpiin? Toki poika eräässä vaiheessa sai hieman painoa lisää, mutta nyt kun hänen ihoaan katsoo on raskausarpia käsivarsissa (kainaloiden tienoilla käsivarsien alaosissa), vyötäröllä (myös selän puolella) sekä tietenkin navan ympärillä vatsassa. Ne ovat aika kurjan näköisiä enkä tiedä, pitäisikö poika viedä tarkempiin tutkimuksiin esimerkiksi sisätautilääkärille mahdollisten hormonaalisten poikkeamien vuoksi, vai kuuluuko tämä taipumus arpiin tähän ceratosis pilarikseen?

Mikäli joku tästä aiheesta jotain tietää, olisin kiitollinen vastauksesta.

• minäminä

Mulla on kanssa keratosis pilaris, vielä melkein jokapuolella. Oon nyt hankkinut paljon tietoa englanninkieliseltä sivulta, koska haluan hoitaa ihoani paremmin.. tavalliset rasvat ei auta mitenkään.
        Suomesta löytyy esim. salisyylihappoa sisältäviä puhdistusvesiä iholle. Oon ite just alkamassa uuden 'hoitomenetelmän', jonka toivon auttavan tilannettani edes jonkin verran. Muilla KP ihmisillä on ollut hyviä kokemuksia tästä:

1. Ennen suihkuun menoa kuori Keratosis Pilaris ongelmakohtia Loreal Exfotonicilla (ihon ollessa kuiva!!)
        2. Jatka kuorimista suihkussa käytä hellävarasta mutta kosteuttavaa suihkusaippuaa (ei allergisoivaa)
        3. Kuivaa iho ja sprayaa päälle Cliniquen Anti-Blemish Body treatment sprayta (tuote on aika kallis n. 30€ mutta itse olen tilannut Sokoksen kautta omaan kaupunkiini kokeillakseni)

Koko asian ydin on se, että ihoa kuoritaan! Koska ihohuokoset tukkeutuvat ihon tuottaessa liikaa keratiinia. Ei kuitenkaan pitäisi kuoria vääränlaisilla 'halvoilla' tuotteilla, ne voi jopa vain vaurioittaa ihon pintaa. Kannattaa käydä ihotautilääkärillä kysymässä jos askarruttaa. Mutta älä käy yksin eksperimentoimaan vahvoilla kemikaaleilla.

Olen ite huomannu, että sauna on tosi hyvä kuorinnan yhteydessä! Kannattaa kokeilla!

Sulle 'äiti' jolla on 16v poika: Kannattaa selittää pojallesi, että hän ei ole yksin iho-ongelmansa kanssa.. Hän saattaa häpeillä erityisen paljon ellei ymmärrää että hyvin monella on sama ongelma (tosin ei yhtä laajalti aina). Tossa iässä saattaa olla kaikista kauheinta elää KP:n kanssa.. Pitää vain ymmärtää, että tätä ongelmaa VOI hoitaa, muttei parantaa (ainakaan vielä) koska KP on geneettinen ongelma.
        En usko että KP:llä on mitään yhteyttä raskausarpiin. Itselläni on tuskin ollenkaan vaikka olen lihonut ja laihtunut tietyistä kohdista enemmän tai vähemmän. Ja mulla on KPtä lähes koko keholla.....valitettavasti..

Toivottavasti osasin auttaa edes jotenkin.
        Ite oon älyttömän väsynyt ettimään hoitokeinoja, mutta tämä Cliniquen ja kuivakuorinnan yhdistelmä vaikuttaa lupaavalta (moni on löytänyt tästä hyvän hoitokeinon).

Lähettelen viestiä tänne jos koen tämän keinon toimivan hyvin.. :)

• Tiitu

Minulla ei raskauksissa ole tullut lainkaan vatsaan raskausarpia, vaikka kp:tä on.

• Äiti

Kiitos molemmille vastanneille näistä tiedoista ja oikein hyvää lähestyvää joulua!

• pii
        Äiti kirjoitti:

Kiitos molemmille vastanneille näistä tiedoista ja oikein hyvää lähestyvää joulua!

Itse olen juuri 17 vuotta täyttänyt tyttö ja minulla on kp. Selkä,käsivarret,posket,otsa ja reidet ovat pahimmat. Minulle tämä on hyvin suuri ongelma. Vuosia sitten tullut jo siihen pisteeseen että en tämän takia haluaisi elää. Ystävät sanovat että he eivät sitä ajattele ja että ei sitä huomaa...mutta kyllähän sen tiedän että asia ei ole ihan niin. Olen yhdelle kaverille yrittänyt selittää miltä tuntuu ja kuinka paljon hävettää, mutta ei sitä voi ymmärtää jos ei siitä ise kärsi. Toisaalta tuntuu tyhmältä välittää niin paljon siitä miltä ihoni näyttää, mutta en voi sille mitään. Kpn takia jätän monet asiat tekemättä ja se hallitsee elämääni.
        Usein olen päättänyt että "tästä lähtien en enää mieti mitä ihmiset ajattelevat ja teen kaikkea mitä muutkin" mutta sitten katson ihoani...
        En ollut koskaan kuulut ihmisten sanovan mitään ihostani ennen viime kesää kun seisoin kavereitten kanssa ulkona odottamassa keikalle sisään pääsyä, päällä minulla oli tpaita ja koska oli aika kylmä näpyt tulivat punaisiksi vaikka muuten kesäisin ei ole niin paha jos olen hyvin ruskettunut. Vieressäni seisoi sitten kaksi poikaa ja huomasin kuinka he tuijottivat ja nauroivat, luulivat luultavasti että olin englantilainen sillä porukassani puhuttin vain englantia, joten he myös kommentoivat ihoani sanomalla esim. "kato ton vartta" se teki kipeätä. Sen jälkeen olen enemmän ja enemmän miettinyt asiaa.
        Joskus on vain niin vaikeata jaksaa.

• tiedän
        pii kirjoitti:

Itse olen juuri 17 vuotta täyttänyt tyttö ja minulla on kp. Selkä,käsivarret,posket,otsa ja reidet ovat pahimmat. Minulle tämä on hyvin suuri ongelma. Vuosia sitten tullut jo siihen pisteeseen että en tämän takia haluaisi elää. Ystävät sanovat että he eivät sitä ajattele ja että ei sitä huomaa...mutta kyllähän sen tiedän että asia ei ole ihan niin. Olen yhdelle kaverille yrittänyt selittää miltä tuntuu ja kuinka paljon hävettää, mutta ei sitä voi ymmärtää jos ei siitä ise kärsi. Toisaalta tuntuu tyhmältä välittää niin paljon siitä miltä ihoni näyttää, mutta en voi sille mitään. Kpn takia jätän monet asiat tekemättä ja se hallitsee elämääni.
        Usein olen päättänyt että "tästä lähtien en enää mieti mitä ihmiset ajattelevat ja teen kaikkea mitä muutkin" mutta sitten katson ihoani...
        En ollut koskaan kuulut ihmisten sanovan mitään ihostani ennen viime kesää kun seisoin kavereitten kanssa ulkona odottamassa keikalle sisään pääsyä, päällä minulla oli tpaita ja koska oli aika kylmä näpyt tulivat punaisiksi vaikka muuten kesäisin ei ole niin paha jos olen hyvin ruskettunut. Vieressäni seisoi sitten kaksi poikaa ja huomasin kuinka he tuijottivat ja nauroivat, luulivat luultavasti että olin englantilainen sillä porukassani puhuttin vain englantia, joten he myös kommentoivat ihoani sanomalla esim. "kato ton vartta" se teki kipeätä. Sen jälkeen olen enemmän ja enemmän miettinyt asiaa.
        Joskus on vain niin vaikeata jaksaa.

tiedän tunteen..mulla on pahimmat alueet käsivarsissa ja reisissä/säärissä..vihaan kesässä eniten sitä et on lämmin ja pitäisi olla jollain pikku topilla ja silloin justiin näkyy noi näpyt todella hyvin..hapeän ihoani mutta olen yrittänyt olla miettimättä sitä sen enempää, vaikka on se aika vaikeaa..lääkäri sanoi et se häviää iän myötä mutta ei vaan vielä ole hävinnyt, ei edes pikkuisen..
        mut toivottavasti jaksat kesän yli säkin :D muista että et ole ainut :)

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ootko nainen jotenkin

Epävarma ulkonäöstäsi
      Ikävä
      215
      5931
    2. Minun rakkaani.

Haluaisin käden mitan päähän sinusta. Silleen, että yltäisin koskettamaan, jos siltä tuntuu. Olen tosi huono puhumaan, m
      Ikävä
      26
      3684
    3. Koska näet seuraavan kerran

Kaivattusi? Onko päivä tiedossa vai sattumasta kiinni?
      Ikävä
      82
      2567
    4. Ootko nainen jotenkin

itseäs täynnä? Mars laihduttamaan. 🫵🏽 K
      Ikävä
      37
      2090
    5. Hyvästi.....

En vain enää jaksa.....
      Ikävä
      33
      1882
    6. Hyvää yötä

Mm❤️
      Ikävä
      43
      1851
    7. Ongelma Ibizalla

Mistä saada triatleetin jalkaan mahtuva kenkä häitä varten?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      106
      1754
    8. Eelle

Huomenta,ajattelen sua..
      Ikävä
      21
      1646
    9. Hauskaa nimipäivää rakkaalle!

On kova ikävä. Rakastan sua ikuisesti ❤️🤗😘
      Ikävä
      27
      1492
    10. Tappajamanne kiinni

Herätys koko Mikkeli! Nyt tietoa kehiin, että saadaan tämä tappaja kiinni!
      Mikkeli
      38
      1431
    Aihe