Savunmakuinen viski

Skotlannista

En ole kokenut viskinjuoja, mutta maistoin joillain kokkareilla skottilaista single malt viskiä ja oli todella maukasta, savunmakuista. Harmi, etten laittanut merkkiä mieleen.

Osaisiko joku suositella? kiitos!

15

4931

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ööö

      gaol ila, on aika maukas

      • Viskeeraaja

        Caol Ila - ei Gaol Ila.

        Savuisimman ja turpeisimman makuiset mallasviskit tulevat Skotlannin rannikon edustalla olevilta saarilta. Niistä Islay on vielä oma lukunsa muihin (Skye, Orkney) verrattuna.

        Edellä muissa puheenvuoroissa jo mainitut Lagavulin ja Ardbeg ovat kotoisin Islaylta kuten Caol Ilakin.

        Joidenkin mielestä Ardbeg on savuisinta. Minun mielestäni tuo titteli menee kuitenkin Laphroaig-viskille. Ardbegissa on taas vahva fenolin vivahde (ei lainkaan epämiellyttävä sinänsä).

        Caol Ila on tullut Alkoon vasta hiljattain. Sen ei sanota olevan aivan savuisimmasta päästä. Olen saanut yhden pullon lahjaksi, mutta se on vielä avaamatta. Joulunpyhinä korkattaneen...

        Lagavulin on ollut minun ykkössuosikkini. Laphroaigiin en myöskään sylkäise... enkä Bowmoreen... enkä...

        Norjalaisen Arcuksen sekoittama ja pullottama sekoiteviski Upper Ten on mielestäni yllättävän savuisen ja maltaisen makuinen juttu ollakseen varsin kohtuuhintaista sekoiteviskiä! Sellaista olen siemaillut viime aikoina arkiviskinäni muutaman puikon. Single maltit sitten parempien hetkien kohokohdiksi!

        Yksi linkki vielä Islayn viskien ystäville:
        http://www.islaywhiskysociety.com/


    • TAMMINEN SAVUINEN

      Hei
      Joskus single malt wiskit on hyvin latteita, voisi sanoa että jollain viskiuutteella maustettuja kossuja.
      Mainitsit savun maun, no sellaista viskiä ei olekaan joka maistuis savulle mutta mielikuvan siitä voi saada parhaiten kun maistaa
      16vuotiasta Lagavulinia, sitä saa alkosta.
      Pidän sitä ja Taliskeria hyvinä viskeinä mitä nyt vielä jollain tavalla raskii ostaa.
      No minun ei ole tarvinnut koskaan ostaa näitä suomesta koska työni takia hiippailen skotlannissa melkoisesti ja olen käynyt muutamilla viskitislaamoillakin turistina, ne on näkemisen ja kokemisen arvoisia paikkoja.
      Hei ja kokeiles Glenlivet12v et pety.
      Tai tule kylään niin saat maistaa.

      • tveikko

        Olen "kyttäillyt" taxfree putiikeissa Lagavulinia, viimeksi eilen Tukholman-risteilyllä, mutta ei löydy. Se on tosi hyvä, kun lasiin laittaa teelusikallisen vettä. Silloin se savunmaku tulee hyvin esiin. Laphroig ei ole niin pehmeän makuista.


      • Fäfäfäfäääfää
        tveikko kirjoitti:

        Olen "kyttäillyt" taxfree putiikeissa Lagavulinia, viimeksi eilen Tukholman-risteilyllä, mutta ei löydy. Se on tosi hyvä, kun lasiin laittaa teelusikallisen vettä. Silloin se savunmaku tulee hyvin esiin. Laphroig ei ole niin pehmeän makuista.

        Tuolta
        http://m.viinarannasta.ee/tuoteryhmat/9/55/23355


    • Savuinen

      Kymppinen Ardbeg on vaaleasta väristään huolimatta ärtsyintä mitä löytyy.

      Muita hyviä savuviskejä ovat Lagavulin, Laphroaig ja Talisker.

    • ,että

      sana Whisky tulee gaelin kielen sanoista "uisge beatha" (elämän vesi)

    • Viskeeraaja

      Lainataanpa tähän yhteenveto "savuviskien saaren" omien merkkien (8 tislaamoa) makuominaisuuksista. Lausunnot Islay Whisky Societyn kirjaamia:

      »Ardbeg maintains the robust and earthy aromas associated with Islay malts. Described as having a hefty bite and a rich finish, flavours detected include peat-smoke, seaweed, sawdust and iodine. A bedtime malt.

      Bowmore: The water rises from peat and flows via the river Laggan for eight miles to the distillery. The company has its own maltings and uses a gentle technique of peating. The maturation warehouses are doused with four or five feet of water at high tide. All of these factors, and more, create the Bowmore character. Aromas of burnt peat and chocolate. Balanced, rich and smooth with the characteristic peat, and trace of iodine, of Islay. Smoky, with a hint of seaweed. Definite edge of salt, with a perfumey taste similar to rose water.

      Caol Ila is considered to be one of the lighter of the Islays. Medium-bodied with a rounded flavour. Pale in colour with a greenish tinge. This malt has a peaty nose, with distinct floral notes. It is described as tasting slighty of seaweed/iodine, lightly medicinal, smoky, salty, sweet with a dry peppery finish.

      Bruichladdich: Owing to its water source and the tall necked stills, Bruichladdich is less heavily peated and lighter than other Islays. It has an oily texture, a delicate nose, and tastes of almonds and moss rather than peat, and sea-breeze. Owing to its water source and the tall necked stills, Bruichladdich is less heavily peated and lighter than other Islays. It has an oily texture, a delicate nose, and tastes of almonds and moss rather than peat, and sea-breeze.

      Bunnahabhain's water is piped from streams in the surrounding hills and is therefore less peaty than might be expected. It is described as being sweeter than the other Islays, with a smooth initial palate and long full finish. Lighter than the Islay style, with a full round flavour. A popular after-dinner dram.

      Lagavulin has been described as the aristocrat of Islays. It has an unmistakable, powerful, peat-smoke aroma. Described as being robustly full bodied, well-balanced and smooth with a slight sweetness on the palate.

      Laphroaig: A hint of sherry quickly gives way to the Islay intensity and distinctively oily body with a big peaty-smoky flavour. A round, dry and warming finish renders Laphroaig the perfect night-cap, but not one for the weak-kneed...

      Port Ellen: Due to its peat-smoke and iodine character, Port Ellen is unmistakably an Islay malt. It's gentler, spicy, mossy notes add interest and complexity.»

      Arviot sivustosta
      http://www.islaywhiskysociety.com/port_ellen/index.html

    • vastauksista

      Näistähän sai jo hyvää listaa. Täytynee aloittaa tuosta Lagavulinista ainakin. Toivottavasti sitä loytyy lentokenttien tax freestä. Joskushan niissä saan maistiaisiakin, sehän olisikin erittäin hyvä varmistus vielä. Vaan tuskinpa mikään listatuista pahaa on, omat mieltymykset loytynevät sitten ajan kanssa.

    • raitis-simeon

      Hyvät savun- ja turpeenmakuiset viskit maksavat sen verran, että palstan sekakäyttäjä-haukoilla ja tissuilla ei tule niihin koskaan olemaan varaa.

      • pappabetala.hauka

        Miksei olis? Onhan sitä koulus.... siis kesätöis...siis oikeissa töissä tienattu..


      • buahhaha
        pappabetala.hauka kirjoitti:

        Miksei olis? Onhan sitä koulus.... siis kesätöis...siis oikeissa töissä tienattu..

        Ei se käy ammatiksi kun olit kerran kesätöissä lintsillä laitehoitajana, ja siitäkin sait potkut ekana päivänä kun olit niin sekaisin.


      • buahhaha

        Miksi vihaat mua? Miksi vittuilet mulle? Miksi mun pitää tappaa itseni?


    • kenttätieltä_moro

      Lasukka on edullinen vaihtoehto eikä juoksupullo maksa välttämättä mitään.

      • No_moromoro

        Silloin ollaan jo perimmäisten kysymysten äärellä, kun singahdetaan karkuun juoksulasolpullo kourassa.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      24
      1709
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      20
      1634
    3. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      70
      1478
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      59
      1472
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      56
      1370
    6. Pelastakaa Lapset: Netti ei ole turvallinen paikka lapsille - Erätauko-tilaisuus to 25.4.2024

      Netti ei ole turvallinen paikka lapsille, mutta mitä asialle voi vanhempana tehdä? Torstaina 25.4.2024 keskustellaan ne
      Suomi24 Blogi ★
      16
      1325
    7. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      87
      1304
    8. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      18
      1186
    9. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      65
      1140
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      8
      1121
    Aihe